جاهای دیدنی یاسوج؛ سفری به سرزمین آریوبرزن

ایرانگردی کهگیلویه و بویراحمد یاسوج
جاهای دیدنی یاسوج؛ سفری به سرزمین آریوبرزن

یاسوج یکی از شهرهای تاریخی و اصیل ایرانی است که در جنوب غربی ایران در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. نام دیگر شهر یاسوج، بویراحمد است و منظور از کهگیلویه نیز شهرستان دهدشت است که نزدیک یاسوج قرار دارد و دومین شهر مهم این استان است. اهالی یاسوج به زبان لری صحبت می‌کنند و یاسوج را «یاسیج» می‌نامند که به معنای جایی است که گل‌های یاس در آن می‌رویند. اکثریت مردم این شهر با اینکه در شهر سکونت گزیده‌اند، اما به اصالت خود پایبند هستند. اگر قصد سفر به این شهر دوست‌داشتنی را دارید؛ در ادامه با ما در پته همراه باشید تا شما را هر چه بیشتر با جاهای دیدنی یاسوج آشنا سازیم.

برای رفتن به یاسوج می‌توانید با خودروهای شخصی به این سفر بیایید که لذت مسافرت دو چندان می‌کند؛ اما نکته حائز اهمیت وجود فرودگاه بین‌المللی یاسوج است که برای افرادی که به دنبال ماجراجویی و مسافرت با تورهای گردشگری و خرید بلیط هواپیما هستند گزینه مناسب‌تری است.

اگر قصد سفر به این شهر دوست‌داشتنی را دارید؛ در ادامه با ما در پته همراه باشید تا شما را هر چه بیشتر با جاهای دیدنی یاسوج آشنا سازیم.

  • بلیط هواپیما یاسوج
  • بلیط شیراز به یاسوج
  • بلیط هواپیما یاسوج تهران
  • بلیط هواپیما تهران یاسوج
  • خرید بلیط شیراز یاسوج
  • پرواز اهواز یاسوج

جاهای دیدنی یاسوج

شهر یاسوج پر شده است از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی، ولی بیش از همه طبیعت زیبای این منطقه است که دل از آدم برده و در فضای خوش آب و هوای آرام خود غرق می‌کند. کافی است تا حین گردش در دل طبیعت سرسبزش گوش به آواز پرندگان سپرده و صدای آبشار یاسوج و چشمه میشی را به خاطر بسپارید. از زیبایی‌های طبیعت یاسوج همین بس که ییلاق عیلامیان بوده است و قدمت زندگی در این منطقه به عصر برنز برمی‌گردد و سند اثبات‌کننده این ادعا تپه شهدا است.

از تل خسرو گرفته تا پل پاتاوه، از پارک کوهستانی یاسوج و پارک ساحلی رود بشار تا پیست اسکی کاکان، همگی منتظر قدم‌های شما هستند تا آن‌ها را در خاطر خود ثبت کنند؛ آری، این سرزمین رهگذران خود را فراموش نمی‌کند، همانگونه که جا پای خسرو را نیز فراموش نکرد و در قلب خود به یادگار گذاشت.

در ادامه لیست متنوعی از جاهای دیدنی یاسوج فراهم کرده‌ایم تا در سفر خود به یاسوج از آن استفاده کرده و سفر خوش و راحتی داشته باشید. حتی اگر توانایی سفر به تمامی این جاهای دیدنی یاسوج را نداشتید، باز هم چیزی را از دست نداده و تمام تلاش خود را برای لذت بردن از سفرتان کرده‌اید.

جاهای دیدنی یاسوج

پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان یا دنا در دامنه‌های رشته کوه‌های زاگرس و قله مرتع دنا قرار دارد و سالانه گردشگران و ورزشکاران علاقه‌مند به اسکی سواری برای تفریحات زمستانی از این منطقه بازدید می‌کنند.

پیست اسکی کاکان در ارتفاع 2600 متری، به طول 600 متر و 150 متر عرض مناسب برای اسکی سواری، محل مناسبی برای اسکی سواران محسوب می‌شود.این پیست اسکی جزو زیباترین پیست‌های اسکی موجود در ایران محسوب شده و در سال 1383 برای اولین برای افتتاح گردید. یک سال بعد و در سال 1384 با مجهز نمودن این پیست اسکی به سه تله اسکی شامل یک دستگاه بالابر برای اسکی‌سواران مبتدی و معمولی و دو دستگاه بالابر برای اسکی سواران حرفه‌ای و باتجربه، این پروژه تکمیل شد.

از دیگر امکانات این پیست اسکی می‌توان به تجهیزات اجاره‌ای برای اسکی‌سواران، پیست‌کوب، رستوران و اقامتگاه‌های آن اشاره کرد که اوقات را برای گردشگران شیرین می‌کنند.

برای بازدید از این پیست اسکی‌سواری فصل زمستان زمان مناسب‌تری است، زیرا در فصل بهار برف‌های این منطقه آب شده و برای اسکی‌سواری به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال اگر دوست داشته باشید تا حتی اوایل فصل بهار نیز اندکی برف‌بازی کنید، می‌توانید از این پیست اسکی بازدید کنید.

پیست اسکی کاکان

تنگه تامرادی

یکی دیگر از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی یاسوج، تنگه تامرادی است که نمی‌شود ساده از کنار آن گذشت. چرا این را می‌گویم؟ دلیلش مسیر پرماجرای شهر یاسوج تا این تنگه است که زمانی محل نبردهای آریوبرزن و اسکندر مقدونی و رضاخان و کی‌لهراسب باطولی بوده است. دلیل نامگذاری این تنگه، حضور یکی از طوایف ایل بویراحمد است که تامرادی نام دارد.

 این تنگه در فاصله 55 کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد و برای رفتن به تنگه تامرادی باید از جاده یاسوج-سپیدار استفاده کنید. با اینکه مسیر رسیدن به این تنگه با چالش‌هایی همراه است، اما این تنگه با آبشارهای زیبایش باعث شده است تا گردشگران سختی‌های این مسیر را با جان و دل بپذیرند. البته اخیرا با احداث جاده مسیر رسیدن به این تنگه اندکی کمتر شده است.

در نزدیکی این تنگه و در ابتدای مسیر رسیدن به تنگه، روستایی بنام حسین آباد وجود دارد که مقبره تاریخی از دوران هخامنشیان در این روستا به یادگار مانده است. در مسیر رفتن به این تنگه بازدید از این روستا نیز پیشنهاد می‌شود. هترین زمان برای بازدید از این تنگه فصل‌های بهار و تابستان هستند که با وجود آب و هوای معتدل این منطقه اوقات خوشی را برای بازدیدکنندگان به یادگار خواهد گذاشت.

  • آدرس تنگه تامرادی: کهگیلویه و بویراحمد، 55 کیلومتری یاسوج، روستای تامرادی، تنگه تامرادی

تنگه تامرادی

روستای کریک

معماری خانه‌های پلکانی و آب و هوای خنک این روستا، آن را به نمونه‌ای از شهر ماسوله گیلان تبدیل کرده است. روستای کریک در فاصله 25 کیلومتری یاسوج و از جاهای دیدنی سی سخت واقع شده است. خانه‌های این روستا اکثرا از خشت، گل و بعضا چوب ساخته شده‌اند و سقف هر خانه به‌عنوان حیاط همسایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روستا قدمتی حدود 2 هزار سال دارد و آثار تاریخی چون گورستان، بقعه متبرکه امامزاده شاه نعمت الله، قنات‌ها و آسیاب‌های آن گویای غنای تاریخی این روستا است. رودخانه، شالیزارهای برنج و باغ‌های سیب، گردو و انگورش زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده‌اند.

  • آدرس روستای کریک: کهگیلویه و بویراحمد، 25 کیلومتری یاسوج نرسیده به سی سخت، روستای کریک

روستای کریک

پارک ساحلی

شاید با خود بگویید یاسوج دریایش کجاست که ساحل داشته باشد؛ اما پارک ساحلی یاسوج در جوار رودخانه پرآب بشار در این شهر قرار دارد. در ورودی جنوبی شهر یاسوج، پارک ساحلی بشار با مساحت 14 هکتار و مجهز بودن به امکانات رفاهی و تفریحی، محل مناسبی برای گردشگران و ساکنین این شهر به وجود آورده تا اوقات شادی را همراه خانواده و دوستان در این پارک سپری کنند.

از جمله امکانات این پارک ساحلی می‌توان به وجود آلاچیق، سکو، شهربازی و امکان قایق‌سواری در آب‌های رود بشار اشاره کرد. همچنین در محوطه این پارک می‌توان به پیاده‌روی، اسکیت‌سواری و دوچرخه‌سواری پرداخت و برای چندین ساعت در این پارک چادر بزنید.

  • آدرس پارک ساحلی: کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، ورودی جنوبی شهر، جنب رودخانه بشار، پارک ساحلی

پارک ساحلی

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج را می‌توان به‌عنوان نماد زیبایی‌های این شهر به حساب آورد. از سمت غربی مرکز شهر یاسوج حدود 2 کیلومتر فاصله دارد و طبیعت سرسبز و آب و هوای خنک و پاکش سبب شده است تا ناخودآگاه گردشگران به سمت آبشار روانه شوند.

این آبشار با ارتفاع 10 متر بزرگ‌ترین آبشار یاسوج است و از ارتفاعات رشته‌کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد. حوضچه‌ها و جوی‌های آب سرچشمه گرفته از این آبشار در اطراف آن زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده و باغ‌های میوه و پوشش گیاهی متنوعش حجت را تمام کرده است.

به دلیل طبیعت زیبای این آبشار و نزدیکی آن به شهر یاسوج، بازدید از آن در تمامی فصول سال خالی از لطف نیست، ولی فصل بهار و تابستان با اندکی آب‌تنی می‌تواند بر لذت بازدید زا این مکان زیبا بیفزاید.

  • آدرس آبشار یاسوج: کهگیلویه و بویراحمد، 2 کیلومتری غرب یاسوج، آبشار یاسوج

آبشار یاسوج

دشت راق

فاصله نسبتا زیاد دشت راق با شهر یاسوج سبب کم‌لطفی گردشگران به این منطقه نشده است و با وجود فاصله 60 کیلومتری با شهر یاسوج سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این دشت با میانگین ارتفاع 2800 متری از سطح دریا، آب و هوای سرد و نسبتا معتدلی دارد و با وسعت 50 هزار هکتاری به ییلاق اهالی اطراف این دشت مبدل شده است. پوشش گیاهی متنوع و گل‌های لاله واژگون این دشت جلوه خاصی به این دشت بخشیده‌اند و وجود چشمه‌های وهل و چرنگی، ضمن وجود آبشار تنگ مو، از این دشت یک مکان دیدنی کامل ساخته است. پیشنهاد ما این است که در فصل بهار جهت بازدید از دشت لاله‌های واژگون راق اقدام کنید و خاطره‌سازی کنید.

  • آدرس دشت راق: کهگیلویه و بویراحمد، 60 کیلومتری شرق یاسوج، بعد از رودخانه سادات، رشت راق

دشت راق از جاهای دیدنی یاسوج

غار ده‌شیخ‌ دنا

یکی دیگر از زیبایی‌های بی‌نظیر شهر یاسوج، در فاصله 45 کیلومتری یاسوج و در  بخش پاتاوه شهرستان دنا قرار دارد. این غار با نزدیک‌ترین روستا حدود 2 کیلومتری فاصله دارد و نام این غار برگرفته از همین روستای ده‌شیخ است.

غار ده‌شیخ دنا یک غار آهکی است که براساس تحقیقات صورت گرفته، قدمت این غار به دوره دوم زمین‌شناسی برمی‌گردد و قدمت آن را بیش از 135 سال تخمین زده‌‌اند. این غار حدود 6 کیلومتر عمق داشته و هنوز به صورت کامل کاوش نشده است. غار ده‌شیخ دنا در ارتفاع 1670 متری از سطح زمین واقع شده و هفت تالار بزرگ دارد که دارای دالان‌ها و قندیل‌های زیبایی هستند که انسان را مبهوت خود می‌کنند. همچنین وجود حوضچه‌های کوچک و بزرگ این غار سبب شده است تا گونه‌های جانوری مختلفی در این غار زیست کنند. از جمله جانورانی که در این غار رویت شده است، می‌توان به خفاش، عنکبوت، موش و حشرات موذی اشاره کرد.

این غار در سال 1389 به صورت اتفاقی توسط چوپانی از اهالی روستای ده‌شیخ کشف شده و پس از غار علی‌صدر دومین غار بزرگ و زیبای ایران محسوب می‌شود.

  • آدرس غار ده‌شیخ دنا: کهگیلویه و بویراحمد، 45 کیلومتری یاسوج، دنا، نزدیک پل پاتاوه، 2 کیلومتری روستای ده‌شیخ، غار ده‌شیخ

غار ده‌شیخ‌ دنا از جاهای دیدنی یاسوج

تنگ مهریان

در فاصله 5 کیلومتری شهر یاسوج، روستای مهریان قرار دارد که در نزدیکی این روستا دو رود پرآب مهریان و آب‌نهر با یکدیگر تنگه‌ای زیبا پدید آورده‌اند و گویا محل تلاقی این دو رود شکافی در دل یاسوج پدید آورده است.

طبیعت سرسبز و زیبای مهریان و تنگه پرآب مهریان سبب شده است تا گردشگران زیادی از این منطقه بازدید کنند و برای لحظاتی هم که شده، از سایه درختان چنار و بلوط و صدای جوش و خروش برخورد آب به دیواره‌های این تنگه لذت ببرند.

سنگ‌نوردان زیادی سالانه برای تمرین از این منطقه بازدید می‌کنند. امکانات رفاهی چون رستوران، فروشگاه و پارکینگ عمومی در نزدیکی این تنگه دغدغه‌های گردشگران را برطرف کرده است. حین بازدید از این تنگه نکات ایمنی را فراموش نکرده و بی‌احتیاطی نکنید.

  • آدرس تنگ مهریان: کهگیلویه و بویراحمد، 5 کیلومتری یاسوج، 2 کیلومتری روستای مهریان، تنگ مهریان

تنگ مهریان

چشمه میشی

در فاصله 5 کیلومتری شهرستان سی سخت و در فاصله 37 کیلومتری شهرستان یاسوج چشمه پرآب و خروشان میشی واقع شده است. چشمه میشی یا بشو برای تامین آب شرب اهالی سی سخت و آبیاری باغ‌های اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب این چشمه بسیار سرد است و از ارتفاعات رشته‌کوه‌های زاگرس و قله دنا سرچشمه می‌گیرد.

جالب است بدانید که آب این چشمه به میزانی سرد بوده که تا فاصله 800 متری از محل جوشش این چشمه، نمی‌توان دست خود را در آب نگه‌داشت و سرمای آن را تحمل کرد.

این چشمه دارای اهمیت تاریخی برای اهالی شهرستان سی سخت و یاسوج است و به عقیده بسیاری، چشمه میشی همان چشمه‌ای است که پادشاه ایران کیخسرو به دستور اهورامزدا غسل نموده و پس از آن به غاری در همان حوالی پناه برده است. در واقع نام بشو از همین داستان اسطوه‌ای برگرفته شده و دستور اهورامزدا بشو بوده که به معنای شست و شوی بدن کیخسرو در آب این چشمه است. در سفر خود به یاسوج حتما از این چشمه بازدید کنید و این فرصت گرانبها را از دست ندهید و سر و صورت خود را با آب این چشمه خنک کنید.

  • آدرس چشمه میشی: کهگیلویه و بویراحمد، 37 کیلومتری یاسوج، 5 کیلومتری سی سخت، چشمه میشی

چشمه میشی از جاهای دیدنی یاسوج

گورستان لما

یکی دیگر از جاهای دیدنی یاسوج گورستان لما است که قدمتی 3500 ساله دارد و متعلق به دوره عیلامیان است. این روستا در مجاورت روستای لما با قدمتی 500 ساله و در مسیر جاده یاسوج به اصفهان قرار دارد.

گورستان لما در سال 1379 به صورت اتفاقی پیدا شده و بر اساس کشفیات حدود 300 قبر در این گورستان وجود دارد. بر اساس اسنادی که باستان‌شناسان بدست آورده‌اند، این گورستان مربوط به زمانی بوده است که عیلامیان قصد کوچ کردن داشته و از این منطقه عبور کرده‌اند. این قبور در عمق 2 الی 4 متری از سطح زمین قرار داشته و با استفاده از سنگ‌ها به صورت طاقدیسی حفر شده‌اند. علاوه بر بقایای استخوان‌های عیلامیان، استخوان‌های حیواناتی چون اسب و گوسفند و اشیای باستانی و ظروف سفالی پیدا شده است. در بعضی از ظروف سفالی تعدادی تکه استخوان نیز رویت شده است.

  • آدرس گورستان لما: کهگیلویه و بویراحمد، 40 کیلومتری محور یاسوج به اصفهان، دنا، بخش پاتاوه، دهستان سادات محمودی، روستای لما

گورستان لما از جاهای دیدنی یاسوج

دره المون

در جنوب شرقی شهرستان یاسوج و در فاصله 50 کیلومتری جاده یاسوج به نورآباد، دره‌ای در منطقه کوهستانی ولی سرسبزی واقع شده است که دره المون نام دارد. این دره به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی دارای آب و هوای خنک و پاکی است و درختان بلوط و لاله‌های واژگونش توجه همگان را به خود جلب کرده است. همچنین در این دره آبشارها و چشمه‌های کوچک و بزرگی تعبیه شده است که لذت گردش در این منطقه را چند برابر کرده است.

برای رفتن به دره المون باید از روستاهای چهارطاق، دشت و امیرایوب گذره کرده و هنگامی که درختان بلوط و دشت لاله‌های واژگون را مشاهده نمودید، بدانید که به دره المون رسیده‌اید.

  • آدرس دره المون: کهگیلویه و بویراحمد، 50 کیلومتری جاده یاسوج به نورآباد، دره المون

دره المون

پارک جنگلی یاسوج

در شمال شرقی شهر یاسوج، پارک سرسبز و پردرخت 1000 هکتاری از جاهای دیدنی یاسوج وجود دارد که به آن پارک جنگلی یاسوج یا پارک بزرگ کوهستان می‌گویند. وسعت این پارک به قدری زیاد است که آن را بزرگ‌ترین پارک جنگلی ایران می‌نامند. حدود 76 درصد پوشش گیاهی این پارک را درختان بلوط ایرانی تشکیل داده و درختانی چون بنه، بادام کوهی، ارزن و کیکم که درختانی کوهی هستند در این پارک مشاهده می‌شوند.

پوشش گیاهی خاص و البته متنوع این پارک زیبایی‌های فراوانی را به وجود آورده است. از جمله امکانات این پارک بزرگ می‌توان به وجود آلاچیق‌های چوبی و سرویس بهداشتی اشاره کرد و نزدیکی هتل جهانگردی یاسوج به این پارک از دیگر مزایای این پارک جنگلی است.

  • آدرس پارک جنگلی یاسوج: کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرقی یاسوج، پارک جنگلی یاسوج

پارک جنگلی یاسوج

دریاچه کوه‌گل

از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی یاسوج هرچه بگوییم کم گفتیم و انگار زیبایی‌هایش تمامی ندارد. دریاچه کوه‌گل یکی از دریاچه‌های فصلی یاسوج است که با پایان فصل زمستان و آب شدن برف ارتفاعات کوه دنا شکل می‌گیرد. در اواسط فصل تابستان و گرم شدن هوا، آب این دریاچه به مرور تبخیر شده و در نهایت خشک می‌شود.

این دریاچه در فاصله 40 کیلومتری یاسوج و 8 کیلومتری شهرستان سی سخت قرار دارد و مساحت دریاچه حدود 5 هزار متر مربع و عمق دریاچه در بعضی نقاط تا 15 متر هم می‌رسد. دشت اطراف دریاچه پر شده است از گل‌های گوناگون که در راس آن‌ها لاله‌های واژگون هستند. گل‌های بابونه و گیاهانی چون پونه و نعناع کوهی در سراسر این دشت پر شده‌اند. علت نامگذاری این دریاچه وجود دشت پرگل و زیبای اطراف آن بوده که لقب کوه‌گل را برازنده این دریاچه کرده است. در نزدیکی دریاچه چندین آلاچیق، سوپرمارکت، سکو و سرویس بهداشتی وجود دارد که می‌تواند نیاز گردشگران را برطرف کند.

از آنجایی که این دریاچه یک پدیده طبیعی فصلی است و در فصل بهار شکل گرفته و تا اواسط تابستان ادامه می‌یابد، بهتر است که در فصل بهار از این منطقه بازدید کنید.

  • آدرس دریاچه کوه‌گل: کهگیلویه و بویراحمد، 40 کیلومتری یاسوج، شهرستان دنا، 8 کیلومتری سی سخت، دریاچه کوه‌گل

دریاچه کوه‌گل

تنگه گنجه‌ای

در جاده یاسوج به سی سخت و در فاصله 13 کیلومتری شهر یاسوج، یکی دیگر از گنجینه‌های یاسوج در دل دره‌ای پنهان شده است. در این تنگه، درختان مرتفع چنار و بلوط و طبیعت سرسبزی وجود دارد که آب و هوای خنک آن، تنفسی لذت‌بخش را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

در تنگه گنجه‌ای چندین چشمه آب سرد وجود داشته که نوشیدن آب این چشمه‌ها واقعا لذت‌بخش است؛ البته، اگر توسط گردشگران گرامی آلوده نشده باشند.

تنگه گنجه‌ای در نزدیکی روستای گنجه‌ای است و نام خود را از این روستا گرفته است. این روستا از توابع دهستان سررود شمالی در شمال غربی یاسوج است. این تنگه یکی از جاذبه‌های چهار فصل یاسوج است که در هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

وجود رودخانه پرآبی که از درون این دره می‌گذرد، زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است. همچنین لازم به ذکر است که در نزدیکی این دره، امکانات رفاهی مهمی چون سوپرمارکت و سرویس بهداشتی قرار دارد تا نیاز گردشگران را برطرف کند و با خیالی آسوده به گردش در دل گنجینه یاسوج بپردازند.

  • آدرس تنگه گنجه‌ای: کهگیلویه و بویراحمد، 13 کیلومتری یاسوج، نرسیده به سی سخت، تنگه گنجه‌ای

تنگه گنجه‌ای از جاهای دیدنی یاسوج

تل خسرو

سری بزنیم به یادگار کیخسرو پادشاه ایرانی که پس از پیروزی‌های فراوان، جهت جلوگیری از غرور اقدام به کناره‌گیری از تاج و تخت کرده و قدم در سفری با نتیجه نامعلوم نهاد. تل خسرو در فاصله 5 کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد و از جاهای دیدنی یاسوج محسوب می شود همچنین بالای تپه‌ای با ارتفاع 20 متر که مرتفع‌ترین محل این منطقه است، به تل خسرو معروف شده است.

باستان‌شناسان قدمت این تپه را بیش از 5000 سال دانسته و بالای این تپه را تنها محل قابل سکونت این منطقه اعلام کرده‌اند. تپه خسرو حدود 150 متر طول و 120 متر عرض دارد که در دهه 80 شمسی نیز مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گرفته است. پایین‌ترین لایه‌های تپه خسرو به 5000 سال پیش نسبت داده شده و بالاترین لایه آن به یک قلعه در دوران قاجار تعلق دارد. مرتفع‌ترین قسمت‌های این تپه در سمت شمال شرقی این تپه هستند.

در اطراف این تپه و تا شعاع 50 متری آن، چندین اشیای باستانی و فرهنگی وجود دارد که ابزارآلات سنگی، خشت پخته و ظروف سفالی خاکستری و نارنجی از جمله اشیائی است که در این منطقه یافت شده‌اند. بر اساس روایاتی که از اهالی یاسوج و شاهنامه فردوسی بدست آمده است، کیخسرو پس از آنکه تصمیم به واگذاری تاج و تخت به لهراسب می‌گیرد، بر بالای این تپه این اقدام را انجام می‌دهد.

  • آدرس تل خسرو: کهگیلویه و بویراحمد، 5 کیلومتری یاسوج، روستای تل خسرو، تل خسرو

تل خسرو

موزه یاسوج

این موزه در روز 28 اردیبهشت سال 1382 با مساحتی حدود 150 متر مربع در خیابان گلستان چهار شهرستان یاسوج افتتاح گردید. این موزه در طبقه دوم ساختمان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. تمامی آثار باستانی که در استان کهگیلویه و بویراحمد توسط باستان‌شناسان کشف شده‌اند، در این موزه جمع‌آوری شده و در معرض دید عموم مردم قرار گرفته‌اند.

آثار این موزه به سه دوره باستان‌شناسی پیش از تاریخ، ادوار تاریخی و ادوار اسلامی مربوط بوده و بعضی از اشیاء موجود در این موزه قدمتی بیش از سه هزار سال دارند و به نیمه دوم هزاره دوم هم می‌رسند. جالب است بدانید بعضی از اشیاء قیمتی و ارزشمند این موزه توسط قاچاقچیان کشف شده که بعدها ضبط شده‌اند و در این موزه نگهداری می‌شوند. سکه‌های دوره ساسانی، صفوی و حکومت‌های اسلامی ایران در این موزه خودنمایی می‌کنند.

از جمله دیدنی‌های موزه یاسوج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقش برجسته شاپور اول ساسانی
  • اشیاء فلزی و سفالی چون کاسه، جام، کوزه و گلدان
  • ابزارآلات تزئینی چون حلقه، گوشواره، النگو و مهره‌های الیمایی
  • سکه‌های دوران عیلامی، ساسانی، صفوی و اسلامی
  • سکه‌های دوران خسرو پرویز
  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 8:00 الی 19:00
  • هزینه بلیط: 4 هزار تومان به ازای هر نفر
  • آدرس موزه یاسوج: کهگیلویه و بویراحمد، یاسوج، خیابان گلستان چهار، موزه یاسوج

موزه یاسوج

پل پاتاوه

یکی دیگر از آثار تاریخی و جاهای دیدنی یاسوج، در فاصله 51 کیلومتری از شهر یاسوج، در فاصله 15 کیلومتری از کوه دنا و در جهان آباد سفلی قرار دارد. پل پاتاوه در منطقه حفاظت‌شده دنا و در فاصله 2.5 کیلومتری غار ده‌شیخ قرار داشته و با شهر سی سخت نیز حدود 34 کیلومتر فاصله دارد.

این پل به دوران صفویان تعلق دارد و مجموعا 5 پل تاریخی پاتاوه احداث شده است که پل تخت شاه‌نشین، قدیمی‌ترین پل در میان آن‌هاست و قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد. ضمنا پل جنوبی رودخانه خرسان نسبت به دیگر پل‌های پاتاوه بزرگ‌تر است که نسبت به دیگر پل‌های پاتاوه سالم‌تر است.

از موارد جالبی که در مورد این پل تاریخی وجود دارد، نقش‌های موجود بر سنگ‌های این پل است که شاید حین بازدید از پل، کسی متوجه این نشانه‌ها نشود. البته لازم به ذکر است که این در سال 1370 هجری شمسی، برای بازسازی این پل‌ها برنامه‌ریزی شد و پلی که به دوران صفوی نسبت داده شده بود را به طور کامل بازسازی نمودند. نزدیکی این پل به غار ده‌شیخ سبب شده است تا سالانه گردشگران زیادی قبل از بازدید از غار ده‌شیخ، از این آثار تاریخی نیز بازدید کنند.

  • آدرس پل پاتاوه: کهگیلویه و بویراحمد، 51 کیلومتری یاسوج، 15 کیلومتری کوه دنا، جهان آباد سفلی، پل پاتاوه

پل پاتاوه

تل مهره‌‌ای

در فاصله 75 کیلومتری شهر یاسوج و در فاصله یک کیلومتری شرق روستای قلعه سقاوه تپه‌ای وجود دارد که به تل مهره‌ای معروف شده است. قدمت این تپه به دوران پیش از تاریخ برمی‌گردد و باستان‌شناسان قدمت آن را به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد مسیح نسبت داده‌اند.

  • آدرس تل مهره‌ای: کهگیلویه و بویراحمد، 75 کیلومتری یاسوج، 1 کیلومتری شرق روستای قلعه سقاوه، تل مهره‌ای

دریاچه سد شاه قاسم

در فاصله 5 کیلومتری جنوب شهر یاسوج، دریاچه سد شاه قاسم وجود دارد که به دلیل جنگل‌های بلوط اطراف آن، سد خاکی و سرریز نیلوفری مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. دلیل نامگذاری این سد وجود بقعه متبرکه امامزاده شاه قاسم است و امامزاده‌های دیگری از جمله شاه مختار، شاه فرج الله و شاه عبدالله نیز در نزدیکی این دریاچه قرار دارند.

  • آدرس دریاچه سد شاه قاسم: کهگیلویه و بویراحمد، 5 کیلومتری جنوب یاسوج، دریاچه سد شاه قاسم

دریاچه سد شاه قاسم

دریاچه مورزرد

و اما در آخر برسیم به دریاچه مورزرد که با اینکه فاصله زیادی با شهر یاسوج دارد، ولی زیبایی این دریاچه و تنوع بالای آبزیان این دریاچه سبب شده است تا بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد. دریاچه مورزرد در فاصله 135 کیلومتری شمال غربی یاسوج و در ارتفاع 2180 متری قرار دارد.

در مجموع 3 دریاچه غیر متصل در این منطقه قرار داشته و به آب‌های آزاد راه ندارند. بزرگترین این دریاچه‌ها مساحتی بیش از 35 هکتار دار و. عمق این دریاچه‌ها بین 8 تا 14 متر به صورت میانگین تخمین زده شده است.

اهالی یاسوج به این دریاچه «مو زرد زیلایی» و «برم دلی بو» نیز می‌گویند. از جمله آبزیان و پرندگانی که در این دریاچه و اطراف آن زندگی می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لاک پشت
  • ماهی کپور معمولی
  • مارماهی
  • مار آبی
  • قورباغه
  • اردک
  • غاز
  • مرغ ماهی‌خوار

درختان بلوط و زالزالک زیبایی خاصی به این دریاچه بخشیده‌اند و اهالی اطراف ایان دریاچه برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود از آب این دریاچه استفاده می‌کنند. بازدید از اینه دریاچه برای گردشگرانی که به محیطی آرام برای لذت بردن از اوقات خود نیاز دارند، پیشنهاد می‌شود.

دریاچه مورزرد از جاهای دیدنی یاسوج

کلام آخر

در مقاله جاهای دیدنی یاسوج سعی شد شما را هرچه بیشتر با شهر یاسوج و جاهای دیدنی آن آشنا کنیم و بهترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر را با ارائه توضیحاتی درباره آن‌ها به شما عزیزان پیشنهاد دهیم. اگر شما هم تجربه سفر به یاسوج را داشته‌اید، نظر خود را درباره سفر به یاسوج با ما در پته به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

یاسوج یا کهگیلویه مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب ایران قرار دارد.

زیبایی‌های یاسوج بیش از آن است که بتوان تصور کرد، ولی به دلیل طبیعت زیبایش، جاذبه‌های گردشگری طبیعی بیشتر دارد؛ هرچند نمی‌توان از کنار آثار تاریخی این شهر به سادگی گذر کرد.

تل خسرو یا تپه خسرو مکانی است که بر اساس روایات کیخسرو پادشاه ساسانی ایران تاج و تخت را به پسرش لهراسب واگذار کرده است.

از آنجایی که جاذبه‌های طبیعی یاسوج نسبت به جاذبه‌های تاریخی آن بیشتر است؛ برای تجربه سفری کامل، بهتر است تا در فصل بهار به این شهر سفر کنید.

برای سفر به یاسوج علاوه بر وسایل نقلیه زمینی، با توجه به وجود فرودگاه بین‌المللی یاسوج می‌توان با هواپیما نیز به این شهر سفر کرد.

دریاچه کوه‌گل با توجه به اینکه یک دریاچه فصلی است، دیدار از آن برای افرادی که در فصل پاییز و زمستان به این شهر سفر می‌کنند، یک حسرت است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
    • سلام دوست عزیز،
      مچکریم از نکته سنجی و اطلاع رسانی شما، این مورد اصلاح شد.

      آیا مفید بود؟