انواع بلیط هواپیما را بشناسید

از سفر بدانید
انواع بلیط هواپیما را بشناسید

در چند سال اخیر خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین بسیار رونق پیدا کرده است؛ اما بسیاری از افراد درباره انواع بلیط هواپیما، اطلاعات و آگاهی کامل ندارد. در ادامه شما با انواع بلیط هواپیما بیشتر آشنا می شوید.

بلیط های هواپیمایی را با توجه به نوع فروش، کلاس پروازی، از نظر مقصد و توقف و … می توان به انواع مختلف تقسیم کرد. در این مطلب به بررسی انواع بلیط هواپیمایی می پردازیم. همچنین شما می توانید با پته در تماس باشید تا با توجه به شرایط و مقصد شما را در انتخاب بهترین بلیط هواپیمایی راهنمایی نماید.

انواع بلیط هواپیما

بلیط های هواپیمایی از نظر نوع فروش

بلیط های هواپیمایی از نظر نحوه فروش به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول، بلیط پرواز سیستمی است و دسته دوم بلیط پرواز چارتری نام دارد.

بلیط سیستمی

اگر تا حالا به صورت آنلاین بلیط هواپیما برای خود رزرو کرده اید؛ احتمالاً اسم بلیط سیستمی را شنیده اید.

این بلیط ها قیمت مشخصی دارند و توسط شرکت های هواپیمایی به فروش و در اختیار مشتریان قرار می گیرند.

قیمت این بلیط‌ ها توسط سازمان هواپیمایی کشور مصوب شده است و نرخ ثابتی دارد. دسته بندی قیمت بلیط های سیستمی به صورت سنی است. برای مثال افراد بزرگ تر از ۱۲ سال ملزم به پرداخت قیمت کامل هستند و افراد زیر ۱۲ سال تا ۱۰ درصد برای آن ها تخفیف شامل می شود و همچنین نوزادان مشمول ۹۰ درصد تخفیف می شوند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
همه چیز در مورد انواع کلاس پرواز

بلیط سیستمی یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین نوع بلیط هواپیما است. این نوع بلیط قابلیت لغو سفر را به همراه دارد؛ و از این طریق شما می توانید سفر خود را لغو کنید ولی این لغو کردن جریمه ای را به همراه دارد.

در این نوع بلیط مقداری ثابت از پولی که شما برای خرید این بلیط پرداخته اید در صورت لغو کردن سفر به عنوان جریمه از شما کسر می شود؛ و مقدار کسر شدن آن بسته به تاریخ، ساعت پرواز و همچنین نوع کلاس پرواز شما دارد.

 

بلیط چارتری

این بلیط در کنار بلیط سیستمی از محبوبیت زیادی برخوردار است. بلیط چارتری یعنی اجاره تعدادی از صندلی های هواپیما توسط سازمان یا آژانس گردشگری و پس از انجام این کار سازمان یا آژانس گردشگری بر روی این بلیط ‌ها قیمت جدید می گذارد و سپس دست به فروش این بلیط ها می زند.

چارتر کنندگان می توانند آن ها را به صورت کاملاً عادی بفروشند یا می توانند بر اساس آن تور مسافرتی برگزار کنند. بعضی از شرکت های هواپیمایی صندلی های خود را به چارتر کنندگان اجاره می دهند. برای مثال شرکت های هواپیمایی ای مثل ایران ایر، ماهان، کاسپین و … تمام صندلی ها یا مقدار کمی از صندلی ها چارتر کنندگان اجاره می دهند.

بلیط چارتری

در حالت عادی تفاوت چندانی بین قیمت بلیط های سیستمی و چارتری وجود ندارد. ولی این امکان وجود دارد که قیمت بلیط های چارتری بسیار ارزان قیمت تر نسبت به بلیط های سیستمی باشد؛ و دلیل این کار به فروش نرسیدن بلیط های چارتری است. در چنین شرایطی چارتر کنندگان قیمت بلیط هواپیمایی را بسیار پایین می آورند تا بتوانند آن ها را هر چه سریع تر به فروش برسانند.

به این نوع بلیط، بلیط های لحظه آخری هم می گویند و این مخصوص افرادی است که برنامه ریزی دقیقی برای مسافرت شان ندارند.

انواع بلیط هواپیمایی از نظر کلاس

بلیط های هواپیمایی از نظر کلاس به سه دسته تقسیم می شوند. بلیط اکونومی، بلیط فرست کلاس و بلیط بیزنسی جز این دسته هستند.

 

انواع بلیط هواپیما اکونومی

بلیط های اکونومی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

  1. اکونومی کلاس عادی

بلیط هواپیما اکونومی جزو پرطرفدارترین و ارزان قیمت ترین نوع بلیط از نظر کلاس است.

البته این نوع بلیط در شرکت های هواپیمایی مختلف متفاوت است؛ و این بسته به خدماتی که در طول پرواز کارکنان هواپیما به شما ارائه می دهد بستگی دارد.

در حالت عادی شما در طول پرواز می توانید یک بار غذا میل کنید؛ از کارکنان و خدمه هواپیما یک الی دو بار درخواست نوشیدنی بکنید؛ و همچنین شما می توانید در طول پرواز برای سرگرمی به تماشای تلویزیون بپردازید. ولی این حالت عادی یک پرواز اکونومی است. ولی در بعضی از شرکت های هواپیمایی این خدمات به شما ارائه نمی شود.

  1. پرمیوم اکونومی

شما می توانید با خرید بلیط پریمیوم اکونومی از خدمات بیشتری استفاده کنید. برای مثال شما در این کلاس می توانید از صندلی های با کیفیت تری استفاده کنید. قیمت این بلیط نسبت به بلیط اکونومی عادی بیشتر است.

 

بلیط بیزنس

با خرید این بلیط می توانید از خدمات بیشتری استفاده کنید ولی قیمت بلیط بیزنس نسبت به بلیط اکونومی بیشتر است.

یکی از تفاوت‌هایی که بین بلیط بیزینس و بلیط اکونومی وجود دارد اولویت در سوار شدن است. کسانی که بلیط بیزینس را خریداری کرده اند اولویت دارند در سوار شدن نسبت به کسانی که بلیط اکونومی خریداری کرده ‌اند.

و همچنین در پیاده شدن هم این قانون وجود دارد یعنی کسانی که بلیط بیزینس را تهیه کرده اند زودتر پیاده می شوند.

بیزینس کلاس

در کلاس بیزینس این امکان برای شما وجود دارد که شما بتوانید غذا را بر اساس منو سفارش دهید. دیگر غذا را به صورت یک میان وعده و به صورت بسته بندی شده برای شما نمی آورند بلکه شما حق انتخاب بین چندین غذا و نوشیدنی را دارید.

یکی دیگر از تفاوت های کلاس بیزینس با کلاس اکونومی این است که شما می توانید بر روی صندلی راحت تری بنشینید.

تفاوت دیگری که بین دو کلاس اکونومی و بیزینس وجود دارد مقدار باری است که شما می توانید به همراه داشته باشید. در پروازهای داخلی شما می توانید در کلاس بیزینس ۳۰ کیلوگرم بار به همراه داشته باشید؛ و در پروازهای خارجی شما می‌توانید ۳۵ کیلوگرم بار به همراه داشته باشید.

بلیط فرست کلاس

این بلیط مخصوص مسافرانی است که دوست دارند همه چیز در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشد. در این کلاس به شما خدمات بسیاری ارائه می شود. قیمت بلیط فرست کلاس نسبت به بقیه بلیط ها بسیار بیشتر است ولی در عوض شما قادر به استفاده از امکانات رفاهی مانند استفاده از تلویزیون با ریموت کنترل، صندلی های اتوماتیک و همچنین اینترنت ماهواره ای هستید.

 انواع بلیط هواپیما از نظر مقصد و توقف

در دسته بندی دیگری که برای انواع بلیط های هواپیمایی در نظر گرفته شده است، دسته بندی به لحاظ تعداد مقاصد و نوع توقف است. برای آشنایی هر چه بیشتر در این مورد با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

 

بلیط رفت و برگشت

این نوع بلیط در مسافرت های کوتاه مدت بسیار رایج است؛ زیرا که شما می توانید با خرید این نوع بلیط به مقصد خود سفر کنید و زمانی برای برگشت به مبدأ تعیین کنید و سپس بلیط برگشت خود را خریداری نمایید. این نوع بلیط ها بیشتر توسط تورهای گردشگری خریداری می شوند.

انواع بلیط هواپیما

بلیط یک طرفه

این بلیط فقط برای مسیر رفت است و شما می توانید برای خرید بلیط برگشت یک بلیط دیگر از این نوع دیگر خریداری نمایید.

بلیط با توقف اجباری

کاربرد این بلیط بیشتر در پروازهای خارجی است؛ زیرا که پرواز های خارجی دارای مسیر طولانی هستند و هواپیما برای سوخت گیری مجدد باید توقف کند.

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با توجه به هزینه و مقصد خود بهترین انتخاب را از میان انواع بلیط های هواپیمایی داشته باشید. در آخر شما می توانید برای خرید بلیط در انواع کلاس، چارتری یا سیستمی و یا خرید بلیط یک طرفه یا دو طرفه به وب سایت پته مراجعه کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید