جاهای دیدنی اصفهان؛ فهرست بهترین دیدنی های اصفهان + عکس و آدرس

از سفر بدانید استان اصفهان اصفهان ایرانگردی
جاهای دیدنی اصفهان؛ فهرست بهترین دیدنی های اصفهان + عکس و آدرس

جاهای دیدنی اصفهان شهر گنبد های فیروزه ای ملقب به نصف جهان از نظر زیبایی های تاریخی، طبیعی، مذهبی و… بسیار تماشایی است. وجود اماکن مذهبی بسیار زیبا و قدیمی با فیروزه کاری های جذاب سبب شده است تا لقب گنبدهای فیروزه ای را دریافت کند. برای سفر به شهر زیبای اصفهان در یک مدت زمان محدود لازم است از برخی آثار مهم و حیرت انگیز اصفهان آگاه باشیم و بسته به علاقه خود ابتدا به دیدن آن ها رویم و درصورت داشتن زمان بیشتر از دیگر آثار و مکان ها دیدن کنیم. در این صفحه پر بازدیدترین جاهای دیدنی اصفهان را برای شما لیست می کنیم. درصورتی که قصد سفر با هوپیما را دارید، میتوانید از طریق سایت پته برای خرید بلیط هواپیما اصفهان اقدام نمایید.

جاهای دیدنی اصفهان: فهرست بهترین دیدنیهای اصفهان + عکس و آدرس

بیشترین شهرت شهر اصفهان به دلیل وجود امکان تاریخی می باشد اما لازم به ذکر است که اصفهان زیبا علاوه بر جاذبه های تاریخی بسیار، جاذبه های مذهبی، طبیعی، خانه های تاریخی، موزه ها و…. هم دارد.

انواع جاذبه های تاریخی اصفهان شامل: میدان نقش جهان، بازار قیصریه، کاخ عالی قاپو، کاخ چهلستون،کاخ هشت بهشت و... می شود.

انواع جاذبه های مذهبی اصفهان شامل: مسجد جامع، مسجد شیخ لطف الله، کلیسای وانک، کلیسای بیت اللحم، منارجنبان و... می شود.

پارک ناژوان دارای تفریحات زیادی از جمله: آکواریوم، تلسیژ، باغ پرندگاه، باغ خزندگان، موزه پروانه ها، دوچرخه سواری در جاده سلامت و... است.

برای بازدید از ملی کلاه قاضی نیازمند مجوز اداره محیط زیست اصفهان هستید.

جاهای دیدنی و تاریخی اصفهان

یکی از تاریخی ترین شهر های ایران، اصفهان است که بناهای تاریخی بسیار قدیمی، باشکوه و خیره کننده دارد که برخی از این بناهای باشکوه در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. هنگام سفر به شهر نصف جهان دیدن این آثار تاریخی را در لیست خود قرار دهید.

1. میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یکی از مهم ترین و منحصر به فرد ترین آثار دیدنی اصفهان است. این میدان یک محیط مستطیل شکل با عرض 160 متر و طول 560 متر است. نقش جهان رتبه دومین میدان بزرگ جهان را دارد. میدان نقش جهان از گذشته تا به امروز نام های متعددی داشته است، در گذشته به میدان شاه مشهور بوده و امروزه نام دیگر آن میدان امام است.

نقش جهان در گذشته محلی برای برگزاری تمامی جشن ها و بازی چوگان بوده است. قدمت نقش جهان به دوران صفویه بر می گردد و در سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد همچنین جزء اولین آثار ایرانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است. میدان نقش جهان جاذبه بزرگی است که چندین آثار طبیعی دیگر را هم در جود جای داده است، این اثر شامل مجموعه ای از بناهای تاریخی از جمله مسجد جامع عباسی, عمارت عالی قاپور، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است.

 

  • آدرس میدان نقش جهان:

اصفهان، میدان امام حسین(ع)، خیابان سپاه

  • مسیر های دسترسی میدان نقش جهان:

دسترسی به میدان نقش جهان از طریق تاکسی، اتوبوس، مترو و اتوموبیل شخصی امکان پذیر است. در صورت استفاده از مترو باید ایستگاه امام حسین(ع) پیاده شوید و در صورتی که میخواهید از اتوبوس استفاده می کنید، باید سوار خط های میدان امام حسین (ع)، خط باغ غدیر ترمینال شرق و یا خط میدان امام حسین(ع) و در نهایت خط هشت بهشت ترمینال خورسگان شوید و در ایستگاه امام پیاده شوید.

  • ساعت و هزینه بازدید از میدان نقش جهان:

شما تمام روزهای سال به غیر از زمان های سوگواری تاسوعا و عاشورا می توانید از این جاذبه دیدن کنید. برای ورود به میدان نقش جهان نیازی به پرداخت هزینه نیست اما برای دیدن برخی از جاهای دیدنی درون میدان به تهیه بلیط نیاز دارید.

میدان نقش جهان یکی از جاهای دیدنی اصفهان

2. بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه یکی از جاهای دیدنی اصفهان با شهرت دیرینه است که در ضلع شمالی میدان نقش جهان واقع شده و ساخت آن بین سال های 1011 تا 1029 به طول انجامیده است.

بازار قیصریه که نام دیگر آن بازار سلطانی است در گذشته عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای ایران و خاورمیانه را داشته است. بازار قیصریه یک بازار سرپوشیده هست که ابتدای آن شامل بازار چیت ساز ها و انتهای آن بازار دارالشفا می شود.

  • آدرس بازار قیصریه:

اصفهان، میدان نقش جهان، ورودی بازار

  • مسیرهای دسترسی بازار قیصریه:

برای دسترسی به بازار قیصریه میتوانید از تاکسی یا اتومبیل شخصی و حتی وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو استفاده کنید.

در صورت استفاده از اتوبوس و مترو باید در ایستگاه امام پیاده شوید و برای رسیدن به بازار قیصریه با اتوبوس باید از خط های های میدان امام حسین (ع)، باغ غدیر ترمینال شرق یا خط میدان امام حسین(ع) و خط هشت بهشت ترمینال خورسگان استفاده کنید.

  • ساعت و هزینه بازدید از بازار قیصریه:

بازار قیصریه همه روزه از ساعت 6 صبح تا شب باز است و برای ورود به این بازار نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست.

بازار قیصریه اصفهان

3. کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو یک بنای تاریخی با 48 متر ارتفاع است این ساختمان شش طبقه است و طبقات آن با راه پله های مارپیچی به متصل هستند. کاخ عالی قاپو به دستور شاه عباس اول در دوران صفوی و در ضلع غربی میدان نقش جهان ساخته شد و طی گذشت زمان در دوران شاه عباس دوم و شاه سلیمان تکمیل شد.

نکته حائز اهمیت این جاذبه دیدنی اصفهان در این که تعداد طبقات این بنا از جهت های مختلف باهم متفاوت اند. زمانی که از روبه رو به این بنا بنگرید آن را دو طبقه می بینید با نگاه کردن از کنار، عالی قاپو را سه طبقه می بینید و زمانی که پشت بنا قرار میگیرد عالی قاپو پنج طبقه می شود و این در حالی است که جاذبه دیدنی عالی قاپو شش طبقه است.

یکی دیگر از نکات قابل توجه کاخ عالی قاپو اتاق صوت یا اتاق موسیقی آن است. این اتاق به گونه ای طراحی و گچ بری شده است که صدا را به صورت آکوستیک و بدون انعکاس در تمام کاخ پخش می کند و محلی برای نواختن موسیقی توسط هنرمندان بوده است.

  • آدرس کاخ عالی قاپو:

اصفهان، ضلع غربی میدان نقش جهان

  • مسیرهای دسترسی کاخ عالی قاپو:

دسترسی به کاخ بسیار راحت است و شما میتوانید با هر وسیله نقلیه عمومی و شخصی به مقصد کاخ عالی قاپو برسید. در صورت استفاده از مترو باید از ایستگاه امام حسین(ع) خارج شوید و با کمی پیاده روی به کاخ برسید، در صورتی هم که میخواهید از اتوبوس استفاده کنید باید سوار اتوبوس های خط میدان امام حسین (ع)، باغ غدیر ترمینال شرق یا خط میدان امام حسین (ع) و یا هشت بهشت ترمینال خوراسگان شوید و در ایستگاه امام هم خارج شوید.

  • ساعت و هزینه بازدید از کاخ عالی قاپو:

بازدید از عالی قاپو در تمام روز های سال به غیر از ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا امکان پذیر است و زمان فعالیت کاخ عالی قاپو در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 6 عصر و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 4:30 دقیقه بعد از ظهر است.

کاخ عالی قاپو

4. کاخ چهلستون اصفهان

یکی از برترین جاذبه های دیدنی اصفهان کاخ چهلستون است، این کاخ به دستور شاه عباس صفوی و در دوران شاه عباس دوم تکمیل شده است. کاخ چهلستون به همراه یک استخر بزرگ دقیقا در وسط یک باغ 225 متر در 275 متری واقع شده است. کاخ چهلستون به علت معماری خاص و متفاوتی که دارد و ترکیبی از معماری ایرانی و فرنگی است گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است و علاوه بر این نام این کاخ در لیست آثار ملی ثبت شده است.

کاخ چهلستون فقط بیست ستون چوبی دارد و از انعکاس نمای بیرونی عمارت در آب بیست ستون دیگر هم به نمایش در می آید که جمعا چهل ستون را تشکیل می دهند به همین علت به این کاخ چهلستون می گویند.

  • آدرس کاخ چهلستون:

اصفهان، خیابان چهارباغ پایین، خیابان سپه، میدان نقش جهان

  • مسیر های دسترسی به کاخ چهلستون:

برای بازدید از کاخ چهلستون می توانید از تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده کنید. در صورتی که می خواهید از مترو استفاده کنید باید در ایستگاه شهدا پیاده شوید و بقیه مسیر تا کاخ را با تاکسی و یا پیاده طی کنید. اگر هم قصد سوار اتوبوس شدن را دارید، باید از اتوبوس های خط میدان امام حسین به میدان لاله استفاده کنید و در ایستگاه شهرداری از اتوبوس خارج شوید و مابقی راه را پیاده به سمت کاخ طی کنید.

  • ساعت و هزینه بازدید از کاخ چهلستون:

بازدید از کاخ چهلستون همه روزه از ساعت 8:30 دقیقه صبح تا 19 عصر امکان پذیر است، این مکان فقط در ایام سوگواری تعطیل می باشد.

کاخ چهلستون اصفهان

5. کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت ملقب به زیباترین کاخ عالم است و از بناهای تاریخی و مهم دیدنی اصفهان محسوب می شود. این کاخ در گذشته به نام های هشت به هشت و یا هشت در بهشت هم شناخته میشد. کاخ هشت بهشت یک ساختمان دو طبقه هشت ضلعی با اتاق های تودرتو با تزئینات کاملا  هنرمندانه است. متاسفانه برخی از تزئینات کاخ هشت بهشت در دوران قاجار از بین رفته است اما با این وجود این کاخ هنوز هم زیبایی چشم گیری دارد.

  • آدرس کاخ هشت بهشت

اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجائی، کاخ هشت بهشت

  • مسیرهای دسترسی به کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت تقریبا در مرکز شهر اصفهان قرار گرفته است به همین دلیل دسترسی به آن آسان است و شما میتوانید هم از وسایل نقلیه شخصی و هم وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، تاکسی و اتوبوس کمک بگیرید.  اگر قصد استفاده از اتومبیل شخصی خود را دارید می توانید اتومبیل خود را در پارکینگ عمومی خیابان گل دسته پارک نمایید، این پارکینگ فاصله کمی از کاخ هشت بهشت دارد.

درصورتی که می خواهید از مترو استفاده کنید باید در ایستگاه امام حسین پیاده شوید و تا پارک رجائی پیاده بروید البته فاصله پارک و مترو بسیار کم است و نیازی نیست نگران این مسافت باشید.

اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید باید در ایستگاه هشت بهشت بزرگمهر و یا خیابان باغ گلدسته پیاده شوید که فاصله نسبتا کمی تا تا کاخ دارند.

  • ساعت و هزینه بازدید از کاخ هشت بهشت

بازدید از کاخ گلدسته همه روزه به غیر از ایان سوگواری تاسوعا و عاشورا امکان پذیر است. ساعات بازدید از کاخ هشت بهشت به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان از ساعت 9 صبح تا 17 عصر امکان پذیر است.

کاخ هشت بهشت

6. مدرسه چهار باغ

مدرسه چهار باغ یکی ار حیرت انگیز ترین جاهای دیدنی اصفهان است این بنا آخرین بنای ساخته شده در عصر حکومت صفوی است و در گذشته به مدرسه مادر شاه و مدرسه سلطان حسین هم مشهور بوده است.در این مدرسه گره چینی ها، کاشی کاری ها و تزئینات بیرونی و داخلی فاخری انجام شده است که آن را جذاب و دیدنی کرده. مدرسه چهارباغ ویژه علوم دینی ساخته شده بود و پس از شهریور 1320 بازگشایی شد و در سال 1323 کتابخانه جدیدی به نام کتابخانه فرهنگ جایگزین کتابخانه قدیمی آن ساخته شد.

امروزه و پس از پیروزه انقلاب نام مدرسه چهار باغ و کتابخانه آن به “مدرسه علمیه امام جعفر صادق” و “کتابخانه عمومی امام جعفر صادق” تغییر یافت.

  • آدرس مدرسه چهارباغ

اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهار باغ

  • مسیرهای دسترسی به مدرسه چهارباغ

مدرسه چهار باغ در وسط چهارباغ قرار دارد و برای رسیدن به مدرسه میتوانیم از وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده کنیم. در صورتی که میخواهید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید باید اتومبیل خود را در نزدیکی چهار باغ پارک کنید و یا در یکی از پارکینگ های ابتدا و یا انتهای چهارباغ پارک کنید و بقیه میسر را پیاده روی کنید زیرا محدوده چهار باغ بدلیل درختان و بافت قدیمی ماشین رو نیست و شما میتوانید قدم زدن در محیطی بسیار زیبا و شاعرانه را تجربه کنید.

درصورتی که قصد استفاده از مترو را دارید میتوانید از ایستگاه میدان امام حسین که پایین چهارباغ قرار دارد و یا ایستگاه سی و سه پل که بالای چهارباغ قرار دارد پیاده شوید و بقیه مسیر تا مدرسه را قدم بزنید و از فروشگاه های متنوع و فضای زیبای چهارباغ لذت ببرید.

  • ساعت و هزینه بازدید از مدرسه چهار باغ

مدرسه چهارباغ هم مانند اکثر جاهای گردشگری اصفهان در ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا تعطیل می باشد و در غیر اینصورت ساعات بازدید از این مدرسه از 9 صبح تا 17 عصر می باشد.

7. آتشگاه

کوه آتشگاه که یک آتشکده تاریخی بسیار قدیمی و یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که مربوط به دوران ساسانیان می شود و جزء سه اثر قدیمی ایران محسوب می شود. قدمت مصالح استفاده شده در این اثر باستانی حتی به 7000 سال پیش هم نسبت داده میشود. آتشگاه روی کوهی با همین نام قرار دارد و یکی از مهم ترین آتشکده های ایران در دوران پیش از اسلام بوده است و در سال 1330 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

علاوه بر موارد گفته شده از آتشگاه تا کهندژ خمینی شهر یک تونل مخفی کشیده شده بود که یکی از مراکز مهم برای نگهداری گنجینه ها به شمار میرفت و در زمان حمله اسکندر مقدونی مورده استفاده قرار گرفته بود.

  • آدرس آتشگاه:

اصفهان، ماربین، کوه آتشگاه

  • مسیرهای دسترسی به آتشگاه:

مناسب ترین راه برای بازدید از آتشگاه استفاده از وسایل نقلیه شخصی و یا تاکسی و اسنپ است.

  • ساعت و هزینه بازدید از آتشگاه:

بازدید از آتشگاه باید در ساعات 9 صبح تا 17 عصر به غیر از ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا انجام شود.

آتشگاه یکی از جاهای دیدنی اصفهان

8. حمام شیخ‌ بهایی

حمام شیخ بهایی یکی از شاهکارهای معماری جهان و از مهم ترین جاهای گردشگری اصفهان محسوب می شود و باستان شناسان ساخت این حمام را متعلق به سال 1065 می دانند. حمام شیخ بهایی معروف ترین حمام اصفهان است که به دستور شاه عباس اول در دوران صفویه و توسط شیخ بهایی بنا شد.

در حمام شیخ بهایی از سیستم دم و گاز برای گرم کردن آب حمام استفاده می شود. در این حمام برای گرم کردن آب از گاز متان حاصل از فاضلاب مسجد جامع  و چکیدن روغن عصار خانه مجاور حمام استفاده می شود. حمام شیخ بهایی به حمامی معروف است که تنها با یک شمع روشن است زیرا گرم شدن مخزن توسط شمعی که به صورت دائمی روشن بود انجام می شد.

  • آدرس حمام شیخ بهایی:

اصفهان، خیابان عبدالرزاق، کوچه شیخ بهائی

  • ساعت و هزینه بازدید از حمام شیخ بهایی:

متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی و بی توجهی این اثر منحصر به فرد دچار تخریب شده و امکان بازدید از آن وجود ندارد.

حمام شیخ‌ بهایی

9. حمام قاضی اصفهان

حمام قاضی یکی از قدیمی ترین گرمابه های ایران است که شامل بخش های مختلفی مانند خزینه، گرمخانه و سربینه است. در گذشته حمام قاضی محلی برای برگزاری جلسات و تصمیم گیری های بسیار مهم بوده است. خوشبختانه با وجود تعطیلی اکثر حمام های قدیمی ایران، حمام قاضی تعطیل نشده است و شما میتوانید از آن بازدید کنید.

در حمام قاضی تمام موارد بهداشتی روز دنیا رعایت می شود اما نکته جالب و متمایز آن در این است که حمام حالت قدیمی خود را حفظ کرده و همچنان دلاک ها پشت شما را کیسه می کشند.

  • آدرس حمام قاضی:

اصفهان، خیابان چهار باغ پایین، خیابان ابن سینا، کوچه شماره 37، بازارچه قاضی

  • ساعت و هزینه ورود به حمام قاضی:

حمام قاضی همه روزه به غیر از روزهای جمعه از ساعت 15 بعد از ظهر تا ساعت 21 شب دایر است و هزینه بلیط آن حدودا 200000 تا 340000 تومان است.

حمام قاضی اصفهان

10. حمام علی قلی آقا

یکی از جاهای دیدنی اصفهان که در اواخر دوران صفوی ساخته شده حمام علی قلی آقا است. این حمام توسط علی قلی آقا که از درباریان دو پادشاه صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بود، ساخته شد.

بر روی دیوارهای این حمام کاشی کاری هایی با نقش نگارهای اسلیمی کشیده شده که فضایی دلنشین ساخته است و امروزه از این حمام به عنوان یک موزه مردم شناسی استفاده می شودتا بتواند بیانگر آداب و رسوم خاص مردم در حمام های قدیمی باشد.

  • آدرس حمام علی قلی آقا:

اصفهان، خیابان چهار باغ عباسی، محله بید آباد، خیابان بید آباد

  • ساعت و هزینه ورود به حمام علی قلی آقا:

حمام علی قلی آقا همه روزه از ساعت 9 صبح تا 21 شب دایر است و هزینه ورودی برای هر گردشگر ایرانی 5000 تومان و هر گردشگر خارجی 15000 تومان است.

از دیگر جاهای دیدنی تاریخی اصفهان می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. منار چهل دختران
  2. برج کبوتر گورت
  3. برج کبوتر مرداویج
  4. قبرستان تخت فولاد
  5. عصارخانه شاهی

جاهای دیدنی و مذهبی اصفهان

شهر زیبای اصفهان به دلیل بافت تاریخی و ذهبی که دارد آثار مذهبی زیبای زیادی را در خود جای داده است که برخی از این امکان زیبا را برایتان شرح میدهیم.

1. مسجد شیخ لطف الله اصفهان

یکی از جاهای دیدنی اصفهان که از نگاه معماری اهمیت بسیاری دارد مسجد شیخ لطف الله است. شروع ساخت این مسجد به دستور شاه عباس اول در قرن 11 هجری بوده که 18 سال به طول انجامیده است.  مسجد شیخ لطف الله دارای دو ویژگی متفاوت از سایر مساجد دیگر است، ویژگی اول آن نداشتن مناره است و ویژگی دوم آن نداشتن شبستان ورودی یا حیاط است.

از زیبایی های مسجد میتوان به این مورد اشاره کرد که اگر زیر گنبد داخل مسجد و در مرکز آن بایستید میتوانید طرح یک طاووس زیبا که در طول روز پرهای آن با انعکاس نور به داخل مسجد  در کاشی ها کشیده می شود را ببینید.

  • آدرس مسجد شیخ لطف الله:

اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبروی عالی قاپو

  • مسیرهای دسترسی به مسجد شیخ لطف الله:

برای دسترسی به مسجد شیخ لطف الله میتوانید از هر وسیله نقلیه ای مانند: اتومبیل شخصی، مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کرد. اگر از مترو استفاده میکنید باید در ایستگاه امام حسین پیاده شوید و اگر از اتوبوس استفاده میکنید باید از خط میدان امام حسین، باغ قدیر ترمینال شرق یا خط میدان امام حسین و حتی ایستگاه هشت بهشت ترمینال خوراسگان پیداده شوید.

  • ساعات بازدید و هزینه مسجد شیخ لطف الله:

بازدید از این مسجد مذهبی و تاریخی همه روزه به غیر از ایام سوگواری، روزهای جمعه و یا ایام اعتکاف  قابل بازدید است. ساعات بازدید از مسجد در روز های نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 12:30 ظهر و از ساعت 14 تا 16 عصر می باشد و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 11:30 ظهر و سپس از 13 تا 16:30 عصر می باشد.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

2. مسجد جامع اصفهان

از دیگر مساجد مهم و قدیمی اصفهان میتوان به مسجد جامع اصفهان اشاره کرد. مسجد جامع اصفهان از اثار تاریخی مهم کشورمان است که در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید. این مسجد دارای کتیبه های ارزشمند و کچ بری های زیبایی می باشد. زیبایی خاص و متفاوت این مسجد چهار ایوانی متعلق به دوران سلجوقی بعد از قرن ها هنوز هم مورد بحث است.

مسجد جامع با نام های دیگری مانند مسجد جامع عتیق و مسجد جمعه هم شناخته میشود. یکی از ویژگی های مهم مسجد جامع  ورودی های متعدد آن است که هر ورودی به فضای دیگری راه دارد لازم به ذکر است که ورودی های مسجد در یک زمان ساخته نشده اند و هر ورودی بیانگر تاریخچه عصر خود است. یکی از محبوب ترین بخش های مسجد محراب الجایتو اسه که به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شد.‌

  • آدرس مسجد جامع اصفهان:

اصفهان، میدان امام علی، خیابان مجلسی

  • ساعات بازدید و هزینه مسجد جامع اصفهان:

ساعات بازدید مسجد جامع اصفهان همه روزه از ساعت 9 صبح تا 17 عصر است.

مسجد جامع اصفهان

3. کلیسای وانک اصفهان

دیدن کلیسای وانک به طور قطع تجربه جالب و متفاوتی است و شبیه دیدن یک کلیسای قدیمی و کلاسیک در ایتالیا است. در زبان ارمنی وانک به معنای صومعه است و این کلیسا به دستور شاه عباس دوم برای استقرار ارمنی ها در جلفا ساخته شد.

این کلیسا از جاهای دیدنی اصفهان است و در های آن به روی همه باز بوده و مرکز عبادت اعمال مذهبی مسیحیان است. این کلیسا شامل بخش های مختلفی از جمله موزه، چایخانه، کتاب خانه و موزه مردم شناسی است.

در موزه کلیسای وانک اشیای تاریخی، زیور آلات، تابلوها، نسخ خطی و منسوجات نگهداری می شود. در این موزه تار مویی نگه داری میشود که جمله ای از تاروت روی آن نوشته شده و فقط با میکروسکوپ قابل خواندن است. علاوه بر موارد ذکر شده کلیسای وانک دارای دو گنبد است و دلیل آن هم ترکیب معماری ارمنی و اسلامی است و سقف و دیواره های آن با تصاویر انجیل در زیباترین حالت به وسیله رنگ روغن و طلاکاری پوشیده شده است.

  • آدرس کلیسای وانک اصفهان:

اصفهان، چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک

  • مسیرهای دسترسی به کلیسای وانک اصفهان:

برای بازدید از کلیسای وانک میتوانید از ماشین شخصی، اتوبوس و یا تاکسی استفاده کنید. برای استفاده از اتوبوس باید سوار خط میدان شهدا، بیمارستان غرضی شوید و در خیابان حکیم نظامی پیاده شوید و با کمی پیاده روی خود را با کلیسای وانک برسانید.

  • ساعت بازدید و هزینه کلیسای وانک:

کلیسای وانک برای مردم ارمنی فعال است بنابراین باید تعطیلات و مراسمات مذهبی این عزیزان را در تقویم های میلادی در نظر بگیرید و در صورتی که این عزیزان مناسبتی نداشته باشند شما میتوانید از ساعت 8:30 صبح تا 18:30 عصر به بازدید این کلیسا بپردازید.

کلیسای وانک اصفهان

4. منارجنبان اصفهان

یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان منارجنبان آن است. این بنای شگفت انگیز آرامگاه یک عارف به نام عمو عبدالله کارلادانی بوده و این بنا از دو مناره، یک ایوان و بخشی به نام چله خانه تشکیل شده است که چله خانه محلی برای چله نشینی عارفان بوده است.

در بنای شگفت آور منارجنبان تنها کافیست یکی از مناره ها به جنب و جوش درآید تا مناره دیگر هم به حرکت درآید اما این تمام اعجاز منارجنبان نیست، زیرا منارهای دیگری هم در شهر های دیگر وجود دارد که تفاوت تمام آن ها با منارجنبان در لرزش تمام بنا است. تا کنون پژوهشگران و دانشمندان زیادی تلاش کرده اند تا به راز لرزش این ساختمان پی ببرد و مطالعات زیادی هم بر روی علت جنبش انجام داده اند ولی متاسفانه موفق به کشف این راز نشده اند.

منارجنبان دارای دو مناره به ارتفاع 17 متر و عرض 9 متر است و از طریق یک درگاه کوچک و پلکان مارپیچی میتوان به بالای مناره ها رسید.

  • آدرس منارجنبان:

اصفهان، 6 کیلومتری غرب اصفهان، مسیر اصفهان به نجف آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه

  • مسیرهای دسترسی به منارجنبان:

دستری به منارجنبان اصفهان از طریق وسایل نقلیه شخصی و یا تاکسی و اسنپ امکان پذیر است.

  • ساعت بازدید و هزینه منارجنبان:

بازدید از منارجنبان در روزهای تعطیل رسمی تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی، رحلت پیامبر، رحلت امام خمینی و شهادت امام جعفر صادق ممکن نیست.

برای بازدید از منارجنبان همه روزه به غیر از روزهایی که در بالا ذکر شد از ساعت 9 تا 18 میتوانید اقدام نمایید.  اما اگر میخواهید حتما شاهد لرزیدن این مناره ها باشید باید در ساعات 10:30، 12، 13:30، 15، 16:30 و 18:30 از منارجنبان اصفهان دیدن کنید.

منارجنبان اصفهان

5. کلیسای بیت‌اللحم اصفهان

کلیسای بیت اللحم یا بیت الحم مقدس یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است که به وصیت خواجه پطروس ولیجانیان، بازرگان مشهور دوره صفویه در سال 1306 ساخته شد. نکته حائز اهمیت این کلیسا در میان 12 کلیسای موجود در اصفهان گنبد آن است، این کلیسا بلند ترین گنبد را دارد به طوری که از خیابان های اطرف به راحتی می توانید کلیسای بیت اللحم را تشخیص دهید.

یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی اصفهان کلیسای بیت اللحم است که نظر زیبایی داخلی و خارجی حرف زیادی برای گفتن دارد، نمای داخلی آن پوشیده از گچبری های بسیار دیدنی و نقاشی هایی چشمگیر از کتاب مقدس است. کلیسای بیت اللحم اصفهان ساخته شده از خشت و آجر است و شامل دو طبقه میباشد که طبقه دوم آن مخصوص بانوان است.

  • آدرس کلیسای بیت اللحم:

اصفهان، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ جلفا

  • مسیرهای دسترسی به کلیسای بیت اللحم:

برای بازدید از کلیسا می توانید از اتوبو هم استفاده کنید ولی استفاده از اتومبیل شخصی و یا تاکسی و اسنپ راه مناسب تر و بهتری است.

  • ساعات بازدید کلیسای بیت االلحم:

زمان بازدید از کلیسای بیت اللحم همه روزه از ساعت8:30 صبح تا 17:30 عصر امکان پذیر است اما بر اساس اینکه کلیسا برای ارمنیان فعال است باید حتما مراسم های مذهبی و تعطیلات ارمنیان عزیز را بر اساس تقویم میلادی چک کنید.

کلیسای بیت‌اللحم اصفهان

6. آرامگاه صائب تبریزی

میرزا محمد علی صائب تبریزی در قرن یازدهم هجری ملک الشعرای دربار صفویه و یکی از شعرای معروف دوران خود بود. صائب تبریزی متولد شهر زیبای تبریز است اما بر خلاف تصور عموم او در یکی از محله های شهر زیبای اصفهان آرمیده است. پس از فوت او، تا مدت ها ناشناس باقی ماند و نهایتا پس از شناخته شدن بنای بسیار زیبایی برای مزارش ساخته شد که امروزه این آرامگاه ساخته شده در دوران پهلوی متعلق به لیست آثار ملی ایران شده است.

لازم به ذکر است که این باغ زیبا با درختان سرو و بلند قامت که یادآور اشعار او است تنها مزار صائب نیست و فرزند و نوه صائب را هم در خاک خود جای داده است.

  • آدرس آرامگاه صائب تبریزی

اصفهان، خیابان صائب، محله لنبان، باغ تکیه، باغ صائب تبریزی

آرامگاه صائب تبریزی یکی از جاهای دیدنی اصفهان

7. کلیسای میناس مقدس اصفهان

کلیسای میناس مقدس یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که به عنوان پناهی برای هموطنان ارمنی که به دستور شاه عباس دوم به این محله تبریزی ها کوچ کرده بودند در سال 1659 ساخته شد. از ویژگی های زیبای این کلیسا می توان به طراحی چشم گیر آن و نوشته های تاریخی که سراسر کلیسا را پوشانده است اشاره کرد. لازم به ذکر است که متاسفانه نسخه اصلی آن ها در جریان مرمت و بازسازی کلیسا نزدیک به یک قرن پیش از بین رفته است.

  • آدرس کلیسای میناس مقدس:

اصفهان، محله جلفا، محله تبریزی ها، کوچه تبریزی ها

  • ساعات بازدید کلیسای میناس مقدس:

ساعت بازدید از کلیسای میناس همه روزه از ساعت 8:30 صبح تا 17:00 عصر امکان پذیر است اما قبل از بازدید بهتر است حتما تقویم های میلادی را چک کنید که با عیاد و مناسبت های میلادی تداخل نداشته باشید.

کلیسای میناس مقدس یکی از جاهای دیدنی اصفهان

8. آرامگاه بابا رکن الدین

قدمت آرامگاه بابا رکن الدین مربوط به دوران صفویه است. این آرامگاه زیبا هنر و معماری گران قرن هشتم را با کاشی کاری های برجسته سبک صفوی خود به نمایش میگذارد. این مقبره آرامگاه ابدی عارف بزرگ مسعود بن عبدالله بیضاوی ملقب به بابا رکن الدین است.

  • آدرس آرامگاه بابا رکن الدین:

اصفهان، تخت فولاد، خیابان آزادگان

  • ساعات بازدید آرامگاه بابا رکن الدین:

ساعات بازدید از این مقبره تاریخی هر روزه از 9 صبح تا 16 عصر میباشد.

آرامگاه بابا رکن الدین

از دیگر جاهای گردشگری مذهبی اصفهان که دیدنشان توصیه میشود، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. آرامگاه بابا قاسم اصفهان
  2. آرامگاه شعیای نبی
  3. مزار یوشع پیامبر
  4. مسجد حکیم اصفهان
  5. مسجد سید اصفهان
  6. مقبره شاهزادگان صفوی
  7. مقبره عمو عبدالله کارلادانی
  8. مناره‌ های دارالضیافه

پل های تاریخی روی زاینده رود اصفهان

در گذشته  زمانی که زاینده رود زیبای اصفهان هنوز جاری بود یکی از مهم ترین رود های ایران محسوب و پل های تاریخی زیادی بر روی آن ساخته می شد. برخی از این پل ها واقع در شهر اصفهان و برخی دیگر در استان های چهار محال بختیاری، شهرکرد و… هستند. که در اینجا برخی از مهم ترین پل های زیبا را برایتان شرح میدهیم.

1. پل خواجوی اصفهان

پل خواجوی یکی از جاذبه های چشم گیر اصفهان است و فقط محلی برای گذر نیست بله محلی برای توقف و لذت بردن از این زیبایی محسوب می شود. این پل به دستور شاه عباس دم در زمان صفویه به عنوان محلی برای اقامت شاه بر روی زاینده رود ساخته شد و علاوه بر این میتوانست مانند سد امکان تنظیم جران آب را داشته باشد.

پل خواجو نام های متعددی دارم اما دلیل اصلی این نام گذاری مربوط به محله ای با همین نام است که پل در آن قرار دارد. پل خواجو دارای 133 متر طول، 12 متر عرض و 5/7 متر معبر است شما میتوانید با ایستادن در معبرگاه پل خواجو فضایی شاعرانه و رویایی را تماشا کنید.

  • آدرس پل خواجو:

اصفهان، انتهای جنوبی چهارباغ خواجو، انتهای شرقی خیابان کمال الدین اسماعیل اصفهانی

  • مسیرهای دسترسی پل خواجو:

شما برای رسیدن به پل خواجو میتوانید از تمام وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده نمایید. در صورتی که میخواهید از مترو استفاده کنید باید در ایستگاه سی و سه پل پیاده شوید و حدوا دوکیلومتر باقی مانده تا پل را با تاکسی و پیاده طی کنید. در صورتی که از اتوبوس استفاده میکنید باید در ایستگاه پل خواجو پیاده شوید.

  • ساعت و هزینه بازدید از پل خواجو:

پل خواجو یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که برای بازدید از آن هر ساعت از شبانه رو می توانید اقدام کنید و نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه ای ندارید.

پل خواجوی اصفهان

2. سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل یکی از نمادهای شاخص اصفهان به شمار میرود که در قرن یازدهم به دستور شاه عباس صفوی و توسط الله ورد خان روی زاینده رود ساخته شد. در گذشته سی و سه پل به یکی از پل های درجه اول جهان مشهور بود، این پل نام های دیگری مانند پل الله وردی خان و پل جلفا نیز دارد.

سی و سه پل طولانی ترین پل زاینده رود است که 259 متر طول، 14 متر عرض و 33 متر دهانه دارد. در گذشته از سی و سه پل به عنوان محلی برای برگزاری مراسمات با شکوهی مانند خاج شویان، جشن نوروز یا جشن آب پاشان استفاده میشد. اگر به اصفهان سفر کردید حتما زمانی را برای توقف روی این پل اختصاص دهید و از زیبایی های چشمگیر آن لذت ببرید.

  • آدرس سی و سه پل:

اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهرباغ عباسی

  • مسیرهای دسترسی به سی و سه پل:

برای رفتن به سی و سه پل میتوانید از تمام وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده کنید اگر قصد استفاده از مترو را دارید باد از ایستگاه سی و سه پل خارج شوید.

  • ساعت و هزینه بازدید سی و سه پل:

برای بازدید از سی و سه پل نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه ای نیست و بازدید از آن در هر ساعت از شبانه روز امکان پذیر است.

سی و سه پل یکی از جاهای دیدنی اصفهان

از دیگر پل های دیدنی اصفهان که دیدنشان توصیه میشود، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • پل چوبی اصفهان
  • پل شهرستان اصفهان
  • پل مارنان

جاهای دیدنی و تفریحی اصفهان

شهر چشم نواز اصفهان علاوه بر جاهای دیدنی، تاریخی مذهبی که در خود جای داده است دارای مکان های تفریحی مانند: باغ پرندگان، باغ وحش و… است که دیدن آن ها جذابیت خاص خود را دارد و در اینجا برخی از این امکان تفرحی را برایتان شرح میدهیم.

1. تونل آکواریوم اصفهان

درصورتی که در سفر به اصفهان میخواستید در دیدن جاهای دیدنی، تاریخی و مذهبی اصفهان وقفه ای ایجاد کنید و کمی هم به سراغ مراکز تفریحی بروید حتما به مشاهده تونل آکواریوم اصفهان بروید. مساحت این آکواریوم 3500 متر مربع است و داری 33 آکواریوم 5 تا 10 متری است. در این آکواریوم ماهی هایی از 5 اقیانوس با گونه های متفاوت آب های شور و شیرین جمع آوری و نگهداری می شوند.

از دیگر ویژگی های این آواریم میتوانیم به تونل 35 متری آن اشاره کنیم که اولین تونل ایران است. در این آکواریم از 6500 نوع موجود زنده که 300 تا 350 گونه آن را ماهی ها و 6 نوع آن را کوسه ها تشکیل می دهند.

آکواریوم اصفهان بخش های متفاوتی برای سرگرم کردن شما دارد و یکی از بخش های زیبا آکوریو قسمتی است که کودکان میتوانند به گونه ی خاصی از آبزیان غذاهای مخصوص دهند.

  • آدرس تونل آکواریوم:

اصفهان، خیابان الفت، پارک ناژوان

  • مسیر های دسترسی به تونل آکواریوم:

متاسفانه برای رسیدن به تونل آکواریوم باید حتما از وسایل نقلیه شخصی و یا تاکسی و اسنپ استفاده کنید زیرا ایستگاه اتوبوس و یا متروی نزدیکی به تونل آکواریوم وجود ندارد.

  • ساعات بازدید از تونل آکواریوم:

این تونل آکواریوم از ساعت 9:30 صبح تا 19 عصر بهصورت یکسره باز است و در تاریخ هایی مانند عید نوروز از ساعت 9:30 صبح تا 22 شب امکان بازدید برای شما عزیزان فراهم است.

تونل آکواریوم اصفهان

2. باغ پرندگان اصفهان

یکی دیگر از جاهای دیدنی و تفریحی اصفهان که در پارک ناژوان قرار گرفته است، باغ پرندگان است. این پرندگان از مناطق متخلف مانند: استرالیا، چین، تانزانیا، ایران و سایر کشورها با شرایط آب و هوایی متفاوتی جمع آوری شده اند در نتیجه این تنوع زیستگاهی که این پرندگان دارند محیط های مختلفی مانند: برکه، صخره، قفس شیشه ای، قفس آهنی و فضای سبز جنگلی برایشان ساخته شده است.

در باغ پرندگان علاوه بر مشاهده انواع پرندگان کم یاب و… بخش دیگر برایآموزش های علمی و تحقیقاتی وجود دارد که بحث هایی از جمله تغذیه پرندگان، قرنطینه پرندگان، تکثیر، تاکسیدرمی و… پرداخته می شود.

  • آدرس باغ پرندگان:

اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

  • مسیرهای دسترسی به باغ پرندگان:

به علت نبودن ایستگاه مترو و یا اتوبوس در نزدیک باغ پرندگان  باید با اتومبیل شخصی و یا تاکسی در این مسیر تردد کنید.

  • ساعات بازدید از باغ پرندگان:

باغ پرندگان اصفهان همه روزه به غیر از ایام سوگواری تاسوعا و عاشورا، در نیمه اول سال از ساعت 8:30 تا 18 عصر و در نیمه دوم سال از ساعت 8:30 تا 16:30 دایر است.

باغ پرندگان اصفهان

3. باغ گل های اصفهان

یکی از جاهای دیدنی اصفهان باغ گل ها است، این مکان دیدنی که محیطی سرشار از اکسیژن و هوای تمیز است با هدف ایجاد هوای پاک، بالا بردن سطح اطلاعات نسبت به گل ها و گیاهان، نگه داری از محیط زیست و ایجاد فضایی زیبا برای مردم ساخته شده است.

باغ گل ها از آن دسته مکان هایی است که انرژی و حس خیلی به انسان انتقال می دهد. این باغ دارای بخش های مختلفی برای برای انواع پوشش گیاهی است که این بخش ها شامل محوطه باغ، آبشار و برکه، گلخانه، باغ سوزنی برگان، باغ صخره ای، آمفی تئاتر روباز، جشنواره لاله ها و… می باشد.

یکی از ویژگی های باغ گلها که هنگام بازدید باید حتما مشاهده کنید طرح فرش ایرانی است که به کمک گل های مختلف طراحی و ساخته شده است و از جاذبه های گردشگری این باغ محسوب میشود. لازم به ذکر است که به همراه داشتن دوربین های عکاسی حرفه ای ملزم داشتن مجوز های مربوطه است.

  • آدرس باغ گل ها:

اصفهان، میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی

  • مسیرهای دسترسی به باغ گل ها:

برای دسترسی به باغ گل ها میتوانید از اتوبوس، تاکسی و یا اتومبیل های شخصی استفاده کنید. برای استفاده از اتوبوس، سوار خط هایی شوید که از ایستگاه بزرگمهر گذر می کنند و در این خط ها پیاده شودید و ادامه مسیر که کمتر از یک کیلومتر است را پیاده روی کنید.

  • ساعت بازدید از باغ گل ها:

برای بازدید از باغ گل ها میتوانید همه روزه از ساعت 7 صبح تا 17 عصر اقدام کنید.

باغ گل های یک از جاهای دیدنی اصفهان

4. پارک کوهستانی صفه

یکی از جای دیدنی و تفریحان بسیار سالم مردم عزیز اصفهان پارک کوهستانی صفه است و مقصد بسیاری از کوهنوردان و سنگ نوردان و اغلب مردم عادی به خصوص صبح زود روزهای تعطیل است.زمانی که در بالاترین ارتفاع صفه و در ازتفاع 2257 متری از زمین ایستاده اید میتوانید از چشم انداز بسیار زیبای آن لذت ببرید.

البته در کوه صفه به دلیل حجم بازدید کننده ای که همواره وجود دارد امکانات تفریحی بیشتری ماننده: سالن بولینگ، شهربازی، باغ وحش، تله کابین، زیپ لاین، پل معلق و رستوران و کافه های سنتی اضافه شده است.

  • آدرس پارک کوهستانی صفه:

اصفهان، بلوار شهدا صفه، پارک صفه

  • مسیرهای دسترسی به پارک کوهستانی صفه:

برای رفت به پارک صفه علاوه بر اتومبیل شخصی می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس هم استفاده کنید. برای استفاده از اتوبوس باید سوار خط 94 و یا خط های که به ترمینال صفه می روند شوید و از ان جا برای رفتن به کوه صفحه اقدام کنید. برای استفاده از مترو هم می توانید در ایستگاه ترمینال صفه پیاده شوید.

  • ساعت و هزینه بازدید پارک کوهستانی صفه:

برای رفتن به کوه صفحه می توانید همه روزه از ساعت 7 صبح تا 1 بامداد اقدام نمایید. برای ورود به کوه صفحه نیازی به پرداخت هیچ گونه هزینه ای نیست اما در صورتی که می خواهید از بخش های تفریحی آن استفاده کنید باید به خوده هر بخش مراجعه کنید زیرا زمان فعالیت و هزینه بلیط هر بخش متفاوت است.

پارک کوهستانی صفه

5. پارک جنگلی ناژوان

یکی از دیدنی های زیبا و لذت بخش اصفهان پارک جنگلی ناژوان است، مقعیت این پارک جنگلی به گونه ای است که در یک سمت شما درختان سر به فلک کشیده و تنومند و در سمت دیگر رودخانه زاینده رود قرار دارد. این پارک علاوه بر جذابیت های طبیعی دارای تفریحات دیگری مانند: شهربازی، تله سیژ، آکواریوم، باغ پرندگان، باغ خزندگان و… است.

  • آدرس پارک جنگلی ناژوان:

اصفهان، بزرگراه شهید حبیب اللهی، میدان سهروردی، خیابان الفت

  • مسیرهای دسترسی به پارک جنگلی ناژوان:

بهترین راه دسترسی به پارک جنگلی ناژوان استفاده از وسایل شخصی و یا تاکسی و اسنپ است.

  • ساعت و هزینه بازدید پارک جنگلی ناژوان:

پارک جنگلی ناژوان همه ساعته قابل استفاده است و شما میتوانید از فضای باز جنگلی و جاده سلامت آن استفاده کنید، درصورتی که قصد استفاده از بخش های مختلف تفرحی ناژوان را دارید باید به هر بخش جداگانه مراجعه کنید زیرا زمان و هزینه مربوط به هر بخش متفاوت است.

پارک جنگلی ناژوان

6. پارک آبی آبسار

پارک آبی آبسار یکی از تفریحات مهیج با آدرنالین بالا خصوصا برای روزهای گرم تابستان است. از جمله امکانات این پارک آبی میتوان به چاله فضایی، سونا و جکوزی، حمام ترکی، استخر کودکان، کافه و رستوران، سالن بازی های کامپیوتری، سقوط آزاد، استخر شیرجه، محل بازی های کودکان، فوتبال صابونی، رودخانه خروشان، انواع سرسره های هیجان انگیز و… اشاره داشت.

  • آدرس پارک آبی آبسار:

اصفهان، سپاهان شهر، بلوار شاهد

  • مسیرهای دسترسی به پارک آبی آبسار:

برای رفتن به این پارک آبی میتوانید از تمامی وسایل نقلیه عمومی مانند: مترو، اتوبوس و یا تاکسی و وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کنید.

برای استفاده از مترو کافی است در ایستگاه صفه پیاده شوید و سوار اتوبوس های سپاهان شهر، شاهد شوید. در صورتی که میخواهید از اتوبوس استفاده کنید کفی است سوار خط های 80 و یا 94 و هر خطی که شما را به دروازشیراز و یا صفه میبرد شوید و از آنجا سوار خط سپاهان شهر، شاهد شوید.

  • ساعت و هزینه بازدید پارک آبی آبسار:

ساعت کاری پارک آبی آبسار برای بانوان و آقایان متفاوت است و هر یک در روهای مخصوص به خود میتوانند از پارک آبی و روزهای مخالف از سونا و جکوزی آبسار استفاده و لذت ببرند.

  • بانوان: روزهای فرد از ساعت 12 ظهر تا ساعت 20 شب و روزهای پنجشنبه از ساعت صبح 10 الی 20 شب
  • آقایان: روزهای زوج از ساعت 14 ظهر تا 23:3 شب و روزهای جمعه از ساعت 10 صبح تا 23 شب

پارک آبی آبسار یکی از جاهای دیدنی اصفهان

7. باغ جوان اصفهان

اگر با سفر به نصف جهان زیبا در کنار مشاهده جاهای دیدنی اصفهان می خواهید کمی هیجان تجربه کنید کافی است سری به باغ جوان بزنید. باغ جوان از نظر مساحت 30 هکتار است و یکی از بزرگ ترین پارک های اصفهان محسوب می شود ساختار این باغ بسیار مدرن و هیجان انگیز است و انواع تفریحات مخصوصا کودکان، نوجوانان و بزرگسالان دارد. باغ جوان در مجموع حدودا 35 سرگرمی جذاب دارد که  برخی از این امکانات تفریحی باغ جوان شامل موارد زیر است:

  • سوارکاری
  • پیست کارتینگ
  • ترامپولین
  • یوروجامپینگ
  • آرچری
  • قلعه وحشت
  • لیزرتگ
  • پینت بال
  • فوتبال حبابی

 

  • آدرس باغ جوان:

اصفهان، خیابان مشتاق سوم، بعد از پل شهرستان، مجموعه تفریحی زاینده رود

  • مسیرهای دسترسی به باغ جوان:

برای رفتن به باغ جوان میتوانید از وسایل عمومی اتوبوس و تاکسی استفاده کنید اما بهترین راه رسیدن به باغ استفاده از تومبیل شخصی است.

  • ساعت و هزینه بازدید باغ جوان:

استفاده از محیط باغ جوان همه ساعته فعال است ولی اگر قصد استفاده از فعالیت های تفریحی باغ را دارید میتوانید همه روزه از ساعت 17 بعد از ظهر تا 23:30 شب و روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح تا 23:30 شب مراجعه کنید.

از دیگر جاهای دیدنی و تفریحی اصفهان که دیدنشان توصیه میشود، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • باغ خزندگان اصفهان
  • باغ وحش اصفهان
  • شهربازی کهکشان عجایب
  • شهر رویاهای اصفهان
  • شهر عجایب
  • پینت‌ بال‌های اصفهان
  • اتاق فرارهای اصفهان
  • سینماهای اصفهان
  • بولینگ پردیس

خانه های تاریخی اصفهان

خانه های تاریخی اصفهان بخش زیادی از حدود 6 هزار اثار تاریخی اصفهان را در خود گنجانده است. شایان ذکر است که امروزه برخی از این خانه های تاریخی برای استفاده بیشتر مردم و قابل مشاده بودن تبدیل به کافه و رستوران شده اند اینگونه شما هم میتوانید از غذا و یا نوشیدنی خود لذت ببرید و هم در یک محیط زیبا و تاریخی باشید. در این قسمت به بررسی برخی از این خانه ها تاریخی زیبا و آدرس آن ها می پردازیم.

1. خانه تاریخی دهدشتی

خانه تاریخی دهدشتی متعلق به دوره قاجار است و در سال 1385 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. این مجموعه تاریخی امروزه تبدیل به یک کافه به نام هوگر شده است و عموم مردم می توانند از آن بازدید کنند.

خانه دهدشتی دارای یک محوطه بیرونی و یک محوطه داخلی است. محوطه بیرونی آن شامل حیاطی بسیار سرسبز و زیبا و محوطه داخلی هم متعلق به پذیرایی و اتاق های باشکوه و تاریخی است.

آدرس: اصفهان، دروازه دولت، خیابان باب الرحمه، کوچه شماره 1

خانه تاریخی دهدشتی یکی از جاهای دیدنی اصفهان

2. خانه تاریخی ملاباشی

خانه تاریخی ملاباشی که با نام دیگر خانه معتمدی هم شناخته می شود یکی از زیبا ترین خانه های تاریخی اصفهان محسوب می شود. این خانه تاریخی متعلق به عصر صفویه است و در معماری خارق العاده آن از چندین سبک معماری استفاده شده است. این خانه شامل چهار بخش تابستان نشین، حیاط بیرونی، حیاط اندرونی و شاه نشین می باشد که هر کدام دنیای خاص خود را دارند.

آدرس: اصفهان، خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک

خانه تاریخی ملاباشی یکی از جاهای دیدنی اصفهان

3. خانه امین التجار یا انگورستان ملک

خانه تاریخی امین التجار که نام دیگر آن انگورستان ملک است مربوط به دوره قاجاریه می شود. این امارت با شکوه دارای دوطبقه است و 14 اتاق که تمام این فضا ها با گچ بری های سنتی، خاتم کاری، منبت کاری، شیشه های رنگی و آیینه کاری های دوره قاجار تزیین شده اند.

آدرس: اصفهان، چهارراه تختی، کوچه هتل پرشیا

خانه امین التجار یا انگورستان ملک

4. خانه مشروطیت اصفهان

یکی از مهم ترین خانه های تاریخی اصفهان، خانه مشروطیت است این خانه مربوط به دوران قاجار و یک قرن پیش می شود. در آن زمان این خانه محلی برای اجتماع علمای برجسته، آزادی خواهان، اشخاص سیاسی و فرهنگی و… بوده است. از جمله زیبایی های برجسته و بخصوص این عمارت میتوان به تزئینات دیواری، پنجره و شیشه های زنگی جذاب آن اشاره کرد.

آدرس: اصفهان، خیابان فرشادی، بازارچه حسن آباد

خانه مشروطیت یکی از جاهای دیدنی اصفهان

از دیگر خانه های تاریخی اصفهان که دیدنشان توصیه میشود، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. خانه تاریخی مشیرالملک انصاری
  2. خانه تاریخی جواهری
  3. خانه تاریخی زهتاب
  4. خانه قزوینی ها
  5. خانه اژه ای ها
  6. خانه تاریخی بخردی
  7. خانه تاریخی شهشهانی
  8. خانه تاریخی سرتیپ سدهی
  9. خانه تاریخی رکیب خانه

موزه ‌گردی در اصفهان

یکی از جاذبه ها مهم و دیدنی مخصوص  هر مکانی موزه ها هستند زیرا یکی از راه های موثر برای برقراری ارتباط با گذشتگان و آشنایی با تاریخ و تمدن آن ها مشاهده موزه ها و وسایلی که در آن ها نگهداری می شود هست. در قسمت بعد اسمامی و توضیحات لازم برای مهم ترین موزه های شهر اصفهان می آوریم.

1. موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان نخستین و تنها موزه خصوصی ایران است این موزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان توانسته است با 300 نوع ساز موسیقی جایزه بهترین موزه خصوصی ایران را از میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کند.

آدرس: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی، پلاک 74

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 9 شب به غیر از روزهای تعطیل که موزه ها دایر نیستند.

موزه موسیقی از جاهای دیدنی اصفهان

2. موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که در سال 67 در تالار تیموری افتتاح و به مرور زمان تکمیل شد. در حال حاظر این موزه شامل بخش هایی مانند: سالن های راهنما، گیاه شناسی، زمین شناسی، جغرافیای طبیعی، بی مهرگان، سالن کمک آموزشی و در نهایت دیدن آثار طبیعی از طریق فیلم و اسلاید می باشد.

آدرس: اصفهان، خیابان استانداری، تالار تیموری

ساعات بازدید: بازدید از این موزه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18 عصر امکان پذیر می باشد.

موزه تاریخ طبیعی از جاذبه های دیدنی اصفهان

3. موزه هنرهای تزئیینی

موزه هنرهای تزئیینی یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که مربوط به دوره صفویه و ساخت شاه عباس اول میشود. این موزه در گذشته به نام رکیب خانه شناخته شده و محل نگهداری رکاب، یراق آلات و به طور کلی وسایل سوارکاری و نگهداری از اسب بوده است.

امروزه در موزه هنرهای تزئیینی از آثاری مانند: سفال، چینی، آبگینه، خوشنویسی، آثار لاکی و روغنی، خط و کتابت،آثار چوبی، آثار فلزی، دستبافته ها و…. نگهداری می شود.

آدرس: اصفهان، خیابان استانداری، روبه روی دانشگاه پردیس

ساعات بازدید: همه روزه به غیر از ایام تعطیل از ساعت 8:30 صبح تا 13:30 ظهر و از ساعت 13:30 ظهر تا 17:30 عصر

4. موزه پروانه ها

یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان موزه پروانه ها با بال های ظریف و رنگارنشان است. در موزه پروانه ها حدودا 2200 پروانه نگهداری می شود. نکته حائزه اهمین این موزه در این است که هیچ گونه پروانه ای در زمان زنده بودن اتاله نشده و این فرآیند پس از مرگ پروانه ها اتفاق افتاده است در نتیجه موزه پروانه ها هیچ گونه آسیبی به طبیعت وارد نکرده است.

آدرس: اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت، پارک جنگلی ناژوان

ساعات بازدید: همه روزه به غیر از ایام تعطیلات از ساعت 8:30 صبح تا 19:30 عصر

 موزه پروانه ها یکی از جاهای دیدنی اصفهان

از دیگر موزه های اصفهان که دیدنشان توصیه میشود، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. موزه صدف اصفهان
  2. موزه هلال احمر اصفهان
  3. موزه‌ هنرهای معاصر اصفهان
  4. موزه خصوصی حسین پناه
  5. موزه علوم و فنون اصفهان

جاذبه های دیدنی و طبیعی اصفهان

در اصفهان زیبای ما جاهای دیدنی طبیعی کوه ها و پارک های جذاب زیادی وجود دارد که به بررسی برخی از محبوب ترین ها می پردازیم.

1. پارک ملی کلاه قاضی اصفهان

یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان که پناه گاهی برای انواع گونه های جانوری و پوشش های گیاهی محسوب میشود، پارک ملی کلاه قاضی است. پارک ملی کلاه قاضی با مساحت 48 هزار هکتار در دوران صفویه شکارگاه سلاطین بوده است. این کوه بدلیل شرایط طبعی خود مناسب سنگنوردی، کوهنوردی و طبیعت گردی است.

آدرس: اصفهان، 36 کیلومتری جنوب اصفهان

ساعات بازدید: پارک ملی کلاه قاضی از درجه حفاظتی بسیار بالایی برخوردار است و برای بازدید از این کوه حتما باید از اداره محیط زیست اصفهان مجوز بازدید اخذ نمایید.

پارک ملی کلاه قاضی اصفهان

از دیگر جاذبه های طبیعی اصفهان که دیدنشان توصیه میشود، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. باغ فدک
  2. پارک ملی قمیشلو
  3. پارک جنگلی ناژوان
  4. پارک صفه

پیاده‌ گردی در جاهای دیدنی اصفهان

پیاده روی یکی از تفریحات لذت بخش برای اکثر افراد است حال تصور کنید اعلاور بر پیاده روی و لذت بردن از میتوانید در خیابان ها و یا مکان های مناسبی که بسیار چشم نواز و زیبا هستند تردد کنید، در این بخش برخی از این مکان های زیبا را به شما معرفی میکنیم.

1. محله جلفا اصفهان

جلفا محله ای با بافت قدیمی و بومی است که با ترکیبی از معماری ایرانی و ارمنی ساخته شده است. این محله از دوران صوفیان محل زندگی ارامنه عزیز بوده است و داری 11 کلیسای زیبا از جمله کلیسای وانک و تعداد زیادی از انواع کافه ها و رستوران ها است که بعد از یک پیاده روی دل پذیر نمی توان به سراغشان نرفت.

آدرس: اصفهان، مجله جلفا

ساعات بازدیدو هزینه: بازید از محله جلفا کاملا رایگان است و شما در هر ساعتی از شبانه روز می توانید از این مکان دیدن کنید.

محله جلفا یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان

2. خیابان چهارباغ عباسی

خیابان چهار باغ عباسی یکی از خیابان های اصلی اصفهان است که از زاینده رود تا میدان شهدا امتداد می یابد. خیابان چهارباغ هم مانند سایر جاهای دیدنی اصفهان متعلق به عصر صفویه است. این خیابان زیبا از دو طرف دارای دختانی تنومند، بلند و قدیمی است که مانند چتری بر پیاده رو عمل میکندد و شاخه های درختان از دو سمت به می رسند و هر فصلی زیبایی خاص خود را دارند.

آدرس: اصفهان، خیابان چهار باغ عباسی، بین درواز دولت و سی و سه پل

ساعات بازدید و هزینه: برای بازدید از خیابان چهارباغ شما هر ساعت از شبانه روز میتوانید اقدام کنید و نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه ای نیست.

خیابان چهارباغ عباسی

3. سبزه میدان اصفهان

یکی دیگر از جاهای گردشگری اصفهان سبزه میدان آن است. سبزه میدان اصفهان که در گذشته نام دیگر آن میدان کهنه بود و امروزه به آن میدان امام علی گفته می شود؛ متعلق به دوران سلجوقیان است که در آن زمان مهم ترین میدان اصفهان بوده و از زمان حکومت صفویه و ساخت میدان نقش جهان، این میدان از نظر اهمیت به رتبه دوم انتقال یافته است.

سبزه میدان در محل تقاطع چهار میدان پرتردد و شلوغ اصفهان واقع شده است و از هر طرف آن انواع بازارها و دستفروش ها را می توانید مشاهده کنید. سبزه میدان از یک زیرگذر و سازه ذوذنقه ای شکل ساخته شده که امروزه هنوز به عنوان یک اثر دیدنی در اصفهان ثبت شده است.

آدرس: اصفهان، تقاطع چهار خیابان ولیعصر، هاتف، عبدالرزاق و مسجد جامع، میدان امام علی

ساعات بازدید و هزینه: بازیدی از مسجد جامع همه روزه و در هر ساعتی امکان پذیر است و برای بازدید نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه ای نیست.

سبزه میدان یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان

مراکز خرید دیدنی اصفهان

در نهایت برای تکمیل لذت سفر باید به مراکز خرید اصفهان سری بزنید و از سوغات و صنایع دستی این شهر زیبا دیدن و خرید کنید، در ادامه اسامی برخی از بهترین مراکز خرید اصفهان را برای شما تهیه کرده ایم.

  1. مرکز خرید سیتی سنتر
  2. بازار بزرگ
  3. بازار مسگرهای اصفهان
  4. ارگ جهان نما
  5. مجتمع پارک
  6. مرکز خرید جلفا
  7. مرکز خرید ارکیده
  8. مرکز خرید پارک
  9. بازار هنر

جاهای دیدنی اصفهان برای کودکان

زمانی که خانوادگی و با کودکان سفر می کنید قطعا این نکته کوچک را میدانید که در صورتی می توانید سفر خوبی را سپری کنید که بتوانید اوقات خوشی را برای کودکان خود رقم بزنید. بنابراین ما لیست جاهای دیدنی اصفهان برای کودکان که علاوه بر آن ها برای شما هم جذابیت دارند را ارائه می دهیم.

  1. پارک جنگلی ناژوان
  2. پارک کوهستانی صفه
  3. باغ پرندگان
  4. آکواریوم
  5. شهر رویاها
  6. باغ جوان

جاهای دیدنی اصفهان در تابستان و بهار

اصفهان زیبا در فصل بهار و تابستان با درختان سراسر سبز رنگ با شکوفه های سفید جاهای دیدنی بسیاری برای مشاهده دارد که شما را بسیار سرگرم میکند. میدان نقش جهان، مسجد جامع، کاخ عالی قاپو، کاخ هشت بهشت، کاخ چهل ستون، منارجنبان و… در بهار و تابستان منظره دل انگیز و تماشایی دارند.

جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

پاییز فصلی همراه با لذت قدم زدن روی برگ های خزان است پس چه چیزی بهتر از پیاده روی در چهارباغ، محله جلفا، کاخ چهلستون و یا پارک های جنگلی؟ دیدنی هایی همچون هتل عباسی، باغ ها و بوستان هایی همانند باغ گل ها می تواند طبیعت رنگارنگ این شهر را به بهترین نحوه به نمایش بگذارد.

بهترین زمان سفر به اصفهان از منظر هزینه ها
عکس جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان در زمستان

شهر زیبای اصفهان در زمستان آب و هوای نسبتا سردی دارد به همین دلیل میتوانید به مکان های سرپوشیده که هم جاذبه تاریخی و هم گردشگری دارند سر بزنید و نگران سرمای هوا نباشید، این جاهای دیدنی اصفهان در زمستان شامل مکان هایی سرپوشیده هستند مانند: موزه موسیقی، موزه تاریخ طبیعی، یا خانه های تاریخی مثل: خانه تاریخی معتمدی، خانه مشیرالملک، خانه دهدشتی و یا مراکز خرید مختلفی که جزئی از جاهای دیدنی اصفهان می باشند.

جاهای گردشگری اصفهان به تفکیک روز و شب

دیدنی های اصفهان در روز و شب متنوع هستند؛ انتخاب بهترین مناطق گردشگری با توجه به زمان بازدید شما می تواند دیدنی های آن مکان را برای شما بیشتر نمایان کند. در ادامه به معرفی بهترین جاهای دیدنی اصفهان به تفکیک روز و شب می پردازیم تا بتوانید با توجه به زمان بازدید خود بهترین مکان ها را برای بازدید انتخاب نمایید.

جاهای دیدنی اصفهان در روز

دیدنی های اصفهان در روز علاوه بر پل های تاریخی اصفهان و میدان نقش جهان می تواند پارک ها و بوستان های زیبای این شهر باشد. همچنین از جمله تفریحات اصفهان در روز می توان به کوهنوردی در کوه صفه، بازدید از تله واژگان ناژوان و شهربازی شهر رویاها و … اشاره کرد. در این مکان ها شما می توانید لذت هیجان و بازدیدی خاطره انگیز از مناطق دیدنی اصفهان در روز را به بهترین نحو داشته باشید.

جاهای دیدنی اصفهان در شب

برخی از جاهای دیدنی اصفهان بدلیل موقعیت طبیعی که دارند و علاوه بر نورپردازی های جذابی که جهت پر رنگ شدن این زیبایی ها انجام می شود در شب نمای بیشتری دارند که دیدن این جاهای دیدنی اصفهان در شب توصیه می شود. برخی از این آثار جذاب شامل سی و سه پل، پل خواجو و…. می باشد.

جاهای دیدنی اصفهان برای عکاسی

اصفهان شهری پر از رنگ ها و نقش های مختلف است که شما برای گرفتن هر نوع عکسی می توانید از بین مکان های مختلف یکی را انتخاب و عکاسی خود را  آغاز کنید، مثلا اگر میخواهید عکس های سنتی بگیرید می توانید یکی از لوکیشن های خانه های تاریخی، میدان نقش جهان و… را انتخاب کنید یا اگر میخواهید در فضای باز و طبیعت عکس برداری کنید، به شما پیشنهاد میکنم حتما در فصل پاییز و در ناژوان، چهارباغ و… عکس برداری را انجام دهید همچنین عکس برداری از جاهای دیدنی اصفهان در شب هم حال و هوای خاص خود را دارد.

جاهای دیدنی اطراف اصفهان

مشاهده تمام جاهای دیدنی اصفهان به تنهایی می تواند مدت ها به طول انجامد اما اطراف شهر اصفهان هم جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که دیدن هر کدام میتواند تجربه خوبی را برایتان رقم بزند در اینجا لیست کوتاهی از این جاهای دیدنی اطراف اصفهان برایتان تهیه کرده ایم که در صورت ممکن تماشا کنید.

  • دهکده گلستان کوه
  • دهکده تفریحی زاینده رود
  • شهر زیرزمینی کرد علیا
  • ارگ تاریخی مورچه خورت
  • قنات مزدآباد
  • کویر مصر
  • شهر ورزنه

تجربه شما از اصفهان گردی

تمام تلاش خود را کرده ایم که تا جای ممکن اطلاعات کامل و کوتاهی در مورد تمام جاهای دیدنی اصفهان به همراه آدرس و زمان مناسب برای بازدید از هر یک به شما ارائه دهیم. اصفهان شهری سراسر جاذبه و زیبایی است و هر شخصی با هر سلیقه ای میتواند جاذبه ای را برای مشاهده و لذت بردن از آن بیابد. در اصفهان زیبا شما میتوانید انواع جاذبه های زیبای تاریخی، مذهبی، طبیعی و… را مشاهده کنید. تجربه شما از سفر به اصفهان شهر گنبدهای فیروزه ای چه بوده؟‌تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر همراهان پته به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
    • سلام دوست عزیز،
      بله ما هم با شما هم نظر هستیم، ممنونم از همراهی شما.

      آیا مفید بود؟