دلایل کنسل شدن پرواز چیست؟

از سفر بدانید حمل و نقل
دلایل کنسل شدن پرواز چیست؟

دلیل کنسل شدن پرواز هر چیزی که باشد برای مسافران بسیار ناراحت کننده است. تصور کنید در یک شهر یا کشور غریب هستید و پرواز شما کنسل می شود. اگر با هتل محل اقامت هم تسویه کرده باشید، شرایط بدتر می شود و مشکلات زیادی برای شما به وجود می آید. اگر می خواهید بدانید که در مواقع کنسلی بلیط هواپیما چه کاری باید انجام دهید و دلایل کنسل شدن پرواز چه مواردی هستند، با ما همراه باشید. 

دلایل لغو یا کنسلی پروازها چیست؟

فرقی نمی کند دلایل کنسل شدن پرواز شرایط آب و هوایی باشد یا به خاطر مسائل امنیتی پرواز کنسل شده باشد. در نهایت این مسافران هستند که ناراحت می‌شوند و به دلیل به هم خوردن برنامه سفر دچار مشکلات زیادی می شوند. البته نمی توان گفت که به هر قیمتی باید پرواز انجام شود. چرا که ممکن است علت کنسل شدن پرواز وجود نقص فنی در هواپیما باشد. پس در این مواقع برای حفظ سلامتی خودمان هم که شده باید این شرایط را تحمل کنیم و منتظر پرواز بعدی بمانیم. در ادامه به برخی از دلایل لغو یا کنسلی پرواز اشاره می کنیم.

دلایل کنسلی پرواز

وجود نقص فنی در هواپیما

وجود کوچکترین مشکل در هواپیما و عیب کردن بخش های اساسی مانند موتور، لولای درب و … جزو نقص فنی محسوب می‌شود. به همین خاطر در این زمان ها قطعاً پرواز باید کنسل شود و یا با تاخیر صورت بگیرد تا زمان کافی برای تعمیر هواپیما وجود داشته باشد. در سال های اخیر به دلیل حوادث ناگواری که در طول پرواز های داخلی و خارجی پیش آمده، سازمان هواپیمایی کشور اهمیت زیادی برای این قضیه قائل است. در صورت وجود کوچکترین نقص در هواپیما پرواز مورد نظر را به صورت کامل کنسل می کند.

شرایط آب و هوایی

شرایط بد آب و هوایی نیز جزو دلایلی است که می‌تواند به راحتی پرواز شما را کنسل کند. هنگامی که هوا طوفانی باشد و بارندگی های شدید اتفاق بیافتد، معمولاً پرواز کنسل می شود. آب و هوای گرم نیز می تواند یکی از دلایل کنسلی پرواز باشد. به همین خاطر برای حفظ جان مسافران هیچ یک از ایرلاین های پروازی در شرایط نامساعد جوی پرواز نمی کنند. ممکن است پرواز خود را کنسل کنند یا با تاخیر انجام دهند.

شرایط اب و هوایی و لغو پرواز

مسائل امنیتی

گاهی اوقات دیده شده که به خاطر مسائل امنیتی برخی از ایرلاین ها پرواز های خود را کنسل می کنند. از جمله مسائل امنیتی می توان به بمب گذاری در فرودگاه اشاره کرد. با توجه به اینکه مسائل امنیتی با جان مسافران سروکار دارند. هیچ شرکت هواپیمایی در صورت وجود مشکلات امنیتی پرواز نمی کند و اجازه پرواز به هواپیما را نمی دهد.

وجود نقص در سیستم کامپیوتری برج مراقبت

تمام مسیرهای پروازی و برنامه های پرواز توسط الگوریتم های کامپیوتری تعیین می شوند. هنگامی که مشکلی در سیستم کامپیوتری برج مراقبت یک فرودگاه به وجود بیاید، برق این سیستم قطع شود یا حملات سایبری به آن شود، ممکن است تعداد زیادی از پرواز ها لغو شوند؛ بنابراین می توان گفت یکی از دلایل لغو شدن پروازها وجود مشکل در کامپیوتر ها است که به ندرت اتفاق می افتد.

نبود هواپیما برای پرواز

گاهی اوقات هواپیما برای انجام پرواز وجود ندارد. به همین خاطر پروازها کنسل می شوند. برخی از ایرلاین ها تنها یک هواپیما دارند و ممکن است دلیل کنسل شدن بعضی از پروازها به خاطر نبود هواپیما باشد.

عدم حضور کادر پرواز در زمان مورد نظر

عدم حضور کادر پرواز در زمان مقرر شده یکی دیگر از دلایل کنسلی پرواز است. ممکن است ایرلاین های مختلف افراد کافی برای پر کردن موقعیت های شغلی در کادر پرواز نداشته باشند. برخی از این افراد به خاطر بیماری و یا مشکلاتی نتوانند به پرواز برسند. به همین خاطر پرواز موردنظر طبق جدول زمانبندی خود انجام نمی شود و کنسل می شود.

نبود کادر پرواز و کنسلی پرواز

حقوق مسافران در زمان کنسل شدن پرواز چیست؟

تا اینجا به دلایل اصلی کنسل شدن پرواز اشاره کردیم. البته برخی از دلایل هم هستند که باعث تاخیر پرواز می شوند از جمله آن ها می توان به زمان بردن بارگیری هواپیما و تأخیر مسافران برای سوار شدن به هواپیما اشاره کرد. البته معمولاً مسافران قبل از پرواز به فرودگاه می روند و کارهای مربوط به تحویل بار و دریافت کارت پرواز را انجام می دهند؛ بنابراین مسئولیت بیشتر تاخیر ها و کنسلی های پرواز به عهده مسئولان فرودگاه و شرکت‌های هواپیمایی است.

اما آشنایی با حقوق مسافران هنگام تاخیر یا کنسل شدن پرواز، برای همه ضروری است. به عنوان فردی که تجربه تاخیر هشت ساعته پرواز را داشته است، می توانم تصور کنم مسافرانی که پرواز آن ها کنسل می شود یا با تاخیر انجام می شود، با چه مشکلاتی روبه رو هستند. آن هم زمانی که در شهری به جز شهر محل زندگی خود باشند. حقوق مسافران در زمان تاخیر پرواز با توجه به ساعت تاخیر هواپیما متفاوت است، اما افرادی که به کل پرواز آن ها کنسل شده باشد می ‌توانند به روشی که در ادامه اشاره می کنیم، ادعای خسارت کنند.

حقوق مسافران هنگام کنسل شدن پرواز به دلیل نقص فنی

  • هنگامی که پرواز به خاطر نقص فنی یا شرایط جوی کنسل شود، شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند که هزینه مربوط به بلیط هواپیما را به مسافران پرداخت کنند و خسارت آن ها را جبران کنند.
  • اگر زمان کنسل شدن پرواز از لحظه خرید بلیط تا یک هفته پیش از پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید تمام هزینه خرید بلیط را به مسافران بپردازند.
  • اگر پرواز در شش روز تا ۲۴ ساعت مانده به پرواز لغو شود، شرکت هواپیمایی علاوه بر پرداخت هزینه بلیط باید یک بلیط دیگر در همان مسیر با کلاس پروازی مشابه بلیط قبلی، با ۳۰% تخفیف برای مسافران تهیه کند.
  • چنانچه لغو پرواز ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز باشد. شرکت هواپیمایی هم باید کل مبلغ بلیط را به مسافر برگرداند و هم یک بلیط مانند بلیط قبلی با ۵۰% تخفیف برای مسافران رزرو کند.

حقوق مسافران هنگام کنسل شدن پرواز

اگر پروازمان کنسل شد چه کار کنیم؟

متأسفانه در فرودگاه های کشور ما، هنگام تأخیر یا کنسلی پرواز به مسافران اطلاعات دقیقی داده نمی شود. به همین خاطر اکثر مسافران سردرگم هستند و نمی دانند به چه دلیلی پرواز آن ها کنسل شده است. در این مواقع اگر مسافران از قوانین مهم و حقوق در نظر گرفته شده برای خود مطلع باشند، می‌توانند سریعاً یک راه چاره پیدا کنند. در این قسمت قصد داریم به این سوال پاسخ دهید که اگر پروازمان کنسل شد چه کار کنیم؟

تماس با شرکت هواپیمایی مربوطه

در صورت کنسل شدن پرواز بهتر است به جای ازدحام و شلوغی در فرودگاه که قطعاً نتیجه‌ای هم برای شما در بر نخواهد داشت، با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید. تماس با شرکتی که بلیط خود را از آنجا خریداری کرده اید کمک می کند دلیل کنسل شدن پرواز را بفهمید. شما باید شماره پرواز خود را داشته باشید تا از طریق کارکنان این مرکز بتوانید اطلاعات پرواز و دلیل کنسلی آن را سؤال کنید.

درخواست رزرو بلیط جایگزین از شرکت هواپیمایی

پس از لغو پرواز از شرکت هواپیمایی بخواهید تا یک پرواز جایگزین را به شما معرفی کند، یا یک بلیط دیگر برای شما رزرو کند. شرکت های هواپیمایی در این مواقع می توانند بررسی کنند و در صورت وجود پروازهای دیگر به شما اطلاع دهند.

توجه: رزرو بلیط باید بدون دریافت هزینه از شما باشد. البته اگر شرکت‌های هواپیمایی قادر به انجام چنین کاری نباشند، نمی توانید از دست آن ها ناراحت شوید، چرا که وظیفه آن ها نیست.

درخواست غرامت

با توجه به زمان کنسل شدن پرواز و اطلاع رسانی به مسافران، شما می‌توانید در صورت لغو پرواز درخواست غرامت کنید. البته تنها هزینه ای که به شما برمی گردد هزینه خرید بلیط هواپیما است. پس سایر هزینه‌ هایی که برای سفر متحمل شدید، به شما باز نمی گردد. دلیل کنسلی پرواز نیز می‌تواند روی دریافت غرامت تأثیر داشته باشد. به عنوان نمونه اگر پرواز به خاطر شرایط فوق‌العاده مانند کرونا کنسل شود، نمی توان گفت که غرامت یا جریمه کنسلی بلیط هواپیما در نظر گرفته می شود.

 

کلام پایانی

درست است که نمی‌توان جلوی کنسل شدن پرواز را گرفت، اما با خرید بلیط از خطوط هوایی معتبر می توان از این مشکل جلوگیری کرد. معمولاً شرکت های هواپیمایی که سابقه کنسلی و تأخیر در پرواز را دارند، برای پرواز مناسب نیستند. به همین خاطر بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما به شرایط جوی و تاریخچه پروازهای خطوط هوایی توجه داشته باشید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید