صفر تا صد راهنمای سفر به گرجستان

جهان‌گردی گرجستان
صفر تا صد راهنمای سفر به گرجستان

وقتی صحبت از سفر ارزان به خارج از کشور می شود، بدون تردید، در این انتخاب سفر به گرجستان و شهرهای مختلف آن در اولویت توجه قرار می­گیرد. در واقع وجود مکان های گردشگری باستانی، مناظر زیبا و مردمی مهمان نواز، از علت ­های جذب گردشگران ایرانی و خارجی به گرجستان است. اگر آماده هستید چمدان‌های خود را ببندید و به گرجستان بروید، اولین چیزی که نیاز دارید یک راهنمای سفر به گرجستان است تا بتوانیم درباره سفر به این کشور، از بهترین زمان برای سفر تا بهترین هتل‌ها، رستوران‌ها و مکان­های دیدنی آن، اطلاعات کسب کنیم. در این مقاله راهنمای سفر به گرجستان را به صورت کامل و جامع در اختیار شما کاربران محترم قرار می دهیم.

آشنایی با گرجستان

گرجستان کشوری در وسط قفقاز جنوبی است که بین اروپا و آسیا واقع شده است. این کشور از شمال با روسیه، از شرق با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و ترکیه و از غرب با دریای سیاه هم جوار است. داشتن تاریخ و فرهنگ غنی، چشم اندازهای طبیعی و مردمی که به مهمان نوازی معروف هستند، این کشور را به یکی اجاذبه های گردشگری جهان معروف کرده است.

تاریخ این کشور به قرن ها قبل از میلاد برمی گردد و در طول تاریخ شاهد تمدن های بسیاری از جمله امپراتوری روم، بیزانس و امپراتوری عثمانی بوده است. گرجستان حدود 4 میلیون نفر جمعیت دارد که در این بین مسیحیان با  80 درصد جمعیت این کشور، آمار بزرگی را به خود اختصاص داده ­اند. با توجه به اینکه، مهمان نواز بودن و رفتار صمیمی مردم گرجستان زبانزد است،  سفر شما به این کشور، یک از خاطره انگیزترین تجربه­ هایی خواهد بود که در طول زندگی کسب می ­کنید.

راهنمای سفر به گرجستان

اطلاعات کلی در مورد کشور گرجستان

  • کد کشور: 995+
  • اختلاف ساعت با تهران: نیم ساعت عقب تر از تهران
  • زبان: گرجی
  • پایتخت: کلانشهر تفلیس
  • واحد پول رسمی: لاری (GEL)
  • فرودگاه های بین المللی: تفلیس و باتومی.
  • مذهب رسمی: 80 درصد مردم گرجستان را مسیحیان تشکیل می­دهند.
  • شماره های اورژانس: شماره تماس با پلیس، آتش نشانی و آمبولانس در گرجستان 112 است.

الزامات مجوز سفر گرجستان

خوشبختانه ایرانیان برای سفر به گرجستان نیازی به ویزا ندارند و می توانند تا 45 روز بدون ویزا در این کشور اقامت داشته باشند. بنابراین ایرانیانی که مایل به اقامت کمتر از 45 روز در این کشور هستند، هزینه­ ای پرداخت نخواهند کرد. تنها هزینه ­های دریافت یا تمدید  پاسپورت و عوارض خروج از کشور مهم است.

الزامات مجوز سفر گرجستان

مدارک مهم برای سفر به گرجستان

برای داشتن سفری امن و راحت به گرجستان، ابتدا باید بدانید که برای سفر خود به چه مدارکی نیاز خواهید داشت و آن ها را در مکانی امن در چمدان یا کیف دستی خود نگهداری کنید. این مدارک شامل بلیط هواپیما رفت و برگشت، رزرو هتل در گرجستان، پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار،  بیمه مسافرتی و وجه نقد مورد نیاز می باشد. اگر هیچ یک از این مدارک را نداشته باشید ممکن است در هنگام ورود به گرجستان با مشکلاتی مواجه شوید.

مدارک مهم برای سفر به گرجستان

معرفی فرودگاه های بین المللی گرجستان

در شهرهای مختلف گرجستان فرودگاه های مختلفی برای پذیرایی از مسافران داخلی و خارجی وجود دارد. اما بیشتر سفرهای بین المللی به این کشور از طریق دو فرودگاه اصلی آن (تفلیس و باتومی) انجام می­ گیرد. در زیر به معرفی دو فرودگاه می ­پردازیم.

فرودگاه های بین المللی گرجستان

فرودگاه بین المللی باتومی

یکی از فرودگاه های نسبتاً جدید گرجستان، باتومی است که در سال 2007 افتتاح شد. در حال حاضر (بعد از فرودگاه تفلیس) این فرودگاه بین المللی یکی از مهم ترین فرودگاه های گرجستان است که سالانه حدود 600000 مسافر با تهیه بلیط هواپیما باتومی از آن تردد می کنند.

  • ارتفاع فرودگاه از سطح دریا: ۳۲ متر
  • فاصله هوایی تا تهران: ۱۳۹۸ کیلومتر

فرودگاه بین المللی باتومی

فرودگاه بین المللی تفلیس

لین فرودگاه از قدیمی ترین فرودگاه های گرجستان است که قدمت آن به جنگ جهانی دوم و سال 1952 برمی­گردد. فرودگاه تفلیس در سال 1990 بازسازی شد و هم اکنون بیش از یک میلیون مسافر داخلی و خارجی را جابه جا می کند.

  • ارتفاع از سطح دریا: ۴۹۵ متر
  • فاصله هوایی با تهران: ۸۹۲ کیلومتر

فرودگاه بین المللی تفلیس

خرید سیم کارت در گرجستان

اولین کاری که هنگام ورود به گرجستان باید در اولویت انجام قرار بگیرد، خرید سیم کارت است زیرا با هزینه بسیار کم و قرون به صرفه به اینترنت متصل می­شوید و این امکان برای شما فراهم خواهد بود تا خانواده خود در ایران در تماس باشید. اپراتور های  Magticom، Geocell  و  Beeline رایج­ترین پراتورهای تلفن همراه در این کشور به شمار می ­روند.
اگر تصمیم به خرید این سیم کارت­ها دارید، سه روش زیر را دنبال کنید:

  • خرید سیم کارت در فرودگاه گرجستان
  • خرید از نمایندگی فروش
  • و خرید از آژانس مسافرتی

دقت داشته باشید که خرید سیم کارت در گرجستان مستلزم ارائه پاسپورت است.

خرید سیم کارت در گرجستان

پول رسمی گرجستان

لتاری، واحد پول رسمی گرجستان به شمار می­رود و با علامت اختصاری GEL شناخته می­شود. علاوه بر لاری، این کشور یک واحد پولی کوچکتر به نام تتری نیز دارد( هر 100 تتری معادل 1 لاری).

مهم: در سفر به گرجستان، توصیه می شود حتما دلار همراه خود داشته باشند و در بدو ورود به این کشور آن را به پول رسمی این کشور تبدیل نمایید. تبدیل ریال به لاری در گرجستان سخت و دشوار خواهد بود.

پول رسمی گرجستان

شرایط آب و هوایی در  کشور گرجستان

گرجستان دارای آب و هوای بسیار مطبوع و دلپذیر است و شاید به همین دلیل است که در تمام فصول سال می ­توان به آن جا سفر کرد. با توجه ب اینکه، گرجستان کشوری کوهستانی است که در قفقاز واقع شده، آب و هوای مناطق مرتفع آن با دیگر شهر های دامنه­ ای، متفاوت است.  به طور مثال، در شرایطی که مناطق ساحلی از آب و هوای معتدل و مرطوب برخوردار هستند، در مناطق کوهستانی شاهد آب و هوا سرد و خشک هستیم.

فصل بهار در گرجستان با دمای هوا بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد، بسیار جذاب و دیدنی است. با این حال، در تابستان دمای هوا بین 25 تا 35 درجه سانتیگراد است که بهترین شرایط را برای تفریحاتی چون شنا، آفتاب گرفتن و سایر فعالیت های بیرونی فراهم می کند.

پاییز گرجستان در کنار زیبایی خیره کننده اش، فصل دلپذیری است و این فصل را زمان خوبی برای سفر تبدیل می­ کند.  شرایط جوی زمستان های گرجستان از 0 تا 10 درجه متغیر است و آن را به مکانی منحصر به فرد برای اسکی و سایر فعالیت های زمستانی تبدیل می­ سازد.

شرایط آب و هوایی در  کشور گرجستان

چه زمانی به گرجستان سفر کنیم؟

بهترین فصل برای سفر به گرجستان چه وقتی است؟  بدون اغراق می توان هر چهار فصل سال را نام برد! آب و هوای گرجستان امکان بازدید از این کشور را در تمام ماه های سال فراهم می کند. اگر می خواهید گرجستان را در زیباترین شرایط طبیعی و آب و هوای ببینید، در بهار و پاییز عزم سفر کنید. در این مواقع، کاهش تعداد گردشگران امکان بازدید از شهر را بدون شلوغی فراهم می کند.

تابستان گرم ترین زمان برای سفر به گرجستان است. جدا از هوای گرم که می تواند سفر در شهرهای مختلف گرجستان را سخت کند، تعداد گردشگران در این فصل به اوج خود می رسد و این مشکل می تواند شما را برای سفر در شهر ناراحت کند. گرجستان همچنین به خاطر زمستان های برفی اش شناخته شده است که آن را به مقصدی محبوب برای ورزش های زمستانی تبدیل کرده است.

بهترین فصل برای سفر به گرجستان

راه­ های سفر به کشور گرجستان

به دلیل نزدیکی گرجستان به ایران، بسیاری از گردشگران برای بازدید از این کشور از طریق زمینی انتخاب می کنند. اگرچه سفر زمینی به عنوان ارزان ترین راه برای سفر به گرجستان در نظر گرفته می شود، اما با این حال بسیار دشوار خواهد بود زیرا این دو کشور دارای مرز زمینی مشترکی نیستند. عبور از طریق مرزهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه، راه ورود زمینی به گرجستان است. از طریق هوایی و خرید بلیط تفلیس، باتومی و غیره در چند ساعت به گرجستان می­ رسید.

راه­ های سفر به کشور گرجستان

هزینه سفر به گرجستان

جالب است بدانید که گرجستان یکی از ارزان ترین مکان ها برای سفر به خارج از کشور است. بنابراین، حتی اگر بودجه کمی داشته باشید، باز هم می توانید از سفر کردن به این کشور، خاطره خوشی داشته باشید.  شاید باور نکنید اما هزینه یک شب اقامت در هاستل با امکانات خوب 15-20 لاری است. اگر در بهترین هتل های این شهر اتاق خصوصی می خواهید باید مبلغی معادل 40-67 لاری بپردازید.

هزینه غذا و خوراک نیز در گرجستان به خصوص اگر به غذاهای محلی علاقه دارید، بسیار مقرون به صرفه است.  خوردن یک غذای سنتی گرجی در یک رستوران ارزان قیمت حدود 20 لاری برای شما آب می ­خورد.  این در حالی است که برای خورد فست فود( برگر، سیب زمینی سرخ کرده، پیتزا و …) تنها 15 لاری پرداخت می ­کنید. حال اگر به فکر گذراندن یک شب رویایی در رستوران های مجلل تر هستید، فقط کافیست 35 تا 40 لاری را سرمایه کنید.

هزینه سفر به گرجستان

شرایط حمل و نقل عمومی در کشور گرجستان

استفاده از اتوبوس، مینی بوس و تاکسی در شهرهای بزرگ گرجستان رایج  است.  تنها شهری که در آن از مترو برای حمل و جابجایی مسافر استفاده می شود، تفلیس است. اگر چه هزینه استفاده از اتوبوس و مینی بوس در شهرهای مختلف متفاوت است، اما در اکثر شهرها، بلیت استفاده از این وسایل نقلیه 0.5 لیر است.
قیمت تاکسی در گرجستان از 3 لاری شروع می شود و به ازای هر کیلومتر 0.60 لاری اضافه­ تر پرداخت می­ کنید( بهتر است قبل از سوار شدن، در مورد قیمت با راننده ه توافق برسید).

Yandex یک سرویس تاکسی آنلاین در گرجستان است که بیش از 5 لاری هزینه ندارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در بیشتر شهرهای گرجستان با پیاده روی و قدم زدن می­ توانید لذت از گشت و گذار فراموش نشدنی را به کسب کنید.

مهم: اتوبوس هایی که با نام مارشوتکا خوانده می­شوند، ارزان­ترین گزینه برای حمل و نقل عمومی در گرجستان هستند.

شرایط حمل و نقل عمومی در کشور گرجستان

بهترین هتل های گرجستان را بشناسید!

با توجه به رونق گردشگری در گرجستان و  اینکه سالانه میلیون ها مسافر از سراسر جهان به این کشور سفر می کنند، هتل های مختلفی در این کشور ساخته شده است تا نیازهای همه گردشگران را برآورده کند. در اینجا تعدادی از بهترین هتل های میزبان در گرجستان آورده شده است:

  • هتل رادیسون بلو ایوریا تفلیس (Radisson Blu Iveria Hotel Tbilisi)
  • هتل آرگو باتومی (Hotel Argo)
  • هتل د گرند گلوریا باتومی (The Grand Gloria Hotel)
  • هتل ویندهام گرند تفلیس (Wyndham Grand Tbilisi)
  • هتل وین رزیدنت باتومی (Wyn Residences Batumi)
  • هتل لجند باتومی (Legend Hotel Batumi)
  • هتل کولوسئوم مارینا باتومی (Colosseum Marina Hotel)
  • هتل آپارتمان تابوری تفلیس (Tabori Apart Hotel)
  • هتل ماریوت تفلیس (Tbilisi Marriott Hotel)

بهترین هتل های گرجستان

معروف ترین شهرهای گرجستان

گرجستان از نظر تاریخ و فرهنگ غنی، طبیعت زیبا و مردمی مهمان نواز زبانزد است. این موضوع باعث رونق گردشگری در این کشور شده است و شهرهای مختلف آن هر ساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر جهان هستند. توریستی ترین شهرهای گرجستان در زیر آمده است.

تفلیس پایتخت گرجستان

پایتخت گرجستان شهری باستانی و بسیار سرزنده است. این شهر در دو طرف رودخانه کر واقع شده و یکی از محبوب ترین مقاصد برای مسافران ایرانی است. تفلیس دارای طیف وسیعی از جاذبه های گردشگری از جمله کلیساهای تاریخی، چشمه های آب گرم، خیابان های شلوغ و بازارهای رنگارنگ است. بنابراین گردشگران به اندازه کافی برای گشت و گذار و بازدید از جاهای دیدنی تفلیس نخواهند داشت.

تفلیس پایتخت گرجستان

باتومی ساحلی ترین شهر گرجستان

باتومی، یک شهر ساحلی در جنوب غربی گرجستان، تفریحگاه تابستانی فوق­العاده عالی است. باتومی دارای سواحل شنی زیبا، پارک های سرسبز و جاذبه های گردشگری مدرن مانند برج های تلویزیونی و پل های متحرک است و یکی از شهرهایی است که در سفر به گرجستان بازدید از آن را فراموش نکنید.

باتومی ساحلی ترین شهر گرجستان

شهر باستانی کوتائیسی

کوتائیسی از شهرهای باستانی و تاریخی گرجستان است که با جاذبه های قدیمی و باستانی خود،  در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. بنابراین سفر به اینجا بسیار لذت بخش خواهد بود و تجربه­ای بی نظیر را برای شما رقم می­زند.

شهر باستانی کوتائیسی

متسختا جذاب ترین شهر گرجستان

متسختا که به عنوان یک شهر تاریخی بزرگ در شمال غربی گرجستان مورد توجه مسافران قرار گرفته است در گذشته پایتخت گرجستان بوده و دارای جاذبه های گردشگری فوق­ العاده است. متسختا تنها 20 کیلومتر با تفلیس فاصله دارد و به همین دلیل می توانید در مدت اقامت خود در پایتخت گرجستان از این شهر دیدن کنید.

متسختا در سفر به گرجستان

گوری محل زندگی استالین

گوری، یکی از شهرهای دیگر نزدیک تفلیس، در بین گردشگران محبوبیت بیشتری دارد، زیرا جوزف استالین؛ رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی، در اینجا متولد شده است. امروزه خانه استالین به موزه تبدیل شده و مسافران با بازدید از آن می توانند چیزهای زیادی در مورد آن بیاموزند.

گوری محل زندگی استالین

جاهای گردشگری گرجستان

فکر نکنید که بهترین جاذبه های گردشگری گرجستان  فقط در تفلیس و باتومی است. در واقع، هر کجا که در شهرهای بزرگ این کشور بروید، بناهای تاریخی را خواهید دید که ارزش دیدن دارند.

کوه گردشگری قازبگی

کوه قازبیگی یکی از معروف­ترین مقاصد گردشگری گرجستان است. اگر به ورزش های طبیعت گردی و پیاده روی علاقه دارید، بازدید از این تپه را از دست ندهید. علاوه بر اینکه دامنه ­های زیبای این کوه مکانی مناسب برای طبیعت گردی است، کوهنوردان می­ توانند صعود به قله را نیز در برنامه سفر خود قرار دهند.

این کوه که به عنوان بخشی از رشته کوه ­های قفقاز شناخته می­شود، از مرتفع ترین کوه­ های منطقه معرفی می ­شود و جلوه ه­ای باشکوه از مناظر شگفت انگیزی اطراف را به تصویر می­ کشد. کوه قازبگی با ارتفاع 5047 متر در شمال شرقی گرجستان و نزدیک مرز روسیه قرار دارد. میزان سختی قله این کوه مشابه سطح سختی قله های رشته کوه هیمالیا است و از این رو به نام اورست کوچک خوانده می ­شود.

کوه گردشگری قازبگی

اولیستسیخه

یکی از بی نظیرترین و زیباترین مکان­های گرجستان، اوپلیستسیخه است. یکی از بزرگترین و قدیمی ترین شهرهای سنگی جهان بر روی صخره حک شده است. در این شهر باستانی، ساختمان ها، تونل ها و مکان های مختلفی را خواهید دید که برای عبادت آیینی مورد استفاده قرار می گیرند.

دین. این شهر بر روی صخره ای مرتفع در ساحل غربی رود کر ساخته شده است. ترکیب غیرمعمول سنگ‌تراشی‌های مختلف از آناتولی و فلات ایران و هم‌زیستی معماری مسیحی و غیر مسیحی، این شهر را از دیگر شهرهای سنگی جهان متمایز می‌کند. این شهر باستانی از سال  2007 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

اولیستسیخه

کلیسای ترینیتی گرگتی

یکی از جاذبه های گرجستان که توصیه می­ کنیم در سفر به این کشور برای دیدن آن برنامه­ ریزی کنید،  کلیسای گرگتی ترینیتی است که مناظر شگفت انگیز را به نمایش می­ گذارد.  این کلیسا با  تمامی نمونه­ هایی که تا کنون دیده­ اید، فرق دارد.

این کلیسا بر روی تپه ای در دامنه کوه قزبیگ و در ارتفاع 2160 متری از سطح دریا واقع شده است. قدمت این کلیسا به قرن چهاردهم می رسد و پشت این کلیسا منظره ای از کوه های قفقاز به چشم می­ خورد. منظره ای که این کلیسای شگفت انگیز را به یکی از جذاب ترین مناطق برای گردشگران گرجستان تبدیل کرده است. همچنین یک برج ناقوس در کنار کلیسا وجود دارد که آن هم متعلق به قرن چهاردهم است.

قرار گرفتن این کلیسا در دل طبیعت و مناظر زیبای اطراف آن را به یکی از نمادهای کشور گرجستان تبدیل کرده است. علاقه مندان به طبیعت گردی با یک پیاده روی سه ساعته به این کوه و محل کلیسا می رسند. با جیپ هم می توان به این کلیسا رسید که نیم ساعت طول می کشد.

کلیسای ترینیتی گرگتی

شهر زوگدیدی

زوگدیدی در شمال غربی این کشور قرار دارد. این شهر پر ازدحام دارای بسیاری از بناهای معماری باشکوه از جمله کاخ سلطنتی، کاخ نیس و کلیساهای مانتسخوار کاری و خیابان Blachernae  است. این شهر تاریخی با وجود معماری جالبش می تواند یکی از مقاصد دیدنی در سفر شما در گرجستان به شمار بیاید.

شهر زوگدیدی

برجومی

این شهر آبگرم کوچک در غرب تفلیس واقع شده است و به خاطر چشمه های آب معدنی اش معروف است. گردشگران با اقامت در مکان ­های خاص اطراف این چشمه ها، دسترسی مستقیم به منابع آب دارند. برای لذت بردن از مناظر زیبای تپه های اطراف حتما از پارک ملی برجومی بازدید نمایید.

برجومی در سفر به گرجستان

تلاوی

تاریخچه شهر تلاوی در گرجستان به عصر برنز برمی گردد. شهر تلاوی با معماری و طراحی منحصر به فرد خود یک مقصد گردشگری خاص است. همچنین در این شهر آثار معماری پادشاهان کاختی، شاهان روسی، رومی ها و شاهان گرجی را می بینید. در مورد جاذبه های شهر تلاوی می توان به کلیسای جامع، دیوارهای قلعه قدیمی، خانه ارباب، جاده گومبوری، صومعه شوماتا، خانه باتونیس، صومعه ایقلتو و انجیر 900 ساله مصری اشاره کرد. یک درخت جشن انگور هر ساله در مهرماه برگزار می شود و در فصل پاییز طبیعت بی نظیر شهر تلاوی گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

تلاوی در سفر به گرجستان

مستیا

مستیا شهری کوهستانی است که در دامنه کوه های قفقاز در شمال غربی این کشور و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شده است. طبیعت زیبای این شهر برای پیاده روی و دوچرخه سواری در کوهستان فوق­العاده است. تاریخ شهر مستیا به قرون وسطی باز می گردد و مکانی بی نظیر برای طبیعت دوستان و تاریخ دوستان است.

علاوه بر این، در شهر مستیا دریاچه ها و جاذبه های زیبایی وجود دارد که مستیا را در 10 شهر زیبای گرجستان قرار داد. مستیا با اینکه شهری نسبتا کوچک است اما امکانات یک شهر بزرگ را دارد. کوه اوهبا یکی از جاذبه های اصلی منطقه است که مکان مناسبی برای کوهنوردان است. از مکان های جالب مستیا می توان به موزه تاریخ و قوم نگاری سوانتی، موزه اسکی، یخچال چالادی، کوه های اوشابا، موزه خانه میخائیل خاگیانی، دریاچه کارولدی اشاره کرد.

مستیا جذاب ترین شهر گرجستان

اسپانتسمیندا

نام این شهر برگرفته از راهب مسیحی ارتدوکس بتان استپان است که این شهر را کشف کرد و مکانی را برای خود انتخاب کرد و همچنین یک بنای مذهبی در این منطقه ساخت. از آنجایی که این شهر کوچک در منطقه مرتفع و کوهستانی قفقاز واقع شده است جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و برای ورزش ورزش های جالبی مانند اسب سواری، کوهنوردی، دوچرخه سواری، یخ نوردی، پاراگلایدر در این منطقه تعبیه شده است. دوستان و عاشقان ورودی اسپانتسمیندا منظره ای غیرعادی و توریستی دارد. در سفر به این شهر حتما از کلیسای گرگ ترینیتی در پشت کوه های کازبیگی دیدن کنید.

ناریکالا

قلعه ناریکالا که در گرجستان قرار دارد، در واقع یک بنای ایرانی متعلق به دوره ساسانیان است. این کاخ که بر روی تپه ای در مرکز شهر قرار دارد، مهم ترین نماد شهر به حساب می آید.  قلعه ناریکالا ساختمانی سنگی با دیوارهای بلند و برج های نگهبانی است. همچنین دارای موزه ای است که آثار تاریخی و فرهنگی گرجستان را به نمایش می گذارد. تاریخ ناریکالا به دوره ساسانیان برمی گردد، اما تمدن های بسیاری در طول تاریخ از این قلعه استفاده کرده اند، از جمله امپراتوری بیزانس، عثمانی و  روسیه.

ناریکالا در سفر به گرجستان

باغ گیاه شناسی باتومی

اگر به گیاهان و طبیعت علاقه مند هستید، حتما از باغ گیاه شناسی باتومی دیدن کنید. این باغ که یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان محسوب می‌شود، 108 هکتار مساحت دارد و در سال 1912 ساخته شده است. باغ گیاه‌شناسی باتومی شامل 11 بخش جغرافیایی مختلف و بیش از 2000 گونه گیاهی از سراسر جهان است.

باغ گیاه شناسی باتومی

حمام های گوگرد تفلیس

حمام معدنی گوگرد نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ پایتخت گرجستان داشته است. در واقع کلمه تفلیس به معنی “مکان گرم” است و پایتخت گرجستان به دلیل وجود این حمام ها که در گذشته تعداد آنها به 63 عدد می رسید، به این نام خوانده می ­شود.  اگرچه هم اکنون تعداد کمی از آنها باقی مانده است، اما همچنان به عنوان محبوب ترین جاذبه های گردشگری گرجستان معرفی می ­شوند.

حمام های گوگرد تفلیس

موزه ملی گرجستان

موزه ملی گرجستان در قسمت بافت قدیمی تفلیس و نزدیک میدان آزادی واقع شده است. این موزه که در سال 2004 ساخته شده است، مجموعه بزرگی از آثار تاریخی و فرهنگی گرجستان را در خود جای داده است که برخی از آنها بیش از 5000 سال قدمت دارند.

موزه ملی گرجستان

موزه استالین

موزه استالین در گوری- گرجستان واقع شده است و دوران زندگی رهبر اتحاد جماهیر شوروی، جوزف استالین را به نمایش می گذارد. موزه استالین شامل مجموعه گسترده ای از آثار مربوط به استالین، از جمله عکس، فیلم، اسناد و جلوه های شخصی است و مکانی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استالین و تاریخ و سیاست جوانمردی است. این موزه که پس از مرگ استالین در سال 1957 افتتاح شد، دارای یک کتابخانه و یک مرکز تحقیقاتی نیز می باشد.

لیسی؛ دریاچه­ ای در نزدیکی تفلیس

لیسی یک دریاچه کوچک است که به عنوان بهترین مکان برای فرار از شلوغی شهر شناخته می ­شود. جالب است بدانید که وجود مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری، باعث شده که اطراف این دریاچه همیشه محل عبور علاقمندان به ورزش و تفریح باشد. اگر به فعالیت­هایی مانند ماهیگیری و شنا علاقه دارید، به شما پیشنهاد می­کنیم در سفر به گرجستان، سری به این دریاچه بزنید.

رستوران­ های معروف گرجستان

در کنار جاذبه ­های گردشگری و جاهای دیدنی گرجستان، طعم لذیذ و خوشمزه غذاهای گرجی نیز معروف است و به همه ذائقه ­های پاسخ می­دهد. چندین رستوران معروف در این کشور وجود دارند که منوی خاص و منحصر به فرد را ارائه می­ دهند. از جمله:

  • رستوران دیلارد هاوس (The Dillard House Restaurant)
  • رستوران نیکولایز روف (Nikolai’s Roof Restaurant)
  • رستوران هو گراون جی ای (Home Grown GA Restaurant)
  • رستوران سی بریز (Sea Breeze Restaurant)
  • رستوران بونز (Bones Restaurant)
  • رستوران کانوئه (Canoe Restaurant)
  • رستوران ساوثرن سول باربیکیو (Southern Soul Barbecue)

رستوران­ های معروف گرجستان

غذاهای خوشمزه با طعم و عطر بی­ نظیر در گرجستان

غذاهای گرجی ترکیبی بسیار خوشمزه و جذاب از انواع گوشت ها، سبزیجات، پنیرهای تازه و ادویه جات را ارائه می­ دهند که مزه خوردن آن تا مدت­ها زیر زبان شما باقی می­ ماند.

متسوادی، شیشلیک گرجی

این غذای خوشمزه را در سفر به گرجستان به هیچ وجه از دست ندهید زیرا بعدا حسرت می­ خورید.  برای تهیه آن بسته به ذائقه افراد مختلف از انواع گوشت ­ها بهره می ­برند تا یک غذایی لذیذ پخته شود. از آنجایی که گوشت را از قبل در سرکه و مرکبات ترشی قرار می ­دهند و سپس روی آتش کباب می کنند.، مزه بسیار خوشمزه­ای دارد. همچنین برخی ذائقه ها ترجیح می­ دهند از فلفل و گوجه فرنگی  در بین تکه­ های گوشت استفاده کنند.

متسوادی، شیشلیک گرجی

چاکاپولی

یک غذای خوشمزه در گرجستان است که از گوشت گوسفند تهیه می شود و با سس خوشمزه سرو می شود. این سس از آجیل، سبزیجات معطر و سیر تهیه می شود. این غذا در طول کریسمس و سال نو به طور گسترده ای مصرف می شود. حتی می توانید این غذا را در رستوران های کشورهای دیگر پیدا کنید.

چاکاپولی

خینکالی

این غذای گرجی از  سنتی ترین غذاهای این کشور است که شامل نان پر شده با پنیر است. در گرجستان انواع مختلفی از این نان با نام­ ها و طعم ها و شکل های متفاوت درست می­ شود. چیزهای دیگری مانند تخم مرغ آب پز سفت و مقدار زیادی پنیر به برخی از آنها اضافه می شود. جالب است بدانید که در یک نظر سنجی در سال 2009، 88 درصد از مردم گرجستان اذعان داشتند که عطر و مزه این غذا را به پیتزا ترجیح می دهند.  کاچاپوری در کشورهای دیگر مانند غذاهای خیابانی در روسیه و ارمنستان و در رستوران ها و کافه تریاها یافت می شود.

خینکالیچورچخلا

اگر عاشق شیرینی هستید، با چشیدن یکبار مزه این دسر خوشمزه، طعم و مزه بی­ نظیر آن را هیچوقت از یاد نخواهید برد.  مواد اصلی تهیه این دسر آرد، شیره یا پوره انگور و انواع مغزها هستند. برای تهیه این دسر، کافیست آجیل به  ویژه گردو را کامل خرد و ریز کرده و در ترکیب آرد و شیره انگور مخلط نمایید و اجازه بدهید خشک شود.

چورچخلا

لوبیو

اگر رژیم گیاه­خواری دارید و نمی­خواهید در طول سفر به گرجستان، برنامه غذایی خود را بهم بزنید، به شما پیشنهاد می­کنیم که لوبیو؛ یک غذای محلی فوق العاده خوشمزه که با مخلوط لوبیا، پیاز، گردو، گشنیز، جعفری و سیر تهیه می شود، را امتحان کنید.  این غذا برای علاقمندان به رژیم گیاهخواری مفید است و هم به شک سرد و هم گرم سرو می شود. این ها فقط چند نمونه محدود غذاهای محبوب گرجستان هستند و مطمئنا با رفتن به رستوران­ های این کشور شاهد منوی متنوع ­تری خواهید بود.

لوبیو

مراکز خرید گرجستان

جدای از گشت و گذار و تور در شهرهای گرجستان، خرید در این کشور قطعا یکی از سرگرم کننده ترین چیزهایی است که می توانید تجربه کنید. بهترین مراکز خرید گرجستان در اینجا معرفی می ­شوند و انواع محصولات محلی را عرضه می­ کنند.

  • مرکز خرید کارواسیلا
  • مرکز خرید جی تی سی
  • هوپا بازار
  • فروشگاه آرت گالری
  • مرکز خرید تفلیس سانترال
  • مرانی مال
  • مرکز خرید گالریا تفلیس
  • مرکز خرید ایست پوینت
  • تفلیس مال
  • مرکز خرید مگالین
  • مرکز خرید اوراسیا
  • باتومی مال
  • باتومی پلازا
  • مرکز خرید کاپارول سنتر
  • مرکز خرید لیلو

مراکز خرید گرجستان

جشنواره های مهم در گرجستان

جشنواره های گرجستان فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ و هنر این کشور فراهم می­کنند. با توجه به اینکه، تعدادی از جشنواره ها به عنوان مهم ترین جاذبه های گردشگری شناخته می­ شوند، پیشنهاد می­ کنیم حداقل برای یکبار هم که شده در این جشن­ های محلی گرجی شرکت داشته باشید و ببینید که چقدر به شما خوش می ­گذرد.

عید پاک، یک جشن خاطره ­انگیز

یکی از مهم ترین اعیاد و مراسم مذهبی در گرجستان عید پاک است که در واقع یه عنوان تعطیلات رسمی این کشور نیز معرفی می­شود. مسیحیان معتقدند که در این روز مسیح توسط سربازان رومی مصلوب و سپس زنده شد که به معنای روز رستاخیز است. نماد مراسم و تعطیلات عید پاک، تخم مرغ نقاشی شده است. وجود این تخم­ها مانند رستاخیز زندگی است که جوجه ها از تخم بیرون می آیند. مسیحیان بیشتر تخم مرغ ها را به یاد خون مسیح رنگ قرمز می کنند. نمادهای دیگری که در عید پاک استفاده می شود سبز برای زندگی جدید و خرگوش برای تولد است. بیشتر مردم گرجستان در روز عید پاک به کلیسا می روند و دعا می کنند و با تخم مرغ های رنگارنگ، گل ها، شیرینی ها و شراب به قبر مردگان می روند.

کریسمس، جشن سال نو در گرجستان

یکی از مناسبت های اصلی و معروف در گرجستان جشن کریسمس است که مصادف با آغاز سال نو است. در این روزها خیابان ها با درختان کاج تزئین شده و نخ های روشن آویزان از درختان، جلوه­ای باشکوه ایجاد می­کند.  در جشن کریسمس در تمامی شهرهای گرجستان جشن و شادی را در کنار برنامه های سرگرمی و کنسرت های جذاب مشاهده می­کنیم و لذت وصف ناشدنی را تجربه خواهیم  کرد.

جشن هالووین

باید خیلی خوش شانس باشید تا در جشن هالووین شرکت کنید و رسوم سنتی گرجستان را مشاهده کنید.  یکی از بخش-های مهمانی های هالووین مربوط به رقص بالماسکه است که در خیابان های گرجستان انجام می­گیرد.  برای حضور پیدا کردن در  جشن ملی هالووین باید طبق آداب و رسوم، لباس های عجیب و خاص بپوشید و با کدو تنبل های ترسناک خالی و تزئین شده، جوک های ترسناک و… خوش بگذرانید.

قدمت این جشن به دو هزار سال قبل از زمان سلتیک ها می رسد. در حال حاضر علاوه بر جشنواره های ذکر شده، انواع جشنواره ها نیز در سراسر کشور گرجستان برگزار می شود که از آن جمله می توان به جشنواره روز استقلال گرجستان،  جشنواره جام یا حلقه در بهار، جشنواره گل، جشنواره پنیر تفلیس، جشنواره بستنی، جشنواره بین المللی تئاتر اشاره کرد. جشنواره موسیقی در فضای باز، ارتدکس گرجستان، جشنواره غذا و جشنواره موسیقی جاز نیز در این کشور برگزار می ­شود.

نکته مهم: یکی از محبوب ترین فستیوال های گرجستان به افتخار شهر تفلیس برگزار می شود و گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کند. جشنواره تفلیس که از سال 1979 برگزار می شود، فرصتی را در اختیار مردم قرار می ­دهد تا به تفریح ​​و ورزش های محلی می پردازند. این جشنواره هر ساله در پاییز برگزار می­ شود، پس اگر می ­خواهید در زمان برگزاری جشن حضور داشته باشید، برای  فصل پاییز برنامه­ ریزی کنید.

جشنواره آهنگ سامگارلو نیز از شادترین جشنواره های گرجستان است که در ماه اکتبر برگزار می شود و انواع آلات و آهنگ های موسیقی محلی، صنایع دستی گرجی و غذاهای سنتی را ارائه می­ کند. و اما جالب ­تر از همه، جشنواره پنیر است که تجربه ­ای خاص و منحصر به فرد را برای مسافران فراهم می­ کند.

جشن هالووین

سخن پایانی

اگر می خواهید به کشور خارجی با جاذبه­ های گردشگری فوق ­العاده سفر کنید، گرجستان بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. راهنمای سفر به گرجستان به شما می گوید که از چه ساختمان هایی بازدید کنید، کجا غذا بخورید و در طول سفر کجا اقامت کنید. آیا تا به حال تجربه سفر به گرجستان را داشته ­اید؟ اگر اطلاعات مهم دیگری در مورد سفر به گرجستان دارید، لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آبنبات های خوشمزه به نام چورچخلا- کلاه ­های پشمی پاپاخی

باتومی- گوری- کوتائیسی

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید