راهنمای سفر به دشت لار دماوند؛ بهشتی تماشایی در قلب مازندران

ایرانگردی مازندران
راهنمای سفر به دشت لار دماوند؛ بهشتی تماشایی در قلب مازندران

سفر به دشت لار تجربه به یاد ماندنی برای شما رقم خواهد زد، این دشت یکی از دشت‌های دیدنی ایران در مرز استان تهران و مازندران می باشد، همچنین یکی از مقاصد بکر و تماشایی برای طبیعت‌گردی و گردش است. دشت لار دماوند ایران، به عنوان پارک ملی لار شناخته شده و یکی از مناطق شکار ممنوع و تحت حفاظت محیط زیست است.

قابل ذکر است که دشت لار به دشت شقایق وحشی شهرت یافته و پوشیده از شقاق‌های قرمز و گل‌های متنوع است. از چشم‌اندازهای دیدنی دشت لار می‌توان به سد لار و دریاچه لار، چشم‌انداز زیبای دماوند، آبشارها و رودها، کوه‌ها و ارتفاعات و مناظر دلکش و رویایی اشاره داشت. در ادامه این مطلب از پته به بررسی راهنمای کامل سفر به دشت لار دماوند ایران خواهیم پرداخت؛ پس همراه ما باشید.

معرفی دشت لار دماوند

سفر به دشت لار در حاشیه دماوند واقع شده و از تهران چندان دور نیست، جنوب این منطقه بخشی از شمیرانات است که شمال و شمال شرقی آن به لاریجان مازندران تعلق دارد. بهتر است بدانید که دشت لار دماوند بسیار خوش آب و هواست و به همین دلیل در قدیم ییلاق تابستانی پادشاهان بوده و بافت گیاهی و تنوع جانوری آن خیلی جذاب است. دشت لار در طول تاریخ به دلیل داشتن آب‌ و هوای خنک و دلپذیر، منظر تماشایی با گل‌های زرد و شقایق‌های قرمز و چشمه‌سارهای فراوان همیشه مورد توجه شاهان و حاکمان قرار داشته است. لار بخشی از ناحیه تاریخی قصران از توابع طبرستان است و با نام دشت لار قصران شناخته شده است.

دشت لار 73 هکتار و 500 متر مربع مساحت دارد و با داشتن دشت رویایی و دل‌نواز در سال 1354 به عنوان پارک ملی ثبت شد و جزو مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت. بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت شده زیست دشت لار از سال 1361 به عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود و از سال 1370 برخی از مناطق بالغ به 56 هزار هکتار جزو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قرار گرفت.

معرفی دشت لار دماوند

موقعیت جغرافیایی دشت لار

دشت لار یکی از جاهای دیدنی آمل است و در شرقی‌ترین قسمت‌های شمیران تهران در مرز مازندران و تهران قرار گرفته است. از نظر تقسیمات کشوری بخش شمال و شمال شرقی دشت لار در بخش لاریجان شهر آمل در استان مازندران و بخش جنوبی و جنوبی غربی در لواسانات شهرستان شمیرانات در استان تهران واقع شده است.

دشت لار دماوند ایران از شمال به کوه‌های شهرستان نور مازندران و از شرق و شمال شرق به کوه دماوند و پلور مازندران و از جنوب به روستای افجه، امامه، لواسان بزرگ و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر منتهی می‌شود.

 دشت لار

پوشش گیاهی و جانوری دشت لار

دشت لار دماوند ایران تنوع گیاهی و جانوری خوبی دارد و انواع گیاهان دارویی و خوراکی در این دشت دل‌انگیز دیده می‌شود. از پوشش گیاهی دشت لار می‌توان به گون، خرگوشک، آویشن یا اوشم، شنگ، لواش، سیرک یا تلم، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر یا الرگ، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک و غیره اشاره داشت.

دشت لار مملو از گیاهان و گل‌های زیبا و رنگارنگ است که می‌توان از گل‌های زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، زرد مرغک و شقایق نام برد. این دشت در بهار رنگین کمانی از زیبایی‌ها جلوه می‌دهد و سیمایی چشم‌نواز ایجاد می‌کند.

