جاهای دیدنی کرمان؛ از تاریخ تا طبیعت

استان کرمان ایرانگردی کرمان
جاهای دیدنی کرمان؛ از تاریخ تا طبیعت

کرمان با تاریخ غنی و مردمان خونگرم این روزها به قطب گردشگری در کشور تبدیل شده است. این استان زیبا پر از جاذبه های دیدنی تاریخی، فرهنگی، طبیعی و تفریحی است. جاهای دیدنی کرمان به حدی زیاد است که هر گردشگری را گیج می کند. در این مجله پته قصد داریم تا زیبا ترین جاذبه های این استان پهناور را به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید و حتما قبل از خرید بلیط هواپیما کرمان و برنامه ریزی برای سفر به این استان خواندن این محتوا را به پایان برسانید.

جاذبه های تاریخی کرمان

کرمان با واقع شدن در جاده ابریشم از هزاران سال قبل مکان مناسبی برای زندگی و تجارت بوده است. به همین دلیل این استان پر از جاذبه و جاهای دیدنی است که قدمت آنها تا ده هزار سال هم می رسد. در ادامه قصد داریم تا محبوب ترین جاذبه های تاریخی این استان را به شما معرفی کنیم. درصورتی که به مشاهده آثار تاریخی علاقه مند هستید می توانید با مطالعه مقاله جاهای دیدنی اصفهان برای خرید بلیط هواپیما و سفر به این استان تاریخی برنامه ریزی کنید.

جاهای دیدنی کرمان

ارگ بم

بزرگ ترین سازه خشتی جهان که ثبت ملی شده است ارگ بم نام دارد. این مکان در زمان هخامنشیان و ساسانیان بنا شده است. در بالای تپه مصنوعی واقع در شمال شرقی شهر بم دیده می شود. این منطقه در چهار راه جاده ابریشم بوده است. محل داد و ستد پنبه و پارچه های ابریشمی به شمار می رفته. مساحت این ارگ از شمال به جنوب 270 متر و از شرق به غرب 315 متر است. هشتاد درصد ارگ بم در زلزله سال 1382 تخریب شد. بعد از تخریب ارگ بم پرستشگاه های تازه ای کشف شده است. همچنین سنگ نگاره هایی با نقش بز و پلنگ از دل آوار سر براورده است. در دل دیوار های این ارگ آیینی ترسناک مبنی بر پسر کشی یافت گشت.

  • آدرس: استان کرمان، شهر بم، خیابان بهمن
  • ساعت بازدید: ۶ ماه اول سال از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹ و ۶ ماه دوم سال از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۷

ارگ بم

گنبد جبلیه

این گنبد در نزدیکی دو قبرستان در انتهای شهر کرمان قرار دارد. این سازه با گچ و سنگ بنا شده است. در این گنبد که به شکل هشت ضلعی ساخته شده در هر ضلع آن درب هایی با طاق دو متری وجود دارد. نام دیگر گنبد جبلیه، گنبد گبری است. شایعاتی مبنی بر آتشکده بودن این گنبد سینه به سینه بین مردم کرمان وجود داشته است. فضای سر سبز اطراف گنبد حالت دلپذیری هنگام بازدید به شما می دهد. همچنین این گنبد هم اکنون به موزه آثار باستانی بدل شده و شما با بازدید از آن هم یک معماری ناب کرمانی را می بینید هم آثار بجا مانده از این شهر. وجود کتیبه های باستانی در این گنبد زیبایی و اعتبار آن را بیش از پیش کرده است.

  • آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، خیابان شهدا، جنب زیرگذر جبلیه
  • ساعت بازدید: بجز روزهای تعطیل ، 9 صبح الی 18 عصر

گنبد جبلیه

مجموعه گنجعلی خان

یکی از معروف ترین مکان های گردشگری کرمان مجموعه گنجعلی خان است. این مجموعه بزرگ شامل قسمت های گوناگونی همچون آب انبار، ضراب خانه، حمام، کاروانسرا، مسجد و بازار است. به دستور گنجعلی خان حاکم دوره صفویه ای این بنا به بزرگی 11 هکتار ساخته شد. معماری این بنا به سبک معماری بناهای اصفهانی است. میدانی همانند میدان های امیرچخماغ یزد و میدان نقش جهان اصفهان در این مجموعه وجود دارد. میدان گنجعلی خان در حاشیه بازار با طاق های آجری و کاشی کاری و فضای سبزو حوض آب مکانی روح انگیز و زیبا را به این مجموعه بخشیده است. بازار زرگرهای این مجموعه به بازار قیصریه معروف است. این مجموعه در بخش عمده بافت سنتی کرمان قرار گرفته است.

  • آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، میدان گنجعلی‌خان، مجموعه گنجعلی‌خان
  • ساعت بازدید: بجز دوشنبه ها ، 9 صبح الی 19 عصر

مجموعه گنجعلی خان

حمام گنجعلی خان

یکی از مکان های دیدنی مجموعه گنجعلی خان حمام زیبای آن است . با گچ بری های خاص و نقوش زیبای اسلیمی این فضا شما را به گذر از تاریخ پرت خواهد کرد. حمام گنجعلی دارای دو بخش اصلی است. قسمت بالایی این بنا شامل نقش های گل و بوته و گچ بری های دوران صفویه است. و قسمت زیرین این بنا شامل نقش هایی از بهرام گور، خسرو وشیرین، کاروان شترو شکار حیوانات درنده توسط شاهان در دوره قاجاریه به این بنا اضافه شده است. در اطراف این حمام باستانی رختکن هایی قرار گرفته که در این رختکن ها غرفه هایی شامل حوضچه و فواره کار شده است. فضای رختکن با اینکه یکپارچه ساخته شده دارای فرو رفتگی هایی است که به محلی برای استراحت و عبادت مناسب بوده است . امروزه این حمام به موزه مردم شناسی تبدیل شده است . در این موزه ظروفی مانند تشت، تاس، لنگ، صدر، حنا و سینی های قدیمی و آینه های زیبا که تجربه حمام گذشتگان را با شما به اشتراک می گذاشته قرار دارد.

  • آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، میدان گنجعلی‌خان، مجموعه گنجعلی‌خان
  • ساعت بازدید: بجز دوشنبه ها ، 9 صبح الی 19 عصر

حمام گنجعلی خان

ضراب خانه گنجعلی خان

ضراب خانه مجموعه گنجعلی خان در قسمت شمالی میدان قرار دارد. روشنایی این ضراب خانه به وسیله کلاه فرنگی ای که در بالای گنبد بلند آجری مجموعه قرار گرفته تامین می شود. در زمان مرمت ضراب خانه سکه هایی از دوران صفویه پیدا شده که نشان از وجود این ضراب خانه دارد. این بنا در سال 1370 به عنوان موزه سکه همزمان با بزرگداشت خواجه کرمانی فعالیت خود را شروع کرده و آماده بازدید شما است.

  • آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، میدان گنجعلی‌خان، مجموعه گنجعلی‌خان
  • ساعت بازدید: بجز دوشنبه ها ، 9 صبح الی 19 عصر

ضراب خانه گنجعلی خان

یخدان مویدی

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان یخدان مویدی است. این یخدان که در گذشته مکانی برای تفریح کرمانی ها بوده امروزه با واقع شدن در مرکز شهر به جاذبه ای دیدنی در قلب کرمان تبدیل شده است. این بنا که کاملا از خشت و گل جهت نفوذ نکردن سرما ساخته شده با معماری شگفت انگیز و به شکل مخروط قدرت تابش خورشید را به حداقل می رساند و  در زمستان و تابستان سرمای خود را حفظ کرده و به فالوده فروشان یخ رسانی می کرد. بازدید از داخل این یخدان زیبا ممکن نیست اما می توانید با بازدید از فضای خارجی یخدان به اعجاز بکار رفته در معماری این یخچال غبطه بخورید.

  • آدرس: استان کرمان، کرمان، خیابان شهید کامیاب (ابو حامد)
  • ساعت بازدید: همه روزه، 9 صبح تا 5 عصر

یخدان مویدی

قلعه دختر

قلعه دختر یا قلعه کهنه از قدیمی ترین قلعه های کشور است. عمر این بنا که به 3000 سال پیش و دوره ماد ها برمی گردد در شرق کرمان و بر روی کوه و نزدیک قلعه اردشیر قرار گرفته است. قلعه دختر با خشت خام و خاک رس درست شده و ضلع غربی این قلعه همچنان قابل بازدید است. نکته جالب برای این قلعه این است که هنوز مورد باستان شناسی قرار نگرفته تا لقب یکی از پر رمز راز ترین بنا های تاریخی کشور را به خود اختصاص دهد. این بنا که در گذته معبد آناهیتا بوده جایی برای عبادت زرتشتیان برای وفور نعمت و آسایش مردمان شناخته می شده است. امروزه برای رفاه حال بازدید کنندگان یک پارک در مجاورت این قلعه ساخته شده تا اوقاتی خوش را برای شما رقم بزند.

  • آدرس: کرمان، خیابان شهدا، خیابان برزو آمیقی
  • ساعت بازدید: همه روزه 8 صبح الی 5 عصر

قلعه دختر

مجموعه ابراهیم خان کرمان

مجموعه ابرایم خان یکی دیگر از آثار تاریخی در بافت قدیمی شهر کرمان است. این مجموعه در دوران قاجاریه و به دستور حاکم وقت، ابراهیم خان ظهیر الدوله برای رفاه حال مردم بنا شد. این مجموعه با الهام گرفتن از مجموعه گنجعلی خان معماری مشابه دوران صفویه را دارد. ابراهیم خان که بنا های زیادی را در دوران حکومت خود در کرمان بنا کرد فردی مردم دوست یاد می شود. در این بنا از نماد های شهر کرمان مانند کبک بومی، گل و شکوفه های کوهی در کاشی کاری ها استفاده شده است. این بنا مانند مجموعه گنجعلی خان شامل بازار، حمام، مدرسه و آب انبار است. این بنا با گذشت حدود 200 سال فرم تاریخی خود را حفظ کرده و همچنان مانند قبل فعال است و بازار آن مکان مناسبی برای خرید سوغاتی های شهر کرمان است.

  • آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، مجاور میدان گنجعلی‌خان
  • ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعت شبانه روز

مجموعه ابراهیم خان کرمان

ارگ راین

دومین بنای خشت و گلی و پس از ارگ بم، ارگ راین است. این ارگ که با الهام از نام یکی از بزرگترین سرداران ساسانی نام گذاری شده مطعل به دوران ساسانی است . نمای کلی این ارگ مشابه ارگ بم است و از همین روی به آن خواهر کوچک ارگ بم نیز می گویند. این ارگ که در موقعیتی استراتژیک ما بین خراسان و بندرعباس قرار داشت جایی برای داد و ستد تجار و استراحت کاروان ها بوده است . این ارگ تا قرن ششم پس از اسلام هم مورد استفاده قرار میگرفته و جنبه نظامی پیدا کرد. در طول تاریخ این ارگ مرمت و بازسازی شده به همین علت شما  در گوشه گوشه این ارگ نماد هایی از صده های مختلف را مشاهده خواهید کرد. برج ها و دیوار های این ارگ از دور دست ها قابل مشاهده است و برای گردشگر فضای زیبایی را از تاریخچه این ارگ به نمایش می گذارد.

  • آدرس: استان کرمان، جنوب غربی شهر راین، خیابان امام، خیابان بیمارستان
  • ساعت بازدید: همه روزه از 8 صبح الی 6 عصر

ارگ راین

حمام وکیل

این بنا که در دوره قاجاریه ساخته شده در بافت قدیمی شهر کرمان قرار دارد. حمام وکیل با معماری جذاب و طاق های بلند و کاشی کاری فیروزه ای نمای زیبایی را به خود اختصاص داده است . مانند همه حمام های قدیمی این حمام برای حفظ گرما پایین تر از سطح زمین ساخته شده است . این بنا که در سال 1369 مرمت شد اکنون به چایخانه تغییر یافته و استفاده قبلی از آن نمی شود. شما می توانید با رفتن به این بنا به بازدید از آب انبار گرم و دیوار های هشت ضلعی دیدن کنید همچنین از موسیقی و غذای سنتی شهر کرمان لذت ببرید.

  • آدرس: کرمان، خیابان طالقانی شیراز، میانه‌های بازار کرمان، بعد از حمام گنجعلی خان
  • ساعت بازدید: همه روزه 8 صبح الی 20 شب

حمام وکیل

قلعه اردشیر

قلعه اردشیر که به دستور اردشی بابکان ساخته شد یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر است. قلعه اردشیر که پس از پیروزی اردشیر بابکان بر هفتواد بنا شده کاربردی نظامی داشته است. این قلعه که در نوک کوه و در مجاورت قلعه دختر بنا شده نشان دهنده آبادی و رونق در دوران ساسانی است. قلعه اردشیر در حال حاضر مورد باستان شناسی قرار نگرفته و حریم آن از شهر جدا نشده و در خطر آسیب های جدی قرار دارد. معماری این قلعه شگفت انگیز است . دیوار های خشتی به قطر شش متر که بیشتر آنها تخریب شده و از بین رفته یاد آور شکوه این قلعه است . در این قلعه کاشی هایی مبنی بر برگذاری بزم پیدا شده که نشان دهنده برگذاری مراسمات مختلف در دوران ساسانی در این قلعه است.

  • آدرس: جنوب شرقی شهر کرمان ، تپه اردشیر
  • ساعت بازدید: همه روزه، 24 ساعت شبانه روز

قلعه اردشیر

باغ های با شکوه کرمان

با اینکه تصور عموم بر این است که استان کرمان گرم و بیابانی است اما باید بگوییم این استان مکان سرسبز کم ندارد و گل های مخصوص این منطقه را می توان در بنا ها و فرش های تاریخی این استان نیز مشاهده کرد. در ادامه قصد داریم تا سرسبز ترین و زیبا ترین مناظر استان کرمان را به شما معرفی کنیم.

باغ های با شکوه کرمان

باغ شازده

یکی از زیبا ترین باغ های ایرانی که ثبت جهانی یونسکو شده باغ شازده کرمان است. باغ شاهزاده ماهان که این روزها به آن باغ شازده می گویند تمام شاخصه های یک باغ زیبا در دل کویر را دارد. این باغ با وسعت 5 هکتاری همه چشم ها را خیره می کند . در ابتدای ورود به باغ شاهد حوضچه های پلکانی و صدای آرامش بخش جاری بودن آب را می شنوید. با سرو های بلند که باغ شکست نور خورشید می شوند باغ شازده را آماده پیاده روی و لذت بردن در فضا می کند. شما می توانید در مجاورت باغ شازده از آرامگاه شاه نعمت الله عارف نامدار کرمانی دیدن کنید. همچنین در این باغ رستوران هایی که غذای سنتی سرو می کنند قرار دارند تا لذت یک بازدید را برایتان کامل کنند . بجز چند بنای باغ که مربوط به دوران قاجار هستند ما بقی باغ قابل بازدید است.

  • آدرس:  ۳۵ کیلومتری کرمان و ۶ کیلومتری شهر ماهان
  • ساعت بازدید: همه روزه 8 صبح الی 13ظهر و 17 عصر الی 12شب

باغ شازده

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد یا بیگلربیگی یکی از زیبا ترین باغ های کرمان است. این بنا که در سال 1255 و به دستور حاکم وقت فضل علی خان بیگلربیگی ساخته شد مربوط به دوران قاجاریه است. این بنا تا سال 1381 ویرانه بود و با همت سازمان میراث فرهنگی مرمت شد و به شکوه خود بازگشت . از آثار دیدنی این با می توان به موزه حکام، عمارت نقاشی، عمارت چهار فصل و حوض آب این باغ اشاره داشت. همچنین در این باغ برای رفاه حال بازدید کنندگان شربت خانه ها ورستوران هایی وجود دارد و همچنین غرفه هایی که به فروش سوغات کرمان مشغول اند.

  • آدرس: استان کرمان، ۲۵ کیلومتری مرکز کرمان، اختیار آباد
  • ساعت بازدید: همه روزه 9صبح الی 21 شب

باغ فتح آباد

باغ هرندی

باغ موزه هرندی یکی دیگر از آثار زیبای شهر کرمان است. این باغ که در سال 1252 به دستور محمدرضاخان عدل‌السلطان در دوران قاجاریه ساخته شد. این باغ در سال 1313 به تاجر یزدی ابولقاسم هرندی فروخته شد. معماری این باغ تلفیقی از معماری ایرانی دوران قاجار و معماری فرانسوی است . طاق های آجری کوتاه و وجود کلاه فرنگی در این بنا نور کافی را تا مین می کند. این بنا در سال 1345 به سازمان میراث فرهنگی واگذار شد و اکنون به موزه تبدیل شده است. موزه هرندی شامل چهار غرفه است که هر کدام شامل یکی از دوره های تاریخی شهر کرمان است . همچنین در این باغ غرفه های فروش سوغات محلی کرمان قرار دارد.

  • آدرس: کرمان، خیابان بهشتی، ایستگاه طهماسب‌آباد، نرسیده به خیابان فردوسی
  • ساعت بازدید: به جز روزهای تعطیل ، 9 صبح الی 5 عصر

باغ هرندی

باغ سنگی درویش خان

باغ سنگی درویش خان از جاذبه های دیدنی شهر سیرجان است. در این باغ نه خبری از نهر روان است و نه میوه و فقط سنگ می بینید. داستان تامل برانگیز این باغ روایت از ظلمی بزرگ به درویش خان مالک باغ سنگی دارد . او که از کشاورزان منطقه بود در سال 1340 و پس از اصلاح اراضی به اعتراض از گرفتن زمین هایش و خشکی درختانش به درختان باغ به جای میوه سنگ آویزان کرد تا اعتراض خود را این گونه به نمایش بگذارد . امروزه باغ سنگی به مکانی دیدنی برای گردشگران بدل شده و مردم با آویزان کردن دعا به این باغ دخیل می بندند . درویش خان در سن 83 سالگی در سال 1368 فوت شد او همه این سال ها به مراقبت از باغ سنگی پرداخت و در آخر در همین باغ به خاک سپرده شد.

  • آدرس: استان کرمان، ۴۰ کیومتری جنوب شرقی سیرجان، روستای میاندوآب
  • ساعت بازدید: همه روزه، 24 ساعت شبانه روز

باغ سنگی درویش خان

بازار های سنتی کرمان

برای عاشقان خرید کرمان مانند بهشت است. این شهر با داشتن بازار های قدیمی و زیبا چشمان را به خود خیره می کند. در ادامه بهترین بازار های سنتی کرمان را برای بازار گردان معرفی خواهیم کرد.

بازار های سنتی کرمان

بازار بزرگ کرمان

یکی از بزرگ ترین بازار های کشور بازار بزرگ کرمان است. این بازار از گذشته تا کنون محل داد و ستد انواع پارچه، ادویه، ظروف و فرش و … بوده است. بازار کرمان در صده های مختلف گسترش یافته به گونه ای که 60 درصد از بناهای قدیمی این شهر از دوران صفویه تا قاجاریه با این بازار مرتبط اند و حول آن بنا شده اند. مجموعه گنجعلی خان و مجموعه وکیل جزئی از این بازار پهناور هستند.

امکان ندارد به کرمان بروید و از بازار بزرگ کرمان بازدید نکنید در بدو ورود به بازار عطر زیره و ادویه های کرمان شما را مست می کند و ظروف مسی و قالی های زیبا چشمانتان را به حیرت می اندازد. بازار بزرگ کرمان شامل بازارهایی همچون بازار گنجعلی‌ خان، بازار اختیاری، بازار قیصریه (زرگری)، بازار مسگرها، بازار کفاش‌‌ها، بازار کلاه‌مال‌‌ها، بازار آهنگری، بازار عزیز، بازار عطاران، بازار مظفری، بازار قدمگاه، بازار قلعه محمود و بازار قلعه است.

معماری این بازار در ابعاد کوچک و بزرگ تکرار شده و از گذر های اصلی و فرعی و چهار سوق تشکیل شده در میانه این بازار حیاطی بزرگ قرار دارد که مغازه های اطراف آن را تیمچه می نامند. بادگیر های بزرگ اطراف بازار بزرگ کرمان و همچنین دیوار های متراکم خشت و گلی و طاق های بلند از دیگر شاخصه های اصلی این بازار برای تهویه هوا است.

  • آدرس: استان کرمان،‌ شهر کرمان، میدان ارگ، بازار کرمان
  • ساعت بازدید: همه روزه، 9 صبح الی 21 شب

بازار بزرگ کرمان

بازار زرگری

بازار زرگری که به نام های بازار قیصریه و ابراهیم خان هم شناخته می شود یکی از مجموعه بازار های متصل به بازار بزرگ کرمان است. این بازار که یک راسته عمود بر بازار کلاه مالی و به موازات بازار کفش فروشان است دارای 47 باب مغازه که 90 درصد آنها طلا فروشی اند تشکیل شده. وجود درب های چوبی محکم قدیمی در این بازار از شاخصه های اصلی این بازار برای گشت و گذار و بازدید است.

  • آدرس: استان کرمان،‌ شهر کرمان، خیابان امام خمینی،خیابان بازار گنجعلی خان
  • ساعت بازدید: همه روزه، 9 صبح الی 21 شب

بازار زرگری

بازار مسگری

بازار مسگری که جزئی از بازار گنجعلی خان محسوب می شود از زیبا ترین بازار های کرمان است. مردمان کرمان نخستین افرادی بودند که توانستند فلز مس را ریختگری کنند. این هنر نسل به نسل و سینه به سینه بین اجداد آنها انتقال یافته است.  این بازار دو بخش دارد بخش اول به ضرابخانه گنجعلی خان می رسد و بخش دوم به چهار سوق منتهی می شود . تابلو های مسی و قلم زنی آن در فضای بازار محیطی جذاب را برای گردشگر رقم می زند و مناسب خرید سوغاتی است.

  • آدرس: استان کرمان،‌ شهر کرمان، خیابان امام خمینی،خیابان بازار گنجعلی خان
  • ساعت بازدید: همه روزه، 9 صبح الی 21 شب

بازار مسگری

بازار سردار کرمان

یکی از مهم ترین بازار های کرمان برای چند صده گذشته بازار سردار است. این بازار که در دوره قاجاریه رونق داشت در انتها به کاروانسرای سردار ختم می شد. در گذشته مردم برای استراحت به این کاروان سرا می رفتند و روزها در بازار به خرید مشغول بودند. اگر می خواهید پارچه های نفیس کرمانی را ببینید رفتن به این بازار را به شما پیشنهاد می کنیم . از دیگر جاذبه های این بازار وجود کاشی کاری منحصر به فرد روی هر طاق آن است به طوری که به آن گنجینه کاشی کاری ایران می گویند.

  • آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، میدان ارگ، بین خیابان اصلی امام و خیابان شریعتی، بازار بزرگ کرمان
  • ساعت بازدید: همه روزه، 9 صبح الی 21 شب

بازار سردار کرمان

بازار اختیاری

این بازار قدیمی ترین بازار کرمان است. بازار اختیاری دو بازار گنجعلی خان و وکیل را به هم متصل می کند . تردد در این بازار به علت راه رو های باریک کمی سخت است . صنایع دستی این بازار شهرت زیادی دارد و گنبد های زیبای این بازار از جاذبه های دیدنی آن است. در دل این بازار کاروانسرای گلشن وجود دارد همچنین مسجد چهل ستون و مدرسه شفیعیه هم در این بازار واقع شده است.

  • آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، حد فاصل بازار وکیل و بازار گنجعلی خان
  • ساعت بازدید: همه روزه، 9 صبح الی 21 شب

بازار اختیاری

بازار ارگ کرمان

بازار ارگ کرمان هم یکی دیگر از بخش های بازار بزرگ کرمان محسوب می شود. این بازار از دو بخش بازار نقاره خانه و بازار سراجی تشکیل شده است. در بازار نقاره خانه در انتهای روز با ساز زدن اعلام پایان کار روزانه را می دادند و علت نام گرفتن این بازار به همین دلیل است. بازار سراجی هم در دو بخش سراج ها و چمدان ساز ها تشکیل می شده. در این بازار شما می توانید گلیم های دستباف و وسایل روشنایی قدیمی پیدا کنید.

  • آدرس: استان کرمان، شهر کرمان،خیابان تجلی، خیابان ارگ
  • ساعت بازدید: همه روزه، 9 صبح الی 21 شب

بازار ارگ کرمان

جاهای دیدنی مذهبی کرمان

در استان کرمان علاوه بر بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی، می توانید اماکن مذهبی را هم مشاهده کنید. به قول معروف سفر به کرمان هم سیاحتی است هم زیارتی! در ادامه مهم ترین جاهای دیدنی زیارتی مذهبی کرمان را معرفی می کنیم.

مسجد جامع کرمان (مسجد مظفری)

مسجد جامع کرمان، معروف به مسجد مظفری، واقع در نزدیکی میدان شهدا و در خیابان شریعتی، بین بازار قدمگاه و مظفری قرار دارد. این مسجد در زمان آل مظفر به سبک چهارایوانی ساخته شده و سردر باشکوه و بلند آن به همراه محراب کاشی‌کاری شده معرق، از ویژگی‌های برجسته آن است. تاریخچه این مکان دیدنی کرمان بر روی کتیبه‌ای در سردر مسجد ثبت شده است که به دوران مبارزالدین محمد مظفر بازمی‌گردد. مسجد جامع کرمان، با موقعیت بین دو بازار مظفری و قدمگاه، زیبایی‌های خاص خود را به وسیله کاشی‌کاری‌های زیبا و معماری استثنایی نشان می‌دهد. ضمنا بازدید از مسجد جامع کرمان رایگان است.

  • آدرس: کرمان، غرب میدان مشتاقیه و ابتدای خیابان دکتر شریعتی
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته به جز زمان نماز

مسجد جامع کرمان (مسجد مظفری)

آتشکده زرتشتیان

آتشکده زرتشتیان کرمان، آخرین پرستشگاه زرتشیان در استان کرمان، در سال ۱۳۰۳ خورشیدی در خیابان شهدا کرمان ساخته شده است. این آتشکده در خانه‌ای به نام «جهانگیر اشیدری» قرار دارد و باغ سرسبز آن همچنان در اطراف آتشکده باقی مانده است. در سال ۱۳۸۴، این مکان به عنوان موزه زرتشتیان ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد. این موزه با جمع‌آوری اشیاء و وسایل قدیمی از خانه‌های قدیمی، به عنوان یک مرجع مهم برای علاقمندان به میراث فرهنگی زرتشتیان شناخته می شود.

  • آدرس: کرمان، خیابان زریسف (شهدا)، خیابان برزو آمیغی
  • ساعت بازدید: از ۸:۰۰ الی ۱۸:۰۰

آتشکده زرتشتیان

مسجد ملک

مسجد ملک کرمان یا مسجد امام، یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان است که معماری خارق العاده آن باعث شده گردشگران زیادی به کرمان سفر کنند. در زمان ساخت این بنا، به تمام مراحل و امکانات لازم نمازگزاران توجه بسیاری شده است. همین موضوع  باعث شده که این مکان مقدس از محبوب ترین مساجد برای برگزاری نماز و مراسمات مذهبی باشد. طراحی شبستان ها و محراب های مسجد ملک آنقدر شگفت انگیز است که همچنان به عنوان یکی از معماری های زیبا و برتر ایران شناخته می شود. ورودی زیبای مسجد با سقفی بلند و گچ‌بری‌های بی‌نظیر، جذابیت خاصی به این مسجد بخشیده است. سردری مقرنس که با در چوبی کم ارتفاعی تکمیل شده، نقطه‌ی مورد علاقه‌ی بازدیدکنندگان این مسجد محسوب می‌شود.

  • آدرس: کرمان، خیابان امام
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته به جز زمان نماز

مسجد ملک

آرامگاه شاه نعمت الله ولی

شاه نعمت الله ولی شاعر و عارف ایرانی است که پادشاه هندوستان، احمدشاه، بسیار به وی علاقمند بود. آرامگاه شاه نعمت الله ولی، یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز در نزدیکی شهر ماهان، استان کرمان، است. این مکان تاریخی و زیبا که در نزدیکی باغ شاهزاده قرار دارد، مانند گوی ای فیروزه ای در باغی سبزرنگ، چشم نوازی می کند. این آرامگاه به دستور «احمد شاه دکنی» در یک باغ بزرگ ساخته شده و با گذر زمان، به یک آرامگاه بزرگ و مجلل تبدیل شده است.

وجود این مکان در یکی از گوشه‌های آرام و زیبای شهر ماهان، باعث می‌شود که همه کسانی که از این مکان زیبا دیدن می کنند، عمیقاً با طبیعت و معنویت ارتباط برقرار کنند. گنبد فیروزه‌ای و شکوهمند این آرامگاه، نشان‌دهنده اهمیت و ارزش فرهنگی و تاریخی آن است. این مکان با شناخته شدن به عنوان یکی از آثار ملی ایران، از جاذبه‌های گردشگری مهم کشور است و هر ساله میزبان مسافران و گردشگرانی از سراسر جهان است.

  • آدرس: کرمان، ماهان، خیابان امام خمینی، میدان امام خمینی، خیابان ولیعصر
  • ساعت بازدید: از ۷:۰۰ تا ۲۳:۰۰

آرامگاه شاه نعمت الله ولی

آرامگاه مشتاقیه (گنبد مشتاقیه)

گنبد مشتاقیه که با نام های آرامگاه مشتاقیه و سه گنبدان هم شناخته می شود، یکی دیگر از دیدنی های تاریخی و فرهنگی شهر کرمان است. این بنا در نزدیکی قبرستان قدیمی شهر قرار گرفته و از سه گنبد با معماری زیبا تشکیل شده است. هر یک از این گنبدها، محل دفن معززان و صوفیان بزرگی از تاریخ و فرهنگ کرمان هستند.

این گنبدها با زیبایی‌های معماری و کاشی‌کاری‌های زبانزد مسافران و گردشگران زیادی هستند. همچنین آرامگاه مشتاقیه به عنوان یک مکان معنوی و ارامش‌بخش، محل مناسبی برای راز و نیاز و زیارت برای هر کسی است که به دنبال تجربه‌ای معنوی در سفر به کرمان است.

  • آدرس: استان کرمان، میدان مشتاقیه، خیابان ۱۷ شهریور
  • ساعت بازدید: از ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰

آرامگاه مشتاقیه

جاذبه‌های طبیعی کرمان

کرمان با طبیعت بکر جاذبه زیبایی برای بازدید است. در ادامه بهترین جاهای دیدنی کرمان را به شما معرفی می کنیم.

روستای صخره‌ای میمند

روستای صخره ای میمند از آثار جهانی یونسکو به شمار می رود. تاریخچه این روستا مشخص نیس و سنگ واره هایی از ده هزار سال قبل تا ظروف اشکانیان و ساسانیان در آن یافت شده است. این روستا مانند روستای کندوان در دل کوه قرار دارد و بدون مصالح ساخته شده است. به خانه های روستای میمند کیچه می گویند که این روستا دارای 400 کیچه و 2500 اتاق است . از جاذبه های این روستا ساکن بودن اهالی آن و زندگی در این روستا است . اهالی این روستا همچنان به زبان پهلوی ساسانی سخن می گویند و اصالت خود را حفظ کرده اند. در این روستا مدرسه، مسجد، اقامتگاه و رستوران وجود دارد و توانایی اسکان گردشگران فراهم است.

  • آدرس: ۳۸ کیلومتری شمال شرقی شهر بابک

روستای صخره‌ای میمند

آبشار کشیت

آبشار کیست از زیباترین جاهای دیدنی کرمان محسوب می شود. اگر عاشق طبیعت هستید آبشار کشیت مناسب شماست. جایی که تضاد کویر و آبشار محیطی زیبا و رویایی را ساخته است . آبشار کشیت در دل کویر لوت قرار گرفته و در کنار روستای کشیت است. این آبشار با سرسبز کردن منطقه به دره بهشت هم معروف است. در کنار آبشار کشیت می توانید شتر سواری کنید و لذت بیابان گردی و طبیعت گردی را باهم تجربه کنید . بهتر است هنگام بازدید از این آبشار از لیدر های محلی کمک بگیرید تا در جاده های خاکی منتهی به آبشار گم نشوید.

  • آدرس: روستای کشیت، ۴۰  کیلومتری جنوب شرقی شهداد

کلوت های کویر لوت

یکی از جاهای دیدنی کرمان که ثبت جهانی یونسکو شده است کلوت های کویر لوت یا شهداد است. این سازه های شنی جذاب که از دور مانند شهری از آسمان خراش های ویران شده هستند در اثر فرسایش باد و خشکی زمین به وجود آمده اند. قدمت کلوت های شهداد به دو هزار سال قبل از میلاد است. دیدن این جاذبه زیبا و در عین حال رعب آور در طلوع و غروب آفتاب پیشنهاد می شود.

کویر لوت در طول روز بسیار گرم است و بهتر است برای فرار از گرمازدگی در طول روز به بازدید کلوت ها نروید. از دیگر جاذبه های نزدیک به کلوت شهداد می توان به رود شور و نمکزار اشاره کرد. تفریحاتی مانند سافاریو کمپینگ در فصول خنک سال در این قسمت از کویر برقرار است.

  • آدرس: استان کرمان، جاده قدیم کرمان بم، جاده سیرچ، جاده شهداد

کلوت های کویر لوت

دره راگه

سومین ژئوپارک ایران دره راگه است. این دره که با ورود آن انگار به فیلم های مجراجویانه پا گذاشته اید از زیباترین و مخوف ترین دره های ایران به شمار می رود. در این دره ستون های بلند مخروطی شکل وجود دارد که انگار ساخته دست بشر هستند اما این ستون ها در اثر تندباد ها و فرسایش پدید آمده اند.

قدم زدن در این دره و تماشای امتداد آن از روی تپه های آن شما را به حیرت وا می دارد. در گرمای تابستان ورود به دره به علت گرمای زیاد دشوار است و در زمستان به علت وجود سیلاب های ناگهانی خطر ناک است. شما همچنین می توانید با کمپ در این دره شاهد ستارگان زیبای کویر باشید و اگر خوش شانس باشید لونه های عقاب های دره را خواهید دید.

  • آدرس: استان کرمان، رفسنجان، منطقه حفاظت‌شده بدوئیه

دره راگه

غار ایوب

بزرگترین غار آذرین کشور غار ایوب است. این غار که با دهانه ای به طول 60 متر و ارتفاع 80 متری از بزرگترین غار های کشور محسوب می شود بر روی کوهی به همین نام قرار دارد. بسیاری از مردم معتقد اند که حضرت ایوب مدتی در این غار زندگی می کرده از همین رو زائرین هم به بازدید این غار می آیند.

در غار ایوب حوضچه زلالی وجود دارد که به آن حوضچه آرزوها نیز می گویند و نوشیدن این آب گوارا را بومیان توصیه می کنند. برای رسیدن به غار ایوب نیاز به آمادگی جسمانی دارید و همچنین وسایل کوه نوردی . بهترین فصل بازدید از این غار با توجه به منظره آن فصل بهار است.

  • آدرس: استان کرمان، شهر بابک، هفت کیلومتری شهر دهج

غار ایوب

جنگل پردیسان قائم

بزرگترین جنگل دست کاشت ایران جنگل پردیسان قائم است. این جنگل که وسعت 230 هزار هکتاری دارد برای حفظ گونه های محیط زیستی بر فراز کوه صاحب الزمان بنا شده است. این جنگل مناسب پیک نیک های خانوادگی و همچنین کوه نوردی برای افراد مبتدی است . از امکانات این جنگل می توان به کافی شاپ، رستوران، پیست دوچرخه سواری، پیست موتور سواری و سالن پینت بال اشاره کرد. در اطراف مسیر کوه نوردی با نصب لوازم ورزشی می توانید به تمرین روزانه بپردازید . این جنگل با داشتن آبشار مصنوعی و درختان گوناگون محیطی دنج برای آخر هفته ها و دور شدن از شلوغی شهر است.

  • آدرس: استان کرمان، کرمان، جنگل قائم

جنگل پردیسان قائم

پیست اسکی سیرچ

پیست اسکی سیرچ از بزرگترین پیست های اسکی کشور است. این پیست با ارتفاع 2700 متر بر روی کوه تفتان و نزدیک به روستای سیرچ است. یکی دیگر از اعجاز کرمان وجود این پیست در نزدیکی تل بریان است جایی که دمای آن تا 70 درجه هم می رسد و این پیست مانند نگینی سفید در بیابان برق می زند. خدمات این پیست و بازدید از آن رایگان است. این پیست در فصول گرم مناسب اسکی نیست و برای بازدید از آن حتما در فصل زمستان به این مکان بروید. در نزدیکی پیست آبگرم سیرچ و سرو 1000 ساله وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود. این پیست تنها پیست اسکی در جنوب شرقی کشور است.

  • آدرس: استان کرمان، 50 کیلومتری شهر کرمان، روستای سیرچ

پیست اسکی سیرچ

آبشارهای سیمک

آبشار های سیمک در دره سیمک و در نزدیکی کرمان قرار گرفته است. 13 آبشار در این منطقه قرار دارد که طول آنها بین 6 تا 20 متر متغیر است. این آبشار مناسب علاقه مندان به صخره نوردی است. برای رفتن به این آبشارها حتما نیاز به تجهیزات کوه نوردی و صخره نوردی و مهارت لازم برای صعود خواهید داشت. مسیر دسترسی به آبشار ها پر از لانه پرندگان و صدای زیبای آنها است که در پیچاپیچ دره ها طنین انداز می شود وآرامشی بی حد را به شما می دهد.

  • آدرس: استان کرمان، در ۳۵کیلومتری شمال شهر کرمان، روستای کوهپایه

آبشارهای سیمک

موزه های کرمان

پس از معرفی جاذبه های گوناگون کرمان ، در این قسمت به معرفی فرهنگ غنی این استان خواهیم پرداخت.

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

اگر به مجسمه و تابلو های نقاشی و هنر معاصر ایران علاقه دارید موزه هنر های معاصر کرمان را از دست ندهید. این موزه که در ابتدا پروشگاهی برای کودکان بی سرپرست بوده توسط حاج علی اکبر صنعتی زاده تاسیس شد. حاج علی اکبر برای کودکان این پرورشگاه که شناسنامه نداشتند فامیلی خود یعنی صنعتی زاده را می گذاشت. در صورتی که کودکان این پرورشگاه استعداد خاصی را از خود نشان می دادند حاج علی اکبر با حمایت آنها به رشد آن استعداد کمک می کرد. استاد علی اکبر صنعتی زاده یکی از کودکان این پرورشگاه بود که پس از نشان دادن استعداد خویش در مجسمه سازی و نقاشی زیر نظر اساتید مجرب آن دوران تعلیم دید و به یکی از مفاخر معاصر کرمان بدل شد.

امروزه نیمی از آثار این موزه متعلق به استاد صنعتی زاده است. همچنین وجود کتاب خانه ای بزرگ پر از آثار معماری و مجسمه سازی این موزه را به دانشگاهی زنده تبدیل کرده است. آجر های ساده و کاشی کاری فیروزه ای در سراسر موزه قابل مشاهده است . همچنین آثاری از سهراب سپهری، کمال الملک و هنرمندان خارجی در این موزه قرار گرفته است.

  • آدرس: استان کرمان، جنوب شرقی شهر کرمان، در خیابان شریعتی، حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد
  • ساعت بازدید: بجز روزهای تعطیل، 9 صبح  الی 14 ظهر

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

موزه زرتشتیان کرمان

از دیگر آثار و جاهای دیدنی کرمان می توان موزه زرتشتیان را نام برد. این موزه که آتشکده زرتشتیان بوده به تنها موزه مردم شناسی جامعه زرتشتیان ایران تبدیل شده است. موزه زرتشتیان مناسب افرادی است که به آیین زرتشتی علاقه دارند و در آنجا به آنها اطلاعات و آیین ها را نمایش می دهند. در این موزه آتشدانی وجود دارد که گفته می شود از زمان ساسانیان روشن است.

موزه دارای بخش های مختلفی از جمله سالن اجتماعات، سالن ناهارخوری، ساختمان کتابخانه، مرکز کامپیوتر، مرکز پشتیبانی سایت انجمن و موزه مردم‌شناسی زرتشتیان ایران، دبیرخانه انجمن، سالن کنفرانس هیئت مدیره و ساختمان آموزشی جهت کلاس‌های دینی است که همگی آن‌ها توسط انجمن زرتشتیان کرمان اداره می‌شود.

  • آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، میدان مشتاقیه، خیابان زریسف (شهدا)، ابتدای خیابان برزو آمیغی
  • ساعت بازدید: بجز روزهای تعطیل، 8 صبح الی 14 ظهر

موزه زرتشتیان کرمان

کتابخانه ملی کرمان

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان، کتابخانه ملی، جایی برای عاشقان مطالعه است. این کتابخانه با کاشی کاری های معرق و آجر تراشی زیبا و طاق بلند جذابیت خاصی برای هر بیننده دارد. این کتابخانه که با موزه صنعتی شباهت زیادی دارد در یک برهه زمانی ساخته شده اند. هم اکنون این کتابخانه از قسمت های گوناگونی مانند پذیرش، خدمات فنی، امانت، مرجع، نسخه‌های خطی و چاپ سنگی، منابع دیداری-شنیداری، کرمان‌شناسی، نمایشگاه تازه‌های کتاب، کتابخانه نابینایان، کتابخانه کودک، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، بخش جستجوی کتاب و سالن‌های مطالعه تشکیل شده است. در این کتابخانه همچنین کتاب هایی با خط بریل برای نابینایان وجود دارد.

  • آدرس: استان کرمان، کرمان، خیابان شهید رجایی، پارک ریاضیات
  • ساعت بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ۷:۳۰ تا ۱۹ و پنجشنبه‌ها از ۷:۳۰ تا ۱۳

کتابخانه ملی کرمان

جاهای دیدنی کرمان و تاریخی وصف ناپذیر

استان کرمان با تاریخی وصف ناپذیر و مردمانی خونگرم جایی است که از دیدن آن سیر نمی شوید. وجود گستردگی این استان باعث شده که همه نوع آب و هوایی را بتوان در آن تجربه کرد از گرمای سوزان بیابان تا سرمای برفی ارتفاعات آن. در این مجله بهترین مکان های دیدنی این استان را به شما معرفی کردیم. به نظر شما جای کدام یک از جاهای دیدنی کرمان در این نوشته خالیست؟ برایمان بنویسید.

سوالات متداول

با وجود آب و هوای گرم در بیشتر نقاط این استان نیمه دوم سال برای بازدید از این استان مناسب است.

جنگل پردیسان، آبشار سیمک و آبشار کشیت.

میدان، مسجد، بازار، مدرسه، ضرابخانه، حمام، آب انبار و کاروانسرا گنجعلی خان.

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان، موزه زرتشتیان کرمان و کتابخانه ملی کرمان است.

 

 

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید