جاهای دیدنی ماسال؛ پرواز بر فراز ابرها

ایرانگردی گیلان
جاهای دیدنی ماسال؛ پرواز بر فراز ابرها

ماسال، شهری زیبا در استان گیلان است که با طبیعت خیره‌کننده و جاذبه‌های گردشگری فراوانش، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. از جاهای دیدنی ماسال می‌توان به بام سبز اشاره کرد که از قله‌اش می‌توان به دیدنی‌ترین مناظر شهر و دریا نگاهی انداخت. رودخانه‌ها و آبشارهای اطراف شهر نیز با صدای آب و زیبایی طبیعت، گردشگران را به خود جذب می‌کنند؛ همچنین ییلاق های ماسال با مناظر زیبا و جاذبه‌های طبیعی متنوع خود، جزو مقاصد محبوب گردشگری است.

در این محتوا لیستی از جاهای دیدنی ماسال را برای شما آماده کردیم؛ در صورتی که قصد سفر به این شهر زیبا در استان گیلان را دارید تنها کافی است اقدام به خرید بلیط هواپیما رشت نمایید.

ماسال گیلان

شهر زیبا و سرسبز ماسال اگرچه کوچک است، ولی در خودش جاذبه‌های بسیاری جای داده است. ماسال در نزدیکی رودخانه خالکایی قرار گرفته است و بهشت گمشده گیلان لقبی مناسبی برای این شهر است. شهر ماسال در 55 کیلومتری رشت و 60 کیلومتری شهر تالش و در مرکز استان گیلان قرار دارد. ماسال در فاصله  380 کیلومتری شهر تهران واقع شده است.

ییلاق‌های متنوع، آبشارهای مرتفع، جنگل‌های هیرکانی، بازارهای شلوغ و باغ پرندگان زیبایش به این مکان رونق بخشیده است و مردم این شهر از طرق مختلف به میزبانی از گردشگران مختلف می‌پردازند و درآمدزایی می‌کنند. البته میزبانی و پذیرایی از گردشگران تنها روش درآمدزایی مردم ماسال نیست و مردم ماسال از دامداری، کشاورزی، پرورش گاو، گوسفند، پرندگان، شالیزار و از همه مهمتر تولید و عرضه صنایع دستی کسب درآمد می‌کنند. از جمله صنایع دستی رایج مردم ماسال می‌توان به حصیربافی، ابریشم‌بافی، گلیم‌بافی، شال‌بافی و چوب‌تراشی اشاره کرد که در بازارهای این شهر نیز به فروش می‌رسند.

جاهای دیدنی ماسال

مردم شهر ماسال اکثرا مسلمان شیعه و سنی هستند. مردم شهر ماسال حتی اگر برای پیشرفت هم شهر خود را ترک کرده باشند، اما در تعطیلات سری به شهر مادری خود می‌زنند و تجدید خاطره می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که مردم ماسال از قوم تالش بوده و گویش آن‌ها تالشی است.

شهر ماسال که از آب و هوای بسیار خوبی برخوردار بوده، مدام انسان را وادار می‌کند تا هوای پاک و تازه‌اش را تنفس کند و از نسیم ملایم و دلنوازش لذت ببرد. آب و هوای شهر ماسال نیز همانند دیگر شهرهای گیلان و شمال ایران مرطوب است و در بعضی نقاط مرتفع نیز کوهستانی و نیمه مرطوب می‌شود.

از آنجایی که این شهر در شمال ایران واقع شده است و آب و هوای نسبتا خنک و مرطوبی دارد، برای طبیعت‌گردان و مسافران نوروزی در فصل بهار و خنکای پاییز می‌تواند مکان مناسبی برای گردشگری باشد.

  • آدرس: ایران، گیلان، ماسال

جاهای دیدنی ماسال

تاریخچه شهر ماسال

قدمت بافت شهر ماسال به میلیو‌ن‌ها سال پیش و به عصر آهن باز می‌گردد و گورستان‌های قدیمی و بناهای خرابه‌ای که توسط باستان‌شناسان کشف شده‌اند نیز این فرضیات را تایید می‌کنند. ماسال اگرچه دارای قدمت بالایی است، ولی کمتر از نیم قرن است که به عنوان یک شهر شناخته می‌شود.

 شهر ماسال به دلیل قرار گرفتن در مجاورت رود خالکایی به مکانی برای داد و ستد کالا تبدیل شده بود و بازاراهایی به صورت هفتگی برای این امر دایر میشد. ماسال که به‌عنوان یک شهر شناخته نمیشد، فاقد هیچگونه امکانات رفاهی، مدرسه، درمانگاه و تفریحگاه نبود و عده‌ای از مورخان این مکان را یک بن‌بست جغرافیایی و اجتماعی نامیده‌اند.

اما پس از آنکه اداره منطقه ماسال به فردی بنام انامقلی ماسالی واگذار شد، تغییرات گسترده‌ای در این منطقه ایجاد کرد و امکانات بسیاری برای ساکنین این شهر فراهم نمود. مدرسه، مسکن، درمانگاه و خدمات درمانی و پزشکی از جمله امکاناتی است که توسط انامقلی در این مکان فراهم گردید. این منطقه همچنین در بین سال‌های 1340 تا 1350 شمسی به امکانات مهمی چون آب و برق مجهز شد و پس از تاسیس شهرداری، فرآیند پیشرفت این منطقه بیش از پیش سرعت گرفت. انامقلی با اینکه زا تحصیلات بالایی برخوردار نبود، ولی خود از اهمیت بالای تعلیم و تربیت، راه‌سازی و امکانات شهری خبر داشتو تمام تلاش خود را طی 50 سال برای ماسال انجام داد تا آن را به مکانی برای سکونت با امکانات رفاهی تبدیل کند.

ماسال که تا قبل از سال 1375 شمسی از توابع شهر تالش محسوب میشد و پس از تغییرات گسترده‌ای که در این مکان صورت گرفت، در سال 1376 شمسی ماسال به‌عنوان یک شهر جداگانه شناخته شد.

جاهای دیدنی ماسال

جاهای دیدنی ماسال

شهر ماسال جاذبه‌های گردشگری زیاد و مختلفی دارد که بازدید از این شهر را برای هر فردی واجب می‌کند. آبشارهای پرآب و مرتفع، ییلاق‌های جذاب و متنوع، پارک جنگلی و دشت‌های زیبا و سرسبز آن به بهانه‌ای برای گردشگران تبدیل شده است.

در ادامه به جاهای دیدنی شهر ماسال می‌پردازیم و به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم تا از این جاهای دیدنی لیستی تهیه کنید تا از آن‌ها بازدید کنید. همچنین به دلیل محدودیت زمانی که در سفر دارید، سعی کنید تا بهترین‌ها و متنوع‌ترین لیست جاهای دیدنی را برای خود تهیه کنید؛ هر چند پیشنهاد ما این است که اگر فرصت زیادی برای بازدید از این شهر دارید تا جای ممکن از تمامی این مکان‌ها بازدید کنید. درصورتی که از تماشای جاهای دیدنی ماسال لذت برده و زمان کافی داشتید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از جاهای دیدنی رشت هم بازدید کنید.

بام سبز ماسال

در ارتفاعات شهر ماسال و در دل طبیعت سبز زیبایش، می‌توان برای لحظاتی ذهن خود را از تمامی دغدغه‌ها خالی کرد و هوای پاک و البته مه‌آلود آن را تنفس کرد. به بام سبز که می‌روید، حوالی غروب و شروع تاریکی چراغ‌های خانه‌های ماسال را می‌بینید که به نوبت روشن می‌شوند و منظره زیبایی پدید می‌آورند. در ارتفاعات بام سبز می‌توانید مناظر دلنشین شهرستان‌های دیگری چون بندر انزلی و صومعه‌سرا را نیز مشاهده کنید.

به دلیل نزدیکی بام ماسال تا شهر، دغدغه‌ای برای بازدید از آن ندارید و کافی است فقط یک کیلومتر مسیر این ارتفاعات را پیمایش کنید.

  • آدرس بام سبز ماسال: گیلان، یک کیلومتری ماسال، بام سبز ماسال

بام سبز ماسال

منطقه شاندرمن

اگر می‌خواهید از یک منطقه همه چیز تمام بازدید کنید، منطقه شاندرمن همان جایی است که دنبال آن می‌گردید. این منطقه جاذبه‌های گردشگری زیادی در خود جای داده است و نام این منطقه با دیگر جاهای دیدنی ماسال آورده می‌شود.

منطقه شاندرمن یک منطقه کوهستانی و جنگلی است که در فاصله 10 کیلومتری شمال شهر ماسال قرار گرفته است. این منطقه جزو حوزه شهرستان تالش است و از سمت جنوب به ماسال، از سمت شمال به رضوانشهر، از غرب به خلخال و از سمت شرق به صومعه‌سرا راه دارد.

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمال ایران، قلعه رودخان که دارای پیشینه تاریخی است، در فاصله 30 کیلومتری شاندرمن واقع شده است و با شهر رشت مرکز استان گیلان نیز 60 کیلومتر فاصله دارد.

شاندرمن در دو روایت به معنای «با من رفتن» و «شاه در من» روایت شده است و دلیل آن برای مورد اول، قرارگیری این منطقه در مسیر کاروانسراهایی که قصد خلخال راهی سفر شده‌اند، بوده است و مورد دوم نیز به علت وجود ییلاق‌های شاه‌نشین این منطقه بوده است.

غار آویشو، رودخانه مرغک، ییلاق دشت آلنزه، منطقه باستانی اسبه ریسه، ییلاق واشیار، آبشار ویوز آلنزه، جمعه بازار شاندرمن، روستای سیاهمرد و امامزاده شفیع همگی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند.

  • آدرس منطقه شاندرمن: گیلان، تالش، 10 کیلومتری ماسال، منطقه شاندرمن

منطقه شاندرمن از جاهای دیدنی ماسال

ییلاق اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلنگاه از جاهای دیدنی ماسال و اولین مکانی که در مسیر رفتن به ماسال باید از آن بازدید کنید، است که درخت‌های زیبایش که در فصل بهار و تابستان سرسبز و در فصل پاییز زرد، نارنجی، قرمز و برگ‌ریزان جلوه‌ای گیرا به این منطقه بخشیده‌اند.

دلیل نامگذاری این منطقه به اولسبلنگاه، وجود درختان مرتفع و بلند هستند و واژه اولسبلنگاه نیز به معنای «درختی در بلندی یا ارتفاع بالا» است. مردم محلی این منطقه به دلیل وجود درختان مَمرَز در ارتفاعات، این منطقه را با ترکیب دو واژه «اولَس» و «بلنگاه»، اولَسبلنگاه نامگذاری کرده‌اند و آن را مکانی برای روییدن درختان ممرز بلندقامت می‌دانند.

شاید جالب باشد این را نیز بدانید که این درختان ارتفاعی بین 15 الی 25 متر داشته و در بعضی موارد ارتفاع این درختان تا 30 متر هم می‌رسند. خانه‌ها و کلبه‌های چوبی و رنگی اهالی این منطقه زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده‌اند.

اگر به هوای مه‌آلود و درختان رنگ‌آمیزی شده علاقه دارید؛ بد نیست تا برای دقایقی نیز در طبیعت زیبایی اولسبلنگاه قدم بزنید و این را نیز فراموش نکنید که حتما از دکه‌های محلی گوشت آن بازدید کنید و روز خود را با تخم مرغ و نان تازه شروع کنید.

  • آدرس ییلاق اولسبلنگاه: گیلان، 25 کیلومتری ماسال، 35 کیلومتری جاده گیلوان

ییلاق اولسبلنگاه

ارتفاعات آلاله پشته

اگر به ماسال سفر می‌کنید، حتما از ارتفاعات آلاله پشته که از زیباترین جاهای دیدنی ماسال است بازدید کنید و دلیل آن وجود سنگ یادبود قهرمانی بنام میرزا کوچک خان جنگلی و یار وفادارش گائوک آلمانی است. میرزا کوچک خان جنگلی و یار وفادارش حین فرار به سمت خلخال در جنگل‌های گیلوان، بی‌رحمانه به قتل رسیدند. سر میرزا کوچک خان جنگلی را از بدنش جدا کردند و گائوک آلمانی نیز در سرمای طاقت‌فرسای این منطقه یخ زد. گل‌های شقایق ارتفاعات آلاله پشته در دشت سرسبزش جلوه زیبایی بخشیده است و در فصل بهار جلوه زیبایی به خود می‌گیرد.

  • آدرس ارتفاعات آلاله پشته: گیلان، 30 کیلومتری ماسال، بعد از ییلاق اولسبلنگاه، ارتفاعات آلاله پشته

ارتفاعات آلاله پشته

ییلاق سوچاله

یکی دیگر از مناطق دیدنی شهر ماسال، ییلاق سوچاله است که به دلیل وجود کلبه‌های چوبی دوطبقه و رنگارنگش معروف شده است.

این ییلاق نیز در جو مه‌آلودی که در ارتفاعات 1800 متری ایجاد شده است، غروب‌های دل‌نگیز و به‌یادماندنی دارد که می‌توانید برای گرفتن عکس یادگاری مکان مناسبی باشد.

گیاه‌های گلپر و خنجری، طبیعت سرسبز و ابرهای مه‌آلودش جلوه‌های زیبایی به این منطقه بخشیده است و از دور که به این منطقه خیره می‌شوید، در میان ابرهای مه‌آلود کلبه‌های رنگارش، انسان را مجذوب خود می‌کند.

  • آدرس ییلاق سوچاله: گیلان، ماسال، 5 کیلومتری ییلاق اولسبلنگاه، ییلاق سوچاله

ییلاق سوچاله از جاهای دیدنی ماسال

ییلاق واشیار

از ییلاق‌های سرسبز ماسال که جزو زیباترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است، می‌توان به ییلاق واشیار اشاره کرد که آبشار سرد و خروشانش، این منطقه را به ییلاق اهالی ماسال و محلی برای گردشگران تبدیل کرده است.

به دلیل وجود آبشار سرد مرتفعش که حدود 11 متر ارتفاع دارد، آب و هوای این ییلاق در فصل تابستان نیز خنک است و برای آب‌تنی و تفریح گزینه مناسبی برای گردشگران است. حین بازدید از این منطقه تجهیزات شنا همراه خود داشته باشید و یه تنی به آب بزنید و لذتش را ببرید؛ هر چند عمق این آبشار حدود 1 متر است، ولی اگر همراه خود خردسال دارید، حتما مراقبش باشید.

  • آدرس ییلاق واشیار: گیلان، 58 کیلومتری ماسال، شاندرمن، ییلاق واشیار

ییلاق واشیار از جاهای دیدنی ماسال

ییلاق اسپی دشت

از زیبایی‌های طبیعی ییلاق‌های ماسال که نمی‌شود ساده گذشت، ولی به ییلاق اسپی دشت که بروید، اسب‌های وحشی و آزادش را خواهید دید که زیبایی این منطقه را بیشتر کرده‌اند. این اسب‌ها در ابرهای مه‌آلود ماسال رها و آزاد هستند و تماشای اسب‌های کوچک و بزرگی که در دل طبیعت می‌دوند، لذت خاص خودش را دارد. فقط این نکته را مدنظر داشته باشید؛ حین بازدید از این منطقه و تماشای اسب‌های وحشی، از نزدیک شدن بدون احتیاط به اسب‌ها، خصوصا کره اسب‌ها و مادیان‌های حامله خودداری کنید، زیرا ممکن است دچار ترس شده و به شما حمله‌ور شوند.

  • آدرس ییلاق اسپی دشت: گیلان، 20 کیلومتری ماسال، ییلاق اسپی دشت

ییلاق اسپی دشت

منطقه باستانی اسبه ریسه

در ییلاق اسپی دشت یک منطقه باستانی با قدمتی تقریبا 3000 ساله وجود دارد که آن را منطقه اسبه ریسه می‌نامند. کارشناسان باستان‌شناسی قدمت این منطقه را در حدود 1000 سال پیش از میلاد مسیح دانسته‌اند و البته در برخی شواهد نیز رونق این منطقه به چندین قرن پیش از ظهور اسلام بازمی‌گردد.

فضاهای معماری و بقایای دیوارهای دفاعی این منطقه نشانگر استفاده از مصالحی چون سنگ‌های رودخانه‌ای، ملات گل و سنگ‌های زاویه‌دار برای ساخت بناهای این منطقه است. حین بازدید از این منطقه، از گورستان استودان‌های افقی و طاق‌باز آن که بقایای 28 استودان هخامنشی در آن کشف شده است، بازدید کنید. استودان یا گوردخمه به محل نگهداری استخوان مردگان در دین مزدیسنا گفته می‌شود.

همچنین پس از حفاری‌هایی که توسط باستان‌شناسان در این منطقه انجام شده است، آثاری چون کوزه‌های سفالی، نساجی، خمره و کاسه کشف شده است.

دیوار سنگی اسبه ریسه که از مرتفع‌ترین دیوارهای طبیعی صخره‌نوردی در کشور است، دارای امکانات بسیاری برای صخره‌نوردان است. همچنین کایاک سواری در رودخانه دامنه دیوار سنگی ساپی از دیگر تفریحات رایجی است که علاقه‌مندان را برای ساعاتی سرگرم می‌کند.

  • آدرس منطقه باستانی اسبه ریسه: گیلان، 20 کیلومتری ماسال، ییلاق اسپی دشت، منطقه باستانی اسبه ریسه

منطقه باستانی اسبه ریسه

ییلاق تلارگاه

یکی دیگر از ییلاق‌های دیدنی و جذاب ماسال، ییلاق تلارگاه است که به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، فاقد آنتن‌دهی و اینترنت است و ممکن برای افرادی که به استفاده از اینترنت اعتیاد دارند، راه گریزی باشد تا بجای فضای مجازی برای اندک زمانی هم که شده، از زندگی واقعی لذت ببرند ابرهای مه‌آلود در جنگل‌ها و دره‌های زیبایش نمایی زیبا پدید آورده‌اند.

  • آدرس ییلاق تلارگاه: گیلان، ماسال، ییلاق تلارگاه

ییلاق تلارگاه

ییلاق خشکه دریا

در منطقه شاندرمن و درون یک دره سرسبز، ییلاق خشکه دریا واقع شده که محل تلاقی چندین رود پرآب شهر ماسال است. این ییلاق در میان رشته‌کوه‌های دشته و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار دارد و به دلیل وجود محل تلاقی رودها از آب و هوای مطبوعی برخوردار است. البته در گذشته این منطقه دریاچه پرآبی داشته است ک متاسفانه خشک شده است و فقط چندین رود پرآب از آن باقی مانده‌اند که از هیچی بهتر است.

از شهر ماسال تا این مکان دیدنی حدود 38 کیلومتر فاصله است و به دلیل مسیر پرپیچ و خمش با خودرو حدود یک ساعت زمان می‌برد؛ هرچند تمام مسیر را نمی‌توان با وسیله نقلیه پیمود و حدود 4 کیلومتر پیاده روی دارد.

  • آدرس: گیلان، 38 کیلومتری ماسال، شاندرمن، ییلاق خشکه دریا

ییلاق خشکه دریا

ییلاق ملومه

اگر قصد سفر چند روزه به ماسال و گردش در دل طبیعت بکر آن را دارید، ییلاق ملومه با کلبه‌ها و خانه‌های رنگارنگش می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامت باشد. همچنین به دلیل تعداد بالای خانه‌های این منطقه، دغدغه‌ای برای پیدا کردن مکانی مناسب برای سکونت نخواهید داشت. این ییلاق که در دل دشت و دره و در حوالی کوه و تپه قرار دارد و بازدید از این ییلاق جدا از اقامت نیز خالی از لطف نیست. البته فاصله زیاد و 137 کیلومتری این منطقه که از توابع دیلمان است با ماسال می‌تواند شما را در بازدید از این منطقه صرف نظر کند.

  • آدرس ییلاق ملومه: گیلان، دیلمان، 137 کیلومتری ماسال، ییلاق ملومه

ییلاق ملومه از جاهای دیدنی ماسال

ییلاق خندیله پشت

در ارتفاعات ماسال، جای دیدنی دیگری بنام ییلاق خندیله پشت قرار دارد که آب و هوای مه‌آلود نسبتا سردش، این مکان را به محلی مناسب برای بازدید در فصل‌های بهار و تابستان تبدیل کرده است. از آنجایی که آب و هوای این ییلاق نسبت به دیگر مناطق سردتر است، حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید.

  • آدرس ییلاق خندیله:  گیلان، ماسال، ییلاق خندیله پشت

ییلاق خندیله پشت

ییلاق شنبه راه

کلبه‌های چوبی و طبیعت سرسبز ییلاق شنبه راه سبب شده است تا سالانه گردشگران زیادی در این منطقه اسکان کرده و چند روزی را به گشت و گذار در دل طبیعت پاکش سپری کنند.

از شهر ماسال تا ییلاق شنبه راه حدود 32 کیلومتر فاصله وجود دارد، ولی به دلیل مسیر پرپیچ و خمش حدود یک ساعت زمان می‌برد تا به مقصد برسید.

اهالی ییلاق شنبه راه اکثرا دامپرور هستند و به محض ورود به این منطقه گله‌های گاو و گوسفند را مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد می‌شود تا در صورت امکان از لبنیات محلی مردم این منطقه برای صبحانه استفاده کنید و لذتش را ببرید.

  • آدرس ییلاق شنبه راه: گیلان، 32 کیلومتری ماسال، گیلوان، ییلاق شنبه راه

ییلاق شنبه راه

ییلاق دشت آلنزه

وجود درختان افرایی که بیش از 200 سال قدمت دارند، طبیعت سرسبزی را پدید آورده است که تماشای آن برای لذت بردن کافی است. از شهر ماسال تا ییلاق دشت آلنزه حدود 58 کیلومتر فاصله وجود دارد و حدود 2 الی 3 ساعت زمان برای رسیدن به مقصد لازم است.

ییلاق دشت آلنزه در میان کوه‌های شاندرمن واقع شده است و همانند ییلاق اسپی دشت، اسب‌های وحشی آزاد و رها در دل طبیعت گردش می‌کنند. اگر خواستید از این اسب‌ها عکس بگیرید، حتما نکات ایمنی رعایت کرده و زیاد به آن‌ها نزدیک نشوید و در صورت امکان از یک فرد محلی تقاضای راهنمایی کنید.

  • آدرس ییلاق دشت آلنزه: 58 کیلومتری ماسال، شاندرمن، بیتم، ییلاق آلنزه

ییلاق دشت آلنزه

ییلاق شالما

در فاصله 12 کیلومتری جنوب غربی شهر ماسال، در یکی از مناطق سرسبز محصور شده توسط رشته‌کوه‌های البرز، ییلاق شالما واقع شده است. از جاذبه‌های این ییلاق می‌توان به وجود 5 چشمه آب اشاره کرد که به رودهای شالما و چسلی سرازیر می‌شوند.

همچنین وجود بقاع متبرکه سید رضا علی و سید مهر علی در این ییلاق سبب شده است تا این منطقه برای اهالی شالما مقدس شمرده شود و گردشگران زیادی از این بقاع متبرکه بازدید می‌کنند.

کبابی، هیزم فروشی و فروشنده‌های خوج (گلابی‌های جنگلی) در مسیر رفتن به ییلاق شالما رویت می‌شوند. حرفه اصلی مردم ییلاق شالما چوب‌تراشی است و حدود 150 سال است که در این منطقه اهالی فن به چوب‌تراشی و تولید صنایع دستی چوبی می‌پردازند.

هنگامی که از ماسال به سمت شالما رهسپار می‌شوید؛ پرورش ماهی‌های قزل آلا و گل‌های عطرآگین، صنایع دستی و گلدسته‌های امامزاده و سقف‌های رنگی و شیروانی خانه‌های اهالی شالما نوید نزدیک شدن شما به ییلاق شالما است.

  • آدرس ییلاق شالما: گیلان، 12 کیلومتری ماسال، ییلاق شالما

ییلاق شالما از جاهای دیدنی ماسال

ییلاق خان بند

حین سفر به ماسال بازدید از ییلاق خان بند را فراموش نکنید که طبیعت سرسبز و آب و هوای دلپذیرش، محل مناسبی برای بازدید گردشگران است. نکته‌ای که در مورد این ییلاق وجود دارد، حرکت سریع ابرهای سفید و دودی ییلاق خان بند است که شما را مبهوت خود خواهد کرد. ییلاق خان بند به دلیل طبیعت سرسبز و آب و هوای پاکش، چراگاه مناسبی برای گوسفندان اهالی منطقه است. ضمنا جالب است بدانید که ییلاق خان بند در مرز هوایی گیلان و اردبیل قرار دارد و سرعت زیاد ابرهای این ییلاق نیز به همین دلیل است.

  • آدرس ییلاق خان بند: گیلان، ماسال، ییلاق خان بند

ییلاق خان بند

قلعه کول

در روستای وشمه سرا از توابع شهرستان ماسال که به روستای قلعه کول نیز معروف است، قلعه خشتی وجود دارد که به جامانده از قرن دوم و سوم هجری قمری در دوره حکومت عباسیان بر ایران است. از ماسال تا روستای وشمه سرا حدود 4 کیلومتر فاصله وجود دارد و مردم این روستا به زبان تالشی صحبت می‌کنند. شغل مردم این روستا اکثرا کشاورزی و دامداری است. این قلعه روی تپه‌ای در ارتفاعات 35 متری واقع شده است و بازدید از این قلعه تاریخی خالی از لطف نیست.

  • آدرس قلعه کول: گیلان، ماسال، روستای وشمه سرا، قلعه کول

قلعه کول

غار آویشو

در فاصله 22 کیلومتر شهر ماسال و در 40 کیلومتری جنوب غربی شاندرمن، در ارتفاعات 1460 متری از سطح دریا، غار آویشو قرار گرفته است. در شهر ماسال حدود 17 غار کوچک و بزرگ واقع شده است و بزرگترین آن‌‌ها، غار آویشو است. این غار که در میان مناطقی چون «انده چو»، «تائی بنه» و «خماسون» در ورودی‌های کم آب زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

این غار را آویشو، آویشوی و آبیشوی می‌نامند و در زبان تالشی به معنای محل فرورفتن آب است که نام چشمه‌ای در نزدیکی این غار نیز همین است و الهامی برای نامگذاری این غار بوده است.

قدمت این غار به میلیون‌ها سال پیش بازمی‌گردد و بعضی از زمین‌شناسان نیز طول عمر این غار را 75 میلیون سال اعلام کرده‌اند. سنگ‌های دگرگونی کمپلکس شاندرمن که در مجاورت این غار شکل گرفته‌اند، از بقایای سنگ‌های دگرگون شده اقیانوس «پالئوتتیس» هستند و بر زیبایی این غار افزوده‌اند.

این غار فقط یک دهانه دارد و ارتفاع این دهانه تا سطح دریا حدود 1460 متر است. ارتفاع دهانه غار حدود 19 متر، طول غار 740 متر، عرض آن 14 متر و عمق غار حدود 150 متر است و جانورانی چون خفاش، بشه، حلزون و آبدزدک در این غار زندگی می‌کنند.

غار آویشو یک غار آبی و آهکی است که درون آن هفت چشمه جاری شده است و آب رودخانه نیز در آن جریان دارد. از ابتدای ورود شما به غار تا انتهای مسیر آب جریان دارد و 9 حلقه چاه اصلی و یک حلقه چاه فرعی در آن دایر شده است. قندیل‌های آویزان از سقف این غار که شکل گرفته از رسوبات آهکی در گذر زمان هستند، بر زیبایی این غار افزوده و صدای قطرات آب از آن‌ها صدای دلنوازی به گوش شما می‌رساند.

حین بازدید از این غار حتما نکات ایمنی را رعایت کنید و با تجهیزات کامل از آن بازدید کنید. ضمنا بدون راهنما به دنبال ماجراجویی در این غار نروید.

  • آدرس غار آویشو: گیلان، 22 کیلومتری ماسال، 40 کیلومتری جنوب غربی شاندرمن، غار آویشو

غار آویشو

آبشار رامینه

آبشار رامینه یکی از جاهای دیدنی ماسال محسوب می شود. در ارتفاعات ماسال، در مسیر جاده اصلی و در جنگل سرسبزش، آبشار پرآبی وجود دارد که به دلیل قرار گرفتن در شیب تند، روی سنگ‌ها ریخته می‌شود و آن را آبشار رامینه می‌نامند. ارتفاع این آبشار از سطح دریا 629 متر است و ارتفاع آبشار حدود 10 متر تخمین زده شده است. در نزدیکی این آبشار هتل راتینس برای پذیرایی از مسافرین وجود دارد، هرچند گردشگران می‌توانند در دل طبیعت نیز چاد بزنند. این آبشار تا ییلاق اولسبلنگاه 4 کیلومتر فاصله دارد و تا شهر ماسال حدود 14 کیلومتر فاصله دارد. متاسفانه در این منطقه آنتن‌دهی ضعیف است، ولی هتل محل اقامت مسافرین مجهز به تلفن ثابت است.

  • آدرس آبشار رامینه: گیلان، 14 کیلومتری ماسال، آبشار رامینه

آبشار رامینه از جاهای ماسال و ماسوله گیلان

آبشار تولی نسا

یکی دیگر از مرتفع‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ماسال، آبشار تولی نسا است که حدود 10 متر ارتفاع دارد و از بالای یک دیوار مرتفع صاف به درون دریاچه می‌ریزد. برای رفتن به این آبشار بهتر است تا از خودروهای آفرود استفاده کنید، ولی از مسیر جاده آسفالت نیز می‌توان به این آبشار دسترسی داشت، ولی حدود 2 ساعت زمان می‌برد. کوهنوردی، پیاده‌روی، جنگل‌نوردی، آب‌تنی، عکاسی، سافاری و ماجراجویی در دل طبیعت از جمله تفریحاتی است که در این منطقه رایج است.

  • آدرس آبشار تلی نشا: گیلان، ماسال، آبشار تولی نسا

آبشار تولی نسا

پارک ساحلی ماسال

در مجاورت رودخانه خالکایی، پارک ساحلی ماسال قرار دارد که به تفریحگاه و محلی برای جمه‌شدن گردشگران تبدیل شده است. این پارک ساحلی از امکانات رفاهی زیادی برخوردار است، از جمله امکانات این پارک می‌توان به آلاچیق، صندلی، سرویس بهداشتی و وسایل بازی و سرگرمی کودکان چون قصر بادی اشاره نمود.

آدرس پارک ساحلی ماسال: گیلان، 1.5 کیلومتری ماسال، مجاور رودخانه خالکایی، پارک ساحلی ماسال

پارک جنگلی ریزه‌مندان

پارک جنگلی ریزه‌مندان محیطی سرسبز به وسعت 200 هکتار دارد که مکان مناسبی برای گردشگری و طبیعت‌گردی است. شما همچنین می‌توانید همراه خانواده خود در این مکان توقف کنید و ناهار را در طبیعت زیبایش صرف کنید. لازم به ذکر است در بخش‌هایی از این پارک جنگلی امکانات رفاهی موجود است. جنگل‌های هیرکانی از آستارا در گیلان شروع می‌شود و تا گیلداغی استان گلستان ادامه می‌یابد.

  • آدرس پارک جنگلی ریزه‌مندان: گیلان، ماسال، پارک جنگلی ریزه‌مندان

پارک جنگلی ریزه‌مندان

اقامتگاه‌های ماسال 

یکی از دغدغه‌های افراد برای سفر، انتخاب اقامتگاهی مناسب است که از تمامی امکانات رفاهی برخوردار باد و به جاهای دیدنی منطقه نیز نزدیک باشد. البته انتخاب اقامتگاه به خود شما بستگی دارد و نسبت به نیاز و سلیقه خود می‌توانید هتل، ویلا و کلبه را برای سکونت در این منطقه برگزینید. در ادامه چندین هتل مناسب برای سکونت در ماسال برای شما آورده‌ایم:

  • مجتمع دهکده توریستی ملل شاندرمن
  • هتل راتینس شاندرمن
  • هتل آریانا ماسال

هتل توریستی ملل شاندرمن در یک طبقه بنا شده و دارای 11 اتاق جداگانه همراه با تمامی امکانات رفاهی است. اتاق‌های ویلاهای این مجتمع دونفره، سه نفره، چهار نفره، شش نفره، نه نفره و پانزده نفره هستند که قاعدتا هزینه اجاره این اتاق‌‌ها با افزایش ظرفیت نیز افزایش می‌یابد.

آدرس مجتمع دهکده توریستی ملل شاندرمن: گیلان، 10 کیلومتری ماسال، شاندرمن، روستای بیتم

هتل راتینس نسبت به مجتمع دهکده توریستی ملل شاندرمن مجلل‌تر است و در دو طبقه با ظرفیت 42 اتاق ساخته شده است. این هتل 4 ستاره در سال 1398 افتتاح گردیده و 4 کیلومتری بلوار ماسال به شاندرمن واقع شده است. اتاق‌های این هتل از دو نفره شروع شده و تا 4 نفر ظرفیت دارند.

آدرس هتل راتینس: گیلان، 4 کیلومتری ماسال، شاندرمن، هتل راتینس

هتل آریانا نسبت به دو هتل قبلی فاصله بیشتری با شهر ماسال دارد و در روستای گندز، در فاصله 12 کیلومتری شهر ماسال واقع شده است. این هتل 3 ستاره در زمینی به مساحت 1700 متر بنا شده و دارای 18 اتاق است. اتاق‌های این هتل با تفاوت بالکن‌دار و بدون بالکن قیمت‌های متفاوتی دارند.

  • آدرس هتل آریانا: گیلان، 12 کیلومتری ماسال، 8 کیلومتری جاده ماسال به سمت ییلاقات، روستای گندز، هتل آریانا

پایان سفری دل انگیز

پایان یک سفر دل‌انگیز، با تماشای جاذبه‌های دیدنی ماسال، همواره یک تجربه فراموش‌ نشدنی است. احتمالاً این سفر هیجان انگیز بهبه شهر زیبای ماسال یکی از به یادماندنی‌ترین سفرهای شما می شود؛ حتی زمانی که در حال یازگشت به خانه هستید، خاطراتی از این مسیر پرماجرا، دیدار با طبیعت بکر و آشنایی با فرهنگ و زندگی مردم محلی در ذهنتان مرور شود.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید