جاهای دیدنی شهرکرد؛ طبیعت گردی در سوئیس ایران

ایرانگردی چهارمحال و بختیاری شهرکرد
جاهای دیدنی شهرکرد؛ طبیعت گردی در سوئیس ایران

جاهای دیدنی شهرکرد بسیار قابل توجه بوده و از طبیعت زیبای این منطقه هرچه بگوییم کم است. جاهای دیدنی و گردشگری شهرکرد شامل طبیعت زیبا، دامنه‌های سرسبز و بکر، بناهای تاریخی، بناهای دیدنی و ملی است. شهرکرد با طبیعت بی نظیر و آب و هوای دلپذیری که دارد توانسته سالانه گردشگران زیادی به سمت خود بکشاند. مکان‌های دیدنی و تاریخی شهرکرد قدمت زیادی دارند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به شهرکرد را دارید، برای شما فهرستی آماده کرده‌ایم که بخشی از زیبایی این منطقه را پوشش می‌دهد. پس با ما در این مقاله از پته همراه باشید و در سفر خود به شهرکرد سوئیس ایران از این مکان‌های دیدنی بازدید کنید.

جاهای دیدنی شهرکرد

شهرکرد مرکز استان چهارمحال بختیاری و مرتفع‌ترین مرکز استان ایران، به نام لقب بام ایران شناخته شده است. شهرکرد یکی از سرسبز‌ترین شهرهای ایران است که قدمتی دیرینه دارد طبق نظر باستان‌شناسان به حکومت ساسانیان و اشکانیان باز می‌گردد. یکی از القاب شایسته شهرکرد سوئیس است علت نام‌گذاری آن طبیعت بکر و زیبای آن است. رودهای خروشان، آبشارهای زیبا، بناهای تاریخی، بناهای دینی و ملی، همگی باعث زیبایی دو چندان این شهر شده‌ است.

شهرکرد سوئیس ایران

قلعه‌های چالشتر

یکی از جاهای دیدنی شهرکرد، قلعه چالشتر یا خانه ستوده چالشتر است و قدمت این قلعه به دوره مظفرالدین الدین شاه بر می‌گردد. قلعه چالشتر به نام قلعه خدا رحم خان شناخته شده و معماری آن به سبک ایرانی، اسلامی و اروپایی است. هر قسمت از این قطعه آینه کاری‌ها و نقش‌های برجسته‌ای دارد و چشم شما را نوازش می‌کند. نقاشی‌های این قلعه بیشتر از صحنه‌های شکار بهرام‌گور ساسانی، خوشه انگور و گل که را در سردرها، ورودی‌ها و اتاق خواب‌ها رویت می‌شود.

در ساخت این قلعه از زیباترین تزیینات و گج‌بری‌ها به کار رفته و نمایی هنرمندان به بیننده تقدیم می‌کند. قلعه چالشتر از موزه حمام خان چالشتر و موزه مردم شناسی چالشتر تشکیل شده و انواع ظرف‌های سفالی، مجسمه‌هایی با لباس‌های محلی، زیور آلات و ابزارهای جنگی به نمایش گذاشته شده‌ است. در این موزه آثار سنگی چون قبرها، سنگ فواره، حوض و سرستون‌ها نگهداری می‌شود.

قلعه‌های چالشتر

قلعه شمس آباد

قلعه شمس آباد یکی از جاهای دیدنی شهرکرد سوئیس ایران است و قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بر می‌گردد. چهار قسمت درشکه خانه، حمام، در این قلعه ساخته شده فقط یک برج در آن به یادگار گذاشته شده است. راه پله‌ موجود در آن طبقه اول را به طبقه دوم وصل می‌کند که در زیر زمین برج آذوقه‌ها ذخیره می‌شود. در هر قلعه ستون‌هایی قرار دارد و روی آن نقش سربازها تراشیده شده است.

قلعه شمس آباد

 قلعه صمصام السلطنه

یکی از آثار تاریخی شهرکرد قلعه صمصام السلطنه است و قدمت آن به دوره مشروطه می‌رسد. در دوره مشروطه نجف قلی خان که صدر اعظم ایران بود این قلعه را ساخت، معماری به کار رفته این قلعه در عین سادگی بسیار زیبا است و گچ‌بری به کار رفته در آن جلوه‌ ویژه به این بنا داده است، متاسفانه بخشی از طبقه دوم قلعه تخریب شده ولی بازهم زیبایی خودش را دارد.

 قلعه صمصام السلطنه

قلعه دزک

یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد قلعه دزک است که توسط امید مفخم بختیاری ساخته شده است. با وارد شدن به این قلعه با معماری با شکوهی روبه رو خواهید شد که از ایوان‌ها، اتاق‌های سه دری، حوض‌خانه و برج‌ها تشکیل شده است.  گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های شگفت‌انگیز تمامی دیوارهای قلعه را تزیین کرده است.

موزه سنگی در طبقه اول قلعه دزک قرار دارد و زیبایی چهار محال و بختیاری را به نمایش می‌گذارد. در طبقه دوم می‌توانید انواع لباس‌های سنتی منطقه در دورا‌ن‌های مختلف بازدید کنید.

قلعه دزک

قلعه سورک

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرکرد قلعه سورک است. این بنای باشکوه به دستور یکی از سردارهای جنگ در دوره قاجار به نام نصیر خان بنا شد. این بنا معماری در دو طبقه ساخته شده که شامل ستون‌ها و طلاق‌ها هلالی است و در طبقه ظاهر می‌شود. در جلوی قلعه حوصی به شکل ترنج ساخته شده و چشم‌انداز قلعه در دامنه زاگرس قرار گرفته است.

قلعه سورک از جاهای دیدنی شهرکرد

قلعه جونقان

قلعه جونقان یا کاخ سردار اسد بختیاری توسط علیقلی خان سردار اسعد در دوران قاجار ساخته شد. این قلعه تاریخی معماری زیبایی دارد و از سبک معماری اروپایی الهام گرفته است گچ‌بری‌ها، سرستون‌ها، اتاق‌ها و آجر کاری این قلعه تماشایی است. قلعه تاریخی جونقان تنها عمارتی است که در استان چهار محال بختیاری ساخته شده که موتور برق داشت و به علت بی توجهی و استفاده نادرست بخش‌های از بنا تخریب شد.

قلعه جونقان از جاهای دیدنی شهرکرد

مسجد جامع شهرکرد

مسجد جامع شهرکرد به علت معماری زیبایی که دارد تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرکرد شده است. این مسجد قدمت 160 ساله دارد و از چهار ایوان و دو شبستان زمستانه و تابستانه تشکیل شده است. از جلوه‌های ویژه‌ این مسجد می‌توان به معماری رواق‌ها، ورودی‌ها، ایوان‌ها، طاق‌ها، ستون‌های آجر چینی و غیره اشاره داشت. کاشی کارهای زیبا و جذابی که در این مسجد به کار رفته چشمان بیننده را نوازش می‌کنند و بیشتر از رنگ‌های لاجوردی، فیروزه‌ای و آبی هستند.

مسجد جامع شهرکرد

مسجد اتابکان

یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد مسجد اتابکان است و 800 سال پیش ساخته شده است. مسجد اتابکان به سبک مسجد‌های اولیه اسلامی است و از آجر، خشت و گل ساخته شده و مناره‌ای ندارد. طاق‌ها و پنجره‌های هلالی و مشبک مسجد حس و حال متفاوتی به مخاطب هدیه می‌دهد. فضای داخلی مسجد ساده و ورودی آن با کاشی‌های پرنقش و نگار تزیین شده است. این مسجد با اسم درب امام‌زاده و مسجد امام صادق (ع) شناخته شده است.

حمام خان شهرکرد

اولین مسجد ساخته شده در شهرکرد به حمام خان شهرکرد معروف است که معماری ساده و زیبایی دارد. این مسجد دربر گیرنده بخش‌های مختلفی مانند سردر، سربینه، خان نشیم و خزانه است. این حمام به کمک محمد رضا خان ستوده ساخته شده و به نام حمام خان شهرت یافته است. در نزدیکی حمام خان جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که فاصله زیادی با حمام خان ندارد.

جاهای دیدنی شهرکرد

حمام درب امامزاده

حمام درب امام‌زاده بنایی قدیمی از دوره اتابکان است و دوره‌های مختلف صفویه، زندیه و افشاریه مرمت شده است. درب این حمام در کنار آرامگاه حلیمه خاتون و حکیمه خاتون قرار دارد و از بخش‌های مختلف گرمخانه، سربینه، خزینه، شاه‌نشین و گلخن تشکیل شده و می‌توان از آن‌ها بازدید کرد.

گرمخانه حمام بسیار بزرگی است و معماری جذابی دارد که می‌توان در این حمام موزه صنایع دستی و هنرهای دستی بازدید کرد و انواع هنرهای گلیم‌بافی، خاتم‌کاری، قفل‌سازی و حجیم بافی را تماشا کرد.

حمام درب امامزاده

پل زمان خان سامان

یکی از جاهای دیدنی شهرکرد که در دوره‌ صفوی ساخته شده پل زمان خان سامان است، این پل دو دهانه دارد و پهنای هر کدام 8 متر است. حاج عبدالحسین قزوینی صاحب روستای چم‌عالی بود که این پل را در دوره پهلوی مرمت کرد. سکوهایی در اطراف پل ساخته شده که وقتی در کنار آن‌ها بایستید می‌توانید از زاینده رود را در زیر پل تماشا کنید.

پل زمان خان سامان

پل خراجی

پل خروجی یکی از طولانی‌ترین پل‌های استان چهار محال بختیاری است که در درون صفویه ساخته شده است. این پل 54 متر طول و 5 متر ارتفاع دارد و از مصالحی مانند آجر، سنگ و ملات ساخته شده است. قدم زدن بر روی این پل تجربه دلچسبی را برایتان به همراه دارد.

پل خراجی از جاهای دیدنی شهرکرد

موزه باستان‌ شناسی شهرکرد

موزه باستان‌شناسی شهرکرد در گذشته حمامی قدیمی به نام پرهیزگار بوده و بعد از چند سال تغییر نام کاربری داده و تبدیل به موزه شده است. اگر به بخش‌های مختلف حمام مانند سربینه، گرمخانه، خزینه و شاه‌نشین قدم بزنید با معماری بی نظیر آن مواجه خواهید شد. ابزارهای سنگی هزاران سال پیش، وسایل سفالی و سکه‌های قدیمی در این موزه نگهداری می‌شود. در این موزه می‌توانید کتیبه‌های میخی دوران هخامنشیان را ببینید.

موزه باستان‌ شناسی شهرکرد

شیر سنگی

یکی از جاهای دیدنی شهرکرد شیر سنگی است که به دوران صفویه باز می‌گردد. شیرهای سنگی نمادی از مردم شجاع و بزرگ لر بختیاری است و بر روی مزار جنگاورها و دلاورهای ایل قرار دارد. هنرمندان شهرکرد شیرهای سنگی را بر روی جاجیم، گلیم و گبه می‌بافند تا اصالت خود را به نمایش بگذارند.

شیر سنگی ار جاهای دیدنی شهرکرد

اتاق آیینه

یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرکرد عمارت محمودیه است و از عمارت به جامانده دوره قاجار است. این عمارت زیبا قدمتی نزدیک به 150 سال دارد و اتاق شاه نشین عمارت بوده و تمام دیوارها و سقف‌ آن با آینه کاری تزیین شده است. گچبری، نقاشی‌های دیوار و چوب کاری سقف شما را شگفت زده می‌کند.

اتاق آیینه از جاهای دیدنی شهرکرد

پارک آبی دهکده موج شهرکرد

پارک‌ آبی دهکده موج شهرکرد امکانات بسیار خوبی برای تفریح و سرگرمی دارد. این پارک آبی مجموعه‌ای سرپوشیده است و انواع مختلفی سرسره و بازی‌های آبی را نمایش می‌دهد.

پارک آبی دهکده موج شهرکرد

پارک ملی تنگ صیاد

یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرکرد که شرایط خوبی برای زیستگاه انواع حیوانات دارد پارک ملی تنگ صیاد است. در این پارک تعداد زیادی حیوانات را خواهید دید که می‌توان به پستانداران، پرندگان و خزندگان اشاره داشت. این پارک پوشش گیاهی متنوعی دارد و برای محافظت از محیط زیست و حیوانات شکار در این منطقه ممنوع است و حیوانات می‌توانند با آرامش در زیستگاه خود زندگی کنند.

پارک ملی تنگ صیاد

غار سراب امید آباد

غار سراب امید آباد یکی از جذاب‌ترین تفریح‌ها در سفر است که در دامنه کوه‌های زاگرس تاسیس شده و جذابیت خوبی را نمایش می‌گذارد. درون غار دو بخش مجزا وجود دارد و در یکی از آن‌ها رود پرخروش و زلال جاری است. در مسیر غار رودخانه‌ها و صخره‌های خطرناکی وجود دارد با به همراه داشتن تیمی مجرب و مسائل غار نوردی می‌توان از آنها عبور کرد.

غار سراب امید آباد

 تالاب چغاخور

یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرکرد تالاب چغاخور است که در دامنه سرسبز کوه‌ها قرار دارد و دشت‌های پرگل اطراف آن پوشیده شده است. این تالاب در بین جاده قرار گرفته و مسافران در کنار تالاب می‌توانند چند ساعتی را بگذارند. از زیبایی های این تالاب می‌توان به پرندگان مهاجر مانند لک‌لک، حواصیل و غازها اشاره داشت که شش ماه دوم سال نمایی زیبا به تالاب می‌بخشد.

 تالاب چغاخور

روستای یاسه چای

رفتن به روستای قدیمی یاسه چای حس و حال عجیبی دارد و قدمتی 88 ساله دارد و در نزدیکی زاینده رود قرار دارد. این روستا به دلیل کمبود زمین خانه‌ها در نزدیک هم ساخته شده و تونل‌های برای عبور و مرور در زیر بنا‌ها ایجاد شده است. اگر در روزهای تابستان به این روستا بروید با جشنواره صنایع دستی روبه رو خواهید شد.

روستای یاسه چای

آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه یا آبشار بوینه یکی از آبشارهای زیبا و با شکوه شهرکرد سوئیس ایران است. دیدن این آبشار روحتان را زنده می‌کند.

آبشار زرد لیمه

گرداب بن

گرداب بن یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرکرد است و در اثر شکاف سنگ‌ها در دامنه کوه به وجود آمده است. اگر عاشق طبیعت هستید و می‌خواهید روحتان زنده شود از این گرداب بازدید کنید و از طبیعت دست نیافتنی و دشت‌های پرگل این دامنه لذت ببرید. اگر به این منطقه بروید از امکاناتی مانند آلاچیق، سرویس بهداشتی، سکوی نشیمن، پارک و پارکینگ خودرو استفاده می‌کنید.

گرداب بن از جاهای دیدنی شهرکرد

رودخانه بازفت

رودخانه بازفت سرشاخه‌ اصلی رود کارون است که در 120 کیلومتری شمال غربی قرار دارد و به سمت جنوب شرقی جریان می‌یابد. طول این رودخانه 95 کیلومتر است و مسیری زیبایی را برای قدم زدن و پیک‌نیک فراهم می‌کند.

رودخانه بازفت از جاهای دیدنی شهرکرد

منطقه گردشگری پیرغار

این منطقه زیبا و اعجاب‌انگیز دارای رودها، آبشارهای خروشان و غار تاریخی است. کتیبه‌ سنگی در بخشی از کوهپایه زاگرس قرار دارد و در نزدیکی این غار حکاکی قرار دارد. پیر غار یک غار آهکی باستانی است و در اطراف آن چندین چشمه جوشان قرار دارد و امکانات رفاهی برای گردشگران را فراهم می‌کند.

منطقه گردشگری پیرغار

آبشار دره عشق اردل

دره عشق اردل روستای زیبا و دل انگیز در شهرکرد است و جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. آبشار دره عشق از میان کوه‌ها بیرون می‌آید و ارتفاع آن به 100 متر می‌رسد و در اطراف آبشار می‌توان چشمه‌های گوارا، حیوانات و درختان مختلف را دید. درختان بلوط در بهار و تابستان به اوج و شکوه خود می‌رسند و منظره‌ای سرسبز و زیبا به وجود می‌آورند.

آبشار دره عشق اردل

غار یخی شیخ علی خان

غار یخی در روستای شیخ علی خان در 25 کیلومتری چلگرد واقع شده که یکی از غارهای جذاب پوشیده از یخ و برف است. تابستان لایه‌های یخی پا برجاست و باید با وسایل لازم و دقت عمل از غار دیدن کنید. در این منطقه امکانات لازم برای تفریح وجود دارد و در تابستان می‌توانید به اسکی بپردازید.

غار یخی شیخ علی خان

 جنگل‌های فلارد

جنگل‌های فلارد یکی از زیبا‌ترین مناطق جنگلی ایران است. این جنگل با داشتن 20 هکتار وسعت در نزدیکی لردگان، سمیرم و خان میرزا واقع شده و با مرکز شهرکرد 150 کیلومتر فاصله دارد. در این منطقه پسته وحشی رشد می‌کند و در بهار و تابستان به اوج زیبایی خود می‌رسد. اگر دوست دارید طعم پسته واقعی را امتحان کنید در اوایل تابستان به این منطقه سفر کنید.

 جنگل‌های فلارد

قله شاه شهیدان و زردکوه

قله شاه شهیدان و زرد کوه در بخش غربی استان چهارمحال و بختیاری تا شرق استان خوزستان امتداد دارد و میان دو رود کوهرنگ و بازفت قرار گرفته است. این کوه برای کوهنوردان مناسب است و پیش از سفر باید تجهیزات لازم را تهیه کنید و آب و هوا را بررسی کنید.

قله شاه شهیدان و زردکوه

موزه باستان شناسی شهرکرد

از میراث تاریخی چهارمحال و بختیاری می‌توان به موزه باستان‌شناسی شهرکرد اشاره داشت. در این موزه ابزار مختلف سنگی، استخوانی، مجسمه و ظروفی از دوران نوسنگی به جای مانده است.

سخن پایانی

شهرکرد سوئیس ایران جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیار زیادی دارد و دلیل قرارگیری در ارتفاعات دارای آب و‌هوایی دلپذیر است و طبیعت زیبایی را به مسافران هدیه می‌دهد. اگر به تاریخ و هنر علاقه‌مند هستید می‌توانید از بنا‌های تاریخی، قلعه‌های شگفت‌انگیز و موزه‌های باستانی این منطقه دیدن کنید. اگر می‌خواهید معماری قدیمی آن را ببینید حتما به مسجدهای قدیمی، حمام‌ها و روستا‌های باستانی این شهر سر بزنید. غارها، تالاب‌های شگفت‌ انگیزی در شهرکرد وجود دارد که سیمای زیبایی را پدید آورده است. برای مشاوره و دیدن جاهای دیدنی شهرکرد سوئیس ایران با ما در ارتباط باشید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید