جنگل لفور سوادکوه، بهشتی از آبشارها به قدمت میلیون‌ها سال

ایرانگردی مازندران
جنگل لفور سوادکوه، بهشتی از آبشارها به قدمت میلیون‌ها سال

جنگل لفور یکی از جنگل‌های چند میلیون سال هیرکانی در مازندران است و برای طبیعت‌گردی بهترین گزینه پیش رو است. باید بدانید که جنگل لفور مازندران دربرگیرنده آبشار گزو، پلنگ دره، هفت آبشار، آبشار آهکی اسکلیم و… است. در این جنگل در کنار طبیعت سبز، موسیقی، آب و هوای مطبوع می‌توان تفریحات مختلفی مانند: جنگل‌نوردی، کمپینگ و عکاسی را تجربه کرد. جهت اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

چرا جنگل لفور به این اسم شناخته می‌شود؟

جنگل لفور از جنگل‌های 40 میلیون ساله استان مازندران است. ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی این منطقه باعث دسترسی به امکانات تفریحی آن شده است. اگر در روزهای گرم تابستان به دنبال مقاصد بکر و سرسبز هستید جنگل لفور بهترین گزینه برای گردشگری هست. این جنگل نقطه‌ای است که دو رودخانه را به می‌رساند و با توجه به این که این جنگل دو رودهای کوچک و بزرگ را به هم متصل می‌کند و انشعابات زیادی هم دارد، به نام جنگل لفور شناخته شده است.

جنگل لفور مازندران

شرایط آب ‌و هوایی جنگل لفور چطور است؟

آب و هوای جنگل لفور معتدل با ترکیبی از ویژگی‌های کوهستانی و ساحلی است. البته آب و هوای این جنگل در ماه‌های تابستان گرم و مرطوب است. دمای تابستان‌ جنگل لفور معمولا بین 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و همچنین رطوبت نسبتا بالایی دارد.

بهتر است بدانید که در فصل پاییز هوای اطراف دریاچه خنک و معتدل شده و معمولا به 15 تا 25 درجه‌ سانتی گراد می‌رسد. در فصل زمستان هم آب و هوای نسبتا سردی دارد. در فصل بهار جنگل لفور فضایی شاداب و سرزنده دارد و دما به تدریج افزایش می‌یابد.

شرایط آب ‌و هوایی جنگل لفور

بهترین زمان بازدید از جنگل لفور چه وقت است؟

جنگل لفور در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد و می‌توان در هر زمانی برای بازید در این جنگل‌ وقت گذاشت. با بازدید در تابستان‌ با درختان سبز و تندر به همراه خنکای باد مواجه می‌شوید و پاییز غنی از رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد است که با شروع زمستان این جنگل زیبا سفید پوش می‌شود.

درواقع هر فصل از این منطقه جاذبه‌های فریبنده خود را دارد؛ اما از نظر گردشگران زیباترین فصل بازدید از جنگل لفور فصل بهار، تابستان و نیمه اول پاییز است.

بهترین زمان بازدید از جنگل لفور

پوشش گیاهی و جانوری جنگل لفور چیست؟

جنگل لفور مازندران قسمتی از جنگل‌های هیرکانی است و از پوشش گیاهی و جانوری متنوعی تشکیل شده است. از پوشش گیاهی آن می‌توان به گیاهان پهن برگ، درختان راش، ازگیل، لیکی، انجیلی، درختچه‌های سیب، پسته وحشی، گلابی، انار و… اشاره داشت.

طبیعت بکر و دست نخورده و درختان سر به فلک کشیده آرامش خاصی به جنگل‌ لفور بخشیده است. این جنگل زیستگاه انواع گونه‌های جانوری مانند خرس قهوه‌ای، گراز، عقاب، اردک و… نیز است.

جنگل لفور کجاست؟

جنگل لفور در مجاورت روستای لفور در نزدیکی شهرستان شیرگاه و ناحیه سواد کوه شمالی مازندران واقع شده و از جنوب به زیر آب، از شمال به قائم شهر و از غرب به بابل محدود می‌شود. این جنگل محل تلاقی دو رودخانه استان مازندران است و کشاورزی پررونق دارد. این جنگل برای کشاورزی و عکاسی بهترین گزینه بوده و مناظر زیبا و خانه‌های دیدنی برای عکاسان حرفه‌ای را هم فراهم می‌کند.

جنگل لفور کجاست؟

آدرس جنگل لفور

جنگل لفور در قسمت شمالی سوادکوه در استان مازندران قرار گرفته و در کنار ارتفاعات البرز، شیرگاه و بابل کنار قرار گرفته است. این جنگل به عنوان جاذبه تاریخی و طبیعت‌گردی شناخته شده است.

لازم به ذکر است که شما از مسیر جاده فیروزکوه و بعد از عبور از پل ورسک و پل سفید به جاده شیرگاه می‌رسید و در نهایت برای رفتن به شیرگاه باید از نقشه و نرم‌افزار جی پی اس کمک بگیرید.

بهترین مسیر دسترسی به جنگل لفور

مسیر دسترسی به جنگل لفور با توجه موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارید متفاوت است. اگر از تهران راهی جنگل لفور می‌شوید بهتر است از جاده فیروزکوه برای دسترسی سریع‌تر به این جنگل استفاده کنید. مسیر رسیدن به شیرگاه آسان بوده و فقط با ورود به مسیر فرعی و جنگلی امکان عبور و مرور به دلیل عدم آسفالت کمی دشوار است. برای دسترسی به این مسیر بهتر است از اپلیکشن‌‌های مسیریابی استفاده کنید تا در کم‌ترین زمان به جنگل لفور برسید.

آدرس جنگل لفور

فاصله تهران تا جنگل لفور

بهترین و کوتاه‌ترین مسیر دسترسی به جنگل لفور مسیر فیروزکوه است. بعد از عبور از مسیر فیروزکوه و پل سفید وارد شیرگاه می‌شوید. در شیرگاه از طریق جاده جنگلی وارد لفور می‌شوید تا رسیدن به شیرگاه باید مسیر آسفالت نشده و مسیر نسبتا جنگلی را تجربه کنید.

اگر قصد سفر از مسیر شیرگاه را به عنوان ورودی دارید، فاصله این جنگل از تهران حدود 250 کیلومتر است. شما می‌توانید در کم‌تر از 4 ساعت از تهران به این جنگل جذاب و خوش آب و هوا برسید.

فاصله تهران تا جنگل لفور

جاهای دیدنی اطراف جنگل لفور

جنگل لفور جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد. روستای لفور در مسیر جنگل لفور با تاریخ و رسوم زیبایش هر ساله میربان گردشگران زیادی است.

مردم روستای لفور به زراعت و دامداری مشغولند. از آثار باستانی روستای لفور می‌توان به کارخانه ذوب آهن قدیمی، خانه‌های باستانی و خمره‌هاب سفالی و… اشاره کرد.

پارک جنگلی آذر رود

جنگل آذر رود بخشی از جنگل لفور بوده و زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری متفاوتی است. از درختان موجود در این جنگل می‌توان به راش، آسپن، ازگیل، گلپر و توسکا اشاره کرد. حیواناتی از جمله گراز، مارمولک درختی، شغال و غیره نیز در این جنگل بکر زندگی می‌کنند.

پارک جنگلی آذر رود

آبشار اسکلیم

یکی از جاهای دیدنی جنگل لفور آبشار اسکلیم است. این آبشار مسیر نسبتا چالشی دارد و گردشگران برای دسترسی به این آبشار زیبا باید آماده جنگل نوردی باشند. آبشار اسکلیم یکی از بهترین و زیباترین آبشارهای سوادکوه است که هر ساله میزبان گردشگران بین المللی زیادی است.

آبشار گزو

مرتفع‌ترین آبشارهای ایران با ارتفاع تقریبی 48 متر واقع شده و یکی از دیدنی‌های نزدیک جنگل لفور محسوب می‌شود. محل دسترسی به این آبشار دشوار است و گردشگران کنجکاو و علاقه‌مند به طبیعت مشتاق دیدن این نوع آبشار رؤیایی هستند.

آبشار گزو

امامزاده گزو

در نزدیکی آبشار گزو بقعه امامزاده گزو وجود دارد. این مکان یک بهشت گمشده است که امکانات زیادی برای عبادت، سرویس بهداشتی، استراحت و… را برای شما فراهم می‌کند.

امامزاده گزو

پلنگ دره

جنگل پلنگ دره برای انجام تفریحات آبی در فصل تابستان مناسب هست. بهتر است بدانید که این منطقه دیدنی فضاهای سبز و رودخانه، آبشار 8 متری را در قلب خود جای داده است.

سد لفور (سد البرز)

سد لفور در منطقه جنگلی لفود واقع شده و یک منظره زیبا و دلنشین است و دارای امکانات زیادی مانند دوچرخه‌سواری، کایاک سواری، شرایط ماهیگیری، برپایی کمپینگ و… است. در نزدیکی این سد طبیعی چشمه‌های خودجوش و پوشش گیاهی غنی وجود دارد و آرامش خاصی در فرد ایجاد می‌کند.

سد لفور (سد البرز)

آبشار ترز

آبشار ترز یکی از آبشارهای اسرارآمیز منطقه لفور است و در ارتفاع 20 متری خود جاذبه‌های دیدنی زیادی را نمایان می‌کند. این آبشار یکی از نقاط استراتژیک برای پادشاهان زمان محسوب می‌شود که زیبایی بالایی را به همراه دارد.

آبشار ترز

آبشار اسپیر و جالسنگ

آبشار اسپیر و جالسنگ یکی از آبشارهای جنگل لفور محسوب می‌شود و آرامش بی نظیری در دل جنگل‌های هیرکانی به همراه دارد. بازدید از آبشار زیبا برای تمامی طبیعت گردان در فصل بهار و تابستان پیشنهاد می‌شود.

آبشار اسپیر و جالسنگ

دریاچه لفور پنهان در دل جنگل سبز هیرکانی

دریاچه لفور در دل جنگل سبز هیرکانی قرار گرفته و با نام‌های سد البرز و سد پاشاکلا شناخته شده است. این دریاچه مناظر زیبایی برای پیک‌نیک، گردش و شب‌مانی ایجاد می‌کند. قایق‌رانی و ماهیگیری از تفریحات دریاچه لفور است که ماهیگیران در این دریچه ماهی سفید رودخانه‌ای، ماهی سرخ باله و ماهی زرد پر صید می‌کنند. دریاچه لفور نقطه تلاقی رودخانه کارسنگ رود، آذر رود و اسکلیم روهار بوده و در منطقه دئوتک قرار گرفته است.

شنا در دریاچه لفور ممکن است؟

شنا در دریاچه لفور به هیچ‌عنوان ممکن نیست؛ چرا که با شنا کردن می‌توانید زندگی آبزیان دریاچه را به خطر بیاندازید. دریاچه لفور حجم آب بالایی دارد و آب چندین روستا را تامین می‌کند و امکان قایق رانی در آن وجود دارد. در کنار دریاچه لفور امامزاده‌ای نیز قرار دارد که شما می‌توانید شب را در این آرامگاه سپری کنید.

شنا در دریاچه لفور

ماهی‌های دریاچه لفور

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به دریاچه لفور ماهی‌گیری هست. دریاچه لفور زیستگاه ماهی‌هایی مانند زردپر، سرخ باله و سفید نیز است. ماهی‌گیری در سد لفور یکی از تفریحات مورد علاقه گردشگران هست؛ چرا که محیط آرام و دل‌نشین آن، محل مناسبی برای کسب آرامش و تمرین برای افزایش تمرکز است. افرادی که دنبال بهترین مکان برای ماهیگیری هستند، سد لفور بهترین سد است و دارای ماهی‌هایی مانند سفید رودخانه‌ای، زرد پر و سرخ باله است.

حس‌ و حال تجربه جنگل‌نوردی در جنگل لفور

قدم زدن و جنگل‌نوردی در جنگل لفور لذت خاصی دارد. هوای تمیز، پوشش گیاهی، جانوری و وجود آبشارها همه و همه می‌تواند شما را ساعاتی از روز سرگرم کند. جنگل‌نوردی در جنگل لفور به دلیل وجود چشمه‌ها، آبشارها، درختان، گیاهان، پرندگان و گونه‌های جانوری جذابیت بالایی ایجاد کرده است.

عاشقان طبیعت و جنگل‌گردان از ماجراجویی در این جنگل جذاب نهایت لذت را خواهند برد. در جنگل لفور با بازارهای زنان محلی مواجه می‌شوید که محصولاتی مانند آلوچه، انواع میوه، دوغ و رب و… می‌فروشند و شما می‌توانید با خرید از آن‌ها به کسب و کار مردم بومی رونق خواهید داد.

تجربه جنگل‌نوردی در جنگل لفور

وسایل لازم برای سفر به جنگل لفور

برای سفر به جنگل لفور باید برنامه‌ریزی خوبی کنید و لوازم لازم را به همراه داشته باشید. برای سفر به جنگل‌های لفور برداشتن یک جفت کفش پیاده روی مناسب لازم است؛ زیرا بدون کفش مناسب نمی‌توانید لذت پیاده‌روی در جنگل را تجربه کنید.

استفاده از کلاه و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید و یک کیسه زباله بردارید تا طبیعت را تمیز نگه دارید. به همراه داشتن چادر کمپینگ، آب آشامیدنی، کنسرو، لباس گرم، عینک دودی، کبریت، دوربین عکاسی و… الزامی است.

وسایل لازم برای سفر به جنگل لفور

خطرات احتمالی در سفر به جنگل لفور

جنگل لفور گونه‌های جانوری خطرناکی مانند خرس، روباه، شغال و گرگ دارد و برای سپری کردن شب در جنگل باید حواستان جمع باشد. همرا داشتن یک فرد آشنا در منطقه به شما کمک خوبی می‌کند. همچنین در صورت خطرات پیمایش جنگلی و گم کردن مسیر بازگشت همراه داشتن GPS امری ضروری است. علاوه بر این، برای عبور از مسیرهای سنگلاخی و گذر از رودخانه و آبشار همراه داشتن تجهیزات مناسب نیز به سلامتی شما کمک خوبی می‌کند.

خطرات احتمالی در سفر به جنگل لفور

تفریحات رایج در جوار جنگل لفور و دریاچه لفور

دریاچه لفور بهترین مکان برای تفریح و گردشگری است. این دریاچه برای ماهیگیری بسیار ایده‌ال بوده و قدم زدن در میان این طبیعت لذت خاصی دارد. از تفریحات رایج در جوار جنگل لفور و دریاچه لفور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماهی‌گیری
  • جنگل‌نوردی
  • عکاسی
  • اقامت در اقامتگاه‌های نزدیک جنگل
  • کمپینگ

شرایط اقامت حوالی جنگل لفور چطور است؟

اقامت در جنگل لفور به صورت کمپینگ امکان‌پذیر است. علاقه‌مندان می‌توانند در این منطقه رویایی یک یا چند شب ماجراجویی کنند و از کلبه‌ها و سوییت‌های اطراف جنگل لفور کمال استفاده را کنند. این جنگل با جای دادن چندین آبشار بکر و زیبا یکی از مناطق بکر خطه مازندران و شهرستان سواد کوه است.

امکانات رفاهی اطراف جنگل لفور

در اطراف جنگل لفور امکانات رفاهی زیادی وجود دارد. اطراف این جنگل می‌توان اتاقک‌هایی را پیدا کرد که به عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند. این منطقه امکاناتی مناسبی برای چادر و شب ماندن نیز دارد که دارای آلاچیق‌های بسیار شیکی است.

بهترین و جذاب‌ترین راه‌های اقامت در جنگل لفور کمپ کردن و چادر زدن در دل طبیعت است. در هنگام کمپ کردن در این جنگل هر چه تجربه طبیعت‌گردی داشته باشید بهتر است. قابل ذکر است که در داخل جنگل امکانات رفاهی زیادی وجود دارد که می‌توان به آبشارها و کلبه‌های جنگلی با امکانات متنوع آن اشاره کرد.

امکانات رفاهی اطراف جنگل لفور

نکات مهم بازدید از جنگل لفور (سختی های جنگل لفور)

در هنگام بازدید از جنگل لفور باید یادآور برخی از نکات باشید. از مهم‌ترین نکات که در هنگام بازدید از جنگل لفور باید به آن توجه کرد عبارتند ‌از:

  • جنگل لفور حیوانات وحشی زیادی دارد و باید مراقب این حیوانات باشید.
  • همراه داشتن آب سالم الزامی است.
  • به جای غذاهای چرب از مواد غذایی سالم مانند میوه خشک، انواع آجیل، خرما و… استفاده کنید.
  • همراه داشتن کوله پشتی و مقداری پول نقد لازم است.
  • از طبیعت محافظت کنید؛ زیرا طبیعت سرمایه و امانتی از طرف ما برای نسل آینده است. شما باید از رها کردن زباله و آتش زدن جلو جدا خودداری کنید.

نکات مهم بازدید از جنگل لفور

سخن پایانی

جنگل لفور یکی از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران بوده که با جای دادن چندین آبشار بکر و زیبا محبوبیت خوبی به دست آورده است. این جنگل با پوشش گیاهی و جانوری غنی به عنوان یکی از پرطرفدارترین جنگل‌های این ناحیه محسوب می‌شود. اما قبل از سفر و بازدید از این جنگل زیبا باید با اطلاعاتی نظیر نحوه‌ دسترسی، نوع اقامت و غیره آشنا شوید.

سوالات متداول

جنگل لفور گونه گیاهی و جانوری متنوعی را دارد که می‌توان به خرس، گرگ، انواع پرندگان و روباه و‌... اشاره کرد.

در اطراف جنگل لفور آلاچیق و اقامتگاه‌های وجود دارد که شما می‌توانید برای سکنه و اقامت از آن‌ها استفاده کنید.

فاصله تهران با جنگل لفور حدود ۲۳۵ کیلومتر است و تقریبا 3 ساعت زمان باید طی کرد. برای طی این مسافت باید از جاده فیروزکوه عبور کرده و سمت شیرگاه حرکت کنید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. این جنگل یکی از قشنگترین جای شمال می باشد من درست وسط جنگل کلبه اجاره کردم که منظره بسیار بی نظیری داشت.

    آیا مفید بود؟