دشت لار با داشتن پوشش گیاهی مرتعی و تنوع زیاد گل و گیاه برای زنبورداری و پرورش زنبور عسل مناسب است.

پرورش زنبور عسل در دشت لار از اوایل خرداد‌ماه شروع و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد. در دشت لار تمامی جانداران و گیاهان منطقه البرز مرکزی زندگی می‌کنند در رودخانه و دریاچه آن انبوه ماهی قزل آلای خال‌دار است. از دیگر گونه‌های جانوران مشاهده شده در این دشت بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، كل و بز کوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاک‌پشت، واشه، شهباز، عقاب، کبک، کبک دری و خفاش و غیره است.

 سفر به دشت لار

شرایط اقلیمی دشت لار دماوند ایران

دشت لار در کوهپایه قله دماوند قرار گرفته و یک منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا است که در فصل‌های گرم سال دارای هوای دلپذیر و مطبوع بوده و مقصدی عالی برای سفر و لذت بردن از زیبایی‌های آن است. در این ایام سال دشت لار خنک بوده و میزبان گردشگران و مسافران بسیاری است.

این دشت از دو اقلیم ارتفاعات فوقانی، مرطوب و سرد تشکیل شده به همین دلیل بارش برف زیادی دارد. در این منطقه گونه‌های گیاهی و جانوری متنوعی زندگی می‌کنند و همیشه تحت حفاظت قرار دارد، در دو طرف این دره رودخانه‌ها چشمه‌های پر آبی دیده می‌شود که زیبایی و جذابیت پارک را بیشتر کرده است.

سفر به دشت لار

دیدنی‌های دشت لار

بزرگ‌ترین دره ایران دشت لار است که در مسیر جاده هراز در 70 کیلومتری شرق تهران قرار گرفته است. آب‌و هوای این منطقه متغیر است و در جای‌جای آن چشمه‌های متنوعی دیده می‌شود به همین علت به سرزمین هزار چشمه شهرت یافته است.

شقایق‌های دشت لار

دشت لار با داشتن گل‌های شقایق به دشت شقایق وحشی معروف است، در فصل بهار این دشت مانند حریری نرم و نازک پوشیده از شقایق قرمز است. اگر دوست‌ دارید لار را غرق در زیبایی ببینید در فصل بهار به این مکان رویایی و دل‌فریب سفر کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

دشت شقایق در دشت لار

کوه‌ها و ارتفاعات دشت لار

در دشت لار کو‌ه‌ و ارتفاعات متعددی وجود دارد که همچون نگهبانی از آن محافظت می‌کنند. این منطقه فرصت مناسبی برای کو‌ه‌نوردان و علاقه‌مندان به کوهنوردی است. کوه و ارتفاعات دشت لار تشکیل شده از دیو آسیاب، یخ کمر، گل زرد، پهنک، زرشکی، کمردشت، نمک کویر، سیاه چال، ارو برارو، اسب کلک، کافر راه و کبود و غیره است. در جنوب دشت دلار قله مهرچال، آتشکده، ریزان، سیاه چال و ماز و در جبهه شمال شرقی آن کوه‌های خنسک و شادکوه مشاهده می‌شود.

کوه‌ها و ارتفاعات دشت لار

رودهای دشت لار

دشت لار از رود‌های با آب زلال و گوارا تشکیل شده که این دشت را آبیاری و سیراب می‌کنند. دشت دلار در برگیرنده دیو آسیاب، سفید‌آب، ورارود، الرم، چهل بره، آب امام پهنک و آب سیاه چال است. رود لار یکی از معروف‌ترین این رودها است که روی سد لار احداث شده است.

رودهای دشت لار

آبشار سفیدآب

آبشار سفیدآب یکی از آبشارهای جاری دشت لار است و به نام آبشار قو شهرت یافته است. این آبشار در انتهای دره سفیدآب قرار گرفته و محل قشلاق، دامداران و عشایرها است.

آبشار سفیدآب

دریاچه و سد لار

دریاچه و سد لار یکی از دیدنی‌های جذاب دشت پهناور و وسیع دشت لار محسوب می‌شود. سد لار در سال 1361 تاسیس شده و برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی مناسب است و برای تولید انرژی برق استفاده می‌شود. بسیاری از مسافران و گردشگران تعطیلات خود را در کنار طبیعت زیبای دشت لار و دریاچه سد می‌گذرانند و به تفریح و گردش می‌پردازند.

ماهی‌گیری، قایق‌رانی و طبیعت‌گردی از تفریحات مفرحی است که در این دریاچه انجام می‌شود. اولین مسابقه ماهیگیری بعد از انقلاب اسلامی در سال 1379 در دریاچه سد لار برگزار شد و از سال 1373 هر سال این‌گونه مسابقات برگزار می‌شود. فصل مجاز صید ماهی در دریاچه لار از اول خرداد شروع و تا شهریور ادامه دارد. علاقه‌مندان برای انجام این ورزش باید پروانه ویژه صید روزانه را از واحد‌های محیط زیست قوشخانه، پلور و دلیچای دریافت کنند.

دریاچه و سد لار

عشایر دشت لار

در دشت لار عشایران زیادی زندگی می‌کنند می‌توان با زندگی در کنار عشایران با نحوه زندگی آنها آشنا شوید. عشایران این دشت بیشتر از شهرهای ورامین و پیشوا استان تهران هستند و دشت لار ییلاق تابستانی آن‌ها محسوب می‌شود.

عشایر دشت لار

تجربه سفر به دشت لار

سفر به دشت لار و گردش در دامان طبیعت یک تجربه شیرین و به یادماندنی است. اگر در فصل بهار به این دشت رویایی سفر کنید از تماشای گل‌ها و شقایق‌های قرمز رنگ سیر نخواهید شد و وسوسه می‌شوید بارها و بارها به این منطقه سفر کنید. نفس کشیدن در هوای دلکش و تمیز لار، تماشای مناظر بی بدیل، دیدن منظره فوق‌العاده و بی‌نظیر قله دماوند و گشتن در لابه لای علف‌زارهای این دشت تجربه‌ای استثنایی و متفاوت برایتان رقم می‌زند.

چگونه به دشت لار دماوند ایران برویم؟

اگر قصد سفر به دشت لار دماوند ایران دارید می‌توانید با خرید بلیط هواپیما ساری و یا تور طبیعت گردی به دشت لار بروید. تورهای یک روزه برای تماشای دشت شقایق از تهران به این پارک ملی می‌روند. با ماشین شخصی می‌توانید به این دشت پر شقایق بروید، راحت‌ترین مسیر آسفالت از جاده تهران _ آمل شروع می‌شود، با ادامه دادن این مسیر به سه راهی پلور می‌رسید و با دنبال کردن محیط‌بانی به مسیر خود ادامه می‌دهید.

85 کیلومتر فاصله تهران تا پلور وجود دارد و در مجموعه حدود 100 کیلومتر تا پارک ملی لار فاصله دارد. شمیرانات و روستای افجه در لواسان کوچک مسیری است که به دشت هویج افجه می‌رسد این مسیر دشوار و کمی به مهارت کوهنوردی نیاز دارد. اگر می‌خواهید از لواسانات به پارک ملی برسید باید مسیر لواسان بزرگ، روستای ایرا و محیط‌‌‌‌‌‌‌‌بانی قوشخانه را انتخاب می‌کنید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به لار

برای طبیعت‌گردی و سفر به دشت دلار به آب، خوراکی، سبک و جعبه کمک‌های اولیه نیاز دارید. در هنگام سفر حتما از کلاه آفتاب‌گیر، عینک و کفش اسپرت ورزشی استفاده کنید زیرا ممکن با مار سمی روبه‌رو رو شوید. از دیگر لوازم ضروری می‌توان به لباس مناسب فصل، کرم ضد آفتاب، آب آشامیدنی، قمقمه آب، یک وعده غذای قابل حمل، میان وعده، فلاسک چای، داروهای شخصی و عمومی، تلفن همراه، شارژ موبایل، پاور بانک، کوله‌پشتی و کیسه زباله اشاره کرد.

توجه داشته باشید در این منطقه مارهای سمی زیادی وجود دارد حتما از گتر(ساق پا) استفاده کنید. در منطقه لار مازندران به دلیل بارندگی زیاد توصیه می‌شود از کیسه خواب و چادر برای اقامت کوتاه و توقف چند ساعته استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز برای سفر به دشت لار

اقامت در دشت لار

برای بازدید و تفریح در دشت زیبا لار از شهرهای نزدیک این منطقه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از دشت لار برای کمپ کردن در نظر بگیرید، این منطقه تحت حفاظت محیط زیست است و برای برپا کردن کمپ در این منطقه زیبا باید با محیط‌بانی هماهنگی لازم را انجام دهید. اگر قصد دارید شب در این منطقه بمانید بهتر است تجهیزات و تجربه کافی را داشته باشید یا این‌که‌ از گروه‌های حرفه‌ای کمک بگیرید.

در فصل بهار و تابستان با مناسب‌ بودن آب و‌ هوا می‌توانید چادر و کمپ بزنید. مطمئن شوید ابزار لازم برای برپایی چادر و آمادگی برای بارش باران را دارید. اگر تمایل به زدن چادر ندارید می‌توانید از اقامتگا‌های عشایری نزدیک دشت استفاده کنید.

در دشت لار اقامتگاه‌های عشایری وجود دارد و به شما فرصت استراحت در این طبیعت دل‌انگیز را می‌دهد. اگر به دنبال جایی با امکانات بیشتر هستید می‌توانید شهرهای اطراف اقامتگاه را اجاره کنید. دماوند نزدیک‌ترین شهر به دشت لار است و 36 کیلومتر با آن فاصله دارد

اقامت در دشت لار

بهترین زمان سفر به دشت لار 

بهار به ویژه بعد از 15 خرداد بهترین زمان سفر به دشت لار است. اگر اهل طبیعت گردی هستید و می‌توانید در فصل سرما از خودتان مراقبت کنید می‌توانید در فصل زمستان به این دشت سفر کنید و یک سفر زمستانی را تجربه کنید. انتخاب بهترین زمان برای سفر به دشت لار به عوامل مختلفی بستگی دارد اگر اهل پیاده روی نیستید و می‌خواهید با ماشین به این دشت سفر کنید بهترین بازه زمانی بین خرداد و شهریور است، زیرا در ایام دیگر سال اجازه عبور خودرو شخصی توسط محیط‌‌بانی صادر نمی‌شود.

از نظر شرایط آب‌هوایی بهترین زمان طبیعت‌گردی از دشت لار در فصل بهار است. بهار زیبا‌ترین طبیعت را نمایش می‌دهد در اردیبهشت و خرداد ماه فرصت دیدن دشت شقایق رویایی ایجاد می‌شود. در فصل پاییز و زمستان سرمای شدیدی ایجاد می‌شود به همین دلیل سفر به دشت لار در نیمه دوم سال پیشنهاد نمی‌شود.

گل شقایق‌ دشت لار

جمع‌بندی

دشت لار بهشت گمشده ایران و زیبا‌ترین جاهای دیدنی تهران و مازندران است و با جاذبه‌های طبیعی و خیره‌کننده چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب کرده است. پارک لار با قله همیشه استوار دماوند، دشتی پر از گل‌های شقایق، چشمه فیروزه‌ای پرجوش و خروش ایجاد کرده است. دشت دیدنی لار در مرز دو استان مازندران و تهران قرار گرفته است و یک جاذبه تماشایی و بکری است و با حضور شقایق‌های وحشی، گل‌های متنوع، دریاچه لار، آبشار، رودها، کوه‌ها و ارتفاعات زیبای دماوند چشم‌انداز جذاب و رویایی خلق کرده است.

در گذشته دشت لار برای تفریح و تفرج پادشاهان و اشراف بوده و بخشی از ناحیه تاریخی قصران در شهر ری محسوب می‌شد و با نام لار قصران شناخته شده است. با گذشت زمان به نام دشت لار شهرت یافت و در سال 1354 به نام پارک ملی لار شناخته شد. از آن پس به مناطق حفاظت شده کشور تبدیل شد و هر گونه شکار و تیراندازی اندازی غیر قانونی است. در این مطلب به صورت کامل به معرفی دشت لار پرداختیم؛ امید است که موثر واقع شده باشد.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید