سفر به تنگه شیرز در کوهدشت لرستان

از سفر بدانید ایرانگردی لرستان
سفر به تنگه شیرز در کوهدشت لرستان

یکی از جذاب‌ترین و خوش آب و هواترین استان‌های ایران، استان لرستان است. این ناحیه علی‌رغم مردم مهربان و خونگرمی که دارد، طبیعت بسیار خاص و منحصر به فردی نیز دارد. اگر بخواهیم از همه زیبایی‌های این ناحیه سخن بگوییم، نمی‌توانیم در این مجال کوتاه به توضیح آن بپردازیم. بنابراین یکی از جاذبه‌های این سرزمین را انتخاب کرده‌ایم تا چند و چون آن را برای شما شرح دهیم. این جاذبه چیزی نیست جز تنگه شیرز، کوهدشت لرستان که برای تماشای آن می توانید بلیط هواپیما لرستان را از پته تهیه نمایید. در ادامه این مجله از پته همراه ما باشید تا شما را با این مکان خوش آب و هوا آشنا کنیم.

دره شیرز کجاست؟

چنان که پیشتر نیز ارائه کردیم، دره شیرز در استان لرستان ایران عزیزمان قرار دارد. اما اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر موقعیت این دره را شرح دهیم، باید به سراغ شهرستان کوهدشت در استان لرستان برویم. در حدود پنجاه تا پنجاه و پنج کیلومتری این شهرستان، بخش زردلان و منطقه اولادقباد قرار دارد. زمانی که به سمت قلب زاگرس حرکت می‌کنید، در این حوالی یعنی شمال غربی شهرستان کوهدشت است که می‌توانید دره شیرز را بیابید و از جذابیت‌های این ناحیه لذت ببرید.

دره شیرز از نزدیکی روستایی به نام گدارگه آغاز می‌شود و تا پرتگاه هفت رک و انتهای دره ادامه دارد. این تنگه حدود پنج کیلومتر طول دارد که وسعت زیادی برای یک تنگه طبیعی محسوب می‌شود و در دل این پنج کیلومتر چه جاذبه‌ها که جای نگرفته است!

دره شیرز

 

ویژگی‌های خارق العاده تنگه شیزر، کوهدشت لرستان

این تنگه ویژگی‌های بسیار متنوع و جذابی دارد که هر کدامش برای تبدیل شدن آن به یک ناحیه گردشگری بی‌نظیر کافی است. اما همه‌ی این‌ها در تنگه شیرز گرد آمده‌اند تا تجربه‌ای کامل را به گردشگران ارائه کند. اگر بخواهیم به چندی از این ویژگی‌ها اشاره کنیم، می‌توانیم این موارد را عنوان کنیم:

اول از همه آن که این دره در کوهدشت لرستان در فهرست آثار ملی یونسکو ثبت شده است. بنابراین اگر افرادی خارج از ایران نیز قصد سفر به این سرزمین را داشته باشند، به راحتی می‌توانند این ناحیه جذاب طبیعی را بیابند و به آن جا سفر کنند.

علاوه بر جذابیت طبیعی، قدمت تاریخی این تنگه نیز مسئله بسیار جذاب و جالب توجهی است که می‌تواند دلیل بسیاری از افراد برای سفر به این ناحیه باشد. رد پای انسان‌های چند هزار سال پیش را می‌توان در جای جای این تنگه یافت. بنابراین اگر به باستان‌شناسی و بررسی‌های تاریخی نیز علاقه‌مند هستید، در این دره برای شما شگفتی‌های بسیاری قرار گرفته است. علاوه بر این موضوع یافته‌های زمین‌شناسانه‌ی این ناحیه نیز برای علاقه‌مندان آن بسیار خاص و جالب خواهد بود.

پیشنهاد خواندنی
لاهیجان عروس گیلان

اما مورد دیگری که در خصوص این ناحیه می‌توانیم عنوان کنیم، وجه تسمیه این دره است. موارد متعددی برای دلیل نام‌گذاری تنگه شیرز وجود دارد. هیچ کدام به طور قطع و یقین مشخص نیست. اما یکی از آن‌ها که بسیار زیبا است آن است که این ناحیه محل زاد و ولد شیرها بوده است و به این دلیل است که شیرز نام گرفته است.

دره شیرز

جاذبه‌های تنگه شیرز، کوهدشت لرستان

اما اگر از ویژگی‌های کلی این ناحیه بگذریم، باید هر کدام از جاذبه‌های متنوع طبیعی این ناحیه را شرح دهیم. در ادامه تلاش می‌کنیم تا هر کدام از این زیبایی‌ها را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر خواندن نکات مختلف در این تنگه، تصاویر تنگه شیرز، کوهدشت لرستان را نیز تماشا کنید تا هر چه بهتر با این منطقه آشنا شوید. ضمن این که قول می‌دهیم با دیدن این تصاویر علاقه شما برای بازدید از این تنگه زیبا دوچندان خواهد شد.

پیش از آن که به موارد خاص‌تری در این دره اشاره کنیم بد نیست بگوییم که این دره دارای چندین چشمه کوچک و بزرگ است. این چشمه در کنار آبشارهای این ناحیه ترکیبی بسیار خواستنی و زیبایی خواهند ساخت. دیگر آن که پوشش گیاهی و جنگلی این تنگه نیز به قدری جذاب هست که بتواند به تنهایی شما را به تنگه شیرز بکشاند.

جاذبه‌های تنگه شیرز، کوهدشت لرستان

دیواره‌های رسوبی، زیبا و حیرت‌انگیز

یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های موجود در تنگه شیرز که بسیار چشم‌نواز است، دیواره‌های رسوبی این ناحیه است. این دیواره‌ها در طول سالیان بسیار زیاد به وسیله‌ی باران، باد و برف بر روی یک دیگر قرار گرفته و صخره‌های امروزی را تشکیل داده است. این صخره‌ها با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متری زیبایی و عظمت زمین را به رخ ما خواهند کشید.

راهنمای سفر به تنگه شیرز

غار پل خدا تنگه شیرز، کوهدشت لرستان

اگر نام این غار زیبا را بشنوید، می‌توانید خیال‌بافی‌های متنوعی با شکل، جنس و مسیر آن بکنید. اما تا آن را از نزدیک نبینید نمی‌توانید به عظمت و جذابیت واقعی آن پی ببرید. غار پل خدا که در تنگه شیرز قرار گرفته است، غاری است که ۱۵۰ متر طول دارد.

این غار کاملا تاریک است و به دلیل همین تاریکی و نبود خورشید بسیار سرد است. یکی دیگر از دلایلی که درون این غار یخ می‌کنیم آن است که رودخانه‌ای در میان آن در جریان است و آب تا زانوی شما خواهد رسید. اگر به دنبال تجربه‌ای منحصر به فرد هستید، به هیچ عنوان پل خدا و مسیر آن را از دست ندهید.

غار پل خدا تنگه شیرز

آبشارهای متعدد دره شیرز

در بسیاری از اماکن همین که یک آبشار وجود داشته باشد،‌ آن ناحیه به طبیعتی توریستی تبدیل می‌کند. اما در تنگه شیرز چندین آبشار به صورت متوالی وجود دارند و هر کدام خاصیت خود را دارا هستند. یکی از این آبشارها در تنگه شیرز به آبشار پرندگان معروف است. اگر در حفره‌های دیوار تنگه را در این نواحی تماشا کنید، لانه پرندگان بسیاری را می‌بینید که زندگی آرامی را از سر گرفته اند. بنا بر همین نزدیکی و تعدد لانه‌های پرندگان است که این آبشار نیز به آبشار پرندگان معروف است.

آبشار دیگر این تنگه نیز آبشار شیرز نام دارد. که می‌توان آن را آبشار اصلی تنگه شیرز، کوهدشت لرستان دانست. به هر روی اگر علاقه‌مند هستید تا نقطه به نقطه با آبشارهای کوچک و بزرگ رو به رو شوید و سر و روی خود را بشویید، عاقلانه‌ترین انتخاب تنگه شیرز خواهد بود.

آبشارهای متعدد دره شیرز

مناره سنگی تنگه شیرز

اگر به دنبال مناره‌ای طبیعی و از جنس سنگ هستید، بهترین چیزی که می‌توانید در ایران و احتمالا در جهان بیابید مناره سنگی دره شیرز است. آب، باد، زلزله‌ها و همه عوامل تغییرات جغرافیایی دست به دست همه داده‌اند تا این قسمت از صخره‌های سنگی تنگه شیرز، کوهدشت لرستان به شکل خاصی در بیاید. ارتفاع هشتاد متری و قطر ده متری این قسمت از صخره آن را شبیه به یک ستون عمودی کرده است که از آن به عنوان مناره یاد می‌شود.

مناره سنگی تنگه شیرز

بهترین زمان برای سفر به تنگه شیرز، کوهدشت لرستان

چنان که می‌دانید به طور کلی استان لرستان آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. بنابراین در نیمه دوم سال سرمای زیادی برای ساکنین و مسافرین این ناحیه ایجاد می‌شود. اگر در نیمه اول سال یعنی بهار و تابستان قصد مسافرت دارید، تنگه شیرز یکی از بهترین مقاصد شما خواهد بود. خصوصا اگر در فصل تابستان به دنبال فرار از گرمای شهر خود هستید، قطعا استان لرستان و زیبایی‌های آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

بهترین زمان برای سفر به تنگه شیرز

سوغاتی‌های شهرستان کوهدشت لرستان

حالا که از تنگه شیرز سخن گفتیم حیف است به سوغاتی‌های کوهدشت که در نزدیکی این دره است اشاره نکنیم. البته بد نیست بدانید که عشایر زیادی در اطراف این نواحی وجود دارند و می‌توانید از محصولات ایشان نیز لذت و استفاده ببرید. پیشنهاد ما آن است که قبل یا بعد از بازدید از تنگه شیرز، به کوهدشت و دیگر شهرهای لرستان رفته و از سوغاتی‌ها و صنایع خاص آن منطقه دیدن کنید و خرید خود را انجام دهید.

احتمالا شنیده‌اید که مهم‌ترین سوغات این ناحیه را می‌توان عسل طبیعی دانست که از قضا در همین طبیعت بکر به دست می‌آید. روغن حیوانی نیز دیگر موردی است که نوع خاصی از آن را در لرستان شاهد هستیم. در کنار این موارد شیرینی آردی، کاک، نان ساجی، سمنو، کلوچه و حلوا از موارد خاصی است که در کوهدشت خواهید یافت.

از خوراکی‌های این ناحیه که بگذریم صنایع دستی زیبایی را نیز در کوهدشت می‌یابیم. مواردی مانند ورشوسازی، جاجیم‌بافی، نمدمالی، حصیربافی و گیوه‌بافی در زمره صنایع دستی این ناحیه قرار می‌گیرند. بنابراین اگر به دنبال محصولی خاص این ناحیه هستید، حداقل یکی از صنایع دستی بالا را دریابید و تهیه کنید. از این طریق همیشه تکه‌ای از لرستان را همراه خود خواهید داشت.

نکات مهم در خصوص سفر به تنگه شیرز، کوهدشت لرستان

در کنار همه لذت‌های موجود در این سفر به تنگه شیرز، کوهدشت لرستان، باید جوانب احتیاط را نیز رعایت کنید تا سفری ایمن را تجربه کنید. در این جا بد نیست نکاتی را عنوان کنیم که برای طی این مسیر مفید واقع می‌شوند.

اول آن که تجهیزات کامل همراه خود داشته باشید. یعنی لوازم غارنوردی و صحرانوردی مانند عصای کوهنوردی، لباس مناسب، چراغ قوه، لباس اضافه و… را همراه خود داشته باشید. دیگر این که درون غار پل خدا کف سنگی و برنده‌ای وجود دارد. پس در انتخاب کفش مناسب دقت کنید و به هیچ عنوان با پای برهنه در این فضای برنده و تاریک پا نگذارید.

اگر می‌خواهید در طبیعت تنگه شیرز بمانید و اتراق کنید، لوازم اقامت در طبیعت را همراه داشته باشید و حتما خوراکی و آب به مقدار کافی تهیه کنید. یک نکته مهم دیگر آن است که در این ناحیه به دلیل دور بودن از مناطق مسکونی و وجود غار، آنتن دهی موبایل بسیار ضعیف است و با قطع و وصلی زیاد مواجه خواهید شد. بنابراین آمادگی این مسئله را داشته باشید.

نکته مهم پایانی آن که تلاش کنید در طبیعت بکر این ناحیه زباله نریزید و حتی اگر مقدور است زباله‌های ریخته‌ شده را جمع‌آوری کنید. از این طریق است که می‌توانیم همگی از زیبایی‌های طبیعی سرزمینمان استفاده ببریم و برای آیندگان نیز آن‌ها را باقی بگذاریم.

 

نکات مهم در خصوص سفر به تنگه شیرز

سخن پایانی در رابطه با سفر به تنگه شیرز

در این نوشتار تلاش ما بر آن بود تا جاذبه‌های طبیعی تنگه شیرز، کوهدشت لرستان را نام ببریم. ویژگی‌های منحصر به فرد آن را برشماریم و همین طور نکات مخصوص سفر را گوشزد کنیم. در کنار آن سوغاتی‌های کوهدشت لرستان را نیز نام بردیم. از این طریق است که شما خواهید توانست انتخابی خارق العاده را تجربه کنید. امیدواریم در این مهم خوب عمل کرده باشیم و شما عزیزان بتوانید سفری خوش و جذاب را به تنگه شیرز، کوهدشت لرستان تجربه کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید