ترکمن صحرا کجاست؟ – سفر به ترکمن صحرا نگین مخملی گلستان

استان گلستان ایرانگردی
ترکمن صحرا کجاست؟ – سفر به ترکمن صحرا نگین مخملی گلستان

با سفر به ترکمن صحرا به همراه دشت های سرسبز و بی پایان آن، می‌توان احساس کرد انگار زمان متوقف شده است. خلوص و زیبایی‌های خود را در میان تپه‌های پوشیده از علفزار یکدست، باغ‌های انبوه و رودخانه‌های پر آب، با روییدن فوق‌العاده‌ای از گلهای جنگلی وحشی، به نمایش می‌گذارد. این سرزمین، جایی است که تاریخ، اسطوره، و طبیعت به‌یکدیگر آمیخته‌اند تا تجربه‌ای بی‌نظیر و مغرورانه را برای گردشگران به ارمغان بیاورند.

از گورستان های شگفت آور تا روستاهای زیبا و از بازارهای رنگارنگ تا قالی های دستباف سنتی، هر کدام نقطه‌ای از این سفر جذاب را برای شما به ارمغان می‌آورند. به همراه طعمهای خوشمزه‌ غذاهای محلی و پذیرایی گرم مردم این سرزمین، سفر به ترکمن صحرا تبدیل به سفری شگفت‌انگیز و فراموش ناپذیر خواهد شد. اگر در حال خرید بلیط هواپیما و سفر به ترکمن صحرا هستید مجله گردشگری پته اینجاست تا تمام جاهای دیدنی و اعجاز انگیز این سرزمین را به شما معرفی کند، پس با ما همراه باشید.

ترکمن صحرا کجاست؟

ترکمن صحرا سرزمینی پهناور و با ۴۰۰ کیلومتر وسعت که دارای شهر های بی نظیری همچون گنبد کاووس است. دشت ترکمن صحرا از شمال به جمهوری ترکمنستان و از جنوب به دامنه البرز و از غرب به دریای خزر محدود می شود. بندر ترکمن، آق قلا و سیمین شهر از دیگر نقاط دیدنی این منطقه هستند که باید هنگام سفر از آنها بازدید کرد.

لوکیشن ترکمن صحرا در گوگل

سفر به ترکمن صحرا

مسیر های سفر به ترکمن صحرا

ترکمن صحرا را می توانید از سه طریق سفر هوایی، ریلی و جاده ای بازدید کنید. با توجه به سلیقه و بودجه می توانید یکی از روش های رفتن به سمت این نگین سبز خراسان سفری خاطره انگیز را تجربه کنید. نزدیک ترین مسیر ریلی به ترکمن صحرا گرگان است که تنها چند دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد. از طریق ماشین شخصی و یا اتوبوس هم نیاز به گذر از شهرهایی مانند مشهد، قوچان و کلاله و رسیدن به ترکمن صحرا خواهید داشت.

سریع ترین روش رسیدن به ترکمن صحرا اما رفتن با هواپیما است. فرودگاه های نکا و گرگان نزدیک ترین مقاصد به سمت ترکمن صحرا هستند. در سفر با ماشین در فصل زمستان حتما از اطلاعات راه با خبر شوید و لوازمی مانند زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.

مسیر های سفر به ترکمن صحرا

سفر به ترکمن صحرا از مشهد

مشهد در ۵۰۰ کیلومتری ترکمن صحرا قرار گرفته است. برای دسترسی به این منطقه از مشهد می توانید دو مسیر را انتخاب کنید. می توانید از طریق سبزوار و نیشابور خود را به این منطقه برسانید و یا با حرکت به سمت فاروج، چناران، کلاله و گنبد کاووس به این شهر که در مرکز ترکمن صحرا قرار دارد بروید.

سفر به ترکمن صحرا از تهران

ترکمن صحرا در فاصله ۴۰۰ کیلومتری تهران قرار دارد. سفر به این منطقه از تهران به سه روش امکان دارد. اگر با ماشین به سمت ترکمن صحرا می روید بهتر است تا با حرکت در جاده ساری- فیروزکوه هم از زیبایی جاده لذت ببرید و هم کوتاه ترین مسیر زمینی به سمت این منطقه را تجربه کنید. سفر با ماشین از تهران تا بندر ترکمن به طور میانگین به ۸ ساعت زمان نیاز دارد.

می توانید با تهیه بلیط قطار و با گذر از پل ورسک که یکی از جاذبه های این منطقه است خود را به گرگان برسانید. همچنین در سفر با هواپیما آخرین گزینه برای شهر تهران است که با خرید بلیط هواپیما گرگان میتوانید به این طبیعت بکر بروید، همچنین برای بازگشت از سفر به ترکمن صحرا میتوانید بلیط هواپیما تهران گرگان را از طریق وب سایت پته تهیه نمایید.

سفر به ترکمن صحرا از گرگان

گرگان خود بخشی از ترکمن صحرا به حساب می آید و اگر می خواهید از گرگان به سمت قلب این منطقه حرکت کنید تنها در فاصله دو ساعت می توانید از مسیر آق قلا خود را به بندر ترکمن برسانید.

سفر به ترکمن صحرا از گرگان

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا

سفر به دشتی پر از گل های رنگارنگ و اسب های وحشی حتما در بهار حال و هوای ویژه ای دارد. در فصل پاییز نیز این دشت تبدیل به جشنواره رنگ ها می شود. فصل بهار و به خصوص اردیبهشت شلوغ ترین فصل بازدید از ترکمن صحرا است. به دلیل جاده صعب العبور و زمستان های سخت کمتر کسی این منطقه را برای طبیعت گردی در این فصل انتخاب می کند و گرمی و شرجی هوا نیز در تابستان سدی بزرگ پیش روی گردشگران است. 

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا

جاهای دیدنی ترکمن صحرا

این منطقه با وسعت زیاد فرهنگ ها و سنت های مختلفی را در خود جای داده است. از سمت شمال که بارش باران کمتر است گرفته تا سمت جنوب این منطقه که سرسبزی زیاد آن را حتما در عکس های معرفی این دشت خواهید دید. ترکمن صحرا اما چیزی فراتر از تصور ما از عکس ها و تعاریف است. این منطقه بزرگ خواستگاه عارفان و دانشمندان زیاد و همچنین تاریخ کهن ایران باستان است. در ادامه جذاب ترین لوکیشن های دیدنی ترکمن صحرا را به شما معرفی می کنیم. 

مقبره خالد نبی

یکی از معروف ترین مکان های طبیعی و در عین حال مذهبی ترکمن صحرا مقبره خالد نبی است. این مقبره که در میان تپه های گوگجه داغ قرار دارد مناظر بی نظیری را به شما هدیه می دهد. اگر بتوانید خود را به مقبره برسانید در مقابل شما دشتی رنگارنگ و پر از گل است که ساعت ها شما را به خود خیره می کند. همچنین در این منطقه باستانی مقبره دو عالم بزرگ دیگر با نام های عالم بابا و چوپان آتا هم وجود دارد که می توانید از آنها هم بازدید کنید.

مقبره خالد نبی

گورستانی عجیب و مرموز در حوالی مقبره خالد نبی

در حوالی مقبره خالد نبی گورستانی عجیب به چشم می خورد که شبیه هیچ گورستانی که تا به حال دیده اید نیست. روایت های متفاوتی از این گورستان باستانی به گوش می رسد. برخی روایات دلیل ساخت سنگ قبر های عجیب را یادآور اجزا بدن مردان و زنان می دانند. برخی هم معتقدند که این سنگ ها دشمنان خالد نبی بوده اند که گرفتار خشم خداوند شده و به این شکل درآمده اند.

طی سالهای اخیر بازدید از این گورستان بیشتر شده و خساراتی را به پیکره آثار باستانی وارد کرده پس اگر قصد بازدید از این دشت زیبا و این گورستان اعجاز آور را دارید در نگهداری از آن کوشا باشید. 

گورستانی مقبره خالد نبی

سیمین شهر 

در نزدیکی مقبره خالد نبی و در منطقه گلدشت شهرستان گمیشان مکانی به نام سیمین شهر قرار دارد. این شهر که به چاقو و قالی معروف است ایستگاه خوبی برای گشت و گذار در بازار محلی و خرید سوغاتی این منطقه به حساب می آيد. همچنین کارگاه های نمد مالی و دشت سرسبز از دیگر جاهای دیدنی این شهر محسوب می شود.

هزار دره ترکمن صحرا

در نزدیکی شهر کلاله منطقه ای وجود دارد که با نام هزار دره ماهورهای شناخته می شود. این منطقه زیبا در فصل بهار به اوج زیبایی و صلابت می رسد. طبیعت گردان از سراسر ایران در این فصل به این منطقه می آیند و کمپینگ و صخره نوردی و عکاسی از تفریحات این منطقه به حساب می آید. همچنین قلعه ماران نیز در این دره قرار دارد که بازدید از این مکان را هم در گردش دره بگنجانید. 

هزار دره ترکمن صحرا

آق قلا

شهر آق قلا که در غرب بندر ترکمن قرار دارد یکی از شهر های تاریخی ترکمن صحرا به حسلی می آید. پل آجری آق قلا که جاذبه تاریخی این شهر محسوب می شود متعلق به دوران صفویه است. در حوالی پل بازار معروف زیورآلات قرار دارد که حس و حال خوب و سنتی خود را حفظ کرده است. همچنین دیوار قزل آلان و سد وشمگیر از دیگر جاذبه های دیدنی این شهر به حساب می آیند. 

آق قلا

آبشار کبود وال

ترکمن صحرا به دشت های وسیع و علف زار های بلند شناخته می شود. اما شما در جنگل انبوه گلستان و حوالی علی آباد کتول می توانید یکی از جاذبه های متفاوت و دیدنی ترکمن صحرا را مشاهده کنید. آبشار کبود وال مرتفع ترین آبشار خزه ای ایران است و شما شاهد رقص آۤ بر روی سنگ های فرش شده از خزه های سبز خواهید بود. همچنین در کنار آبشار وسایل رفاهی مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی و نمازخانه برای رفاه حال طبیعت گردان فراهم آمده است. 

آبشار کبود وال

اسب اصیل ترکمنی

یکی از وجه های تسمیه ترکمن صحرا اسب های وحشی این منطقه است. ممکن است با بازدید از دشت های این منطقه شاهد گذر یک دسته اسب رها و آزاد باشید. اسب های ترکمنی اما پیشینه تاریخی زیادی دارند و در جنگاوری های هخامنشیان بارها باعث پیروزی آنها شده اند. همچنین در نقاط مختلف ترکمن صحرا باشگاه های اسب دوانی زیادی وجود دارد که با بازدید از آنها می توانید این حیوانات نجیب را از نزدیک لمس کنید.

اسب اصیل ترکمنی

گمیش تپه

یکی از شهر های قدیمی ترکمن صحرا گمیش تپه نام دارد. این شهر که در فاصله ۲۰ کیلومتری دریای خزر قرار گرفته است دارای آپارتمان هایی جالب و مسحور کننده است. در زمان شوروی و حدود ۱۰۰ سال پیش این آپارتمان ها ساخته شده و به بافت شهر زیبایی بی نظیری بخشیده است. همچنین تالاب گمیشان و جزیره آبسکون و گل افشان قارن یارق از دیگر جاذبه های گمیش تپه به حساب می آید.

گمیش تپه

تالاب اینچه برون

در جنوب رودخانه اترک تالابی با نام اینچه برون قرار دارد. این تالاب مکانی مناسب برای پرندگان مهاجر نواحی سیبری است. اگر در فصل های مناسب به این تالاب بروید با گونه های زیادی از پرندگان این تالاب آشنا می شوید. 

تالاب اینچه برون

بازارگردی و خرید در ترکمن صحرا

در کنار طبیعت گردی ترکمن صحرا سرشار از سوغاتی های گوناگون جذاب است که نظیر آنها را در جایی دیگر پیدا نخواهید کرد. وجود اقوام مختلف ترک و کرمانج و فارس و درآمیخته شدن مذهب و سنت های این اقوام سوغات این منطقه را خاص تر کرده است. 

بازارگردی و خرید در ترکمن صحرا

بازار روز

در همه ترکمن صحرا و در روز های مختلف بازار روز برپا می شود. تقویم این بازار به این ترتیب است که شنبه‌ها در آزاد شهر و سیمین شهر، یکشنبه‌ها در منطقه کلاله، دوشنبه‌ها در بندرترکمن، پنجشنبه‌ها در آق‌قلا و جمعه‌ها در گنبد کاووس بازار روز برگزار می‌شود. در این بازار ها که حال و هوای ویژه ای دارند انواع خوراکی های خوشمزه و مخصوص به ترکمن صحرا و همچنین صنایع دستا این منطقه به فروش می رسد.

بازار روز

گنبد کاووس

گنبد کاووس یا میل گنبد بنایی چشم نواز در این شهر است که در قرن چهارم ساخته شده است. در حوالی این گنبد انواع بازار زیورآلات وجود دارد. اشکال گوناگون طلا و نقره و همچنین قیمت پایین تر از حد معمول این شهر را به مرکز خرید جواهر ترکمن صحرا تبدیل کرده است. 

گنبد کاووس

بندر ترکمن

یکی دیگر از بازار های جذاب ترکمن صحرا همه روزه در بندر ترکمن برپا می شود. این بازار ها که از کناره اسکله تا کناره راه آهن برقرار است پر از قالی و گلیم دستباف زنان ترکمنی است. زیبایی و عطر و بوی دلنشین پخش شده در فضای بازار با گویش محلی زنان ترکمنی به تجربه ای تکرار نشدنی از بازار گردی برای شما تبدیل خواهد شد. 

بندر ترکمن

سوغات و صنایع دستی ترکمن صحرا

تفاوتی ندارد در کدام شهر از ترکمن صحرا هستید فرهنگ این منطقه آنقدر غنی و دست نخورده است که در جای جای ترکمن صحرا می توانید سوغاتی خاص خود را تهیه کنید. از گذشته تا کنون زنان ترکمنی با قالی بافی و نقش های هندسی زیبا اخت گرفته اند و تاریخچه این منطقه به وسیله دستان آنها بر روی دار قالی نقش می بندد. از دیگر سوغات معروف ترکمن صحرا می توان به قارچین یا پشتی، گلیم، نمدمالی، ابریشم بافی، لباس‌های محلی، سوزن دوزی، زیورآلات و صنایع چوبی اشاره کرد.

صنایع دستی ترکمن صحرا

طبیعت بکر ترکمن صحرا

ترکمن صحرا با وجود رودخانه و تالاب فراوان و همچنین دشت های پر از گل و آبشار ها و جنگل های انبوه طبیعت زیبا و وصف ناپذیری دارد. وسعت این منطقه به قدری زیاد است که هر گوشه ای از آن پر شگفتی است. از مراوه تپه نزدیک ترین جاذبه دیدنی به جمهوری ترکمنستان بگیر تا تپه انوشیروان این منطقه سرشار از حس زندگی است. در قسمت های شمالی ترکمن صحرا با باران کم شما شاهد پوشش گیاهی محدود و بوته های گون خواهید بود و هرچه به گلستان نزدیک می شوید با تراکم گونه های گیاهی و جانوری این منطقه مدام شما را شگفت زده می کند.

طبیعت بکر ترکمن صحرا

غذاهای معروف ترکمن صحرا

غذاهای این منطقه با جمهوری ترکمنستان شباهت زیادی دارد. وجه تمایز این دو منطقه ورود ادویه های ایرانی به غذاهای ترکمنی است که تلفیقی خوشمزه و لذیذ را رقم زده است. هنگام سفر به ترکمن صحرا شکم گردی را فراموش نکنید و از غذاهایی مانند چکدرمه، قاتلاما، باسترمه، خورش ساک و ماش پلو غافل نشوید.

غذاهای معروف ترکمن صحرا

 

لوازم مورد نیاز برای سفر به ترکمن صحرا

اگر در فصل بهار و پاییز به ترکمن صحرا می روید حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید و همچنین در صورتی که قصد کمپینگ در دشت های ترکمن صحرا را دارید بهتر است تا لوازم کوهنوردی و وعده های غذایی و آب آشامیدنی کافی همراه خود ببرید. همچنین برای بازدید از دشت های این منطقه از کرم ضد آفتاب و کلاه غافل نشوید چرا که دشت های این منطقه تا کیلومتر ها ادامه دارد و جز علف سرسبز و سایه خودتان هیچ سایه دیگری نخواهید یافت. 

جمع بندی

سفر به ترکمن صحرا به شما حس و حال خاصی می دهد. پیدا کردن دوست ترکمنی به شما نشان خواهد داد که معنای واقعی دوست چه بوده و با از خود گذشتگی مردم این منطقه بیشتر آشنا خواهید شد. همچنین دیدن جانوران گوناگون و طبیعت بکر و بی مانند این منطقه شما را از دغدغه های روزمره زندگی شهری برای چند روز هم که شده نجات خواهد داد. تجربه شما از سفر به ترکمن صحرا چه بوده است؟ کدام قسمت از سفر شما در سفرنامه ما بیان نشده بود؟ با به اشتراک گذاشتن نظرات خود ما را در بهبود این مطلب یاری دهید. 

سوالات متداول

در بخش وسیعی از استان های گلستان و خراسان شمالی ترکمن صحرا قرار گرفته است.

مقبره خالد نبی، تالاب گمیشان، آبشار کبود وال، دره هزاره و گمیش تپه از جاهای دیدنی ترکمن صحرا هستند.

فصل بهار و اوایل پاییز بهترین فصل ها برای بازدید از ترکمن صحرا است. 

قالی، گلیم، زیورآلات، لباس های سوزن دوزی و صنایع چوبی از سوغات ترکمن صحرا به حساب می آیند.

از طریق هوایی، ریلی و جاده ای می توانید به ترکمن صحرا سفر کنید.

 

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. درود مطالب ترکمن صحرا وسرعین جالب بود توصیفی که می‌کردید حس خوبی میداد مرسی حال کردم

    آیا مفید بود؟