سفر به شیراز، شهر شعر و ادب پارسی

استان فارس ایرانگردی شیراز
سفر به شیراز، شهر شعر و ادب پارسی

سفر به شیراز، شهر خوش لعاب ایران با بوی بهار نارنج، شهری که هر عاشق سفری جزو اولین گزینه های سفر خود انتخابش می کند. با سفر به شیراز، پا در فرهنگی با شکوه می گذارید که هرجای آن رنگ و بویی از تاریخ دارد. اگر قصد سفر به این شهر رویایی را دارید، بدانید آرامش و حال و هوای خوشی که در شیراز تجربه می کنید را هرگز فراموش نخواهید کرد و خیلی نمی گذارد که دوباره هوس بوی نارنج این شهر را خواهید کرد. در این مطلب با با راهنمای سفر به شیراز همراه ما باشید.

سفر همیشه درهای جدیدی را بر روی روح وجان آدمی باز می کند. اگر اهل گردش و سفر و کشف تجربه های جدید هستید، جای جای خاک ایران سراسر زیبایی و تجربه های فراموش نشدنی است که هرچقدر آن را بگردید باز هم از زیبایی های آن شگفت زده خواهید شد. در این مقاله می خواهیم به یک شهر عاشقانه سفر کنیم. شهر خوش رنگ و لعاب و خوش عطر، در نیمه جنوبی کشور که هرجای آن را بگردید، سرنخی از ادبیات، شعر و هنر  و البته تاریخ پیدا می کنید.

 

معرفی شیراز

نخستین نام شیراز، تیراسیس،‌ سیراسیس، شیرازیس یا سیراجیس، بوده که منشا این نام ها لوح های گلی است که در سال 1970 هنگام کندن زمین از تمدن ایلام پیدا شد. شیراز، از شمال با مرودشت و سپیدان و از جنوب با فیروزآباد همسایگی دارد و به عنوان سومین شهر کهن ایران و پنجمین شهر بزرگ ایران به مساحت ۱,۲۶۸ کیلومتر مربع  شناخته میشود. مرکز استان فارس، شیراز که در دوران کریم‌خان زند پایتخت قرار گرفت، از جمله شهرهای مهم اقتصادی کشور محسوب میشود. فرهنگ این شهر به ادبیات و هنر مشاهیری چون: سعدی، حافظ، فردوسی، شهریار، بابا طاهر، سنایی، بهار و … مزین شده. اگر با هواپیما به این شهر سفر کرده باشید حتما دیده اید شیراز، از هر چهار طرف در میان کوه ها قرار گرفته شده است.

سفر به شیراز

تاریخچه شیراز

شیراز، شهری با قدمت تاریخی و نام‌های متعدد از جمله تیراسیس، سیراسیس، شیرازیس و سیراجیس، از زمان‌های بسیار دور شناخته شده است. در سال 1970، در جریان حفاری‌های زمین‌شناسی، کشف لوح‌های گلی مرتبط با تمدن باستانی ایلام، نام تراسیس را بر روی آن‌ها ثبت کرده بود. برخی از محققان و مورخان، با استناد به اپوس اساطیری شاهنامه، نام شیراز را به فرزندی از تهمورث، پادشاه افسانه‌ای، نسبت می‌دهند. ابن حوقل، جهانگرد و جغرافیدان قدیمی، شیراز را به دلیل واردات فراوان محصولات خوراکی از مناطق دیگر و عدم صادرات، به “اندرون شیر” تشبیه کرده است. علاوه بر این، تفسیرهایی نیز وجود دارد که شیراز را به معنای مکانی از انگورهای ممتاز تعبیر می‌کنند.

با توجه به یافته‌های باستان‌شناسی، استقرار اولیه در شیراز به دوران ساسانیان بازمی‌گردد، اگرچه اطلاعات بیشتر و مستندتری پیرامون این شهر به دوره ابتدایی اسلامی اشاره دارد. داستان‌ها و روایات گوناگونی در خصوص پایه‌گذاری شیراز وجود دارند، که از میان آن‌ها، روایتی که به عبدالملک مروان، در قرن اول هجری، نسبت داده می‌شود، از همه معتبرتر است.

 

فاصله شیراز تا شهرهای مهم

پیش از برنامه‌ریزی برای سفر به شیراز، آگاهی از فاصله‌های جغرافیایی بین شیراز و سایر مراکز مهم ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این دانش به مسافران امکان می‌دهد تا با دقت بیشتری نسبت به زمان‌بندی و مسیریابی سفر خود اقدام کنند. شیراز تاریخی و فرهنگی، با تهران حدود 913 کیلومتر، با تبریز تقریباً 1368 کیلومتر، با مشهد حدود 1352 کیلومتر، با اهواز تقریباً 517 کیلومتر، با بندرعباس حدود 579 کیلومتر و با رشت تقریباً 1111 کیلومتر فاصله دارد.

 

آب‌ و هوای شیراز

شهر توریستی شیراز یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای کشور محسوب می‌شود. زمانی که هنوز بهار به شهرهای شمالی کشور نرسیده، شهر شیراز جامه سبز خود را به تن می‌کند و به پیشواز بهار می‌رود. آب‌وهوا در فروردین و اردیبهشت ما در شیراز بسیار خنک و مطبوع است. البته از آفتاب سوزان تابستان که بگذریم فصل پاییز و زمستان شیراز هم آب‌وهوای مناسبی دارند.

بسیاری از مسافران مهرماه را برای سفر به شیراز انتخاب می‌کنند که گرمای هوا از بین رفته و آرام‌آرام هوا خنک می‌شود. زمستان‌های شیراز هم آن‌قدر سرد نیست که جلوی سفر گردشگران به این شهر تاریخی را بگیرد. حتی بسیاری از گردشگران، برای اسکی در مناطق کوهستانی و استفاده از تفریحات زمستانی در فصل سرما به شیراز سفر می‌کنند.

 

در سفر به شیراز غذا چی بخوریم؟

غذاهای معروف شیراز که دل همه را برده است. بنابراین اگر به شیراز سفر می‌کنید حتماً به‌جای سفارش دادن جوجه یا کباب غذاهای محلی شیراز که شهرت جهانی دارند، امتحان کنید. شیراز، شهری با غذاهای محلی بی‌نظیر، از جمله فالوده شیرازی که شهرتی فراگیر در ایران دارد، به شمار می‌رود. سالاد شیرازی نیز به عنوان یکی دیگر از انتخاب‌های محبوب غذایی در این منطقه شناخته می‌شود. علاوه بر این، شیرازی‌ها با افتخار غذاهایی چون کلم‌پلو، دوپیازه آلو، شکرپلو، قورمه به، یخنی نخود، لوبیاپلو، رب‌پلو، شیرازی‌پلو، اشکنه، هویج‌پلو، کوفته هلو، کوفته سبزی و دمپختک را در میان لیست غذاهای سنتی و خوشمزه خود قرار داده‌اند.

 

کلم پلو شیرازی

شیرازی‌ها این غذا را کلم‌قمری یا کلم‌سنگی درست می‌کنند. به همین خاطر است که عطر و طعم، کلم‌ پلوی شیرازی چیز دیگری است. برای تهیه این غذا، کلم‌قمری، گوشت چرخ‌کرده، برنج، پیاز سبزی‌های معطر و آرد نخودچی لازم است.

کلم پلو شیرازی

آش سبزی

آش سبزی هم یکی از غذاهای مخصوص شیراز است که طرز تهیه سنتی آن باعث شده تا به‌ عنوان یکی از غذاهای معروف شیراز مطرح باشد. برای پخت این آش از برنج، گوشت، عدس، نخود، لوبیا سفید، روغن، دارچین و سبزی‌های معطر مانند ترخون، شوید و تره استفاده می‌ شود. این آش در شیراز بیشتر به‌عنوان صبحانه یا عصرانه میل می‌شود.

غذاهای شیرازی

قنبر پلو شیرازی

قنبر پلوی شیرازی هم که برای تهیه آن از گوشت چرخ‌ کرده، برنج، مغز گردو، رب انار، آرد نخودچی، کشمش و … استفاده می‌شود، جزو غذاهای سنتی شیراز است که در مجالس پخته می‌ شود. این غذا یک پلوی شیرین است که برای شیرین کردن آن از شیره خرما و انگور استفاده می‌کنند. ترکیب سالاد شیرازی با قنبر پلو یک معجون به‌ تمام‌ معنا است.

قنبر پلو شیرازی

آش انار

بیشتر غذاهای اصیل شیرازی، گوشت‌های چرخ‌کرده به‌صورت کوفته‌قلقلی دارند. آش انار نیز که یک آش بسیار خوش‌طعم و بی‌نظیر است با انار یا آب انار ترش، لپه، سبزی، چغندر گلپر و کوفته‌ریزه درست می‌شود.

آش انار

 

بهترین مکان برای خرید سوغات شیراز

اگر بگوییم بازار وکیل یکی از بهترین مکان‌ ها برای خرید سوغات شیراز است اغراق نکرده‌ ایم. این بازار تاریخی سرپوشیده که جزو بناهای تاریخی شیراز محسوب می‌ شود، می‌ تواند هر سلیقه‌ ای را راضی کند.

انواع نان‌های خوشمزه شیرازی، مسقطی شیرازی، صنایع‌دستی، یوخه و … جزو سوغاتی‌ هایی هستند که می‌ توانید در بازار وکیل شیراز به‌ راحتی پیدا کنید. انواع عرقیجات مانند عرق بهار نارنج، شربت بهارنارنج و سایر سوغاتی‌ های معروف شیراز در بازار وکیل پیدا می‌ شوند. 

 

بهترین زمان سفر به شیراز

نوروز که از راه می رسد، شیراز یکی از پرترددترین مقاصد برای مسافران قرار میگیرد. درست است که بهار، به دلیل زیبایی و آب و هوای معتدلش بهترین زمان سفر به شیراز محسوب میشود ولی شلوغی های تعطیلات نوروز و ازدحام زیاد، لذت واقعی سفر به این شهر را از شما می گیرد. پیشنهاد ما برای بهترین زمان سفر به شیراز، اردیبهشت ماه است. شکوفه های بهارنارنج تازه سر از شاخه بیرون آورده اند و فضای شهر را معطر کردند. سرسبزی و زیبایی گل های رز روحی تازه به شهر بخشیده. درست است که هر فصلی زیبایی خود را دارد ولی اردیبهشت شیراز لذت دیگری دارد. نه تنها از زیبایی و هوای خنک شیراز لذت می برید، بلکه بلیط هواپیما خود را با قیمت خیلی مناسب تری خریداری خواهید کرد. اما ارزان ترین زمان برای خرید بلیط هواپیما شیراز باید ماه های خلوت تری را مثل اواخر پاییز و اوایل زمستان انتخاب کنید.

راهنمای سفر به شیراز

چطور به شیراز سفر کنیم؟

برای سفر به شیراز راه های مختلفی را می توانید طی کنید از سفر زمینی به شیراز تا هوایی و … که در اینجا به طور کلی به بررسی هر یک می پردازیم.

سفر زمینی به شیراز

برای سفر زمینی به شیراز شما می توانید وسایل نقلیه متنوع و متفاوتی را انتخاب کنید. اما اینکه کدامیک را انتخاب کنید مسیرها متفاوت می شود که در ادامه هر یک را با جزئیات برای شما بیان خواهیم کرد.

سفر به شیراز با ماشین

اگر با رانندگی در مسیرهای طولانی مشکلی ندارید، سفر به شیراز با خودروی شخصی می تواند برایتان مناسب باشد. هرکجا احساس خستگی کردید میتوانید توقف کنید، نفسی تازه کنید و دوباره به مسیرتان ادامه دهید. اگر مبدا را از تهران حساب کنیم، شهرهایی مثل اصفهان و کاشان در مسیرتان خواهند بود و میتوانید با یک تیر چند نشان بزنید و بازدید از این شهرها را هم به برنامه سفرتان اضافه کنید.

سفر به شیراز با اتوبوس

اگر مایل باشید زمینی به شیراز سفر کنید ولی به هر دلیل نخواهید از خودروی شخصیتان استفاده کنید، اتوبوس گزینه مناسبی است. البته بدی هایی هم دارد، مثلا هرزمان که اراده کنید نمی توانید برای استراحت بایستید. قیمت بلیط اتوبوس به نسبت هواپیما و قطار کمتر است. از مبدا تهران، اتوبوس های شیراز در ترمینال جنوب، غرب و بیهقی قرار دارند و چون جزو مسیرهای پرتردد محسوب می شود معمولا همیشه بلیط برای خرید پیدا خواهید کرد. زمان تقریبی که از تهران تا شیراز در مسیر هستید حدود 12ساعت خواهد بود.

سفر به شیراز با قطار

اگر با جمع خانواده یا دوستان خود به سفر می روید، انتخاب قطار برای وسیله سفر می تواند سرگرم کننده باشد. به نسبت راه های زمینی دیگر مثل خودروی شخصی و اتوبوس، زمان بیشتری(حدود 15 تا 16 ساعت) در مسیر خواهید بود ولی تجربه ی جذابی خواهد شد. می توانید در کوپه های قطار دور هم جمع شوید و در طول سفر علاوه بر دیدن و لذت بردن از مسیر، باهم گفت و گو کنید و اوقاتتان را به خوشی بگذرانید. تهران، تبریز، اصفهان و مشهد بیشترین شهرهایی هستند که مسافران به مقصد شیراز با قطار سفر می کنند.

سفر به شیراز با هواپیما

اگر نمی خواهید زمانتان را در جاده سپری می کنید و مایل هستید سریعا به مقصد برسید، با خرید بلیط هواپیما شیراز، می توانید در زمانتان صرفه جویی کنید و بعد از حدود یک ساعت و نیم در مسیر، در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز به مقصد برسید. البته سفر با هواپیما به نسبت راه های دیگر هزینه بیشتری برایتان خواهد داشت اما اگر در ماه و زمان مناسب اقدام به خرید بلیط کنید می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

 

جاهای دیدنی شیراز| در سفرمان به شیراز کجا بگردیم؟

تنوع مکان های گردشگری شیراز به قدری بالاست، که هرروز جای جدیدی برای گشت و گذار خواهید داشت. از بناهای تاریخی گرفته تا باغ های چشم نواز. اگر قصد شیراز گردی را دارید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا بهترین جاهای دیدنی شیراز و تفریحی آن را به شما معرفی کنیم. هر کجای شیراز را که سفر کنید، به گوشه ای از تاریخ می رسید. از حافظیه و سعدیه گرفته تا پاسارگاد و پرسپولیس که شاهکار دوره هخامنشی است و البته از آثار ثبت شده بین المللی سازمان یونسکو.

  • حافظیه: آرمگاه شاعر بزرگ، حافظ. حال و هوای فوق العاده شب های حافظیه با نورپردازی های چشم گیر قابل توصیف نیست.
  • سعدیه: مقبره شاعر مشهور، سعدی که فاصله چندانی با حافظیه ندارد و در نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد. این محل در گذشته محل عبادت سعدی و همراهنش بوده است.
  • شاهچراغ: این مکان زیارتی، آرامگاه احمد بن موسی کاظم، نمایانگر معماری زیبای اسلامی با گچ‌بری‌ها و آینه‌کاری‌های خیره‌کننده است.

شاهچراغ شیراز

  • بازار، مسجد و حمام وکیل: از جذاب‌ترین مکان‌هایی که در لیست گردش هر مسافری در سفر شیراز به قرار دارد، بازار وکیل است که می توانید با یک تیر چند نشان بزنی و خرید های خودتان و سوغاتی ها را خریداری کنید. مسجد وکیل به طراحی و میناکاری‌هایش معروف است و حمام وکیل که گویی در زمان سفر میکنید و با شیوه‌ی حمام کردن قدیمی‌ها آشنا خواهید شد.
  • ارگ کریم خان: قدیمی ترین بنای تاریخی شیراز که به دستور کریم خان زند ساخته شد.
  • باغ ارم: شیراز شهر باغ و بستان و معروف به بوی گل و بهارنارنج است. به محض ورودتان به باغ، بوی عطر است که در مشامتان احساس می کنید و سرسبزی درختان و طبیعت فوق العاده است که شمارا خیره می کند.

سفر به شیراز با هواپیما

  • باغ دلگشا: از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز که هر ساله با رسیدن بهار و شکوفه زدن درخت های بهارنارنج، عطر و بوی فوق العاده ای در این فضا می پیچد.
  • باغ عفیف آباد: از جمله معماری های دیدنی های شیراز که امروزه به موزه نظامی تبدیل شده است. هنر گل کاری، معماری بی نظیر باستانی، این باغ را به یکی از بایدهای گشت و گذار در شیراز تبدیل کرده است.
  • تخت جمشید: مگر میشود به شیراز سفر کنید و برنامه سفر به تخت جمشید، یکی از مشهورترین آثار تمدن جهان را نداشته باشید. ابهت، عظمت و زیبایی خارق العاده ی این یادگار هخامنشی در همان بدو ورود، نظرتان را جلب خواهد کرد. نماد شکوه و عظمت ایران، در دامنه‌های کوه مهر (رحمت، چمگان، میترا)، باشکوه و عظمت واقع شده است.
  • پاسارگاد: در فاصله ۱۳۶ کیلومتری شیراز به سمت اصفهان، این مکان تاریخی که آرامگاه کوروش بزرگ، بنیان‌گذار امپراتوری هخامنشیان را در خود جای داده، قرار گرفته است.

پاسارگاد

  • باغ ایلخانی: این باغ زیبا و جذاب که دارای عمارتی با ایوان دو ستونی و سالن‌های وسیع است به دوره قاجار برمی گردد.
  • باغ ملی شیراز: واقع در چهارراه حافظیه، این باغ به عنوان یکی از زیباترین و دلنشین‌ترین فضاهای سبز شیراز شناخته می‌شود.
  • باغ جهان نما: نزدیک حافظیه، این باغ با عمارت‌های زیبای اطراف خود، فضایی آرام و دلنشین ارائه می‌دهد.

باغ جهان نما

 

در سفر به شیراز کجا خرید کنیم؟

لذت سفر با خرید تکمیل می‌شود؛ بنابراین اگر از گشت‌وگذار در شهر شیراز خسته شدید و می‌خواهید کمی برای خودتان یا افراد خانواده خرید کنید، بهتر است با مراکز خرید مهم شیراز آشنا باشید تا بتوانید سوغاتی‌های خوبی از این شهر به همراه خودتان ببرید. از مهم‌ترین مراکز خرید مطرح شیراز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

مرکز خرید حافظ

مرکز خرید حافظ هم یکی از گران‌ترین مراکز خرید شهر شیراز است که در خیابان عفیف‌آباد قرار دارد. البته در کنار این مرکز خرید پاساژهای متعددی مانند پاساژ سپهر، پاساژ ستاره فارس و سعدی هم قرار دارند که قیمت‌های مناسب‌تری دارند.

آدرس: شیراز، عفیف آباد

 

 مرکز خرید هامون

اگر در سفرتان به شیراز می‌خواهید انواع کیف و کفش‌های برند، لوازم‌آرایشی و بهداشتی مارک‌دار و پوشاک و محصولات چرمی باکیفیت را خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به مرکز خرید هامون سر بزنید.

آدرس: بلوار ستارخان، نرسیده به چهارراه عفیف‌آباد

 

مرکز خرید خلیج‌فارس

مجموعه تجاری خلیج‌فارس که علاوه بر فروشگاه‌های متعدد و مدرن دارای شهربازی، سالن سینما و … است، جزو بهترین و بزرگ‌ترین فروشگاه‌هایی است که می‌توانید در شیراز برای خرید پیدا کنید.

آدرس: جاده شیراز به سپیدان، ابتدای ورودی شهر جدید صدرا

 

مرکز خرید سلطانیه

یکی از مدرن‌ترین و شیک‌ترین مراکز خرید شهر شیراز که دارای ۹ طبقه است، مرکز خرید سلطانیه شیراز هست. در این مرکز خرید انواع لوازم‌آرایشی، جواهرات، لوازم دیجیتالی، پوشاک، اجناس لوکس و تزئینی، عطر و ادکلن و … به فروش می‌رسد. البته باید بدانید که قیمت‌ها در این مرکز خرید بالا است.

آدرس: میدان مطهری، ابتدای خیابان قدوسی شرقی

مرکز خرید سلطانیه

تا این قسمت بعضی از مراکز خرید مهم شهر شیراز را نام بردیم. البته نمی‌توان بازار وکیل را در بین مراکز تفریحی سنتی از قلم انداخت؛ اما بعضی دیگر از مراکز خرید شیراز هم هستند که می‌توانند برای گردشگران جذاب باشند از این مراکز خرید می‌توان به زیتون، ستاره شیراز، معالی آباد، مجتمع تجاری نگین فارس، مجتمع تجاری آفتاب بزرگ فارس و … اشاره کرد.

بهترین رستوران های شیراز

شیراز، با فرهنگ و تاریخ غنی خود، یک مقصد بی‌نظیر برای دوست‌داران غذا است. رستوران‌ها و کافه‌های متنوع شیراز، از سنتی تا مدرن، پاسخگوی هر ذائقه‌ای هستند. با گزینه‌هایی مانند رستوران باغ راز، صوفی، سنتی‌سرای مهر و تین، علاقه‌مندان به غذا می‌توانند تجربه‌های غذایی منحصر به فردی را کسب کنند. علاوه بر این، رستوران‌هایی که در بناهای تاریخی مانند چایخانه و دیزی‌سرای حمام وکیل قرار دارند، فرصتی استثنایی برای لذت بردن از غذا در محیطی با ارزش تاریخی فراهم می‌ آورند. برای کسانی که به دنبال تجربه‌ای دلنشین‌تر هستند، اقامتگاه‌های بوم‌گردی با ارائه دستپخت‌های خانگی، انتخابی عالی محسوب می‌شوند، به شرطی که پیش از حضور، هماهنگی‌های لازم انجام شود.

رستوران هفت خوان شیراز

در نزدیکی دروازه قرآن، رستوران چند طبقه ای وجود دارد که هر طبقه آن به یک نوع غذا اختصاص داده شده. غذاهای سنتی ایرانی، خارجی، فست فود و حتی کافی‌‌شاپ انتخاب را برای شما متنوع و راحت خواهد کرد. حتی اگر قصد برگزاری مراسم در شیراز دارید، رستوران هفت خوان شیراز یکی از پیشنهاد های ما است.

آدرس: استان فارس، شیراز، بلوار قرآن

 

رستوران سنتی شرزه

اگر دوست دارید ناهار را در یک محیط سنتی و با صفا، همراه با موسیقی زنده میل کنید، بدون شک باید رستوران شرزه را انتخاب کنید. میتوانید بعد از گشت و گذار در بازار وکیل، ناهار را در یکی از سنتی ترین رستوران های شیراز میل کنید. حال و هوای سنتی و فوق العاده این رستوران به قدری است که حداقل یکبارهم که شده باید آن را تجربه کنید. شرزه، یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین رستوران های شیراز است که با وجود گذشت چندین سال همچنان بالاترین کیفیت غذا را ارائه میدهد. رومیزی های ترمه و رنگ و لعاب فضای رستوران، لذت خوردن غذاهای سنتی را بیشتر خواهد کرد.

آدرس: شیراز، خیابان طالقانی، خیابان مسجد وکیل

 

رستوران خانه سنتی پرهامی

حالا که گذرتان به بازار وکیل رسید و چرخی در شهچراغ زدید، کمی آن طرف تر رستوران سنتی پرهامی با بافت تاریخی فوق العاده، حوض پر آب و ماهی، گلدان های اطراف و شاید بوی آب و خاکی که در اطراف پیچیده، خاطرات خوش کودکی را برای شما زنده خواهد کرد. خوردن غذاهای اصیل شیراز در این خانه سنتی از دست ندهید.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه احمدی، گود عربان، ضلع مقابل مسجد نصیرالملک

رستوران خانه سنتی پرهامی

باغ رستوران خوشا شیراز

خوشا شیراز هم جزو یکی از رستوران های سنتی محسوب میشود که به شما این امکان را می‌دهد از بین نشستن در فضای باز و میان جمعیت یا نشستن در اتاق‌های خصوصی یکی را انتخاب کنید. فضای این رستوران به نسبت بقیه کمی بزرگ تر است و با پارکینگ اختصاصی خیال شما را از بابت جای پارک آسوده میکند. یک فضای دنج همراه با درختان و صدای آب، صرف غذا را برای شما دلچسب تر خواهد کرد. ازجمله مزیت های این رستوران، امکان رزرو آنلاین از طریق وبسایت است.

آدرس: بلوار صنایع، روبه‌روی گلدشت حافظ

وبسایت: www.khoshashiraz.com

 

در شیراز کجا اقامت کنیم؟

انتخاب یک مکان مناسب برای اقامت در طول سفر، تاثیر مستقیمی در کیفیت سفر شما دارد. در انتخاب اقامتگاه در شیراز دستتان کاملا باز است، بستگی دارد فضای سنتی دوست دارید یا مایلید در یک هتل مدرن با امکانات کامل استراحت کنید. بسته به بودجه ای که برای انتخاب اقامتگاه خود انتخاب می کنید، گزینه های زیادی پیش رو خواهید داشت. شیراز، با طیف گسترده‌ای از امکانات اقامتی، به گردشگران این امکان را می‌دهد که بر اساس بودجه و ترجیحات خود، مکانی برای اقامت انتخاب کنند. در این شهر، هتل‌هایی با استانداردهای بالا و امکانات لوکس وجود دارند، مانند هتل هما که با سرویس‌دهی عالی شناخته شده، هتل زندیه با معماری تاریخی و دیدنی، هتل چمران که با مناظر بی‌نظیر شهری خود تمایز می‌یابد، و هتل بزرگ با فضایی آرام و دلنشین.

برای کسانی که به دنبال گزینه‌هایی با قیمت معقول‌تر هستند، هتل‌های میان‌رده‌ای مانند شیرازیس که ترکیبی از راحتی و قیمت مناسب را ارائه می‌دهد، هتل رودکی با دسترسی آسان به جاذبه‌های گردشگری و هتل پارک که با خدمات مطلوب خود می‌درخشد، پیشنهاد می‌شوند.

علاوه بر این، برای گردشگرانی که به دنبال اقامتگاه‌هایی با هزینه کمتر هستند، هتل آپارتمان‌های اقتصادی مانند پارمیس و آرنیکا، انتخاب‌هایی ایده‌آل ارائه می‌دهند که امکان خودپذیرایی در کنار اقامتی راحت و بی‌دردسر را فراهم می‌ آورند. این تنوع در امکانات اقامتی، شیراز را به مقصدی جذاب برای هر سطح از بودجه و سلیقه تبدیل می‌کند.

گردشگران بر اساس بودجه و ترجیح مکانی خود، انتخاب‌های متفاوتی دارند. علاوه بر هتل‌ها، آپارتمان‌های شخصی فراوانی نیز توسط ساکنان شیراز به گردشگران اجاره داده می‌شود. برای آن دسته از گردشگرانی که به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستند، شیراز و حومه‌اش میزبان ده‌ها اقامتگاه بوم‌گردی است که اقامتی آرام و دور از هیاهوی شهری را ارائه می‌دهند. برخی از این اقامتگاه‌های بوم‌گردی شامل عمارت هفت‌رنگ، سرای همایونی، سرای سنتی ماه‌منیر و خانه پرهامی هستند، که هرکدام فرصت‌هایی منحصر به فرد برای کشف فرهنگ و زندگی محلی ارائه می‌دهند.

 

هتل های مدرن شیراز

هتل بزرگ شیراز، هتل هما، هتل الیزه، هتل چمران، هتل پارک، هتل زندیه، هتل رویال، برای شمایی که به دنبل اقامت در هتل های مدرن هستید.

 

هتل های سنتی شیراز

هتل ارگ، هتل وکیل، هتل نیایش، اقامتگاه فروغ مهر از جمله هتل ها با فضای سنتی.

هتل های سنتی شیراز

هتل های ارزان شیراز

اگر به دنبال هتل های اقتصادی با امکانات خوب هستید، هتل شیرازیس، هتل بین الحرمین، هتل پارمیس و هتل آپارتمان آرنیکا می توانند گزینه خوبی برای شما باشد.

در نهایت انتخاب بهترین هتل های شیراز یا بهترین اقامتگاه در شیراز بسته به سلیقه و بودجه شما دارد.

اصلی ترین سوغات شیراز

بس از سفر به شیراز، نه فقط برای خرید سوغاتی، برای خودتان هم که شده باید از این شهر با خودتان یادگاری همراه ببرید. سوغات شیراز عمدتا در شیرینی جات، عرقیات و صنایع دستی دسته بندی می شود. یوخه، حلوا شیرازی، مسقطی، کلوچه شیرازی، نان برنجی و بادام سوخته از مهم ترین شیرینی جات و بهارنارنج، بیدمشک، نسترن و گلاب، آبغوره و لیموی شیراز از جمله مهم ترین سوغات شیراز محسوب می شود.

 

مراسم ها، آداب و رسوم مردم شیراز

شیراز، با فرهنگ ریشه‌دار خود، میزبان جشنواره‌ها و آیین‌هایی است که هویت تاریخی و فرهنگی آن را به نمایش می‌گذارد. در ادامه به معرفی مهمترین مراسم شیراز می پردازیم.

  • جشن بزرگداشت شیراز به منظور معرفی گردشگران به تمدن، هنر و سنت‌های این شهر کهن هر ساله در ۱۵ اردیبهشت آغاز می‌شود و گاه تا انتهای ماه ادامه دارد.
  • رسوم نوروزی شیراز، نمایانگر زیبایی‌های فرهنگی این دیار است؛ مردم از یک ماه پیش از عید به خرید لباس‌های نو با رنگ‌های زنده می‌پردازند و به سنت‌های دیرینه‌ای چون پخت شیرینی‌های عید و سبز کردن گندم  را انجام می دهند.
  • چهارشنبه‌سوری در شیراز با سنت خاصی همراه است که در آن، شهروندان به حوض ماهی نزدیک آرامگاه سعدی می‌روند تا با آب و برنج، سر و روی خود را شستشو دهند، با این امید که سلامتی و شفای بیماری‌ها را به ارمغان آورند.
  • در زمان تحویل سال نو، مانند بسیاری از شهرهای مذهبی ایران، شیرازی‌ها نیز به زیارتگاه شاهچراغ می‌روند و با روشن کردن شمع، آغاز سال نو را جشن می‌گیرند.
  • عروسی درخت نارنج، یکی از سنت‌های دوست‌داشتنی قدیم شیراز است که در آن، اهالی برای باروری بیشتر درختان نارنج، مراسمی خاص برگزار می‌کردند که شامل بریدن شاخه‌ای از درخت و آوازخوانی و شادمانی بود.
  • علاوه بر این، شیراز در ماه‌های محرم و صفر، شاهد برگزاری مراسم سوگواری با حضور هیات‌های عزاداری، زنجیرزنی، تعزیه‌خوانی و سایر آیین‌هایی است که بیانگر عمق احساسات مذهبی مردم این خطه است.

جشنواره های شیراز

حمل و نقل عمومی در شیراز

در شیراز، سیستم پیشرفته و کارآمد حمل و نقل عمومی شامل تاکسی‌های خطی و گردشی، خدمات تاکسی بی‌سیم مجهز به تاکسی‌متر، تاکسی‌های آنلاین، اتوبوس‌های خط واحد و مترو می‌ باشد. این تنوع وسایل نقلیه باعث شده است که استفاده از وسیله نقلیه شخصی، مگر برای بازدید از مناطق تفریحی اطراف شهر در این شهر تقریبا غیرضروری باشد. برای استفاده از مترو، مسافران می‌توانند هزینه سفر خود را از طریق توکن یا کارت پرداخت شهروندی پرداخت کنند. اتوبوس به عنوان ارزان‌ترین گزینه حمل و نقل عمومی در شیراز شناخته می‌شود، که هزینه‌های آن بسته به مسیر و خط متفاوت است. پرداخت هزینه اتوبوس نیز از طریق کارت پرداخت شهروندی یا به صورت نقدی امکان‌پذیر است.

 

هزینه های سفر به شیراز

برای کسانی که قصد دارند به شیراز، یکی از شهرهای دیدنی و تاریخی ایران سفر کنند، گزینه‌های متفاوتی برای رسیدن به این مقصد و اقامت در آن فراهم است، که به بودجه و ترجیحات فردی بستگی دارد. برای رسیدن به شیراز، اگر زمان برایتان از همه چیز مهم‌تر است، پرواز از تهران انتخاب مناسبی با هزینه‌ای بین ۴۹۰,۰۰۰ تا ۶۳۰,۰۰۰ تومان خواهد بود، که سریع‌ترین گزینه محسوب می‌شود.

در صورتی که تمایل به تجربه سفری زمینی و لذت بردن از مناظر در مسیر را دارید، قطار گزینه‌ای اقتصادی‌تر با قیمتی در حدود ۱۴۰,۰۰۰ تا ۱۸۰,۰۰۰ تومان است. سفر با اتوبوس نیز با هزینه‌ای مناسب‌تر بین ۷۰,۰۰۰ تا ۱۵۰,۰۰۰ تومان امکان‌پذیر است، که برای بودجه‌های محدودتر انتخاب خوبی به شمار می‌رود.

از نظر تغذیه در شیراز، هزینه‌ها بسیار متنوع است و بسته به نوع رستوران و غذای انتخابی، برای هر وعده غذایی می‌توانید بین ۱۵,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ تومان هزینه کنید، که این امر به شما اجازه می‌دهد بر اساس بودجه خود، انتخاب‌های گوناگونی داشته باشید.

هنگام برنامه‌ریزی برای اقامت در شیراز، گزینه‌هایی از خوابگاه‌های بسیار اقتصادی گرفته تا هتل‌های باشکوه و لوکس وجود دارد، با هزینه‌هایی که از ۶۰,۰۰۰ تومان آغاز و تا ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان یا بیشتر می‌رسد. این تنوع گسترده، فرصتی برای انتخاب اقامتگاهی مطابق با هر سطح از بودجه و ترجیحات را فراهم می‌ آورد.

 

سخن آخر

سفر به شیراز، تجربه‌ای است که بیانگر عمق تاریخ، فرهنگ و زیبایی‌های طبیعی ایران است. این شهر باستانی، با جاذبه‌های تاریخی فراوان، باغ‌های خیره‌کننده و فضای فرهنگی ارزشمند، مقصدی است که در هر بار بازدید، دلایل تازه‌ای برای شیفتگی ارائه می‌دهد. از آرامگاه‌های حافظ و سعدی گرفته تا ارگ کریمخان و بازار وکیل، شیراز سفری به یادماندنی را برای هر گردشگری فراهم می‌ آورد. با گزینه‌های اقامتی و تغذیه‌ای متنوع، این شهر برای هر سطحی از بودجه و سلیقه، امکانات لازم را فراهم می‌کند و می‌توان گفت که شیراز، همیشه و در هر حالی، داستانی جدید برای کشف دارد.

 

سوالات متداول

فاصله هوایی تهران تا شیراز، ۶۵۰ کیلومتر و به‌صورت زمینی ۹۰۰ کیلومتر است.

سوغات شیراز مسقطی، فالوده شیرازی، عرقیجات، شربت بهار نارنج، نان یوخه، آب‌ غوره، آب‌ نارنج و صنایع‌ دستی است.

فصل بهار به‌ ویژه اردیبهشت‌ ماه، بهترین زمان برای سفر به شیراز است.

اصلی‌ترین سوغات شیراز، مسقطی شیرازی و صنایع‌ دستی این شهر است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
    • همراه گرامی سلام
      بله قطعا اردیبشهت بهترین زمان برای سفر به این شهر زیباست

      آیا مفید بود؟
    • ممنون از همراهی شما دوست عزیز
      قطعا شیراز یکی از بهترین گزینه ها برای سفر و گردشگری هست

      آیا مفید بود؟
    • ممنون از همراهی شما دوست عزیز
      بله فصل فروردین و اردیبهشت بهترین زمان برای بازدید از این شهر زیبا هست

      آیا مفید بود؟
  1. ممنون از اطلاعات خوبی که دادید. توی سفر به شیراز خیلی کمکم کرد

    آیا مفید بود؟