چگونه گواهینامه بین المللی رانندگی بگیریم

از سفر بدانید
چگونه گواهینامه بین المللی رانندگی بگیریم

اگه فردی هستید که در سفرهای خارجی ترجیح می‌دهید اختیار کامل رفت و آمد خود را داشته باشید و بتوانید بدون محدودیت، در هر زمان به هر مکانی که می‌خواهید سفر کنید، قطعا به گواهینامه بین‌المللی نیاز خواهید داشت. با داشتن گواهینامه بین المللی می‌توانید لذت رانندگی با ماشین شخصیتان در جاده های یک کشور دیگر را تجربه کنید و یا با اجاره خودرو در کشور مقصد، خودتان را از دردسرها و محدودیت‌های حمل و نقل عمومی راحت کنید. اینکه چطور گواهینامه بین المللی بگیریم؟ یا هزینه و مدارک مورد نیاز آن به چه صورت است، اصلا موضوع پیچیده و سختی نیست. در ادامه نحوه و شرایط دریافت این مدرک به طور کامل شرح داده شده.

گواهی‌نامه بین‌المللی چیست؟

International Driving Permit  یا به اختصار (IDP)، مدرک و مجوز رانندگی بین‌المللی است که با داشتن آن می‌توانید در کشورهای خارجی که عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی هستند، با وسیله نقلیه خودتان یا اجاره خودرو در آن کشور رانندگی کنید. دقت کنید برای دریافت گواهینامه بین المللی داشتن گواهینامه داخل کشور شرط است. کشورهایی که عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی هستند می‌توانند بر طبق استانداردها و قوانین خود، مدرکی بین‌المللی ارائه دهند که این مدرک به افراد سراسر جهان این امکان را می‌دهد تا بتوانند بدون محدودیت در کشور مقصد رانندگی کنند. از جمله این کشورها می‌توان به ایالات متحده، ترکیه، برزیل و ژاپن اشاره کرد.

در حال حاضر 196 کشور در جهان عضو سازمان جهانی اتومبیلرانی هستند که خوشبختانه ایران هم یکی از این کشورها است. بر خلاف تصور عموم که دریافت گواهینامه بین المللی پیچیدگی دارد؛ تنها با ارائه مدارک مورد نیاز و طی کردن مراحل قانونی، طی چند روز میتوانید این مجوز را در ایران دریافت کنید. گواهینامه بین‌المللی به هفت زبان زنده دنیا ترجمه می‌شود و در همه کشورها اعتبار رسمی دارد.

گواهینامه بین المللی رانندگی

نحوه درخواست گواهینامه بین المللی رانندگی

تازمانیکه تجربه زانندگی در جاده های یک کشور دیگر را نداشته باشید، تصور اینکه چقدر میتواند لذت بخش باشد سخت است! گواهینامه بین‌المللی، مجوزی که به شما این امکان را می‌دهد تا در سایر کشورهای دنیا رانندگی کنید، با داشتن دو مدرک گواهی‌نامه رانندگی و پاسپورت یا گذرنامه به راحتی امکان پذیر است. درست است که کشورهای غیر از ایران، گواهینامه ایرانی شما را برای رانندگی در کشورشان قبول ندارند، اما برای اینکه بتوانید در یک کشور خارجی رانندگی کنید باید در مرحله اول گواهینامه رانندگی داشته باشید تا اثبات بشود که توانایی رانندگی کردن دارید.

به خاطر داشته باشید گواهینامه بین‌المللی برای رانندگی در کشور خودتان اعتبار ندارد و نمی‌توانید از آن به جای گواهینامه ملی استفاده کنید. در مرحله دوم باید پاسپورت خود را تهیه کنید تا امکان خروج از کشور را داشته باشید. نکته مثبت ماجرا اینجاست که برای دریافت گواهینامه بین‌المللی نیازی به گذراندن مجدد آزمون عملی رانندگی ندارید و تنها با مراجعه به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران می‌توانید بدون سر و کار داشتن دوباره با افسر راهنمایی و پارک دوبل، به راحتی گواهینامه بین‌المللی خود را تهیه کنید. جهت اخذ مدرک، هم به صورت حضوری و مراجعه به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی می‌توانید اقدام کنید و هم به صورت آنلاین و درخواست اینترنتی.

خرید اینترنتی گواهینامه بین المللی

چه چیز راحت تر از اینکه با موبایل یا لپ تاپ، هرجا که هستید، تنها با اتصال به اینترنت، برای گواهینامه بین المللیتان اقدام کنید!

برای درخواست اینترنتی ابتدا لازم است وارد سامانه صدور آنلاین مجوز گواهینامه بین‌المللی رانندگی  shop.taci.ir شوید.

درخواست اینترنتی گواهینامه بین المللی

پس از ثبت نام و مطالعه شرایط و قوانین، مراحل مورد نیاز را طی کرده و برای دریافت مجوز خود درخواست دهید. دقت کنید نام کاربری شما در این سامانه ایمیلی است که وارد میکنید. پس از تکمیل فرم و بارگذاری مدراک مورد نیاز، به درگاه پرداخت جهت واریز هزینه ی صدور گواهینامه منتقل خواهید شد. در پایان باید نحوه ارسال گواهینامه را مشخص کنید.

نحوه ارسال گواهینامه بین المللی رانندگی به سه صورت: پست، مراجعه حضوری و ارسال از طریق پیک قابل انتخاب است.

اگر قصد دارید به صورت اینترنتی اقدام کنید لازم است نکاتی را درمورد دریافت آنلاین مجوز بدانید:

  • برای اقدام اینترنتی جهت دریافت گواهی‌نامه بین‌المللی، لازم است که شما داخل کشور حضور داشته باشید.
  • برای دریافت این مجوز، باید حداقل یک ماه و ده روز از اعتبار گواهینامه ملی شما باقی مانده باشد.
  • گواهی‌نامه‌ای که از طریق سامانه دریافت می‌کنید فقط یک سال اعتبار دارد.
  • مدت زمان درخواست گواهی‌نامه تا زمان تحویل آن درب خانه شما، 7 تا 10 روز کاری است.

درخواست حضوری گواهینامه بین المللی رانندگی

اگر برای خروج از کشور و گرفتن گواهینامه بین‌المللی خود عجله دارید، بهتر است با مراجعه حضوری ظرف یک روز مراحل مورد نیاز را طی کرده و مجوز رانندگی خود را دریافت کنید. برای این کار لازم است به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران رفته و درخواست خود را ثبت کنید. اما این دفاتر اصلی فقط در شهر تهران حضور دارند و اگر شما ساکن استان دیگری هستید می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی، گواهینامه بین‌المللی خود را فورا تحویل بگیرید.

آدرس دفاتر کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران:

  • تهران، خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، پلاک 2
  • تهران، خیابان آزادی، بین خیابان‌های خوش و بهبودی، نبش خیابان شهید قانعی، پلاک 231
  • تهران، خیابان شهید فیاض بخش، نبش کوچه جهانگردی، پلاک 33

لیست نمایندگی های صدور گواهینامه بین المللی را اینجا میتوانید مشاهده کنید.

هزینه دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی

هزینه دریافت گواهی‌نامه بین‌المللی با توجه به نوع و مدت اعتبار آن، متغیر است. به طور کلی گواهینامه بین‌المللی رانندگی از نظر مدت اعتبار به دو دسته‌ یک ساله و سه ساله تقسیم‌بندی می‌شود. برای دریافت گواهی یک ساله می‌توانید با پرداخت مبلغ ۱۴۱ هزار تومان آن را از طریق مراجعه حضوری یا ثبت نام در سامانه و به صورت آنلاین دریافت کنید. برای دریافت گواهینامه بین‌المللی سه ساله، با پرداخت مبلغ ۴۱۴ هزار تومان، تنها از طریق مراجعه حضوری می‌توانید دریافت کنید.

دقت کنید حتما قبل از اقدام برای دریافت گواهینامه بین المللی، حتما از پذیرنده بودن گواهینامه بین المللی کشور مقصد اطمینان حاصل کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه بین‌المللی رانندگی

  • اگر قصد دریافت گواهی‌نامه بین‌المللی با اعتبار یک ساله را دارید باید گواهی‌نامه ملی شما حداقل یک ماه و ده روز اعتبار داشته باشد.
  • اگر می‌خواهید گواهی‌نامه بین‌المللی سه ساله دریافت کنید باید گواهی‌نامه ملی شما سه سال اعتبار داشته باشد.
  • اصل یا کپی یا تصویر صفحه اول گذرنامه
  • یک عکس تمام چهره سه در چهار با رعایت شئونات اسلامی
  • ارائه گواهی‌نامه بین‌المللی قبلی در صورت دارا بودن آن
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه مورد نیاز
اگر پاسپورت ندارید، این بلاگ برای شماست
نحوه گرفتن پاسپورت (مراحل گرفتن پاسپورت)

نحوه تمدید گواهینامه بین‌المللی

گواهینامه بین‌المللی قابل تمدید نیست و پس از اتمام اعتبار آن، شما باید دوباره مراحل دریافت اینترنتی یا مراجعه حضوری را طی کرده و برای گرفتن این مجوز از ابتدا اقدام کنید.

نکاتی درمورد گواهینامه بین‌المللی رانندگی

  • فراموش نکنید که گواهی‌نامه بین‌المللی مجوزی برای رانندگی در کشورهای خارجی است و در کشور خودتان نمی‌تواند به جای گواهی‌نامه ملی مورد استفاده قرار بگیرد.
  • برای استفاده از این مجوز، فرد باید از قوانین و شرایط راهنمایی و رانندگی و مقررات مربوط به اقامت و اشتغال در کشور مقصد آگاهی داشته باشد و آن‌ها را رعایت کند.
  • برخی از کشورها مانند: ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، کانادا، کشورهای اروپایی و استرالیا قوانین سختگیرانه‌تری نسبت به سایر کشورها دارند و برای رانندگی قانونی در این کشور‌ها شما باید علاوه بر گواهی‌نامه بین‌المللی، اصل گواهی‌نامه ملی خود را نیز به همراه داشته باشید.
  • شما برای رانندگی در کشورهای خارجی حتما به یک گواهی‌نامه بین‌المللی نیاز دارید. برخی از کشورها درصورت نداشتن مجوز رانندگی بین‌المللی، جریمه‌های سنگینی برای شما در نظر می‌گیرند. به همین خاطر بهتر است قبل از رفتن به سفر، از قوانین و ضوابط مربوط به کشور مقصد به طور کامل آگاهی پیدا کنید.

چه کشورهایی گواهینامه بین‌المللی را قبول دارند؟

همان‌طور که گفته شد گواهینامه بین‌المللی علاوه بر زبان فارسی، به ۷ زبان دیگر دنیا ترجمه می‌شود و همین موضوع باعث شده تا این مجوز در بسیاری از کشورها قابل پذیرش باشد. شما با دریافت گواهینامه بین‌المللی می‌توانید ترجمه آن را به زبان‌های عربی، انگلیسی، اسپانیایی، چینی، فرانسوی، آلمانی و روسی دریافت کنید.

البته قوانین داخلی و خارجی کشور‌های مختلف، مدام در حال تغییر و تحول است و برخی از این کشورها ممکن است از لیست پذیرندگان این مجوز خارج شده یا به آن وارد شوند‌. به همین خاطر بهتر است تا هر زمان قصد گرفتن این مجوز را داشتید، لیست کشورهای پذیرنده گواهی‌نامه بین‌المللی را در سامانه کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران مشاهده کنید.

گواهینامه بین المللی رانندگی

آیا شما به یک گواهی‌نامه بین‌المللی نیاز دارید؟

جواب این سوال بستگی به این موضوع دارد که شما می‌خواهید به چه کشوری سفر کنید و چه نوع علاقه‌مندی‌هایی دارید.

اگر فردی هستید که تمایل دارد در سفرهای خارجی، با ماشین خود در هر زمانی از ۲۴ ساعت شبانه روز به هر مکانی که می‌خواهد برود و نگران دردسرها و محدودیت‌های حمل و نقل عمومی نباشد، این گواهینامه مورد نیاز شما قرار می‌گیرد. همچنین اگر علاقه‌مند به سفر در دل جاده هستید و از تماشای چند ساعته جاده‌های مختلف سراسر دنیا لذت می‌برید، می‌توانید از این مجوز استفاده کنید. البته قبل از آن باید از اینکه کشور مقصد شما، این مجوز بین‌المللی را می‌پذیرد، اطمینان حاصل کنید.

کلام آخر

برای افرادی که علاقه‌مند به رانندگی کردن در سفر هستند و می‌خواهند اختیار رفت و آمدشان در کشور مقصد، به عهده‌ خودشان باشد؛ همیشه این سوال که چطور گواهینامه بین المللی رانندگی بگیریم دغدغه بزرگی بوده. گواهی‌نامه بین‌المللی رانندگی کلید دستیابی به هدف‌ است. این گواهی‌نامه، مجوزی بین‌المللی است که به شما این اجازه را می‌دهد تا در هر کشوری که هستید، با خیال راحت و بدون نگرانی از جریمه شدن با ماشین شخصی خود یا با ماشین اجاره‌ای، رانندگی کنید و لذت رانندگی در خیابان های یک کشور دیگر را تجربه کنید. شما می‌توانید در کم‌ترین زمان و بدون دادن آزمون رانندگی، این گواهی‌نامه را دریافت کرده و با آن در دل جاده‌های سراسر دنیا سفر کنید.

 

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید