جاهای دیدنی باکو در کشور آذربایجان

آذربایجان باکو جهان‌گردی
جاهای دیدنی باکو در کشور آذربایجان

آذربایجان، نه تنها یک کشور با تنوع فرهنگی و طبیعی فراوان است، بلکه مکانی است که با وسعت جغرافیایی خود، هر زاویه‌ای از تاریخ و فرهنگ خود را به نمایش می‌گذارد. این کشور، که در شمال غربی ایران واقع شده، دارای زمین‌های کوهستانی و دشت‌های سرسبز است که طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های گردشگری را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. از لحاظ فرهنگی و معماری، آذربایجان شباهت بسیار زیادی به ایران دارد، به همین دلیل هرساله گردشگران زیادی از ایران با نیت دیدن آذربایجان بلیط هواپیما باکو را خریداری می‌کنند. در این مطلب از مجله پته سفری کوتاه به جمهوری آذربایجان خواهیم داشت و به تماشای جاهای دیدنی باکو می پردازیم. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی باکو، ایرانی دیگر در آذربایجان

باکو، شهری با نفسی شرقی و رنگین‌کمانی از فرهنگ و زیبایی که هر گامی که در آن برمیدارید، داستانی جدید از زندگی و زیبایی پارسی را برایتان رقم می‌زند. این شهر، خواهر خوانده‌ی تبریز و دوستی قدیمی با ایران، در همه جنبه‌هایش، خود را به ایران نزدیک کرده است. با گشت و گذار در خیابان‌های پرانرژی باکو، در دنیایی از معماری هنرمندانه و هنر زیبا گم می‌شوید.

از معابر پراز آثار معماری تاریخی گرفته تا اسکای‌لاین دلنشین با کناره‌های خیره‌کننده در شب، هر گوشه و گوشه این شهر به شما یادآوری می‌کند که هنر و زیبایی چقدر می‌تواند به هم پیوسته باشند. اگر عاشق تاریخ و فرهنگ ایرانی هستید و دوست دارید در سفرهای خارجی خود دلبستگی به وطن را حفظ کنید، باکو آذربایجان باید اولین انتخاب شما باشد، جایی که احساس می‌کنید زمان برایتان متوقف شده و در تاریخ وفرهنگ ایرانی غرق شده اید.

جاهای دیدنی باکو

پارک هایلند باکو 

پارک هایلند باکو به لحاظ طراحی خاص و امکانات فراوان، از جمله جاهای دیدنی باکو است که هر ساله میزبان بازدیدکنندگان فراوانی از کشورهای مختلف می‌شود. این پارک با مزیت‌هایی همچون باغ‌های آراسته، برج‌های آبی، تالاب‌های مصنوعی و مسیرهای پیاده‌روی، یک مکان ایده‌آل برای تماشای طبیعت و استراحت فراهم می‌کند.

در پارک هایلند، با تماشای انواع گیاهان زینتی و مرکباتی، لذت بردن از برج های آبی زیبا و شرکت در فعالیت‌های ورزشی و بازی‌های تفریحی، لحظات شاد و به یادماندنی خواهید داشت. موقعیت مرکزی این پارک نیز، باعث شده است که به راحتی به سایر جاذبه‌های گردشگری شهر دسترسی داشته باشید و اینجا را به یک مقصد پرطرفدار برای تفریح و سرگرمی تبدیل کند.

  • ساعت‌ بازدید: شبانه‌روزی
  • آدرس: No 9R5H+4G3, Baku, Azerbaijan

پارک هایلند باکو

شهر قدیم باکو یا ایچری شهر 

شهر قدیم باکو یا ایچری شهر (Icheri Sheher)، به عنوان یکی از مقصدهای تاریخی برجسته و جاهای دیدنی باکو در جمهوری آذربایجان، با بیش از ۸۰۰ سال سابقه، می‌تواند شما را به قلب تاریخ ببرد. این شهر قدیمی که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، با زیرساخت فرهنگی و معماری جذابش، هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران محلی و خارجی است. از جاذبه‌های آن می‌توان به بناهای تاریخی زیبا، خیابان‌های سنگ‌ فرش، بازارهای سنتی، مساجد و معابد قدیمی، کاروانسراها و قلعه‌ها اشاره کرد که هر یک به داستان‌ها و افسانه‌های خود ادامه می‌دهند.

با پیاده‌روی در ایچری شهر، شما می‌توانید از زیبایی معماری دلنشین و جلوه‌ی خاص این ناحیه لذت ببرید و در خیابان‌های پیچ‌ در پیچ با مغازه‌های سنتی و کافه‌های قدیمی، خود را گم کنید. این جای دیدنی باکو همچنین میزبان رویدادها و جشنواره‌های متعددی است که به تنوع فرهنگی و هنری این منطقه رونق بخشیده است و به گردشگران فرصت می‌دهد تا با فرهنگ و سنت‌های محلی بیشتر آشنا شوند و لحظاتی شاد و معنوی را در این شهر باشکوه سپری کنند.

  • آدرس:  Baku 1000, Azerbaijan

شهر قدیم باکو یا ایچری شهر

قلعه دختر باکو 

قلعه دختر یا برج دختر (Maiden’s Tower)، یکی از نمادهای زیبا و مهم شهر قدیم باکو، جاذبه‌ای است که با روایت‌ها، داستان‌ها و افسانه‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. قلعه دختر، این جای دیدنی جذاب در باکو حدودا ۲۹ متر ارتفاع دارد. این بنا به شکل استوانه‌ای در قلب شهر باکو ایستاده است و قدمتی برابر با قرن ۱۲ میلادی دارد. افسانه‌های متعددی درباره این بنا وجود دارد که جذابیت و شگفتی زیادی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. یکی از جذابترین داستان های قلعه دختر مربوط به نام آن است که در این افسانه می‌گویند این برج توسط پدری ساخته شده که بسیار نگران سلامتی و تندرستی دخترش بوده است.

این بنا در طول تاریخ به عنوان برج دفاعی، برج ساعت و حتی زندان مورد استفاده قرار گرفته است و امروزه به عنوان یک موزه تاریخی شناخته می‌شود. از بالای این برج، منظره‌ی زیبایی از شهر باکو و دریاچه قروه‌سو قابل مشاهده است که بازدید از آن تجربه‌ای فراموش‌ناپذیر برای هر بازدیدکننده است.

  • آدرس: Baku, Azerbaijan
  • هزینه بازدید: چهار یورو
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۶ عصر می‌توانید از قلعه دختر دیدن کنید.

قلعه دختر از جاهای دیدنی باکو

برج های شعله 

برج های شعله (Flame Towers)، یکی از نمادهای مدرن و جاذبه‌های بارز شهر باکو، جمهوری آذربایجان هستند. این سه برج بلند و زیبا با طراحی منحصر به فرد خود و نورپردازی شگفت‌انگیز با نمایشگرهای LED، در هر ساعت از شبانه‌روز به شکل شعله‌های روشن آتش از هرکجای شهر قابل مشاهده هستند. این جای دیدنی باکو چندین طبقه از زمین تا آسمان را فرا می‌گیرند و به وضوح نمادهای رشد و پیشرفت در این شهر بزرگ هستند.

زمانی که پایین‌ این برج ها قرار می‌گیرید، احساس می‌کنید که دارید به یک قلعه مدرن و بی‌نظیر نزدیک می‌شوید، درست مانند کارتون ها! هر یک از طبقات برج های شعله با فضاهای مختلفی مانند هتل‌ها، رستوران‌ها، واحدهای مسکونی و تجاری پر می‌شوند، که هر کدام از آن‌ها به یک دنیای جدید از رفاه و لذت دعوت می‌کنند. از بالای برج‌های شعله، نگاهی به زیبایی‌های شهر باکو و درخشش دریاچه قروه‌سو خواهید داشت، یک نگاه که تمام خاطرات زیبا و ناب از سفر به این شهر دلنشین را برای شما زنده می‌کند.

  • آدرس:  Baku, Azerbaijan
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۱ ظهر و از ساعت ۲ بعد از ظهر الی ۱۰ شب

برج های شعله از جاهای دیدنی باکو

کاخ شیروان شاهان 

کاخ شیروان شاه (Palace of The Shirvanshahs)، یکی از برجسته‌ترین نمادهای تاریخی و فرهنگی شهر باکو و جمهوری آذربایجان است. از لحاظ معماری، کاخ شروان شاهان با زیبایی‌های آجری و سنگی خود، داستانی از توانایی هنری و ذوق فرهنگی آن دوران را برای ما شرح می‌دهد. فرهنگ و تمدن شروانشاهی در هر زاویه‌ای از این کاخ بازتاب می‌یابد، از آرامگاه‌های باشکوه گرفته تا معابد مذهبی و فضاهای عمومی.

هر ساله، جریان زندگی این کاخ تاریخی با ورود بازدیدکنندگان از سراسر جهان پر شور و اشتیاق می‌شود. این بنا با شکوه، به عنوان نمادی از هنر و تاریخ، در دل شهر باکو پایداری است و باعث می‌شود شهر قدیمی، همیشه یک جاذبه جذاب و زیبا برای هر ذوق و سلیقه‌ای باقی بماند.

  • آدرس:  Baku, Azerbaijan
  • هزینه بازدید: پنج منات
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح الی ۶ عصر

کاخ شیروان شاهان

بلوار ساحلی باکو 

بلوار ساحلی باکو یا پارک ملی ساحلی (Dənizkənarı Milli Park)، یکی از جواهرهای طبیعی و جاهای دیدنی باکو واقع در سواحل دریای قزوین است. بلوار ساحلی باکو دارای مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری طولانی که از ساحل دریا آغاز می‌شود و به طول ساحل کشیده می‌شود. این مکان فرصتی عالی برای لذت بردن از تنفس هوای آزاد در کنار دریا و تماشای چشم‌اندازهای زیبا از آب و آسمان فراهم می‌کند.

بازدیدکنندگان می‌توانند در بلوار ساحلی باکو از امکانات تفریحی و ورزشی متنوعی مانند میدان‌های ورزشی، محل‌های پیک‌نیک، فضاهای بازی برای کودکان و رستوران‌های ساحلی بهره‌مند شوند. علاوه بر این، در طول فصل‌های گرم سال، این پارک میزبان رویدادها و جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری است که جذابیت ویژه‌ای به آن اضافه می‌کند.

  • آدرس:  92Neftchilar Ave, Baku, Azerbaijan
  • ساعت بازدید: زمان بازدید از بلوار ساحلی باکو ۲۴ ساعته

بلوار ساحلی باکو

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو 

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو، یک گنجینه فرهنگی و هنری بی‌نظیر در قلب شهر باکو است که شگفتی‌های بی‌پایان جهان کتاب را در آغوش گرفته است. هنگام ورود به این موزه جادوئی، شما به دنیایی از داستان‌ها و تاریخ‌ها کشیده می‌شوید، جهانی که تمام آثارش در ابعادی بسیار کوچک و زیبا تداعی شده‌اند. با بیش از ۴ هزار جلد کتاب مینیاتوری از سراسر جهان، این موزه به واقعیت تبدیل شده است.

هنگامی که در میان این جواهرات کوچک کتابخانه‌وار گام برمی‌دارید، هر قدم به شما داستانی جدید و جذاب از هنر، فرهنگ و تاریخ را گوشزد می‌کند. بازدیدکنندگان، احساسی از تعجب و تحسین در مقابل آثار هنری فوق‌العاده و نفایس ادبی دارند که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌ است. هر جلد از این کتب مینیاتوری، یک داستان بی‌پایان از زیبایی و شگفتی‌های جهان را در خود جای داده است.

  • آدرس:  No 9R8M+G2M, Baku 1000, Azerbaijan
  • هزینه بازدید : رایگان
  • ساعت‌ بازدید: همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ساعت ۵ بعدازظهر

موزه کتاب‌های مینیاتوری باکو

موزه فرش باکو 

موزه فرش باکو (Azerbaijan Carpet Museum)، یکی از برجسته‌ترین موزه‌های فرش و قالیچه در جهان است که در شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان واقع شده است. این موزه که در سال ۱۹۶۷ تأسیس شده است، به نگهداری و نمایش نمونه‌های گرانبها و تاریخی از فرش‌ها و قالیچه‌های محلی و بین‌المللی می‌پردازد.

موزه فرش باکو به عنوان یک مرکز فرهنگی و آموزشی در زمینه هنر فرش و قالیچه شناخته می‌شود و با استفاده از نمونه‌های بی‌نظیر خود، به بازدیدکنندگان اطلاعاتی گسترده‌ای از تاریخ و فرهنگ بافت‌های فرش آذربایجان و جهان را ارائه می‌دهد. این موزه با معرفی فرش‌های با ارزش تاریخی و هنری خود، یک مقصد مهم برای گردشگران و علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ است و تجربه‌ای فراموش‌ناپذیر از تماشای هنر فرش را ارائه می‌کند.

  • آدرس: 28Mikayıl Hüseynov Prospekti, Bakı 1000, Azerbaijan
  • هزینه بازدید: هفت منات
  • ساعت بازدید: همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۰ صبح الی ۶ عصر

موزه فرش باکو

آتشگاه باکو یا آتشگاه آتش‌بخش 

آتشگاه باکو یا آتشگاه آتش‌بخش، یک نماد اسطوره‌ای و تاریخی در قلب شهر باکو است که به عنوان یکی از جواهرات فرهنگی و مذهبی بارز منطقه شناخته می‌شود. این مکان مقدس و زیبا، با تاریخی که به گذشته‌ی دیرینه‌ی زرتشتیان برمی‌گردد، با معماری منحصر به فرد و جذابیت‌های طبیعی خیره‌کننده‌اش، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. دیوارهای آتشگاه باکو با نقوش هنری و سنگ‌نوشته‌های باستانی تزئین شده است که یک داستان زیبا و پرمعنا از تاریخ و فرهنگ را برای بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشد.

بازدید از آتشگاه باکو به عنوان یکی از مقدس‌ترین و تاریخی‌ترین مکان‌های شهر، فرصتی منحصر به فرد برای آشنایی با زمینه‌های مختلف فرهنگی و معماری باستانی منطقه را فراهم می‌کند. این تجربه بی‌نظیر، سفری به دنیایی از اعتقاد و ایمان، هنر و زیبایی را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد و آنها را به سوی عمق تاریخ و فرهنگ گذشته می‌برد.

  • آدرس:  C285+5CR, Baku, Azerbaijan
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعدازظهر

آتشگاه باکو یا آتشگاه آتش‌بخش

خیابان نظامی گنجوی 

خیابان نظامی گنجوی، با جذابیت‌های فراوان و زیبایی‌های فراگیر، به عنوان یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین خیابان‌های شهر باکو شناخته می‌شود. این خیابان مرکزی، که با نام شاعر بزرگ ادبیات فارسی، نظامی گنجوی، نام‌گذاری شده، به عنوان یکی از نقاط محبوب خرید و تفریح در این شهر محبوبیت زیادی دارد.

خیابان نظامی گنجوی، با وجود فروشگاه‌های لوکس، رستوران‌های شیک، کافه‌های دلنشین، هتل‌ها و مراکز خرید فراوان، یکی از مکان‌های پرتردد باکو است. فعالیت‌های شبانه از جمله کنسرت‌ها و رویدادهای متنوع فرهنگی و هنری، به جذابیت این خیابان در تاریکی شبانه افزوده و تجربه‌ی بی‌نظیری را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

  • آدرس: Baku, Azerbaijan

خیابان نظامی گنجوی

مسجد تازه پیر باکو

مسجد تازه پیر (Taza Pir Mosque)، یکی از مهمترین نمادهای فرهنگی و مذهبی آذربایجان واقع در قلب شهر قدیمی باکو و در نزدیکی خیابان نظامی گنجوی است/ این مسجد با معماری مجلل خود، همواره توجه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می‌کند. با مناره های بلند و زیبا مسجد تازه پیر، آن را به یکی از جاذبه های گردشگری باکو تبدیل کرده است.

تا زمانی که وارد مسجد تازه پیر نشوید، متوجه نمی شوید که هنر اسلامی – ایرانی چقدر در آرامش و روح انگیز بودن یک فضا تاثیر دارد. پیشنهاد میکنم در سفر به باکو، گشت و گذار در این مسجد را از دست ندهید.

  • آدرس:  No 7 Mirza Fatali Akhundov, Baku 1001, Azerbaijan
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۴ صبح تا ساعت ۹ شب

مسجد تازه پیر باکو

پارک مفاخر باکو

پارک مفاخر باکو یا Alley of Honor یکی از جاذبه‌های مهم و ارزشمند شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان است. این پارک به عنوان یک محل قدردانی و احترام به شخصیت‌های برجسته و ملی از جمله سیاستمداران، نویسندگان، هنرمندان و شخصیت‌های تاریخی معروف، شناخته می‌شود.

در این پارک، مجسمه‌ها، بندهای یادبود و مقبره‌هایی برای شخصیت‌های برجسته از جمله حاکمان، شاعران، نویسندگان و افراد معروف قرار دارد. این مکان نشان‌دهنده تقدیر و قدردانی از زندگی و کار این شخصیت‌ها است و باعث می‌شود که بازدیدکنندگان به خاطره‌ها و ارثیه‌های ارزشمند آنها احترام بیشتری بگذارند.

پارک مفاخر باکو یک محل مناسب برای گردش و تماشا و همچنین جاذبه‌ای فرهنگی و تاریخی برای گردشگران و شهروندان محلی است. این پارک با زیبایی معماری، فضای سبز و آرامش فراوان، محیطی ایده‌آل برای دیدن و استراحت فراهم می‌کند، در کنار اینکه فرصتی را برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ ملی ارائه می‌دهد.

  • آدرس:  Parliament Ave, Baku, Azerbaijan
  • ساعت بازدید: به جز روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۵ عصر

پارک مفاخر باکو

میدان فانتین یا فواره 

میدان فانتین (Fountain Square)، یکی از مراکز اصلی گردشگری در شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان است. میدان فانتین به نام بارزترین ویژگی خود یعنی چشمه‌های زیبا و طراحی‌های هنری آبنما شناخته می‌شود. این چشمه‌ها و آبنماها با نورپردازی شبانه‌روزی، به میدان فانتین جلوه و جذابیت بی‌نظیری بخشیده‌اند.

در این میدان فروشگاه‌های لوکس، رستوران‌ها، کافه‌ها و مجموعه‌ های تفریحی و هنری زیادی وجود دارد که گردشگران را جذب خود کرده است. این میدان همچنین به عنوان محل برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری نیز شناخته می‌شود.

  • آدرس: Baku 1005, Azerbaijan
  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعت بازدید: بازدید از میدان فانتین همه روزه و ۲۴ ساعته

میدان فانتین یا فواره

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف 

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف (Heydar Aliyev Cultural Center)، یکی از نمادهای بارز و بی‌نظیر معماری مدرن در شهر باکو حتی در سراسر جمهوری آذربایجان است. این مرکز فرهنگی که به نام رهبر سابق جمهوری آذربایجان، حیدر علی‌اف، نامگذاری شده، با طراحی بی‌مانند و خلاقانه‌ای، توسط معمار معروف زها حدید، توجه جهانی را به خود جلب کرده است.

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف به عنوان یک فضای چندمنظوره شامل مجموعه‌ای از تئاتر، موزه، کتابخانه و فضاهای نمایشگاهی و هنری متنوعی است. طراحی منحصر به فرد و ساختمانی غیرمتمرکز بدون هیچ گونه پایه و ستون، این مرکز را به یکی از شاهکارهای معماری مدرن در جهان تبدیل کرده است.

علاوه بر معماری خارق‌العاده، مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف با برگزاری رویدادهای متنوع از جمله نمایشگاه‌های هنری، کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری دیگر، به یک مرکز فرهنگی و هنری پویا تبدیل شده است. این مکان مغناطیسی برای گردشگران و علاقه‌مندان به هنر و معماری، تجربه‌ای فراموش‌ناپذیر از باکو را ارائه می‌دهد و جزو مهمترین جاهای دیدنی باکو محسوب می‌شود.

  • آدرس:  Heydar Aliyev Ave, Baku 1033, Azerbaijan1
  • ساعت بازدید: روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۱ صبح الی ۶ عصر و روزهای سه شنبه، چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت ۱۱ صبح الی ۷ عصر می‌توانید از مرکز فرهنگی حیدر علی اف بازدید کنید. این مرکز روز های دوشنبه تعطیل است.

مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

مسجد بی بی هیبت باکو 

مسجد بی بی هیبت باکو یکی از جاذبه‌های برجسته و معروف شهر باکو است که همواره توجه گردشگران مسلمان و علاقمندان به باکو را به خود جلب می‌کند. این مسجد که در ناحیه جنوبی شهر واقع شده است، به عنوان یکی از بناهای تاریخی مهم و با ارزش کشور آذربایجان شناخته می‌شود. تاریخچه این مسجد به قرن سیزدهم و دوران حکومت شیروانشاهان بازمی‌گردد، اما بناهای اصلی مسجد در دوره‌های بعدی، به‌خصوص در دوران کمونیست‌ها، تخریب شده است. بنابراین، ساختمان فعلی مسجد نتیجه بازسازی و ترمیم بنای قدیمی مسجد در دهه ۱۹۹۰ است.

این مسجد نه تنها نماینده سبک معماری اسلامی در این منطقه از شهر باکو است، بلکه اهمیت بزرگ دیگری نیز دارد. این بنا مربوط به قرارگیری آرامگاه یکی از افراد خاندان پیامبر اسلام می‌باشد. از این رو، این مسجد به ویژه در میان مسلمانان ارزش و اهمیت ویژه‌ای دارد. بنا به دلیل این ویژگی و ارزش مذهبی، در زمان ورود به مسجد لازم است که بازدیدکنندگان حجاب اسلامی را رعایت کنند، در غیر این صورت دسترسی به فضای داخلی مسجد برای آن‌ها ممنوع خواهد بود.

آدرس:  Bibiheybət məscidi, Baku, Azerbaija
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۸ شب

مسجد بی بی هیبت باکو

دروازه مراد باکو

دروازه مراد، به عنوان دروازه شرقی شهر باکو، از جمله جاهای دیدنی برجسته در آذربایجان است و از نظر تاریخی و معماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زمانی که به این دروازه زیبا نگاه می‌کنید، فراتر از زیبایی ظاهری آن، تاریخچه و داستانی پشت آن را به دست می‌آورید که شما را به وجد وا می‌آورد.

این دروازه بازویی از تاریخ ایران و برخوردهای سیاسی در قرن شانزدهم است، زمانی که ایران توانست باکو را فتح کند. بعدها، روسیه و عثمانی نیز حاکمیت خود را بر این منطقه نهادند و در پی آن منازل و دروازه‌های مختلفی برای گذر به شهر باکو ساخته شد. اما نام دروازه مراد به یادآوری زمانی است که سلطان مراد سوم توانست تسلط خود را بر این منطقه اعلام کند، و نام او به عنوان نشانه‌ای از بزرگی و قدرت بر دروازه به چشم می‌خورد. به همین دلیل، این دروازه از جاذبه‌های فراموش‌ناپذیر شهر باکو است که در سفر خود به این شهر، قطعاً باید آن را با دیدن تمامی جزئیات و زیبایی‌هایش بشناسید و لذت ببرید.

  • آدرس : Baku, Azerbaija
  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

دروازه مراد باکو

قطار کابلی باکو

قطار کابلی باکو، یا همان قطار فونیکولار، یکی از جاذبه‌های برجسته شهر باکو است که حتماً باید در برنامه‌ی سفر شما به این شهر قرار گیرد. این قطار کابلی، که در دوران شوروی احداث شده، اولین و تنها قطار کابلی باکو محسوب می‌شود. با هزینه‌ای بسیار کم، می‌توانید از این قطار برای طی کردن مسافت کوتاهی از شهر استفاده کنید. با این حال، تجربه‌ی سواری این قطار و تماشای مناظر زیبای شهر از ارتفاع بالا، یک لحظه خاص و فراموش‌ناپذیر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

اگرچه می‌توان با پیاده‌روی از پله‌ها به ارتفاع بالا رفت، اما سواری با این قطار تجربه‌ای آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود، همچنین فرصت بیشتری برای عکس‌برداری و ثبت لحظات زیبای سفرتان را خواهید داشت. بنابراین، از این تجربه یکتا و جذاب حتماً لذت ببرید و آن را به عنوان یکی از بهترین خاطرات سفر خود به باکو ثبت کنید.

  • آدرس : Baku, Azerbaija
  • هزینه بازدید: یک یورو
  • ساعت بازدید: همه روزه از ۹ صبح تا شش بعد از ظهر

قطار کابلی باکو

موزه ادبیات نظامی گنجوی 

موزه ادبیات گنجوی یکی از جواهرات فرهنگی شهر باکو و آذربایجان است که همواره مورد توجه دوستداران ادبیات و هنر قرار می‌گیرد. در این موزه، مجموعه‌ای ارزشمند از آثار شاعران مختلف، به ویژه آثار نظامی گنجوی، به نمایش گذاشته شده است. یکی از جواهرهای ارزشمند این موزه، نسخه‌ای خطی از اسکندرنامه نظامی گنجوی است که تاریخ آن به سال ۱۴۱۳ میلادی باز می‌گردد. دیدن اینگونه آثار کمیاب و با ارزش می‌تواند برای علاقمندان به ادبیات و هنر تجربه‌ای فراموش‌ناپذیر باشد.

از نظر معماری، موزه ادبیات گنجوی در یک ساختمان با وسعت ۲۵۰۰ متر مربع قرار دارد که به عنوان یکی از برترین سازه‌های شهر باکو شناخته می‌شود. این ساختمان زیبا در گذشته به عنوان یک هتل شناخته می‌شد، اما اکنون به عنوان موزه ادبیات گنجوی مورد استفاده قرار گرفته است. لذا، علاوه بر دیدن مجموعه ارزشمند آثار ادبی، دیدن این ساختمان تاریخی نیز ارزشمند و جذاب است.

برای ورود به موزه ادبیات گنجوی، می‌بایست هزینه ورودی را که حدود ۱۰ منات آذربایجان است، پرداخت نمایید. این هزینه نسبتاً کمتر از سایر جاذبه‌های دیدنی شهر است، اما تجربه‌ای متفاوت و فراموش‌ناپذیر را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

  • آدرس: Istiglaliyyat, Baku 1005, Azerbaijan53
  • هزینه بازدید: ۱۰ منات
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۱۱ صبح الی ۵ عصر

موزه ادبیات نظامی گنجوی

سالن فیلارمونیک باکو

سالن فیلارمونیک باکو، یکی دیگر از جاهای دیدنی آذربایجان در شهر باکو است. این ساختمان زیبا قدمتی حدود ۱۰۰ ساله دارد که در سال ۱۹۱۰ به دستور نخبگان شهر باکو ساخته شده است. در زمان طراحی سالن فیلارمونیک باکو، معماران آن سبک‌های مختلفی را در نظر گرفتند. نمای بیرونی این سالن از معماری رنسانس الهام گرفته، در حالی که نمای داخلی آن از سبک آلمانی آن دوران الهام گرفته شده است. این تلفیق سبک‌های معماری، ساختمان فیلارمونیک را به یک اثر هنری منحصر به فرد تبدیل کرده است.

حضور در کنسرت‌های برگزار شده در این سالن فیلارمونیک، تجربه‌ای استثنایی و فراموش‌ناپذیر را برای هر بازدیدکننده به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید برنامه کنسرت‌های برگزار شده در این سالن را بررسی کرده و از شنیدن موسیقی کلاسیک در این محیط فوق‌العاده لذت ببرید. دیدن این ساختمان با تاریخی چندین دهه‌ای و شنیدن موسیقی در این مکان، تجربه‌ای است که ممکن است در سفرهای دیگر قابل یافتن نباشد و به همین دلیل، سفر به باکو و بازدید از این سالن، یکی از لحظاتی بی‌نظیر و خاطره‌انگیز خواهد بود.

  • آدرس: Istiglaliyyat, Baku 1005, Azerbaijan53
  • هزینه بازدید: بسته به نوع نمایش بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار
  • ساعات بازدید بسته به بلیت نمایش

سالن فیلارمونیک باکو

کانال آبی ونیز کوچک باکو 

سفر به شهر ونیز در ایتالیا برای بسیاری از ما به دلیل هزینه‌های بالا و فاصله زیاد، به یک رویای غیرقابل دسترس تبدیل شده است. اما اگر به باکو، پایتخت آذربایجان، سفر کنید، می‌توانید یک تجربه مشابه قایق‌سواری در کانال‌های ونیز را داشته باشید. در بلوار باکو، که یکی از معروف‌ترین مکان‌های شهر است، جاذبه‌های زیادی وجود دارد، از جمله کانال آبی ونیز کوچک. این کانال در یک زمین به مساحت ۱۰ هزار متر مربع قرار دارد و با پرداخت ورودی ۵ منات آذربایجانی، می‌توانید در قایق‌هایی مشابه قایق‌های ونیز سوار شده و از گردش در این کانال‌های آبی لذت ببرید.

هر قایق ظرفیت چهار نفر دارد، بنابراین می‌توانید این تجربه را به صورت خانوادگی یا با دوستان خود به اشتراک بگذارید. با سوار شدن در این قایق‌های مشابه قایق‌های ونیز و گردش در اطراف کانال‌های آبی زیبا، تجربه‌ای شبیه به ونیز را در قلب باکو تجربه خواهید کرد. این تجربه ممکن است کمی متفاوت از ونیز اصلی باشد، اما باز هم لحظاتی خاطره‌انگیز و شگفت‌انگیز را برای شما فراهم خواهد کرد.

آدرس: Venice-like Canal, Baku Boulevard, Baku, Azerbaijan
هزینه بازدید: پنج منات
ساعات بازدید:۱۰:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ شب

کانال آبی ونیز کوچک باکو

سالن تئاتر اپرا و باله باکو

تئاتر اپرا و باله جمهوری آذربایجان یکی از جواهرهای فرهنگی و هنری شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان است. این ساختمان بزرگ و زیبا در سال ۱۹۱۱ ساخته شده و تاکنون به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و هنری این شهر شناخته شده است. طراحی آن به دست برادران میلوف، معماران برجسته آذربایجانی، انجام شده و با نمایی سیاه و زرد بسیار زیبا و متفاوت مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

این تئاتر اپرا و باله از زمان افتتاح خود تاکنون به عنوان مرکزی برای اجرای عروض اپرا، باله، ارکستر و سایر نمایش‌های هنری مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به اهمیت و تاریخچه این ساختمان، اجرای نمایش‌ها و کنسرت‌های مختلف در آن همواره مورد توجه و تماشایی بوده است.

آدرس: bulbulb, Tolstoy, Baku, Azerbaijan
هزینه بازدید : بسته به نوع اپرا بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار
ساعات بازدید : بسته به ساعت بلیت

سالن تئاتر اپرا و باله باکو

پایان سفر به دیدنی های باکو آذربایجان

کشور آذربایجان به دلیل نزدیکی به ایران فرهنگ و سنتی شبیه ایران دارد، از همین رو گردشگران ایرانی زیادی به صورت زمینی و یا با خرید بلیط هواپیما به این کشور خوش آب و هوا سفر می کنند. باکو اصلی ترین و حتی زیباترین شهر جمهوری آ‌ذربایجان است. در این مطلب از مجله پته، دیدنی ترین جاهای باکو را برایتان توصیف کردیم. به نظر شما جای کدام مکان گردشگری از باکو در این محتوا خالیست؟

سوالات متداول

جاهای دیدنی رایگان در باکو شامل موزه‌هایی مانند موزه تاریخی شهر باکو و میدان فواره، شعله شهر قدیم باکو یا ایچری شهر، پارک هایلند باکو مناطقی هستند که برای عموم باز است. همچنین، پارک‌ها و میدان‌های عمومی مانند پارک سحرگاهی و میدان فانتان نیز جاهایی رایگان برای بازدید هستند.

ارزانترین دیدنی‌های باکو شامل موزه‌های کوچک و معابر تاریخی مانند خیابان Nizami، بازار ترکمن و خیابان محمد علی بودجانی است.

از جمله مناطق دیدنی نزدیک به فرودگاه باکو می‌توان به میدان فواره، برج های موزه تاریخی شهر باکو و برج های شعله اشاره کرد. این مناطق همگی در فاصله کمی از فرودگاه واقع شده و می‌توانند به راحتی در مسیر ورود یا خروج از شهر باکو بازدید شوند.

مراکز خرید مهم در باکو اغلب در خیابان‌های اصلی مانند خیابان نظامی و خیابان ساحلی واقع شده‌اند. این خیابان‌ها دارای انواع فروشگاه‌ها، مغازه‌های بزرگ و کمرنگ، و مراکز خرید مختلفی هستند که انواع کالاها و خدمات را ارائه می‌دهند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید