چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟

از سفر بدانید
چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟

اگر شما هم قصد رزرو و یا خرید بلیط هواپیما را دارید، شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که باید چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟ در واقع پاسخ به این سوال، باید بگوییم که زمان حضور شما در فرودگاه به شرایط و یکسری قوانین بستگی دارد که در صورت اطلاع داشتن از آن‌ها، هیچ وقت از پروازتان جا نخواهید ماند و در زمان مناسب به پروازتان می‌رسید و می‌توانید سفری بدون استرس از جا ماندن را تجربه کنید.

دقت داشته باشید که در صورت بسته شدن گیت، کارت پرواز برای شما صادر نمی‌شود و ممکن است شما از پرواز جا بمانید. در ادامه این مطلب از پته به بررسی زمان حضور در فرودگاه برای هر دو نوع پرواز داخلی و خارجی می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

چرا باید زودتر از زمان پرواز به فرودگاه برویم؟

زمان حضور شما در فرودگاه یکی از اصلی‌ترین عوامل مهم برای رسیدن به پروازتان و رسیدن به مقصد مد نظرتان است که باید با در نظر گرفتن عواملی که در ادامه بیان می‌کنیم، زمان حضورتان را تعیین کنید. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

 

محل فرودگاه

یکی از عوامل تاثیرگذار در زمان رسیدن شما به پرواز، محل فرودگاه است. درواقع شما باید در نظر بگیرید که چقدر از فرودگاه دور هستید و فاصله شما چقدر است.

ترافیک مسیر

پس از در نظر گرفتن مسافت لازم برای رسیدن به فرودگاه، در نظر گرفتن ترافیک مسیر هم عامل مهمی است که حتما باید به آن توجه کنید.

مشکلات امنیتی

همراه داشتن برخی از وسایل مانند اشیا تیز، محصولات کشاورزی، دارویی و… در برخی موارد ممنوع و همراه با شرایط خاصی است که برای بررسی این موضوع، امکان اتلاف وقت نیز وجود دارد.

نوع پرواز

اصولا به دلیل اینکه پروازهای خارجی تشریفات بیشتری دارند، پس زمان حضور شما در فرودگاه باید زودتر از پروازهای داخلی باشد.

علاوه بر عوامل ذکر شده، بسته شدن گیت در فرودگاه‌ها، پیدا کردن باجه‌ها، آشنایی نداشتن با محیط فرودگاه و… از دیگر عواملی هستند که ممکن است باعث اتلاف وقت شوند؛ بنابراین با حضور به موقع در فرودگاه، حتی اگر در هر یک از این موارد مشکلی هم پیش آید، باز هم شما از پروازتان جا نمی‌مانید.

برای پروازهای داخلی چند ساعت قبل در فرودگاه باشیم؟

اصولاً برای پروازهای داخلی مسافران برای سوار شدن به هواپیما به تشریفات و زمان کم‌تری نسبت به پروازهای بین المللی نیاز دارند. برای اینکه پاسخ این سوال را بدانید که برای پروازهای داخلی باید چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم؟ باید بگویم که پاسخ به این سوال به عواملی مانند مکان فرودگاه، فاصله شما با فرودگاه، در نظر گرفتن ترافیک در مسیر رسیدن شما به فرودگاه زمان بسته شدن گیت و…دارد.

اما به طور کلی و در بیشتر مواقع، ۲ ساعت قبل از پروازهای داخلی لازم است که شما داخل فرودگاه باشید. در ادامه قصد داریم به بررسی زمان‌های تقریبی که برای هر یک از مراحل که در فرودگاه برای پروازهای داخلی سپری می‌شود بپردازیم.

مدت زمان بررسی فیزیکی در پروازهای داخلی

اولین مرحله در رسیدن به فرودگاه برای پروازهای داخلی بررسی فیزیکی وسایل چمدان و خود شما است. در این مرحله تنها به کمتر از ۱۵ دقیقه زمان برای بررسی کردن نیاز دارید. البته این در حالی است که شما اشیا و تجهیزات غیر مجازی همراهتان نباشد، چرا که همراه بودن این تجهیزات باعث اتلاف وقت بیشتری از شما می‌شود.

مدت زمان دریافت کارت پرواز داخلی

بعد از اینکه از لحاظ فیزیکی بررسی‌ها انجام شد، حالا نوبت به مراجعه کردن به باجه‌های ورود و تحویل مدارک شناسایی برای گرفتن بلیط و صدور کارت پرواز است. گیت داخلی بین ۳۰ الی ۴۰ دقیقه قبل از پرواز بسته می‌شود که اگر شما دیر برسید و گیت بسته شود کارت پرواز برای شما صادر نمی‌شود و این به منزله نرسیدن شما به پروازتان است.

مدت زمان سوار شدن به هواپیما بعد از دریافت کارت پرواز

حالا که کارت پرواز را دریافت کردید، نوبت به رفتن به اتاق پرواز است. در این مرحله نیز مجدداً اطلاعات شما بررسی می‌شود و محتوای کارت پرواز شما را با شناسنامه‌تان تطبیق می‌دهند. بعد از این مرحله از بازرسی، دیگر لازم به انجام هیچ تشریفاتی نیست و شما وارد کابین هواپیما خواهید شد.

 

زمان حضور در فرودگاه

برای پروازهای خارجی چند ساعت قبل در فروشگاه باشیم؟

اصولاً تشریفاتی که برای پروازهای خارجی وجود دارد نسبت به پروازهای داخلی دشوارتر و به سپری شدن زمان بیشتری نیاز است. به طور کلی مدت زمان برای بررسی و کنترل مدارک را در ادامه برای پروازهای خارجی بررسی می‌کنیم.

مدت زمان  بررسی فیزیکی در پروازهای بین المللی

بعد از اینکه شما به ترمینال بین‌المللی فرودگاه رسیدید، حالا باید چمدان‌های خود را در قسمت‌هایی که در فرودگاه تعیین شده است قرار دهید؛ سپس از گیت کنترل فیزیکی عبور کنید. در صورتی که تجهیزات و وسایل حساس و غیر مجاز را به همراه نداشته باشید، کمتر از ۴۰ دقیقه زمان برای سپری شدن این مرحله نیاز دارید؛ البته به دلیل مسائل مهم امنیتی در پروازهای خارجی این مرحله با دقت و وسواس بالایی انجام می‌شود.

مدت زمان ورود و کنترل برای پروازهای بین المللی

درست مانند پروازهای داخلی بعد از بررسی فیزیکی، اکنون نوبت به باجه کنترل مدارک برای پرواز است که در این مرحله چمدان‌ها وزن می‌شوند و مدارک شناسایی، گذرنامه و بلیط شما بررسی می‌شوند. در صورت تایید و تطابق، کارت پرواز برای شما صادر می‌شود که این بررسی‌ها ممکن است بین ۴۰ تا ۶۰ دقیقه، زمان لازم داشته باشد.

پس از سپری شدن این مرحله، نوبت به مراجعه به باجه‌های کنترل گذرنامه می‌رسد که با ارائه قبض مالیات خروج و گذرنامه همراه است. در صورت نداشتن مشکل قانونی برای خروج از کشور حدوداً به ۳۰ دقیقه زمان نیاز است. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که بین ۴۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از پرواز، گیت بسته می‌شود و دیگر کارت پرواز برای مسافران صادر نمی‌شود.

مدت زمان تایید و کنترل مدارک در سالن ترانزیت پروازهای بین المللی

در نهایت بعد از کنترل و تایید گذرنامه، باید به سالن ترانزیت بروید در این قسمت مجدداً شما و وسایلتان مورد بررسی قرار بگیرید. در صورتی که مشخصات مسافر با کارت پرواز تطابق داشته باشد، اکنون باید در سالن منتظر بمانید و وارد کابین هواپیما شوید. در صورت نداشتن مشکل خاصی برای مسافران به کمتر از ۴۰ دقیقه زمان شما نیاز دارید.

با توجه به مطالبی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، ۲ ساعت قبل از پرواز زمان لازم است و باید داخل فرودگاه باشید. در پروازهای بین المللی به دلیل تشریفات بیشتری که دارد لازم است ۳ ساعت قبل از پرواز داخل فرودگاه حضور داشته باشید تا بتوانید یک سفر بدون استرس و در آرامش را سپری کنید. در ادامه قصد داریم توصیه‌های مهم برای حضور در فرودگاه را برای شما بیان کنیم.

زمان حضور در فرودگاه

چند توصیه مهم برای زمان حضور در فرودگاه

مسلماً دانستن توصیه‌هایی که در ادامه قصد بررسی‌ آن‌ها را داریم به شما کمک می‌کند که سفرتان به موقع و با راحتی تمام انجام شود.

  • باید میزان بار قابل حمل شما مجاز باشد تا مشمول پرداخت جریمه نشوید.
  • در صورت همراه داشتن بارهای غیر معمول مانند لوازم آرایشی، محصولات کشاورزی، آلات موسیقی و… باید از لحاظ اینکه آیا امکان حمل این بار وجود دارد یا نه مطمئن شوید و این مورد را بررسی کنید.
  • ورود برخی از مواد خوراکی برای سفرهای خارجی ممنوع است؛ بنابراین باید از ممنوعیت یا تاییدیه ورود آن خوراکی به کشور مقصد اطلاع داشته باشید.
  • در صورتی که شما به عنوان یک توریست قصد سفر به یک کشور دیگر را داشته باشید باید حتماً بلیط برگشت داشته باشید؛ چرا که در صورت نداشتن بلیط برگشت، کارت پرواز برای شما صادر نمی‌شود.
  • همراه داشتن اصل شناسنامه، کارت ملی، بلیط، پاسپورت، ویزا، گذرنامه و… نیز واجب است.

 

زمان حضور در فرودگاه

با رعایت نکات ذکر شده درباره زمان حضور در فرودگاه، سفری آرام و بدون دغدغه‌ای را در پیش خواهید داشت.

کلام نهایی

به طور کلی زمان حضور در فرودگاه، چه برای پروازهای داخلی و چه خارجی باید به موقع باشد. برای پروازهای داخلی ۲ ساعت قبل از زمان پرواز روی بلیط و برای پروازهای خارجی ۳ ساعت قبل از این زمان، شما باید در فرودگاه حضور داشته باشید. چرا که گیت‌های فرودگاه معمولاً بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قبل از پرواز بسته می‌شوند و در این صورت کارت پرواز برای شما صادر نمی‌شود.

همچنین شما با در دست داشتن مدارک مورد نیاز و همچنین همراه نداشتن اشیایی که ورود آنها به کابین هواپیما ممنوع است، می‌توانید از اتلاف وقت و بروز مشکلات امنیتی جلوگیری کرده و سفری راحت و بدون دغدغه‌ای را تجربه کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید