جاهای دیدنی ماسوله؛ پلکانی تا ابرهای گیلان

ایرانگردی گیلان
جاهای دیدنی ماسوله؛ پلکانی تا ابرهای گیلان

گیلان یکی از سرسبزترین و غنی‌ترنی استان‌های کشور از لحاظ جاذبه‌های گردشگری است. از رشت و آستارا گرفته تا جاهای دیدنی ماسوله، همگی جزو پربازدیدترین مناطق ایران و گیلان هستند و سالانه گردشگران زیادی در فصل بهار و تابستان دارند. البته تمرکز ما بر ماسوله گیلان است که می‌توانند انتخاب مناسبی برای سفر باشند. در ادامه با ما در پته همراه باشید تا شما را هر چه بیشتر با این دو جاذبه گردشگری در شمال ایران آشنا کنیم.

ماسوله از لحاظ جغرافیایی نزدیک به ماسال واقع شده است. این شهرستان دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی از جمله دره‌ها، رودخانه‌ها و مناطق کوهستانی است. این شهرستان از نظر فرهنگی، اقتصادی و گردشگری به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود تاثیرگذار هست و جزو مقاصد محبوب گردشگری در استان گیلان محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر قصد سفر به ماسوله گیلان را دارید تنها کافیست برای خرید بلیط هواپیما رشت اقدام نمایید.

ماسال و ماسوله گیلان

ماسوله

شهر ماسوله یکی دیگر از کوچکترین شهرهای ایران است که در جنوب غربی استان گیلان واقع شده است. از شهر در فاصله 60 کیلومتری شهر رشت و در جنگل فومن بخش سردار قرار دارد. این شهر همچنین با شهر فومن حدود 35 کیلومتر و با شهر ماکلوان حدود 20 کیلومتر فاصله دارد.

ماسوله در شمال شهر ماسال قرار دارد و از سمت جنوب نیز با طارم علیا یکی از توابع استان زنجان همسایه است. در شرق و غرب ماسوله به ترتیب جلگه شهر فومن و شهر خلخال در استان اردبیل قرار گرفته‌اند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که فاصله مرکز شهرستان ماسوله تا مرز استان زنجان حدود 2 کیلومتر بوده و با استان اردبیل که منطقه گیلوان است، حدود 10 کیلومتر فاصله وجود دارد.

نام شهر ماسوله به زبان تالشی «موسلاه» بوده و در حوالی قرن هشتم و نهم، این نام را به شهر دادند. همچنین یکی دیگر از فرضیه‌هایی که در مورد نام این شهر وجود دارد، وجود «کوه ماه‌سالار» در مجاورت ماسوله بوده و آن را الهامی برای نام این شهر دانسته‌اند. عده‌ای نیز نام این شهر را ماسالا دانسته که در گذر زمان به ماسوله تبدیل شده است. روایت دیگری که وجود دارد این است که نام این شهر برگرفته از دو کلمه «ماس» و «اوله» است که به ترتیب معنای «کوه» و «بلند» می‌دهند. همچنین در زبان‌های سانسکریت و پهلوی، ماسوله را «ماه کوچک» یا «سرزمین ماه کوچک» تعبیر کرده‌اند.

معماری شهر ماسوله به دوران زندیه بازمی‌گردد و به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه‌ها، خانه‌های این شهر به صورت پلکانی بنا شده‌اند. این خانه‌ها اغلب از مصالحی چون چوب، خشت و سنگ بنا شده‌اند و معمولا منازل شهر ماسوله دو طبقه یا دوبلکس هستند.

آب و هوای ماسوله معمولا مه‌آلود است و بوی بابونه و گلپر در آب و هوای کوهستانی آن به مشام انسان می‌رسد که بسیار لذت‌بخش است. بهارهای این شهر پرباران، تابستان‌هایش خنک، پاییزش رنگین کمان و برگ‌ریزان و زمستان‌هایش سرد و برفی است. جالب است بدانید ماسوله حدود 100 روز از سال مه‌آلود است و بیش از یک ماه از سال را نیز یخبندان این شهر را فرا می‌گیرد.

به طور کلی بهترین زمان برای سفر به شهر ماسوله فصل بهار و تابستان است، هرچند از زیبایی پاییز و زمستانش نیز نمی‌توان به سادگی گذر کرد.

  • آدرس: ایران، گیلان، ماسوله

تاریخچه ماسوله

قدمت منطقه مسکونی شهر ماسوله حدود 80 الی 1000 سال قدمت دارد و نام قدیمی این شهر کهنه ماسوله است. این شهر در 5 کیلومتری غربی جاده ماسوله به خلخال و 6 کیلومتری شمالی غربی ماسوله کنونی قرار داشته است.

معادن آهن و کوره‌های ذوب فلزات این شهر به قرن پنجم تا هشتم هجری قمری بازمی‌گردد. همچنین سفال‌های آبدار این شهر که از رنگ‌های متنوعی برخوردارند، به دوره سلجوقیان تعلق دارند که نشانگر تاریخ غنی این شهر است.

از دلایل کوچ اهالی ماسوله از مکان قبلی به مکان کنونی را زلزله بزرگ سال 890 هجری قمری دانسته‌اند و در روایتی دیگر علت کوچ مردم ماسوله را شیوع بیماری خطرناک طاعون ذکر کرده‌اند. اما به طور کلی می‌توان سکونت اهالی مردم در ماسوله کنونی را از قرن هشتم هجری قمری دانست.

البته فرضیه دیگری در رابطه با شکل‌گیری ماسوله وجود دارد و آن فرار «آقاسید جمال‌الدین اشرف» از طارم و همراهش «عون بن محمد بن علی» است که پس از جراحت به این منطقه پناه می‌آورد. ایشان قبل از مرگش ار چوپانی درخواست می‌کند تا پس از مرگش، او را در این منطقه دفن کند. پس از گذر چندین سال، چوپان‌های زیادی از مزار ایشان بازدید نموده و خانه‌های خود را در حوالی مزار این بزرگوار بنا نمودند.

ماسال و ماسوله گیلان

جاهای دیدنی ماسوله

حال بهتر است با جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی ماسوله آشنا شویم. ماسوله نیز همانند ماسال از طبیعت سرسبز، ییلاق‌های متعدد، آبشارهای پرآب و مرتفع، موزه‌های مختلف و بقعات متبرک برخوردار بوده و سالانه گردشگران زیادی از این شهر بازدید می‌کنند. در ادامه به بهترین جاذبه‌های گردشگری ماسوله اشاره کرده و اطلاعاتی را درباره هر کدام ارائه می‌دهیم.

جاهای دیدنی ماسوله

ییلاق کوربار

یکی از زیباترین جاهای دیدنی ماسوله ییلاق‌های استان گیلان، ییلاق کوربار یا کوه کوربار است که تماشاگران را مجذوب خود می‌کند. این ییلاق در میان کوه‌های سرسبز و پردرخت جنگلی واقع شده است و به دلیل مسیر زیبایی که برای رفتن به این ییلاق باید پیمود، مورد توجه گردشگران زیادی واقع شده است.

طبیعت سرسبز و کوه‌‌های بلندش مناظر زیبایی برای عکاسی و کوهنوردی پدید آورده‌اند. طبیعت‌گردان و کوهنوردان برای یک ماجراجویی منحصر به فرد لازم است تا از این منطقه بازدید کرده و ساعاتی را به گردش در این ییلاق خوش آب و هوا بپردازند. البته حین ماجراجویی و گشت و گذار در این ییلاق حتما مراقب خود و همراهان خود باشید زیرا پرتگاه‌های این ییلاق بسیار خطرناک بوده و شیب تندی دارند.

برای رفتن به این ییلاق لازم است تا از مناطقی چون میلرزان، ویزه خونی، خجه خونی، سه بار و تاریکش گذشته و پس از آن سه الی چهار ساعت پیاده‌روی کنید تا به ارتفاعات ییلاق کوربار برسید.

  • آدرس ییلاق کوربار: گیلان، فومن، ماسوله، ییلاق کوربار

ییلاق کوربار

ییلاق للندیز

ییلاق للندیز اگرچه نسبت به ییلاق کوربار آنچنان معروف نیست، ولی طبیعت زیبا و جنگل‌های سرسبزش انسان را به تماشا وامی‌دارد. البته به دلیل نبود جاده برای رفتن با ماشین به این ییلاق و نبود امکانات رفاهی برای گردشگران، ممکن است برای همگان مناسب نباشد و صرفا برای افرادی که به ماجراجویی علاقه دارند، تنوعی باشد.

 کوهنوردان برای صعود به قله کله قندی از این ییلاق عبور می‌کنند. در این ییلاق یک چشمه آب وجود دارد که می‌تواند برای گردشگران لذت بازدید از این ییلاق را دو چندان کند.

اهالی روستاهای اطراف ییلاق للندیز برای چرای گله‌های گوسفند خود، این مکان را انتخاب می‌کنند و حین گردش می‌توانید از این چوپان‌ها راهنمایی بگیرید.

برای رفتن به این ییلاق باید حدود دو ساعت پیاده‌روی کنید، پس اگر توانایی این را ندارید یا همراه خود افراد سالخورده و پیر دارید، بیخیال این ییلاق نشوید. کوهنوردان برای صعود به قله کله قندی از این ییلاق عبور می‌کنند.

  • آدرس ییلاق للندیز: گیلان، فومن، 10 کیلومتری ماسوله، ییلاق للندیز

ییلاق للندیز

ییلاق آندره

در فاصله 5 کیلومتری شهر ماسوله و در مرز بین استان گیلان و زنجان، در مسیر جاده ماسوله به خلخال، ییلاق آندره واقع شده است که یکی از ییلاق‌های چشم‌نواز و سرسبز بخش سردار جنگل فومن است. از بالای ارتفاعات این ییلاق می‌توانید مناظر زیبایی از رودخانه‌ها، کوهستان و جنگل‌های سرسبز مناطق اطراف را مشاهده کنید. بازدید از این ییلاق نیز خالی از لطف نیست و اگر اهل گردشگری هستید، گزینه دیگری روی میز خود دارید.

  • آدرس ییلاق آندره: گیلان، فومن، 5 کیلومتری ماسوله، ییلاق آندره

ییلاق آندره از جاهای دیدنی ماسوله

قله شاه معلم

در شمال غربی ماسوله، یکی از مرتفع‌ترین قله‌های استان گیلان واقع شده است ک به آن قله شاه معلم یا ماسوله داغی می‌گویند. قله شاه معلم با ارتفاع 3050 متر به‌عنوان دومین قله مرتفع استان گیلان محسوب می‌شود و برای کوهنوردان هدفی برای رسیدن به آن است. برای رفتن به قله شاه معلم کافی است تا از سمت شمال ماسوله به سمت ماجلان رهسپار شوید تا پس از طی مسافت 20 کیلومتری به روستای جلال آباد برسید. این روستا که نزدیک‌ترین روستا به قله شاه معلم است، می‌تواند نقطه شروعی برای کوهنوردان باشد.

مسیر سخت و زیبایی که برای صعود به این قله باید پیموده شود، این قله را به یکی از چالش برانگیزترین قله‌ها برای صعود مبدل کرده است و صعود به این قله برای کوهنوردان اهمیت زیادی دارد.

حالا چرا ماسوله داغی؟ لغت داغی در زبان آذری معنای «کوه» داده و منظور از ماسوله داغی، «کوه ماسوله» است.

بر اساس روایاتی که از اهالی این منطقه بازگو شده است؛ علت نامگذاری این قله را وجود فردی بنام شاه معلم دانسته‌اند که ظاهرا فردی عابد بوده است که برای انجام عبادت و پیشگیری زهد و تقوا به این قله پناه آورده است تا به دور از هرگونه حواس‌پرتی به عبادت خالق خود بپردازد. این عبادتگاه پس از مرگش و طبق وصیتش به‌عنوان آرامگاه و محل دفنش در نظر گرفته است و یادش را در خاطر مردم زنده نگه داشته است.

به هر حال بازدید از این منطقه برای گردشگران بالاخص کوهنوردان می‌تواند جالب باشد؛ ولی نکات ایمنی را حتما رعایت کرده و تنهایی به این ماجراجویی نروید.

  • آدرس قله شاه معلم: گیلان، فومن، 20 کیلومتری ماسوله، قله شاه معلم

قله شاه معلم

آبشار کوشم

مگر می‌شود در دل طبیعت بکر و سرسبز ماسوله با آب و هوای ابری و پربارانش، آبشار و چشمه‌ای وجود نداشته باشد. بلندترین آبشار ماسوله با ارتفاعی حدود 30 متر، آبشار کوشم نام دارد که در ارتفاعات دره جنگلی و در فاصله یک کیلومتری ماسوله قرار دارد. به دلیل نزدیکی این آبشار به شهر ماسوله، این آبشار به یکی از جاذبه‌های پرطرفدار در میان گردشگران و مسافرین تبدیل شده است.

برای رفتن به این آبشار کافی است تا در خلاف مسیر رودخانه پلنگ قدم بردارید تا به محل سرچشمه آن برسید. در مسیر رفتن به این آبشار، چندین آبشار کوچک  و یک دیواره سنگی خواهید دید که دیواره سنگی نشانگر رسیدن شما به آبشار کوشم است که از آن سرازیر می‌شود.

رسیدن به آبشار کوشم از شهر ماسوله حدود یک ساعت زمان می‌برد، پس حتما آب آشامیدنی و وسایل مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.

  • آدرس آبشار کوشم: گیلان، فومن، یک کیلومتری ماسوله، آبشار کوشم

آبشار کوشم از جاهای دیدنی ماسوله

آبشار ماسوله رودخان

اگر نام قلعه رودخان را شنیده باشید یا از آن بازدید کرده باشید، حتما نام این رودخانه و  آبشار برای شما آشناست. رودخانه ماسوله رودخان، یک رودخانه پرآب است که از ارتفاعات کوهستان با آب شدن برف‌های آن و چشمه‌های آب، سرچشمه می‌گیرد.

این رودخانه از مرکز شهر ماسوله عبور می‌کند و در کنار جاده ماسوله نیز به راه خود ادامه می‌دهد تا در منطقه سرایان به دو رود زیگل و لیکوند تقسیم شده و در منطقه چومثقال به تالاب انزلی بریزد.

اهالی ماسوله برای آبیاری شالیزارهای خود از آب این رودخانه استفاده می‌کنند. همچنین جالب است بدانید درون شهر ماسوله برای مقابله با سیلاب‌های این رودخانه دیواره بلندی کشیده شده است تا از ورود آب به شهر جلوگیری شود.

در سمت غربی ماسوله و در ابتدای جاده ماجلان، آبشار زیبایی با ارتفاع 20 متری با همین نام وجود دارد که جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. با نزدیک شدن به این آبشار و شنیدن صدای آب و آواز پرندگان از طبیعت بکر و سرسبز اطراف این آبشار لذت ببرید و سر و صورت خود را با آب خنک این آبشار بشویید.

در نزدیکی این آبشار یک پارکینگ عمومی قرار دارد که می‌توانید وسیله نقلیه خود را در آن با خیال راحت پارک کنید.

  • آدرس آبشار ماسوله رودخان: گیلان، فومن، ابتدای جاده ماسوله به ماجلان، آبشار ماسوله رودخان

آبشار ماسوله رودخان

آبشار خرم بو

یکی دیگر از آبشارهای پرآب و زیبای ماسوله، آبشار «خرم بو» نام دارد که اهالی این منطقه در زبان تالشی به آن «خَربو» می‌گویند. جنگل‌های سرسبز و مسیر دو کیلومتری کوهستانی آن، این آبشار را به محلی برای تماشای زیبایی‌های دنیا تبدیل کرده است. آبشار خرم بو حدود 20 متر ارتفاع دارد و خوشبختانه به دلیل نبود جاده و عدم ساخت و ساز در این منطقه سبب شده است تا طبیعت زیبای اطراف آن دست نخورده باقی بماند. انگار دست بشر به هر چیزی می‌رسد تا آن را تخریب نکند بیخیالش نمی‌شود. در مسیر رفتن به این آبشار با آبشار کوچکتر آن، منطقه سنگ‌نوردی و بقعه امامزاده هاشم برخورد می‌کنید.

  • آدرس آبشار خرم بو: گیلان، فومن، 2 کیلومتری ماسوله، آبشار خرم بو

آبشار خرم بو از جاهای دیدنی ماسوله

آبشار توریشوم

در دامنه قله توریشوم، آبشاری زیبا و مرتفع با همین نام واقع شده است که زبان در تفسیر زیبایی‌هایش قاصر است. آبشار توریشوم یکی از پرآب‌ترین آبشارهای استان گیلان است که در دامنه قله مرتفع توریشوم قرار گرفته است. این قله با ارتفاع 2850 متری سبب شده است تا کوهنوردان ناگزیر به سمت این قله و آبشار روانه شده و مهارت‌های خود در کوهنوردی را محک بزنند.

آب آبشار تریشوم که از قله توریشوم سرچشمه می‌گیرد، سرد است و دارای دو حوضچه است که یکی از این جوضچه‌ها به علت عمق بیشتر برای آب‌تنی مناسب‌تر است. در فصل بهار با آب شدن برف‌های قله توریشوم، سطح آب این حوضچه‌ها افزایش یافته و ممکن است گل‌آلود نیز شوند؛ پس اگر از این آبشار بازدید کردید و غافلگیر شدید، علتش را بدانید.

از آنجایی که در مسیر رفتن به آبشار باید دو بار از رودخانه عبور کنید، اگر متوجه بالا آمدن سطح این حوضچه‌ها شدید، سریعا این منطقه را ترک کنید تا در مسیر برگشت با مشکلی مواجه نشوید. برای رفتن به این آبشار در فاصله یک کیلومتری ماسوله و در انتهای دوراهی اشکت قرار دارد.

  • آدرس آبشار توریشوم: گیلان، فومن، یک کیلومتری ماسوله، دوراهی اشکت، آبشار توریشوم

آبشار توریشوم از جاهای ماسال و ماسوله گیلان

آبشار لارچشمه

لابد با خود می‌گویید انگار آبشارهای ماسوله تمامی ندارد و واقعا هم انگار چنین است که می‌گویید، ولی آبشار لارچشمه نیز از جاهای دیدنی ماسوله محسوب می‌شود، هرچند نسبت به آبشارهای قبلی کم فروغ‌تر است. این آبشار که به صورت طبیعی و بر اثر بارش باران و آب شدن برف قله‌های کوهستان در فصل بهار شکل می‌گیرد، حدود 6 متر ارتفاع دارد. این آبشار در میان جنگل‌های سرسبز در مجاورت جاده فومن به سمت ماسوله واقع شده است. حوضچه‌های کوچک آب متعدد در مسیر این آبشار بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است. همچنین در نزدیکی این آبشار استراحتگاه، قهوه‌خانه و رستوران وجود دارد که برای گردشگران امکانات رفاهی را فراهم کرده‌اند.

  • آدرس آبشار لارچشمه: گیلان، فومن، جاده فومن به ماسوله، نرسیده به ماسوله، آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه

چشمه زمزمه (علی زاخونی)

چشمه زمزمه یا علی زاخونی که یک چشمه آب معدنی طبیعی است، یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسوله است. آب این چشمه حاوی بیکربنات است و نزدیکی این چشمه به معدن باعث شده است تا رنگ آب این چشمه به رنگ نارنجی درآید. اگرچه آب این چشمه تلخ است، اما گفته می‌شود نوشیدن آن برای سلامتی و درمان بیماری‌های گوارشی و ریوی مفید است. اهالی این منطقه برای آشامیدن آب این چشمه مقداری شکر به آن می‌افزایند تا طعم تلخش را از بین برده و نوشیدنش را گوارا کنند. این چشمه در مجاورت رودخانه ماسوله رودخان و در نزدیکی هتل آرام ماسوله واقع شده  است.

  • آدرس چشمه زمزمه: گیلان، فومن، ماسوله، مجاورت رودخانه ماسوله رودخان، چشمه زمزمه

پارک جنگلی ماسوله

بد نیست تا پس از گشت و گذار در شهر ماسوله، سری هم به پارک جنگلی آن بزنید تا از طبیعت بکر و سرسبزش لذت برده  و آب و هوای پاک و خنکش را تنفس کنید. این پارک حدود 2400 هکتار وسعت داشته و در دل این پارک کوهستان وجود دارد.

پوشش گیاهی و درختان سر به فلک کشیده این پارک، انسان را مبهوت تماشا می‌کند. ارتفاع این پارک جنگلی از سطح دریا حدود 800 الی 1800 متر است و در سمت غربی فومن به فاصله 35 کیلومتری از آن قرار دارد.

درختان توسکا، ممرز، فندق، آزاد، راش و گیاهان دارویی متعدد نشان از تنوع بالای پوشش گیاهی این پارک جنگلی دارد. امکانات رفاهی چون رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی، زمین بازی مخصوص کودکان، مسجد، پارکینگ و دکه‌های بین راهی نیز حجت را تمام کرده و این مکان را به پاتوقی برای گردشگران و مسافرین تبدیل کرده است. ضمنا خوردن آش دوغ را فراموش نکنید که پرچمدار خوراکی‌های این منطقه است.

  • آدرس پارک جنگلی ماسوله: گیلان، 35 کیلومتری فومن، ماسوله، پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

منازل پلکانی ماسوله

طراحی خانه‌های ماسوله به‌گونه‌ای است که سقف خانه‌های اهالی این شهر به‌عنوان حیاط منازل همسایگان محسوب می‌شوند. همچنین حین قدم زدن در شهر ماسوله، با آرام قدم برداشتن از ایجاد مزاحمت برای اهالی این شهر خودداری کنید.

رنگ خانه‌های این شهر را زرد و رسی است و مردم این شهر به‌صورت سالیانه منازل خود را با گل‌های زرد و کبود پوشانده تا در آب و هوای مه‌آلود ماسوله در معرض دید باشند.

در بالکن‌های منازل ماسوله، گلدان‌های رنگارنگ شمعدانی و لوازم تزئیناتی مختلفی رویت می‌شود که جلوه زیبایی به خانه‌های این منطقه بخشیده است. حین گشت و گذار در شهر ماسوله و بازدید از خانه‌های پلکانیش حتما تصاویری به یادگار بگیرید.

  • آدرس منازل پلکانی ماسوله: گیلان، فومن، ماسوله، منازل پلکانی ماسوله

منازل پلکانی از جاهای دیدنی ماسوله

موزه مردم‌شناسی ماسوله

در ورودی شهر ماسوله، موزه مردم‌شناسی ماسوله که تنها موزه شخصی ایران در سال 1381 محسوب می‌شود، قرار دارد که شما را با فرهنگ و تاریخ این شهر و اهالی این شهر آشنا می‌کند. این موزه شخصی توسط فردی بنام «فرهاد شرفی ماسوله‌ای» برپا شده است.

این موزه دارای سه بخش مجزا است که در هر بخش به‌صورت جداگانه در مورد فرهنگ، تاریخ و اشیای مردم ماسوله اسنادی موجود است.

در بخش اول ماسوله اسناد تاریخی، ابزار و وسایل مربوط به قرن اخیر منطقه ماسوله و اطرافش قرار دارد. در قسمت دوم اسناد و وسایلی با قدمت 2 قرن اخیر قرار داده شده و در بخش آخر آن اسنادی با قدمت بیش از 4 قرن قرار دارند. گیوه‌های سنتی، کوزه‌ها، پول‌های قدیمی، جام‌ها، انواع داس، ابزار آلات کشاورزی، انواع چینی و سفالی، عتیقه‌های گران‌بها، ابزارهای شیشه‌ای، کاغذی، چرمی، چوبی و سنگی، ابزار جنگی و گهواره از جمله وسایلی است که در این موزه نگهداری می‌شوند.

  • آدرس موزه مردم‌شناسی ماسوله: گیلان، فومن، ماسوله

موزه مردم‌شناسی ماسوله

موزه حیات وحش

موزه دیگری در شهر ماسوله قرار دارد که بازدید از آن نیز می‌تواند جالب باشد که موزه حیات وحش ماسوه نام دارد.

این موزه با جمع‌آوری مجموعه‌ای از حیوانات به‌صورت تاکسیدرمی شده که در حوالی شهر ماسوله زندگی می‌کنند، اطلاعات زیادی درباره محیط زیست و گونه‌های جانوری شهر ماسوله در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در این موزه حدود 80 گونه جانوری چون شاهین، عقاب، گراز، گورکن، گربه وحشی، سمور آبی، حواصیل ارغوانی، قرقاول، چنگر و … در معرض دید قرار دارند.

این موزه در منزل شخصی شاپور اخوان و در مجاورت بازار ماسوله قرار دارد اما چیزی که بیش از باقی ویژگی‌های این موزه به چشم می‌خورد، وجود خرس قهوه‌ای تاکسیدرمی شده 800 کیلویی است که در این موزه قرار دارد و به‌گونه‌ای طراحی شده است، گویی واقعی است.

  • آدرس موزه حیات وحش: گیلان، فومن، ماسوله، مجاورت بازار، منزل شخصی شاپور اخوان، موزه حیات وحش

موزه حیات وحش

بقعه عون بن علی

یکی از بناهای تاریخی و فرهنگی شهر ماسوله، بقعه عون بن محمد حنفیه بن علی (ع) است که یکی از سه امامزاده شهر ماسوله است. قدمت این بقعه متبرکه به قرن‌های دوم و سوم هجری قمری برمی‌گردد و بر اساس شجره نامه‌های مستند، این بقعه متبرکه، متعلق به فرزند محمد حنفیه، فرزند امام علی (ع) است و در واقع ایشان نوه امام علی (ع) هستند.

این بقعه متبرکه در مرکز شهر ماسوله واقع شده است و معماری به‌کار رفته در این بنا نشانگر مهارت بالای معماران آن زمان است. جالب است این را بدانید که کنده‌کاری‌های روی سنگ قبر ایشان که در عمارت هشت ضلعی بقعه عون بن علی قرار دارد مربوط به سال 969 هجری قمری است.

در مجاورت این بقعه متبرکه، یک موزه تاریخی وجود دارد که آثاری از دوران تیموریان و صفویان در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

  • آدرس بقعه عون بن علی: گیلان، فومن، مرکز شهر ماسوله، بقعه عون بن علی

بقعه عون بن علی

امامزاده هاشم

در مسیر رفتن به آبشار خرم بو و پس از عبور از چشمه ماسوله رودخان، در پایین دست قله بن، بقعه امامزاده هاشم با دیوارهای کاه‌گلی رویت می‌شود که اطرافش را گورستانی قدیمی محاصره کرده است. این بقعه بازسازی نشده است و همانند بقعه عون بن علی معماری خاصی ندارد. البته نسبت این امامزاده با امامان معصوم مشخص نیست.

دیواره‌های کاه‌گلی، درب چوبی از زوار دررفته و پنجره‌های رنگی و ارسی آن، این بقعه را قدیمی و دست نخورده جلوه می‌دهد.

معماری این بقعه آجری و کاه‌گلی است. نمای داخلی بقعه هشت‌ضلعی و نمای بیرونی آن چهارگوش و دو طبقه است. این بقعه دارای یک اتاق برای عبادت، انباری و اتاق اصلی برای حرم است.

  • آدرس امامزاده هاشم: گیلان، فومن، 2 کیلومتری ماسوله، در مسیر آبشار خرم بو، بقعه امامزاده هاشم

امامزاده هاشم از جاهای دیدنی ماسوله

اقامتگاه‌های ماسوله

در شهر ماسوله نسبت به ماسال هتل‌های بیشتری وجود دارد که برای اسکان مسافرین و گردشگران می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند؛ هرچند این هتل‌ها نسبت به هتل‌های ماسال بعضیا امکانات کمتری دارند و هتل‌های 4 ستاره ماسال امکانات لوکس بیشتری داشتند.

از هتل‌های ماسوله که برای اقامت مناسب هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که به ترتیب درباره هر کدام توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

هتل آرام

شاید نتوان بهترین هتل برای سکونت در ماسوله را هتل آرام دانست, اما این هتل به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه‌هایی با پوشش گیاهی متنوع و درختان بلند قامت و سرسبز در مجاورت شالیزارهای برنج منطقه‌ای زیبا برای ساکنین هتل اوقات آرامش‌بخشی را فراهم کرده است.

البته این هتل درون شهر ماسوله قرار نداشته و در بخش سردار جنگل در شهر ماکلوان و در فاصله 23 کیلومتری شهر ماسوله قرار دارد. این هتل در مسیر جاده فومن-ماسوله قرار گرفته و در کیلومتر 10 این مسیر از سمت فومن است.

هتل آرام یک ساختمان 4 طبقه با 20 اتاق مجهز است که تمامی امکانات رفاهی را برای مسافرین فراهم کرده است. دلیل اینکه این هتل را در حالی که در شهر ماسوله نیست، در لیست اقامتگاه‌های ماسوله قرار دادیم، امکانات رفاهی و قرارگیری این هتل در مسیر جاده فومن-ماسوله است.

این هتل یک لابی زیبا، پارکینگ، رستوران و کافه دارد و حفاظت 24 ساعته و نظافت روزانه از مهمترین ویژگی‌های ایت هتل هستند.

  • آدرس هتل آرام: گیلان، فومن، کیلومتر 10 جاده فومن-ماسوله، ماکلوان، هتل آرام

هتل آرام

هتل آپارتمان نوید

در میان منازل پلکانی ماسوله و در انتهای طبقه دوم بازار، یک هتل سه ستاره بنام نوید بنا شده است که همرنگ خانه‌های این منطقه و به سبک این خانه‌های پلکانی ساخته شده است.

این اقامتگاه نسبت به دیگر اقامتگاه‌ها قدیمی‌تر است و حال و هوای شهر ماسوله را دارد. البته با اینکه هتل آپارتمان نوید یک هتل سه ستاره قدیمی است، ولی به دلیل قرارگیری در شهر از تمامی امکانات رفاهی برخوردار است.

همچنین به دلیل قرارگیری این هتل در مرکز شهر ماسوله، می‌توانید به راحتی به گشت و گذار در شهر پرداخته و از بالکن‌های این هتل به تماشای مناظر زیبای این شهر بپردازید.

  • آدرس هتل آپارتمان نوید: گیلان، فومن، ماسوله، مرکز شهر، انتهای طبقه دوم بازارچه، هتل آپارتمان نوید

هتل آریا

در فاصله 27 کیلومتری جاده فومن-ماسوله و در فاصله 3 کیلومتری شهر ماسوله در مجاورت رودخانه و در دل جنگل سرسبز این منطقه، هتل دو ستاره آریا قرار دارد.

این هتل با 15 اتاق به گنجایش 45 نفر امکانات نسبتا مناسبی برای یک هتل در حواشی شهر دارد. از جمله امکانات این هتل می‌توان به مواردی چون سرویس صبحانه، بالکن اختصاصی، آلاچیق‌های چوبی مدرن، پارکینگ روباز، مناظر جنگل، کافه، سوپرمارکت، استخر ماهی و پذیرش 24 ساعته اشاره کرد.

  • آدرس هتل آریا: گیلان، فومن، 27 کیلومتری جاده فومن-ماسوله، 3 کیلومتری ماسوله، هتل آریا

هتل آریا

هتل مهران

در نهایت آخرین پیشنهاد ما برای اقامت در ماسوله، هتل یک ستاره مهران است. این هتل به دلیل قرارگیری در شهر ماسوله و در میان منازل پلکانی آن، می‌تواند برای افرادی که قصد دارند هزینه کمتری نسبت به اقامت در هتل آپارتمان نوید کنند، گزینه مناسب‌تری باشد.

این هتل در سه طبقه و با 10 سوئیت در سال 1379 احداث شده که در سال 1395 مورد بازسازی واقع شده است. این هتل پس از بازسازی به امکانات رفاهی زیادی مجهز شد و رستوران آن با سرو غذاهای ایرانی نقطه عطف این اقامتگاه محسوب می‌شود. از دیگر امکانات رفاهی این هتل می‌توان به کافی‌شاپ، تلویزیون، نمازخانه و پذیرش 24 ساعته اشاره کرد. موزه مردم‌شناسی ماسوله، بقعه عون بن علی و چشمه زمزمه در نزدیکی این هتل قرار دارند.

  • آدرس هتل مهران: گیلان، فومن، ماسوله، پارکینگ به سمت بازار، هتل مهران

کلام آخر

اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به شمال را دارید و استان گیلان یکی از گزینه‌های مدنظر شماست، در انتخاب آن شک نکنید؛ تماشای جاهای دیدنی ماسوله برای شما کفایت می‌کند و اگر این مقاله را خوانده باشید، آنقدر جاهای دیدنی و متنوع برای گشتن مقابلتان هست که قبل از آن تصورش را هم نمی‌کردید.

برای لذت بردن از سفر لازم نیست تا به تمام نقاط ایران در مدتی محدود سفر کنید و کافی است تا با تمرکز بر یک مکان از زیبایی‌های آن منطقه لذت کامل را ببرید. به هر حال حق انتخاب با شماست که به کجا سفر کنید و ما در این مقاله صرفا قصد داشتیم تا زیبایی‌های ماسوله را برای شما نمایان کنیم. شما نیز اگر تجربه سفر به ماسوله و یا جاهای دیدنی ماسال زیبا را داشته‌اید، می‌توانید تجارب خود را با ما در نظرات به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید