راهنمای سفر به فیلبند مازندران؛ روستایی شناور در آسمان

ایرانگردی مازندران
راهنمای سفر به فیلبند مازندران؛ روستایی شناور در آسمان

دیدنی های مازندران تنها به جنگل لفور و دریاچه ولشت کلاردشت محدود نمی شود؛ فیلبند مازندران که به آن فلبند و بام شرقی مازندران نیز می‌گویند، به‌ عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران است. فیلبند با داشتن آب‌وهوای خنک و چشم‌اندازی خاص، سالانه نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. بهترین زمان سفر به فیلبند مازندران فصول بهار و تابستان است که در زمان سفر به این مکان خوش‌آب‌وهوا، می‌توانید از مناطق زیبای اطراف آن نیز بازدید کنید. این دو فصل زمان ازدحام و شلوغی مناطق شمالی کشور است و در صورت سفر در این زمان با گردشگران بسیاری مواجه خواهید شد. اگر شما نیز تمایل به سفر دارید، می‌توانید روستای فیلبند مازندران را به‌عنوان مقصدی برای خود برگزینید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیلبند مازندران در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راهنمای سفر به فیلبند مازندران

روستای فیلبند کجاست؟

حال که تا اینجا فهمیدید فیلبند یکی از ییلاقات زیبا و دیدنی واقع در استان مازندران است، بیایید تا درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. این روستا در دهستان چلاو شهرستان آمل در استان مازندران است؛ که در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران بسیاری بوده و در فصول پاییز و زمستان خالی از سکنه می‌شود.

فیلبند مازندران میان دریای ابرها قرار داشته و به‌این‌علت به اقیانوس ابرها نیز مشهور است. راه‌های زیادی برای دسترسی به این روستا وجود دارد و تنها مسئله مهم این است که از کدام قسمت کشور قصد سفر به آن را دارید. این روستای زیبا با قرارگیری در ارتفاعات مازندران جزو مرتفع‌ترین روستاهای شرقی به‌حساب می‌آید که با حضور در آن، می‌توانید دریایی از ابرهای متحرک را تماشا کنید.

در سفر به مازندران بازدید نمایید:
دریاچه ولشت کلاردشت، جادوی طبیعت در دل کوه

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا علت نام‌گذاری روستای فیلبند رابطه‌ای به فیل دارد یا خیر؟ اما این طرز فکر غلط بوده و علت نامگذاری این چنینی، مسیر طولانی و خسته‌کننده این روستا است که در گویش مازندرانی به فیل یا فِل معنای خستگی داده‌اند. در واقع نام این روستا از دو بخش فِل و بند تشکیل شده که واژه اول به معنای خستگی و واژه دوم به معنای بند آمدن است.

راهنمای سفر به فیلبند مازندران

جاذبه های دیدنی فیلبند کجاست؟

فیلبند مازندران جزو روستاهای زیبا و مرتفعی است که چشم‌انداز خاصی از شمال کشور را به مسافران و گردشگران نشان می‌دهد. شاید برای شما هم سوال این چنینی پیش بیاید که این روستا دارای چه جاذبه‌های دیدنی است و به‌خاطر عدم آشنایی، از بازدید آن‌ها محروم شوید. ولی این مکان زیبا با طبیعت بکری که دارد، جزو یکی از بهترین جاهای دیدنی استان مازندران به‌حساب می‌آید. در اینجا به معرفی جاهای دیدنی فیلبند اشاره می‌کنیم:

جاذبه های دیدنی فیلبند

چشمه لار

یکی از معروف‌ترین و شناخته‌‌شده‌ترین چشمه‌های موجود در این روستا، لار نام دارد که برخوردار از آب‌معدنی با خواص درمانی بسیار است. آب حاصل از چشمه لار میزان سلامت و شادابی بدن را افزایش داده و می‌تواند برای درمان انواع دردها موثر واقع شود.

چشمه لار فیلبند

قلعه اندوار

قلعه اندوار یکی از جاهای خاص به همراه مناظر دیدنی است که برای بازدید از آن، باید مسیر خطرناکی را طی کنید. اندوار منطقه‌ای از استان مازندران را به خود اختصاص داده که برخوردار از جاهای دیدنی بسیاری است.

روستای سنگچال

در مسیر سفر به فیلبند از روستای سنگچال نیز رد خواهید شد که بهتر است، از آن نیز بازدید کنید. سنگچال جزو مکان‌های خاص با طبیعت زیبا واقع در 7 کیلومتری این روستا بوده که تمامی محیط آن با کلبه‌های چوبی پر شده است. مردم این روستا از آداب‌ورسوم خاصی پیروی می‌کنند و به‌خاطر شغل دامپروری که دارند، در کنار کلبه‌های خود دارای دام و دامداری نیز هستند.

روستای سنگچال فیلبند

روستای چلاو

چلاو نیز روستایی نزدیک به فیلبند است که به‌عنوان یکی از جنگل‌های هیرکانی شهرت یافته است. این مکان برخوردار از گونه‌های مختلف جانوری بوده که در حین سفر به روستای فیلبند، امکان بازدید از آن را نیز خواهید داشت.

روستای چلاو فیلبند

امامزاده

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و فرهنگی که در هنگام سفر به فیلبند مازندران می‌توانید به آن نیز سری بزنید، امامزاده یحیی و امامزاده قاسم است. امامزاده یحیی در روستای سنگچال و امامزاده قاسم در مجاورت قلعه اندوار قرار دارد.

بهترین زمان سفر به فیلبند

اگر جزو افرادی هستید که به سفر علاقه دارید، ما بازدید از روستای فیلبند مازندران را به شما توصیه می‌کنیم. ولی باید بدانید که این روستا به‌خاطر قرارگرفتن در ارتفاعات استان مازندران معمولا دارای هوای خنکی بوده و سفر به آن در فصول سرد سال، کار غلطی به شمار می‌آید.

به این خاطر بهترین زمان سفر به این روستا فصول بهار و تابستان است تا بتوانید علاوه بر بازدید از آن، به مناطق اطراف نیز سری بزنید. البته از یاد نبرید که در این فصول سال معمولا تعداد گردشگران بالا رفته و ممکن است با حجم بالایی از بازدیدکنندگان روبرو شوید. سفر به این روستا در فصول پاییز و زمستان با سرمای بسیار و استخوان‌‌سوزی همراه خواهد بود و به‌خاطر سردی هوا، کمتر کسی امکان گردش در آن را خواهد داشت.

بهترین زمان سفر به فیلبند مازندران

سوغات فیلبند مازندران

در واقع هر شهر و منطقه‌ای سوغات خاص خود را دارد که مسافران حین گردش می‌توانند از آن‌ها، برای عزیزان خود تهیه کنند. ولی برای اینکه بتوانید خرید ایمن و درستی را تجربه کنید، لازم است از سوغات هر منطقه آگاهی داشته باشید. روستای فیلبند مازندران نیز همانند هر جای دیگری علاوه بر داشتن جاذبه‌های طبیعی و دیدنی، برخوردار از انواع سوغاتی نیز است که لازمه سفری دلنشین آگاهی داشتن از آن‌ها می‌باشد.

برخی از سوغاتی‌های این روستا شامل مواردی همچون صنایع‌دستی، عسل، گیاهان دارویی، ازگیل، محصولات چوبی و… است. این موارد تنها بخشی از سوغات معروف روستای فیلبند بودند که با هدیه‌دادن آن‌ها به اطرافیانتان، می‌توانید خاطره خوبی از خود را در ذهنشان به ثبت رسانید. البته خریداری سوغات نیز باید از فروشگاه‌ها و مغازه‌های معتبر و مورد اطمینان، پس از بررسی تنوع و رنج قیمتی محصولات انجام بگیرد.

سوغات فیلبند مازندران

غذاهای معروف فیلبند

فیلبند مازندران به‌خاطر نداشتن امکانات لازم، رستورانی ندارد. ولی رستوران هلی نو تنها رستوران واقع در این روستا به شمار می‌آید که برخوردار از انواع غذاهای خورشتی، کباب‌کوبیده، میرزاقاسمی و… است.

غذاهای محلی این منطقه به‌عنوان قسمتی از فرهنگ استان مازندران شناخته شده‌اند که تنوع بالایی دارند. از یاد نبرید که فیلبند نیز دارای غذاهای محلی همچون خورشت مرغ ترش، ماهی سبزیجاتی، کشک‌بادمجان، اردک با اناردون، نازخاتون و… بوده که می‌توانید با میل‌کردن غذای موردعلاقه‌تان تجربه دلنشینی را برای خود ثبت کنید.

البته علاوه بر موارد بیان شده، غذاهای دیگری نیز وجود دارد که همانند غذاهای محلی برخوردار از طعم و مزه دلنشینی هستند. در واقع به‌خاطر عدم وجود رستورانی خاص در این روستا، می‌توانید از منازل اهالی که سفارش غذا می‌پذیرند، غذای دلخواهی را تهیه و میل کنید.

غذاهای معروف فیلبند

تفریحات فیلبند مازندران

با بازدید از این روستا می‌توانید به تفریحات بسیاری دست یافته و سفر دلنشین و به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید. قدم زدن در محیط آن احساس آرامشی را به انسان هدیه داده و باعث لذت‌بردن هر چه بیشتر از سفر خواهد شد. فیلبند مازندران با برخورداری از جاذبه‌های دیدنی بسیار، مکانی مناسب برای عکاسی، پیاده‌روی و کوهنوردی است. البته از یاد نبرید که لازمه پیاده‌روی و کوهنوردی، رعایت نکات و شرایط لازم با برخورداری از لوازم مناسب می‌باشد.

تفریحات فیلبند مازندران

لوازم موردنیاز برای سفر به فیلبند

فیلبند مازندران یکی از روستاهای واقع در منطقه کوهستانی است که در بیشتر اوقات با بارندگی روبرو می‌باشد. پس اگر جزو افرادی هستید که تمایل به بازدید از این روستا را دارید، بهتر است هر نوع وسیله‌ای را با خود در این سفر حمل کنید. ولی شاید شما نیز همانند بسیاری از مردم ندانید که برای سفر به روستا چه وسیله‌ای نیاز خواهید داشت؟ در واقع برای اینکه در این سفر از هر وسیله و ابزاری بی‌نیاز شوید، لازم است از موارد زیر برخوردار باشید:

  • کوله: کوله جزو وسایل ضروری است که می‌توانید با انتخاب سایز مناسب، تمامی لوازم خود را در آن بگنجانید.
  • لباس و کفش مناسب: به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی نامعلوم در این روستا، بهتر است از هر نوع لباس و کفش مناسبی همچون ژاکت، دستکش، کلاه، کفش اسپرت و… برخوردار باشید.
  • چراغ ‌قوه: برای گردش در شب و نداشتن نگرانی درباره انواع حیوانات، بهتر است چراغ ‌قوه‌ای نیز همراه داشته باشید.
  • مواد غذایی: غذا لازمه زندگی بوده که در طول این سفر به هر نوع ماده غذایی و خوراکی نیاز خواهید داشت.
  • تجهیزات کمپ: درصورتی‌که قصد برقراری کمپ را دارید، لازم است دارای تجهیزاتی همچون چادر، کیسه‌خواب و سایر موارد نیز باشید.
  • لوازم بهداشتی: مواردی همچون کرم ضدآفتاب، کلاه، عینک و داروهای مختلف نیز جزو لوازم لازم برای سفر به این روستای شمالی هستند.
  • و…

راه های سفر به فیلبند

برای سفر به این روستای زیبا و دیدنی چندین روش در پیش خواهید داشت که هر یک دارای مزایایی هستند. ولی انتخاب راهی که بتوانید از طریق آن به سفری مهیج و دلنشین دست یابید، کار سختی به‌حساب می‌آید. به این منظور لازم است قبل از سفر، راه‌های دسترسی به مقصد را بررسی کرده و از شرایط جاده و آب‌ و هوایی آن‌ها مطلع شوید. برخی از راه‌های سفر به فیلبند مازندران به شکل زیر هستند:

  • سفر با خودروی شخصی

افرادی که تمایل به سفر با خودروی شخصی دارند، می‌توانند جهت راحتی بیشتر، خود را از طریق بزرگراه تهران-پردیس به جاده هراز رسانده و به‌سوی جنگل‌های الیمستان و روستای پرن بروند. حال وارد مسیر فرعی جاده فیلبند شده و روستاهایی همچون سنگچال و پاشاکلا را رد کنید تا به روستای موردنظرتان برسید. ولی افرادی که قصد دارند از شمال شرقی کشور به این روستا سفر کنند، می‌توانند از شهرهای ساری، بابل و آمل گذشته و سپس به فیلبند برسند. همچنین اینکه افراد حاضر در شمال غرب نیز می‌توانند با سفر به شمال کشور از شهرهای رشت و آمل گذر کرده و سپس به این روستای زیبا برسند.

سفر به فیلبند مازندران با خودروی شخصی

  • سفر با تور

یکی دیگر از روش‌های سفر به این روستا، کمک‌گیری از تورهای مسافربری مختلف است. این تورها به‌صورت گروهی و 1 یا چندروزه در شهرهای مختلفی برگزار می‌شوند که با امکاناتی نظیر حمل‌ونقل، غذا، اقامت و گردش در فیلبند همراه هستند. در سفر با تور شاید ازدحام بسیاری را تجربه کنید، ولی در عوض بدون هیچ‌گونه اذیت رانندگی و هزینه‌ اضافی می‌توانید از سفر خود لذت ببرید.

در صورتی که به دنبال سریع ترین راه به مقصد فیلبند هستید، علاوه بر خوردروی شخصی و یا سفر با تور می توانید از هواپیما هم استفاده کنید، برای سفر با هواپیما باید بلیط هواپیما ساری را تهیه کنید زیرا این فرودگاه نزدیک ترین مسیر هوایی به فیلبند است.

اقامت در فیلبند

پس از فراهم‌کردن تدارکات لازم سفر، زمان پیداکردن مکانی برای اقامت است. در واقع همان‌طور که نحوه سفر جزو مسائل حائز اهمیت به شمار می‌آید، انتخاب محلی مناسب برای اقامت نیز دارای اهمیت است. ولی باید بدانید که اقامت در این روستا کمی دشوار بوده و برای پیداکردن مکان مناسب، باید به سراغ چندین جای مختلف بروید.

برای اقامت در فیلبند مازندران می‌توانید به سراغ اقامتگاه‌ها، منازل روستایی یا بوم‌گردی‌های گوناگون رفته یا حتی در محلی مناسب کمپ زده و سکونت کنید. در صورت چادرزدن بهتر است به سراغ مکان مطمئنی بروید تا از حمله و هجوم هر نوع حیوان و انسان خطرناکی دور باشید.

اقامت در فیلبند

نکات مهم برای سفر به فیلبند

این روستا یکی از ییلاقات شمالی کشور است که در ارتفاع زیادی نسبت به سایر روستاها قرار دارد. فیلبند مازندران جزو مقاصد خاص برای مسافران بوده که افراد بسیاری سالانه به قصد گردش، از آن بازدید می‌کنند. ولی باید بدانید که در هنگام سفر به این منطقه نیز باید یکسری نکات مهم را در نظر بگیرید تا بتوانید سفر خوبی را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید. نکات مهم برای سفر به فیلبند مازندران عبارت است از:

  1. آنتن‌دهی موبایل در این روستا به‌سختی ممکن می‌شود و برای برقراری ارتباط با دیگران باید به روستاهای اطراف سفر کنید.
  2. تجهیزات لازم را همراه داشته باشید تا از هر چیزی بی‌نیاز شوید.
  3. در حین پیاده‌روی یا کوهنوردی هشدارهای لازم را جدی گرفته و از مسیر خارج نشوید.
  4. قبل از سفر از شرایط آب‌وهوایی جاده و مقصد موردنظرتان مطلع شده و سپس اقدام کنید.
  5. به محیط‌زیست اهمیت داده و از ریختن زباله پرهیز کنید.
  6. این روستا مجهز به رستوران نبوده و باید مواد غذایی موردنیازتان را همراه داشته باشید.
  7. احترام به آداب‌ورسوم و فرهنگ این منطقه را از یاد نبرید.
  8. در بهترین زمان ممکن اقدام به سفر کنید تا از هوا و زیبایی‌های منطقه، لذت ببرید.

جمع بندی

فیلبند مازندران یکی از جاهای دیدنی است که طبیعت بکر و زیبایی دارد. جاهای دیدنی این مکان تمام‌شدنی نبوده و با آگاهی از آن‌ها، می‌توانید تجربه خوبی را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید. سفر به این روستا با خودروی شخصی، تورهای گروهی و… ممکن بوده که هر یک دارای مزایا و امکانات خاصی هستند. در این مقاله شما را با فیلبند مازندران که جزو چندین مکان دیدنی کشور ایران است، آشنا کردیم. با این‌ حال اگر جزو افراد علاقه‌مند به تفریح، پیاده‌روی و کوهنوردی هستید، علاوه بر روستای فیلبند می توانید از تماشای مقصدهای خوبی مانند دشت لار دماوند و شهر بابل که در نزدیکی این روستا هستند لذت ببرید.

سوالات متداول

این روستا در توابع دهستان خوشرود شهرستان بابل قرار داشته که از مسیرهای مختلفی امکان دسترسی به آن را دارید.

زمان مناسب برای سفر به این روستای خوش‌آب‌وهوا، فصول بهار و تابستان می‌باشد.

این مکان نیز همانند هر شهر یا منطقه‌ای دارای جاهای دیدنی همچون چشمه لار، روستای سنگچال، قلعه اندوار، روستای چلاو، امامزاده یحیی و قاسم است.

لازمه دستیابی به سفری بدون مشکل و دغدغه، برخورداری از لوازم و تجهیزاتی نظیر کوله، لباس و کفش مناسب، لوازم بهداشتی، مواد غذایی لازم و... است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. آخر نفهمیدیم این منطقه مال آمل هس یا بابل،خیلی ها عنوان می کنند ک این مناطق از جاذبه های آمل هس،ب هر جهت تمامی ارتفاعات مازندران زیبا و باصفاس

    آیا مفید بود؟
    • سلام و عرض ادب همراه گرامی
      فیلبند روستایی در دهستان چلاو شهرستان آمل در استان مازندران است و بله زیبایی منحصر به فردی در میان تمام جاذبه های گردشگری زیبای شمالی دارد

      آیا مفید بود؟
    • سلام و عرض ادب همراه گرامی
      بله قطعا با انتخاب بهترین زمان برای سفر به مکان های دیدنی می توان بیشترین جاذبه های دیدنی آن منطقه را مشاهده کرد

      آیا مفید بود؟