میدان نقش جهان کجاست؟ معرفی و راهنمای گردشگری

استان اصفهان اصفهان ایرانگردی
میدان نقش جهان کجاست؟ معرفی و راهنمای گردشگری

مگر می شود به اصفهان سفر کنید و ندانید میدان نقش جهان کجاست؟! اصلا شاید یکی از دلایل اصلی مسافران برای سفر و تماشای جاهای دیدنی اصفهان، میدان نقش جهان یا همان میدان امام باشد. نقش جهان، یادگار دوران صفویه با معماری فوق العاده اش، در طول زمان فراز و نشیب زیادی را به خود دیده است. در طول تاریخ حاکمان زیادی قصد تخریب و آسیب رسانی به این بنارا داشتند ولی رفته رفته به ارزش، شکوه و محبوبیت این بنا افزوده شد و امروزه از جمله بناهایی محسوب میشود که گردشگران از سراسر دنیا برای قدم زدن و دیدن غروب خورشید در این میدان مسافت طولانی را طی می کنند.

بعید است با یکبار استفاده از راهنمای سفر به اصفهان تمام زیبایی این شهر به خصوص میدان نقش جهان را ببینید. تجمع باشکوه ترین بناهای معماری در میدان نقش جهان، قطعا زمان زیادی را برای کشف زیبایی این بنا از شما خواهد برد. اهمیت و شهرت بین المللی این بنا زمانی مشخص شد که در سال ۱۳۱۳ نام نقش جهان در فهرست آثار ملی کشور و در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. میتوان گفت مهم ترین اصول ساخت میدان نقش جهان این است که از سبک معماری میدان های تاریخی اصیل ایرانی همچون میدان عتیق اصفهان، میدان صاحب ﺁباد قزوین و میدان امیر چخماق یزد الهام گرفته است.

میدان نقش جهان کجاست

 

میدان نقش جهان اصفهان در مرکز شهر اصفهان روبروی شهرداری در خیابان سپه قرار گرفته است.

در واقع خود میدان نقش جهان به نوعی مرکز شهر اصفهان است.

رستورانی با همین نام در میدان نقش جهان قرار دارد که جزو رستوران‌های خوب شهر اصفهان است.

برای رسیدن به میدان نقش جهان کافی‌ست به خیابان استانداری و سپس به خیابان سپه بروید. خیابان سپه ورودی غربی میدان نفش جهان است. البته این تنها راه رسیدن به میدان نقش جهان نیست. راه دیگری که برای رسیدن به میدان نقش جهان وجود دارد از خیابان نشاط و سپس خیابان حافظ می‌گذرد که ورودی شرقی میدان نقش جهان در این خیابان قرار دارد.

میدان نقش جهان را بشناسید

این مکان در ابتدا محدوده ی باغی بوده که به نام نقش جهان شهرت داشته است. دوره ی تیموریان بود که میدان نقش جهان در اندازه ای کوچکتر ساخته شد. در دوره صفوی، شاه عباس اول با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان و با هنر هنرمندانی چون محمدرضا اصفهانی و علی اکبر اصفهانی آن را گسترش داد و به شکل امروزی خود درآورد.

دراغلب بناهای اطراف این میدان مثل عمارت عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد شاه و بازارهای قدیمی نیز در همین دوره ساخته شد و در همین زمان بود که اصفهان، موجب رونق اقتصادی و گسترش بازار در کشور شد. در دوره شاه عباس دوم، این بنا گسترش پیدا کرد و نام نقش جهان را به خود اختصاص داد.

عظمت و شکوه میدان در انتهای دوره ی صفویه رفته رفته کمتر شد و این افول عظمت با حمله ی  افغان ها، اوج گرفت و موجب تخریب بسیاری از قسمت های این بنا شد. بناهای اطراف میدان در دوره قاجار تخریب شد اما با روی کار آمدن دولت پهلوی تمامی این بناها به صورت کامل تعمیر و بازسازی شدند. در واقع، در دوره پهلوی، رضا خان بود که نقش جهان در لیست آثار ملی به ثبت رسید و از آن پس این بنا همانند یک گوهر نایاب و ارزشمند در جهان شناخته شد.

از دیگر ویژگی های میدان نقش جهان می توان به طول بیش از ۵۰۰ متر، عرض بیش از ۱۶۰ متر و وجود حدودا ۲۰۰ حجره در دو طبقه دور تا دور میدان و البته مهم تر از همه تجمع چهار بنای تاریخی در چهار گوشه ی آن اشاره کرد.

میدان نقش جهان در کجای اصفهان قرار دارد؟

اگر نظر ما را بخواهید، میگوییم بازدید از میدان نقش جهان در یک روز امکان پذیر نیست، سعی کنید حداقل دوروز کامل را به بازدید از این مکان اختصاص دهید تا لذت کافی را ببرید.

میدان نقش جهان در قسمت شمالی شهر اصفهان قرار دارد و میشود گفت این قسمت قلب جاذبه های تاریخی اصفهان است.

راه برای دسترسی به نقش جهان زیاد است. میتوانید از خیابان سپه که مرجع خرید کیف و کفش است وارد شوید، همچنین پارکینگ های بسیاری در ورودی این خیابان قرار دارد که اگر با خوردوی شخصی هستید می توانید در این قسمت خودرو را پارک کنید.

دسترسی دیگر، خیابان حافظ است که در شرق میدان نقش جهان قرار دارد، میتوانید ماشین را در این خیابان یا نزدیکی آن پارک کنید.
مسیر دیگر خیابان استانداردی، کوچه پشت مطبخ و سعدی است که به صورت موازی با میدان نقش جهان قرار دارند. میتوانید با کمی پیاده روی در این کوچه ها، وارد میدان شوید.

میتوان گفت میدان نقش جهان دارای سه محور اصلی است که عبارتند از:

  • محور اول: محور شمالی – جنوبی است که متصل کننده ی مسجد امام به دروازه ی قیصریه است.
  • محور دوممحور شرقی – غربی که این مسیر، مسجد امام را به عمارت عالی قاپو وصل می کند.
  • محور سوم:  شرقی و غربی است که حد فاصل کاخ چهل ستون با سایر بناهای تاریخی گذشته است که بسیاری از آن ها در حال حاضر، از بین رفته اند.

وسایل نقلیه برای بازدید از میدان نقش جهان

مسیرهای دسترسی به میدان نقش جهان اصفهان زیاد هستند و مسافران می‌توانند با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس، تاکسی و حتی خودروهای شخصی به میدان نقش جهان بروند.

میدان نقش جهان در بخش انتهایی خیابان سپه واقع ‌شده است؛ بنابراین مسافران برای رفتن به این میدان می ‌توانند ابتدا به میدان امام حسین بروند و سپس از طریق خیابان سپه مستقیم به سمت میدان بروند. به دلیل اینکه امکان پارک خودرو در داخل این میدان تاریخی وجود ندارد، مسافران می‌توانند در پارکینگ‌هایی که اطراف میدان قرار دارند، مانند پارکینگ حکیم یا پارکینگی که پشت میدان نقش جهان قرارگرفته خودروهای خود را پارک کنند.

البته پارکینگ ‌هایی که در طرف دیگر میدان نقش جهان و خیابان حافظ وجود دارند، هم برای پارک خودرو مناسب هستند، اما اگر مسافران این مسیر را انتخاب کنند، می ‌توانند خودروها را در این پارکینگ‌ ها پارک کنند و برای دیدن زیبایی‌ های میدان مسیر خود را ادامه دهند.

یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به میدان نقش جهان خیابان حافظ و خیابان هاتف است. درصورتی‌که بخواهید از این مسیر به میدان برسید می‌ توانید هم از اتوبوس استفاده کنید و هم از طریق تاکسی یا خودروی شخصی این کار را انجام دهید.

با سوار شدن بر خط ۲ مترو اصفهان نیز می‌ توانید در ایستگاه مترو امام حسین پیاده شوید و پس از یک پیاده‌روی کوتاه وارد میدان شوید. تعداد اتوبوس ‌هایی که می ‌توانید از طریق آن‌ها به میدان بروید هم زیاد هستند و این بستگی به شما دارد که کدام مسیر را انتخاب می‌ کنید.

جاهای دیدنی میدان نقش جهان

هرساعت از شبانه روز که به میدان نقش جهان بیایید از زیبایی آن شما را شگفت زده خواهد کرد. چهار بنای تاریخی با معماری بی نظیر در چهار گوشه میدان همچنین حجره هایی که در اطراف قرار دارد زیبایی میدان نقش جهان را کامل میکند.

مسجد جامع عباسی، مسجد شاه

میدان نقش جهان اصفهان

در ضلع جنوبی این میدان، یکی از مهمترین مساجد دوره صفوی قرار گرفته که در گذشته محل برگزاری اجتماعات و مراسم های سنتی بسیاری بوده است.  تزیینات مسجد شاه در زمان شاه سلیمان انجام شد. معمار این بنای بی نظیر، علی اکبر اصفهانی و کتیبه سردر آن هنر خوشنویس معروف دوران صفوی، علیرضا عباسی است.

شکل مناره ها و گنبد، نقش و نگار و کتیبه های خوشنویسی زیبایی این بنا تکمیل کرده اند. حتما در مورد بازتاب صدا در این بنا شنیده اید، در یک نقطه ی مشخص از این مسجد که بایستید بازتاب صدای خودتان را در تمامی فضا خواهید شنید. معماری ديوار هاي بنا بر اساس معادلات رياضي به شكليست كه بازتاب صوت بر يكي از ديوار ها منجر به انعكاس آن به همه جهت هاي مسجد مي شود. از این رو هنرمندان زیادی در این مکان هنر آواز خود را به نمایش میگذارند.

عالی قاپو

عالیقاپو اصفهان

ضلع غربی میدان نقش جهان عمارتی قرار دارد که در گذشته مرکز حکومتی بسیار مهمی به شمار می رفت و به قصر دولتخانه شهرت داشت. عالیقاپو شامل پنج طبقه و ۵۳ اتاق برای استراحت و پذیرایی مهمانان و برگزاری جلسات است که هر کدام از طبقات تزئینات جداگانه و منحصر به فردی دارند. هنرمند این تزئینات، رضا عباسی است که نقش و نگار و مینیاتورهای زیبایی را بر دیوارهای کاخ رسم کرده.

جالب است بدانید گچبری های اتاق به صورتی است که دخاصیت آکوستیک دارد، بدینصورت که به هنگام پخش آهنگ، آوا های موسیقی به موزون ترین شکل ممکن، بدون ایجاد پژواک پخش میکند. شاه عباس و جانشینان او در این کاخ، از میهمانان و سفیران والا مقام خود پذیرایی می کردند، همچنین از قسمت بالایی این کاخ، نظاره گر منظره عالی از اصفهان بودند.

عالیقاپو اصفهان

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

در ضلع شرقی میدان نقش جهان یکی از خیره کننده ترین مساجد دنیا قرار دارد. زیبایی بی همتای گنبد این مسجد بی شک توجهتان را جلب خواهد کرد. ساخت این گنبد 32 متری حدود 17سال زمان برد و در نهایت به یکی از شاهکارهای تاریخ معماری تبدیل شد. از جمله دلایل شهرت مسجد شیخ لطف الله این است که برخلاف مساجد دیگر دوره صفویه، صحن و مناره ندارد و در سردر این مسجد، کتیبه ای منقوش به خط ثلث با هنر علیرضا عباسی، خودنمایی می کند.

از جمله عجایبی که گردشگران زیادی را برای تماشای این بنا به اصفهان میکشاند، تغییر رنگ تزئینات و نقش های اسلیمی گنبد مدور است. در هر ساعتی از روز، با توجه به زاویه خورشید رنگ گنبد تغییر می کند، صبح ها خاکی رنگ، ظهرها صورتی و غروب به رنگ خاکستری در می آید.

سردر قیصریه

بازار قیصریه نقش جهان

اگر میخواهید پا به دروازه ورودی بازار سنتی و معروف اصفهان بگذارید، ضلع شمالی میدان نقش جهان، بازار قیصریه با سردری از نقاشی های نفیس و کتیبه های منقوش و حوضچه ای در رو به رو، قرار دارد. از آنجایی که این بنای تاریخی شبیه به نمونه ای در شهر قیصریه است نام آن را قیصریه نهادند. این بنا در ابتدا سه طبقه داشته که طبقه سوم آن نقارخانه بود که صدای موسیقی از آن پخش می شد، البته این بخش در زمان قاجاریه تخریب شد.

از سر در قیصریه که میگذریم، وارد یکی از سنتی ترین بازارها میشویم که سراسر آن زندگی جریان دارد. این بازار چندین کیلومتر طول دارد که هر قسمت از آن صنایع ویژه ای تولید و فروخته می‌شود.

تفریحات میدان نقش جهان

لذت گشت و گذار در میدان نقش جهان به بازدید از بناهای تاریخی منتهی نمیشود. تنوع بازارهای سنتی اطراف میدان آنقدر زیاد است که یک روز تمام را میتوانید در آن بگردید و خرید کنید.

شاید اگر شب تجربه قدم زدن در میدان نقش جهان را داشته باشید، تایید میکنید شاهد یک منظره رویایی و تماشایی با نورپردازی های فوق العاده بودید. این نورپردازی توجه هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد. همانطور که گفتیم لذت گشت و گذار در میدان نقش جهان با بازدید بناهای تاریخی تمام نمیشود.

به محض ورود به بازار بزرگ نقش جهان، گویی  پا در تونلی بی نهایت با قدمتی 400 ساله میگذارید که اگر عاشق خرید کردن باشید، احتمال اینکه بیرون آمدنتان از این بازار سخت میشود! انواع صنایع دستی اصفهان، فرش، ظروف مسی و خشکبار و هرچه برای خرید سوغاتی نیاز دارید را در این بازار میتوانید پیدا کنید.

چاه حاج میرزا نقش جهان

بعد از یک گشت و گذار طولانی در بازار، خودتان را به یک فالوده بستنی، از بستنی فروشی های بیرون بازار مهمان کنید، و همانطور که در نیکمت ها نشسته اید و از منظره لذت میبرید، استراحت کنید. البته  تا دلتان بخواهد رستوران‌های سنتی و مدرن و کافی شاپ داخل و بیرون بازار پیدا میکنید، تنها کافیست از حجره دارهای میدان یک پرس و جو کنید.

اگر میخواهید به یکی از قدیمی ترین قهوه خانه ها و البته شاید عجیب ترین عتیقه فروشی سربزنید، پیشنهاد میکنیم راهی بازار آهنگرها شوید و سراغ چاه حاج میرزا را مغازه دارها بگیرید. به محض ورود، اغراق نیست بگوییم وارد دالانی از تاریخ میشوید. تا جایی که چشمتان میبیند فقط عتیقه و اشیاء تاریخیست، سقف پوشیده از چراغ‌های قدیمی، کریستال‌های دست‌ساز و شیشه‌های نقاشی شده است. تاجایی که نمیدانید به کجا نگاه کنید.

ورود برای عموم در هرساعتی از شبانه روز آزاد است، میتوانید ظهر برای خوردن آبگوشت و یا بعد از ظهر برای خوردن دوغ و گوشفیل به این قهوه خانه بروید. حتی اگر قصد سفارش غذا نداشتید، ورودتان برای بازدید از این مکان هزینه ای ندارد.

یک تفریح دیگر که لذت شما از بازدید از نقش جهان را تکمیل میکند، درشکه سواری است. در چند دقیقه دور تا دور میدان را بچرخید و لذت ببرید.

درشکه سواری در نقش جهان

کافه های میدان نقش جهان

شهر زیبای اصفهان اعلاوه بر آثار با شکوهی که دیدنشان تمامی ندارد، دارای انواع کافه های سنتی، مدرن، روباز و… است. که شما میتوانید لیست برخی از بهترین کافه های اصفهان را مشاهده نمایید.

کافه رستوران میدون

نام کافه رستوران میدون با خلاقیت بسیاری انتخاب شده است. این کافه در نزدیکی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان، یعنی میدان نقش جهان واقع شده است. به همین خاطر آن را با نام کافه میدون می‌شناسند. کافه میدون یکی از لوکس‌ترین کافه های اصفهان محسوب می‌شود.

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، کافه رستوران میدون

ساعت کار: ۹ صبح الی ۲۴ شب

کافه نارون

کافه نارون یکی از زیباتری کافه های اصفهان محسوب می‌شود. این کافه در نزدیکی میدان نقش جهان قرار دارد. به همین خاطر در تمامی ساعات روز، می‌توانید شاهد جمعیت فراوانی در این کافه باشید. کافه نارون یکی از کافه های سنتی اصفهان به حساب می‌آید. این کافه ظاهری چوبی و کاملاً نوستالژی دارد. نارون کافه چندان بزرگی نیست. به همین خاطر فضای داخلی آن کاملاً دنج و دوست‌داشتنی است.

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، بازار قیصریه

شماره تماس: ۳۲۲۱۷۱۷۵

ساعت کار: ۱۰ صبح الی ۲۴ شب

کافه شربت سرای روزگار

یکی از کافه‌های دوست داشتنی و زیبای اصفهان است که شربت‌های گیاهی آن زبان زد خاص و عام است دکور سنتی و فضای دنج این کافه لحظات بسیار خوبی را برایتان رقم می‌زند.

آدرس: میدان نقش جهان ،جنب مسجد شیخ لطف الله ، سرای اسپادانا پلاک 37

شماره تماس: 32234357

ساعت کار: 9 صبح تا 11 شب

رستوران‌های میدان نقش جهان

رستوران نقش جهان

ستوران سنتی نقش جهان اصفهان ، برای لذت بردن از یک غذای دلچسب ایرانی، یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که در نصف جهان پیش روی شما قرار دارد. معماری این سفره خانه سنتی، به شکل هوشمندانه‌ای المان‌های معماری اصیل اصفهان را با شیوه‌ی نوین معماری ایرانی آمیخته تا جذابیت فضا را چند برابر کند.

آدرس رستوران نقش جهان اصفهان: اصفهان، میدان نقش جهان، جنب مسجد شیخ لطف الله، داخل بازار

شماره تماس: ۰۳۱۳۲۲۱۹۰۶۸

کافه رستوران حَج میرزا

ین قهوه‌خانه یکی از جاذبه‌ های گردشگری اصفهان محسوب می‌شود. چرا که وقتی پا به درون آن می‌گذارید، گویی وارد یک موزه شده‌اید. از سقف و در و دیوار این قهوه خانه وسایل آنتیک و قدیمی آویزان است و فضای کاملا متفاوتی دارد. لذت خوردن بریانی و کباب کوبیده را در این رستوران قدیمی و جذاب از دست ندهید

آدرس قهوه خانه حاج میرزا: میدان امام، به سمت سر در قیصریه، سرای حاج میرزا، قهوه خانه حاج میرزا

جاذبه های دیدنی اطراف میدان نقش جهان

موزه عصار خانه شاهی

عصارخانه به نوعی کارخانه قدیم روغن گیری است. روغن تهیه شده در عصارخانه‌ها بیشتر برای تأمین روشنایی شهر استفاده می‌ شد. در عصارخانه شاهی واقع در میدان نقش جهان اصفهان که در دوره شاه عباس صفوی ساخته شد، روغن مورد نیاز برای روشنایی میدان، مساجد، دربار و سایر نقاط شهر به کار برده می‌شد. ساختمان باقی مانده عصارخانه امروز از سه بخش تیر خانه،‌ گرم‌ خانه و انبار تشکیل شده است.

عصارخانه شاهی علاوه بر آنکه بنایی بی نظیر برای بازدید به شمار می‌‌رود،‌ مرکز مطالعات فرهنگ عامه اصفهان نیز به‌شمار می‌رود. در این مرکز مطالعاتی  تحقیق درباره آداب و رسوم مردم اصفهان و مشاغل سنتی صورت می‌گیرد. موزه عصارخانه شاهی در سال 2017  به عنوان برترین موزه کوچک کشور، نشان جهانی ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) را دریافت کرد.

مسجد حکیم یا مسجد جور جیر

مسجد حکیم یا مسجد جورجیر یکی از باشکوهترین بناهای تاریخی عصر صفوی است که در زمان شاه عباس دوم و به شیوه معماری اصفهانی ساخته شده است. این مسجد نیز با سبک چهار ایوانه ساخته شده است و چهار ایوان در چهار ضلع اصلی آن قرار گرفته‌اند. این مسجد دارای چهار ورودی با تزئینات آجرکاری است. ورودی ضلع جنوبی به ورودی جورجیر شهره است. سر در شمالی با مقرنس‌های کاشی کاری شده به زیبایی آراسته شده است.

در این سردر کتیبه‌ای بر زمینه لاجوردی با خط ثلث سفید قرار گرفته است. این کتیبه از حکیم محمد داوود به عنوان بانی ساخت مسجد و همچنین از شاه عباس دوم نامبرده شده است. در این سردر از علی بیک اصفهانی به عنوان معمار بنا یاد شده است.

جاذبه های تفریحی اطراف میدان نقش جهان

اگر چه میدان نقش جهان خود مانند نگینی جذاب بر انگشتر تاریخی اصفهان می‌ درخشد، اما این شهر زیبا جاذبه‌های گردشگری دیگری هم دارد که در اطراف این میدان قرارگرفته‌اند. به همین خاطر قصد داریم در این قسمت این جاذبه‌ها را نیز به شما معرفی کنیم تا اگر سری به میدان نقش جهان زدید، حتماً از جاذبه‌های دیدنی اطراف آن هم دیدن کنید.

عمارت رؤیایی چهل ستون

کاخ چهل ستون که یکی از زیباترین و دلرباترین بناهای تاریخی اصفهان است در نزدیکی میدان نقش جهان قرار دارد؛ یعنی اگر از پارک پشت کاخ عالی‌قاپو بخواهید پیاده به طرف کاخ چهل ستون بروید کمتر از ۵ دقیقه به آنجا خواهید رسید.

عمارت چهل ستون که تنها ۲۰ ستون دارد یکی از زیباترین بناهای تاریخی است که داخل باغ بسیار زیبا و بزرگی قرار دارد. یک حوض بزرگ در جلوی این عمارت قرار گرفته که باعث جذابیت بیشتر بنا شده است. انعکاس ۲۰ ستون بنای چهل ستون در حوض جلوی آن باعث شده تا نام این عمارت به ۴۰ ستون تغییر پیدا کند. با ورود به محوطه جلوی عمارت می‌توانید نقاشی‌ های زیبا و کنده کاری ‌هایی که از دوران صفوی به‌جامانده را مشاهده کنید.

در داخل کاخ نیز علاوه بر آثار تاریخی که در غرفه‌های کوچک و بزرگ این کاخ در معرض دید گردشگران قرار گرفته، می ‌توانید نقاشی‌ های بسیار زیبای دیواری را هم مشاهده کنید. اگر از پیاده‌روی هم خسته شدید می ‌توانید در باغ بزرگ اطراف عمارت کمی بنشینید و خستگی از تن به درکنید.

موزه تاریخ طبیعی و حیات وحش

موزه تاریخ طبیعی و حیات وحش اصفهان نیز درست کنار کاخ چهل ستون قرار دارد و اگر قبل از رسیدن به میدان نقش جهان کمی در چهار راه پشت ترافیک بمانید، می ‌توانید مجسمه سنگی بزرگ دایناسوری را ببینید که در جلوی ورودی این موزه قرار دارد. در داخل موزه نیز می ‌توانید انواع جانوران، حشرات و حیوانات خشک ‌شده را ببینید که برای علاقه ‌مندان به طبیعت و جانوران جذابیت زیادی دارند. البته بخش‌ های مختلف این موزه اطلاعات بی ‌نظیری درباره زندگی انسان، بیماری‌های نادر و گونه‌های مختلف جانوران در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر به سفرهای علمی علاقه دارید توصیه ما به شما این است که حتماً سفری کوتاه به این موزه جذاب داشته باشید.

خانه مشروطه اصفهان

یکی دیگر از بناهای تاریخی که ساخت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد و در نزدیکی میدان نقش جهان قرار دارد، خانه مشروطه است. این اثر تاریخی که جزو آثار ملی ایران محسوب می‌شود، معمولاً خلوت است و کمتر کسی پیدا می‌شود که از آن خبر داشته باشد. معماری این خانه بسیار زیبا، پلی بین نسل امروز و گذشته است. این خانه که توسط شهرداری اصفهان خریداری شده به‌عنوان یک خانه موزه در معرض دید عموم قرارگرفته است.

خانه مشروطه دو شاه‌نشین، ۲ حیات بیرونی و اندرونی و ۱۲ اتاق دارد. شیشه‌های رنگی و زیبا و حیاط جمع‌وجور کوچک این خانه فضای بسیار آرام و دل‌نشینی دارد که برای مسافران جالب است. این خانه تنها ۹۵۰ متر با میدان نقش جهان فاصله دارد. برای رسیدن به خانه مشروطه کافی است از خیابان نشاط به کوچه مقصود بیک بروید و در کوچه پشت مسجد شاه این خانه را پیدا کنید.

انگورستان ملک التجار

انگورستان ملک التجار که در شهر اصفهان قرار دارد یکی از خانه‌های تاریخی و بسیار زیبا است که در طول تاریخ کاربردهای زیادی داشته است، اما هنوز هم دارای جذابیت بالایی است. این عمارت که چندین بار مورد تخریب قرارگرفته، مجدداً بازسازی‌شده و اکنون بسیار زیبا و خارق‌العاده یک پناهگاه امن و آرام برای گردشگران و مسافران است. این عمارت دارای زیرزمین، حیات بیرونی، اتاق‌های پس درونی، اتاق‌های بازرسی و نظارت و اتاقی مخصوص زهرا خانم دختر ملک التجار می‌باشد.

شاه‌نشین زمستانه و تابستانه این عمارت دارای معماری بسیار زیبایی هستند. اگر به اطراف نقش جهان رفتید حتماً به خیابان شریف واقفی رفته و پس از رسیدن به خیابان ملک و محله شیخ یوسف، سری هم به عمارت انگورستان ملک بزنید. این عمارت از ساعت ۹ صبح الی ۱۴ باز است.

کاخ هشت بهشت

کاخ زیبای هشت بهشت نیز فاصله کمی تا میدان نقش جهان قرار دارد. این کاخ بسیار زیبا در مرکز پارک رجایی اصفهان قرارگرفته و اگر بخواهید از میدان تا این کاخ زیبا پیاده‌روی کنید، باید حدود ۱.۹ کیلومتر را پیاده راه بروید. این عمارت نیز مربوط به دوران صفویه است. در حال حاضر متأسفانه امکان بازدید از داخل آن وجود ندارد، اما در گذشته گردشگران می‌توانستند وارد این عمارت دو طبقه شوند و زیبایی‌های معماری دوران صفوی را با چشم ببینند. برای رسیدن به کاخ هشت بهشت باید از طریق خیابان باغ گلدسته به پارک شهید رجایی بروید و کمی در پارک پیاده‌روی کنید تا به کاخ برسید.

هتل های نزدیک میدان نقش جهان کدم‌اند؟

بیشتر افرادی که به اصفهان سفر می ‌کنند برای دیدن جاذبه‌های گردشگری بی ‌شمار این شهر زیبا باید چند روزی را در اصفهان اقامت کنند. به همین خاطر ممکن است نیاز داشته باشند هتل‌های اطراف میدان نقش جهان را بشناسند تا برای اقامت در نزدیکی این میدان اتاق رزرو کنند. در سراسر شهر اصفهان هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های زیادی وجود دارند که بعضی از آن‌ها پشت میدان قرار دارند؛ اما اگر انتخاب شما هتل باشد و بخواهید فاصله هتل شما تا میدان کم باشد، بهتر است هتل‌های زیر را انتخاب کنید.

هتل ستاره

این هتل بسیار باشکوه ۵۰۰ متر با میدان نقش جهان فاصله دارد؛ بنابراین اگر می ‌خواهید پیاده به دیدن جاذبه‌های دیدنی مانند بازارهای تاریخی میدان، مسجد شیخ لطف‌ الله، مسجد شاه، عمارت چهل ستون و عالی ‌قاپو بروید بهتر است در این هتل شش طبقه اقامت کنید که ۵۲ اتاق دارد و با امکانات بسیار ویژه پذیرای مهمانان خارجی و داخلی است. از امکانات این هتل نیز می ‌توان به سفره‌ خانه سنتی، کافی ‌شاپ، رستوران، رستوران تابستانه بام، روم سرویس، پارکینگ اختصاصی، تاکسی ‌سرویس و … اشاره نمود. این هتل در خیابان حافظ قرار دارد.

هتل هشت بهشت

هتل زیبای هشت بهشت که در خیابان استانداری قرار گرفته یکی از هتل ‌های نزدیک به میدان نقش جهان است. این هتل نیز حدود ۶۰۰ متر تا میدان فاصله دارد و با ۱۳ آپارتمان مجزا و سوئیت ‌های اقامتی مجهز پذیرای مسافران است. از امکانات این هتل نیز می‌ توان به اینترنت در لابی، پارکینگ و … اشاره نمود.

هتل عباسی

یکی از هتل ‌های بسیار معروف و زیبای شهر اصفهان است که حدود ۱.۳ کیلومتر با میدان نقش جهان فاصله دارد هتل عباسی است. این هتل که در خیابان گلدسته و چهارراه آمادگاه قرار گرفته، جزو هتل‌ های ۵ ستاره و قدیمی اصفهان است. این هتل دسترسی خوبی به تمام مکان‌ های گردشگری اصفهان دارد. به دلیل دارا بودن استانداردهای جهانی بسیاری از توریست‌ ها در سفر خود به اصفهان، هتل عباسی را برای اقامت انتخاب می ‌کنند. از امکانات آن نیز می ‌توان به استخر، رستوران، اینترنت در لابی و پارکینگ اشاره نمود.

سخن آخر

اصفهان، شهری با زیبایی ها و بناهای تاریخی خارق العاده، بیش از آنچه فکرش را کنید ارزش دیدن و گشتن دارد. در سفر به اصفهان ، میدان نقش جهان اولین جایی است که باید برنامه دیدن آن را بچینید. برای سفر به اصفهان، از هرشهری که هستید، بهترین و سریعترین راه، خرید بلیط هواپیمای اصفهان از پته است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید