راهنمای کامل سفر زمینی به ترکیه

ترکیه جهان‌گردی
راهنمای کامل سفر زمینی به ترکیه

سفر زمینی به ترکیه (استانبول) چه زیر و بم ‌هایی دارد؟

هزینه ‌های بالای خرید بلیط هواپیما استانبول باعث شده تا بسیاری از گردشگران سفر زمینی به ترکیه را انتخاب کنند و از طریق وسایل حمل و نقل عمومی یا خودروی شخصی به این کشور ترکیه سفر کنند. ما نیز تصمیم گرفتیم تا در سایت پته راهنمای کامل سفر زمینی به ترکیه را برای این افراد ارائه کنیم.

سفر زمینی به ترکیه: تجربه ماجراجویانه

افرادی که می‌ خواهند از طریق مرز های زمینی به استانبول ترکیه سفر کنند، راه درازی در پیش دارند. شما نیز اگر قصد سفر زمینی به ترکیه را دارید، باید ابتدا مرز های بین ایران و ترکیه را بشناسید و با راه‌ ها و مسیر هایی که باید از آن ها عبور کنید از قبل آشنا باشید. در صورتی که بخواهید با اتوبوس به ترکیه بروید، باید بلیط اتوبوس تهیه کنید و یا اگر قصد دارید با ماشین شخصی خودتان سفر را آغاز کنید، حتماً باید گواهینامه بین‌المللی بگیرید و مدارک سفر را به صورت کامل آماده کنید.

 

فاصله ایران تا ترکیه

فاصله ایران تا ترکیه به صورت زمینی با توجه به اینکه شما کدام یک از وسایل حمل و نقل زمینی را انتخاب می ‌کنید، متفاوت است. اما به صورت تقریبی مسافت بین تهران تا شهر استانبول حدود ۲۴۵۷ کیلومتر است. بنابراین اگر قصد داشته باشید با اتوبوس این مسیر را طی کنید، ۳۰ الی ۴۰ ساعت در راه هستید. اما اگر بخواهید با قطار به استانبول بروید مدت زمان بیشتری طول می ‌کشد. به همین خاطر است که می ‌گوییم با توجه به وسیله نقلیه‌ای که انتخاب می ‌کنید، مدت زمان سفر زمینی از تهران تا استانبول متغیر است.

 

مرز های مشترک

بین ایران و کشور ترکیه 3 مرز زمینی مشترکی وجود دارد. مسافرانی که بخواهند از طریق راه‌ های زمینی به ترکیه بروند، باید یکی از این مرز ها را برای خروج از کشور انتخاب کنند.

سفر زمینی به ترکیه (استانبول) چه زیر و بم ‌هایی دارد؟

مرز بازرگان برای سفر زمینی به ترکیه

نزدیک‌ترین و بهترین راه زمینی برای رسیدن به ترکیه مرز بازرگان است که بیشتر مسافران آن را انتخاب می‌ کنند. به دلیل اینکه مرز بازرگان به صورت ۲۴ ساعته باز است، برای مسافرانی که شب را برای سفر انتخاب می ‌کنند، بسیار مناسب است. افرادی که مرز بازرگان را انتخاب کنند، باید از شهر های مختلف کشور مانند تهران به تبریز بروند و سپس به شهر مرند و ماکو برسند.

مرز بازرگان در شهر ماکو وجود دارد و فاصله آن با تبریز ۲۹۰ کیلومتر است. برای سفر زمینی از ایران به شهر استانبول ترکیه، پس از عبور از مرز بازرگان باید از شهر های زیر عبور کنید تا به استانبول برسید.

  1. گوربولاق تا شهر دوغو بایزید …. 40 کیلومتر
  2. دوغو بایزید تا شهر آغری …. 90 کیلومتر
  3. شهر آغری تا ارزروم …. 184 کیلومتر
  4. ارزروم تا شهر ارزینجان …. 188 کیلومتر
  5. ارزینجان تا شهر آماسیا …. 367 کیلومتر
  6. از آماسیا تا شهر بولو …. 413 کیلومتر
  7. از بولو تا ایزمیت …. 160 کیلومتر
  8. از شهر ایزمیت تا استانبول …. 102 کیلومتر

نکته: بهترین مسیر برای رسیدن به استانبول ترکیه از طریق راه ‌های زمینی، همین مسیر است که حدود ۲۴ ساعت طول می‌ کشد.

 

مرز رازی برای سفر زمینی به ترکیه

مرز رازی نیز در استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی قرار دارد. افرادی که بخواهند این مسیر را انتخاب کنند، می ‌توانند اول به شهر وان بروند. بنابراین اگر شما قصد سفر زمینی به وان ترکیه را دارید، بهتر است مرز رازی را انتخاب کنید. زیرا فاصله شما تا شهر وان ۱ الی ۲ ساعت است.

نکته: یکی از مشکلاتی که این مسیر دارد، مسیر های پرپیچ و خم و خطرناک آن است که باعث می ‌شود مسافران چندان به آن توجه نکنند. همچنین مرز رازی تنها در روز باز است و اگر شما شب هنگام به مرز رازی برسید، باید منتظر باشید تا صبح روز بعد کار های مربوط به خروج از کشور را انجام دهید.

آخرین ساعت کاری مرز رازی ۴:۳۰ عصر است. توجه داشته باشید که اتوبوس ‌ها و ماشین ‌های سنگین نمی ‌توانند از این مرز عبور کنند و این مرز تنها مختص به خودرو ها و وسایل نقلیه شخصی است.

برای رسیدن به استانبول از طریق مرز رازی باید از شهر های زیر عبور کنید.

  1. مرز رازی تا شهر وان …. 102 کیلومتر
  2. وان تا شهر تاتوان …. 143 کیلومتر
  3. تاتوان تا موش …. 83 کیلومتر
  4. شهر موش تا بینگول …. 114 کیلومتر
  5. شهر بینگول تا الازیگ …. 142 کیلومتر
  6. فاصله الازیگ تا شهر مالاتیا …. 100 کیلومتر
  7. فاصله مالاتیا تا کایسری …. 341 کیلومتر
  8. کایسری تا شهر گلباشی …. 304 کیلومتر
  9. فاصله گلباشی تا بولو …. 206 کیلومتر
  10. شهر بولو تا دوزجه …. 45 کیلومتر
  11. فاصله دوزجه تا ساکاریا …. 86 کیلومتر
  12. شهر ساکاریا تا گبزه …. 98 کیلومتر
  13. فاصله گبزه تا استانبول …. 63 کیلومتر

اگر مرز رازی را انتخاب کنید نهایتاً یک شبانه روز در راه هستید تا به شهر استانبول برسید. در پایان مسیر نیز می ‌توانید شهر آنکارا را ببینید.

 

راهنمای کامل سفر زمینی به ترکیه

 مرز سرو برای سفر زمینی به ترکیه

یکی دیگر از راه ‌هایی که برای سفر زمینی به ترکیه می ‌توانید انتخاب کنید، مرز زیبای سرو است که در بیشتر فصل ‌های سال آب و هوای خنک و حتی سردی دارد. بنابراین اگر این مسیر را انتخاب می ‌کنید، حتماً باید در فصل ‌های سرد سال، وسایل مناسب همراه داشته باشید.

توجه: فاصله مرز سرو تا شهر ارومیه ۶۰ کیلومتر است و یک مسیر کوهستانی و بسیار پر پیچ و خم است. مرز سرو به صورت ۲۴ ساعته فعال است و تمام خودرو های سنگین و سواری می ‌توانند از این مرز عبور کنند.

شهرهایی که باید در طول سفر خود از مرز سرو از آن ها عبور کنید، عبارت‌اند از:

  1. مرز سرو تا یوکسکوا …. 56 کیلومتر
  2. فاصله یوکسکوا تا روستای سواوستو …. 16 کیلومتر
  3. فاصله سواوستو تا شهر باشکاله …. 68 کیلومتر
  4. باشکاله تا شهر تاتوان …. 219 کیلومتر
  5. شهر تاتوان تا موش …. 83 کیلومتر
  6. فاصله موش تا بینگول …. 114 کیلومتر
  7. فاصله بینگول تا الازیگ …. 142
  8. فاصله الازیگ تا شهر مالاتیا …. 100 کیلومتر
  9. فاصله مالاتیا تا کایسری …. 341 کیلومتر
  10. شهر کایسری تا گلباشی …. 304 کیلومتر
  11. گلباشی تا بولو …. 206 کیلومتر
  12. شهر بولو تا دوزجه …. 45 کیلومتر
  13. فاصله دوزجه تا ساکاریا …. 86 کیلومتر
  14. ساکاریا تا گبزه …. 98 کیلومتر
  15. فاصله گبزه تا استانبول …. 63 کیلومتر

با انتخاب مسیر سرو برای رسیدن به استانبول ۲۹ ساعت در راه هستید. زیرا این مرز مسیری صعب العبور و طولانی تر از دو مرز دیگر دارد.

اما افرادی که نمی‌ خواهند در جاده ‌های شلوغ و پر از ماشین رانندگی کنند، اغلب مرز سرو را انتخاب می‌کنند که خلوت‌تر است. مرز سرو دارای یک بازارچه مرزی است که اجناس ترکی را با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رساند.

راهنمای کامل سفر زمینی به ترکیه با اتوبوس

اگرچه هزینه سفر اهمیت زیادی دارد، اما بسیاری از افراد ترجیح می ‌دهند برای لذت بردن از مسیر سفر اتوبوس را برای سفر زمینی به ترکیه انتخاب کنند. امکان سفر مستقیم از تهران به ترکیه و از تبریز به ترکیه با اتوبوس فراهم شده است. بنابراین مسافران می ‌توانند هم از تهران سوار اتوبوس شوند و به سمت استانبول حرکت کنند، هم می ‌توانند به تبریز بروند و از آنجا سوار اتوبوس شوند. تمامی مراحل خرید بلیط اتوبوس برای هر دو مسیر را می توان به صورت آنلاین پیگیری کرد.

دو ترمینال مسافربری بیهقی و آزادی در شهر تهران و ترمینال مسافربری مرکزی در شهر تبریز پذیرای مسافرانی هستند که می‌ خواهند با اتوبوس به استانبول بروند.

قیمت خرید بلیط اتوبوس از تهران تا استانبول یک میلیون و ششصد هزار تومان و از تبریز تا استانبول یک میلیون و چهارصد هزار تومان است. البته ممکن است در فصل های اوج سفر هزینه بلیط اتوبوس گران‌تر تمام شود.

توجه: اگر سفر با اتوبوس را انتخاب می ‌کنید، بهتر است حتماً از قبل فکر خرید بلیط برگشت هم باشید. زیرا نمی ‌توانید به یک‌باره بلیط رفت و برگشت را با یکدیگر خریداری کنید. بنابراین بهتر است به صورت اینترنتی بلیط برگشتتان را هم برای تاریخی که قصد دارید از مسافرت برگردید، رزرو کنید.

راهنمای کامل سفر زمینی به ترکیه با اتوبوس

راهنمای کامل سفر زمینی به ترکیه با قطار

سفر زمینی به ترکیه با قطار یکی از طولانی‌ترین سفر های زمینی است. چرا که برخی اوقات ممکن است ۷۰ ساعت طول بکشد و شما ناچار شوید سه شبانه روز در راه باشید. البته سفر با اتوبوس هم ممکن است ۳۰ ساعت طول بکشد. زیرا اتوبوس باید در مکان ‌های مختلفی برای ایست بازرسی نگه دارد و همین ایست و بازرسی کلی وقت می ‌گیرد.

مقصد سفر زمینی به ترکیه با قطار شهر های وان و آنکارا هستند. به همین خاطر طولانی‌تر است، اما به همان مقدار هم جذابیت سفر بیشتر است و مسافران می ‌توانند از زیبایی ‌های مسیر لذت ببرند. در گذشته مسافران نمی‌ توانستند به صورت مستقیم با قطار از ایران به ترکیه بروند. زیرا خط راه آهن وجود نداشت. اما به تازگی یک شبکه ریلی راه اندازی شده که دو مسیر دارد و مسافران را از تهران به آنکارا و از تهران به وان می ‌برد. قیمت بلیط قطار تهران آنکارا بین 7 تا 8 میلیون تومان متغیر است.

توجه: مسافرانی که مقصد آن ها استانبول باشد، باید ابتدا به یکی از شهر های آنکارا یا وان بروند و از آنجا مسیر خود را به سمت استانبول ادامه دهند.

 

راهنمای کامل سفر زمینی به ترکیه با ماشین شخصی

اکثر گردشگران ترجیح می ‌دهند با خودروی شخصی خود به ترکیه بروند. زیرا نسبت به روش‌ های دیگر راحت‌تر است و مسافران ناچار نیستند ساعت ‌های طولانی در ایستگاه‌ های ایست بازرسی بمانند و وقت خود را تلف کنند. بنابراین می ‌توانند خیلی زودتر به استانبول برسند.

البته این افراد هم مشکلاتی مانند گرفتن گواهینامه بین‌المللی، پرداخت هزینه کاپوتاژ خودرو و … را پیش رو دارند که باید به همه آن ها توجه کنند. به عنوان مثال این مسافران حتماً باید بیمه خودرو داشته باشند و هزینه آن را بپردازند. بیمه خودرو هم تنها ۱۵ روز اعتبار دارد و مسافران باید در طول این مدت از سفر خود برگردند.

هزینه‌ های خروج از مرز نیز در هر یک از مرز ها برای خودرو های سواری متفاوت است. مرز رازی یکی از مرز هایی است که خودرو های شخصی برای عبور از آن زیاد معطل می ‌شوند و باید هزینه‌ های بیشتری بپردازند.

همچنین هزینه خرید بنزین در ترکیه هم باید مد نظر قرار گیرد. افرادی که سفر زمینی به استانبول را انتخاب می ‌کنند و با خودروی شخصی خود عازم سفر می شوند، از تهران ۲۵۰۰ کیلومتر راه در پیش دارند. هزینه بنزین برای طی کردن ۱۵۰۰ کیلومتر از این مسیر در ترکیه، ۱۹ تا ۲۱ لیر است. می ‌توان گفت که هزینه نسبتاً سنگینی است.

 

سفر به ترکیه

اقدامات اداری برای خروج از کشور

اقدامات اداری برای خروج از کشور برای افرادی که قصد دارند با خودروی سواری خود از مرز خارج شوند با افرادی که قصد دارند با اتوبوس یا قطار به استانبول سفر کنند، متفاوت است. اما از مدارک عمومی که مسافران باید داشته باشند، می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گذرنامه دارای ۶ ماه اعتبار
  • مدارک مربوط به پرداخت عوارض خروج از کشور
  • خرید بلیط اتوبوس یا قطار
  • دریافت گواهینامه بین المللی
  • خرید بیمه خرید
  • مدارک بیمه مسافرتی

این مدارک برای افرادی که می‌ خواهند با اتوبوس یا قطار از مرز زمینی به استانبول بروند، لازم است. اما افرادی که می‌ خواهند با خودروی شخصی سفر کنند، حتماً باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنند.

مدارک مورد نیاز برای سفر با خودروی شخصی به ترکیه

  • گواهینامه رانندگی بین‌المللی
  • پلاک بین‌المللی خودرو (کاپوتاژ)
  • بیمه شخص ثالث

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه بین‌المللی

برای دریافت گواهینامه بین‌المللی باید به باشگاه خودرو و موتور ایران مراجعه کرده و مدارک زیر را ارائه نمود:

  • فرم درخواست
  • گذرنامه
  • عکس ۳×۴

گواهینامه بین‌المللی ۱ ساله و ۳ ساله صادر می‌شود، بنابراین باید مدت اعتبار مورد نیاز خود را درخواست کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پلاک بین‌المللی خودرو برای سفر به ترکیه

پلاک بین‌المللی خودرو برای تردد در خارج از کشور ضروری است و تا یک سال اعتبار دارد. مدارک لازم عبارتند از:

    • سند خودرو
    • کارت خودرو
    • گذرنامه معتبر
    • کارت ملی و شناسنامه مالک
    • گواهینامه ایرانی
    • بیمه‌نامه خودرو

 

  1. دریافت گواهینامه بین‌المللی

برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی و استفاده از خودرو در کشور ترکیه مسافران باید بتوانند گواهینامه بین‌المللی ای بگیرند که یک سال اعتبار دارد. این افراد باید ابتدا به صورت آنلاین درخواست خود را برای دریافت گواهینامه ثبت کنند و سپس با مراجعه حضوری به نمایندگی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در تهران یا سایر استان ‌ها، برای دریافت گواهینامه اقدام کنند.

  1. در مرحله بعدی مسافران باید در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی عضو شوند.
  2. سپس باید برچسب IR یا CD برای خودروی خود بگیرند تا بتوانند در ترکیه تردد کنند.
  3. دریافت پلاک بین المللی یکی دیگر از اقداماتی است که مسافران باید انجام دهند. دریافت پلاک بین المللی در مرز و هنگام خروج از کشور انجام می ‌شود و تنها برای همین سفر قابل استفاده است. در سفر های بعدی اعتباری ندارد.
  4. مرحله بعدی مربوط به دریافت مجوز برای خروج از کشور است که در ایستگاه‌ های مرزی انجام می ‌شود.
  5. پرداخت عوارض خروج از کشور نیز برای این افراد ضروری است. عوارض خروج از کشور برای بار اول کمتر است. اما افرادی که بخواهند برای دومین و سومین بار از کشور خارج شوند، باید مبلغ بیشتری بپردازند.

 

سخن آخر

سفر زمینی به ترکیه یکی از کم هزینه‌ترین روش ‌های سفر به این کشور زیبای همسایه است. مسافران برای سفر زمینی به استانبول، می‌ توانند از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی خود استفاده کنند. اما باید مدارک مورد نیاز و کار های اداری قبل از سفر را انجام دهند. ما در این نوشتار از سایت پته به آن ها اشاره کردیم.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید