در صورت جا ماندن از پرواز کانکشن چه کار کنیم؟

از سفر بدانید
در صورت جا ماندن از پرواز کانکشن چه کار کنیم؟

سفر هوایی و خرید بلیط هواپیما به دلیل صرفه جویی در زمان همیشه جذاب ولی پر چالش بوده است، خصوصا اگر سفر شما از نوع کانکشن باشد. نگرانی همیشگی مسافران جا ماندن از پرواز کانکشن و یا دیر رسیدن به آن پرواز است. اصلا پرواز کانکشن چیست و چه قوانینی دارد؟ پرواز کانکشن از محبوب ترین پروازها به شمار می آید.  در این مقاله پرواز کانکشن را به طور کامل توضیح خواهیم داد و متوجه می شویم که در صورت جا ماندن از پرواز کانکشن باید چه اقدامی را انجام دهیم. با مجله پته همراه باشید.

انواع پرواز

تنوع مبدا و مقصدها برای سفرهای هوایی بسیار بالاست به طوریکه برخی از سفرها تک مقصده و برخی دیگر چند مقصد دارند. گاهی اوقات مسافران برای سفر به یک شهر مجبورند که ابتدا به یک شهر دیگر و سپس از آنجا به مقصد مورد نظر خود حرکت کنند. نوع پرواز به مبدا و مقصد و ایرلاین مورد نظر شما بستگی دارد. در ادامه انواع پروازها را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

پرواز مستقیم

پرواز مستقیم

به پرواز هایی که یک مبدا و یک مقصد مشخص با یک شماره پرواز دارند پرواز مستقیم گفته می شود. از پرواز مستقیم عموما برای مسافت های کوتاه استفاده می شود.  ممکن است که گاهی هواپیما برای سوختگیری در یک فرودگاه سوم فرود آید اما مسافران از آن پیاده نشده و پس از سوختگیری به مسیر خود ادامه می دهد. سفر هوایی مستقیم بخاطر نداشتن اتلاف وقت و استرس جا به جایی بهترین نوع سفر هوایی به شمار می روند.

پرواز غیر مستقیم یا کانکشن

به پرواز هایی که در طول مسیر نیاز به توقف و تعویض هواپیما دارند، پرواز غیر مستقیم یا کانکشن می گویند. دلایل مختلفی برای خربد پرواز کانکشن وجود دارد، از جمله:

  • طولانی بودن مسیر و نبود پرواز مستقیم
  • ارزان تر بودن آن نسبت به پرواز مستقیم
  • کاهش خستگی مسافران و جا به جایی در سفرهای طولانی
  • خلق یک تجربه جذاب و سفر به کشوری دیگر در مسیر پرواز

موارد گفته شد باعث می شود که مسافر به جای پرواز مستقیم، پرواز های کانکشن را خریداری کند. البته پروااز غیرمستقیم هم انواع متفاوتی دارد که در زمان خرید بلیط باید به آن توجه کافی را داشت.

انواع پرواز

پرواز self-connection یا خود کانکشن

اگر به هردلیل شما تصمیم گرفته اید که پرواز غیر مستقیم به مقصد داشه باشید، َاز نمونه پرواز خود کانکشن استفاده کرده اید. پرواز های خود کانکشن میتوانند از یک ایرلاین و یا چند ایرلاین متفاوت تهیه شوند. مزایای این انتخاب جستجو برای پایین ترین قیمت و انتخاب ایرلاین مورد اعتماد است. از معایب آن میتوان گفت که در صورت تاخیر در پرواز اول و نرسیدن به پرواز دوم ایرلاین دوم مسئولیتی در قبال شما ندارد پس در این انتخاب زمان بندی بسیار مهم است. همچنین حمل چمدان ها از پرواز اول به دوم بر عهده خودتان است.

پرواز self-connection یا خود کانکشن

قوانین پرواز مستقیم

به طور کلی پرواز های مستقیم از قوانین هواپیمایی ها پیروی می کنند. موارد زیر از مهمترین قوانین پروازهای مستقیم است:

  • حضور در فرودگاه یک ساعت قبل از پرواز داخلی و سه ساعت قبل از پرواز خارجی
  • همراه داشتن مدارک شناسایی اعم از کارت ملی یا شناسنامه
  • توجه کافی به نوع بلیط و کلاس پروازی
  • توجه کافی به قوانین استرداد بلیط هواپیما

قوانین پرواز کانکشن

در زمان خرید پرواز کانکشن به نوع ایرلاین مقصدهای خود توجه ویژه ای داشته باشید، بسته به نوع و مقصد سفر شما آژانس های هواپیمایی می توانند بلیط های شما را از ایرلاین های متفاوتی خریداری کنند. که هر کدام به نوبه خود می تواند مزایا و معایب متفاوتی داشته باشد:

  1. خرید بلیط از یک ایرلاین: در این نوع پروازها سریع تر از پرواز اول به پرواز دوم را خواهید رسید.
  2. خرید از دو ایرلاین متفاوت: در این نوع پروازباید زمانی که به مقصد اول رسیدید، گیت خود را تفییر دهید. مسئولیت حمل چمدان ها از مبدا تا مقصد نهایی با شرکت هواپیمایی است و شما تنها در یکبار وسایل خود را تحویل می دهید.
  3. ویزای ترانزیت در سفرهای خارجی: طبق قوانین برخی از کشورها در صورتی که فاصله زمانی بین پرواز اول و دوم زیاد باشد و یا پرواز تاخیر داشته باشد، باید ویزای ترانزیتی دریافت کنید. که لازم است قبل از سفر به اداره گذرنامه مراجعه کنید و ویزای ترانزیت خود را دریافت کنید تا برای سوار شدن پرواز دوم به مشکل نخورید. البته توجه داشته باشید که ویزاهای کوتاه مدت اعتبار چند ساعته تا نهایتا یک روزه دارند و برای انتظار در فرودگاه صادر می شوند. ویزاهای ترانزیتی بلند مدت از 1 تا 4 روزه اند و در طول این مدت میتوانید از فرودگاه خارج شوید.
پیشنهاد خواندنی
جاهای دیدنی مشهد در شب

در صورت جا ماندن از پرواز کانکشن چه کنیم؟

در صورتی که از پرواز خود جا ماندید، خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید منطقی ترین کار را انجام دهید. حال که میدانیم پرواز کانکشن چیست راهکار بهتری می توانیم برای جا ماندن از پرواز کانکشن داشته باشیم:

  1. حالت اول زمانی است که با تاخیر در پرواز اول از پرواز دوم جا می مانید. در این حالت با حفظ خونسردی می توانید به ایرلاین مربوطه مراجعه کنید و آن ها موظف اند تا برای شما پرواز دیگری به مقصد تهیه کنند . دقت کنید در صورتی که پرواز شما از نوع خود کانکشن (self-connection) باشد این اتفاق نخواهد افتاد چون عملا ایرلاین دوم از پرواز اول شما مطلع نیست. در طول مدت انتظار شما، ایرلاین موظف است برای راحتی شما هتل رزرو کند و اگر نیاز به تمدید ویزای ترانزیتی باشد آن را تمدید کند.
  2. حالت دوم زمانی است که خودتان به دلایل مختلفی از پرواز دوم جا می مانید. در این صورت شما در گیت No Show حساب می شوید و طبق قوانین و تصمیمات ایرلاین با شما رفتار خواهد شد.

جا ماندن از پرواز کانکشن

حفظ خونسری و آرامش

جا ماندن از پرواز موضوعی بدیهی است که برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد. قوانین کنسلی پروازها مشابه با هم است و به نوع ایرلاین شما بستگی دارد، پس از این بابت خونسردی خود را حفظ کنید و نگران نباشید، حتما راه حل مناسبی را پیدا خواهید کرد. توجه کنید که با حفظ خونسردی عملکرد بهتری از خود نشان خواهید داد. پس یک لیوان چای بنوشید و مدتی به خود استراحت دهید.

حفظ خونسری و آرامش

مراجعه به مسئولین ایرلاین ها

پس از حفظ آرامش با در دست داشتن مدارک شناسایی خود به دفتر ایرلاین مورد نظر خود مراجعه کنید. همانطور که در بالا گفته شد اگر مسئولیت تاخیر در پرواز و نرسیدخ بخ پرواز دوم با ایرلاین باشد، شرکت هواپیمایی موظف است برای شما بلیط جدید گرفته و یا ملزمات اقامت شما را فراهم کند. اگر هم خودتان به پرواز دیر رسیدید، با کمک ایرلاین ها می توانید بلیط نزدیک ترین پرواز را خریداری کنید.

همراه داشتن مدارک پرواز

بلیط های خریداری شده، فاکتور پرداخت و در صورت امکان کارت پرواز خود را همراه داشته باشید تا بتوانید دقیق تربرای دریافت بلیط جدید پیگیری لازم را انجام دهد. علاوه بر مدارک پرواز برای اطمینان بیشتر مدارک شناسایی خود را هم همراه داشته باشید.

همراه داشتن مدارک پرواز

راه حل های جا ماندن از پرواز کانکشن

جا ماندن از پرواز اتفاقی است که برای هر کسی ممکن است رخ دهد و راهکارهای زیادی دارد، از دریافت هزینه کنسلی بلیط گرفته تا خرید بلیط جدید، بهترین راهکار این است که با حفظ آرامش خود به دفتر ایرلاین بلیط خود مراجعه و از مسئولان راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید