شرایط گرفتن پاسپورت و تمدید آن در 1403 | به همراه مدارک و هزینه ها

از سفر بدانید ویزا و پاسپورت
شرایط گرفتن پاسپورت و تمدید آن در 1403 | به همراه مدارک و هزینه ها

افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف کاری، خانوادگی و یا تفریحی قصد دارند از کشور خارج شوند. خروج از کشور و سفر به بیرون از مرزهای هر کشوری، نیازمند طی کردن مراحلی مشخص و به همراه داشتن وسایلی ضروری است. یکی از ضروری‌ترین وسایل مورد نیاز برای خروج از کشور پاسپورت یا گذرنامه است که تبعه هر کشوری برای بیرون رفتن از مرزهای وطن خود، به آن نیاز دارد.

اخذ پاسپورت نیازمند مدارک و شرایط خاصی است که افراد پس از آگاهی پیدا کردن از این موارد، می‌توانند با مراجعه به مراکز پلیس +10 برای گرفتن گذرنامه خود اقدام کنند.

معرفی انواع پاسپورت

در ایران سه نوع پاسپورت وجود دارد که با توجه به هدف و شرایط سفر هر فرد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پاسپورت گردشگری

این پاسپورت که متداول‌ترین نوع گذرنامه در ایران است، برای سفرهایی به قصد تحصیل، کار، تفریح و … به کار می‌رود. بنابراین همه‌ افراد تبعه ایران می‌توانند برای سفرهای خود آن را تهیه کرده و مجوز خروج از کشور را بگیرند.

نکته مهم در اینجا این است که شاید برای شما این سوال پیش بیایید که آیا علاوه بر دریافت پاسپورت گردشگری نیاز به درخواست ویزا مسافرتی هم داریم؟ پاسخ این سوال بله است چرا که پاسپورت و ویزا دو موضوع متفاوت هستند. پاسپورت یک سندی برای تایید ملیت شماست در حالی که ویزا مجوزی است که در یکی از صفحات پاسپورت درج می شود که مشخص می کند شما اجازه ورود، اقامت در داخل و یا ترک کشور مقصد مورد نظرتان را دارید.

پاسپورت دیپلماتیک

این نوع از پاسپورت متعلق به افراد سیاسی و دیپلماتیک کشور و مسئولین رده بالا است که برای افراد و سفرهای خاصی صادر شده و شرایط و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد.

پاسپورت خدمت

این نوع از گذرنامه برای افرادی صادر می‌شود که از سوی دولت ماموریتی دریافت کرده و برای انجام این ماموریت به خارج از مرزهای کشور سفر می‌کنند. پاسپورت خدمت نیز مزایا و شرایط خاصی دارد که تا حدودی شبیه به پاسپورت دیپلماتیک است.

چگونه پاسپورت بگیریم؟

تمامی افرادی که قصد خروج از کشور با اهداف تحصیلی، کاری، تفریحی و … را دارند باید برای دریافت یا تمدید پاسپورت خود اقدام نمایند. همه افراد می‌توانند با به همراه داشتن مدارک کامل و مراجعه به مراکز پلیس +10، پس از پر کردن فرم‌های مربوطه و پرداخت مبالغ مورد نیاز درخواست پاسپورت خود را ثبت کرده و حدود ده روز بعد گذرنامه خود را در محل سکونت‌شان تحویل بگیرند.

البته شرط طی کردن مراحل اخذ پاسپورت به این صورت است که متقاضی جزو افرادی که برای دریافت پاسپورت ممنوعیت دارند، نباشد. همچنین برای گرفتن گذرنامه خروج از کشور، فرد باید تمامی مجوزهای لازم از جمله مدرک پایان خدمت یا معافیت برای پسران و اجازه خروج از کشور همسر یا پدر برای دختران را داشته باشد.

مدارک لازم برای اخذ پاسپورت و تمدید آن

در هنگام مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ باید مدارک مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید. همچنین افراد مختلف باید با توجه به جنسیت، وضعیت تاهل و شرایط سنی خود مدارک متفاوتی را باید ارائه کنند.

به طور کلی همه‌ی افراد برای اخذ پاسپورت خود به داشتن مدارک زیر نیاز دارند:

  • اصل و کپی شناسنامه فرد
  • اصل و کپی کارت ملی فرد یا در صورت در دسترس نبودن کارت ملی، به همراه داشتن کد تاییدیه ثبت احوال برای گذرنامه
  • اصل آخرین گذرنامه
  • یک قطعه عکس مناسب برای گذرنامه

عکس مورد نیاز برای اخذ پاسپورت باید:

  • جدید و با پس زمینه سفید باشد
  • واضح و شفاف و بدون تاری و روتوش باشد
  • رنگ لباس افراد با رنگ پس زمینه متفاوت باشد
  • تمامی اجزای صورت افراد در عکس افتاده باشد
  • عکس از رو به رو باشد به طوری که دو گوش آقایان در عکس معلوم باشد

مدارک لازم برای اخذ پاسپورت و تمدید آن

الزامات تصویر بیومتریک یا عکس پاسپورت

هم‌اکنون تمامی دفاتر پلیس +10 فعال در کشور، برای عکس‌برداری بیومتریک به تجهیزات تصویر چهره و اثر انگشت براساس استانداردهای امنیتی پلیس مجهز شده‌اند. از طرفی برای سهولت استفاده از کیوسک‌های پیشرفته دفاتر در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توجه به دو نکته زیر الزامی است:

  • برای انقضای تصویر بیومتریک چهره در دفاتر خدمات الکترونیکی مدت زمان سه سال تعیین شده است و در صورت مراجعه پس از سه سال به دفاتر پلیس +10، باید تصویر جدید بگیرید.
  • در صورتی که در بازه زمانی سه سال برای اخذ بیش از یک خدمت از دفاتر خدمات الکترونیکی اقدام کنید؛ بهتر است بدانید که تصویر چهره قبلی شما منقضی شده و باید یک تصویر بیومتریک جدید تهیه شود.

استثنائات شرایط اخذ چهره برای تصویر بیومتریک

با اینکه در بسیاری از موارد برای استفاده از کیوسک‌های دفاتر خدمات الکترونیکی منعی وجود ندارد، ولی افراد زیر حق استفاده از کیوسک‌های دفاتر را ندارند. افراد زیر در هنگام مراجعه به دفاتر باید عکسی مطابق استانداردهای اعلامی همراه خود داشته باشند:

  • برای نوزادان زیر 3 سال امکان اخذ چهره وجود ندارد.
  • افرادی که از ناحیه سر دچار جراحت شده‌اند، تا پیش از بهبود وضعیت و کاهش اثرات این جراحات امکان اخذ تصویر ندارند.
  • در دفاتر خدمات الکترونیک از بیمارانی که در دوره شیمی درمانی قرار دارند تا زمان بهبود شرایط سلامتیشان چهره‌برداری نمی‌شود.
  • اقلیت‌های مذهبی با محاسن خاص هستند، از اخذ چهره در دفاتر خدماتی منع می‌شوند.
  • مراجعینی که جراحی زیبایی صورت انجام داده باشند و هنوز دوره درمانی و زیبایی آنان تکمیل نشده باشد، به‌دلیل مشکلات امنیتی از چهره‌برداری در دفاتر خدماتی منع می‌شوند.

الزامات تصویر بیومتریک یا عکس پاسپورت

مدارک اخذ پاسپورت برای بانوان

همچنین بانوان برای اخذ پاسپورت خود علاوه بر موارد بالا به سایر موارد زیر هم نیاز دارند:

  • اگر متاهل هستند باید اجازه خروج از کشور همسر را داشته باشند.
  • در صورت فوت همسر، باید اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر را داشته باشند.
  • اگر از همسر خود جدا شده‌اند باید اصل طلاق نامه خود را به همراه داشته باشند.
  • همچنین عکس بانوان باید دارای شرایط زیر باشد:
  • با حجاب کامل و بدون مشخص بودن موها، گردن و گوش‌ها باشد
  • بدون آرایش غلیظ و نامتعارف باشد
  • افراد کلاه، عینک آفتابی و وسایل تزئینی صورت نپوشیده باشند

مدارک اخذ پاسپورت برای آقایان

آقایان برای اخذ پاسپورت خود علاوه بر مدارک مشترک باید موارد زیر را نیز به همراه داشته باشند:

  • اصل مدرک پایان خدمت یا مدرک معافیت یا موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی
  • توجه داشته باشید که اخیرا فقط کارت‌های پایان خدمت و معافیت هوشمند پذیرفته می‌شوند و کارت‌های قدیمی مورد قبول نیست.
  • دانش‌آموزان و دانشجویان باید نامه اشتغال به تحصیل توسط سازمان وظیفه عمومی را ارائه کنند.
  • افراد بالای ۵۰ سال نیاز به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت ندارند

همچنین عکس آقایان باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • ریش و موی آن‌ها دارای آرایش خاصی نباشد
  • لباس‌ افراد دارای طرح خاص و یقه باز نباشد
  • افراد گوشواره، عینک آفتابی، کلاه و کراوات نپوشیده باشند

مدارک اخذ پاسپورت برای آقایان

پاسپورت برای افراد زیر ۱۸ سال

برای تمامی شهروندان هیچ‌گونه محدودیت سنی برای اخذ پاسپورت اعمال نشده است و افراد زیر 18 سال می‌توانند امکان دریافت پاسپورت با مجوز کتبی میسر است؛ البته افراد زیر 15 سال باید علاوه‌بر اخذ شناسنامه عکس‌دار، دفترچه بیمه و گواهی اشتغال به تحصیل خود را ارائه کنند. ضمنا این نوجوانان باید برای تمدید پاسپورت، گذرنامه داشته باشند. از دیگر شرایطی که برای پاسپورت برای افراد زیر 18 سال در نظر گرفته شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای افراد زیر 18 سال اخذ اجازه پدر و سرپرست قانونی جهت خروج از کشور الزامی است.
  • برای پسران زیر 18 سال دریافت رضایت نامه کتبی از طرف دفاتر اسناد رسمی ضروری است و این رضایت نامه باید از طرف والدین نوشته شده باشد. ضمنا اخذ این اجازه کتبی برای دختران زیر 18 سال نیز جزو ضروریات است.
  • برای پسران و دختران زیر 18 سال که پدر و پدربزرگ پدریشان در قید حیات نبوده یا حداقل در دسترس نیستند، درخواست خروج از کشور آن‌ها باید مورد تایید دادگاه باشد.
  • خانم‌های مقیم کشورهای خارجی زیر 18 سال نیازی به اجازه محضری همسر برای دریافت پاسپورت ندارند.
  • خانم‌هایی که همسر آن‌ها فوت شده است، باید گواهی فوت همسر خود را همراه با شناسنامه باطله همسرشان را ارائه کنند. 
  • خانم‌های زیر 18 سال مطلقه باید از صفحات 1 تا 3 طلاق‌نامه خود کپی ارائه دهند.

اگرچه داشتن گذرنامه برای خروج از کشور و سفرهای بین‌المللی ضروری است، ولی اخذ پاسپورت همیشه به‌معنای صدور مجوز برای ورود به کشورهای بین‌المللی نیست؛ زیرا بعضی کشورهای خارجی علاوه‌بر داشتن پاسپورت، اخذ ویزای توریستی را نیز جزو الزامات قرار داده‌اند. از این رو برای سفر به کشورهای خارجی باید شرایط سفر به آن کشور را بررسی کنید تا در صورت نیاز جهت اخذ ویزای جداگانه برای ورود به آن کشور اقدام کنید.

پاسپورت برای افراد زیر ۱۸ سال

مراحل گرفتن پاسپورت

متقاضیانی که قصد دارند برای خروج از کشور پاسپورت خود را دریافت کنند باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به مراکز پلیس +10 ارائه کنند. همچنین عکسی که برای گذرنامه ارائه می‌کنند باید جدید و دارای شرایط مربوطه باشد. پس از ارائه مدارک، باید فرم‌های مربوطه را پر کرده و هزینه مورد نیاز برای دریافت پاسپورت را از طریق دستگاه کارتخوان در مراکز پلیس +10 پرداخت کنند. پس از طی کردن این مراحل، درخواست آنان ثبت شده و طی مدت حدود 10 روز پاسپورت آنان به محل سکونت‌شان پست می‌شود.

ثبت نام اینترنتی دریافت پاسپورت

برای دریافت پاسپورت علاوه‌بر مراجعه حضوری، ثبت نام به‌صورت اینترنتی در سایت مربوطه میسر است. از طرف دیگر حتی نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک یا پلیس +10 نیست. شما می‌توانید با ثبت نام و پرداخت هزینه آن برای صدور یا تمدید پاسپورت خود اقدامات لازم را به‌صورت آنلاین انجام دهید.

دریافت غیر حضوری پاسپورت

در گذشته با توجه به مسائل امنیتی تنها با مراجعه حضوری به مراکز پلیس +10 امکان دریافت پاسپورت برای افراد وجود داشت. اما پس از دوران همه گیری ویروس کرونا، بر طبق طرحی که پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا اعلام کرد، امکان دریافت غیر حضوری و ثبت درخواست آنلاین برای دریافت گذرنامه هم فراهم شد.

برای دریافت غیر حضوری پاسپورت ابتدا باید به سایت اداره گذرنامه به آدرس epolice.ir  مراجعه کرده و پس از طی کردن مراحل آنلاین و پر کردن فرم‌های مربوطه و پرداخت آنلاین مبالغ، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید. پس از ثبت درخواست، پاسپورت شما به محل سکونت شما پست خواهد شد.

دریافت غیر حضوری پاسپورت

شرایط گرفتن پاسپورت برای مشمولان خدمت وظیفه عمومی

به‌طورکلی برای افرادی که مشمول به خدمت وظیفه عمومی هستند و قصد دارند تا از کشور خارج شوند، باید از قوانین و شرایط گرفتن پاسپورت آگاهی داشته باشند. در واقع قوانین و شرایط گرفتن پاسپورت برای این افراد نسبت به کسانی که کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت دارند، متفاوت است. در قوانین چنین آمده است که مردان یا پسرانی که به سن قانونی رسیده‌اند، مشمول خدمت وظیفه عمومی هستند.

در این صورت مشمول باید یا با ادامه تحصیل در دانشگاه، معافیت تحصیلی دریافت کند یا کارت معافیت از خدمت وظیفه را دریافت کند؛ در غیر این صورت مشمول خدمت وظیفه بوده و در صورت عدم معرفی خود برای اعزام به خدمت، غایب تلقی می‌شود. در ادامه به بررسی شرایط کلی مشمولان خدمت وظیفه عمومی برای خروج از کشور، فرآیند رسیدگی به درخواست خروج این افراد و مدت زمان سفرهای مطالعاتی یا تحصیلی می‌پردازیم.

شرایط کلی مشمولان برای خروج از کشور

  • مشمول خدمت سربازی باید فاقد غیبت باشد.
  • مشمول خدمت عمومی باید در وقت مقرر اقدام به دریافت معافیت تحصیلی کند و وضعیت تحصیلی مشخص و شفافی داشته باشد.
  • افراد مشمول خدمت سربازی در صورت دارا بودن شرایط برای گرفتن معافیت کامل، باید در وقت مقرر جهت دریافت کارت معافیت از خدمت وظیفه عمومی را اقدام کنند.
  • مشمولان به خدمت سربازی باید سنوات اولیه تحصیلی یا سنوات ارفاقی دارای مجوز را داشته باشند.
  • مشمولان خدمت وظیفه عمومی که تحصیل آنان به پایان رسیده است، فقط یک سال برای معرفی خود به دفاتر خدمات الکترونیکی فرصت دارند؛ در واقع این افراد دقیقا یک سال پس از به پایان رسیدن تحصیل اعم از فارغ‌التحصیل، ترک تحصیل، اخراج یا انصراف از ادامه تحصیل باید خود را معرفی کنند.
  • باید برای مراجعت یا برگشت دوباره و به موقع به کشور وثیقه مورد نیاز را ارائه کنند.
  • دانش‌آموزان و دانشجویان باید برای خروج موقت از کشور گواهی اشتغال به تحصیل و درخواست مجوز خروج موقت از کشور را دریافت کنند.

شرایط گرفتن پاسپورت برای مشمولان خدمت وظیفه

فرآیند رسیدگی به درخواست خروج از کشور مشمولین

  • دانشجویان: دانشجویان باید درخواست پاسپورت برای خروج از کشور را به‌صورت اینترنتی از طریق سایت رسمی سازمان وظیفه عمومی در بخش خدمات الکترونیک انجام دهند. اما برای صدور گذرنامه و تمدید آن باید به اداره گذرنامه ناجا مراجعه کنند.
  • دانش‌آموزان: دانش‌آموزان باید درخواست پاسپورت برای خروج از کشور را با گواهی اشتغال به تحصیل همراه با وثیقه درخواستی به وظیفه عمومی محل استقرار تحصیل یا سکونت مشمول ارائه کنند. پس از آن مراحل صدور و ارسال مجوز خروج از کشور از طریق سامانه وظیفه عمومی به پلیس گذرنامه ناجا ابلاغ می‌شود. در نهایت دانش‌آموزان برای صدور گذرنامه و تمدید این مجوز باید به اداره گذرنامه ناجا مراجعه کنند.

مدت زمان سفرهای مطالعاتی برای مشمولان خدمت

تمام افرادی که در جهت تحصیل به خارج از کشور سفر می‌کنند، می‌توانند براساس مدرک تحصیلی خود دوره مشخصی را در خاک کشور مقصد سپری کنند. این دوره برای دانشجویان کارشناسی ارشد 6 ماه و برای دانشجویان مقطع دکتری 12 ماه مشخص شده است. این دانشجویان همچنین می‌توانند با بازگشت به محل وظیفه عمومی خود، مبلغ پرداختی خود را دریافت کنند.

این مشمولان خدمت می‌توانند برای سفرهای علمی، کاری، ورزشی و … به کشورهای خارجی با شرایطی خاص سفر کنند. یک مورد از شرایط گرفتن پاسپورت برای این مشمولان، عبارت از پرداخت مبلغی مشخص به‌عنوان وثیقه به بانک متناسب با نوع سفر و کشور مقصد است. لازم به ذکر است که مبلغ این وثیقه از قبل مشخص شده است و برای سفرهای علمی و پژوهشی، زیارتی و تفریحی متفاوت است؛ هرچند برای سفرهای تفریحی نسبت به دیگر سفرهای خارجی هزینه کمتری برای پرداخت وثیقه در نظر گرفته شده است.

دریافت پاسپورت برای مشمولین وظیفه عمومی

مشمولین وظیفه عمومی بدون داشتن کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت می‌توانند براساس قوانین و شرایط خاص با پرداخت وثیقه از کشور خارج شوند. این افراد همانطور که اشاره شد نباید غیبت خدمت وظیفه عمومی داشته باشند و دانش‌آموز، طلبه یا دانشجو نباشند؛ بدین ترتیب این افراد با پرداخت وثیقه به سازمان وظیفه عمومی، ارائه گواهی معافیت تحصیلی و ارائه سند معافیت، پاسپورت خود را بدون داشتن کارت پایان خدمت دریافت کنند.

دریافت پاسپورت برای مشمولین وظیفه عمومی

نکات مهمی که برای اخذ پاسپورت باید بدانید

درست است که امکان دریافت سریع پاسپورت با جمع‌آوری مدارک و مراجعه به ارگان‌ های مربوطه وجود دارد اما افرادی که بخواهند برای خودشان و فرزندانشان پاسپورت دریافت کنند، بایستی به نکات مهمی که در ادامه به آن ها اشاره می ‌کنیم، توجه داشته باشند.

  • برای دریافت سریع پاسپورت، اگر می‌ توانید از کارمندان پلیس + ۱۰ یک کد رهگیری بگیرید و آن را به اداره پست ببرید تا هرچه سریع‌ تر پاسپورتتان را دریافت کنید.
  • افرادی که قصد دریافت پاسپورت دارند، باید شخصاً در مراکز پلیس + ۱۰ حاضر باشند و مدارک خود را تحویل دهند.
  • نیازی به حضور همراهان فرد متقاضی مانند همسر و فرزند برای دریافت پاسپورت نیست و تنها فرد متقاضی باید مدارک همسر و فرزندان خود را به همراه سایر مدارک ارائه نماید.
  • درصورتی‌که گذرنامه صادر شده باشد و نسخه چاپی آن در اختیار متقاضی قرار بگیرد، دیگر امکان کم یا اضافه کردن تعداد همراهان وجود نخواهد داشت.
  • تمامی پاسپورت‌ ها اعتبار ۵ ساله دارند و غیرقابل تمدید هستند و متقاضیان باید پس از گذشت ۵ سال مجدداً برای دریافت پاسپورت اقدام نمایند.
  • ارائه نشانی دقیق پستی هنگام تحویل مدارک جهت ارائه درخواست پاسپورت، ضروری است.
  • از مدارکی که هنگام تعویض پاسپورت باید ارائه کنید، می ‌توان به پاسپورت‌ های اصلی قبلی به همراه کپی آن ها اشاره کرد که دارای صفحات مربوط به مهر و ویزا و همچنین صفحات ورود و خروج به کشورهای خارجی هستند.
  • توجه داشته باشید که نباید مدارک هویتی خود مانند پاسپورت، شناسنامه و … را در اختیار افرادی که نمی‌ شناسید قرار دهید. چرا که ممکن است از این مدارک سوءاستفاده کنند و برای شما مشکلاتی به وجود بیاورند و در نهایت مسئولیت آن بر عهده شما است.
  • در صورتی ‌که برای سفر با شرکت‌ های مسافربری، گذرنامه خود را در اختیار آن ها قرار می ‌دهید، حتماً یک رسید از آن ها دریافت کنید که دارای زمان تحویل گذرنامه باشد.
  • زمان ورود به کشورهای خارجی دقت کنید، حتماً مهر ورود در گذرنامه شما ثبت شود. در غیر این صورت ورود شما غیرقانونی تلقی می‌شود و عواقب سنگینی برای شما به همراه خواهد داشت.
  • مدارکی مانند پاسپورت را به‌هیچ‌وجه به افرادی که نمی‌شناسید و یونیفرم مخصوص ندارند، تحویل ندهید.
  • گاهی اوقات پیش می‌آید در فرودگاه‌ها و پایانه‌ها افرادی ناشناس برای کنترل مدارک نزد شما می‌آیند، اما قصد سوءاستفاده از مدارک شما دارند. به همین خاطر بهتر است از ارائه مدارک به افراد غیرمجاز خودداری کنید.

نکات مهمی که برای اخذ پاسپورت باید بدانید

مراحل اخذ پاسپورت چقدر زمان میبرد؟

پس از مراجعه به مراکز پلیس +10، ارائه مدارک، پرداخت مبالغ مورد نیاز و پر کردن فرم‌های موجود، درخواست شما برای صدور پاسپورت ثبت می‌شود. به طور معمول فرایند ثبت درخواست تا پست شدن پاسپورت به آدرس محل سکونت شما، حدود 5 روز الی یک هفته زمان می‌برد. البته گاهی اوقات این روند تا بیست روز هم طول می‌کشد.

مدت زمان اعتبار پاسپورت چقدر است؟

به طور کلی هر پاسپورتی دارای 5 سال اعتبار است. بنابراین شما پس از گذراندن مراحل اخد پاسپورت خود می‌توانید تا 5 سال آینده از آن استفاده کنید. پس از اتمام این زمان شما باید برای تمدید و دریافت دوباره پاسپورت خود اقدام کنید. اما توجه داشته باشید که بهتر است کمی قبل از تمام شدن زمان 5 ساله گذرنامه خود (مثلا حدود 6 ماه قبل) نسبت به تمدید دوباره آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که در صورت قرار گرفتن در لیست افرادی که نمی‌توانند پاسپورت دریافت کنند، گذرنامه شما زودتر از موعد 5 ساله خود باطل می‌شود.

در صورت گم شدن پاسپورت چه باید کرد؟

اگر پاسپورت خود را به هر دلیلی گم کردید باید به اداره گذرنامه در شهر سکونت خود مراجعه کرده و پس از گزارش مفقودی، مراحل اخذ پاسپورت را مجدد طی کنید. توجه به این نکته بسیار ضروری است، اگر اعتبار 5 ساله پاسپورت شما تمام شده باشد نیازی به ثبت گزارش مفقودی گذرنامه خود ندارید و بدون مراجعه به اداره گذرنامه، می‌توانید پاسپورت جدید خود را از مراکز پلیس +10 دریافت کنید.

چه افرادی نمی‌توانند پاسپورت بگیرند؟

در هر کشوری برخی از تبعه‌ها به دلیل مسائل قانونی اجازه دریافت پاسپورت خود را ندارند. در کشور ما افرادی که دارای سو سابقه هستند، تا قبل از تمام شدن زمان سو سابقه‌شان نمی‌توانند از کشور خارج شوند. همچنین کسانی که به اداره ثبت اسناد یا دادگستری بدهی دارند و افرادی که کشور خروج‌شان را برخلاف مصلحت کشور بداند اجازه دریافت پاسپورت را ندارند. علاوه بر آن بانوان بدون اجازه خروج پدر یا همسر، آقایان بدون داشتن معافیت یا پایان خدمت و نظامیانی که تعهد عدم خروج از کشور را دارند نیز نمی‌توانند با دریافت پاسپورت خود از مرزهای ایران خارج شوند.

چه افرادی نمی‌توانند پاسپورت بگیرند؟

چه افرادی می‌توانند پاسپورت بگیرند؟ 

  • همه افرادی که درخواست خروج از کشور را دارند در صورتی ک در لیست افراد ممنوعه قرار نداشته باشند، می‌توانند با ثبت درخواست پاسپورت خود را دریافت کنند.
  • برای کودکان زیر 6 سال حضور سرپرست آنان در مراکز پلیس +10 الزامی می‌باشد.
  • افرادی که متولد خارج از کشور هستند نیز می‌توانند با ارائه مدرک نحوه ورود، برای پاسپورت خود درخواست دهند.
  • برای افراد زیر 18 سال، اجازه محضری سرپرست آنان مورد نیاز است.

ضرورت تمدید پاسپورت در چیست؟

همه افراد پس از اتمام مدت زمان 5 ساله اعتبار پاسپورت خود باید نسبت به تمدید و دریافت دوباره آن اقدام کنند. دلایل وجود این مدت زمان 5 ساله و ضرورت تمدید پاسپورت به شرح زیر است:

  • عکس پاسپورت شما باید جدید و مطابق با چهره فعلی شما باشد. به همین دلیل نیاز است هر 5 سال یک بار این عکس عوض شود تا تغییرات چهره و عمل‌های زیبایی صورت در عکس معلوم شود.
  • وضعیت تاهل افراد در پاسپورت باید به روز و مطابق با وضعیت فعلی‌شان باشد. به خصوص برای بانوان نیاز است تا در زمان مجردی مجوز پدر و در زمان تاهل اجازه خروج از کشور همسر را داشته باشند.
  • برخی از افراد که تعداد زیادی سفر خارج از کشور دارند و با هر بار ورود و خروج مهر مربوطه به پاسپورت‌شان زده می‌شود، نیاز دارند تا پس از 5 سال گذرنامه جدیدی درییافت کرده و صفحات آن پر نباشد.

ضرورت تمدید پاسپورت در چیست؟

موارد منع صدور پاسپورت

اخذ پاسپورت یا گذرنامه وابسته به قوانین و شرایط صادر می‌شود، ولی افراد زیر شرایط لازم برای دریافت پاسپورت را ندارند:

  • متقاضیانی که براساس دستور کتبی مسئولین قضایی، اجازه خروج از کشور را ندارند. (ممنوع‌الخروج)
  • متقاضیانی که دارای سوءپیشینه باشند، اجازه خروج از کشور به آن‌ها داده نخواهد شد. (البته اگر این افراد 2 سال از زمان سوءپیشینه آن‌ها گذشته باشد، می‌توانند اقدام به دریافت پاسپورت کنند.)
  • افرادی که خروج آن‌ها از کشور براساس نظر و دستور مسئولیت کشور به‌عنوان آسیب به حکومت تلقی شود.
  • افرادی که به دادگستری و دفتر ثبت اسناد کشور مالیات و مبالغ مشخصی بدهکار باشند.
پیشنهاد میکنیم بخوانید
عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است؟

هزینه درخواست پاسپورت 1403

لازم است بدانید که برای درخواست و دریافت پاسپورت باید مبلغی مشخص را به‌عنوان هزینه بپردازید. این هزینه پس از مراجعه به مرکز پلیس +10 از شما دریافت می‌شود. در واقع هرگونه پرداخت هزینه پیش از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قابل قبول نیست و باید دوباره این مبلغ را بپردازید، پس تا زمان مراجعه به دفاتر خدماتی هزینه‌ای برای درخواست پاسپورت پرداخت نکنید. ضمنا از آنجایی که هزینه درخواست و دریافت پاسپورت سالانه متغیر است و اطلاع از هزینه‌های تقریبی دریافت پاسپورت پیش از اقدام به پرداخت بهتر است. هزینه درخواست پاسپورت 1403 حدود 450 تا 470 هزار تومان برآورد شده و به‌صورت زیر تفکیک شده است:

  • عوارض شهرداری: 20 هزار تومان
  • ثبت تصویر بیومتریک چهره (چهره‌برداری): 21 هراز و 600 تومان
  • احراز مشخصات هویتی متقاضی پاسپورت: 50 هزار و 400 تومان
  • تعرفه ارائه خدمت در دفاتر با وجود هزینه پستی، ارسال پیامک و شخصی‌سازی: 161 هزار و 437 تومان
  • هزینه‌های چاپ پاسپورت (گذرنامه): 200 هزار تومان

هزینه درخواست پاسپورت 1403

اعتبار پاسپورت ایران

متاسفانه پاسپورت یا گذرنامه ایران به‌دلیل تحریم‌های متعدد از وضعیت آنچنان خوبی برخوردار نیست و جزو بی‌اعتبارترین پاسپورت‌های جهان است. در واقع اعتبار پاسپورت هر کشوری به‌معنای وضعیت سیاسی آن کشور و کیفیت تبادل با کشورهای جهان است و هر کشوری که از رتبه پایین‌تری برخوردار باشد، قاعدتا از نظر سیاسی در جهان وجهه خوبی ندارد.

براساس رتبه‌بندی که در سایت Henley برای پاسپورت کشورهای جهان در سال 2024 میلادی انجام گرفته است، کشور ایران در رتبه 95 لیست قرار دارد.

این لیست به‌طورکلی دارای 104 کشور است که با توجه به رتبه 95 ایران، پاسپورت کشور ما نزد کشورهای خارجی از وضعیت خوبی برخوردار نیست. در واقع پاسپورت ایران با پاسپورت افغانستان که رتبه آخر این لیست است، فاصله چندانی ندارد.

براساس گزارشی که در سایت Hanley جمع‌آوری شده است، کشور ایران فقط اجازه ورود به 45 کشور جهان را بدون اخذ ویزا دارد که بسیاری از این کشورها جزو کشورهای ضعیف جهان از نظر تحصیلی و گردشگری هستند. این در حالی است که با پاسپورت کشورهایی چون ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و سنگاپور می‌توان به 194 کشور جهان بدون ویزا سفر کرد.

اعتبار پاسپورت ایران

کلام آخر

هر فردی در طول زندگی خود برای دلایل کاری یا تفریحی یا تحصیلی قصد می‌کند تا به کشوری دیگر سفر کند. پاسپورت یا گذرنامه مجوزی است که به تبعه هر کشور اجازه می‌دهد تا از مرزهای آن کشور خارج شود. افراد برای اخد پاسپورت باید با به همراه داشتن مدارک موردن نیاز، به مراکز پلیس +10 مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم‌ها و پرداخت هزینه نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند. بعد از دریافت گواهینامه، قصد سفر کن و پته بگیر 🙂

سوالات متداول

برای درخواست پاسپورت می‌توانید همراه با مدارک شناسایی و لازم به دفاتر خدمات الکترونیک یا همان مراکز پلیس +10 مراجعه کنید. روش دیگری برای ثبت نام برای درخواست پاسپورت وجود دارد که از طریق سامانه ثبت نام پاسپورت به‌صورت اینترنتی انجام می‌گیرد.

از زمان شروع ثبت نام تا دریافت پاسپورت مدت زمان مشخصی نمی‌توان معین کرد، ولی به‌طورکلی بین 10 روز تا سه هفته روند ثبت نام تا دریافت پاسپورت انجام شود.

به‌طورکلی 3 نوع پاسپورت مختلف در کشور ایران صادر می‌شود: پاسپورت گردشگری (توریستی)، پاسپورت دیپلماتیک و پاسپورت خدمت.

مردان بالای 50 سال نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند، ولی مشمولان خدمت سربازی باید با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و پرداخت وثیقه، اقدام به اخذ پاسپورت کنند.

کشورهای کانادا، استرالیا، آلمان، ترکیه و اتریش نسبت به دیگر کشورها شرایط راحت‌تری را برای گرفتن پاسپورت در کشور خود فراهم کرده‌اند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید