عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲ چقدر است؟

از سفر بدانید
عوارض خروج از کشور ۱۴۰۲ چقدر است؟

از جمله مدارک خروج از مرزهای کشور می توان به پاسپورت، ویزا، ارز خارجی، پرداخت عوارض خروج از کشور و … اشاره کرد. بنابراین شما تنها با داشتن پاسپورت یا درخواست ویزا مسافرتی نمی توانید از کشور خارج شوید و برای خروج از کشور باید هزینه خروج از کشور را پرداخت نمایید. اما افزایش قیمت عوارض خروج از کشور در سال‌های اخیر، آن را به موضوعی سوال برانگیز تبدیل کرده است و باعث شده توجه بسیاری به این موضوع جلب شود که عوارض خروج از کشور چیست؟ چقدر است و چرا موظف به پرداخت آن هستیم؟ این دغدغه بسیاری از مسافران به خارج از کشور است.

عوارض خروج از کشور چیست؟

وقتی صحبت از سفرهای خارجی و خرید بلیط هواپیما می‌شود، موضوع پرداخت عوارض خروج از کشور هم به میان می آید. عوارض خروج از کشور به مبلغی گفته می‌ شود که هر مسافر هنگام خارج شدن از کشور باید به حساب دولت واریز کند. تمام مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند، چه نوزاد باشند، چه بزرگسال، بایستی مبلغی را به‌ عنوان عوارض خروج از کشور بپردازند. البته استثناهایی وجود دارد که باعث می‌ شود برخی افراد از پرداخت عوارض خروجی معاف باشند.

این قانون اولین بار در سال ۱۳۹۸ تصویب شد و پس‌ از آن هرکس که قصد داشت به‌ صورت زمینی یا هوایی کشور را ترک کند، ملزم به پرداخت این عوارض شد. هزینه مربوط به عوارض خروج از کشور مرتب در حال تغییر است و هر سال بر اساس قوانین جدید تعیین می‌ شود.

از جمله قوانینی که در سال‌ های اخیر تغییر کرده، محدودیت سنی برای پرداخت عوارض است. در گذشته کودکانی که بالای ۷ سال داشتند فقط ملزم به پرداخت عوارض می‌ شدند، اما در سال‌ های اخیر حتی نوزادان هم باید مبلغ یکسانی برای به‌ عنوان عوارض پرداخت نمایند.

 

چرا عوارض خروج از کشور پرداخت می‌کنیم؟

عوارض خروج از کشور یک نوع مالیات است و مسافرانی که توانایی پرداخت هزینه‌ های سفر به خارج از کشور را داشته باشند، بایستی مالیات سفر خود را به دولت بدهند. البته گفته می‌ شود بخشی از این مبلغ به حساب سازمان گردشگری ایران واریز می‌ شود تا از آن برای بازسازی مرزهای کشور استفاده شود.

به‌ طور کلی این مبلغ حکم مالیات سفر را دارد. برخی از کشورهای خارجی مانند کشور اتریش، استرالیا و کامبوج نیز چنین قوانینی دارند و از مسافران عوارض خروج دریافت می‌ کنند.

ما با کلمه عوارض یا عوارضی در مسافرت‌های بین شهری آشنایی داریم، اما عوارض خروج از کشور داستان متفاوتی دارد. در سال 1364 که ایران درگیر جنگ تحمیلی بود این قانون را جهت بهبود وضعیت اقتصادی تصویب شد. به این ترتیب که هر فرد با گذرنامه ایرانی در هنگام خروج از کشور باید هزینه‌ای بابت عوارض پرداخت کند، اما با اتخاذ سیاست‌های جدید مبنی بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری این عوارض تا به امروز از ایرانیان اخذ می‌شود. البته ناگفته نماند که این عوارض در بسیاری از کشورها به صورت مبلغی جزئی بر روی بلیت هواپیما اعمال می‌شود، اما ایران و ترکیه جزو کشورهایی هستند که این مبلغ را جداگانه از شهروندان خود دریافت می‌کنند.

 

عوارض خروج از کشور 1402 چقدر است؟

هزینه عوارض خروج از کشور هر ساله توسط هیئت دولت طرح می شود و پس از آن در مجلس بررسی و تصویب می شود. مبلغ عوارض خروج از کشور 1402 بر اساس مصوبه مجلس جمهوری اسلامی ایران ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌ شده است. این مبلغ برای مرتبه اول است که به خارج از کشور سفر می‌ کنید و در سفرهای بعدی افزایش پیدا می‌ کند. از این ۴۰۰ هزار تومان مبلغ ۸۰ هزار تومان به حساب سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی واریز می‌ شود تا برای بهبود و توسعه زیر ساخت‌ ها و همچنین بهینه‌ سازی تأسیسات گردشگری از آن استفاده نمایند. مابقی این مبلغ به حساب دولت واریز می‌ شود.

 

نوع سفر عوارض خروج تعداد سفر مرز
سفر سیاحتی ۴۰۰ هزار تومان بار اول همه مرزها
سفر سیاحتی ۶۰۰ هزار تومان بار دوم همه مرزها
سفر سیاحتی ۸۰۰ هزار تومان بار سوم و مرتبه‌های بعد همه مرزها
حج عمره و تمتع ۱۳۲ هزار تومان بار اول همه مرزها
حج عمره و تمتع ۱۹۸ هزار تومان بار دوم همه مرزها
حج عمره و تمتع ۲۶۴,۰۰۰ تومان بار سوم همه مرزها
زائرین عتبات عالیات ۳۷۵۰۰ هزار تا۱۲۵۰۰ تومان بار اول مرز هوایی و زمینی
زائرین عتبات عالیات ۴۵ هزار تا ۱۵ هزار تومان بار دوم مرز هوایی و زمینی
زائرین عتبات عالیات ۴۵ هزار تا ۱۵ هزار تومان بار سوم مرز هوایی و زمینی

 

نکاتی بیشتر در مورد هزینه عوارض خروج از کشور

همچنین هزینه عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان و ورزشکاران به شرح زیر است:

  • برای مرزنشینان به ترتیب برای بار اول، دوم و سوم و بیشتر برابر است با ۷۵، ۶۰۰ و ۸۰۰ از طریق مرز هوایی و برای بار اول، دوم، سوم و بیشتر به ترتیب برابر است با ۲۵، ۶۰۰ و ۸۰۰ از طریق مرز زمینی و دریایی
  • برای ورزشکاران تیم ملی که مجوز از وزارت ورزش دارند، برای بار اول، دوم و سوم و بیشتر برابر است با ۲۶۴ و تفاوتی در مرز خروجی از کشور ندارد

نکته قابل توجه در مورد هزینه عوارش خروج از کشور این است که تمام افراد بالای ۲ سال باید این هزینه را پرداخت نمایند ولی نکته متمایز آن در سال ۱۴۰۲ این است که زائران سفر اربعین نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور برای عراق ندارند و به عبارتی دیگر رایگان است.

همچنین توجه داشته باشید که سفر به حج برای کشور ما قوانین متفاوتی دارد هر چند در کشور مقصد (عربستان) با دریافت و درخواست ویزا مسافرتی به راحتی می توانید به این کشور

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

روش‌ های گوناگونی برای پرداخت عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲ وجود دارد که شما می‌ توانید هر یک از آن‌ ها را انتخاب کنید. روش اینترنتی جزو بهترین و ساده‌ ترین راه‌ ها برای پرداخت عوارض خروج از کشور است. برخی از اپلیکیشن ها هستند که مسافران با استفاده از آن‌ ها می‌ توانند عوارض خروج را پرداخت کنند. سامانه سداد نیز یکی دیگر از روش‌ هایی است که می‌ توانید از آن استفاده کنید.

 

پرداخت عوارض خروج از کشور از عابر بانک ATM

دستگاه‌ های عابر بانک یا خود پرداز مخصوصی هستند که برای دریافت پول نقد استفاده نمی‌ شوند. این دستگاه‌ ها در داخل فرودگاه‌ ها وجود دارند و مسافران می‌ توانند با استفاده از آن‌ ها عوارض خروج از کشور را پرداخت نمایند.

  • برای کار با این دستگاه، باید ابتدا کارت خود را وارد دستگاه کنید.
  • روی گزینه عوارض خروج از کشور کلیک نمایید
  • بایستی از بین دو گزینه مرز هوایی یا مرز زمینی یک گزینه را انتخاب نمایید
  • در نهایت با توجه به این‌که به سفر زیارتی می‌ روید یا سیاحتی، از بین گزینه‌ های موجود یکی را انتخاب می‌ نمایید.
  • با واردکردن کد ملی و مشاهده شماره موبایل، روی گزینه بله کلیک می‌ کنید و مبلغ قابل پرداخت توسط این دستگاه برداشت می‌ شود.
  • در پایان عملیات، یک شماره پیگیری برای مشتری در قالب یک رسید تراکنش داده می‌ شود.

 

پرداخت عوارض خروج از کشور از بانک ملی

یکی دیگر از روش‌ های پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق سایت بانک ملی و به‌ صورت آنلاین است.

  • برای انجام این کار بایستی از طریق مرورگر وب، وارد سایت بانک ملی شده و گزینه سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور سداد را انتخاب نمایید.
  • در مرحله بعدی ثبت اطلاعات هویتی مانند کد ملی، شماره تماس و ایمیل ضروری است.
  • حالا باید نوع سفر و روش خروج از کشور را انتخاب نمایید.
  • چنانچه سفر شما سیاحتی باشد، گزینه سیاحتی و اگر قصد داشته باشید با هواپیما از کشور خارج شوید، سفر هوایی را انتخاب می‌ کنید.
  • در نهایت نیز مبلغ مربوط به عوارض را مشاهده می‌ نمایید و گزینه پرداخت را انتخاب می‌ کنید.
  • در مرحله آخر باید مبلغ مورد نظر را به‌ صورت آنلاین و از طریق رمز دوم پرداخت نمایید.
  • پس از پرداخت نیز کد پیگیری و رسید آن روی صفحه برای شما قابل‌مشاهده است و می‌ توانید آن را ذخیره نمایید.

 

 پرداخت عوارض خروج از کشور سامانه سداد

  • ورود به سایت سامانه سداد از طریق مرورگر اولین مرحله است که برای پرداخت عوارض با این سامانه انجام دهید.
  • در پایین صفحه، می‌ توانید از بین گزینه‌ های موجود، عوارض خروج از کشور را انتخاب نمایید.
  • شماره تلفن همراه، کد ملی و نوع سفر خودتان را از بین گزینه‌ های موجود انتخاب کنید.
  • حالا پس از تکمیل فیلدهای موجود، نوبت به پرداخت مبلغ مورد نظر می‌ رسد.
  • در نهایت نیز از طریق شماره کارت و رمز دوم، هزینه مورد نظر را پرداخت می‌ کنید و رسید آن را ذخیره می‌ نمایید.

پرداخت عوارض خروج از کشور

مدت‌زمان اعتبار عوارض خروج از کشور

مدت اعتبار مبلغ پرداخت‌ شده به‌ عنوان عوارض خروج از کشور، تنها برای یک سال است؛ یعنی اگر شما در اردیبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۲ عوارض خروج را پرداخت کرده باشید، اما به هر دلیلی سفر شما کنسل شود و نتوانید از کشور خارج شوید تا آخر سال ۱۴۰۲ می‌ توانید از همان رسید پرداخت برای سفرتان استفاده کنید.

 توجه: افرادی هستند که در طول یک سال چند بار از کشور خارج می‌ شوند. برای هر بار خروج از کشور، عوارض خروج برای آن‌ ها به‌ صورت جداگانه محاسبه می‌ شود و هر بار با دفعه قبلی تفاوت دارد.

 

همچنین راه های دیگری نیز برای پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد که به شرح زیر است:

  • از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی بله و ایوا که هر دو این‌ها نرم افزارها به سادگی قابل نصب و استفاده هستند. گزینه پرداخت عوارض را لمس می‌کنید و مراحل آن را پیش می‌برید.
  • از طریق دستگاهی شبیه به عابر بانک که در فرودگاه امام قرار دارد.

مدارک موردنیاز برای پرداخت عوارض خروج از کشور 1402

مدرک خاصی برای پرداخت عوارض خروج از کشور نیاز نیست. دارا بودن یک کارت‌ بانکی و اطلاعات هویتی برای پرداخت این مبلغ کافی است؛ بنابراین شما هر یک از روش‌ های پرداخت را انتخاب کنید، فقط باید اطلاعاتی مانند کد ملی، شماره تماس یا ایمیل خودتان و رمز دوم کارت عابر بانک را بدانید. به همین راحتی می‌ توانید برای پرداخت عوارض اقدام کنید.

توجه: رسید مربوط به پرداخت عوارض خروج از کشور تنها برای شخصی قابل‌استفاده است که هزینه با کارت‌ بانکی او پرداخت‌ شده باشد. در صورتی‌ که این هزینه با نام شما پرداخت‌ نشده، نمی‌ توانید از رسید عوارض خروج برای خودتان استفاده کنید.

همچنین برای پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور باید اطلاعات شخصی مسافر، یک ایمیل فعال و همچنین شماره تماس معتبر در اختیار داشته باشید. برای پرداخت هزینه احتیاج به کارت بانکی فعال دارید و پس از پایان مراحل بهتر از رسید پرداخت خود پرینت بگیرید. البته اگر از انجام سفر خود مطمئن هستید ارائه رسید الکترونیکی کفایت می‌کند، اما اگر به هر دلیلی بلیط هواپیمای شما لغو شود و هزینه عوارض را پرداخت کرده باشید، می‌توانید از آن برای سفرهای بعدی خود استفاده کنید. از این نکته غافل نشوید که عوارض پرداختی شما تا پایان همان سال اعتبار دارد و اگر نتوانید از آن استفاده کنید مراحلی جهت استرداد وجه در وبسایت https://evat.ir قرار دارد و می‌توانید از این طریق نسبت به دریافت وجه پرداختی خود اقدام کنید، استرداد وجه تنها به صاحب حساب کد ملی ثبت شده در سامانه امکان پذیر خواهد بود.

چه کسانی عوارض خروج از کشور پرداخت نمی‌کنند؟

همه افرادی که بخواهند به سفرهای زیارتی یا سیاحتی بروند و از کشور خارج شوند باید عوارض خروج بپردازند؛ اما مانند هر قانونی که دارای استثنا است، افرادی هم هستند که می‌ توانند از معافیت پرداخت عوارض استفاده کنند. در ادامه به استثناها اشاره می‌ کنیم.

  • خدمه پرواز

افرادی که به‌ عنوان خدمه پرواز مشغول به کار هستند، به دلیل اینکه شغل آن‌ ها ایجاب می‌ کند تا مرتب از کشور خارج شوند، نیازی به پرداخت عوارض خروج ندارند. افرادی که در کشتی‌ های مسافربری و تجاری خدمت می‌ کنند نیز نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.

  • دانشجویان

دانشجویانی که موفق به کسب نامه پذیرش از دانشگاه‌ های کشورهای خارجی شده‌ اند، با ارائه مدارک تحصیل خود، از پرداخت عوارض معاف می‌ شوند.

توجه: فاصله مدت‌ زمان رفت‌ و آمد دانشجویان، باید بیشتر از سه ماه باشد تا بتوانند از معافیت استفاده کنند.

  • بیماران

بیمارانی که با تشخیص پزشک معالج و کسب مجوز از شورای پزشکی، برای معالجه و ادامه درمان به کشورهای خارجی سفر می‌ کنند، نیازی نیست عوارض بپردازند. اگر فردی هم به‌عنوان همراه بیمار، او را در طول سفر همراهی کند، از تخفیف مربوط به همراه بیمار استفاده می‌ کند. تخفیف ۴۰ تا ۶۰ درصدی شامل حال این افراد می‌ شود.

  •  مرزنشینان

افرادی که در روستاهای مرزی کشور زندگی می‌ کنند جز استثناها هستند و نیازی به پرداخت عوارض ندارند.

  • افرادی که گذرنامه سیاسی دارند

کسانی که به‌ واسطه دارا بودن گذرنامه سیاسی و یا اقامت در کشور دیگر مرتب از ایران خارج می‌ شوند، جزو افراد معاف از پرداخت عوارض هستند.

استثناهای دیگری هم وجود دارند که ازجمله آن‌ ها می‌ توان به افرادی که از طرف کار و امور اجتماعی موفق به دریافت ویزای کاری شده‌ اند، اشاره کرد. همچنین افرادی که برای زیارت به عتبات عالیات سفر می‌کنند، فقط برای بار اول عوارض پرداخت می‌ نمایند.

آیا عوارض خروج از کشور قابل‌استرداد است؟

استرداد مبلغی که بابت عوارض خروج از کشور پرداخت‌ شده امکان پذیر است؛ اما پرداخت این هزینه شرایطی دارد. در صورتی‌ که به خاطر هر اشتباهی بخواهید مبلغ پرداخت‌ شده را باز پس بگیرید، می‌ توانید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نمایید. در منوی این سایت بخشی به‌عنوان پرداخت و درخواست استرداد وجوه خارج از کشور وجود دارد. پس ‌از انتخاب این گزینه می‌توانید وارد صفحه مربوط به همین عملیات شوید و درخواست خود را ثبت نمایید.

اگر شماره پیگیری رسید پرداختی خود را داشته باشید، کار شما بسیار ساده است. چرا که بخش‌ های مربوط به مشخصات و شماره پیگیری را پر می‌ کنید و پس از وارد کردن شماره‌ حساب، می‌ توانید منتظر باشید تا مبلغ مورد نظر برای شما واریز شود.

نکته: برای باز پس گرفتن مبلغ پرداختی، باید حتماً از روش‌ های آنلاین استفاده کرده باشید. در غیر این صورت مبلغی که پرداخته‌ اید به حساب شما بر نمی‌ گردد. چنانچه با استفاده از دستگاه، عوارض را پرداخت کرده باشید، نمی‌ توانید آن را پس بگیرید.

برخی از نکات مهم هستند که برای استرداد عوارض خروج باید به آن‌ ها توجه داشته باشید.

  • وجه پرداخت‌ شده فقط به حساب شخص مورد نظر واریز می‌ شود؛ بنابر این اگر شما به‌ عنوان سرپرست خانواده از حساب خودتان برای همه اعضای خانواده، عوارض خروج پرداخته‌ اید، حالا نمی‌ توانید کل مبلغ را به حساب خودتان واریز کنید. برای هر کس باید به‌ صورت جداگانه شماره‌حساب ثبت کنید.
  • دارا بودن شماره‌ حساب و شماره شبای فعال برای دریافت مبلغ پرداخت‌ شده ضروری است. توصیه می‌ شود از شماره شبا بانک ملی استفاده کنید.
  • دقت کنید اطلاعات وارد شده صحیح باشد. در غیر این صورت امکان تصحیح آن‌ ها به‌ هیچ‌ وجه وجود ندارد.
  • ایمیلی که وارد می‌ کنید معتبر و فعال باشد.
  • ارائه شماره تلفن همراه فعال ضروری است. چرا که نتیجه پرداخت ها و واریزی‌ ها از طریق پیامک به همین شماره ارسال خواهد شد.
  • نگهداری شماره پیگیری مربوط به رسید پرداخت عوارض خروج، ضروری است. چرا که باید برای استرداد وجه این شماره را وارد نمایید.

 

نرخ عوارض خروج از کشور در سال 1401 چقدر است؟

نرخ عوارض خروج از کشور مانند تمامی هزینه‌های داخل کشور از تورم مصون نمانده و هرچند سال یکبار شاهد افزایش آن هستیم که این افزایش قیمت در سال‌های اخیر با حاشیه‌های فراوانی نیز همراه بوده. ماهیت این عوارض از سال 1398 دست‌خوش تغییراتی شد که مورد توجه رسانه‌ها و مطبوعات قرار گرفت. عوارض خروج از کشور در این سال طبق مصوبه هیات دولت دیگر به حساب شهرداری واریز نمی‎‌شود و مستقیما به حساب دولت واریز می‌شود. مبلغ اندکی از آن به حساب وزارت گردشگری واریز می‌شود و مابقی آن صرف به‌سازی و تجهیز کردن روستاهای مرزی می‌شود! همچنین این مبلغ به صورت رسمی تحت عنوان مالیات خروج از کشور از ایرانیان دریافت می‌شود ولی نام آن همچنان بین مردم همان عوارض است.

میزان مالیات، بسته به نوع سفر شما متفاوت خواهد بود. این مبلغ نوعی اجازه حکومتی است که به شما مجوز خروج از کشور را می‌دهد و در اجبار آن همین بس که تمامی افراد حتی نوزادان زیر دو سال هم مشمول پرداخت این مبلغ هستند. جدولی که در ادامه می‌بینید، اطلاعاتی از میزان مبلغ پرداختی و تعداد دفعات خروج از کشور خدمتتان ارائه می‌کند.

نرخ عوارض خروج از کشور

قوانین عوارض خروج از کشور چیست؟

دربازه‌ای که هموطنان ما برای ایام اربعین به کشور عراق سفر می‌کنند به طور کلی مبلغ عوارض خروج از کشور متفاوت از سایر ایام سال است.

طبق آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی تمامی بازیکن‌های تیم‌های ملی ایران که مجوز خروج از کشور را با تایید وزارت ورزش و جوانان دارند تنها یک‌بار در سال موظف به پرداخت عوارض یا مالیات خروج از کشور هستند.

 

سخن آخر

جمهوری اسلامی ایران قانون اخذ عوارض خروج از کشور را در سال 1364 تصویب کرد. به طور کلی هر شهروند ایرانی که قصد سفر خارجی را داشته باشد بین 400 تا 800 هزارتومان را باید به عنوان مالیات یا عوارض خروج از کشور به دولت بپردازد. درآمد دولت در سال 1400 از این عوارض‌ها 110 میلیارد تومان بوده است. شایان ذکر است که این قانون در بسیاری از کشورهای دنیا وجود ندارد.

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ برای سفرهای عادی اول ۴۰۰ هزار تومان است. در سفرهای عادی دوم و سوم باید به ترتیب مبلغ ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنید.

برای سفرهای حج تمتع و عمره هم به ترتیب ۱۳۲ هزار تومان، ۱۹۸ هزار تومان و ۲۶۴ هزار تومان است.

مدت زمان اعتبار پرداخت عوارض خروج از کشور در هر سال، به اندازه طول همان سال است.یعنی اگر در یک ماه عوارضی پرداخت کرده باشید و به هر علتی سفر شما کنسل شود، تا پایان سال امکان استفاه از پرداختی همان عوارضی را خواهید داشت.

مبلغ عوارض خروج از کشور برای بار اول ۴۰۰ هزار تومان است.

همه افرادی که قصد داشته باشند از طریق مرزهای زمینی یا هوایی از خاک شور خارج شوند، باید عوارض بپردازند. این مبلغ برای نوزادان و بزرگ‌سالان یکسان است.

مبلغ عوارض خروج از کشور برای کودکان و بزرگ‌سالان یکسان است. این مبلغ در سال جاری ۴۰۰ هزار تومان تعیین‌شده است.

بیماران، دانشجویان، افرادی که جزو خدمه پرواز هستند، افرادی که گذرنامه سیاسی دارند، مرزنشینان و ... نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق عابر بانک، سامانه سداد و برخی از اپلیکیشن های دیگر مانند ایوا و بله نیز امکان پذیر است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید