آبشار شوی، آبشار نیاگارای ایران را بشناسید

ایرانگردی خوزستان
آبشار شوی، آبشار نیاگارای ایران را بشناسید

آبشار شوی یکی از آبشارهای زیبای کشور ایران بوده که با برخورداری از 85 متر ارتفاع و 70 متر عرض، به‌ عنوان بزرگ‌ترین و زیباترین آبشار در جهان با نام نیاگارای ایران شناخته شده است. این مکان دیدنی در شمال شرقی استان خوزستان واقع در شهر دزفول و روستای شوی بوده که میان کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. بسیاری از افراد برای اینکه بتوانند از این آبشار زیبا دیدن کنند، به دنبال مسیر آسانی می‌گردند که برای رسیدن به آبشار نیاگارای باید مسافتی را با وسیله نقلیه و ساعاتی را به‌ صورت پیاده طی کنید. برای اینکه بتوانید تماشاگر مناظر جذاب طبیعت بوده و سفری زیبا را برای خود رقم بزنید، بهترین زمان برای رفتن به آبشار شوی، اوایل فصل بهار است. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره آبشار شوی در ادامه مطلب همراه ما باشید.

جاذبه های دیدنی آبشار شوی

آبشار شوی جزو زیباترین مکان‌های واقع در شهر دزفول است که با سفر به آن، می‌توانید تجربه زیبایی را در ذهنتان به ثبت رسانید. این آبشار برخوردار از مناظر زیبا و بکری بوده که آب آن، از روی کوه بزرگ و عظیمی به سمت پایین جاری می‌شود. در زبان لری شوی به معنای لطافت است که بیشتر ساکنین این منطقه، اقوام بختیاری و لر هستند.

در واقع باید بدانید که به‌ خاطر قرارگیری آبشار نیاگارای در استان خوزستان، باید منتظر سفری با هوای گرم باشید که بهترین زمان سفر به آن، اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار است. این آبشار علاوه‌ بر زیبایی که خود دارد، دارای جاذبه‌های دیدنی بسیار نیز است. البته مشاهده این مکان کار آسانی نیست و برای اینکه بتوانید به خود آبشار برسید، باید مسیر طولانی را طی کنید. جاذبه‌های تماشایی این آبشار به شکل زیر هستند:

  • غار شوی: این غار یکی از جاذبه‌های دیدنی به شمار می‌آید که در پشت آبشار واقع شده است.
  • امامزاده احمد: اگر جزو افراد معتقد به امامزاده‌ هستید، در صورت عبور از مسیر راه‌آهن تله زنگ می‌توانید از امامزاده احمد ملقب به پیرچل نیز دیدن کنید.
  • رودخانه دز: این رودخانه نیز همچون غار شوی، در نزدیکی آبشار بوده که می‌توانید در حین سفر به این مکان زیبا، از آن نیز دیدن کنید. در رودخانه دز امکان بهره‌مندی از تفریحات آبی همچون قایق‌سواری را نیز خواهید داشت.
  • آبشار دوم شوی: آبشار نیاگارای ایران برخوردار از یک بشار بزرگ دیگر بوده که به آبشار دوم شوی معروف شده است. این آبشار شبیه به حفره بوده که درون کوهی واقع شده است.
  • پوشش گیاهی و جانوری: گیاهان و جانوران بسیاری در نزدیکی آبشار نیاگارای وجود دارد که موجب زیبایی هرچه بیشتر محیط شده‌اند.

آبشار نیاگارای ایران

چگونه به آبشار شوی سفر کنیم؟

آبشار نیاگارای ایران جزو مکان‌های زیبایی به‌ حساب می‌آید که برای سفر به آن، می‌توانید از چندین روش مختلف کمک بگیرید. البته هر روش دارای مزایا و چالش‌هایی بوده و بهتر است از طریق تحقیق، به روش درستی پی ببرید. حال شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که سفر با هواپیما بهتر است یا با خودروی شخصی و قطار؟ برای پاسخ به این سوال بهترین کار توجه به علایق و بودجه‌تان است تا بتوانید سفر زیبا و رویایی را برای خود رقم بزنید. روش‌های سفر به آبشار شوی عبارتند از:

 

سفر هوایی

سفر با هواپیما یکی از روش‌های پرطرفداری است که بسیاری از افراد به‌ منظور رسیدن سریع به مقصد، به سراغ آن می‌روند. در واقع فرودگاه بین‌المللی اهواز نزدیک‌ترین فرودگاه به این آبشار بوده که می‌توانید از هر کجای کشور با خرید بلیط هواپیما اهواز، خود را به آنجا برسانید. سپس می‌توانید با اتوبوس یا حتی تاکسی به شهر دزفول سفر کرده و پس از آن، با تعویض خودرو به روستای شوش بروید. در نهایت نیز با طی مسیر 2 الی 3 ساعته به‌ صورت پیاده، می‌توانید خود را به آبشار برسانید.

سفر زمینی

اگر جزو افرادی هستید که انتخاب شما سفر زمینی است، می‌توانید از خودروی شخصی خود کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید از هر مسیر دلخواهی، خود را به دزفول رسانده و سپس به روستای شوی بروید. در این روش نیز همانند نوع قبلی باید مسیر 2 الی 3 ساعته‌ای را برای دستیابی به آبشار پیاده طی کنید.

سفر ریلی

سفر ریلی نیز یکی دیگر از روش‌های رایج برای سفر به آبشار شوی است که می‌توانید از ریل قطار نزدیک به مکان خود، به ایستگاه راه‌آهن شوی بلیت گرفته و راهی سفر شوید. سپس با طی مسیر پیاده می‌توانید خود را به آبشار رسانده و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

برای اقامت در اهواز هم انتخاب بهترین هتل های اهواز می تواند بهترین گزینه برای تجربه ای آسوده و دلچسب برای شما باشد. انتخاب اینکه هتل چند ستاره باشد بسته به بودجه و هدف شما از سفر دارد.  در صورتی هدف شما از سفر تفریح و گشت و گذار در شهر هست انتخاب هتل های ارزان قیمت و افزایش بودج تفریحاتتان می تواند بهترین گزینه باشد.

نکات قابل توجه در سفر به آبشار شوی

شوی مقصد زیبا و دیدنی است که سفر به آن مزایای بسیاری را برای افراد به ارمغان می‌آورد. ولی باید بدانید که هر سفری با چالش‌هایی روبرو خواهد بود و به این منظور باید یکسری نکات مهم را در نظر بگیرید. هرساله گردشگران بسیاری به این مکان سفر می‌کنند که می‌توانید با رعایت نکات لازم، تجربه خاطره‌ انگیزی را برای خود رقم بزنید. نکات مهم و قابل‌توجه برای سفر به شوی و تماشای آبشار نیاگارای ایران عبارتند از:

  • درصورتی‌که تمایل دارید شب را در نزدیکی آبشار سپری کنید، لازم است برخوردار از ابزار و تجهیزات موردنیاز همچون چادر، لباس، خوراکی و… باشید.
  • بهتر است برای چادرزنی، سطح صاف و بدون هیچ‌ شیبی را انتخاب کنید.
  • اگر قصد روشن‌ کردن آتش و پخت غذا را دارید، حتی‌الامکان از شکستن شاخه‌ها پیشگیری کنید.
  • در صورت نیاز جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید.
  • از هر مسیری که به سمت آبشار راهی شوید، باید کمی پیاده‌روی کنید و لازمه آن پوشیدن کفش مناسب و راحتی می‌باشد.
  • هر زمانی احتمال دارد در این محوطه باران ببارد، پس باید شرایط حضور در مکان بارانی را نیز در نظر بگیرید.
  • به‌ خاطر خطرناک بودن مسیر منتهی به آبشار، باید احتیاط بسیاری داشته باشید.
  • علاوه بر تجهیزات موردنیاز، باید لوازمی همچون چتر، کاور، کلاه، عینک، لباس اضافی و… را نیز همراه داشته باشید.
  • در بیشتر مواقع با حضور در این محوطه به آنتن تلفن‌ همراه دسترسی نخواهید داشت و بهتر است روی تماس تلفنی حساب نکنید.
  • مراقب وسایل قیمتی و باارزش خود باشید و بهتر است در هنگام خواب، آن‌ها را درون کیسه‌ خواب خود جاساز کنید.
  • به‌ منظور آلوده‌ نشدن محیط‌ زیست، از ریختن زباله پرهیز نمایید.

آبشار شوی دزفول

جمع بندی

آبشار شوی یکی از جاذبه‌های زیبا و تماشایی استان خوزستان، واقع در شهر دزفول و روستای شوی است که با سفر به آن می‌توانید لحظات زیبا و به‌یادماندنی را برای خود به ثبت رسانید. سفر به این منطقه کار آسانی نیست و برای این منظور باید بتوانید از میان جنگل‌های بلوط و صخره‌ها و دره‌های سرسبز عبور کنید. بهترین زمان سفر به آبشار نیاگارای ایران اواخر فصل زمستان تا اوایل فصل بهار است که بتوانید تماشاگر محیطی سرسبز و آبشار پرآبی باشید. برای دستیابی به سفری پر از آرامش لازم است تجهیزاتی همچون لباس گرم، عینک، چادر، کفش راحتی، مواد خوراکی و جعبه کمک‌های اولیه را همراه داشته باشید. امید است با بیان این مطالب توانسته باشیم اطلاعات مفیدی درباره آبشار شوی را در اختیارتان قرار دهیم.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید