راه های پیدا کردن وای فای رایگان در سفر خارجی

از سفر بدانید
راه های پیدا کردن وای فای رایگان در سفر خارجی

اخیرا با پیشرفت تکنولوژی و وابستگی روزافزون انسان به تلفن‌های هوشمند و دیگر ابزارهای دیجیتال، یکی از دغدغه‌هایی که مسافران و گردشگران با آن مواجه می‌شوند، اتصال به اینترنت و استفاده از وای فای رایگان در سفر خارجی است. پس بدین ترتیب کشورهای پیشرفته در صدد رفع نیازهای شهروندان خود و مسافرانی که به دلایل مختلف از کشور آن‌ها بازدید می‌کنند، وای فای رایگان را در دسترس عموم مردم قرار دادند. علاوه بر این مالکان فروشگاه‌های بزرگ و کسب و کارهای شخصی نیز برای جذب مشتری اقدام به اضافه کردن وای فای رایگان و پولی بر امکانات کسب و کار خود کردند. اما اگر شما قصد رفتن به سفر و خرید بلیط هواپیما خارجی را دارید و به دنبال راهی برای پیدا کردن وای فای رایگان در سفر خارجی هستید؛ کافی است تا در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با مکان‌هایی که از وای فای رایگان بهره‌مند هستند، آشنا کنیم.

 وای فای رایگان در سفر خارجی

وای‌فای رایگان در سفر خارجی می‌تواند یک امکان بسیار مفید باشد که به شما کمک می‌کند تا در ارتباط با دوستان و خانواده‌تان بمانید، اطلاعات مکانی را بررسی کنید و از اینترنت برای راهنمایی و مشاوره درباره سفر خود استفاده کنید. برخی از راهکارهای برای دسترسی به وای‌فای رایگان در سفر خارجی عبارتند از:

وای فای رایگان در سفر خارجی

رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای

شاید بتوان یکی از بهترین مکان‌های مجهز به وای فای را رستوران‌ها و کافه‌ها دانست. از آنجایی که هر شخصی اعم از شهروند یا مسافر به این مکان‌ها رفت و آمد دارد، صاحبان کسب و کار نیز برای افزایش بهره‌وری و کیفیت خدمات، رستوران‌ها و کافه‌های خود را به اینترنت و وای فای رایگان و بعضا پولی مجهز نمودند.

البته در کشورهایی که گردشگران زیادی دارند، وای فای رایگان بسیار رواج پیدا کرده است و بابت اتصال افراد به وای فای هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. برای مثال در کشوری مانند ترکیه که در همسایگی کشور خودمان قرار دارد، استفاده از وای فای رایگان امری عادی است و حتی در اتوبوس‌ها، قایق‌ها و متروها و وسایل نقلیه عمومی برای مسافرین وای فای رایگان لحاظ شده است. لازم به ذکر است برای سفر به کشورهای پرگردشگر می‌توانید قبل از سفر ارز مسافرتی دریافت کنید تا در هزینه های خود صرفه جویی کرده باشید.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز از این قضیه مستثنی نیستند و با استفاده از امتیازی که وای فای رایگان برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، سودآوری بیشتری بدست آورده‌اند.

شما نیز اگر حین سفر نتوانستید به اینترنت متصل شوید از خدمات وای فای رایگان بهره‌‌مند شوید، می‌توانید به کافه یا رستوران‌های نزدیک مراجعه کنید یا از فروشگاه‌ها زنجیره‌ای بازدید کنید. البته قبل از اینکه چیزی سفارش دهید، حتما از مجهز بودن رستوران یا کافه به وای فای رایگان اطمینان حاصل کنید. به هر حال با قدم زدن و پرسش از شهروندان یا دیگر مسافران می‌توانید به وای فای رایگان متصل شوید، ولی این نکته را مدنظر داشته باشید که به اینترنت دیگر افراد به صورت هات اسپات متصل نشوید؛ زیرا ممکن است اطلاعات خصوصی و محرمانه شما در دسترس آن‌ها قرار گرفته و به حریم خصوصی شما تجاوز شود.

برای مثال تقریبا تمامی شعب فعال مک دونالد و استارباکس در کشور آمریکا و دیگر کشورها به مشتریان خود وای فای رایگان ارائه می‌دهند.

وای فای رایگان در سفر خارجی برای کافه و رستوران

کتابخانه‌های عمومی

یکی دیگر از مکان‌هایی که در بسیاری از شهرها و کشورهای خارجی مجهز به وای فای رایگان بوده، کتابخانه‌های عمومی هستند. کتابخانه‌های عمومی با هدف رفع نیاز اعضای کتابخانه و گردشگرانی که از آنجا بازدید می‌کنند، این امکان را برای عموم افراد تهیه کرده‌اند.

البته در بعضی از کتابخانه‌ها برای اجازه دسترسی به وای فای رایگان، باید حتما عضو آن کتابخانه باشید و کارت عضویت داشته باشید، ولی بعضی از کتابخانه‌ها به بازدیدکنندگان خود امکان دسترسی موقت به اینترنت می‌دهند. پس شما نیز برای بازدید از این کتابخانه‌ها باید از امکان اتصال به اینترنت مطمئن شوید و با یک تیر دو نشان بزنید.

وای فای رایگان در سفر خارجی برای کتابخانه عمومی

فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو، قطار و اتوبوس

با افزایش استفاده از وسایل نقلیه عمومی در عوض وسایل نقلیه شخصی برای کاهش آلودگی‌ها در کشورهای خارجی، امکان استفاده از وای فای رایگان برای مسافرین نیز فراهم شده است. بدین ترتیب استفاده از وای فای رایگان در اتوبوس‌ها، متروها، قطارها و ایستگاه‌های این وسایل نقلیه درون شهری و برون شهری به امری عادی تبدیل شد.

البته استفاده از وای فای فقط مختص به درون این وسایل نقلیه نبود و در محدوده ایستگاه‌های این وسایل نقلیه عمومی نیز اینترنت رایگان فراهم شده است.

در این بین با اینکه استفاده از اینترنت در هواپیماهای مسافربری میسر نیست، ولی در فرودگاه‌های هواپیما این قابلیت برای مسافرین فراهم شده است.

شما نیز اگر با هواپیما به این کشورهای خارجی سفر کردید؛ کافی است تا از مسئولین فرودگاه و دیگر مسافرین راهنمایی بگیرید. البته در بسیاری از فرودگاه‌های بین‌المللی مانند  فرودگاه بین‌المللی استانبول برای اتصال به وای فای رایگان کافی است تا وای فای تلفن همراه خود را روشن کرده و از کیوسک‌های موجود در فرودگاه، با استفاده از شماره پاسپورت خود یک رمز عبور دریافت کنید تا برای یک ساعت از اینترنت رایگان این فرودگاه بهره‌مند شوید.همچنین قبل از خروج از فرودگاه مقصد یا مکان‌هایی که قصد بازدید از آن‌ها را دارید را مشخص کنید و از مجهز بودن این مکان‌ها به اینترنت رایگان مطمئن شوید.

برای مثال در کشور آمریکا شرکت‌های مسافربری اتوبوس و قطار مگاباس و بولت‌باس در اکثر مسیرها، وای فای رایگان را برای مسافرین خود فراهم کرده‌اند.

وای فای رایگان در فرودگاه و مترو

هتل‌ها و کاروانسراها

امروزه در بسیاری از هتل‌های چند ستاره ایران هم وای فای رایگان و البته پولی رواج پیدا کرده است و این موضوع از مدت‌ها پیش در کشورهای خارجی به‌عنوان یک قابلیت ویژه و امتیازی برای جذب مشتری در هتل‌های خارجی چند ستاره پیاده‌سازی شده بود. حتی در بعضی مهمانسراها نیز می‌توان از وای فای رایگان استفاده کرد.

البته استفاده از وای فای هتل در بعضی از هتل‌های لوکس هنوز هم رایگان نیست و برای بهره‌مندی از وای فای باید هزینه اضافه پرداخت شود. این هتل‌ها بعضی از اتاق‌های خود را به وای فای مجهز می‌کنند و بدین صورت مشتریان برای بهره‌مندی از اینترنت هتل باید هزینه بیشتری برای اقامت در هتل بپردازند.

در بسیاری از هتل‌ها اینترنت رایگان در اتاق‌ها تامین می‌شود؛ با این حال در بعضی از هتل‌ها هنوز هم این امکان لحاظ نشده است و فقط در لابی هتل می‌توان به وای فای متصل شد.

شما نیز اگر قصد دارید تا به یک سفر خارجی بروید، حتما قبل از اقامت از تمامی امکانات اتاق اطلاع پیدا کرده و در صورتی که اطلاعاتی در رابطه با وای فای رایگان ذکر نشده بود، از منشی این مورد را هتل پرس و جو کنید.

وای فای رایگان در هتل

وای فای رایگان در جاذبه‌های گردشگری

یکی از بیشترین راه‌های درآمدزایی تمامی کشورها بالاخص کشورهای خارجی، کسب درآمد از گردشگران و مسافران خارجی است. گردشگران و مسافران به طور معمول حین بازدید از جاذبه‌های گردشگری انتظار دارند تا از تمامی امکانات رفاهی بهره‌مند شوند و یکی از این امکانات رفاهی، فراهم نمودن اینترنت رایگان برای تمامی بازدیدکنندگان است.

بدین ترتیب در اغلب جاذبه‌های گردشگری وای فای رایگان برای بازدیدکنندگان لحاظ شده است تا در جلب نظر آنان موفق شده و این مورد سبب شود تا بازدیدکنندگان بیشتری از این جاذبه‌های گردشگری بازدید کنند.

پس وجود وای فای رایگان می‌تواند به‌عنوان یک به تبلیغ مکان‌های گردشگری کمک کند. از مهمترین مکان‌های گردشگری که مرکز تجمع مسافران هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آثار تاریخی
  • موزه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی
  • نمایشگاه‌های عمومی و خصوصی
  • کنفرانس‌های عمومی و خصوصی
  • پارک‌های عمومی
  • اماکن فرهنگی چون سینما و تئاتر
  • استادیوم‌های ورزشی

البته این نکته را در نظر داشته باشید که وای فای رایگان در اماکن بسیار شلوغ مانند استادیوم‌های فوتبال ممکن است چالش‌هایی را به همراه داشته باشد؛ ولی در بسیاری از استادیوم‌های ورزشی مجهز این امکان فراهم شده است.

وای فای رایگان در جاذبه‌های گردشگری

وب‌سایت‌ها و نرم افزارهای وای فای رایگان

با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و تلفن‌های هوشمند، بسیاری از تولیدکنندگان محتوا و توسعه‌دهندگان نرم افزار اقدام به تولید محتوا و طراحی نرم افزارهای مختلف برای رفع نیازهای مختلف افراد کرده‌اند. به همین سبب، وجود وب‌سایت‌ها و نرم افزارهایی که شما را از امکانات رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز تجاری، سینماها، استادیوم‌های ورزشی و جاذبه‌های گردشگری مطلع سازد، غیر ممکن نخواهد بود.

پس برای اطلاع از اینکه چه مکان‌هایی وای فای رایگان دارند، می‌توانید از وب‌سایت‌ها و نرم افزارهای مختلف از این مهم اطلاع یابید. بعضی از وب‌سایت‌ها نیز در مقالات خود و نظراتی که در صفحات آن‌ها منتشر شده این موضوع ذکر شده است.

نرم افزارهای آی او اس و اندروید زیادی برای اطلاع از مکان‌های مجهز به وای فای رایگان طراحی شده است که از فروشگاه‌های اپل و گوگل پلی قابل دریافت هستند. البته برای استفاده از بعضی از این نرم افزارها باید به اینترنت متصل باشید و بعضی از نرم افزارها دارای نقشه‌های قابل دانلود هستند؛ پس بهتر است که قبل از سفر مکان‌های مجهز به اینترنت را شناسایی کرده و قبل از سفر نقشه‌ها را دانلود کنید و برای سفر نگه دارید.

از مهمترین وب‌سایت‌ها و نرم افزارهایی که می‌توان از آن‌ها برای اطلاع از مجهز بودن مکان‌های مختلف به وای فای رایگان اطلاع پیدا کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • com
  • Wifi Finder Free
  • Wifi Map
  • Open Wifi Spot
  • Work Hard Anywhere
  • Wifi Pro
  • Instabridge
  • Cafe Wifi

وای فای رایگان در فضای کار اشتراکی

یکی دیگر از راه‌هایی که برای استفاده از اینترنت و اتصال به وای فای مورد استفاده قرار می‌گیرد، فضای کار اشتراکی یا Coworking Space است. این فضای کار گرچه رایگان نیست، ولی برای بهره‌مندی از یک وای فای جهت انجام امور خود استفاده کنید.

البته این فضای کار اشتراکی محدود به یک مکان خاص است و نمی‌توان در دیگر مکان‌ها به آن اینترنت متصل شد. مهمترین ویژگی‌هایی که فضای کار اشتراکی عبارتند از:

  1. برای استفاده از فضای کار اشتراکی محدودیت زمانی وجود ندارد.
  2. برای اتصال به اینترنت فضای کار اشتراکی، از وای فای استفاده می‌شود که هم سرعت بالاتری دارد هم مصرف باتری آن کمتر است.
  3. لوازم اداری چون پرینتر در دسترس تمامی کاربران قرار دارد.
  4. تلفن و فکس در دسترس است.
  5. نسبت به دفاتر هزینه اجاره کمتری دارند.
  6. دارا بودن امکانات رفاهی چون آشپزخانه و سرویس بهداشتی

در ایران در شهرهایی چون تهران، کرج، اصفهان و … نیز چندین فضای کار اشتراکی با امکانات رفاهی و با قیمت به صرفه برای فریلنسرها در نظر گرفته شده است.

وای فای رایگان در فضای کار اشتراکی

مودم همراه

با اینکه استفاده از اینترنت مودم همراه رایگان نیست، ولی برای استفاده مطلق و به‌صرفه از اینترنت بهتر است. کافی است تا یک سیم کارت خارجی خریداری کرده و آن سیم کارت را در مودم همراه قرار دهید تا به راحتی از اینترنت آن با وای فای استفاده کنید. البته مودم‌های همراه هم باید برای استفاده شارژ شوند، پس قبل از استفاده از این مودم‌ها، آن‌ها را شارژ کنید.

مودم همراه

نکات ایمنی در هنگام استفاده از وای فای رایگان

درست است که وای فای رایگان مزایای بسیاری را برای افراد فراهم می‌کند، ولی مواردی وجود دارد که باید قبل از استفاده از وای فای رایگان عمومی مدنظر داشته باشید. از مهمترین نکات ایمنی استفاده از وای فای رایگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حین استفاده از وای فای رایگان عمومی از انجام خریدهای آنلاین خودداری نموده و از اطلاعات حساب‌های بانکی خود محافظت کنید و در تلفن همراه خود آن را ذخیره نکنید.
  • حین استفاده از شبکه‌های اجتماعی شخصی، ایمیل و نرم افزارهای حاوی اطلاعات شخصی و محرمانه، گزینه تایید دو مرحله‌ای را فعال کنید تا اگر قصد تجاوز به حریم خصوصی شما کرد، متوجه آن شوید.
  • قابلیت اتصال خودکار به شبکه وای فای را غیرفعال کنید تا از اتصال به وای فای ناامن بدون اطلاع شما جلوگیری شود.
  • پیشنهاد ما این است تا در عوض استفاده از وای فای رایگان، یک سیم کارت خارجی تهیه کرده و از اینترنت امن آن بهره‌مند شود.

نکات استفاده از وای فای رایگان

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را در مسیر پیدا کردن وای فای رایگان در سفرهای خارجی راهنمایی نموده و نکات ایمنی لازم را حین استفاده از وای فای رایگان گوشزد کنیم تا در سفر خود با مشکلاتی از قبیل سرقت اطلاعات بانکی یا تجاوز به حریم خصوصی مواجه نشوید. شما نیز اگر تجربه خرید بلیط هواپیما و سفر به کشورهای خارجی را داشته و از وای فای رایگان این کشورها استفاده کرده‌اید، تجربه خود را با ما در پته و دیگران به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید