جاهای دیدنی رشت؛ از دل طبیعت تا عمق تاریخ

ایرانگردی رشت گیلان
جاهای دیدنی رشت؛ از دل طبیعت تا عمق تاریخ

هر وقت اسم رشت به گوشم می خورد بوی نم باران را حس می کنم. شهر رشت یکی از زیبا ترین شهر های شمالی کشور است. شهری که با قدم زدن در خیابان هایش مست عطر گیاهان و گردو و دارچین داخل کلوچه هایش می شوید. رشت یکی از پر جنب و جوش ترین شهر های کشور است از همین روی به آن شهر همیشه بیدار می گویند. لهجه و گویش زیبای مردمانش و مهمان نوازی و غذاهای خوشمزه این شهر عقل از سر هر گردشگری می برد . اما پس از خرید بلیط هواپیما و سفر به گیلان وقتی رسیدیم به رشت کجا برویم؟ در این مجله گردشگری پته قصد داریم تا بهترین جاهای دیدنی شهر رشت را به شما معرفی کنیم پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

جاهای دیدنی رشت

اگر قصد سفر و خرید بلیط پرواز رشت را دارید، در مورد بهترین هتل های رشت تحقیق کرده و رزرو خود را انجام داده اید، اکنون زمان مناسبی برای بررسی جاهای دیدنی رشت و انتخاب مکان هایی هست که به دیدنشان علاقه دارید. رشت، با فرهنگ و طبیعت زیبایش، جایگاه خاصی در صنعت گردشگری ایران دارد. این شهر با معماری بومی، فضاهای سبز و فرهنگ متنوع خود، جذابیت‌های فراوانی برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. در اینجا چند نمونه از جاهای دیدنی رشت را برای شما عزیزان لیست می کنیم، البته شهر رشت دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری می‌باشد که ارزش بازدید را دارند.

جاهای دیدنی رشت

جاذبه های تاریخی رشت

شهر رشت پیشینه چندین هزار ساله دارد . عمر این شهر با توجه به کتیبه ها و آثار کشف شده به زمان ساسانیان می رسد . این شهر همچنین تاریخ معاصر پر شکوهی هم دارد و رشادت های مردمان این شهر در مقابل بیگانگان زبان زد خاص و عام است. در ادامه به شما جاهای تاریخی این شهر را معرفی می کنیم. 

موزه و خانه میرزا کوچک خان

میرزا کوچک خان از مهم ترین شخصیت های رشت به حساب می آید. رشادت ها و دلیری های او و همراهانش باعث شد تا ما امروزه بتوانیم گیلان را جزء خاک ایران داشته باشیم . این خانه که در واقع خانه پدری میرزا کوچک خان است تبدیل به موزه کوچک از روایت های دوران قاجار شده است. در این موزه که تماما چوبی است دو طبقه وجود دارد . در طبقه اول کتاب های مربوط به نهضت مشروطه و دوره قاجاریه است.

طبقه دوم ظروف و لوازم جنگی که میرزا کوچک خان در جنگ استفاده می کرده به نمایش گذاشته شده است. وجود گهواره میرزا که قدمت آن به ۱۵۰ سال می رسد از جاذبه های این خانه است. در این خانه به مناسبت های مختلف جشنواره برگزار می شود که اگر خوش شانس باشید می توانید شاهد یکی از آنها باشید و با یک تیر دو نشان بزنید. 

  • آدرس: خیابان استادسرا، نبش کوچه شهید هاشم ستوده
  • ساعات بازدید: همه روزه از ۸ صبح الی ۱۳و ۱۷ الی ۲۰ و جمعه ها از ۱۰ صبح الی ۱۷ 

موزه و خانه میرزا کوچک خان

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان جایی است که حتما باید از آن دیدن بکنید . این موزه در زمینی به مساحت۲۶۳ هکتار بنا شده و شامل ۲۸ خانه از سراسر گیلان است. ایده این موزه بعد از زلزله سراوان شکل گرفت و با از بین رفتن بافت قدیمی روستا ها سعی در حفظ آن شد. در این موزه خانه ها از روستاهای مختلف واچینی و سژس در محل موزه سر هم شده و هر کدام به نام اهدا کننده شناخته می شود.

معماری این خانه ها بسته به محل آن متفاوت است و شما در این موزه با معماری جلگه غرب، جلگه شرق، جلگه مرکز، کوهستان غرب، کوهستان شرق، کوهپایه غرب و کوهپایه شرق آشنا می شوید. در این موزه می توانید با پوشیدن لباس محلی عکس های یادگاری بگیرید و با سنت ها و آداب و رسوم مردمان روستا نشین آشنا شوید و همچنین از غذاهای خوش طعم این مکان لذت ببرید.

در روز های چهارشنبه می توانید با بازدید گروهی به همراه راهنما از ناگفته های این موزه مطلع شوید. کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع دستی، نظیر گمج‌سازی و سفالگری، مرواربافی، رشتی‌دوزی و… ، محوطه‌ی بازی‌ها و نمایش‌های بومی، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌شناسی، پارک کودک، باغ‌های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی از دیگر جذابیت های این موزه است.

  • آدرس: کیلومتر ١٨ آزاد راه رشت، قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌ سراوان – شفت
  • ساعات بازدید: همه روزه ۸ صبح الی ۱۹ 

موزه میراث روستایی گیلان

کاروانسرای عباسی 

یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت کاروانسرای عباسی یا کاروانسرای لات است. این کاروانسرا که در دوره صفویه ساخته شده در جاده منتهی به رشت است و برای شروع سفر یک گزینه خوب به حساب می آید. کاروانسرای عباسی در جنگ جهانی اول به پایگاه نظامی روس ها تبدیل شد از همین روی خسارات زیادی دید اما با مرمت کردن این بنا در سال های اخیر این کاروانسرا حال و هوای روزهای خوب گذشته خود را پیدا کرده است.

معماری این کاروانسرا به گونه ای است که در حیاط آن کوه ها و منظره های بیرونی قابل مشاهده است جلوه زیبایی به کاروانسرا داده است. در محیط کاروانسرا کافه و رستوران هم وجود دارد و شما می توانید با بازدید از یک بنای تاریخی از غذاهای محلی هم لذت ببرید. 

  • آدرس: جاده قزوین-رشت چهار کیلومتری امام زاده هاشم
  • ساعات بازدید: همه روزه، ۷ صبح الی ۲۲ شب

کاروانسرای عباسی 

مسجد سفید رشت

این مسجد که به آن مسجد شهیدیه یا مسجد صفی هم گفته می شود از تاریخی ترین مساجد رشت به حساب می آید. از سال ساخت این مسجد اطلاعات دقیقی در دست نیست و دست نوشته هایی از شیخ صفی الدین اردبیلی عالم قرن هفتم نشان از وجود این مسجد می دهد.

این مسجد در سال ۱۳۱۳ بازسازی شد و در آثار ملی ایران به ثبت رسید. در این مسجد چاهی به نام چاه امام زمان (عج) وجود دارد که مردم محلی برای دخیل از آن استفاده می کنند و همچنین معماری زیبا و مناره های آجری قدیمی از دیگر جاذبه های این مسجد قدیمی به حساب می آید. 

  • آدرس: رشت، بازار قدیمی، بلوار مطهری، خیابان بحرالعلوم

مسجد سفید رشت

موزه مردم شناسی و باستان شناسی رشت

موزه مردم شناسی از اصلی ترین جاهای دیدنی رشت به حساب می آید. این موزه که در خانه حسن کسائی شاعر و نویسنده و از دوستان میرزا کوچک خان بنا شده از قبل از انقلاب کار خود را شروع کرده است. در این موزه وسایلی با قدمت سه هزار سال قبل از میلاد مسیح که در کوه های املش و تالش و دیلمان کشف شده را مشاهده خواهید کرد.

همچنین لوازم مردم قدیمی و ماکت های شیوه زندگی آنها شما را به مردمان گذشته این سرزمین سبز متصل خواهد کرد. وجود کتیبه ها و دست نوشته های باستانی بازدید از این موزه را به مهم ترین بخش سفر شما تبدیل می کند.

  • آدرس: رشت، سبزه میدان، بلوار معلم، خیابان طالقانی
  • ساعات بازدید: به جز روزهای تعطیل همه روزه ۹ صبح الی ۱۷ عصر

موزه مردم شناسی و باستان شناسی رشت

میدان شهرداری رشت

امکان ندارد به رشت  بروید و میدان شهرداری رشت را نبینید. این میدان که در آن موزه شهرداری رشت، اداره پست، کتابخانه ملی رشت قرار گرفته از زیبایی ها و جاذبه های دیدنی رشت به شمار می روند. معماری ساختمان ها همه نئوکلاسیک اروپا و مشابه معماری سنت پترزبورگ روسیه است.

این مکان که اولین شهرداری ایران بوده با دیوار های سفید رنگ و سقف قرمز و ناقوس ساعت شهرداری حال و هوای خاصی به گردشگران القا می کند. بازدید از این میدان و موزه در شب هم پیشنهاد می شود و نورپردازی زیبا و سنگفرش هایی که اجازه تردد موتور هم ندارد آرامش خوبی برای یک پیاده روی دل انگیز را به شما هدیه می دهد.

  • آدرس: رشت، خیابان علم الهدی، میدان شهرداری
  • ساعات بازدید: همه روزه ۸ صبح الی ۱۴ ظهر 

میدان شهرداری رشت

خانه ابریشمی

خانه ابریشمی رشت جایی که کمتر نام آن به گوش رسیده یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت محسوب می شود. این خانه که اکنون مقر بنیاد ملی نخبگان رشت است خانه یکی از تجار ابریشم رشت بوده. خانه ابریشمی با حوض بزرگ و ساختمانی شامل دو طبقه و دیوار های بلند دوران قاجاریه ابهت خاصی دارد.

این خانه که طبقه اول آن چوبی و طبقه دوم آن آیینه خانه است یکی از زیبا ترین بنا های تاریخی معاصر شهر رشت به حساب می آید. ایستادن در بالکن طبقه دوم و دیدن شکوه این خانه قدیمی حس زیبایی دارد. متاسفانه امکان بازدید از این خانه به علت مرمت محدود شده و قبل از رفتن حتما با سازمان نخبگان هماهنگ کنید که از امکان بازدید مطلع شوید. 

  • آدرس: رشت، بلوار مطهری، خیابان اخوان
  • ساعات بازدید: به جز روزهای تعطیل، ۸ صبح الی ۱۳ ظهر

خانه ابریشمی

جاهای دیدنی طبیعی رشت

این شهر سبز پوش پر از جای دیدنی طبیعی است که روح را نوازش می کند. در ادامه بهترین جاهای دیدنی رشت از نظر طبیعی را به شما معرفی می کنیم.

دریاچه سقالکسار

یکی از آرامش بخش ترین مکان های نزدیک به رشت دریاچه سقالکسار است. این دریاچه که در اصل یک سد خاکی است سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر ایران است. دریاچه سقالکسار که به معنای آبخوری برای سار و لک لک است یکی از تمیز ترین دریاچه های ایران است و به همین علت لوکیشن بسیاری از عروس و داماد ها برای فیلم عروسی است.

در بدو ورود به محیط دریاچه به شما پلاستیک زباله می دهند و در صورتی که پلاستیک را پر برگردانید نیمی از هزینه ورودی به شما بازگردانده می شود. در کنار این دریاچه کافه و رستوران و اقامتگاه و همچنین سرویس بهداشتی و تفریحاتی مانند قایق سواری محیا است و می توانید تا در کنار دریاچه با خیال راحت کمپ کنید و از صدای پرندگان لذت ببرید. 

  • آدرس: ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار

دریاچه سقالکسار

پارک جنگلی سراوان

یکی از پر رمز و راز ترین پارک های کشور و رشت پارک جنگلی سراوان است . این پارک با وسعت ۴۷۸ هزار متر یکی از بزرگ ترین پارک های کشور به حساب می آید. در درون پارک جنگلی سراوان مرداب سروان قرار گرفته . یک دریاچه با پوشش سبز مخملی و زیبا که خوراک عکاسی و تماشا است. این پارک با داشتن محیط های گوناگون مناسب تمام سلیقه ها است.

اگر از گشت و گذار در طبیعت و قایق سواری در مرداب خسته شدید می توانید به باشگاه پینت بال جنگلی سروان بروید و ادرنالین خود را به بالاترین سطح برسانید. وجود انواع امکانات تفریحی و بهداشتی و وسعت زیاد و داشتن رودخانه و مرداب و درختان گوناگون این پارک را برای شما به یاد ماندنی خواهد کرد. اکوموزه رشت هم در این پارک قرار گرفته پس برای بازدید از این محل یک روز کامل را اختصاص دهید تا هیچکدام از زیبایی های پارک را از دست ندهید.

  • آدرس: رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت قزوین، ضلع غربی اتوبان
  • ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعت شبانه روز

پارک جنگلی سراوان

تالاب عینک رشت

بزرگ ترین تالاب کشور و دومین مرداب بزرگ گیلان تالاب عینک رشت است. این تالاب که از بالا و در نقشه هوایی شبیه به عینک است به همین نام شناخته می شود. تالاب عینک با داشتن ۴۴ هکتار حریم آبی و ۱۶۳ هکتار ساحل محلی زیبا برای عکاسی و پیاد روی به حساب می آید. در این تالاب همچنین قایق هم کرایه داده می شود و بهتر است در روزهای خنک سال با قایق به وسط تالاب بروید و محو تماشای پرندگان گوناگون این تالاب بزرگ شوید.

وجود اقامتگاه و سایر امکانات رفاهی در این تالاب باعث می شود تا با خیال راحت در کنار آن یک پیک نیک خانوادگی را تجربه کنید و خاطره سازی کنید. این تالاب با بارش های شدید و اضافات آب کشاورزان پدید آمده و به همین علت محیطی حاصل خیز برای انواع گیاهان شده و شما می توانید ساعت ها به تماشا و کند و کاو انواع گیاهان و درختان سر به فلک کشیده اطراف آن بکنید.

  • آدرس: رشت، منطقه‌ی ۴، نزدیکی پارک دانشجو

تالاب عینک رشت

چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت است. این چشمه که دارای املاح گوناگون مانند گوگرد است خاصیت شفا بخش دارد و مناسب بیماری های پوستی است. هنوز منشا دقیق این چشمه مشخص نیست و برخی معتقداند این چشمه از تبخیرات دریا شکل گرفته و خواص آن هم به همین علت است.

هرچه که هست این چشمه با قرار گرفتن در محیطی سبز و زیبا در مجاورت رودخانه می تواند مکان مناسبی برای گشت و گذار و استراحت باشد و با رفتن به داخل آن پوستی بهتر و لطیف تر داشته باشید. 

  • آدرس: رشت، جاده رشت به لاکان، روستای آقا دانا پیر، در دل جنگل‌های لاکان

چشمه آب شور لاکان

مکان های زیارتی و مذهبی رشت

در هر شهر مکان های زیارتی وجود دارد که مردم در آنجا به دعا و نیایش می پردازند. در این قسمت مهم ترین مکان های زیارتی رشت را معرفی می کنیم.

امام زاده هاشم رشت

آستان مقدس امام زاده هاشم در روستایی با همین نام واقع شده است. این امام زاده که قدمتی چندین ساله دارد در حملات مختلف آسیب های گوناگون دیده و امروزه با مرمت و آینه کاری شکوه خود را پیدا کرده است. امام زاده هاشم در روستایی سرسبز با کوهستان های پوشیده از درخت قرار گرفته و آرامش خاصی برای زیارت کننده ها ایجاد می کند. امام زاده هاشم از دو قسمت اصلی تشکیل شده نخست صحن امام زاده و دوم قبرستان در مجاورت آن که باعث شده تا بومی های این منطقه سال تحویل را در کنار آن برگزار کنند.

  • آدرس: رشت، ابتدای جاده رشت به قزوین، بخش سنگر، دهستان سراوان

امام زاده هاشم رشت

بقعه دانای علی

بقعه دانای علی یکی دیگر از مکان های جذاب برای بازدید است. این بقعه که متعلق به عارفی محبوب در رشت است با معماری متقارن و الهام گرفته از سبک معماری شیخ زاهد گیلانی ساخته شده است. مردمان رشت معتقد اند که این عارف روزی و برکت را با خود به همراه می آورد و همچنین انسان آگاهی بود از همین روی به او صفت دانا را داده بودند. 

  • آدرس: رشت، خیابان آیت الله طالقانی نرسیده به سه راه رجایی، محله چمارسرا
  • ساعات بازدید: همه روز های هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز

بقعه دانای علی

بقعه خواهر امام

بقعه سیده فاطمه اخری خواهر امام رضا یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت است. این بقعه که ظاهر ساده و گیرایی دارد در محلی با همین نام قرار گرفته است . هرچند که در حال حاضر این بنا در حال مرمت است تا با آینه کاری و معماری اسلامی-گیلانی شکوهی بیش از پیش را به خود بگیرد. در اطراف این بقعه مغازه های سمساری و دست فروشان زیادی مشغول به کاسبی هستند و اجناس ارزان قیمت تر و خاص تری نسبت به بقیه بازار های شهر عرضه می کنند.

  • آدرس: رشت، خیابان مطهری، کوچه سوخته تکیه 

بقعه خواهر امام رضا

آرامگاه میرزا کوچک خان

میرزا کوچک خان مجاهد و مبارز بزرگ شهر رشت است که آرامگاه او یکی از جاهای دیدنی این شهر محسوب می شود. میرزا کوچک خان پس از جنگ های متعدد در سال ۱۳۰۰ کشته شد از روند خاک سپاری و نحوه آن اطلاعاتی در دست نیست و تا سال ۱۳۶۸ برای این مرد بزرگ آرامگاهی بنا نشده بود که سر انجام در این سال یک آرامگاه در خور شکوه این بزرگ مرد ساخته شد. معماری این بنا یک هشت ضلعی آجری با الهام از معماری سنتی ایرانی است و در کنار خود غیور مردان و همرزمانش و شاعر بزرگ گیلان شیون فومنی آرمیده اند.

  • آدرس: رشت، خیابان شیون فومنی، قبرستان سلیمان داراب

آرامگاه میرزا کوچک خان

پارک ها و محله های دیدنی رشت

آنهایی که به رشت سفر کرده باشند با شنیدن اسم آن اولین تصویری که به نظرشان می رسد بازار ها و میدان شهرداری و جنب و جوش این شهر است. در ادامه بهترین محله های رشت برای گردشگری را به شما معرفی می کنیم.

بازار سنتی رشت

بازار سنتی رشت جایی که در آن کاروانسرا ها، دکه ها، کوچه ها پیچ در پیچ و… قرار گرفته یکی از زیبا ترین مکان های بازدید رشت است. در این بازار بزرگ که پر از عطر و رنگ و هیاهو است از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود. بازار شامل قسمت هایی همچون طاقی بزرگ، طاقی کوچک، طاقی سعادت، کاروانسرای محتشم، کاروانسرای چینی چیان و کاروانسرای ملک است. خرید اقلام خوراکی مانند رشته خشکار و باقالی تازه و همچنین صنایع دستی شهر رشت بازدید از این بازار را برای شما خاطره انگیز می کند.

  • آدرس: خیابان امام خمینی، بازار سنتی رشت
  • ساعات بازدید: همه روزه، ۸ صبح الی ۲۲ شب

بازار سنتی رشت

محله ساغریسازان

بازدید از محله های قدیمی به علت پیشرفت بنا های شهری دیگر کمتر امکان پذیر است. محله ساغریسازان اما یکی از محله های کمتر دست خورده است و شکل و شمایل گذشته خود را حفظ کرده. مردمان این محله که نزدیک بازار سنتی رشت است به دباغی ساغری نوعی چرم برای کفش مشغول بوده اند از همین روی به این محله ساغریسازان می گویند.

وجود کافه های قدیمی و جذاب و همچنین بنا های زیبا و تاریخی و گاها متروکه امکان عکاسی و تماشا بخشی از تاریخ را فراهم کرده که ممکن است چند سال دیگر در دسترس نباشد و این محله هم درگیر ساختمان سازی شود.

  • آدرس: رشت، خیابان مطهری، محله ساغریسازان

محله ساغریسازان

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

باغ محتشم یا پارک شهر یکی از پارک های قدیمی شهر رشت است. این پارک که در دوره قاجاریه باغی برای استراحت تابستانه بود امروزه به صورت عمومی قابل بازدید است. این باغ پر از درختان پیر و کهن سال اند و برخی که خشک شده اند به دست هنرمندان رشتی به تندیس های چوبی جذاب تبدیل شده اند.

در این باغ عمارت کلاه فرنگی قرار دارد این عمارت که از بیرون سه طبقه به نظر می رسد دارای چهارطبقه است. این عمارت امروزه پایگاه پژوهشی است امکان بازدید آن بدون هماهنگی وجود ندارد. از دیگر امکانات پارک می توان به زمین فوتبال، وسایل بازی، امکانات صخره نوردی و … اشاره کرد.

  • آدرس: رشت، بزرگراه بهشتی، نرسیده به میدان سیادتی

باغ محتشم و عمارت کلاه فرنگی

سبزه میدان رشت

یکی از مکان هایی که شما را از شلوغی شهر دور می کند سبزه میدان رشت است. این میدان که پر از کبوتر است غالبا مکانی برای بازی هایی مثل دومینو و شطرنج است. قدمت این میدان به دوران مظفر الدین شاه می رسد و او دستور داد تا این میدان را باغچه بندی کنند و گورستانی که در مجاورت آن بود را متروکه کرد. سبزه میدان دارای تندیس های از افراد مشهور گیلان همچون شیون فومنی است و اگر می خواهید تا در کنار غذا دادن به کبوتران فکر و خیال خود را جمع کنید از این مکان غافل نشوید.

  • آدرس: رشت، حدفاصل خیابان لاکانی – استاد سرا

سبزه میدان رشت

بوستان مفاخر رشت

وقتی نام بوستان مفاخر را می شنوید احساس می کنید این بوستان پر از تندیس افراد مشهور است در حالی که پیاده رو های این بوستان به نام مفاخر مختلف نام گذاری شده است . بوستان مفاخر با داشتن درختان کهن سال و پیاده رو های بلند و بالا که در کنار آنها پر از شمعدونی است شناخته می شود. این بوستان به نسبت بقیه پارک های رشت آرامش بیشتری دارد و خلوت تر است.

در کنار این بوستان رودخانه قرار گرفته که در گذشته در انتها بوستان یخچال طبیعی حاصل از برف و یخ رودخانه جمع آوری می شده وبازدید از آن خالی از لطف نیست. این بوستان نزدیک تالاب عینک است و می توانید در مسیر دسترسی به تالاب از آن بازدید کنید. همچنین امکانات رفاهی مانند کافه در این بوستان وجود دارد. 

  • آدرس: رشت، بلوار شهید بهشتی، خیابان هنر

بوستان مفاخر رشت

کلام پایانی

سفر به گیلان و رشت همیشه پر ماجرا و خاطره انگیز است. شهر باران با مردمانی خونگرم و طبیعتی چشم نواز و تاریخی ارزشمند همواره جایی برای دیدن و لذت بردن است. در این مجله گردشگری پته سعی داشتیم تا بهترین مکان های دیدنی رشت را به شما معرفی کنیم. در لیست ما جای کدام مکان خالیست؟ به ما بگویید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید