روستای دشتک، ماسوله استان فارس

استان فارس ایرانگردی شیراز
روستای دشتک، ماسوله استان فارس

اگر به استان فارس سفر کردید می‌خواهید یکی از جا‌های دیدنی کمتر شناخته شده را بازدید کنید، روستای دشتک، ماسوله استان فارس یکی از بهترین پیشنهادها است. شیراز به شهر شعر و ادب شهرت دارد و هر گوشه و کنار آن رنگ و بویی از تاریخ و فرهنگ اصیل ایرانی است. در ادامه این مقاله از پته به معرفی تاریخچه، خصوصیات و موقعیت جغرافیایی و دیگر ویژگی‌های روستای دشتک، ماسوله استان فارس می‌پردازیم خوشحال می‌شویم ما را همراهی کنید.

تاریخچه روستای دشتک، ماسوله استان فارس

قدمت روستای دشتک شیراز به دوران هخامنشیان مربوط است. به طوری که گورستان  قدیمی در نزدیکی روستای دشتک قرار دارد که سنگ نوشته‌ آن‌ها به تاریخ قرن 7 هجری باز می‌گردد. مردم روستای دشتک به زبان فارسی و گویش دشتکی صحبت می‌کنند، این گویش یکی از شاخه‌های فارسی قدیم و پهلوی است و آغشته از کلمات باستانی است. روستای دشتک ماسوله با تخت جمشیدی فاصله چندانی ندارد با این وجود در کنار تمدن‌های بزرگ توانسته به حیات خود ادامه دهد.

تاریخچه روستای دشتک، ماسوله استان فارس

ویژگی‌های روستای دشتک شیراز

روستای دشتک، ماسوله استان فارس یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است که در اطراف روستا را رشته کوه‌های بلند احاطه کرده است و خانه‌ها به حالت پلکانی در دامنه کوه‌ها ساخته شده است. آب و هوای روستا با دیگر مناطق استان فارس متفاوت است در فصل بهار و تابستان هوای خنک و در پاییز و زمستان هوای سرد دارد. یکی از دلایل آبادانی روستای دشتک وجود چشمه و آبشار دائمی است که درختان و باغ‌های میوه را سیراب می‌کند.

این روستا با واقع شدن در یک دشت کوچک به روستای دشتک نامگذاری شد. اطراف روستا توسط کوه‌های برافراشته و بلند احاطه شده به همین دلیل خانه‌ها به طور پلکانی در دامنه‌ها ساخته شده است. این کوه‌ها بر روی آب و هوای روستا تاثیر داشته و باعث تفاوت این روستا با دیگر سرزمین‌ها شده است. همین عامل باعث شده در نیمه اول سال هوا خنک و در نیمه دوم سال هوا سرد باشد.

مردم روستای دشتک از دیر باز خودکفا بوده‌اند و با مشاغلی مانند پرورش زنبور، دامداری، گیوه دوزی، نمد مالی، باغداری و غیره مشغول هستند. تفرجگاه دشتک شیراز یکی از مناطق فوق العاده بکر و منحصر به فرد است که هر شخص را به صورت خود می‌کشاند.

ویژگی‌های روستای دشتک، ماسوله استان فارس

مشاغل و محصولات

بخش عمده‌ای از مشاغل این روستا به دامداری و باغداری اختصاص دارد که می‌توان به مشاغلی نظیر نمد مالی، گیوه دوزی، قالی‌بافی و پرورش زنبور عسل و غیره اشاره داشت. محصولاتی مانند انگور، انار، بادام، گردو، فرآورده‌های لبنی و عسل طبیعی به عنوان سوغات روستای دشتک شناخته شده است.

مشاغل و محصولات زوستای دشتک

زبان و گویش

مردم روستای دشتک به زبان فارسی و گویش آنها دشتکی است. این گویش متعلق به شاخه‌های فارسی پهلوی است و از کلمات باستانی استفاده شده است.

جاهای دیدنی روستای دشتک شیراز

روستای دشتک، ماسوله استان فارس جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد که می‌توان به آبشارها و جنگل‌های چنار اشاره داشت. چنار کهن‌سال در این روستا عمری حدود 4 هزار سال دارد و هسته به وجود آمدن روستا است. امامزاده‌ای در ارتفاعات این روستا وجود دارد و درخت سروی 400 ساله در کنار آن به حیات خود ادامه می‌دهد. آسیاب‌های قدیمی در این روستا وجود دارد و به عنوان آثار تاریخی روستای ماسوله شیراز شناخته است. روستای ماسوله دارای چشمه معدنی خنار، نهروم، مرشدی، آبگرم است که خاصیت درمانی دارد و به عنوان یک جاذبه طبیعی دشتک محسوب می‌شود.

سایر چشمه‌های دشتک شامل بید چنگ، آب چغور، باغ جمال، سی چاه، باغک، سیبکی و چشمه گل است. روستای دشتک شیراز سوغات خاص خود را دارد و صنایع دستی خاصی را به گردشگران هدیه می‌دهد. از دیگر صنایع دستی دشتک می‌توان به گیوه‌بافی، گلیم‌بافی و قالی بافی اشاره داشت. همچنین می‌توانید محصولات ارگانیک همچون گردو، بادام، انار و گیوه خریداری کنید.

از دیگر آثار جالب روستای دشتک می‌توان به راه پله کتل اشاره داشت این راه پله از 1200 پله سنگی ساخته شده و برای تردد به سایر نقاط استفاده می‌شود.

جاهای دیدنی روستای دشتک شیراز

بهترین زمان برای سفر به روستای دشتک شیراز

در چهار فصل می‌توانید به روستای دشتک شیراز مسافرت کنید و این منطقه و طبیعت زیبای آن لذت ببرید. دشتک فارس آب و هوای کاملا بکر و فوق العاده دارد و در فصل بهار با داشتن دمای 9 تا 20 درجه سانتی گراد گردشگران را جذب می‌کند. میزان رطوبت در روستای دشتک شیراز به 27 درصد می‌رسد اگر در فصل بهار به این روستا سفر کنید یک روز پرنشاط و انرژی بخش را زیر پرتوهای گرم خورشید تجربه می‌کنید.

بیشترین شهرت روستای دشتک فارس داشتن آب‌ و هوای بکر آن است، شما در تمام طول سال می‌توانید با سفر به این منطقه از طبیعت زیبای آن لذت ببرید. با سفر در فصل پاییز با پوشش گیاهی رنگارنگ و جذابی روبرو خواهید شد. در فصل پاییز با وجود منابع آبی، روستا لباس الوان به تن می‌کند و زیبایی چشم نواز خود را به مهمانان خوش‌آمد می‌گوید.

بهترین زمان برای سفر به روستای دشتک شیراز

اسکان در سفر به روستای دشتک

روستای دشتک بهشت گمشده شیراز است و بسیاری از گردشگران از زیبایی‌های منحصر به فرد آن غافل می‌مانند. آب و هوای دشتک کوهستانی است بهاری خنک و دلچسب و پاییز و زمستانی سرد دارد. سفر به دشتک سفری به اعماق تاریخ، طبیعت و فرهنگ ایران است که خاطره‌ای فراموش نشدنی در ذهن هر انسان خلق می‌کند.

برای اقامت طولانی مدت در روستای دشتک می‌توانید از هتل و مسافرخانه‌های اطراف شهر استفاده کنید. در سال‌های اخیر به منظور رفاه بیشتر گردشگران باغی شامل آلاچیق، سکو، سرویس بهداشتی و برق به عنوان اقامتگاه بوم گردی در دشتگ راه‌اندازی شده است و با خدمت دهی سرویس صبحانه، نهار و عصرانه از گردشگران پذیرایی می‌کنند.

راهنمای سفر به روستای دشتک شیراز

روستای دشتک، ماسوله استان فارس از روستاهای سرسبز اطراف شیراز است و در تمام ایام سال می‌توان از آن بازدید کرد. بهترین زمان سفر به دشتک شیراز در اواخر بهار و اوایل پاییز است زیرا زیبایی‌ها و طبیعت بکر آن را در بهترین حالت مشاهده خواهید کرد. این منطقه دارای مناظر چشم‌نوازی است و با داشتن دو آبشار با شکوه شهرت یافته است. روستای دشتک پایین‌تر جاده در کنار آرامگاه کوروش کبیر قرار دارد و حدود دو هزار و پانصد سال پیش توسط کوروش کبیر تاسیس شد.  در اطراف دشتک ویرانه‌هایی وجود دارد که گویای شکوه و عظمت امپراطوری قدیم ایران است.

یکی از نکات حائز اهمیت برای سفر و گردشگری در دشتک داشتن راهنما است اگر با راهنما به روستای تشک یا ماسوله سفر کنید به راحتی می‌توانید همه جاهای دیدنی شیراز در آن را ببینید. حتی اگر راهنما نداشته باشید با طی مسیر رودخانه می‌توانید به زیباترین نقاط برسید و حس کنجکاوی‌تان را دنبال کنید و پا به مسیرهای زیبا برای پیاده روی بگذارید. دشتک قدمت کهنه‌ای دارد و با معماری زیبایش شما را شگفت‌زده می‌کند، این منطقه فرصت مناسبی برای اتراق فراهم می‌کند.

فاصله شیراز تا دشتک بسیار کم است کافیست وارد جاده مرودشت شوید و به سمت کامفیروز بروید و سپس وارد دشتک مرودشت می‌شوید. روستای دشتک شیراز یک منطقه پلکانی و کوهستانی در نزدیکی مرودشت است، مسافت بین روستای دشتک و تا شیراز حدود 106 کیلومتر است، مسافت دشتک تا مرودشت 71 کیلومتر است.

راهنمای سفر به روستای دشتک شیراز

مشاغل روستای دشتک شیراز

مردم روستای دشتک کارآفرین و خودکفا بوده و اکثر به مشاغلی مانند پرورش زنبور، دامداری، گیوه دوزی، نمدمالی، باغداری و غیره مشغول هستند. مردم روستای دشتک به مهمان نوازی و خونگرمی شهرت دارند و احترام ویژه‌ای به بازدیدکنندگان روستا قائل هستند. اغلب مردم دشتک به زبان فارسی و گویش دشتکی صحبت می‌کنند، این گویش شاخه‌های زبان پهلوی بوده و شباهت زیادی به بهره شیرین شیرازی دارد. موسیقی سنتی بخش جداناپذیر از فرهنگ اصیل روستا است و با شنیدن آواز خوش و نغمه‌های محلی این روستا نی نواخته می‌شود و گردشگران را به وجد می‌آورد.

مشاغل روستای دشتک، ماسوله استان فارس

سخن پایانی

دشتک یکی از قدیمی‌ترین روستا‌های استان فارس است و در شمال دشت درودزن قرار دارد، این روستا به دلیل استقرار در دشتی کوچک به نام دشتک معروف شده است. بقای آثار به جای مانده از تشک مربوط به دوران هخامنشیان بوده. و تاریخ شکل‌گیری روستا بر اساس سنگ نوشته‌های گورستان قدیمی دشتک در قرن هفتم هجری قمری است. ارتفاع این روستا از سطح دریا 2040 متر است و دارای آب و هوای معتدل در بهار و تابستان و هوای سرد در پاییز و زمستان است. بافت خانه‌های روستا به صورت پلکانی است و جلوه خاصی و زیبایی به آن بخشیده است.

روستای دشتک به عنوان ماسوله شیراز شناخته شده و با ساختاری پلکانی و کوهستانی ذهن هر بازدیدکننده‌ای به سمت خود هدایت می‌کند. اگر در هنگام سفر به شیراز به دنبال بازدید از بکرترین مناطق هستید روستای دشتک بهترین انتخاب است. روستای دشتک، ماسوله استان فارس جزو دیدنی‌های طبیعت شیراز محسوب می‌شود و از رشته‌ کوه‌های بلند تشکیل شده است. اگر قصد سفر به روستای دشتک را دارید از آبشارها و جنگل‌های چنار دیدن کنید. چناری کهنسال در این روستا وجود دارد که عمر آن حدود 4 هزار سال است و هسته وجود آمدن روستا شناخته شده است. امامزاده‌ای در ارتفاعات روستا وجود دارد که درخت سروی 400 ساله در کنار آن به حیات خود ادامه می‌دهد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید