جاهای دیدنی دزفول؛ شهری کهن در خطه سبز خوزستان

ایرانگردی خوزستان
جاهای دیدنی دزفول؛ شهری کهن در خطه سبز خوزستان

دزفول یکی از شهرهای تاریخی و توریستی جهان است که در استان خوزستان قرار گرفته است. جاهای دیدنی دزفول غنی از آثار فرهنگی و دیدنی‌های طبیعی است که توانسته پاسخگوی هر علاقه و تمایلی باشد. اگر علاقه‌مند به آثار تاریخی و باستانی و دوستداران جاذبه‌های طبیعی و گردشگری هستید شهر دزفول بهترین گزینه برای سفر است. جریان داشتن رودخانه دز در میان این شهر چشم‌ اندازه‌ای بی نظیری خلق کرده و آن را به یکی از جذاب‌ترین شهرهای‌ ایران تبدیل کرده است. در این مقاله از پته به بررسی جاهای دیدنی دزفول می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

جاذبه های طبیعی دزفول

دزفول از نظر طبیعی و تاریخی غنی و پربار است و به عنوان یک مقصد گردشگری شناخته شده است. بهتر است بدانید که دزفول یکی از شهرهای گرمسیری است که آب و هوایش در فصل زمستان مطبوع و طبیعت سرسبز و در اواخر زمستان تا اوایل بهار بسیار دیدنی است. دزفول با جاذبه‌های طبیعی فوق العاده‌اش همواره مورد توجه طبیعت‌ گردان قرار گرفته است. مناطق کوهستانی این شهر برای کوهنوردی بسیار مناسب است و مملو از پدید‌ه‌های طبیعی مانند تنگه‌ها، دریاچه‌ها، غارها و آبشارها است.

آدرس شهری زیبای دزفول در گوگل

جاهای دیدنی دزفول

دریاچه شهیون و روستای پامنار

دریاچه شهیون در شمال غربی دزفول در روستای پامنار واقع شده است و به دریاچه دز شهرت دارد. آب دریاچه شهیون با رودهایی زاگرس سرچشمه می‌گیرد، در میان این دریاچه جزیره‌های کوچکی وجود دارد که زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری است. دریاچه شهیون به روستای پامنار نزدیک است که این روستای زیبا دارای یک قطعه و گورستان تاریخی است که به بیش از اسلام باز می‌گردد.

دریاچه شهیون و روستای پامنار

آبشار و روستای نورآباد

روستای نورآباد دزفول با باغ‌های انار و دشت نرگس در بهمن‌ ماه شهرت یافته است. این آبشار در نزدیکی نورآباد قرار گرفته و بر روی زیبایی این روستا افزوده است.

آبشار و روستای نورآباد

دره توبیرون

دره تو‌بیرون در 20 کیلومتری شرق دزفول قرار گرفته و زیبایی خاصی را به همراه دارد. این دره از گرمای سخت این منطقه در امان مانده و فضای مطبوعی را به وجود آورده است. دره تو بیرون در اثر فرسایش طبیعی زمین پدید آمده که زیبایی بالایی به همراه دارد.

دره توبیرون از جاهای دیدنی دزفول

کوه خرسون و دره چال کندی

کوه خرسون و دره چال کندی به دره ارواح شهرت یافته و در 25 کیلومتری شمال دزفول قرار گرفته است. این دره در اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی با گذر آب پدید آمده است و توانسته تصاویر شگفت‌آوری را ایجاد کند. کوه خرسون در دره چال کندی قرار دارد که آب از کوه خرسون به آن می‌ریزد به همین دلیل باید با قایق و تجهیزات ایمنی سفر کرد.

کوه خرسون و دره چال کندی

آبشار شوی

آبشار شوی در 85 کیلومتری دزفول قرار گرفته و یکی از بزرگترین آبشارهای ایران است، این آبشار با شکوه 100 کیلومتر با دزفول فاصله دارد. مسیر رسیدن به این آبشار به قدری جذاب و تماشایی است که از دیدن آن سیر نمی‌شوید و دوست دارید مسیرتان را همین‌طور ادامه دهید.

آبشار شوی از جاهای دیدنی دزفول

رود دز و تفریحگاه ساحلی کله علی

رودخانه دز یکی زلال‌ترین رودخانه‌های ایران است و از زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در شرق شوشتر به رودخانه کارون می‌پیوندد. آب زلال و تمیز آن سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند و یکی از محبوب‌ترین تفریح‌گاه‌های دزفول است که دارای امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای گردشگران است.

رود دز و تفریحگاه ساحلی کله علی

دره کول خرسون (دره ارواح)

دره کول خرسون دره‌ای شگفت‌انگیز و عجیب است و جلوه‌ای اسرار آمیز و خارق‌العاده نمایان می‌کند؛ این دره یکی از جاهای دیدنی دزفول به حساب می‌آید. راه عبور در این دره به قدری باریک است که امکان عبور یک نفر وجود دارد. دیواره‌های دو طرف در بالای سرتان به هم می‌رسند و روزنه باریکی در بالای آن وجود دارد که حالتی ترسناکی به آن می‌دهد. دره دیدنی به آخر رود دز منتهی می‌شود که به راحتی با شنا کردن می‌توان به خشکی برسید. اگر عاشق سفر ماجراجویانه و هیجان انگیز هستید کول خرسون بهترین گزینه است.

دره کول خرسون (دره ارواح)

تپه های باستانی چغامی

قدمت شهر باستانی چغامیش به 50 قرن قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این تپه ارزشمند و باستانی گنجینه‌ تمدن‌های زیادی از جمله ساسانیان، پارتیان، عیلامیان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه های باستانی چغامی

قلعه شاداب

قطعه شاداب یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌های طبیعی ایران در دل کوه است که 10 کیلومتر طول و 4 کیلومتر عرض دارد. دیواره این قلعه در دوره چهارم زمین‌شناسی در اثر ریزش یک‌پارچه، عودی دیواره‌ها و فرسایش ناشی از طغیان رودخانه‌ ایجاد شد.

قلعه شاداب از جاهای دیدنی دزفول

دریاچه میانه

دریاچه میانه بین جاده سردشت و شهیون در شمال شهر دزفول، دریاچه‌ای دل‌انگیز در پشت سد خاکی پالنگان واقع شده است و یکی از مناطق زیبا برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

دریاچه میانه از جاهای دیدنی دزفول

صوفی احمد

صوفی احمد یکی از نقاط دیدنی طبیعی و زیبای شمال دزفول است و در بخش شهیون واقع شده است. صفوی احمد یکی از منطقه‌های دیدنی‌های بکر و دست‌نخورده است که در دل درختان و کوه قرار گرفته است. صفوی احمد با مجاورت در رودخانه دز فرصت شنا، قایق سواری و ماهیگیری را ایجاد کرده است.

صوفی احمد از جاهای دیدنی دزفول

چال کندی

چال کندی دره‌ای است که آب خروجی سد دز از آنجا می‌گذرد. دره چال کندی با برخورداری از عمق بالای آب و دیواره‌های بالا در دو طرف هوایی خنک و فضایی دل‌انگیز و آرامش‌بخش در تابستان ایجاد می‌کند.

چال کندی از جاهای دیدنی دزفول

جاذبه های تاریخی دزفول

دزفول، یکی از شهرهای باستانی ایران است که با تاریخ طولانی‌ و همچنین داشتن جاذبه‌های تاریخی متنوع، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. ما در پته برخی از جاذبه‌های تاریخی دزفول را بررسی می کنیم اما این شهر دارای آثار و باقیمانده‌های تاریخی بیشتری نیز می‌باشد که می‌توانید در سفر خود به این منطقه کشف کنید.

پل قدیم دزفول

پل قدیم دزفول در دوره ساسانی و در زمان فرمانروایی شاپور اول بنا شده است. هنگامی که او در نبرد با رومیان پیروزی شد با استفاده از اسیران رومی پل تاریخی دزفول را ساخت. پل دزفول یکی از قدیمی‌ترین پل‌های پابرجای جهان است که تاریخ کهنی دارد.

پل قدیم دزفول

مسجد جامع دزفول

یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مسجد شهر دزفول مسجد جامع دزفول است و بر اساس معماری ساسانی‌ها در سده سوم و چهارم هجری بنا شده است. در دوره‌‌ی صفویه در آن تغییراتی ایجاد شده و توسعه یافت.

مسجد جامع دزفول

خانه تیزنو

خانه تیزنو به عنوان محل اداره میراث فرهنگی دزفول شناخته شده و در دوره قاجار تغییراتی کرده است. بهتر است بدانید که خانه تیزنو محل اداره میراث فرهنگی دزفول است که در دوره صفویه ساخته شده و در دوره قاجار تغییراتی در آن ایجاد شده است.

خانه تیزنو از جاهای دیدنی دزفول

روستای لیوس

روستای لیوس دزفول یکی از روستاهای گردشگری استان خوزستان و شهر دزفول است‌. این روستا از سنگ ساخته شده و بافت سنتی و تاریخی خاص خود را دارد. بیشه این روستا به دوره ساسانی و جنگ‌های ایران و روم بر‌می‌گردد.

روستای لیوس

بازار کهنه دزفول

بازار تاریخی دزفول به بازار کهنه دزفول شناخته شده که یکی از قدیمی‌ترین بازارهای این شهر است. این بازار کهنه دارای مشاغل گوناگون سنتی است و می‌توان از صنایع دستی مخصوص این منطقه به بازار کهن دزفول اشاره داشت.

بازار کهنه دزفول

آسیاب‌های آبی دزفول

آسیاب‌های آبی دزفول مجموعه‌ای از سازهای آبی در بستر رودخانه دز است و به عنوان بند و آسیاب کاربرد دارد که قدمت آن به دوره تاریخی صفویه و قاجاریه بر‌می‌گردد. این آسیاب‌ها از قلوه‌سنگ رودخانه‌ای، آجر با ملات ساروج ساخته شده اند و بازمانده آن در سه بخش رود دز قرار گرفته است. بخش اول در بالادست پارک ساحلی دز، بخش دوم در کنار پل جدید دزفول و بخش سوم در کنار پل تاریخی دزفول قرار گرفته است.

آسیاب‌های آبی دزفول

بقعه یعقوب لیث صفاری

بقعه اولین آثاری از یعقوب لیث صفاری بنیانگذار سلسله صفاریان باقی مانده است. آرامگاه یعقوب لیث صفاری بنایی چهار طاقی با گنبدی مخروطی شکل است و در روستای اسلام آباد در جاده 12 کیلومتری دزفول در نزدیکی شوشتر واقع شده است.

بقعه یعقوب لیث صفاری

بقعه امامزاده رودبند

«علی صفوی» معروف به «سلطان علی سیاهپوش» یا «پیر رودبند»، نوه «شیخ صفی الدین اردبیلی» و پدربزرگ «شاه اسماعیل صفوی» است که در قدیم به دزفول سفر کرد و مردم را به آیین تشیع دعوت می‌کرد. با گذشت زمان مزار ایشان تبدیل به یک مکان زیارتی دزفول شده است.

بقعه امامزاده رودبند

خانه تاریخی سوزنگر

خانه تاریخی سوزنگر یکی از آثار به جا مانده از دوران قاجاریه است. بنای این خانه تاریخی از آجر ساخته شده وبا تراشیدن آجرها در اندازه و شکل‌های مختلفی ترکیبی بی نظیر خلق کرده است.

خانه تاریخی سوزنگر

آستانه متبرکه سبز قبا

«سید محمد سبزقبا» یکی از اولاد«امام موسی ابن جعفر» است که در مرکز شهر دزفول واقع شده است. این بنای متبرکه متعلق به دوره تیموریان و سلجوقیان است که در دوران جدید توسعه یافته و گنبدی زیبا در آن ساخته شده است.

موزه مردم شناسی دزفول (حمام کرناسیون)

حمام کرناسیون یکی از بناهای دوره قاجاریه است و در سال 1385 به عنوان یک موزه مردم شناسی دزفول تغییر کاربری داد و در آن می‌توان با انواع مشاغل قدیم دزفول آشنا شد.

موزه مردم شناسی دزفول (حمام کرناسیون)

کت های دزفول

کت‌های دزفول دست‌ساز انسان‌های کهن است و به‌ صورت حفره‌های غار مانند در کنار رودخانه دزفول حفر شده‌‌ است. این کت‌ها از جاهای دیدنی دزفول در روزهای گرم سال است و مکانی مناسب برای فرار از گرمای خوزستان در جوار رود جاری و زلال دز است.

کت های دزفول

آرامگاه حزقیل نبی

«حزقیل» از پیامبران«بنی اسرائیل» است که در روایات اسلامی نیز به او اشاره شده است. مرقد این پیامبر گرامی بسیار ساده و آجری است و از حیاطی کوچک و ایوانی با طاق ساده تشکیل شده است که در بالای آن یک گنبد از نوع شش ترک دیده می‌شود.

آرامگاه حزقیل نبی

روستای پامنار

روستای پامنار در میان دامنه رشته‌ کوه‌های زاگرس در 25 کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته است. این روستا یک روستا به وسعت 57 هکتار است و مناظر شگفت‌انگیز و پوشش جنگلی از درخت‌های سدر، چشمه‌ سارهای فراوان، دره‌های حیرت‌آور، قلعه طبیعی شاداب و همجواری با دریاچه شهیون مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

روستای پامنار از جاهای دیدنی دزفول

خانه تاریخی تیزنو

خانه تاریخی دزفول یکی از خانه‌های تاریخی دزفول است، این خانه در محله قلعه بنا شده و نمونه کاملی از معماری خانه‌های دزفولی است. این خانه تاریخی یادگار به جا مانده از دوران صفویه است که دوران قاجار و یهودی در آن تغییراتی ایجاد شده است.

خانه تاریخی تیزنو

پارک جنگلی شقایق

پارک جنگلی شقایق که یکی از جاهای دیدنی دزفول است، در جوار طبیعت قرار گرفته و یک محیط بکر و زیبا است و از امکانات رفاهی و تفریحی زیادی به همراه دارد.

پارک جنگلی شقایق

مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول

یکی از زیباترین جاذبه‌های شهر دزفول مجتمع فرهنگی سینمایی است. این مکان به‌ دلیل رنگ و بوی معماری ایرانی و اسلامی، استفاده از آجر نماها و کاشی‌های لعابی و استفاده از سقف‌های گنبدی جدید یکی از سازه‌های ارزشمند و زیبای دزفول است.

این مجتمع فرهنگی دزفول همچنین از سالن‌های مجزای نمایش، غرفه‌های متنوع، کارگاه فیلم‌سازی، سفال‌سازی، امکانات رفاهی و تفریحی، رستوران، چایخانه سنتی و غیره تشکیل شده است.

مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول

بقعه شاه رکن الدین

بقعه شاه‌ رکن‌ الدین در نزدیکی خیابان طالقانی دزفول بنا شده است. صاحب این بقعه فرزند «بهاءالدین» معروف به «بابا رکن‌الدین‌ولی» یا «شاه‌رکن‌الدین» است و در قرن هشتم هجری به عارف و زاهدی معروف بوده است. بقعه شاه رکن الدین از گنبدی آبی و با کاشی‌کاری زیبا تشکیل شده و دو گلدسته آجری مزین در جلوی درب ورودی آن قرار گرفته است.

بقعه شاه رکن الدین

راهنمایی جاهای دیدنی دزفول

سفر به دزفول از مسیرهای زمینی و هوایی از استان‌های مختلف انجام می‌شود. جاهای دیدنی دزفول و سفر به آن مقصد خیلی گران نیست، می‌توانید در هتل‌های قابل قبول اقامت کنید و تمام روز را به گشت و گذار در جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دزفول بگذرانید. هتل‌های جهانگردی دزفول کیفیت خوبی دارند که می‌توان به امکاناتی نظیر رستوران، کافی‌شاپ و سالن همایش اشاره کرد. اگر اهل طبیعت‌گردی و لذت بردن از جنگل و رودخانه هستید دزفول برای شما بهترین مکان است‌.

رودخانه دز از دل شهر عبور می‌کند و در امتداد تفریح‌ گاه بر پا شده است، ار معروف‌ترین تفریح‌گاه ساحلی دزفول علی کله است که در گرمای تابستان خنک و دل‌انگیز است. آبشار شِوی، دریاچه‌ شهیون،‌ قلعه‌ شاداب، آرامگاه صوفی احمد، سد دز، دره کول خرسون، چال کندی، دره توبیرون، پارک ملی دز ، پارک جنگلی لاله، پارک جنگلی میلاد و پارک جنگلی لادن که در خارج از شهر قرار دارد و از مقاصد دیدنی و طبیعی دزفول هستند.

راهنمایی جاهای دیدنی دزفول

مراکز خرید دزفول

بازار کهنه دزفول یکی از مهم‌ترین مراکز خرید دزفول است و جذاب‌ترین جا برای گم شدن در تاریخ و خرید است. برای گشت و گذار و خرید می‌توانید به پاساژ امین، هایپر مادر، پاساژ مسعود و فروشگاه بزرگ گلباران اشاره داشت.

مراکز خرید دزفول

رستوران‌ های دزفول

رستوران هتل جهانگردی دزفول غذای بسیار باکیفیتی و خوشمزه سرو می‌کند. از معروف‌ترین رستوران‌های دزفول می‌توان به رستوران بین‌المللی علی کله،‌ رستوران شوادون،‌ خوراک سرای ترنج،‌ کافه و رستوران باغ فلاحت، باغ رستوران ترمه، رستوران ساحلی زیگورات،‌ رستوران پدیده دز، مجموعه رستوران موزه آب و رستوران سنتی دراز اشاره داشت.

رستوران‌ های دزفول

سوغات دزفول

از سوغات خوشمزه دزفول می‌توان به کنجد، کلوچه خرمایی، کلوچه شکری، کلوچه نمکی، لوزی شکری، نان کنجدی، نان شیر، معجون کنجد، خرما، ارده، شیره خرما، قرص نعناع،‌ حلوا قبِیت،‌ ادویه و مرکبات مانند پرتقال اشاره داشت. یکی از هنرهای اصیل دزفول خراطی است که در بازار کهنه به فروش می‌رسد. انواع ظرف‌ها و وسایل خراطی، کپو، سبدها و ظرف‌های حصیری،‌ ظرف‌های ورشو، گیوه سوغات این شهر کهن است. همچنین اگر به زیورآلات علاقه‌مند هستید می‌توانید طلای دست‌ساز 24 عیار خریداری کنید.

سوغات دزفول

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی جاهای دیدنی در دزفول، مراکز خرید و سوغات شهر دزفول پرداختیم. امید است که بتوانید با استفاده از راهنمایی‌های جامعی که در این مطلب به آنها پرداخته شد، سفر خوب و خوشی را به همراه دوستان یا خانواده خود داشته باشید. همچنین با خرید بلیط هواپیما اهواز، می‌توانید سفری راحت به شهر دزفول و سایر جاذبه‌های استان خوزستان داشته باشید. خرید بلیط هواپیما به شما امکان می‌دهد تا سریعا به مقصد خود برسید و از دیدن جاذبه‌های دزفول لذت ببرید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید