زراس، ایذه خوزستان؛ طبیعتی بی نظیر در دل کوهستان

ایرانگردی خوزستان
زراس، ایذه خوزستان؛ طبیعتی بی نظیر در دل کوهستان

آیا تاکنون به زراس، ایذه خوزستان سفر کرده‌اید؟ آیا اصلا از وجود آن باخبر بوده‌اید؟ شاید برای بسیاری از ایرانیان، حتی مردم ساکن خوزستان نیز نام این روستا نا آشنا و جدید باشد. البته تعجبی هم ندارد به هر حال زمین خدا بزرگ است و زیبایی‌هایش هر کدام از دیگری بیشتر.

اگر بخواهیم تصویری از زراس در ذهن شما پدید آوریم؛ بهترین تعریف آن منطقه‌ای سرسبز  و جنگلی، نزدیک دریاچه، کوهستانی با آب و هوای معتدل است. شب هنگام که به دریاچه‌اش خیره می‌شوید، آسمان پرستاره‌اش شما را مبهوت خود می‌کند.

اگر قصد سفر به جنوب و خرید بلیط هواپیما اهواز را دارید و می‌خواهید برنامه سفر خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید، در ادامه با ما در پته همراه باشید تا شما را با این روستای کم‌نظیر آشنا سازیم.

روستای زراس کجاست؟

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان، روستای زراس جواهری در دل کوهستان است که در شمال خوزستان قرار دارد و از آب و هوای گرم جنوب آن فاصله گرفته است. این روستا در شمال دریاچه سد کارون 3 قرار گرفته و حدود 69 کیلومتر با ایذه فاصله دارد. البته نزدیک‌ترین شهر به این روستا، شهر دیگری بام دهدز است که از سمت جنوب با زراس، 14 کیلومتر فاصله دارد.

ساکنین زراس، ایذه خوزستان به دلیل فاصله نزدیک با استان چهارمحال بختیاری، اکثرا بختیاری هستند و حتی ساکنین ایذه هم بدین ترتیب از همین قومیت هستند. این موضوع سبب نزدیکی این دو استان به یکدیگر شده و مردم را با یکدیگر متحد کرده است. بماند که اختلافات قومی و مذهبی ریشه در جای دیگری دارد و اساسا ما در این مقاله قرار نیست به این موضوع بپردازیم.

بسیاری این روستا را دهکده توریستی زراس می‌نامند؛ از آن نظر که به محض برپایی این روستا بر کوهپایه‌های رشته کوه زاگرس، اکثر ساختمان‌های مسکونی آن توسط افرادی خریداری شد و پاتوقی برای گردشگران ایرانی و خارجی شدند. پس از آنکه مردم ساکن این منطقه از درآمدهای هنگفتی که به واسطه گردشگران به آن‌ها می‌رسید، بهره‌مند شدند، تمام تلاش خود را به کار برده تا با افزایش کیفیت امکانات تفریحی و گردشگری این منطقه، رضایت گردشگران و در نتیجه سوددهی بیشتر را به ارمغان آورند.

مسیر دسترسی به روستای زراس

اگر قصد سفر به زراس، ایذه خوزستان را دارید، می‌توانید از دو مسیر شهر کرد و ایذه استفاده کنید. فاصله اهواز و اصفهان تا این روستا به یک اندازه و حدود 250 کیلومتر است. همچنین فاصله شهر کرد با این روستا حدود 180 کیلومتر است و می‌تواند برای مسافران شمال کشور مسیر مناسب‌تری باشد. اما برای ساکنین خوزستان و جنوب غربی کشور، مسیر ایذه که تا این روستا 69 کیلومتر فاصله دارد، بهتر است. رفتن از اهواز به این روستا از طریق هواپیما و قطار میسر است. فاصله فرودگاه اهواز تا این روستا 180 کیلومتر بوده و ایستگاه راه‌آهن حدود 255 کیلومتر با زراس فاصله دارد.

مسیر دسترسی به روستای زراس

تاریخچه روستای زراس

براساس اطلاعاتی که از کتیبه‌های با قدمت چند هزار ساله موجود در نزدیکی این منطقه بدست آمده است، قدمت این روستا به دوران عیلامیان برمی‌گردد. عیلامیان در واقع قبل از هخامنشیان در این منطقه ساکن بوده‌اند. البته به طور کلی دلیل اهمیت ایذه، دهدز و زراس، ایذه خوزستان از نظر تاریخی فقط به دوران عیلامیان خلاصه نمی‌شود و در تمامی دوره‌های تاریخی و سلسله‌هایی که بر ایران حکومت کرده‌اند، نقش پررنگی داشته است.

آثاری چون کوشک نورآباد متعلق به دوره قاجار، گوردخمه بردگپی متعلق به دوره ساسانیان، کاروانسرای دهدز به جا مانده از سلسله صفویه و در آخر گورستان شهسوار با سنگ‌قبرهای منقش به شیر که جزو آثار تاریخی دوران معاصر است، همگی تاریخ پرشکوه این منطقه را نمایان می‌کنند.

تاریخچه روستای زراس

ویژگی‌های طبیعی و تاریخی روستای زراس

روستای زراس، ایذه خوزستان با توجه به طبیعت سبز و جنگلی، دریاچه‌ای کم نظیر و کوهستان‌های اطرافش جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است. پوشش گیاهی این منطقه سبب شده است تا گونه‌های جانوری مختلفی در این منطقه رویت شوند. به طور خلاصه می‌توان ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این منطقه را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دریاچه سد کارون
  • کوه‌های مرتفع منگشت
  • درختان بلوط، گردو، انار و انجیر
  • حیواناتی چون گرگ، روباه، شغال، کبک و بز کوهی
  • سنجاب ایرانی
  • گل‌های شقایق، نرگس، کتیرا و …
  • اشکفت سلیمان
  • گورستان یا زیارتگاه شیرهای سنگی شهسوار
  • کتیبه‌های سنگی کول فرح
  • قلعه تل (مرکز سرزمین بختیاری در دوره قاجار)

ویژگی‌های طبیعی و تاریخی روستای زراس

بهار، بهترین زمان برای سفر به زراس

 درست است که معمولا خوزستان را با آب و هوای گرم بالای 50 درجه می‌شناسند، ولی شرایط تمامی مناطق آن بدین صورت نیست و زراس با طبیعت بهشتی که دارد، آب و هوای مناسبی برای ساکنین و مسافرین دارد. حتی در فصل تابستان که اوج گرما در این استان به چشم می‌آید، باز هم این منطقه آب و هوای معتدل‌تری نسبت به دیگر بخش‌های گرم خوزستان دارد. زمستان‌ها البته کمی آب و هوا سرد است و اگر علاقه‌مند به برف بازی و کوهنوردی باشید می‌توان تا حدودی برای گردشگران جذاب باشد، هرچند به دلیل نداشتن امکانات برای ورزش‌های زمستانی چندان سرگرم‌کننده نخواهد بود. ولی با این حال آنقدر جاهای دیدنی و منظره‌های زیبا دارد که حیف است در فصل بهار برای یک روز هم که شده به این منطقه سفر نکنید.

بهار، بهترین زمان برای سفر به زراس

جاهای دیدنی زراس

با تمام این تفاسیر که زراس، ایذه خوزستان چه امکاناتی دارد و چه تفریحاتی را برای گردشگران فراهم کرده است، اما طبیعت‌گردی و بازدید از جاهای دیدنی لذت خاص خودش را دارد. در ادامه به مکان‌هایی اشاره می‌کنیم که تاثیر بسزایی در جذب گردشگری داشته‌اند.

دشت سوسن

نامش سوسن است و پر است از گل‌های نرگس و شقایق. این دشت یکی از زیباترین دشت‌های ایران است که در کنار رود کارون قرار دارد. به دلیل آنکه این دشت در کوهپایه قرار دارد، چشمه‌های فراوانی در نقاط مختلف این دشت رویت می‌شود. درختان انار، بلوط، انجیر و بنه بر زیبایی‌های آن افزوده‌اند و آن را به مکانی کامل برای طبیعت ‌گردی تبدیل کرده‌اند. دشت سوسن را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده‌اند که هر کدام زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. بخش غربی آن به علت گل‌های نرگسش معروف است و بخش غربیش را جنگل‌های بلوط و آبشارهای بی‌نظیرش شهره ساخته‌اند.

از طبیعت بکر این دشت که بگذریم، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این دشت، می‌توان به گورستان شیرهای سنگی اشاره کرد. اگر به دشت سوسن مشرف شدید، عکسی به یادگار با گل‌های شقایق بگیرید، ولی حواستان باشد به طبیعت این منطقه لطمه‌ی وارد نکنید.

  • آدرس دشت سوسن: خوزستان، 35 کیلومتری شمال غربی ایذه، بخش سوسن، روستای جوکار

دشت سوسن

سد کارون 3

یکی از دیگر جاذبه‌های گردشگری زراس، ایذه خوزستان، بازدید از سد کارون 3 است که علاوه بر زیبایی‌هایش، یکی از بزرگترین نیروگاه‌های برق آبی ایران است. این سد در فاصله 19 کیلومتری دهدز و 28 کیلومتری شهرستان ایذه ساخته شده است. پروژه ساخت این سد از سال 1373 آغاز شده و در سال 1383 به پایان رسیده است. این سد بین شهرستان ایذه و شهرکرد قرار دارد.

اگر به این مکان سفر کردید، از این مکان حتما از پل‌های قوسی و فلزی ، موزه و نمایشگاه آن بازدید کنید.

  • آدرس سد کارون 3: خوزستان، 28 کیلومتری ایذه

سد کارون 3

پل بلوطک

پل بلوطک با طول بیش از 420 متری و با 160 متر ارتفاع وسیله‌ای برای اتصال قارون و دهدز شده است. تا قبل از احداث این پل مردم برای رفت و آمد از لندیگراف استفاده می‌کردند؛ ولی با ساخت این پل در سال‌های اخیر دغدغه بسیاری از اهالی و گردشگران رفع شد.

پل بلوطک

آبشار شیوند

این آبشار با ارتفاع 90 متری جزو مرتفع‌ترین آبشارهای خوزستان است و درست روبروی زراس، ایذه خوزستان قرار دارد و منظره زیبایی به این منطقه بخشیده است. این آبشار پشت دشت سوسن و در سمت جنوب غربی سد کارون 3 واقع شده است. چشمه‌هایی که از این آبشار سرچشمه می‌گیرند، از زیبایی خاصی برخوردارند. در نزدیکی این آبشار آثار تاریخی فراوانی وجود دارد که مزید بر علت بازدید از این آبشار می‌شوند. این آبشار که از کوه‌های منگشت سرچشمه می‌گیرد، در روستای شیوند واقع شده و مسیری به طول 4 کیلومتر را متصل شدن به دریاچه طی می‌کند. فاصله این آبشار تا شهرستان ایذه حدود 69 کیلومتر بوده و با اهواز 250 کیلومتر فاصله دارد.

برای رفتن به آبشار شیوند می‌توانید از دو مسیر آبی و زمینی استفاده کنید. البته برای رفتن به روستا از طریق مسیر آبی می‌توانید با استفاده از باروج‌ها خودروهایتان را با هزینه رایگان به این روستا ببرید. مدت زمان لازم برای رفتن به روستا با استفاده از این باروج‌ها، حدود یک ساعت و نیم است. باروج‌ها مدت زمان حرکت مشخصی دارند که با پرس و جو از افراد محلی از زمان حرکت آن‌ها آگاه شوید.

اگر توانایی پیاده‌روی دارید پیشنهاد ما این است که مسیر رفتن به این آبشار را به صورت پیاده طی کنید تا از زیبایی‌های طبیعت آن لذت کامل را ببرید. همچنین اگر فرد ناتوانی همراهتان است گزینه مناسب دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از نیسان‌های است که با دریافت هزینه شما را از طریق مسیر سنگلاخی  تا نزدیکی آبشار می‌رسانند.اگر از تماشای این آبشار لذت بردید میتوانید به تماشای آبشار شوی از دیگر آبشار های زیبای خوزستان بروید.

  • آدرس آبشار شیوند: خوزستان، شهرستان دزپارت، دهدز، دهستان دنباله رود شمالی، ساحل غربی دریاچه سد کارون 3، 2 کیلومتر تا روستای شیوند

آبشار شیوند زراس، ایذه خوزستان

کوه منگشت

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه، کوه منگشت واقع در رشته کوه‌های زاگرس است که وجود پوشش گیاهی مناسب، درختان میوه، دشت‌های پرگل اطراف، چندین رودخانه و قله قارون به آن زیبایی خاصی به آن بخشیده است. لازم به ذکر است قارون با ارتفاع 3616 متر، بلندترین قله این کوهستان است. در اطراف این کوهستان، منطقه حفاظت شده شالو قرار دارد  که به دلیل جلوگیری از آسیب‌رسانی به درختان جنگلی و قطع درختان از این منطقه حفاظت می‌شود.

به طور کلی حدود 230 گونه گیاهی اعم از درختان بلوط، بنه، انجیر، گردو، انگور، انار، بادام، کلخونک و زبان گنجشک در این جنگل یافت می‌شود. همچنین گونه‌های جانوری مختلفی از قبیل سنجاب ایرانی، پلنگ، کبک، خرس قهوه‌ای، دارکوب، گرگ، روباه و شغال در این جنگل زندگی می‌کنند. این نکته را مدنظر قرار دهید که نکات ایمنی را رعایت کنید و از تنهایی رفتن در شب به این منطقه خودداری کنید، زیرا خطر حمله حیوانات وحشی وجود دارد.

رودهای کلودر، اعلاء و زرد، چشمه‌سارهای  آب سفید، آب چهارده و آبشار شیوند از این کوه سرچشمه می‌گیرند که نشان از اهمیت این کوه در شکل‌گیری زیبایی‌های این منطقه دارد.

  • آدرس کوه منگشت: خوزستان، ایذه، روستای آبخوگان

کوه منگشت زراس، ایذه خوزستان

پارک جنگلی بلوط بلند

یکی دیگر از مناطق زیبای زراس، ایذه خوزستان، پارک جنگلی بلوط بلند نام دارد که یک منطقه حفاظت شده و 50 هکتاری است و با وجود درختان بلند بلوط و طبیعت زیبایش، مکان مناسبی برای رفتن به کمپ است. این پارک جنگلی در فاصله 3 کیلومتری شمال شرقی دهدز قرار دارد و درختانی چون پسته کوهی و بلوط سرتاسر این جنگل را در بر گرفته‌اند. اما در طول مسیر مراقب محیط زیست باشید و از آتش زدن و بریدن درختان خودداری کنید و برای تهیه هیزم خود از چوب درختان شکسته شده استفاده کنید.

همچنین از ریختن زباله در محیط و یادگاری نوشتن بر تنه درختان جدا خودداری کرده که آسیب بسیار زیادی به محیط زیست وارد می‌کنید. برای شمایی که دوست‌دار طبیعت هستید رعایت این نکات ضروری است و البته نیازی به گفتن ما نیست، صرفا فقط یک یادآوری است.

  • آدرس پارک جنگلی بلوط بلند: خوزستان، ایذه، دهدز، جاده سد 4 کارون

پارک جنگلی بلوط بلند

تنگه قاسمی

دره‌ای به زیبایی آبشار شیوند که یکی از دره‌های زیبای خوزستان و ایران است، تنگه قاسمی نام دارد که نام دیگر آن تنگه دهدز می‌باشد. دیواره‌های این تنگه از یکدیگر فاصله چندانی ندارند و در این تنگه روشنایی زیادی وجود ندارد. این تنگه با آبشار شیوند حدود 8 کیلومتر فاصله دارد.

به محض ورود به این تنگه صدای آب را  که به شدت به دیواره‌های دره برخورد می‌کند را می‌شنوید و آب که به صورتتان پاشیده می‌شود که لذت خاصی دارد. در مسیر این تنگه آبشاری وجود دارد که آن را آبشار قاسمی می‌نامند و لذت بازدید از تنگه را دو چندان می‌کند. البته این آبشار به بلندای آبشار شیوند نیست، ولی علت نامگذاری این تنگه، وجود همین آبشار است.

این نکته را فراموش نکنید که به دلیل تنگنای دیواره‌های این دره، خطر برخورد با دیواره‌های دره و واژگونی قایق وجود دارد و حتما باید یک نفر حرفه‌ای قایق را کنترل کند. پس اگر اهل ماجراجویی هستید، از اقدامات خودسرانه برای رفتن به تنگه خودداری کنید.

  • آدرس تنگه قاسمی: خوزستان، شهرستان دزپارت، دهدز، اسکله رکعت به سمت آبشار شیوند

تنگه قاسمی

تفریحات زراس

اگر قصد سفر به زراس، ایذه خوزستان را دارید و به دنبال لیستی از تفریحات این منطقه هستید، شاید بتوان بهترین تفریح در این منطقه را طبیعت گردی دانست ولی این تنها گزینه روی میز نیست. تعدادی از امکانات و تفریحاتی که در این منطقه رواج دارد عبارتند از:

  • کوهنوردی
  • تفریحات آبی
  • قایق‌سواری
  • اسکله تفریحی
  • موزه حیات وحش
  • ماهیگیری
  • دوچرخه‌سواری
  • اسب سواری
  • بومگردی
  • بازدید از بناهای تاریخی
  • نمایشگاه گل و گیاه
  • جاهای دیدنی مانند دریاچه، جنگل‌های سرسبز و آبشار شیوند

تفریحات زراس

اقامتگاه‌های زراس برای مسافران و گردشگران

دهکده زراس، ایذه خوزستان به دلیل جاذبه‌های گردشگری زیادی که دارد، محل‌هایی را جهت اسکان بازدیدکنندگان در نظر گرفته است تا دغدغه استقرار مسافران را برطرف کند. از سوئیت‌های اجاره‌ای گرفته تا ویلاهای مجهز و هتل 4 ستاره‌ای که تمامی امکانات لازم را دارا می‌باشد. البته اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید، می‌توانید در کمپ ورودی زراس که حدود یک کیلومتر تا این روستا فاصله دارد، اسکان کنید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی دهدز و زراس، هتل‌های 4 ستاره حومه روستا و سوئیت‌های اجاره‌ای کنار دریاچه اوج آرامش و لذت را برای هر فردی که از این منطقه بازدید کند به ارمغان می‌آورد.

البته لازم به ذکر است که هتل 5 ستاره بلوط با ظرفیت 50 اتاق قابل اقامت و زیربنای 6500 متر مربعی در این منطقه در حال ساخت می‌باشد که از امکانات رفاهی بسیاری برخوردار خواهد بود. از امکانات تفریحی که برای این هتل در نظر گرفته شده است، می‌توان به موارد زیر پرداخت:

  • 3 عدد رستوان مختلف
  • 3 کافه با منوی متنوع
  • سینما، سالن همایش و کنفرانس
  • استخر، سونا و جکوزی
  • باشگاه بدنسازی
  • محل بازی کودکان با امکانات تفریحی
  • پیست دوچرخه‌سواری
  • اصطبل
  • زمین چمن فوتبال
  • زمین تنیس
  • خودروهای آفرود هتل برای طبیعت‌گردی
  • تاکسی‌های هتل
  • قایق‌های تفریحی مختص به هتل
  • بالن‌سواری
  • باند هلی‌کوپتر

پروژه ساخت هتل 5 ستاره بلوط از سال 1401 آغاز شده و امید است تا پایان سال 1404 تکمیل شود و پذیرای گردشگران باشد.

اقامتگاه‌های زراس برای مسافران و گردشگران

سوغات و غذای محلی زراس

مگر می‌شود به جایی سفر کرد و از غذاهای محلی و سوغات آن بی‌بهره ماند. مردم روستای زراس اکثرا عشایر و کشاورز هستند و عمده محصولات کشاورزی آن‌ها برنج و گندم هستند. روغن و لبنیات محلی، عسل طبیعی و محصولات برنجی از مهمترین غذاهای محلی و سوغات این روستای دیدنی هستند.

غذای محلی زراس، ایذه خوزستان

 سخن پایانی

حال که با زراس، ایذه خوزستان ، این جواهر بی‌نظیر آشنا شدید و جاذبه‌های دیدنی آن را نیز مشاهده کردید، نظر خود را درباره این منطقه با ما در پته به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سابقه سفر به این منطقه را داشته‌اید، می‌توانید با بیان تجربیات خود کمک شایانی به دیگران کنید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید