جاهای دیدنی رم؛ آدرس + هزینه و ساعات بازدید

ایتالیا جهان‌گردی
جاهای دیدنی رم؛ آدرس + هزینه و ساعات بازدید

اگر بخواهیم از تاریخچه پر فراز و نشیب، زیبایی ها و جاهای دیدنی رم (Rome) صحبت کنیم، یک طومار برای آن کافی نیست. شهر رم، پایتخت ایتالیا (italy) در جنوب این کشور و در استان لاتیوم (Lazio) قرار دارد. همانطور که احتمالا می‌دانید شهر رم، مرکز استان لاتیوم است و در منطقه لاتزیو و در مجاورت رود تیبر قرار دارد. این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای اروپا و جهان است که با مساحت 1,286 کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از 2/8 میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند.

کشور ایتالیا به دلیل نزدیکی به دریای مدیترانه به‌عنوان یک کشور مدیترانه‌ای شناخته می‌شود و از شبه جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردینی تشکیل شده است. در اطراف شهر رم، شهرهای معروف فلورانس، پیزا و ناپل قرار دارند که از جاذبه‌های گردشگری این مناطق هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. به هر صورت ما در این مقاله شما را با جاهای دیدنی رم آشنا می‌کنیم و اگر قصد سفر و خرید بلیط هواپیما رم و ایتالیا را دارید، در ادامه با ما در پته همراه باشید.

بهترین جاهای دیدنی رم

زیبایی‌های شهر رم و جاذبه‌های گردشگری آن فقط به آثار تاریخی و بناهای منحصر به فردش خلاصه نمی‌شود و جاذبه‌های طبیعی متعددی در نقاط مختلف این شهر باعث ایجاد مناظر دیدنی شده‌اند. کولوسئوم، فواره تروی، گالری بورگز، کاخ دوریا پامفیلی، معبد گربه، پانتئون، کلیسای سن کلمنته و سردابه‌های پرسیلا از بهترین جاهای دیدنی رم هستند. در ادامه برای شما لیستی تهیه کرده‌ایم که می‌توانیسد از آن برای اهداف گردشگری استفاده کرده و سفر خوبی را تجربه کنید.

جاهای دیدنی رم

 سردابه‌های پریسیلا

آئین مسیحیت از گذشته‌های دور ریشه در روم باستان داشته است و شهر رم نیز به‌عنوان مرکز این امپراطوری، نشانه‌های بسیاری از مسیحیت را در خود جای داده است. اصولا شهر رم برای مسیحیان سراسر دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است و اثبات این ادعا نیز وجود کشور واتیکان در دل این شهر است که قرار گرفتن یک کشور در یک شهر خودش به اندازه کافی قضیه عجیبی است.

یکی از این جاذبه‌های گردشگری در سردابه‌های پریسیلا (Passeggiata del Pincio) در شهر رم است که دارای اتاق‌ها و قبرهایی است که آرامگاه پاپ‌ها و شهدای دین مسیح است. معماری و طراحی این سردابه‌ها بسیار شبیه به سبک قرن سوم میلادی است و اولین نقش‌های مریم مقدس در دین مسیحیت بر روی دیوارهای این سردابه‌ها کشیده شده است.

 سردابه‌های پریسیلا
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز دوشنبه‌ها از ساعت 10 الی 19
هزینه بلیط 10 تا 15 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، سردابه‌های پریسیلا

 سردابه‌های پریسیلا از جاهای دیدنی رم

سردابه راهبان کاپوچین

سردابه راهبان کاپوچین (Crypt of the Capuchin Friars) در واقع یک موزه است که اجساد بسیاری از راهبان دین مسیحیت در آن دفن شده است تا پیام آور زندگی فانی برای آیندگان باشد. این سردابه در زیر کلیسای سانتا ماریا بنا شده که متعلق به قرن هفدهم میلادی است. در این سردابه اسکلت راهبان نگهداری می‌شود که تعداد این اسکلت‌ها بیش از 4000 عدد است که نشان‌دهنده اهمیت بالای این سردابه است.

در زیر کلیسای سانتا ماریا، 6 عدد سردابه به صورت منظم و دقیق طراحی شده است. بعضی از  این سردابه‌ها عبارتند از:

  • سردابه جمجمه
  • سردابه استخوان‌های پا
  • سردابه‌های استخوان لگن

راهبانی که در این سردابه دفن شده‌اند، جزو فرقه فرانسیسکن بودند و این نام را به دلیل عادات خاص این راهبان، به آن‌ها نسبت داده بودند. این راهبان همگی کلاه‌های نوک تیز قهوه‌ای رنگ و خاصی به نام کاپا به سر می‌گذاشتند و واژه کاپوچین نیز به همین موضوع اشاره دارد. شاید بتوان تاثیرگذارترین نشانه‌ای که هنگام بازدید از این سردابه با آن مواجه شوید، این باشد که جمله نوشته شده روی پلاک یکی از راهبان را بخوانید. این جمله بدین صورت است: «چیزی که الان شما هستید، ما هم بودیم و چیزی که ما الان هستیم، شما بعدا خواهید شد.» پیامی از این رساتر برای این سردابه وجود ندارد و رسالت تمامی 4000 هزار اسکلت را همین پلاک ادا کرده است.

 سردابه‌ راهبان کاپوچین
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 9 الی 18:30
هزینه بلیط 8/5 تا 13/5 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، سردابه‌های راهبان کاپوچین

سردابه راهبان کاپوچین از جاهای دیدنی ایتالیا

جاده آپیان

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، زیبایی‌های رم فقط به بناهای تاریخی خلاصه نمی‌شود و یکی دیگر از این جاذبه‌های گردشگری جاده آپیان (Appian Way) است. این جاده یکی از قدیمی‌ترین و البته طولانی‌ترین جاده‌های نه تنها ایتالیا بلکه در مقیاس جهان است.

به دلیل شهرت بالای تمدن روم باستان، شاید باورش برایتان آنچنان سخت نباشد که این جاده، 312 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده است و طول آن به 563 کیلومتر می‌رسد. این جاده به دلیل قیام اسپارتاکوس بر علیه برده‌داری در سال 73 پیش از میلاد مسیح، از اهمیت تاریخی نیز برخوردار است، اگرچه این قیام با شکست مواجه شد.

موضوع این قیام بدین صورت است که 6000 برده در آن زمان در 130 مایل از جاده آپیان به صلیب کشیده شدند. در مسیر این جاده می‌توانید از مزار افراد مهمی چون سان سباستین، سان دومیتیلا و سیسیلیا بازدید کنید. تورهای گردشگری دوچرخه سواری در این جاده می‌تواند اوقات لذت‌بخشی را برای شما فراهم کند.

جاده آپیان
ساعات بازدید 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، جاده آپیان

جاده آپیان از جاهای دیدنی رم

کوارتیر کوپد

از قبور و مزار جاده آپیان که بگذریم، یکی دیگر از جاهای دیدنی رم، کوارتیر کوپد (Quartiere Coppedè)  است. جینو کوپد بین سال‌های 1913 تا 1927 در شکل‌گیری این محله نقش پررنگی را ایفا کرد.

از جاذبه‌های این محله می‌توان به رمزآلودی این محله اشاره کرد و شباهت‌های این محله به باروک، قرن نوزدهم، قرون وسطی و باستان قابل تامل است. هرچند این منطقه آنچنان بزرگ نیست؛ ولی سپری کردن ساعتی جهت قدم زدن در کوچه‌ها و خیابان‌های آن می‌تواند لذت‌بخش باشد. خانه چلچله‌های دریایی این محله به دلیل معماری عجیبش مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. فونتانا دلا رانا، پیازا مینسیو و حوضچه‌های قورباغه این محله نیز حائز اهمیت هستند و پیشنهاد می‌شود که از آن‌ها بازدید کنید.

کوارتیر کوپد
ساعات بازدید 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، کوارتیر کوپد

کوارتیر کوپد

 آنتیکا فارماسیا دلا اسکالا

یکی از مکان‌های دیدنی و تاریخی شهر رم، آنتیکا فارماسیا دلا اسکالا (Antica Farmacia S. Maria della Scala) است. این مکان که مرکز داروخانه‌هایی است توسط کشیشان مسیحی اداره می‌شود و در قرن شانزدهم توسط کشیشانی تاسیس شد تا به تحقیق و تولید داروهای مورد نیاز کلیسا بپردازند؛ اما بعدها در دسترس عموم مردم قرار گرفت و با نازل‌ترین قیمت‌ها داروها را در اختیار مردم قرار می‌دادند.

از زیبایی‌های این مکان همین بس است که به هر سمتی که خیره شوید، مواردی توجه شما را به خود جلب می‌کنند. جالب است بدانید،  با اینکه پلکان این داروخانه تازه تاسیس است، ولی به گونه‌ای طراحی شده است تا با دیگر بناها مطابقت داشته باشد و قدیمی به نظر رسد. این داروخانه همچنین با نام آنتیکا فارماسیا پسکی (Antica Farmacia Pesci) نیز شناخته می‌شود.

آنتیکا فارماسیا دلا اسکالا
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز شنبه‌ها از ساعت 8:30 الی 19:30 و شنبه‌ها از ساعت 8:30 الی 13
هزینه بلیط 44 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، آنتیکا فارماسیا دلا اسکالا

 آنتیکا فارماسیا دلا اسکالا

تالار پارکو دلا موزیکا

شاید تالار پارکو دلا موزیکا (Auditorium Parco della Musica) ابهت کولوسئوم را نداشته باشد، ولی این تالار نیز میزبان بسیاری از تئاترها و نمایش‌های دوران روم و یونان باستان بوده است و میزبان بسیاری از مردم روم بوده و شاید حین بازدید از این تالار بتوانید حضور آنان را در ذهن خود تصور کنید. این تالار اکنون یک مجتمع بزرگ است که میزبان کنسرت‌های موسیقی است و از سه سالن سرپوشیده و یک آمفی تئاتر روباز مشابه کولوسئوم تشکیل شده است. این موضوع نیز شاید برایتان جالب باشد که بدانید این بنا توسط رنزو پیانو، معمار معروف ایتالیایی ساخته شده و اگر به معماری آن دقت کنید، حالتی شبیه پنکه دارد.

تالار پارکو دلا موزیکا
ساعات بازدید  تمامی روزهای هفته بجز یکشنبه‌ها از ساعت 11 الی 20 و یکشنبه‌ها از ساعت 10 الی 20
هزینه بلیط حداقل 27 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، تالار پارکو دلا موزیکا

تالار پارکو دلا موزیکا

آکا پارکو ساکلو

یک باغ زیبا در مجاورت رود تیبر و کلیسای باسیلیکا سنت سابینا قرار گرفته است که به آن آکا پارکو ساکلو (AKA Parco Savello) یا باغ نارنجی می‌گویند. درون این باغ درختان سرسبز بسیاری سربرافراشته و از بالکن ساختمان این باغ می‌توان مناظر زیبایی از شهر رم را تماشا کرد. بیش از همه اما غروب‌های شهر رم در آن جلوه زیبایی به خود گرفته و لقب باغ نارنجی را نیز بدین سبب به این باغ داده‌اند.

آکا پارکو ساکلو
ساعات بازدید

تمامی روزهای هفته با این تفاوت که در ماههای مختلف سال، ساعت بازدید تفاوت دارد. ساعات بازدید از این باغ بدین صورت است:

  • اکتبر تا فوریه از ساعت 7 الی 18
  • مارس تا سپتامبر از ساعت 7 الی 20
  • آوریل تا اوت از ساعت 7 الی 21
هزینه بلیط 28 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، آکا پارکو ساکلو:

آکا پارکو ساکلو

کولوسئوم

بسیاری از افراد با شنیدن نام رم، تصاویری از جنگ‌های گلادیاتوری را در ذهن خود تجسم می‌کنند؛ دلیل این تجسم این است که در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون این جنگ‌ها را به تصویر کشیده‌اند. اگرچه کولوسئوم را باید یکی از بناهای تاریخی شهر رم به حساب آورد، اما لازم بود تا در لیست بهترین جاهای دیدنی رم آورده شود تا در حق این جاذبه گردشگری کم‌لطفی نشود. کولوسئوم (Colosseum) یا سالن آمفی تئاتر (The Ancient Flavian Amphitheater) مکانی برای نمایش‌های جنگ‌هایی بوده که در آن زمان رخ داده است و این موضوع سبب شده است تا این مکان به تئاتر رویاهای گلادیاتوری تبدیل شود. کولوسئوم با ظرفیت بیش از 50000 صندلی، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جنگ و سالن تئاتر بوده است.

شاید اگر کمی به خاک میدان کولوسئوم دقت کنید، رد پای گلادیاتورهای قهرمان و خون پاشیده شده از جنگجویان این میدان را که اکثرا برده‌های بیچاره‌ای بوده‌اند که برای جانشان مبارزه می‌کرده‌ان را هنوز بتوانید ببینید. چشمانتان را که ببندید، صدای فریاد گلادیاتورها و غرش حیوانات وحشی را نیز بشنوید و از شدت وحشت به خود بلرزید.

اولین مسابقاتی که در این میدان برگزار شد، به دستور امپراتور تیتوس تا 100 روز و 100 شب به طول انجامید و در این روز و شب‌ها بیش از 5000 حیوان کشته شدند؛ خدا می‌داند که چند هزار انسان کشته شده است. البته امپراتور تراژان، دیگر امپراتور مقتدر امپراتوری روم برای شکستن رکورد امپراتور تیتوس بی‌قراری کرده و با برگزاری مسابقاتی به مدت 117 شبانه روز که در این مسابقات بیش از 9000 گلادیاتور و 10000 حیوان تلف شدند، رکورد خود را جاودانه کرد.

ساختمان این سالن از جنس چوب ساخته شده است و قدم زدن در این ساختمان و نمای 360 درجه آن که شما را به خیره شدن وامیدارد، لذت خاص خودش را دارد. سالن آمفی تئاتر برای اهالی رم و ایتالیا از اهمیت بالایی برخوردار است و به غرور و هویت آن‌ها تبدیل شده است.

کولوسئوم
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 9 الی 19:15
هزینه بلیط 16 تا 25 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، کولوسئوم

کولوسئوم از جاهای دیدنی رم

واتیکان

همانطور که قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم؛ کشور واتیکان (Vatican) در شهر رم قرار دارد و محل زندگی پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و تعداد محدودی کشیش است. کشور واتیکان به دلیل قرارگیری در دل یک شهر، کوچک‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. این کشور در روز عید پاک و کریسمس آنچنان شلوغ می‌شود که نمی‌توانید تصور کنید. همچنین این نکته نیز شاید برایتان جالب باشد که فقط کشیشان کلیساهای واتیکان و محافظان سوئیسی واتیکان، حق اقامت در این منطقه را دارند و هیچ شهروند عادی در این کشور سکونت ندارد. از جاذبه‌های گردشگری کشور واتیکان، می‌توان به کلیسای باسیلیکا سنت پیتر (St Peter’s Basilica) و میدان سنت پیترز اشاره کرد. البته زیبایی‌های واتیکان به همین موارد خلاصه نمی‌شود و آثار هنری مایکل آنجلو، آپارتمان‌های بورجیا، اتاق‌های زیبای رافائل، کتابخانه و موزه واتیکان نیز ارزش افزوده این کشور هستند که برای پیروان دین مسیحیت ارزش بالایی دارد.

واتیکان
ساعات بازدید

تمامی روزهای هفته بجز روزهای یکشنبه باز است، ولی یکشنبه آخر هر ماه باز است. ساعات بازدید از این باغ بدین صورت است:

  • دوشنبه تا شنبه از ساعت 9 الی 18
  • آخرین یکشنبه هر ماه از ساعت 9 الی 14
هزینه بلیط ورودی کشور واتیکان برای عموم مردم رایگان است؛ ولی برای بازدید از موزه واتیکان 38 یورو، بازدید از کلیسای باسیلیکا سنت پیتر رایگان است، ولی بازدید از گنبد آن حدود 10 یورو هزینه دارد.
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، واتیکان

واتیکان از جاهای دیدنی رم

کاخ‌ها و عمارت‌های تاریخی رم

شهر رم، میزبان کاخ‌ها عمارت‌های تاریخی حائز اهمیتی است که از ادوار مختلفی به یادگار مانده‌اند و سالیان متعددی است که به مکان‌هایی برای بازدید و مرور سرگذشت جالبشان مبدل شده‌اند. هنگام بازدید از این کاخ‌ها و عمارت‌های زیبا، این کاخ‌ها خود گویا زبان باز کرده و سخن به بازگویی داستان خود می‌کنند. به محض مشاهده این بناها از معماری خاص و میزان استقامتشان در گذر زمان حیرت‌زده خواهید شد.

تخت جمشید خودمان که گل سرسبد بناهای تاریخی ایران و بازگوکننده تاریخ و نشان‌دهننده شکوه تمدن ایران است نیز به دلیل بقایای زیاد و پر جزئیاتش مورد استقبال همگان قرار گرفته است.

کاخ‌ها و عمارت‌های تاریخی رم که اکثرا اقامتگاه‌ها و خانه‌های امپراتوران روم و اشراف وابسته به این امپراتوری‌ها بوده‌اند، دارای معماری خاص و نشان‌دهنده شکوه و عظمت امپراتوری روم هستند. همچنین در این عمارت‌ها آثار ارزشمند هنری و فرهنگی وجود دارد که بر ارزش بازدید از این بناها افزوده‌اند. در ادامه لیستی از کاخ‌ها و عمارت‌های تاریخی رم برای شما آماده کرده‌ایم تا برای سفر خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و از تمامی زیبایی‌های شهر رم بهره‌مند شوید.

کاخ دوریا پامفیلی

اولین کاخ و عمارتی که باید در سفر خود به رم از آن بازدید کنید، بدون شک کاخ دوریا پامفیلی (Palazzo Doria Pamphilj) است که پشت پارک جیانا کولو بزرگ‌ترین پارک شهر رم قرار دارد. البته این کاخ شاید آنچنان که باید مورد استقبال گردشگران قرار نگرفته باشد، ولی بگذارید این جواهر پنهان در دسترس شما باشد و آن را به‌عنوان خاطره‌ای برای خود نگه‌دارید. قدمت کاخ دوریا پامفیلی به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد و محل زندگی خانواده پامفیلی بوده است.

واژه کاخ واقعا در خور این خانه پر زرق و بر زرق است و وسعت و زیبایی‌های آن شما را به حیرت وا می‌دارد. جالب است بدانید که هنوز هم نوادگان خانواده پامفیلی در بعضی از اتاق‌های این کاخ بزرگ زندگی می‌کنند. این کاخ دارای بیش از 10 اتاق و محوطه مختلف است که در هر کدام از این اتاق‌های کوچک و بزرگ، آثار هنری چشم‌نوازی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند و آن را به یک موزه آثار هنری نیز تبدیل کرده‌اند. آثار هنری این کاخ که به‌عنوان یک موزه هم می‌توان آن را به حساب آورد، مجموعه‌ای از آثار قرن پانزدهم تا هجدهم میلادی هستند.

قبل از بازدید از این کاخ زیبا و موزه پر از آثار هنریش لازم است این نکته را بدانید که بازدید از این کاخ در سومین چهارشنبه‌های هر ماه، اول ژانویه و بیست و پنجم دسامبر امکان‌پذیر نیست.

کاخ دوریا پامفیلی
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز سومین چهارشنبه هر ماه، اول ژانویه و 25 دسامبر از ساعت 9 الی 18
هزینه بلیط حداقل 29 تا 43 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، کاخ دوریا پامفیلی

کاخ دوریا پامفیلی

پالازو کولونا

در شهر رم یک جاذبه گردشگری دیگر وجود دارد و آن باغ پالازو کولونا (Palazzo Colonna) است که متعلق به خانواده کولونا است. این باغ خصوصی در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده و معماری متنوع بناهای این باغ، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. جالب است بدانید پس از گذشت بیش از 8 قرن هنوز هم این باغ خصوصی باقی مانده است؛ ولی سالیان زیادی است که درهای این باغ به روی همگان باز بوده و گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. گالری کولونا که در قرن شانزدهم میلادی بنا شده است نیز وابسته به همین خانواده است. در گالری پالازو کولونا، آثار هنری از قبیل نقاشی، مجسمه و اشیاء تزئینی نگهداری می‌شوند که متعلق به قرن هجدهم تا نوزدهم میلادی هستند.

پالازو کولونا
ساعات بازدید شنبه‌ها از ساعت 9 الی 13:15
هزینه بلیط 15 تا 21 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، پالازو کولونا

پالازو کولونا جاهای دیدنی رم

ویلا فارنسینا

یکی دیگر از عمارت‌های زیبای تاریخی شهر رم ویلا فارنسینا  (Villa Farnesina)در محله تراستور است که به وضوح نمایانگر سبک معماری دوران رنسانس ایتالیا است و قدمت آن به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد. این ویلا متعلق به آگوستینو چیگی یکی از اشراف شرم رم است. از زیبایی‌های این ویلا همین بس که گرافیتی‌ها، مجسمه‌های سنگی و چوبی و تابلوهای نقاشی هنرمندان مشهوری چون لئوناردو داوینچی، رافائل، ایل سودوما و میکل آنژ در تالار و اتاق‌های این ویلا دلبری می‌کنند.

ویلا فارنسینا
ساعات بازدید  شنبه‌ها از ساعت 9 الی 13:15
هزینه بلیط 10 تا 12 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، ویلا فارنسینا

ویلا فارنسینا جاهای دیدنی رم

معروف‌ترین بناهای رم

اگر بخواهیم سخن از معروف‌ترین بناهای رم که دارای ارزش‌های تاریخی و فرهنگی هستند، اشاره کنیم نمی‌شود از کولوسئوم که مهمترین بنای تاریخی شهر رم است، سخنی نگوییم؛ ولی از آنجایی که قبل‌تر در بخش بهترین جاهای  دیدنی شهر رم به طور کامل درباره این بنا صحبت کرده‌ایم، فقط به آوردن نام آن در اینجا بسنده می‌کنیم. در بیشتر از تورهای گردشگری شهر رم و کشور ایتالیا، بازدید از کولوسئوم یکی از گزینه‌های روی میز است. در ادامه لیست دیگری را برایتان تهیه کرده‌ای تا با معروف‌ترین بناهای شهر رم را شناسایی کرده و در سفر خود از آن‌ها بازدید کنید.

فواره تروی

بعد از کولوسئوم، بنای تاریخی دیگری را در سطح شهر به چشم می‌خورد که بازدید از آن برای عموم افراد آزاد بوده و آن فواره تروی (Fountain Di Trevi) یا چشمه تروی است. قدمت این فواره به قرن هفدهم میلادی بازمی‌گردد و با ارتفاع 26 متر و عرض 49 متر و به‌عنوان نمادی برای نپتون، خدای دریا ساخته شده است. جالب آنکه آب این چشمه از قناتی تامین می‌شود که در قرن اول برای تامین آب حمام ساخته شده است. البته همانطور که اشاره کردیم، فواره تروی به قرن هفدهم میلادی تعلق دارد و در سال 1732 میلادی توسط فردی بنام نیکولا سالوی  (Nicola Salvi)ساخته شده است.

از این فواره در بسیاری از فیلم و سریال‌های تلویزیونی استفاده شده و اگر از طرفداران فیلم‌هیا سینمایی باشید، حتما با دیدن تصویر این فواره متوجه آن می‌شوید. یکی از لقب‌های دیگر این فواره، آب‌نمای دختر دوشیزه است. حکایت جالبی درباره این چشمه وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. اهالی شهر رم هنگامی که قصد سفر داشته‌اند، قبل از سفر یک سکه درون آب این چشمه انداخته تا شانس خود را برای بازگشتن به این شهر بیشتر کنند. پس اگر حین بازدید از این فواره اندکی دقت کنید با سکه‌های زیادی درون آب آن تماشا می‌کنید. به دلیل تعداد زیاد سکه‌هایی که درون آب این چشمه ریخته می‌شود، هر سال یک الی دو بار به جمع‌آوری این سکه‌ها پرداخته و تمام سکه‌هایس جمع‌شده را وقف انجام امور خیریه می‌کنند.

فواره تروی
ساعات بازدید 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، فواره تروی

فواره تروی از جاهای دیدنی رم

پله‌های اسپانیایی

پله‌های اسپانیا (Spanish Steps) را به این دلیل به اسپانیا نسبت داده‌اند که در نزدیکی میدان اسپانیا و سفارت کشور اسپانیا قرار دارد. این پلکان از 135 پله تشکیل شده و در قسمت زیرین کلیسای فرانسوی قرار دارد و جالب آنکه هزینه ساخت این راه‌پله را نیز فرانسوی‌ها پرداخت کرده‌اند. قدمت این پله‌ها به قرن هجدهم میلادی بازمی‌گردد و در سال 1725 میلادی توسط معمار ایتالیایی فرانچسکو دسانکتیس ساخته شد.

اگر از پله‌های اسپانیایی بالا روید، به راحتی می‌توانید کاخ‌ها، کلیسای و محیط شهر رم را تماشا کنید. در فصل بهار با روییدن گل‌های روی پله‌ها جلوه زیباتری به این بنا می‌بخشند. فواره قایق، کلیسای ترینیتا دی مونتی و خانه کیتس شلی نیز از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه هستند که در نزدیک این پله‌ها قرار گرفته‌اند. بازدید از پله‌های اسپانیایی همانند فواره تروی رایگان است و همه روزه و در تمامی ساعات روز می‌توانید از آن بازدید کنید.

پله‌های اسپانیایی
ساعات بازدید 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، پله‌های اسپانیایی

پله‌های اسپانیایی

قلعه سنت آنجلو

یکی دیگر از بناهای تاریخی و حائز اهمیت شهر رم، قلعه سنت آنجلو (Castel Sant’Angelo) است. این قلعه ابتدا اصلا قلعه نبوده و به‌عنوان آرامگاهی برای امپراتور هادریان ساخته شده است. اما در قرن ششم میلادی این قلعه به مکانی برای پاپ تبدیل شد و بر اساس روایات در سال 590 میلادی پاپ گرگوری اول، نمایی از میکائیل فرشته را دیده است و نام این قلعه نیز به همین دلیل سنت آنجلو نامیده شد.

امروزه این قلعه با داشتن مجموعه زیاد و متنوعی از آثار هنری، فرهنگی و تاریخی از قبیل تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ها به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر رم محسوب می‌شود. یادگارهایی از جنگجویان و سلاح‌هایی مربوط به قرون وسطی در این قلعه وجود دارد و این جنگویان در قرن 13 میلادی هنگام دفاع از این قلعه از این سلاح‌ها استفاده کرده‌اند. در این قلعه یک مسیر مخفی وجود داشته است که به واتیکان راه داشته و پاپ‌ها از طریق این راه مخفی از خطرات جنگ، خود را رها ساخته‌اند.

در طبقات بالای این قلعه نیز دیوارنگاره‎های زیبایی وجود دارد و معماری زیبای آن دل را از کف می‌برد. حین بازدید از این قلعه حتما روی تراس بروید تا دورنمایی از شهر رم را مشاهده کنید که زیبایی خاصی دارد.

قلعه سنت آنجلو
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز دوشنبه‌ها از ساعت 9:30 الی 17
هزینه بلیط 23 تا 32 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، قلعه سنت آنجلو

قلعه سنت آنجلو

موزه‌های رم

در واقع نمی‌توان موزه‌های شهر رم را فقط به مواردی که در ادامه می‌آوریم، خلاصه کرد و بسیاری از بناها و جاهای دیدنی رم که قبل‌تر اشاره کردیم را نیز می‌توان به‌عنوان موزه‌های رم معرفی نمود. در بسیاری از بناهای دیدنی شهر رم، آثار هنری و تاریخی وجود دارد که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند.

پیشنهاد خواندنی
تفریحات وان ترکیه

گالری بورگز و موزه آن

یکی از بهترین موزه‌های شهر رم، گالری بورگز (Borghese Gallery) است که نمایشگاه‌های مختلفی چون طراحی و مد در آن برگزار می‌شود. آثار هنری موجود در این گالری مربوط به قرن‌های پانزدهم تا هجدهم میلادی است و آثار هنرمندان بزرگی چون لئوناردو داوینچی، کانووا، برنینی، لورنزو لوتو و کاراواگیو در این گالری نگهداری می‌شوند.

معماری این گالری بدین صورت است که یک ویلای سفید رنگ متشکل از 20 اتاق کوچک و بزرگ که پر از آثار هنری مختلفی چون نقاشی و مجسمه است. این گالری توسط سپیون بورگز با بهره‌گیری از مهارت معمار مشهوری بنام فلامینو پونزیو تاسیس شده است و آثار هنری زیادی را در خود جای داده است که از نظر تاریخی و فرهنگی نه تنها برای ایتالیا، بلکه برای اروپا و جهان از اهمیت زیادی دارند. در سفر خود به شهر رم بازدید از این گالری باشکوه را فراموش نکنید.

گالری بورگز
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز دوشنبه‌ها از ساعت 9 الی 19
هزینه بلیط 8 تا 13 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، گالری بورگز

گالری بورگز و موزه آن

موزه باستان‌شناسی دموس آئورا

دیکتاتورها اگرچه در دوره خود ظلم‌های فراوانی به مردم بینوا کرده‌اند، اما امروزه آثاری از دوران حکومتشان به جای مانده است که نمی‌توان از زیبایی‌های آن‌ها چشم‌پوشی کرد. یکی از بناها، دموس آئورا (Domus Aurea) یا خانه طلایی است که در سال 64 میلادی در یک آتش‌سوزی 6 روزه که بیش از سه‌چهارم شهر رم از بین رفت، خسارات زیادی دیده و تقریبا از بین رفته است. در آن زمان به دستور حاکم وقت شهر رم نِرو، قصد کامل کردن کاخ را داشته‌اند که در انجام این امر ناموفق بوده و حاکمان بعدی نیز بقایا ی این بنا را دفن می‌کنند تا اثری از فرمانروای قبلی باقی نماند.

از سال 2014 شرایطی فراهم شد تا افراد بتوانند از این کاخ بازدید کنند. در ساخت بعضی از اتاق‌های این کاخ سنگ مرمر مورد استفاده قرار گرفته که با طلا و سنگ آن را تزئین کرده‌اند. برای کامل کردن این کاخ، از واقعیت مجازی استفاده کرده‌اند و بعضی از قسمت‌های ناقص این کاخ مورد ترمیم قرار گرفته و کامل شده است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که بقایای دموس آئورا پس از حفاری کشف شده‌اند و برای بازدید از این حفاری‌ها بهتر است لباس سرد همراهتان باشد؛ زیرا این بقایا زیر زمین هستند و دمای آن بسیار سردتر از حد معمول است. بازدید از موزه باستان‌شناسی دموس آئورا رایگان است و قیمت بازدید از این موزه بستگی به تور گردشگری دارد که با آن همراه می‌شوید.

موزه باستان‌شناسی دموس آئورا
ساعات بازدید جمعه تا یکشنبه از ساعت 9 الی 18:30
هزینه بلیط رایگان و وابسته به تور گردشگری
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، موزه باستان‌شناسی دموس آئورا

موزه باستان‌شناسی دموس آئورا

موزه کاپیتولین

برای بازدید از موزه کاپیتولین (Musei Capitolini) لازم است که بالای تپه کاپیتولین قرار گرفته تا به میدانی در شهر رم با همین نام بروید که بالای تپه کاپیتولین قرار گرفته است. این میدان که یکی از مهم‌ترین میدان‌های شهر رم بوده و توسط شخص میکل آنژ طراحی شده است. در موزه کاپیتولین آثاری از مجسمه‌های باستانی دوران رنسانس و قرون وسطی قرار دارد که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. مجسمه‌های رومی این موزه به قدری زیبا هستند که باید گوشی به دست عکس‌برداری کنید. این موزه در روزهای اول ژانویه و مه و بیست و پنجم ماه دسامبر تعطیل است.

موزه کاپیتولین
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 9:30 الی 17:30 و روزهای چهارم و سی و یکم دسامبر از ساعت 9:30 الی 14
هزینه بلیط 15 تا 18 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، موزه کاپیتولین

موزه کاپیتولین از جاهای دیدنی رم

موزه سنترال مونته مارتینی

یکی از عجیب‌ترین موزه‌های شهر رم موزه سنترال مونته مارتینی (Centrale Montemartini) است که قبل از اینکه به یک موزه تبدیل شود، در چند دهه گذشته یک کارخانه تولید برق بوده است. اکنون در این موزه آثار هنری زیرخاکی زیادی چون مجسمه‌های سنگی و کلاسیک رومی منتظر قدم‌های شما در تالار این موزه هستند.

موزه سنترال مونته مارتینی
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز دوشنبه‌ها از ساعت 9 الی 19
هزینه بلیط 6/5 تا 7/5 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، موزه سنترال مونته مارتینی

موزه سنترال مونته مارتینی

موزه ملی حمام‌های دیوکلتیان

موزه بعدی شهر رم که برای اهالی شهر رم جایگاه مهمی دارد، موزه ملی حمام‌های دیوکلتیان (Baths of Diocletian National Museum) است. این موزه حمام بزرگی است که بین عموم اهالی شهر رم بنام (Terme di Diocleziano) نیز شناخته می‌شود. وسعت این حمام سبب شده تا 2 کلیسای بزرگ در آن ساخته شود. تصورش را کنید حمامی که در آن 2 کلیسا بتوان ساخت؛ همین خود به اندازه کافی عجیب است که شما را به بازدید از این مکان مشتاق کند.

برای بازدید از این موزه باید حدود نصف روز خود را صرف گشت و گذار در آن کنید. این موزه از نظر معماری، تاریخی و هنری برای مردم ایتالیا و رم حائز اهمیت بوده و سالانه گردشگران زیادی از این موزه بازدید می‌کنند. دو کلیسای سانتا ماریا دگلی آنجلی (Santa Maria degli Angeli) و سن برناردو آله ترم (San Bernardo alle Terme) در این حمام بزرگ قرار دارند. موزه ملی پر از عتیقه‌های ارزشمند، مجسمه‌های رومی و یونانی، نقاشی‌های منحصر به فرد و تابوت‌های پیروان مسیحیت و قبل از آن است که تنوع بالایی در این موزه پدید آورده‌اند.

موزه ملی حمام‌های دیوکلتیان
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز دوشنبه‌ها از ساعت 9:30 الی 19
هزینه بلیط 6 تا 8 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، موزه ملی حمام‌های دیوکلتیان

موزه ملی حمام‌های دیوکلتیان

کلیساها و عبادتگاه‌های رم

اگر از ابتدای مقاله با ما همراه بوده باشید، قطعا به این موضوع پی برده‌اید که شهر رم از نظر مذهبی و فرهنگی برای پیروان دین مسیحیت از اهمیت بالایی برخوردار است. کلیساها و عبادتگاه‌های زیادی در اقصی نقاط سطح شهر ساخته شده‌اند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. حتی اگر از پیروان دین مسیحیت نباشید، تماشای معماری خاص، آثار هنری و نقاشی‌های دیواری این کلیساها می‌تواند برایتان جالب باشد. در ادامه لیستی از مهمترین کلیساها و عبادتگاه‌های شهر رم برایتان آماده کرده‌ایم که می‌تواند برای شما مفید باشد.

کلیسای باسیلیکا سانتا ماریا ماجوره

یکی از مهم‌ترین کلیساهای شهر رم، کلیسای سانتا ماریا ماجوره  (Basilica Papale di Santa Maria Maggiore)است و یکی از 4 کلیسایی است که توسط پاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیسای سانتا ماریا ماجوره به دلیل داشتن یک تالار بزرگ لقب باسیلیکا را همانند دیگر کلیساهای بزرگ به یدک می‌کشد.

این کلیسا همچنین یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شهر رم است که در قرن پنجم ساخته شده است و بر اساس برخی اسناد، محراب این کلیسا از تکه‌چوب‌های تخت حضرت عیسی مسیح ساخته‌اند. موزاییک‌ها و سنگ‌های رنگی مورد استفاده در معماری این کلیسا زیبایی خاصی به این کلیسا بخشیده‌اند. این کلیسا از 3 راهرو به طول 86 متر تشکیل شده که با 40 ستون مرمری و 4 ستون گرانیتی از یکدیگر جدا شده‌اند. سیکتوس پنجم، کلمنت هشتم و نهم از جمله اشخاص مهمی هستند که در این کلیسا دفن شده‌اند.

کلیسای باسیلیکا سانتا ماریا ماجوره
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 7 الی 19
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، کلیسای باسیلیکا سانتا ماریا ماجوره

کلیسای باسیلیکا سانتا ماریا ماجوره

کلیسای باسیلیکا سن جیووانی لاترانو

یکی دیگر از کلیساها و عبادتگاه‌های شهر رم، یکی از چهار کلیسای پاپ است و آن کلیسای باسیلیکای سن جیووانی لاترانو (Basilica di San Giovanni in Laterano) است. این کلیسا در گذر زمان و در طول تاریخ بارها بازسازی شده و مرمت شده است، ولی اصالت معماری رومی خود را حفظ کرده است. نقاشی‌ها، موزاییک‌ها و ستون‌های این کلیسا زیبایی خاصی به این بنای مذهبی و تاریخی بخشیده و سقف چوبی آن که قدمتش به قرن شانزدهم بازمی‌گردد نیز بر کیفیت معماری آن افزوده است.

کلیسای باسیلیکا سن جیووانی لاترانو
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 7:30 الی 18
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، کلیسای باسیلیکا سن جیووانی لاترانو

کلیسای باسیلیکا سن جیووانی لاترانو

کلیسای باسیلیکا سن کلمنته لاترانو

از عجایب این شهر رم هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم؛ کلیسای باسیلیکا سن کلمنته لاترانو (Basilica di San Clemente al Laterano) فقط یک کلیسا نیست و 3 ساختمان مختلف در قالب یک مکان شناسایی می‌شوند. برای ورود به کلیسای سن کلمنته، بایستی وارد بنایی تاریخی متعلق به قرن دوازدهم شده که خود این بنا نیز بر روی کلیسای دیگری که قدمتش به قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد، ساخته شده است. شاید با خود بگویید قمر در عقرب شد، ولی واقعا ماجرای پیچیده‌ای دارد.

از نشانه‌هایی که در کلیسای سن کلمنته مشاهده شده است، این عبادتگاه احتمالا متعلق به قرن یکم میلادی است و قدمتی حدودا 2000 ساله دارد. علت نامگذاری این کلیسا سومین پاپ بزرگ بعد از پاپ سنت پیتر است که سن کلمنته نام داشته است.

کلیسای باسیلیکا سن کلمنته لاترانو
ساعات بازدید دوشنبه تا شنبه از ساعت 9 الی 18 و یکشنبه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 12 الی 18
هزینه بلیط 10 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، کلیسای باسیلیکا سن کلمنته لاترانو

کلیسای باسیلیکا سن کلمنته لاترانو

کلیسای باسیلیکا سنت استفانو روتوندو

کلیسای باسیلیکا سنت استفانو روتوندو (Basilica di Santo Stefano Rotondo al Celio) یکی از تاریخی‌ترین عبادتگاه‌های مهم شهر رم است که در سال 468 میلادی بنا شده است. محراب مرکزی و سالن کلیسای دوار این عبادتگاه زیبایی خاصی به بنا بخشیده است و نمی‌توان از زیبایی‌های آن چشم‌پوشی کرد. سبک معماری استفاده شده در این کلیسا مانند معبد پاگان (Pagan) است. در قرن شانزدهم میلادی بر روی دیوارهای این کلیسا نقاشی‌هایی کشیده شد که بیش از همه نقاشی‌های مربوط به سن استفانو توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند که بازگوی مرگ دردناک و مظلومانه مبلغان دینی در نزدیکی بیمارستان است.

کلیسای سنت استفانو روتوندو
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز دوشنبه‌ها از ساعت 10 الی 13 و عصرها از ساعت 15:30 الی 18:30
هزینه بلیط 7 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، کلیسای سنت استفانو روتوندو

کلیسای باسیلیکا سنت استفانو روتوندو

کلیسای باسیلیکا سانتا پراسده

کلیسای دیگری در قرن هشتم میلادی در حوالی کلیسای بالیسیکا سانتا ماریا ماجوره برای دو دختر تازه مسیحی شده سنت پیتر در شهر رم بنا شده است که به آن کلیسای باسیلیکا سانتا پراسده  (Basilica di Santa Prassede)گفته می‌شود. این دختران جزو اولین نفراتی بودند که به دین مسیحیت گرویدند. معماری زیبای این کلیسا و موزاییک‌های مجذوب‌کننده آن که به تزار معروف بیزانس، راونا نسبت داده می‌شود که برای مقابله با دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

کلیسای باسیلیکا سانتا پراسده
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 7 الی 18:30
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، کلیسای باسیلیکا سانتا پراسده

کلیسای باسیلیکا سانتا پراسده

محوطه‌های تاریخی رم

محوطه‌های تاریخی شهر رم، ترکیبی از معماری زیبا و باستانی امپراتوری روم و فرهنگ و سبک زندگی مردم این شهر هستند که با قدم زدن در این محوطه‌ها، شما را با خود به آن دوره می‌برند و غرق گذشته خود می‌کنند. در ادامه لیست کوتاهی از این محوطه‌ها تهیه شده است که توجه کردن به آن بی‌فایده نیست.

حمام‌های کاراکالا

موزه ملی حمام‌های دیوکلتیان را یادتان است که قبل‌تر به آن اشاره کردیم که بزرگ‌ترین حمام شهر رم است؛ حال خوب است تا با دومین حمام بزرگ شهر رم، یعنی حمام‌های کاراکالا (Terme di Caracalla) نیز آشنا شوید که متعلق به قرن سوم میلادی است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این حمام، از یک مجموعه ورزشی کامل شامل استخر شنا، حمام‌های سرد و گرم، کتابخانه، اتاق اجتماعات یا کنفرانس، سالن پیرایش، باغ‌ها و فروشگاه بوده و حتی امکانات ژیمناستیک نیز مشاهده شده است.

تصور آنکه 1500 نفر به صورت همزمان می‌توانستند در این مکان حمام کنند، شاید سخت باشد و نشان‌دهنده مهارت بالای معماران امپراتوری روم است. دیوارها و و طبقات این حمام از سنگ مرمر و موزاییک ساخته شده و تابلوهای نقاشی دیواری بر زیبایی این محیط افزوده است. قبل از آنکه زلزله مهیبی رخ دهد و غارتگران به این منطقه حمله کنند، از این حمام برای 300 سال استفاده می‌شده است و کیفیت بالای خدمات امپراتوری روم را می‌توان در این حمام مشاهده کرد؛ هرچند اکنون فقط ویرانه‌های آن برای تماشای آیندگان که ما باشیم باقی مانده است.

حمام‌های کاراکالا
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 9 تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب
هزینه بلیط 6 تا 8 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، حمام‌های کاراکالا

حمام‌های کاراکالا

تپه پالاتین

یکی از محوطه‌های تاریخی و حائز اهمیت شهر رم، تپه پلاتین (Palatine Hill) است که محلی برای انجام دادوستدهای تجاری و معاملات سیاسی بوده و بدین سبب نیز باعث رشد این منطقه شده است و بسیاری از بهترین جاهای دیدنی رم در تپه پالاتین قرار گرفته است.

طاق سپتیموس سوروس (Arch of Septimius Severus)، طاق تیتوس (Arch of the titus) و معبد ساتورن (Temple Of saturn) از معروف‌ترین بناهای این منطقه هستند. اگر قصد سفر به شهر رم دارید و به دنبال مکانی هستید که همه چیز تمام باشد و وقت شما تلف نشود، پیشنهاد می‌کنم از تپه پالاتین بازدید کنید.

تپه پالاتین
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 8:30 الی 19:15
هزینه بلیط 18 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، تپه پالاتین

تپه پالاتین از جاهای دیدنی رم

فروم رومی

فروم رومی (Forum Romanum) یا فروم ماگنوم  (Forum Magnum)یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر رم است که به دلیل انجام معاملات و برگزاری جلسات سیاسی امپراتوران روم در این محل و بحث و گفتگو با اعضای حکومت و مردم شهر خود از اهمیت بالایی برای اهالی رم و ایتالیا برخوردار است. همچنین در این محل مراسمات ازدواج و جشن‌های مذهبی برگزار می‌شده است و حتی بعضی از مسابقات گلادیاتورها نیز در این فروم رومی برگزار می‌شوند. به دلیل نزدیکی فروم رومی و تپه پالاتین می‌تواند گزینه مناسبی برای گردشگری باشد.

بسیاری از بناهایی که در فروم رومی ساخته شده‌اند در طول 1400 سال ساخته شده‌اند و از 600 سال قبل از میلاد مسیح شروع شده و تا قرن هشتم میلادی نیز به طول انجامیده است. در این فروم سه نوع سازه‌های باستانی باقی‌مانده، سازه‌های باستانی که از بین رفته‌اند و کلیساهایی که در دوران حکومت‌های مسیحی رومی ساخته‌اند.

البته بسیاری از این بناها در دوران پادشاهی روم (753 تا 509 پیش از میلاد) و تعداد دیگری نیز در دوران حکومت جمهوری روم (509 تا 27 پیش از میلاد مسیح) ساخته شده‌اند و با اینکه بارها ویران شده بودند، دوباره بازسازی شده‌اند. امپراتور ژولیوس سزار و جانشین وی، امپراتور آگوستین بیشتر بناهای فروم رومی را بنا کرده‌اند.

فروم رومی
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز روزهای یکم ژانویه و بیست و پنجم دسامبر از ساعت 9 الی 19:15
هزینه بلیط 16 تا 17 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، فروم رومی

فروم رومی از جاهای دیدنی رم

آرامگاه‌ها و مقبره‌های رم

همانگونه که از نام تیتر پیداست، در این بخش قرار است آرامگاه‌ها و محل دفن تعدادی از امپراتوران روم، هنرمندان و اشراف بزرگ آن است. در ادامه لیستی از این آرامگاه‌ها و مقبره‌های رم را آماده کردیم تا در سفر خود از آن‌ها بازدید کنید و با تاریخ این شهر و کشور بیشتر آشنا شوید.

پانتئون

پانتئون (Pantheon) را نمی‌توان فقط به‌عنوان یک آرامگاه به حساب آورد و یکی از بناهای تاریخی شهر رم نیز محسوب می‌شود. این بنای تاریخی قدمتی 2000 ساله دارد و بر اساس اطلاعاتی که بدست آمده است، محلی برای عبادت بوده است.

این معبد همچنین به‌عنوان کلیسا نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است و طی سالیان متمادی دچار تغییراتی در معماری آن شده است. در حال حاضر، این معبد آرامگاه بسیاری از امپراتوران و هنرمندان معروف امپراتوری روم است و بازدید از این معبد خالی از لطف نیست. رافائل نقاش مشهور ایتالیایی در این معبد دفن شده است.

پانتئون
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز روزهای یکم ژانویه، پانزدهم اوت و بیست و پنجم دسامبر از ساعت 9 الی 19
هزینه بلیط 5 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، پانتئون

پانتئون از جاهای دیدنی رم

آرامگاه ویتوریو امانوئل دوم

آرامگاه بعدی که متعلق به اولین پادشاه جمهوری ایتالیاست، آرامگاه ویتوریو امانوئل دوم (Monumento nazionale a Vittorio Emanuele II) است که به دلیل ساختار عجیبش آنچنان مورد استقبال مردم ایتالیا قرار نگرفته است. بسیاری از مردم ایتالیا معماری بنای این آرامگاه را به یک ماشین تایپ بزرگ یا کیکی عروسی تشبیه کرده‌اند و اگر از دور به آن خیره شوید، متوجه می‌شوید که زیاد هم بی‌ربط نمی‌گویند و واقعا به مواردی که ذکر شد شبیه است.

با این حال این مقبره نیز به‌عنوان یکی از نمادهای ایتالیا و رم به حساب آمده و سالانه گردشگران خارجی زیادی از آن بازدید می‌کنند. تراس این آرامگاه نمای 360 درجه زیبایی از شهر رم برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است و اگر از این مقبره بازدید کردید، تراس آن را فراموش نکنید.

آرامگاه ویتوریو امانوئل دوم
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز روزهای یکم ژانویه و بیست و پنجم دسامبر از ساعت 9:30 الی 19:30
هزینه بلیط ورودی این آرامگاه رایگان است، ولی برای بازدید از محیط داخلی و تراس این آرامگاه باید 12 تا 14 یورو پرداخت می‌شود.
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، آرامگاه ویتوریو امانوئل دوم

آرامگاه ویتوریو امانوئل دوم

آرامگاه آگوستوس

یکی دیگر از آرامگاه‌ها و مقبره‌های تاریخی شهر رم، آرامگاه آگوستوس (Mausoleum of Augustus) امپراتور روم و همسرش لیویا است که یکی از نمادهای شهر رم به حساب می‌آید و بسیاری از گردشگران از آن بازدید می‌کنند. امپراتور آگوستوس که در قسمت‌هایی به آن اشاره کردیم، جانشین امپراتور ژولیوس سزار افسانه‌ای است که خدمات بسیاری به مردم ایتالیا رسانده است.

معماری به کار رفته در ساختن این مقبره توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و سنگ‌های گرانیت قرمزی که برای طراحی‌های هنری بر روی دو ستون سنگی بخش‌های جنوبی مورد استفاده قرار گرفته است، بیش از هر چیزی مورد توجه قرار گرفته است. بعد از سقوط امپراتوری روم این آرامگاه همانند بسیاری از بناهای تاریخی دیگر مورد حمله قرار گرفته و بخش‌های زیادی از آن نابوده شده است و امروزه برای جلوگیری از تخریب این آرامگاه، ورود افراد به بخش داخلی آن ممنوع است.

آرامگاه آگوستوس
ساعات بازدید

تمامی روزهای هفته بجز روزهای یکم مه، بیست و چهارم دسامبر و بیست و پنجم دسامبر با این تفاوت که در ماه‌ها و روزهای ماه تفاوت زمانی دارد. ساعات بازدید از این آرامگاه بدین صورت است:

  • اول اکتبر تا 14 اکتبر از ساعت 9 الی 18:30
  • 15 اکتبر تا 30 اکتبر از ساعت 9 الی 18:15
  • 31 اکتبر تا 26 مارس از ساعت 9 الی 16
  • 27 مارس تا 21 آوریل از ساعت 9 الی 17
  • 22 آوریل تا 30 سپتامبر از ساعت 9 الی 19
هزینه بلیط 5 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، آرامگاه آگوستوس

آرامگاه آگوستوس از جاهای دیدنی رم

فضاهای شهری رم

زیبایی‌های شهر رم به بناها و آرامگاه‌های آن خلاصه نمی‌شود و شاید این جمله کلیشه باشد، ولی حقیقت این است که گویا زیبایی‌های شهر رم تمامی ندارد. کوچه و خیابان‌های شهر رم زیبایی‌های خاص خود را دارند و هر محله‌ای که مجموعه‌ای از کوچه و خیابان‌های شهر رم را در خود جای داده است، پر شده است از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی که گردشگران زیادی را به خود جای داده است.

محله تراستور

اولین محله‌ای که در لیست فضاهای شهری رم با آن آشنا می‌شوید، محله تراستور (Trastevere) است که یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شهر رم است و خانه‌های قدیمی قرون وسطایی آن زیبایی خاصی به این محله بخشیده‌اند.

زندگی شبانه ایتالیایی با گردش در رستوران‌ها و کافه‌های این محله می‌تواند لذت خاص خودش را داشته باشد و غذاهای ایتالیایی این رستوران‌ها که دیگر دل از کف می‌برد. رستوران‌های این محله که نسبت به رستوران‌های سطح شهر رم خلوت‌تر است، می‌تواند مکان بهتری به دور از شلوغی‌های شهر برای گردشگران باشد تا ناهار یا شام راحتی را بدون هیاهو صرف کنند. در این محله دو کلیسای قدیمی کلیسای سانتا ماریا تراستور و یکی دیگر وجود دارد که بازدید از این دو کلیسا نیز می‌تواند بیشتر سرگرم‌کننده باشد و شما را بیشتر با این محله آشنا شوید.

محله تراستور
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، محله تراستور

محله تراستور از جاهای دیدنی رم

محله اوستینس

یکی از محله‌های جذاب که در گذشته منطقه‌ای صنعتی بوده است، محله اوستینس  (Ostiense)است؛ ولی این محله نیز همانند محله تراستور آنچنان شلوغ نیست و حتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هنرهای خیابانی، غذاهای ایتالیای و محلی محله اوستینس زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده‌اند و هویت ایتالیایی این منطقه را حفظ کرده‌اند.سالن‌های موسیقی خیابان جوزپه لیپتا و هرم سستیوس این محله با بلوک‌های مرمیش هوش را سر می‌برد و شما را غرق زیبایی‌های خود می‌کند.

محله اوستینس
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، محله اوستینس

محله اوستینس از جاهای دیدنی رم

معبد گربه

از دیگر جاهای دیدنی رم می‌توان به معبد گربه اشاره کرد که قتلگاه امپراتور ژولیوس سزار نیز هست. البته معبد گربه بیشتر با نام (Largo di Torre Argentina) شناخته می‌شود. نام ژولیوس سزار برای بسیاری از افراد آشنا بوده و فیلم‌های بسیاری بر اساس این شخصیت تاریخی ساخته شده است. ژولیوس سزار نقش اساسی در تغییر سیستم حکومتی از جمهوری به امپراتوری داشته است و جزو اولین افرادی است که به‌عنوان امپراتور در روم شناخته شده‌اند. همچنین به اعتقاد بسیاری از افراد، ژولیوس سزار قویترین و موفق‌ترین امپراتور روم بوده است و پهنای سرزمین‌های روم در زمان حکمرانی وی مهر اثباتی بر این ادعاست.

البته بسیاری از افراد با این منطقه آشنایی ندارند؛ ولی اخیرا وجود گربه‌های زیادی که در این منطقه پرسه زده و نزدیکی می‌کنند، سبب شده است تا توجه زیادی به این منطقه جلب شود. بله، دلیل نام‌گذاری این منطقه به معبد گربه وجود بیش از 200 گربه در آن است که بعضی از بازدیدکنندگان نیز گربه‌ای را همراه خود برده و از آن نگهداری می‌کنند.

معبد گربه
ساعات بازدید

تمامی روزهای هفته بجز دوشنبه‌ها، روزهای یکم ژانویه و مه و 25 دسامبر

  • 29 اکتبر تا 30 مارس از ساعت 9:30 الی 16
  • 31 مارس تا 26 اکتبر از ساعت 9:30 الی 19
هزینه بلیط 15 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، معبد گربه

معبد گربه از جاهای دیدنی رم

فروم تراژان

یکی از باشکوه ترین جاهای دیدنی رم فروم است. بزرگ‌ترین فروم بازمانده دوران امپراتوری روم که در اوایل قرن دوم میلادی ساخته شده است، فروم تراژان (Forum Traiani) است که نام دیگر آن میدان تراژان است. نام این فروم برگرفته از امپراتور ترایانوس یا تراژان است و این فروم یکی از یادگارهای ترایانوس یا بهترین رئیس است.

این فروم از مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و بناهای تاریخی مختلفی تشکیل شده است و از جمله بناهای آن می‌توان به کلیسا، معبد، سه بنای یادبود امپراتوری و چندین بازار کوچک و بزرگ اشاره کرد و در دوران قرون وسطی ساختمان‌های جدیدی در اطراف این فروم ساخته می‌شود و اکنون نیز خیابان‌های مدرن اطراف آن را می‌توانید مشاهده کنید.

فروم تراژان
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز روزهای اول ژانویه و بیست چهارم، بیست و پنجم و سی و یکم دسامبر از ساعت 9:30 الی 13
هزینه بلیط 15 تا 18/5 یورو
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، فروم تراژان

فروم تراژان

میدان‌های مهم رم

بسیاری از جاهای دیدنی رم در نزدیکی میدان‌های شهر قرار داشته و این موضوع سبب شده است تا خود میدان‌ها نیز به‌عنوان مرکزی برای اجتماع گردشگران تبدیل شوند. حتی بعضی از میدان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خود آن‌ها به تنهایی برای جذب گردشگران کافی هستند. میدان‌ها به طور معمول  به‌عنوان نمادی برای انتقال پیامی خاص طراحی شده‌اند.

در ادامه لیستی از مهم‌ترین میدان‌های مهم شهر تهیه کرده‌ایم تا بهتر بتوانید در سفر خود به رم در این شهر به گشت و گذار بپردازید؛ زیرا میدان‌ها برای پیدا کردن آدرس جاذبه‌های گردشگری می‌توانند یک میانبر باشند.

میدان شوالیه‌های مالتا

اولین میدانی که به آن اشاره می‌کنیم، میدان شوالیه‌های مالتا است که در نزدیکی باغ نارنجی که قبل‌تر به زیبایی‌های آن اشاره کردیم است. این میدان بر روی تپه آونتین قرار گرفته است که یکی از هفت تپه روم باستان بوده که بر فراز آن بنا شده است. در این باغ و بر روی تپه آونتین، دری قرار دارد که رو به ویلای شوالیه‌های مالتا (Knights of Malta Keyhole) باز می‌شود. از درون سوراخ قفل این در، هر بار فقط یک نفر می‌تواند کلیسای باسیلیکا سنت پیتر را که بین درختان سرو واقع شده است را مشاهده کند. البته هنوز هم مشخص نیست که جیووانی پیرانستی عمدا این ویژگی را سبب شده یا به صورت اتفاقی این پدیده شکل گرفته است. پیشنهاد می‌شود هنگام غروب از این میدان بازدید کنید.

میدان شوالیه‌های مالتا
ساعات بازدید 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، میدان شوالیه‌های مالتا

میدان شوالیه‌های مالتا

میدان دی اسپاگنا

پله‌های اسپانیایی را که معرفی کردیم، یادتان است؛ این میدان همان میدان اسپانیا است که به آن میدان دی اسپاگنا (Piazza di Spagna) گفته می‌شود و پله‌های اسپانیایی و یک کلیسا در نزدیکی آن قرار دارد. در این میدان یک آب‌نما نیز قرار دارد که بر زیبایی‌های این میدان افزوده است.

ساعات بازدید:

هزینه بلیط:

آدرس میدان دی اسپاگنا: ایتالیا-لاتزیو-رم-

میدان دی اسپاگنا
ساعات بازدید 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، میدان دی اسپاگنا

میدان دی اسپاگنا

میدان پیازا ناوونا

یکی از بهترین میدان‌های شهر رم که با مجسمه‌های خوش‌تراش، فواره و حوضچه زیبای چندضلعیش روح را نوازش می‌کند، میدان پیازا ناوونا (Piazza Navona) است. در این میدان هرم سنگی دومیتیان (Domitian) یکی از امپراتوران روم باستان قرار دارد. البته این میدان بارها توسط معماران مشهور ایتالیایی مرمت و بازسازی شده و تغییراتی در طول زمان به خود دیده است. قدمت فواره‌های این میدان به قرن شانزدهم باز می‌گردد و مجسمه‌هایش زیبایش خودنمایی می‌کنند. این میدان همچنین به‌عنوان نزدیک‌ترین میدان به پانتئون (Pantheon) مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است و بازدید رایگان از این میدان حجت را با آنان تمام کرده است و جای بهانه‌ای را خالی نگذاشته است.

میدان پیازا ناوونا
ساعات بازدید 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، میدان پیازا ناوونا

میدان پیازا ناوونا

میدان دل پوپولو

واقعا نمی‌توان به سادگی از کنار میدان‌های شهر رم گذر کرد و برای لحظاتی هم که شده است، باید به این میدان‌ها دقت کنید و از زیبایی‌های آن حیرت کنید. میدان دل پوپولو (Piazza Del Popolo) میدانی نوساخت است که در قرن نوزدهم میلادی بنا شده است. البت منظور از نوساخت نسبت به دیگر میدان‌های شهر رم است، وگرنه یک قرن برای قدیمی بودن آنچنان کوتاه نیست.

این میدان در ورودی شمالی شهر رم واقع شده و در مسیر گذرگاهی قرار دارد که تردد در آن زیاد است. در معماری این میدان می‌توان معماری روم باستان را به وضوح مشاهده کرد و مجسمه‌ها و حوضچه‌های زیبایش منظره‌ای چشم‌نواز فراهم نموده‌اند. این میدان همچنین به دلیل فاصله نزدیکی که با کلیسای سانتا ماریا دل پوپولو، کلیساهای دوقلوی کارلو دینالدی و ابلیسک مصری دارد، برای اهالی شهر اهمیت خاصی دارد.

میدان دل پوپولو
ساعات بازدید 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، میدان دل پوپولو

میدان دل پوپولو

میدان سنت پیتر

میدان سنت پیتر (Piazza San Pietro) یا میدان سنت پیترو در کشور واتیکان قرار دارد و روبروی کلیسای سنت پیتر واقع شده و نامش را از همین کلیسا گرفته است. سنت پیتر نام یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح است که به اعتقاد مسیحیان یکی از رهبران اولیه کلیسای عیسی مسیح محسوب می‌شود. در سال 1586 میلادی یک ابلیسک مصری در این محل بنا شد و حدود 100 سال پس از آن، میدان سنت پیتر توسط فردی بنام جان لورنتسو طراحی شد.

جالب است بدانید در سال 1817 میلادی، در اطراف این ابلیسک مصری، چندین سنگ‌فرش مدور ساخته شد که هنگام ظهر، با افتادن سایه بر این ستون، نشانه‌های منطقةالبروج نمایان می‌شدند. بدین ترتیب از این ابلیسک مصری به‌عنوان یک ساعت آفتابی استفاده کرده‌اند و هنوز هم بدین صورت عمل می‌کند.

میدان سنت پیتر
ساعات بازدید 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس ایتالیا، لاتزیو، رم، میدان سنت پیتر

میدان سنت پیتر

کلام آخر

در این مقاله سعی شد شما را با جاهای دیدنی رم آشنا کرده و لیست کاملی برای گردشگران تهیه کنیم. شهر رم پر شده است از کاخ‌ها و عمارت ‌های تاریخی، بناهای تاریخی با معماری روم باستان، موزه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی، کلیساها و معابد قدیمی، آرامگاه‌های سلاطین و مشاهیر رومی، محوطه‌های تاریخی و فضاهای شهری که همگی در اقصی نقاط این شهر پراکنده شده‌اند و بعضی از این زیبایی‌ها در یک جا متمرکز شده و بر زیبایی‌های یکدیگر افزوده‌اند.

نظر شما درباره زیبایی‌ها شهر رم چیست؟ آیا تاکنون به این شهر سفر کرده‌اید یا قصر سفر کردن به این شهر را دارید؟ نظرات و تجارب خود را از سفر به شهر رم با ما به اشتراک گذاشته و اگر محل دیگری بجز این لیست در شهر رم توجه شما را به خود جلب کرده است، خوشحال می‌شویم این مکان را به ما و دیگران پیشنهاد دهید.

سوالات متداول

شهر رم را به دلیل تاریخ و تمدن طولانیش "شهر ابدی" می‌نامند.

واتیکان یک کشور به رسمیت شناخته شده و بر اساس قوانین بین المللی است و کوچک‌ترین کشور جهان در نظر گرفته می‌شود.

کولوسئوم در مرکز تاریخی شهر رم واقع شده است و شما به راحتی می توانید به میدان ناوونا، پانتئون، پله‌های اسپانیایی، فواره تروی و میدان دل پوپولو بروید.

به دلیل نزدیکی ایتالیا به دریای مدیترانه و داشتن آب و هوای خوب، بهترین زمان برای سفر به شهر رم، فصل بهار و تابستان است

دو فرودگاه فیومیچینو (FCO) و چامپینو (CIA) بهترین فرودگاه‌های شهر رم هستند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید