همه چیز درباره مسافرت معلولین با هواپیما

از سفر بدانید
همه چیز درباره مسافرت معلولین با هواپیما

سفر با هواپیما همواره دارای چالش های خاصی است. اما سفر عزیزان معلول خود چالشی بزرگ تر است. امروزه امکانات بسیاری برای مسافرت معلولین با هواپیما فراهم شده تا بتوانند با کمترین مشکل سفر هوایی انجام دهند. در این مجله پته قصد داریم تا همه اطلاعات کافی برای معلولان عزیز جهت پرواز و خرید بلیط هواپیما را ارائه کنیم تا معلولان بتوانند نهایت لذت از سفر را ببرند و از خدمات آن استفاده کنند، پس با ما همراه باشید.

تجربه مسافرت معلولین با هواپیما

با توجه به معلولیت تجربه هر شخص از سفر ممکن است متفاوت باشد. در صورتی که خود و یا عزیزانتان که در حال سفر هستید دچار معلولیت خاصی هست ادامه مطلب برای شماست. سفر با هواپیما برای این عزیزان ممکن است چالش های خاصی داشته باشد. با این حال در حال حاضر شرکت های هواپیمایی گوناگونی هستند که جهت آسایش بیشتر این عزیزان امکانات ویژه ای را فراهم آورده اند.

کشور ایران هم در سالهای اخیر امکاناتی را برای معلولان فراهم آورده به گونه ای که شخص با مدرک معتبر معلولیت اقدام به تهیه بلیط می کند و پس از آن با خدماتی همچون تهیه صندلی چرخدار، انتقال به وسیله بالابر، خدمات ویژه فرودگاهی و تجهیزات پزشکی در صورت نیاز برایش فراهم می شود. به همین علت اگر مشکل خاصی در جا به جایی یا نیاز به مصرف دارو خاصی دارید حتما با داشتن مدرک معتبر اقدام به اخذ بلیط کنید و برای تهیه صندلی با شرکت هواپیمایی هماهنگی لازم را انجام دهید.

مسافرت معلولین با هواپیما

نحوه خرید بلیط هواپیما برای معلولین

در گذشته افراد معلول برای خرید بلیط هواپیما به صورت حضوری به مراکز فروش بلیط مراجعه کرده و با ارئه کارت معلولیت خود بلیط را با پنجاه درصد تخفیف تهیه می‌کردند. در حال حاضر اما این عزیزان می‌توانند به بخش تخفیفات سامانه ایران ایر مراجعه کرده و بلیط هواپیمای خود را خریداری کنند.

این کار با همکاری سازمان بهزیستی کشور برای راحتی بیشتر این مسافران انجام شده است. بدین صورت که سازمان بهزیستی لینکی از اطلاعات معلولان را به سامانه ایران ایر فرستاده تا معلولان بتوانند به راحتی با وارد کردن کد ملی خود از تخفیفات بلیط هواپیما برخوردار شوند. راه دیگر خرید بلیط هواپیما برای افراد معلول تماس با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۱۸۰۰۸ می‌باشد. معلولان عزیز می‌توانند با یک تماس تلفنی از رزرو تلفنی بلیط هواپیما استفاده کنند.

نکته دیگر اینکه در حال حاضر فقط ایرلاین ایران ایر، بلیط‌های خود را برای معلولین با نصف قیمت ارائه می‌دهد. پس توجه داشته باشید که برای استفاده از تخفیف بلیط هواپیما ویژه معلولین حتما باید بلیط خود را از هواپیمایی ایران ایر تهیه کنید.

شرایط سوار شدن هواپیما برای معلولین در ایران

پس از تهیه بلیط مخصوص معلولان شرایط و قوانین سوار شدن هواپیما در ایران با قوانین سایر کشور ها تفاوتی ندارد. در صورتی که نیاز به خدمات انتقال از فرودگاه به هواپیما دارید این موضوع را با شرکت هواپیمایی در میان بگذارید. سپس با حاضر شدن در فرودگاه و با در دست داشتن مدارک معتبر می توانید از خدمات معلولین پرواز بهره مند شوید.

شرایط سوار شدن هواپیما برای معلولین در ایران

نکات مهم مسافرت معلولین با هواپیما

در این قسمت نکاتی را برای رزرو بلیط و رفع دردسرهای سفر با هواپیما نکاتی که در زیر شرح می دهیم را مد نظر قرار دهید:

دقت در رزرو بلیط

بهتر است قبل از رزرو بلیط از یک ایرلاین مشخص قوانین و اطلاعات و خدمات ایرلاین را مطالعه بکنید تا مطلع شوید که آیا ایرلاین می تواند به نیاز شما پاسخ دهد یا خیر. هنگام رزرو دقت کنید تا صندلی شما نزدیک به سرویس بهداشتی باشد . در صورتی که نیاز به استفاده از ویلچر فرودگاه را دارید حتما قبل از حاضر شدن در فرودگاه ایرلاین را در جریان بگذارید و در صورتی که از ویلچر برقی استفاده می کنید هنگام تحویل آن دقت کنید که اتصال باتری ویلچر قطع شود.

توجه به امکانات فرودگاه

توجه به امکانات فرودگاه نکته ای مهم است . ممکن است شرکت هواپیمایی بتواند یکسری از خدمات را ارائه کند اما این امکانات در فرودگاه نباشد و به مشکل برخورد کنید به همین علت تحقیقات لازم از فرودگاه مبدا و مقصد را انجام دهید.

کمک گرفتن از پرستار

در بسیاری از موارد فرد معلول نیاز به کمک شخص دیگری دارد. در این موارد با مشورت پزشک در صورت لزوم پرستار در طول پرواز به همراه خود ببرید یا از آشنایان درخواست کنید تا همراه شما باشند.

کمک گرفتن معلولین از پرستار

همراه داشتن وسایل لازم

همواره دقت داشته باشید تا دارو ها و موارد لازم پزشکی مورد نیاز خود را به کابین ببرید . همچنین در صورت استفاده از ویلچر برقی لوازم آن را چک کنید و قطعات یدکی محض اطمینان داشته باشید. خوراکی و شارژر را نزدیک خود نگه دارید تا در مدت پرواز به مشکل برخورد نکنید.

استفاده از خدمات CIP

خدمات CIP این روزها به کمک معلولین آمده اند. در این صورت دیگر نیاز نیست که در صف های طولانی جهت ورود به هواپیما منتظر باشید و همچنین می توانید در اتاق های مخصوص تا زمان پرواز استراحت کنید.

خدمات ایرلاین های ایرانی برای معلولان

در ایرلاین ها خدمات مختلفی برای افراد توان خواه در نظر گرفته شده است. این امکانات در ایرلاین ها متفاوت است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم

شرایط مسافرت معلولین با هواپیما در پرواز هما

برای استفاده از پرواز هما با اطلاع قبلی این هواپیمایی برای معلولان با شرایط نابینا، ناشنوا، کم بینا، کم شنوا و معلول حرکتی خدمات پذیرش یک فرد توانمند در کنار معلول (Able body) در نظر گرفته شده. در نظر داشته باشید که مهماندار این پرواز هیچ مسئولیتی در قبال فرد توان خواه ندارد و تمام مسئولیت با فرد همراه است.

شرایط مسافران کم توان در پرواز هما

شرایط مسافرت معلولین با هواپیما در پرواز ماهان

ایرلاین ماهان با درج کد های خاصی بر روی بلیط افراد توان خواه خدمات مورد نیاز این عزیزان را به صورت مجزا فراهم می کند

  • کد WCHR: برای افرادی که توان راه رفتن در راه رو هواپیما و سوار شدن را دارند اما برای مسیر های طولانی نیاز به استفاده از ویلچر دارند در نظر گرفته شده. این کد بسیار مناسب افراد سالمند است.
  • کد WCHS: این کد برای افرادی است که قادر به بالارفتن و پایین آمدن از پله را ندارند اما بقیه مسیر را می توانند بروند.
  • کد WCHC: این کد مخصوص افرادی است که هم نمی توانند سوار هواپیما شوند وهم نمی توانند مسیر رسیدن به هواپیما را طی کنند. افرادی که دچار معلولیت هستند از این کد استفاده می کنند و ویلچر خاصی که توانایی ورود به کابین مسافران را دارد را در اختیار خواهند گرفت.

شرایط مسافران کم توان در پرواز ماهان

شرایط مسافرت معلولین با هواپیما در ایران ایرتور

با توجه به توانایی ورود سه عدد ولیچر به کابین این ایرلاین امکان استفاده از آن برای معلولان عزیز فراهم است. در این ایرلاین حتما قبل از پرواز فرم درخواست ویلچر را ارسال کنید تا در زمان پرواز به مشکل برخورد نکنید.

آیا برای استفاده از خدمات ویژه برای مسافران معلول در هواپیما باید هزینه اضافی پرداخت کرد؟

این موضوع بستگی به ایرلاینی که از آن استفاده می کنید دارد. برخی خدمات در بعضی ایرلاین ها مانند حمل ویلچر شخصی به قسمت بار هواپیما رایگان است. در برخی شرکت ها هم همراه معلول معاف از پرداخت هزینه بلیط خود است. به طور کلی بهتر است برای اطمینان از این موضوعات با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید و جزئیات را مورد بررسی قرار دهید. همچنین ممکن است در پرواز های طولانی مدت خدمات ایرلاین تفاوت کند و شامل هزینه شود که بسته به خارجی و یا داخلی بودن آن هزینه متغیری دارد.

غربالگری‌های امنیتی در پرواز معلولان

همه مسافران باید با هر شرایطی باید توسط ماموران امنیتی بازرسی شوند. افراد معلول باید گزینه‌های غربالگری را نیز پشت سر بگذارند که برای مطابقت با نیازهای فیزیکی آن‌ها مورد نیاز است .
باید ماموران امنیتی را از شرایط پزشکی و بهداشتی این افراد مطلع سازی و نیازهای آن‌ها از جمله صندلی چرخدار، واکر و سایر ابزارهای حرکتی را اعلام کرد و اگر فرد توانایی راه رفتن از روی دستگاه‌های غربالگری را ندارد باید آن را به صورت نشسته و از طریق صندلی چرخدار انجام داد.

غربالگری‌های امنیتی در پرواز معلولان

وظایف ایرلاین ها در خصوص افراد کم توان

به جز مواردی که گفته شد ایرلاین ها با فهمیدن توان خواه بودن مسافر ملزم به رعایت موارد زیر هستند:

  • ارائه غذای مخصوص برای افراد دارای ناراحتی معده
  • ارائه تجهیزات حیاتی مانند ماسک اکسیژن
  • راهنمایی فرد معلول از لحظه ورود به فرودگاه
  • انتقال معلول در پرواز های کانکشن
  • راهنمایی و ارائه صندلی چرخدار

وظایف ایرلاین ها در خصوص افراد کم توان

کلام آخر

مسافرت معلولین با هواپیما می تواند مانند افراد عادی یک سفر دلپذیر باشد . داشتن اطلاعات و نحوه رزرو برای معلولان باعث می شود تا استرس کمتری برای پرواز با هواپیما داشته باشند . کارشناسان مشاوره پرواز ما در، آژانس هوایی پته آمادگی کامل دارند تا تمامی سوالات شما توان خواه عزیز را پاسخ دهند و بهترین انتخاب را به شما پیشنهاد دهند.

سوالات متداول

معلولین بهزیستی می‌توانند از 50% تخفیف برای خرید بلیط هواپیما بهره‌مند شوند.

بسته به نیاز خدمات متفاوت است اما به طور کلی ایرلاین ماهان خدمات بهتری برای معلولان دارد.

48 ساعت قبل از استفاده از پرواز فرودگاه را مطلع کنید تا آنها برای شما خدمات لازم را فراهم کنند.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام عزیزان ممنون هستم برای رسیدگی به معلولین کشور ولی متاسفانه پرواز جا دارد ولی هر چه تلاش میکنی به شما که باید درصد تخفیف بگیری جا نمی‌دهد بارها بنده امتحان کردم امید دارم که باز بینی شود در مورد معلولین چرا بروز های خارج از کشور این تخفیف را به جامعه معلولین بهزیستی یا جانبازان نمی‌دهد اميد دارم توجه به این موضوع در دستور کار قرار گیرد به امید موفقیت برای ایران ار

    آیا مفید بود؟
    • سلام و عرض ادب همراه گرامی
      امیدواریم شرایط برای معلولین بهتر شود و توجه ویژه ای به شرایط جانبازان و معلولین در کشور عزیزمان شود

      آیا مفید بود؟