مرز هوایی چیست و چطور مشخص می شود؟

از سفر بدانید
مرز هوایی چیست و چطور مشخص می شود؟

احتمالا واژه مرز هوایی را از طریق اخبار و رسانه ها زیاد شنیده باشید. اما سوالی که ایجاد می شود این است که مرز هوایی چیست؟ و وجود این مرز چه اهمیت و یا تاثیری می تواند بر امنیت یک کشور داشته باشد؟ در این مقاله از پته با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ داده شود.

مرز هوایی چیست؟

مرزهای هوایی حداکثر ارتفاع و محدوده فضایی که هر کشور می‌تواند حاکمیت داشته باشد را تعیین می‌کنند و تأثیر زیادی بر امور هوایی و امنیتی هر کشور دارند.

در گذشته به دلیل کمبود ارتباطات و تکنولوژی مردم فقط از طریق راه های زمینی با یک دیگر در ارتباط بودند اما با گذشت زمان به دلیل گسترش دیپلماسی، پیشرفت تکنولوژی تلکنوژی و گسترش ارتباطات علاوه برمرزهای زمینی، مرزهای هوایی نیز تعیین شدند.

نحوه مشخص شدن مرز هوایی

مشخص شدن مرزهای هوایی ارتباط کاملا مستقیمی با مرزهای زمینی یک کشور دارد، زیرا مرزهای هوایی به موازات مرزهای زمینی رسم میشوند.

برای تصور بهتر این مرزها کافی است مرزهای زمینی یک کشور را به صورت مثلث تصور کنید، به طور قطع اضلاع مثلث مرزهای زمینی آن کشور هستند و مرزهای هوایی آن خطی به موازات اضلاع آن تا ارتفاع بی نهایت است.

البته باتوجه به اینکه مرز کشور ها شکل های هندسی نیستند و مرز هوایی آن ها را نمیتوان به این سادگی مشخص کرد، هر کشور مرز هوایی خود را به کمک رادارها و سیستم های کامپیوتری بسیار مجهز مشخص می کنند.

نکته: برای عبور از مرزهای هوایی کشورها باید همان قوانین مرزهای زمینی آن کشور را رعایت کرد.

نحوه مشخص شدن مرز هوایی

مشکلات کنترل مرزها

در مرزهای زمینی به دلیل دسترسی به مرز کنترل آن بسیار راحت است و راه حل های بسیاری دارد اما برخلاف مرزهای زمینی در مرزهای هوایی به دلیل نداشتن دسترسی به آن، کنترل این مرز ها تحت شرایط سختی است، به همین منظور برای ایجاد سهولت در کنترل، سیستم ها و رادارهای مختلفی به وجود آمده اند که وظیفه کنترل خطوط و مدیریت مرزهای هوایی برعهده آنها است.

تمامی کشورهای جهان در راستای نگهداری و حفظ امنیت مرزهای هوایی خود تلاش بسیاری کرده اند و همین امر مسبب آن است که تکنولوژی های مرتبط به آن پیشرفت بسیاری کنند.

مرز هوایی تا کجا ادامه پیدا می کند؟

تشخیص مرزهای هوایی هر کشور براساس قوانین همان کشور مشخص میشود؛ به طور مثال براساس قوانین کشور آمریکا مرزهای هوایی آن تا ارتفاع 8 کیلومتری آن از سطح زمین است؛ بنابراین هر پرنده ای که در ارتفاع بیش از 8 کیلومتر از مرزهای زمینی آمریکا پرواز کند جزئی از وسایل فضایی محسوب می شود و باعث تخطی از قوانین آمریکا نیست.

به دلیل اینکه اشیاءی مثل هواپیما، هلیکوپتر، بالگرد و… نهایتا تا ارتفاع 30 کیلومتر از سطح زمین توانایی پرواز دارند، بیشترین مرز هوایی مشخص شده برای کشور ها تا ارتفاع 30 کیلومتری است و از ارتفاع 30 کیلومتر تا 160 کیلومتر منطقه آزاد محسوب می شود.

این قانون به کشورها اجازه پرتاب ماهواره، شاتل های فضای و… را به هوا می دهد و تمام کشورها بدون نقض قوانین و ایجاد مشکل می توانند پروژه های علمی خود را انجام دهند.

مرز هوایی تا کجا ادامه پیدا می کند؟

وجود مرز هوایی در شهرها

قابلیت اعمال مرزهایی هوایی میان روستاها، شهرها، استان ها، ایالت ها و…. وجود دارد. مسئولین رادار ها باید از ورود و خروج اجسام پرنده به مرز های کشور خود مطلع باشند.

قوانین مهم در مورد مرزهای هوایی

  • اگر یک جسم پرنده بدون کسب مجوزهای لازم وارد خاک یک کشور شود ناوگان هوایی آن کشور مجاز است پس از هشدار دادن، اقدام به نابودی آن جسم کند.
  • کشورهایی که دارای شهرها و ایالت های خود مختار یا فدرالی هستند، شامل مرزهای هوایی می شوند و قوانین مخصوص به خود را دارند.

ملیت کودکان متولد شده در مرزهای هوایی

ملیت کودکان متولد شده در مرزهای هوایی

هر کشور قوانین مخصوص به خود را برای کودکی که در مرزهای هوایی خود به دنیا می آید دارد. کشور ها به دو دسته تابع خون و خاک دسته بندی می شوند.

  • اگر کودک در مرزهای هوایی یک کشور تابع خون به دنیا بیاید، کودک ملیت کشور پدر و مادر خود را خواهد گرفت.
  • اگر کودک در مرزهای هوایی یک کشور تابع خاک به دنیا بیاید، کودک ملیت کشوری که در مرز هوایی آن به دنیا آمده است را خواهد گرفت.

البته تولد در هواپیما مزایای خاص خود را دارد که قوانین آن به صورت بین المللی تعریف شده است، کودکی که در هواپیما به دنیا می آید تا آخر عمر خود می تواند از آن ایرلاین خدمات رایگان دریافت کند.

کلام آخر

درصورتی که قصد دارید بیشتر با قوانین مرتبط با مرزهای هوایی آشنا شوید می توانید به مطالعه قوانین خطوط مرزی و یا قوانین مربوط به مرز هوایی هر کشور بپردازید و اطلاع خود را در این زمینه افزایش دهید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید