آبشار ارتکند؛ بهشتی پنهان در کلات نادری

ایرانگردی خراسان رضوی مشهد
آبشار ارتکند؛ بهشتی پنهان در کلات نادری

در خراسان رضوی و نزدیک به مشهد مقدس منطقه ای بکر و زیبا به نام ارتکند وجود دارد. اقلیم این منطقه سرد و خشک است و وجود آبشار و طبیعت سرسبز باعث شده تا مردم منطقه نام‌های مختلفی مانند: ” بهشت گمشده ” و یا ” هشت بهشت ” را به این منطقه اختصاص دهند. قطرات آبشار و خزه های زیبای آن که مانند فرش سبز رنگ پشت آبشار را گرفته و مسیر زیبای این آبشار همه و همه زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. زیبایی آبشار به طبیعت این منطقه ختم نمی شود و مردم محلی با اقامتگاه ها و مهمان نوازی و غذاهای محلی در این آبشار انتظار گردشگران را می کشند. در این مجله گردشگری پته به معرفی آبشار ارتکند این بهشت پنهان در کلات نادری خواهیم پرداخت، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

آبشار ارتکند کجاست؟

برای رسیدن به آبشار ارتکند باید از مشهد به سمت کلات نادری حرکت کنید. اما پیش از رسیدن به کلات باید مسیر خود را به سمت روستای سر رود و قلعه نو تغییر دهید. در فصل بهار و با رویش گل های وحشی مسیر جاده بسیار دیدنی خواهد بود. سپس به روستای ارتکند می رسید و در این روستا و جاده خاکی آن با طی کردن چند کیلومتر به محل پارکینگ ماشین می رسید از اینجا تا پای آبشار اول حدود دو ساعت پیمایش مسیر پیاده را در پیش خواهید داشت. پس از رسیدن به پارکینگ و با پرداخت ورودی باید آماده پیمایش یک مسیر جذاب و هیجان انگیز شوید. در سال ۱۴۰۳ ورودی برای هر نفر ۴۰ هزار تومان است که شاید برای یک آبشار دیدنی اندکی زیاد باشد.

اما سیاست جالب محیط زیست خراسان در مورد این آبشار این است که هنگام ورود به شما پلاستیک زباله می دهد و در صورت پر برگرداندن آن هزینه ورودی را به شما بر می گرداند به همین دلیل این آبشار یکی از پاکیزه ترین مناظر طبیعی خراسان است. همچنین در مسیر آبشار و خود آبشار امکانات رفاهی و سرویس بهداشتی متعدد وجود دارد که نگهداری از آنها هزینه بر است.
آدرس: مشهد، جاده کلات نادری، جاده روستای سر رود- قلعه نو، روستای ارتکند

آبشار ارتکند

مسیر دسترسی به آبشار ارتکند

در مسیر خاکی و نزدیک روستا شالیزارهای زیادی وجود دارد، عطر برنج که فضا را پر کرده و شما را مست می کند و همچنین چند شیلات در مسیر وجود دارد که می توانید برای خود هنگام بازگشت از آبشار ماهی قزل آلا تازه خریداری کنید. خود مسیر اما از آنجایی شروع می شود که آماده پیاده روی می شوید. در ابتدا از یک مسیر خاکی در کنار رودخانه شروع به پیاده روی می کنید و رفته رفته فاصله رودخانه با شما کمتر می شود. از یک جا به بعد دیگر برای رسیدن به آبشار اول باید از خود رودخانه عبور کنید پس هنگام بازدید از آبشار ارتکند حتما کفش مناسب به همراه داشته باشید. پس طی کردن مسیر در آب خنک و با دیدن چشمه های آب زلال که به درون رودخانه آبشار می ریزد، هرچه دیواره کوه های رو به روی شما تنگ تر شود و با سرسبزی بیشتر همراه است و نوید رسیدن به آبشار را می دهد. پس از چند قدم صدای خروش آبشار خبر از رسیدن به آبشار اول ارتکند می دهد.

به آبشار اول ارتکند رسیدیم

آبشار اول از دور از نظر شما پنهان است و هرچه نزدیک تر شوید دهانه یک غار را می بینید که از همه جای آن آب با خروش به بیرون می ریزد. برای ادامه مسیر مراقب گوشی و لوازم الکترونیکی باشید چرا که شدت آب آنقدر زیاد است که خیس می شوید و همچنین مسیرمان درست از زیر آبشار اول می گذرد. وقتی به درون غار می رسید زیبایی و عظمت آبشار مقابل چشمانتان است. مانند یک دوش آب پر فشار می توانید چند لحظه زیر آبشار ایستاده و خستگی مسیر را در کنید.

طول آبشار اول ارتکند به ۱۰ تا ۱۵ متر می رسد و درون غار پر از دوزیست های زیبا و سمندر های رنگارنگ است. همچنین دیواره و سنگ ها در طول سالیان پر از خزه و لیز شده و برای ادامه مسیر نیاز به لوازم کوهنوردی دارید و همچنین در مسیر آبشار دوم  طناب وجود دارد اما نیاز به قدرت بدنی کافی شما برای بالا رفتن خواهد داشت تا به چشم انداز وصف ناپذیر آبشار دوم برسیم.

حالا آبشار دوم جلویمان است

در شکاف دو دره آبشاری به با شکوه و با ارتفاع ۳۵ متری مقابل چشمانتان قرار می گیرد. دیگر مانند آبشار قبلی نمی توانید به زیر این آبشار بروید فشار آب به قدری زیاد است که سنگ های زیر آبشار در طول سالیان گود شده و یک حوضچه طبیعی در زیر آبشار دوم وجود دارد. کنار آبشار چند نردبان فلزی وجود دارد که به شما این اجازه را می دهد تا به بالای آبشار صعود کنید. این نردبان ها اندکی مسیر دشواری دارند و بهتر است با رعایت حداکثری ایمنی اقدام به صعود به سمت آبشار کنید.

منظره بالای آبشار دوم معرکه است، آنجا تازه متوجه می شوید دلیل نام بهشت گمشده بر آبشار ارتکند چیست. از بالای آبشار غار و دره مقابل چشمان شما است و منظره ای تکرار نشدنی با صدایی مهیب از ریزش آب به درون دره شما را شگفت زده می کند. پس از اندکی استراحت و دیدن منظره می توانید در بالای آبشار به مسیر خود ادامه دهید تا سلسله غار هایی که آبشارهای دیگر در آنها وجود دارد را مشاهده کنید. عمق بعضی از این غارها تا ۱۵ متر می رسد و ارتفاع بلند ترین آبشارها در مسیر ۱۰ متر است.

مسیر دسترسی آبشار ارتکند

بهترین زمان رفتن به آبشار ارتکند

همانطور که گفته شد اقلیم منطقه کلات نادری سرد و خشک است. و پاییز و زمستان سختی در این آبشار حکمفرما است. در فصل بهار و تابستان اما گردشگران بسیاری برای بازدید از این آبشار خود را به این روستا می رسانند. در فصل بهار که بهترین فصل برای دیدن آبشار است و خصوصا در اردیبهشت ماه دره و رودخانه منتهی به آبشار اول سرسبز و دیدنی است. همچنین در فصل تابستان گرمی هوا بیشتر است و مناسب آب تنی بیشتر در محدوده آبشار است. آب آبشار در همه فصل ها دمایی معادل ۵ تا ۱۲ درجه سانتیگراد را دارد و هر فصلی که بروید این آبشار خنک و دلچسب است.

اگر به ارتکند رفتیم، کجا بمانیم؟

در خود روستا ارتکند پر از اقامتگاه های بوم گردی است که می توانید چند روز را در آن بگذرانید. همچنین در مسیر ارتکند و حوالی رودخانه محلی به نام اردوگاه ارتکند صاحب الزمان (عج) وجود دارد که دارای آپارتمان هایی در سراسر منطقه است. البته این اردوگاه فقط در فصل تابستان فعالیت می کند و قبل از رسیدن برای اقامت در این مکان حتما با آنها تماس بگیرید. البته می توانید در کوهپایه قره داغ نیز کمپ کنید و از طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرید.

جاهای دیدنی آبشار ارتکند

چه وسایلی با خودم ببرم؟

برای بازدید از آبشار حتما نیاز به وسایل کوهنوردی و صخره نوردی و همچنین هد لایت برای درون غارها و کفش مناسب خواهید بود. همچنین کرم ضد آفتاب و آب کافی برای نوشیدن و لباس ضد آب در طول مسیر همراه خود داشته باشید و می توانید بطری آب را از چشمه های متعدد مسیر دوباره پر کنید و سعی کنید وسیله زیادی با خود حمل نکنید. اگر می خواهید در این منطقه کمپینگ انجام دهید لوازم کامل و چادر، کیسه خواب و غذا برای چند روز به همراه داشته باشید. از بازدید از خود روستا غافل نشوید و آنجا می توانید دوغ محلی و غذا محلی بخورید و سوغاتی خریداری کنید. اگر با خودرو شخصی به این آبشار نمی روید بازگشت خود را به ساعات انتهایی شب موکول نکنید زیرا وسیله نقلیه عمومی و تاکسی گیرتان نمی آید. اگر با خودرو شخصی به آبشار می روید حتما باک خود را پر کنید چون تنها پمپ بنزین این منطقه در ساعات پایان روز بنزین تمام می کند و می بندد اما نگران نباشید چرا که  بنزین را حتی در سوپر مارکت ها هم می توانید خریداری کنید.

جاهای دیدنی اطراف ارتکند مشهد

در حوالی آبشار ارتکند جاذبه های طبیعی و دیدنی دیگری هم وجود دارد و اگر می خواهید به این منطقه بروید بهتر است تا چند روز برای بازدید از همه مکان های اطراف آن زمان بگذارید.

  • آرامگاه حرم امام رضا (ع): شاخص ترین جاذبه استان خراسان با آبشار فقط ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.
  • کاخ کلات یا قصر خورشید: یکی از بی نظیر ترین بناهای تاریخی کلات نادری کاخ کلات که متعلق به دوران نادرشاه افشار است.
  • آبشار بابا رمضان: در شمال غرب کلات نادری و در روستایی به همین نام این آبشار زیبا قرار دارد.
  • کتیبه و بند نادری: یکی دیگر از آثار تاریخی نزدیک به آبشار است که متعلق به دوران سلجوقی و افشاریه است.
  • مسجد کبود گنبد: این جاذبه که به عنوان مسجد جامع کلات نادری است نیز از آثار تاریخی این منطقه به شمار می رود.
  • باغ های ملی مشهد: این باغ ها که اطراف مشهد قرار دارند مناسب گشت و گذار و پیک نیک خانوادگی هستند.

سخن پایانی

طبیعت بکر ارتکند با وجود غارهای زیبا و آبشارهای متعدد و پوشش سرسبز و جنگلی چند منظره طبیعی و شگفت انگیز را در کنار هم جمع کرده است. حتما در این منطقه ییلاقی برای یک روز هم که شده بمانید و از خونگرمی مردمان آن منطقه لذت ببرید و روحتان را با طبیعت گره بزنید. اگر به این آبشار زیبا رفته اید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آبشار ارتکند در روستای ارتکند از توابع کلات نادری در ۱۰۰ کیلومتری مشهد قرار دارد.

حرم امام رضا(ع)، کاخ کلات، مسجد کبود، باغ ملی مشهد، کتیبه و بند نادری و آبشار بابا رمضان از جاذبه های اطراف آبشار ارتکند هستند.

فصل بهار با سرسبز بودن منطقه بهترین فصل بازدید است.

در روستای ارتکند اقامتگاه بوم گردی وجود دارد و همچنین در حوالی مسیر آبشار اقامتگاه صاحب الزمان(عج) قرار گرفته است.

برای بازدید به وسایل کوهنوردی و هدلایت و کفش مناسب و همچنین لباس ضد آب نیاز خواهید داشت.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. میلان خوبه یکی که قبلاً چهل هزار تومان می‌گرفتم بعد پلاستیک آشغال ها راه تحویل می‌دادی اون پول راه می‌گرفتی الان نه اینطور نیست بعد نردبان های فلزی راه بر داشتن سرویس بهداشتی هم دو تا داره خیلی وضعیت درستی ندارد ورودی هم بالاست بی خدمات من پارسال رفتم یک قسمت جاده هم خاکی باریک داره ولی هوای خوبی داره

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی ممنون از اینکه نظرتون را با ما به اشتراک گذاشتید
      بله متاسفانه به برخی از مناطق گردشگری آنچنان که باید رسیدگی نمی شود

      آیا مفید بود؟