جاهای دیدنی سی سخت؛ بهترین مقاصد طبیعت گردی ایران

ایرانگردی کهگیلویه و بویراحمد
جاهای دیدنی سی سخت؛ بهترین مقاصد طبیعت گردی ایران

سی سخت یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ایران، در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که به مقصدی برای گردشگران و طبیعت‌گردان تبدیل شده است. طبیعت زیبای آن و تنوع بالای جاهای دیدنی سی سخت سبب شده است تا بازدید از این شهر به تجربه‌ای فراموش‌ نشدنی تبدیل شود. این شهر از سال 1362 هجری شمسی به بعد به‌عنوان یک شهر شناخته شد و تا قبل از آن فقط یک روستا بود. اگر قصد دارید تا به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کنید، با ما در پته همراه باشید تا شما را با یکی از بهترین شهرهای آن آشنا کنیم.

سی سخت کجاست؟

یکی از 7 شهر استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان دنا است. در مرکز این شهرستان و در دامنه کوه دنا، مرتفع‌ترین رشته کوه زاگرس، شهر سی سخت واقع شده است. شهر سی سخت حدود 35 کیلومتر با شهر یاسوج (کهگیلویه)، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد فاصله دارد. برای سفر به این شهر می‌توانید از راه‌های زمینی و هوایی استفاده کنید؛ هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد خطوط راه آهن است. نزدیک‌ترین فرودگاه به شهر سی سخت، فرودگاه شهر یاسوج است و پس از آن از طریق اتوبوس و تاکسی می‌توانید به شهر سی سخت سفر کنید.

چرا سی سخت؟

به طور ناخودآگاه بیشتر افراد پس از شنیدن نام این شهر تعجب کرده و علت نام‌گذاری این شهر را جویا می‌شوند؛ نام این شهر برای خود داستانی جالب و شنیدنی دارد. با اینکه روایات مختلفی درباره نا‌م‌گذاری این شهر وجود دارد، ولی مظنون تمامی روایات یکی است. همانگونه که اشاره شد شهر سی سخت در دامنه کوه دنا قرار گرفته است و به همین دلیل این شهر آب و هوای سرد کوهستانی دارد. جالب آن است که نام این شهر در شاهنامه فردوسی آماده است و چه افتخاری از این بالاتر که نام این شهر را جاودانه کند و مردم این شهر نیز علاقه زیادی به شاهنامه دارند.

روایت دقیقی وجود ندارد و صحت این داستان‌ها در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. بر اساس روایات، در دوره پادشاهی کیخسرو فرزند سیاوش، پس از آنکه افراسیاب را شکست داده و پیروزی‌های فراوانی بدست می‌آورد؛ دچار شک می‌شود که مبادا پس از 60 سال پادشاهی دچار غرور و تکبر شود، پس تاج و تخت را رها کرده و به فرزندش لهراسب می‌سپارد.

کیخسرو به همراه لشکری از پهلوانان که حدود 30 نفر بوده‌اند راهی سفری می‌شوند که مقصد نهاییش حوالی شهر یاسوج، روستایی بنام کوخدان است که در 4 کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد. فرمانده لشکری که همراه کیخسرو بود، بیژن بوده است و پس از آن که به مسیری می‌رسند که عبور از آن بسیار دشوار است، توقف می‌کنند.

بعدها این گردنه را به یاد این فرمانده بیژن نامیدند. کیخسرو به همراهانش دستور می‌دهد تا از حرکت باز ایستند و پس از گذشت تنها یک شب و طلوع خورشید، بیژن و همراهانش متوجه می‌شوند که شب گذشته کیخسرو به تنهایی از دره عبور کرده است و ایشان نیز قصد دارند تا او را تنها نگذارند و قصد عبور از این دره را می‌کنند.

بیژن به همراه 29 پهلوان همراهش در هنگام عبور از این دره با طوفان و کولاک برفی دست و پنجه نرم می‌کنند و پس از تلاش‌های فراوان، سرانجام در برابر طوفان دوام نمی‌آورند و متاسفانه تلف می‌شوند. پس از آن نیز به علت رشادت این لشکر و فرمانده‌اش، گردنه را بیژن و شهر نزدیکش را سی سخت می‌نامند. اما از آن به بعد دیگر هیچکس کیخسرو را ندید و معمای ناپدید شدنش حل نشده باقی ماند و در این باره روایات مختلفی وجود دارد.

جاهای دیدنی سی سخت

این همه راه تا سی سخت نیامده‌اید که فقط در شهر سی سخت اقامت داشته باشید و در بازارهای آن بگردید؛ آمده‌اید تا در دل طبیعت بی‌نظیرش سیر و سفر کنید، پس اگر اهل دل هستید، اندکی تامل کنید و جاهای دیدنی سی سخت را که تنوع بالایی دارند را زیر نظر داشته باشید و هر کدام آن‌ها که توجهتان را جلب کرد، از آن بازدید کنید. پیشنهاد ما این است که قبل از سفر با بررسی موارد زیر اهداف گردش خود را تعیین کنید تا از اتلاف وقت جلوگیری کنید و دچار سردرگمی در تنگنای وقت نشوید.

دریاچه کوه گل

اولین جایی که پس از ورود به سی سخت باید از آن بازدید کنید، منطقه کوه گل و دریاچه آن است که در ارتفاعات کوه دنا قرار گرفته است. آب و هوای این منطقه برای گردشگری و چادر زدن در اطراف دریاچه بسیار عالی است. البته این نکته را نیز باید بیفزاییم که دریاچه کوه گل یک دریاچه فصلی است و بر اثر ذوب شدن برف و یخ‌های کوهستان دنا و افزایش بارندگی شکل می‌گیرد.

بهترین فصل برای سفر به این منطقه، فصل بهار است و اواخر فصل تابستان با سرد شدن هوا، دریاچه شروع به خشک شدن می‌کند. حجم آب دریاچه کوه گل در فصل بهار آب در بالاترین میزان خود قرار دارد و وسعت آن به نمی هکتار و عمق آب دریاچه تا 15 متر هم می‌رسد.

تنوع پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری در اطراف دریاچه بسیار بالاست و زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است. تابستانش را پرندگان مهاجری چون لک‌لک، مرغابی کله سبز، مرغ‌های ماهی‌خوار، چنگر و خروس کولی شمالی زیبا کرده‌اند. از پوشش گیاهی این منطقه نیز می‌توان به گیاهانی چون بابونه، قارچ، پونه و نعناع کوهی، چویل، جاشیر و ریواس اشاره کرد و تنوع بالای این منطقه را نشان می‌دهد.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، 8 کیلومتری سی سخت، دریاچه کوه گل

منطقه حفاظت‌شده دنا

یکی دیگر از مناطق معروف و خیره‌کننده سی سخت، منطقه حفاظت شده دناست که یکی از بهترین زیستگاه‌های طبیعی و اکوسیستم جانوری در بخش غربی ایران است. البته کل منطقه حفاظت‌شده دنا در شهر سی سخت قرار ندارد و فقط بخشی از آن در نزدیکی سی سخت است.

این منطقه به دلیل بارش‌های زیادی که در طول سال دارد، طبیعت زیبایی دارد و آب و هوای آن شرجی است. بهترین فصل برای سفر به این منطقه، فصل بهار و تابستان در دل طبیعت سبز آن است. از تفریحات رایج گردشگران در این منطقه می‌توان به کوهنوردی و بازدید از پارک ملی آن اشاره کرد. قله کوه دنا که به همین نام است با ارتفاع 4409 متر، یکی از اهداف کوهنوردان ایرانی و خارجی است.

تنوع پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری بالای منطقه حفاظت شده دنا بدین صورت است:

  • کوهستان‌های مرتفع و سرسبز
  • جنگل‌های بلوط
  • خرس قهوه‌ای
  • گرگ
  • پلنگ
  • بز کوهی
  • گربه‌های وحشی
  • پرندگان وحشی چون شاهین، هما و عقاب طلایی

جالب است این نکته را درباره عقاب‌های طلایی بدانید که عقاب طلایی ماده نسبت به جنس نر، جثه بزرگتری دارد. همچنین عقاب‌های طلایی پرندگان وفاداری هستند و تمام طول عمر خود را همراه جفت خود سپری می‌کنند.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، منطقه حفاظت‌شده دنا

منطقه زنگویی

در شمال غربی شهر سی سخت و در فاصله 2 کیلومتری آن، منطقه زنگویی، کوه زنگویی و چشمه خنک آن قرار دارد که به تفریحگاهی برای گردشگران در فصل تابستان شده است. در محیط زیست منطقه زنگویی، گل‌های زیبا و متنوعی وجود دارد که چلو خاصی به این منطقه بخشیده و آن را به یک دشت گل تبدیل کرده است. ارتفاع کوه زنگویی حدود 3150 متر است.

البته این منطقه حفاظت شده است و تحت نظر سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد. جالب آنکه در این منطقه هیچ ساختمانی وجود ندارد و هیچ کسی هم حق ساخت و ساز در این منطقه را ندارد. همچنین گردشگران برای تردد به این مکان نمی‌توانند از وسایل نقلیه استفاده کنند و باید پیاده به گشت و گذار در این منطقه بپردازند و چه بهتر که یک توفیق اجباری سبب پیاده‌روی گردشگران شود.

  • آدرس منطقه زنگویی: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، منطقه زنگویی

چمنزار مور سلطونی

یکی دیگر از مناطق سرسبز و بهاری و جاهای دیدنی سی سخت، در نزدیکی دریاچه کوه گل، چمنزار مور سلطونی قرار دارد و منظور از چمنزار مور، بیشه زار کنار آب و چمنزارهای درون آب است که برای گردشگران منظره زیبا و دلنشینی پدید آورده است.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، چمنزار مور سلطونی

قله قلم کوه

در شمال شهر سی سخت و در ارتفاعات رشته‌کوه دنا قله قلم کوه قرار گرفته است. این قله با فاصله 27 کیلومتری تا شهر سی سخت به مقصدی برای کوهنوردان تبدیل شده است و گردشگران زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند. قله قلم کوه حدود 3850 متر ارتفاع دارد و در دامنه‌های این کوه روستاهای کوخدان و تل سیاه قرار گرفته‌اند که دارای پیشینه تاریخی هستند. علت نام‌گذاری قله قلم کوه نیز ظاهر نوک تیز این قله است.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، قله قلم کوه

گردنه بیژن

در میان کوه شهر سی سخت از استان کهگیلویه و بویراحمد و منطقه پادنا در شهرستان سمیرم از استان اصفهان، گردنه بیژن در کوه دنا واقع شده است. ارتفاع این گردنه به 3200 متر می‌رسد و در فاصله 6 کیلومتری شمال شرقی شهر سی سخت قرار دارد. جالب آن است با اینکه مرتفع‌ترین گردنه ایران است، ولی امکان تردد با خودرو در این گردنه وجود دارد. این موضوع سبب شده است تا گردشگران از بابت تردد و گشت و گذار در این مکان دغدغه‌ای نداشته باشند.

گردنه بیژن همان گردنه‌ای است که قبل‌تر اشاره نمودیم و علت نام‌گذاری آن، فرمانده لشکر سی سخت همراهان کیخسرو، پهلوان بیژن است. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، فصل بهار و تابستان است. آب و هوای خنک این منطقه لذت خاص خودش را دارد. همچنین این گردنه، جاذبه‌های دیگری دارد و وجود چشمه میشی و آبشار سرد و یخی در نزدیکی آن، لذت بازدید از این گردنه را دو چندان می‌کند.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، گردنه بیژن

گردنه بزکش

یکی دیگر از گردنه‌ها وجاهای دیدنی سی سخت که مسیری سخت و کوهستانی را برای گردشگران خود پیشکش می‌کند، پردنه بزکش است؛ هر چند این گردنه به اندازه گردنه بیژن معروف نیست. گردشگرانی که به صخره‌نوردی و کوهنوردی علاقه‌مندند، پس از صعود به قله‌های کوه دنا، می‌توانند از این گردنه به صورت مستقیم به شهر سی سخت برگردند. چیزی که در این مسیر بیشتر جلب توجه می‌کند، تاکستان‌های انگور و چشمه‌های آب این گردنه است که در ابتدای مسیر این گردنه قرار دارند.

  • آدرس:  کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، گردنه بزکش

چشمه پونه

در بالای ارتفاعات دره بزکش چشمه پر آبی قرار دارد که به چشمه پونه معروف است. این چشمه با پناهگاه بتنی حدود 50 متر فاصله دارد. این چشمه در تمامی فصول سال پر آب است و برای گردشگران محل مناسبی برای نوشیدن آب است.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، گردنه بزکش، چشمه پونه

غار ده شیخ

اما برسیم به غار ده شیخ معروف‌ترین غار سی سخت و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد که در فاصله 2 کیلومتری روستای ده شیخ واقع شده است. فاصله این غار تا شهر سی سخت، حدود 35 کیلومتر و با شهر یاسوج 51 کیلومتر فاصله دارد.

مدت طولانی نیست که این جاذبه گردشگری کشف شده است و یکی از چوپان‌های روستای ده شیخ در سال 1389، زمانی که در حال چرای گله خود بوده است به طور ناگهانی این غار را کشف می‌کند. ارتفاع دهانه غار ده شیخ حدود 1670 متر از سطح دریا است. یکی از چالش‌هایی که ورود به این غار دارد، این است که مسیر 5-6 متری ورودی غار را باید نشسته طی کنید.

این غار کاملا یک غار طبیعی است و قدمت آن به دوره دوم زمین‌شناسی بازمی‌گردد. پس از گذران سالیان طولانی، با ایجاد حفره‌هایی در غار، آب به درون این غار نفوذ کرده و قندیل‌های نوک‌تیز و راهروهای شگفت‌انگیز آن به همین دلیل شکل گرفته‌اند.

این غار لقب غار علیصدر 2 را یدک می‌کشد و آن را به یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران تبدیل کرده است. یکی از شگفت‌انگیزترین ویژگی‌های این غار، سرد بودن هوای غار در فصل تابستان و گرمای آن در فصل زمستان است. آب درون این غار، خشک شده است و ریزش آب از قندیل‌های نوک‌تیز آن، لذت خاصی به کاوش در این غار داده است.

به طور کلی حدود 600 غار شناسایی شده در ایران وجود دارد که این غار از نظر وسعت عمق، دومین غار ایران است. عمق این غار به صورت تخمینی حدود 6 کیلومتر است و هنوز هم به طور کامل این غار کاوش نشده و عجایب آن کشف نشده است. حوضچه‌های کوچک و بزرگی در این غار وجود دارد که دالان‌های این غار را به یکدیگر متصل می‌کند و در بعضی از این دالان‌ها پرندگان، حشرات و جانورانی چون خفاش، موش و عنکبوت رویت شده‌اند.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، 35 کیلومتری سی سخت، 2 کیلومتری روستای ده شیخ، غار ده شیخ

غار نِوِل

یکی دیگر از غارهای سی سخت که به وسعت و شهرت غار ده شیخ نیست، غار نول است که در 20 کیلومتری شهر سی سخت در دل کوه گل واقع شده است. این غار حدود 140 متر طول دارد و ارتفاع تالارهای پلکانی آن به ارتفاع 10 متر هم می‌رسند که زیبایی خاصی به این غار بخشیده‌اند. ارتفاع دهانه ورودی این غار به 3 متر است. جنس اسنگ‌های این غار از آهک است چشمه‌های آب و قندیل‌های زیبا و مختلف آن جلوه‌ای زیبا پدید آورده‌اند.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، غار نول

حوض دال

یکی از مرتفع‌ترین قله‌های کوه دنا که در وسط خط‌الراس دنا قرار گرفته است که حوض دال نام دارد. ارتفاع قله حوض دال حدود 4350 متر است و با اینکه ارتفاع زیادی دارد، ولی صعود به این قله چالش زیادی برای کوهنوردان نخواهد بود. به دلیل آب شدن برف‌های این قله در دامنه‌های کوه، چشمه‌های متعددی به وجود آمده است.

علت نام‌گذاری این قله وجود حوضچه‌هایی در اطراف این قله بوده است که زیستگاه دال‌های قهوه‌ای (نوعی کرکس) بوده‌اند. از دیگر مناظر زیبای این قله می‌توان به وجود برف‌چال‌های شمالی این قله و غار یخی اشاره کرد.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، حوض دال

حوض دال

روستای کریک

یکی از روستاهای خوش آب و هوای شهر سی سخت که در فاصله 9 کیلومتری جنوب غربی آن قرار دارد، روستای کریک معروف به دهکده توریستی کریک است. این روستا به میعادگاهی برای گردشگران تبدیل شده است و بازدید از آن برای تمامی گردشگران خالی از لطف نیست.

خانه‌های این روستا به صورت پلکانی ساخته شده‌اند و لقب روستای ماسوله‌ی دنا را به این روستا داده‌اند. روستای کریک در ارتفاع 1700 متری از دریا قرار گرفته و یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین روستاهای کوهستان دنا محسوب می‌شود. قدمت این روستا و سکونت در آن به سال‌های پیش از مهاجرت آریایی‌ها برمی‌گردد و در زمان‌های گذشته یکی از گذرگاه‌های تجاری ایرانیان بوده و اهمیت این منطقه نیز به همین دلیل است.

بهترین فصل برای سفر به این منطقه و بازدید از روستای کریک، فصل بهار و تابستان است که طبیعت سرسبز و آب و هوای خنک آن برای لذت بخشیدن به گردشگران کفایت می‌کند. این روستا همانند بسیاری از دیگر جاهای دیدنی سی سخت زمستان‌های سرد و پاییزهای پربارشی دارد.

از جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به قنات‌های قدیمی، دره سرسبز اطراف روستای کریک، آرامگاه‌های امامزاده ابراهیم و امامزاده عسکر اشاره کرد.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، روستای کریک

امامزاده عسکر

همانطور که اشاره شد در روستای کریک، آرامگاه‌های امامزاده ابراهیم و میراسحاق محمد (شاه عسکر) بالای تپه‌ای در شمال غربی روستای کریک واقع شده است. این آرامگاه در فاصله 15 کیلومتری شهر سی سخت و 24 کیلومتری شهر یاسوج در قبرستان تاریخی-اسلامی روستای کریک، میعادگاهی برای خاندان بویراحمد است.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، روستای کریک، امامزاده عسکر

روستای کوخدان

دیگر روستای معروف شهر سی سخت که در فاصله 3 کیلومتری آن قرار دارد، روستای کوخدان است. این روستا به دلیل عبور کیخسرو از این روستا، معروف شده و از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است. همچنین از جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به تاکستان‌های انگور، شکوفه‌های گیلاس و آلو و چشمه‌های آب زلال این روستا اشاره کرد.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، روستای کوخدان

آبشار بهرام بیگی

در 50 کیلومتری سمت غربی شهرستان دنا، آبشار بهرام بیگی واقع شده است که از ارتفاع 35 متری آب زلال خود را روانه دره‌های پرپیچ دنا می‌کند. درختان گردو و چنار اطراف این آبشار قدمتی 100 ساله دارند و پوشش گیاهی این منطقه نیز تنوع بالایی دارد. این آبشار به مکانی برای پرورش اسب‌های خان‌های عشایری بویراحمد تبدیل شده است.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، روستای بهرام بیگی، آبشار بهرام بیگی

آبشار بهرام بیگی

آبشار تنگه نمک

یکی دیگر از آبشارها و جاهای دیدنی سی سخت که در انتهای منطقه کوه گل و در فاصله 6 کیلومتری سمت شرقی سی سخت واقع شده است. این آبشار از تنگه‌ای  تنگه نمک سرازیر شده و آب آن به رودخانه کوه گل ریخته می‌شود.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، منطقه کوه گل، آبشار تنگه نمک

آبشار تنگه نمک

آبشار ناری

در منطقه حفاظت‌شده دنا، آبشار زیبایی بنام آبشار ناری قرار دارد که برای رفتن به این آبشار، رفتن به سمت پاسگاه محیط زیست خاریدون ضروری است. البته رفتن به این آبشار چالش‌های سختی دارد و بهتر است از راهنما کمک بگیرید.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، روستای بهرام بیگی، آبشار ناری

چشمه میشی

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی سی سخت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، چشمه میشی است که در فاصله 5 کیلومتری شمال شرقی سی سخت قرار دارد.

چشمه میشی یا چشمه بشو یکی از پرآب‌ترین و خنک‌ترین چشمه‌های رشته کوه زاگرس است که در دره‌ای با شیب تند قرار دارد. این چشمه از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است و در اسناد تاریخی این چشمه را بشو نامیده‌اند. به اعتقاد عده‌ای چشمه میشی همان چشمه‌ای است که کیخسرو به دستور اهورامزدا در آن غسل کرده است و پس از واگذاری تاج و تخت و عازم سفر شدن به غاری پناه برده است.

آب این چشمه به قدری زلال است که پس از برخورد با سنگ‌های دره همچون برف سفید می‌شود. از این چشمه علاوه بر تامین آب شرب مردم سی سخت، برای آب‌رسانی زمین‌های کشاورزی و باغ‌های اطراف آن استفاده می‌شود. همچنین آب این چشمه به‌قدری خنک و سرد است که نمی‌توان از فاصله 800 متری سرچشمه آن، دست خود را درون آب نگه‌داشت.

این چشمه از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است و به اعتقاد عده‌ای همان چشمه‌ای است که کیخسرو به دستور اهورامزدا در آن خود را شست و شو کرده است و پس از آن به غاری پناه برده است. در آن سمت این چشمه، صخره‌های سنگی زیبایی وجود دارند که در فصل زمستان سفیدپوش و سراپا برف بوده و در فصل بهار و تابستان سرسبز و دیدنی هستند.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، 5 کیلومتری سی سخت، چشمه میشی

چشمه ریزک

در دل کوهستان دنا و در روستای چشمه ریزک شبلیز از دهستان پاتاوه، چشمه دیگری بنام چشمه ریزک واقع شده است. متاسفانه این روستا از سیاری از امکانات معیشتی برخوردار نیست، ولی طبیعت زیبا و چشمه پر آبش، سبب شده است تا هر ساله گردشگران از این روستا و چشمه‌اش بازدید کنند.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، بخش پاتاوه، چشمه ریزک شبلیز، چشمه ریزک

چشمه ریزک

چشمه تاگی

یکی دیگر از چشمه‌های طبیعی و قابل شرب سی سخت، چشمه تاگی نام دارد که در نزدیکی تنگ کلنجه واقع شده است. تنگه کلنجه در منطقه حفاظت‌شده دنا قرار دارد. آب خنک و گوارای این چشمه، علاوه بر رفع تشنگی کوهنوردان و گردشگران، برای آبیاری باغ‌های انگور، گردو و سیب اطراف تنگه کلنجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چشمه علاوه بر ویژگی های ذکر شده بخشی از جاهای دیدنی سی سخت محسوب می شود.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، منطقه حفاظت‌شده دنا، چشمه تاگی

چشمه توف

در دامنه کوه دنا چشمه پر آبی قرار دارد که چشمه توف نام دارد. کوهنوردانی که قصد صعود به قله دنا را دارند با این چشمه برخورد می‌کنند و عطش و خستگی خود را با آشامیدن آب گوارای این چشمه رفع می‌کنند. این چشمه نیز همانند چشمه‌های دیگر سی سخت در تمامی فصول سال پر آب و خنک است.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، منطقه حفاظت شده دنا، چشمه توف

چشمه سرد

از دیگر جاهای دیدنی سی سخت چشمه سرد است که در منطقه کوه گل شهرستان سی سخت وجود دارد که به دلیل سرمای بیش از حد آن در فصل تابستان، آن را چشمه سرد می‌نامند. این چشمه در مسیر چشمه میشی قرار دارد و بازدید از این چشمه نیز خالی از لطف نیست. طبیعت سبز و گل‌های زیبای اطراف این چشمه منظره زیبایی از این چشمه پدید آورده است.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، منطقه کوه گل، چشمه سرد

چشمه سرد

تفریحات سی سخت

ورودی شهر سی سخت برای متقاعد کردن گردشگران کافی است؛ به محض ورود به این شهر و روبرو شدن با فروشنده‌های غذای محلی، صنایع دستی و تابلوهای گردشگری، تا به خود بیایند در دنیای بی حد و حصر زیبایی‌های سی سخت غرق شده‌اند.

به دلیل وجود تنوع بالای جاهای دیدنی سی سخت، شاید بتوان بهترین تفریح این منطقه را طبیعت گردی دانست. عکاسی و یادگاری در دل طبیعت زیبای سی سخت هیجان خود را دارد؛ از گردشگری و عکسبرداری در اطراف دریاچه، آبشار و چشمه گرفته تا کوهنوردی و گذر از کوه، دره و غار، همگی هیجان مختص به خود را دارند. حتی وجود چشمه‌های زیاد این شهر هم سبب تکراری شدن گشت و گذار در سی سخت نمی‌شود.

از دیگر تفریحات و دیدنیهای سی سخت می‌توان به گردش در بازار و شکم گردی اشاره کرد که بالاخص برای خانم‌ها لذت‌بخش است که در ادامه توضیحات بیشتری در این باره ارائه می‌دهیم.

سوغات و غذاهای محلی سی سخت

پس از ورود به سی سخت با میدانی مواجه می‌شوید که به یادبودی برای جان‌باختگان سانحه هوایی در کوهستان قله پازن پیر کوهستان دنا تبدیل شده است. در اطراف این میدان بازارچه‌ای قرار دارد که به بازارچه سوغات‌فروشان قدیمی سی سخت شهره است. اما در این بازارچه چه چیزی توجه شما را جلب می‌کند؟ تا دلتان بخواهد مورد زیاد است که از مهمترین آن‌ها می ‌توان به ترشی گیاه محلی، رب انار، گردو و عسل، شیره انگور و گیاهان دارویی اشاره کرد.

البته نان محلی سی سخت بسیار معروف است و بهترین سوغات شهر است که با ترکیب عسل و گیاهان دارویی و افزودن روغن محلی پخته می‌شود و در بین افراد محلی به شل شلی یا شل شلک معروف است.

دمپخت محلی سی سخت که مواد اصلی آن گوشت و حبوبات هستند نیز طرفداران زیادی دارد و امتحان کردن آن پیشنهاد می‌شود. همچنین در مسیر گردش خود اگر با بلالی مواجه شدید، برای لحظاتی دست نگه دارید و لذت دنیا را ببرید که دنیا دو روزی بیش نیست. روش پخت بلال اهالی سی سخت با دیگر کبابی‌ها تفاوت دارد و در عوض ذغال از کنده درختان شکسته برای پختن بلال استفاده می‌کنند.

سوغات و غذاهای محلی سی سخت

اقامتگاه‌های سی سخت

برای افرادی که علاقه به گردشگری و ماجراجویی در دل طبیعت دارند، شادی آنچنان اقامت در هتل لذت و معنای خاصی نداشته باشد؛ ولی اگر قصد دارید تا به صورت خانوادگی یا به همراه دوستانتان برای چند روز به این شهر سفر کنید، شاید بهتر باشد تا اقامتگاهی برای خود انتخاب کنید تا از امکانات مورد نیاز بهر‌مند شوید. همچنین طبیعت‌گردان عزیز ملاحظه کنند که در حفظ محیط زیست کوشا باشند و از آلوده‌کردن طبیعت زیبای سی سخت خودداری کنند، هر چند عاشقان طبیعت بارها ثابت کرده‌اند که حافظان محیط زیست هستند.

به هر حال پیشنهاد ما به طبیعت‌گردان این است که در دل طبیعت چادر بزنند. با این حال اگر به چادرنشینی عادت ندارید، می‌توانید در اقامتگاه‌های مجهز این شهر برای چند روز با خاطری آسوده سکونت کنید. در ادامه بهترین اقامتگاه‌های سی سخت را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

اقامتگاه‌های سی سخت

هتل سیمرغ دنا

هتل سیمرغ دنا در سال 1392 با مساحت 7000 متر در بلوار شهید بهشتی سی سخت بنا شده است. این هتل دارای 12 باب اتاق و 12 باب سوئیت مجهز به امکانات رفاهی است. به دلیل قرار گرفتن هتل سیمرغ در شهر سی سخت انتخاب مناسبی برای گردشگران است و از بابت دسترسی سریع به شهر دغدغه‌ای نخواهند داشت. از اتاق دو تخته تا 5 تخته گرفته تا سوئیت دو خوابه چهار تخته، دست گردشگران در انتخاب باز است. همچنین هزینه اقامت در این هتل نسبت به امکاناتش شاید برایتان گران تمام شود، پس قبل از رزرو اتاق و سوئیت، حتما تصمیم خود را بگیرید.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، هتل سیمرغ دنا

اقامتگاه بوم‌گردی رئیس

یکی دیگر از اقامتگاه‌های معروف شهر سی سخت، اقامتگاه بوم‌گردی رئیس است که به دلیل قیمت ارزان‌تر برای افرادی که قصد صرفه‌جویی در هزینه اقامت دارند، گزینه مناسب‌تری است. البته هزینه کمتر به معنای امکانات رفاهی کمتر است، در واقع اقامتگاه بوم‌گردی رئیس، یک هتل چند ستاره با ظرفیت بالا نیست؛  فقط 7 اتاق دارد و بیش از 35 نفر ظرفیت ندارد. اتاق‌های این اقامتگاه بدین صورت است:

  • 2 باب اتاق 4 نفره
  • 2 باب اتاق 5 نفره
  • 1 باب اتاق 6 نفره
  • 1 باب اتاق 10 نفره

همچنین اقامتگاه بوم‌گردی رئیس امکانات زیر را در اختیار مسافرین قرار می‌دهد:

  • سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، اما مشترک
  • پارکینگ فاقد سقف اختصاصی
  • سرویس‌دهی اینترنت
  • آشپزخانه عمومی
  • پنکه سقفی
  • بخاری گازی
  • پرسنل مسلط به زبان انگلیسی

حال بستگی به خودتان دارد که چه مکانی را برای سکونت انتخاب می‌کنید، هرچند اقامتگاه‌های دیگری چون اقامتگاه ایلیا نیز در شهر سی سخت وجود دارد.

  • آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، دنا، سی سخت، فلکه الله، خیابان مطهری، کوچه مطهری 10، اقامتگاه بوم‌گردی رئیس

سخن پایانی

حال که با طبیعت زیبا و جاهای دیدنی سی سخت شدید، با خود فکر کنید آیا ارزشش را ندارد برای یک بار هم که شده از این منطقه زیبا بازدید کنید؟ با این حال انتخاب با شماست ما هر آنچه که باید در مورد سی سخت بدانید را برایتان تا جای ممکن برای شما در این مقاله آوردیم. اگر به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده و از شهر سی سخت بازدید کرده‌اید یا قصد سفر به این منطقه را دارید، نظر خود را درباره این منطقه با ما به اشتراک بگذارید. علاوه بر تین موارد اگر از دیدن سی سخت زیبا لذت بردید می توانید سری هم به جاهای دیدنی یاسوج که در نزدیکی سی سخت قرار دارد بزنید و از دیدن طبیعت دل انگیز آن لذت ببرید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. پیشنهاد میکنم پاتونو سی سخت نزارید ، تمام عکسا فوتوشاپه،ما رفتیم اصلارحالمون گرفته شد

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز،
      سی سخت منطقه بسیار زیبایی هست و عکس های گذاشته شده فتوشاپ نیستن اما اینکه در فصل مناسب به این منطقه سفر کرده باشید اهمیت بسیاری داره، شاید شما در زمان مناسب از این منطقه زیبا بازدید نکردید.

      آیا مفید بود؟
  2. سلام
    ببخشید
    این غارنول که جز جاذبه های گردشگری سی سخت درج کردید
    مربوط به سی سخت نیست
    این غارمربوط به پادناهست
    که درقسمتی جنوبی سمیرم،اصفهان واقع شده
    وپادنا خودش یه منطقه گردشگری بسیار زیباهست

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز
      بسیار مچکریم از همراهی و دقت شما، شهر سی سخت هم دارای جاذبه ای به نام غار نول هست.
      در محتواهای بعدی سایت حتما به صحبت درباره زیبایی های سمیرم و پادنا میپردازیم.

      آیا مفید بود؟
    • متاسفانه اون تصویر دریاچه اولی که در متن منطقه سی سخت آوردید، متعلق به دریاچه کوه مک‌کارتنی در ایالت واشینگتن آمریکاست، لطفا دقت بفرمائید
      ایران خیلی زیباتر از ایناست

      آیا مفید بود؟