نحوه گرفتن پاسپورت (مراحل گرفتن پاسپورت)

از سفر بدانید ویزا و پاسپورت
نحوه گرفتن پاسپورت (مراحل گرفتن پاسپورت)

افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف کاری، خانوادگی و یا تفریحی قصد دارند از کشور خارج شوند. خروج از کشور و سفر به بیرون از مرزهای هر کشوری، نیازمند طی کردن مراحلی مشخص و به همراه داشتن وسایلی ضروری است. یکی از ضروری‌ترین وسایل مورد نیاز برای خروج از کشور پاسپورت یا گذرنامه است که تبعه هر کشوری برای بیرون رفتن از مرزهای وطن خود، به آن نیاز دارد. اخذ پاسپورت نیازمند مدارک و شرایط خاصی است که افراد پس از آگاهی پیدا کردن از این موارد، می‌توانند با مراجعه به مراکز پلیس +10 برای گرفتن گذرنامه خود اقدام کنند.

معرفی انواع پاسپورت

در ایران سه نوع پاسپورت وجود دارد که با توجه به هدف و شرایط سفر هر فرد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱پاسپورت گردشگری

این پاسپورت که متداول‌ترین نوع گذرنامه در ایران است، برای سفرهایی به قصد تحصیل، کار، تفریح و … به کار می‌رود. بنابراین همه‌ افراد تبعه ایران می‌توانند برای سفرهای خود آن را تهیه کرده و مجوز خروج از کشور را بگیرند.

نکته مهم در اینجا این است که شاید برای شما این سوال پیش بیایید که آیا علاوه بر دریافت پاسپورت گردشگری نیاز به درخواست ویزا مسافرتی هم داریم؟ پاسخ این سوال بله است چرا که پاسپورت و ویزا دو موضوع متفاوت هستند. پاسپورت یک سندی برای تایید ملیت شماست در حالی که ویزا مجوزی است که در یکی از صفحات پاسپورت درج می شود که مشخص می کند شما اجازه ورود، اقامت در داخل و یا ترک کشور مقصد مورد نظرتان را دارید.

۲پاسپورت دیپلماتیک

این نوع از پاسپورت متعلق به افراد سیاسی و دیپلماتیک کشور و مسئولین رده بالا است که برای افراد و سفرهای خاصی صادر شده و شرایط و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد.

۳پاسپورت خدمت

این نوع از گذرنامه برای افرادی صادر می‌شود که از سوی دولت ماموریتی دریافت کرده و برای انجام این ماموریت به خارج از مرزهای کشور سفر می‌کنند. پاسپورت خدمت نیز مزایا و شرایط خاصی دارد که تا حدودی شبیه به پاسپورت دیپلماتیک است.

چگونه پاسپورت بگیریم؟

گرفتن پاسپورت

تمامی افرادی که قصد خروج از کشور با اهداف تحصیلی، کاری، تفریحی و … را دارند باید برای دریافت یا تمدید پاسپورت خود اقدام نمایند. همه افراد می‌توانند با به همراه داشتن مدارک کامل و مراجعه به مراکز پلیس +10، پس از پر کردن فرم‌های مربوطه و پرداخت مبالغ مورد نیاز درخواست پاسپورت خود را ثبت کرده و حدود ده روز بعد گذرنامه خود را در محل سکونت‌شان تحویل بگیرند. البته شرط طی کردن مراحل اخذ پاسپورت به این صورت است که متقاضی جزو افرادی که برای دریافت پاسپورت ممنوعیت دارند، نباشد. همچنین برای گرفتن گذرنامه خروج از کشور، فرد باید تمامی مجوزهای لازم از جمله مدرک پایان خدمت یا معافیت برای پسران و اجازه خروج از کشور همسر یا پدر برای دختران را داشته باشد.

مدارک لازم برای اخذ پاسپورت و تمدید آن

در هنگام مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ باید مدارک مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید. همچنین افراد مختلف باید با توجه به جنسیت، وضعیت تاهل و شرایط سنی خود مدارک متفاوتی را باید ارائه کنند.

به طور کلی همه‌ی افراد برای اخذ پاسپورت خود به داشتن مدارک زیر نیاز دارند:

  • اصل و کپی شناسنامه فرد
  • اصل و کپی کارت ملی فرد یا در صورت در دسترس نبودن کارت ملی، به همراه داشتن کد تاییدیه ثبت احوال برای گذرنامه
  • اصل آخرین گذرنامه
  • یک قطعه عکس مناسب برای گذرنامه

عکس مورد نیاز برای اخذ پاسپورت باید:

  • جدید و با پس زمینه سفید باشد
  • واضح و شفاف و بدون تاری و روتوش باشد
  • رنگ لباس افراد با رنگ پس زمینه متفاوت باشد
  • تمامی اجزای صورت افراد در عکس افتاده باشد
  • عکس از رو به رو باشد به طوری که دو گوش آقایان در عکس معلوم باشد

مدارک اخذ پاسپورت برای بانوان

همچنین بانوان برای اخذ پاسپورت خود علاوه بر موارد بالا به سایر موارد زیر هم نیاز دارند:

  • اگر متاهل هستند باید اجازه خروج از کشور همسر را داشته باشند.
  • در صورت فوت همسر، باید اصل گواهی فوت همسر و یا اصل شناسنامه باطل شده همسر را داشته باشند.
  • اگر از همسر خود جدا شده‌اند باید اصل طلاق نامه خود را به همراه داشته باشند.
  • همچنین عکس بانوان باید دارای شرایط زیر باشد:
  • با حجاب کامل و بدون مشخص بودن موها، گردن و گوش‌ها باشد
  • بدون آرایش غلیظ و نامتعارف باشد
  • افراد کلاه، عینک آفتابی و وسایل تزئینی صورت نپوشیده باشند

مدارک اخذ پاسپورت برای آقایان

آقایان برای اخذ پاسپورت خود علاوه بر مدارک مشترک باید موارد زیر را نیز به همراه داشته باشند:

  • اصل مدرک پایان خدمت یا مدرک معافیت یا موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی
  • توجه داشته باشید که اخیرا فقط کارت‌های پایان خدمت و معافیت هوشمند پذیرفته می‌شوند و کارت‌های قدیمی مورد قبول نیست.
  • دانش‌آموزان و دانشجویان باید نامه اشتغال به تحصیل توسط سازمان وظیفه عمومی را ارائه کنند.
  • افراد بالای ۵۰ سال نیاز به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت ندارند

همچنین عکس آقایان باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • ریش و موی آن‌ها دارای آرایش خاصی نباشد
  • لباس‌ افراد دارای طرح خاص و یقه باز نباشد
  • افراد گوشواره، عینک آفتابی، کلاه و کراوات نپوشیده باشند

مراحل گرفتن پاسپورت

متقاضیانی که قصد دارند برای خروج از کشور پاسپورت خود را دریافت کنند باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به مراکز پلیس +10 ارائه کنند. همچنین عکسی که برای گذرنامه ارائه می‌کنند باید جدید و دارای شرایط مربوطه باشد. پس از ارائه مدارک، باید فرم‌های مربوطه را پر کرده و هزینه مورد نیاز برای دریافت پاسپورت را از طریق دستگاه کارتخوان در مراکز پلیس +10 پرداخت کنند. پس از طی کردن این مراحل، درخواست آنان ثبت شده و طی مدت حدود 10 روز پاسپورت آنان به محل سکونت‌شان پست می‌شود.

دریافت غیر حضوری پاسپورت

در گذشته با توجه به مسائل امنیتی تنها با مراجعه حضوری به مراکز پلیس +10 امکان دریافت پاسپورت برای افراد وجود داشت. اما پس از دوران همه گیری ویروس کرونا، بر طبق طرحی که پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا اعلام کرد، امکان دریافت غیر حضوری و ثبت درخواست آنلاین برای دریافت گذرنامه هم فراهم شد.

برای دریافت غیر حضوری پاسپورت ابتدا باید به سایت اداره گذرنامه به آدرس epolice.ir  مراجعه کرده و پس از طی کردن مراحل آنلاین و پر کردن فرم‌های مربوطه و پرداخت آنلاین مبالغ، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایید. پس از ثبت درخواست، پاسپورت شما به محل سکونت شما پست خواهد شد.

مراحل اخذ پاسپورت چقدر زمان میبرد؟

پس از مراجعه به مراکز پلیس +10، ارائه مدارک، پرداخت مبالغ مورد نیاز و پر کردن فرم‌های موجود، درخواست شما برای صدور پاسپورت ثبت می‌شود. به طور معمول فرایند ثبت درخواست تا پست شدن پاسپورت به آدرس محل سکونت شما، حدود 5 روز الی یک هفته زمان می‌برد. البته گاهی اوقات این روند تا بیست روز هم طول می‌کشد.

چه افرادی نمی‌توانند پاسپورت بگیرند؟

در هر کشوری برخی از تبعه‌ها به دلیل مسائل قانونی اجازه دریافت پاسپورت خود را ندارند. در کشور ما افرادی که دارای سو سابقه هستند، تا قبل از تمام شدن زمان سو سابقه‌شان نمی‌توانند از کشور خارج شوند. همچنین کسانی که به اداره ثبت اسناد یا دادگستری بدهی دارند و افرادی که کشور خروج‌شان را برخلاف مصلحت کشور بداند اجازه دریافت پاسپورت را ندارند. علاوه بر آن بانوان بدون اجازه خروج پدر یا همسر، آقایان بدون داشتن معافیت یا پایان خدمت و نظامیانی که تعهد عدم خروج از کشور را دارند نیز نمی‌توانند با دریافت پاسپورت خود از مرزهای ایران خارج شوند.

چه افرادی می‌توانند پاسپورت بگیرند؟ 

  • همه افرادی که درخواست خروج از کشور را دارند در صورتی ک در لیست افراد ممنوعه قرار نداشته باشند، می‌توانند با ثبت درخواست پاسپورت خود را دریافت کنند.
  • برای کودکان زیر 6 سال حضور سرپرست آنان در مراکز پلیس +10 الزامی می‌باشد.
  • افرادی که متولد خارج از کشور هستند نیز می‌توانند با ارائه مدرک نحوه ورود، برای پاسپورت خود درخواست دهند.
  • برای افراد زیر 18 سال، اجازه محضری سرپرست آنان مورد نیاز است.

 

ضرورت تمدید پاسپورت در چیست؟

نحوه دریافت پاسپورت

همه افراد پس از اتمام مدت زمان 5 ساله اعتبار پاسپورت خود باید نسبت به تمدید و دریافت دوباره آن اقدام کنند. دلایل وجود این مدت زمان 5 ساله و ضرورت تمدید پاسپورت به شرح زیر است:

  • عکس پاسپورت شما باید جدید و مطابق با چهره فعلی شما باشد. به همین دلیل نیاز است هر 5 سال یک بار این عکس عوض شود تا تغییرات چهره و عمل‌های زیبایی صورت در عکس معلوم شود.
  • وضعیت تاهل افراد در پاسپورت باید به روز و مطابق با وضعیت فعلی‌شان باشد. به خصوص برای بانوان نیاز است تا در زمان مجردی مجوز پدر و در زمان تاهل اجازه خروج از کشور همسر را داشته باشند.
  • برخی از افراد که تعداد زیادی سفر خارج از کشور دارند و با هر بار ورود و خروج مهر مربوطه به پاسپورت‌شان زده می‌شود، نیاز دارند تا پس از 5 سال گذرنامه جدیدی درییافت کرده و صفحات آن پر نباشد.

مدت زمان اعتبار پاسپورت چقدر است؟

به طور کلی هر پاسپورتی دارای 5 سال اعتبار است. بنابراین شما پس از گذراندن مراحل اخد پاسپورت خود می‌توانید تا 5 سال آینده از آن استفاده کنید. پس از اتمام این زمان شما باید برای تمدید و دریافت دوباره پاسپورت خود اقدام کنید. اما توجه داشته باشید که بهتر است کمی قبل از تمام شدن زمان 5 ساله گذرنامه خود (مثلا حدود 6 ماه قبل) نسبت به تمدید دوباره آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که در صورت قرار گرفتن در لیست افرادی که نمی‌توانند پاسپورت دریافت کنند، گذرنامه شما زودتر از موعد 5 ساله خود باطل می‌شود.

پیشنهاد میکنیم بخوانید
عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه اخذ پاسپورت و تمدید آن 

در کشور ما به دلیل وجود تورم و افزایش قیمت‌ها، نرخ قیمت دریافت پاسپورت در ایران هر ساله تغییر می‌کند.
هزینه دریافت و تمدید پاسپورت در سال 1401 در ایران شامل موارد زیر است:

  • مبلغ 1000 تومان برای دریافت شناسه گذرنامه و فرم‌های ثبت نام
  • مبلغ 3.750 تومان برای سازمان شهرداری
  • مبلغ 15 هزار تومان برای هزینه انگشت نگاری
  • مبلغ 20 هزار تومان برای هزینه دادرسی
  • مبلغ 33 هزار تومان برای خدمات دفتری
  • مبلغ 42 هزار تومان برای هزینه عکس و احراز هویت
  • مبلغ 75 هزارتومان برای سازمان نیروی انتظامی

در مجموع هزینه‌های مورد نیاز برای دریافت یا تمدید گذرنامه در سال 1401، با احتساب هزینه پست مدارک شخص متقاضی، مبلغی حدود 200 تا 250 هزار تومان می‌باشد که شخص متقاضی باید این مبلغ را از طریق دستگاه‌های کارتخوان در مراکز پلیس +10 پرداخت کند. با پرداخت مبلغ و ارائه کامل مدارک، درخواست فرد برای دریافت پاسپورت ثبت شده و در صورت عدم وجود مشکل، گذرنامه متقاضی ظرف پنج روز الی یک هفته از طریق پست به آدرس سکونت فرد ارسال می‌شود.

توجه داشته باشید که در صورت دریافت حضوری پاسپورت، پرداخت این مبالغ باید از طرق دستگاه کارتخوان مراکز پلیس +10 صورت بگیرد و امکان پرداخت اینترنتی و عابر بانک وجود ندارد.

در صورت گم شدن پاسپورت چه باید کرد؟

اگر پاسپورت خود را به هر دلیلی گم کردید باید به اداره گذرنامه در شهر سکونت خود مراجعه کرده و پس از گزارش مفقودی، مراحل اخذ پاسپورت را مجدد طی کنید. توجه به این نکته بسیار ضروری است، اگر اعتبار 5 ساله پاسپورت شما تمام شده باشد نیازی به ثبت گزارش مفقودی گذرنامه خود ندارید و بدون مراجعه به اداره گذرنامه، می‌توانید پاسپورت جدید خود را از مراکز پلیس +10 دریافت کنید.

نکات مهمی که برای اخذ پاسپورت باید بدانید

درست است که امکان دریافت سریع پاسپورت با جمع‌آوری مدارک و مراجعه به ارگان‌ های مربوطه وجود دارد اما افرادی که بخواهند برای خودشان و فرزندانشان پاسپورت دریافت کنند، بایستی به نکات مهمی که در ادامه به آن ها اشاره می ‌کنیم، توجه داشته باشند.

  • برای دریافت سریع پاسپورت، اگر می‌ توانید از کارمندان پلیس + ۱۰ یک کد رهگیری بگیرید و آن را به اداره پست ببرید تا هرچه سریع‌ تر پاسپورتتان را دریافت کنید.
  • افرادی که قصد دریافت پاسپورت دارند، باید شخصاً در مراکز پلیس + ۱۰ حاضر باشند و مدارک خود را تحویل دهند.
  • نیازی به حضور همراهان فرد متقاضی مانند همسر و فرزند برای دریافت پاسپورت نیست و تنها فرد متقاضی باید مدارک همسر و فرزندان خود را به همراه سایر مدارک ارائه نماید.
  • درصورتی‌که گذرنامه صادر شده باشد و نسخه چاپی آن در اختیار متقاضی قرار بگیرد، دیگر امکان کم یا اضافه کردن تعداد همراهان وجود نخواهد داشت.
  • تمامی پاسپورت‌ ها اعتبار ۵ ساله دارند و غیرقابل تمدید هستند و متقاضیان باید پس از گذشت ۵ سال مجدداً برای دریافت پاسپورت اقدام نمایند.
  • ارائه نشانی دقیق پستی هنگام تحویل مدارک جهت ارائه درخواست پاسپورت، ضروری است.
  • از مدارکی که هنگام تعویض پاسپورت باید ارائه کنید، می ‌توان به پاسپورت‌ های اصلی قبلی به همراه کپی آن ها اشاره کرد که دارای صفحات مربوط به مهر و ویزا و همچنین صفحات ورود و خروج به کشورهای خارجی هستند.
  • توجه داشته باشید که نباید مدارک هویتی خود مانند پاسپورت، شناسنامه و … را در اختیار افرادی که نمی‌ شناسید قرار دهید. چرا که ممکن است از این مدارک سوءاستفاده کنند و برای شما مشکلاتی به وجود بیاورند و در نهایت مسئولیت آن بر عهده شما است.
  • در صورتی ‌که برای سفر با شرکت‌ های مسافربری، گذرنامه خود را در اختیار آن ها قرار می ‌دهید، حتماً یک رسید از آن ها دریافت کنید که دارای زمان تحویل گذرنامه باشد.
  • زمان ورود به کشورهای خارجی دقت کنید، حتماً مهر ورود در گذرنامه شما ثبت شود. در غیر این صورت ورود شما غیرقانونی تلقی می‌شود و عواقب سنگینی برای شما به همراه خواهد داشت.
  • مدارکی مانند پاسپورت را به‌هیچ‌وجه به افرادی که نمی‌شناسید و یونیفرم مخصوص ندارند، تحویل ندهید.
  • گاهی اوقات پیش می‌آید در فرودگاه‌ها و پایانه‌ها افرادی ناشناس برای کنترل مدارک نزد شما می‌آیند، اما قصد سوءاستفاده از مدارک شما دارند. به همین خاطر بهتر است از ارائه مدارک به افراد غیرمجاز خودداری کنید.

کلام آخر

هر فردی در طول زندگی خود برای دلایل کاری یا تفریحی یا تحصیلی قصد می‌کند تا به کشوری دیگر سفر کند. پاسپورت یا گذرنامه مجوزی است که به تبعه هر کشور اجازه می‌دهد تا از مرزهای آن کشور خارج شود. افراد برای اخد پاسپورت باید با به همراه داشتن مدارک موردن نیاز، به مراکز پلیس +10 مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم‌ها و پرداخت هزینه نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند. بعد از دریافت گواهینامه، قصد سفر کن و پته بگیر 🙂

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید