عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است؟

از سفر بدانید
عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چقدر است؟

از جمله مدارک خروج از مرزهای کشور می توان به پاسپورت، ویزا، ارز خارجی، پرداخت عوارض خروج از کشور و … اشاره کرد. بنابراین شما تنها با داشتن پاسپورت یا درخواست ویزا مسافرتی نمی توانید از کشور خارج شوید و برای خروج از کشور باید هزینه خروج از کشور را پرداخت نمایید. اما افزایش قیمت عوارض خروج از‌کشور در سال‌های اخیر، آن را به موضوعی سوال برانگیز تبدیل کرده است و باعث شده توجه بسیاری به این موضوع جلب شود که عوارض خروج از کشور چیست؟ چقدر است و چرا موظف به پرداخت آن هستیم؟ این دغدغه بسیاری از مسافران به خارج از کشور است.

عوارض خروج از کشور چیست؟

وقتی صحبت از سفرهای خارجی و خرید بلیط هواپیما خارجی می‌شود، موضوع پرداخت عوارض خروج از کشور هم به میان می‌آید. عوارض خروج از‌کشور به مبلغی گفته می‌‌شود که هر مسافر هنگام خارج شدن از کشور باید به حساب دولت واریز کند. تمام مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند، چه نوزاد باشند، چه بزرگسال، بایستی مبلغی را به‌ عنوان عوارض خروج از کشور بپردازند. البته استثناهایی وجود دارد که باعث می‌ شود برخی افراد از پرداخت عوارض خروجی معاف باشند.

این قانون اولین بار در سال ۱۳۹۸ تصویب شد و پس‌ از آن هرکس که قصد داشت به‌ صورت زمینی یا هوایی کشور را ترک کند، ملزم به پرداخت این عوارض شد. هزینه مربوط به عوارض خروج از‌کشور مرتب در حال تغییر است و هر سال بر اساس قوانین جدید تعیین می‌ شود.

عوارض خروج از کشور

چرا عوارض خروج از کشور پرداخت می‌کنیم؟

عوارض خروج از‌ کشور یک نوع مالیات است و مسافرانی که توانایی پرداخت هزینه‌‌های سفر به خارج از کشور را داشته باشند، بایستی مالیات سفر خود را به دولت بدهند. البته گفته می‌‌شود بخشی از این مبلغ به حساب سازمان گردشگری ایران واریز می‌‌شود تا از آن برای بازسازی مرزهای کشور استفاده شود.

به‌ طور کلی این مبلغ حکم مالیات سفر را دارد. برخی از کشورهای خارجی مانند کشور اتریش، استرالیا و کامبوج نیز چنین قوانینی دارند و از مسافران عوارض خروج دریافت می‌ کنند.

ما با کلمه عوارض یا عوارضی در مسافرت‌های بین شهری آشنایی داریم، اما عوارض خروج از کشور داستان متفاوتی دارد. در سال ۱۳۶۴ که ایران درگیر جنگ تحمیلی بود این قانون را جهت بهبود وضعیت اقتصادی تصویب شد. به این ترتیب که هر فرد با گذرنامه ایرانی در هنگام خروج از کشور باید هزینه‌ای بابت عوارض پرداخت کند، اما با اتخاذ سیاست‌های جدید مبنی بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری این عوارض تا به امروز از ایرانیان اخذ می‌شود. البته ناگفته نماند که این عوارض در بسیاری از کشورها به صورت مبلغی جزئی بر روی بلیت هواپیما اعمال می‌شود، اما ایران و ترکیه جزو کشورهایی هستند که این مبلغ را جداگانه از شهروندان خود دریافت می‌کنند.

پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ چگونه است؟

اگر به دلایل مختلف تجاری، تفریحی، درمانی و غیره از کشور خارج شده باشید احتمالا عوارض خروج از کشور را پرداخت کرده‌اید. سوالات زیادی در رابطه با نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور ممکن است برایتان ایجاد شود که پیدا کردن جوابشان کار دشواری نیست. عوارض خروج از‌کشور برای مسافران و مهاجران هر ساله توسط دولت در لایحه بودجه تنظیم و تعریف می‌شود، بر این اساس کسانی که قصد خروج از کشور را دارند باید مبلغی به عنوان درآمد حاصل از خروج به دولت پرداخت کنند. 

عوارض خروج از کشور کودکان

تفاوتی بین عوارض خروج کشور کودکان و نوزادان با سایر مسافران وجود ندارد و نرخ آن با عوارض خروج از کشور زمینی برای بزرگسالان برابر است. این عوارض بر ازای هر فرد با کد‌ملی و بلیط پرواز تعیین می‌شود و پرداخت آن به صورت آنلاین و حضوری امکان‌پذیر است.  

باید بدانید که این عوارض برای سفرهای هوایی، زمینی و دریایی محاسبه می‌شود و پرداخت آن برای افراد زیر دو سال ضروری است. قابل ذکر است عوارض خروج کشور به هزینه‌ای اطلاق می‌شود که به شهرداری پرداخته می‌شود. عوارض خروج کشور به حساب‌ شهرداری واریز می‌شود و بر اساس مصوبه بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به عنوان مالیات خروج از کشور به دولت واریز می‌شود. 

همچنین بخشی از مبلغ عوارض کشور به سازمان گردشگری و بخشی به روستا‌های مرزی کشور پرداخته می‌شود‌. اما عوارض خروج کشور هر ساله تغییر می‌کند، اگر قصد دارید به خارج از کشور سفر کنید حتما آخرین قوانین مربوط به پرداخت عوارض خروج کشور را مطالعه کنید. به عنوان مثال تا چند سال، قبل کودکان زیر هفت‌سال از پرداخت عوارض معاف بودند و بعد از تغییر این قوانین این عوارض پرداختی تغییر کرد. 

عوارض خروج از کشور کودکان

سهم میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی از عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳

براساس جزئیات لایحه‌ بودجه سال ۱۴۰۳ سهم میراث فرهنگی و صنایع ‌دستی از عوارض خروج کشور ۳ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان است و برای محل درآمدهای خروج از کشور در نظر گرفته شده است. از عوارض خروج کشور مبلغ ۸۰ هزار تومان برای توسعه زیر ساخت‌ها و تاسیسات گردشگری در بخش فرهنگی و صنایع دستی اختصاص دارد. 

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ تقریبا ۳۰ درصد افزایش داشته است و در سال ۱۴۰۳ برای اولین خروج از کشور باید مبلغ ۵۲۰ تومان پرداخت کنید.

نکاتی بیشتر در مورد هزینه عوارض خروج از کشور

همچنین هزینه عوارض خروج کشور برای مرزنشینان و ورزشکاران به شرح زیر است:

  • مرزنشینان کشور به افرادی اطلاق می‌شود که شماره شناسنامه و کدپستی آن‌ها در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت شده باشد. این افراد که در روستاهای مرزی کشور زندگی می‌کنند، تنها کافی است یک بار در طول سال عوارض خروج از کشور پرداخت کنند.
  • برای ورزشکاران تیم ملی که مجوز از وزارت ورزش دارند، برای بار اول، دوم و سوم و بیشتر برابر است با ۲۶۴ و تفاوتی در مرز خروجی از کشور ندارد

نکته قابل توجه در مورد هزینه عوارش خروج از کشور این است که تمام افراد بالای ۲ سال باید این هزینه را پرداخت نمایند ولی نکته متمایز آن در سال ۱۴۰۳ این است که زائران سفر اربعین نیازی به پرداخت عوارض خروج کشور برای عراق ندارند و به عبارتی دیگر رایگان است.

همچنین توجه داشته باشید که سفر به حج برای کشور ما قوانین متفاوتی دارد هر چند در کشور مقصد (عربستان) با دریافت و درخواست ویزا مسافرتی به راحتی می توانید به این کشور

مدارک مورد نیاز برای پرداخت عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳

مدرک خاصی برای پرداخت عوارض خروج کشور نیاز نیست. دارا بودن یک کارت‌ بانکی و اطلاعات هویتی برای پرداخت این مبلغ کافی است؛ بنابراین شما هر یک از روش‌ های پرداخت را انتخاب کنید، فقط باید اطلاعاتی مانند کد ملی، شماره تماس یا ایمیل خودتان و رمز دوم کارت عابر بانک را بدانید. به همین راحتی می‌ توانید برای پرداخت عوارض اقدام کنید.

توجه: رسید مربوط به پرداخت عوارض خروج از کشور تنها برای شخصی قابل‌استفاده است که هزینه با کارت‌ بانکی او پرداخت‌ شده باشد. در صورتی‌ که این هزینه با نام شما پرداخت‌ نشده، نمی‌ توانید از رسید عوارض خروج برای خودتان استفاده کنید.

همچنین برای پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور باید اطلاعات شخصی مسافر، یک ایمیل فعال و همچنین شماره تماس معتبر در اختیار داشته باشید. برای پرداخت هزینه احتیاج به کارت بانکی فعال دارید و پس از پایان مراحل بهتر از رسید پرداخت خود پرینت بگیرید. البته اگر از انجام سفر خود مطمئن هستید ارائه رسید الکترونیکی کفایت می‌کند، اما اگر به هر دلیلی بلیط هواپیما شما لغو شود و هزینه عوارض را پرداخت کرده باشید، می‌توانید از آن برای سفرهای بعدی خود استفاده کنید. از این نکته غافل نشوید که عوارض پرداختی شما تا پایان همان سال اعتبار دارد و اگر نتوانید از آن استفاده کنید مراحلی جهت استرداد وجه در وبسایت https://evat.ir قرار دارد و می‌توانید از این طریق نسبت به دریافت وجه پرداختی خود اقدام کنید، استرداد وجه تنها به صاحب حساب کد ملی ثبت شده در سامانه امکان پذیر خواهد بود.

پرداخت عوارض خروج از کشور

تخفیف عوارض خروج از کشور

براساس قوانین تعیین شده در مصوبه مجلس عوارض خروج از کشور با توجه به سفر زمینی، هوایی و دریایی تعیین می‌شود. برای افراد از جمله ورزشکاران، مرزنشینان و مسافران زیارتی تخفیفی در نظر گرفته شده است. ورزشکاران تیم ملی که مجوز وزارت ورزش دارند، مشمول تخفیف عوارض خروج از‌کشور به مبلغ ۲۶۴ هزار تومان می‌شوند. 

زائرین حج تمتع و عمره مشمول تخفیف می‌شود و برای سفر اول، دوم و سوم به ترتیب ۱۳۲، ۱۹۸ و ۲۶۴ هزار تومان است. بر اساس قانون خروج از کشور برای چند گروه از افراد معاف از تخفیف عوارض در نظر گرفته شده است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • خدمه پرواز با کشتی‌های مسافربری و تجاری 
  • دانشجویان محصل در کشورهای دیگر در فاصله بیشتر از سه ماه با رفت و آمد به کشور 
  • زائرین اربعین حسینی 
  • افرادی که مقیم خارج از کشور هستند و سابقه کار در وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی را دارند. 
  • جانبازان جنگ تحمیلی و بیمارانی که از شورای پزشکی مجوز درمان در خارج از کشور  دارند.
  • جانبازان جنگ تحمیلی و بیمارانی که از شورای پزشکی مجوز درمان از خارج از کشور را دارند. همراهان بیماران بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از تخفیف عوارض خروج کشور بهره‌مند خواهند شد. 
  • افراد دارای گذرنامه سیاسی 

اگر جزو این گروه از افراد هستید، می‌توانید بدون نیاز به پرداخت مبلغ عوارض از کشور خارج شوید. 

تخفیف عوارض خروج

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

روش‌ های گوناگونی برای پرداخت عوارض خروج از‌کشور در سال ۱۴۰۳ وجود دارد که شما می‌ توانید هر یک از آن‌ ها را انتخاب کنید. روش اینترنتی جزو بهترین و ساده‌ ترین راه‌ ها برای پرداخت عوارض خروج از کشور است. برخی از اپلیکیشن ها هستند که مسافران با استفاده از آن‌ ها می‌ توانند عوارض خروج را پرداخت کنند. سامانه سداد نیز یکی دیگر از روش‌ هایی است که می‌ توانید از آن استفاده کنید.

پرداخت عوارض خروج از کشور از عابر بانک ATM

دستگاه‌ های عابر بانک یا خود پرداز مخصوصی هستند که برای دریافت پول نقد استفاده نمی‌ شوند. این دستگاه‌ ها در داخل فرودگاه‌ ها وجود دارند و مسافران می‌ توانند با استفاده از آن‌ ها عوارض خروج کشور را پرداخت نمایند.

  • برای کار با این دستگاه، باید ابتدا کارت خود را وارد دستگاه کنید.
  • روی گزینه عوارض خروج از کشور کلیک نمایید
  • بایستی از بین دو گزینه مرز هوایی یا مرز زمینی یک گزینه را انتخاب نمایید
  • در نهایت با توجه به این‌که به سفر زیارتی می‌ روید یا سیاحتی، از بین گزینه‌ های موجود یکی را انتخاب می‌ نمایید.
  • با واردکردن کد ملی و مشاهده شماره موبایل، روی گزینه بله کلیک می‌ کنید و مبلغ قابل پرداخت توسط این دستگاه برداشت می‌ شود.
  • در پایان عملیات، یک شماره پیگیری برای مشتری در قالب یک رسید تراکنش داده می‌ شود.

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق بانک ملی

یکی دیگر از روش‌ های پرداخت عوارض خروج از‌کشور از طریق سایت بانک ملی و به‌ صورت آنلاین است.

  • برای انجام این کار بایستی از طریق مرورگر وب، وارد سایت بانک ملی شده و گزینه سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور سداد را انتخاب نمایید.
  • در مرحله بعدی ثبت اطلاعات هویتی مانند کد ملی، شماره تماس و ایمیل ضروری است.
  • حالا باید نوع سفر و روش خروج از کشور را انتخاب نمایید.
  • چنانچه سفر شما سیاحتی باشد، گزینه سیاحتی و اگر قصد داشته باشید با هواپیما از کشور خارج شوید، سفر هوایی را انتخاب می‌ کنید.
  • در نهایت نیز مبلغ مربوط به عوارض را مشاهده می‌ نمایید و گزینه پرداخت را انتخاب می‌ کنید.
  • در مرحله آخر باید مبلغ مورد نظر را به‌ صورت آنلاین و از طریق رمز دوم پرداخت نمایید.
  • پس از پرداخت نیز کد پیگیری و رسید آن روی صفحه برای شما قابل‌مشاهده است و می‌ توانید آن را ذخیره نمایید.

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق بانک ملی

 پرداخت عوارض خروج از کشور سامانه سداد

  • ورود به سایت سامانه سداد از طریق مرورگر اولین مرحله است که برای پرداخت عوارض با این سامانه انجام دهید.
  • در پایین صفحه، می‌ توانید از بین گزینه‌ های موجود، عوارض خروج از کشور را انتخاب نمایید.
  • شماره تلفن همراه، کد ملی و نوع سفر خودتان را از بین گزینه‌ های موجود انتخاب کنید.
  • حالا پس از تکمیل فیلدهای موجود، نوبت به پرداخت مبلغ مورد نظر می‌ رسد.
  • در نهایت نیز از طریق شماره کارت و رمز دوم، هزینه مورد نظر را پرداخت می‌ کنید و رسید آن را ذخیره می‌ نمایید.

پرداخت عوارض خروج از کشور

مدت‌ زمان اعتبار عوارض خروج از کشور

مدت اعتبار مبلغ پرداخت‌ شده به‌ عنوان عوارض خروج از‌کشور، تنها برای یک سال است؛ یعنی اگر شما در اردیبهشت‌ ماه سال ۱۴۰۳ عوارض خروج را پرداخت کرده باشید، اما به هر دلیلی سفر شما کنسل شود و نتوانید از کشور خارج شوید تا آخر سال ۱۴۰۳ می‌ توانید از همان رسید پرداخت برای سفرتان استفاده کنید.

 توجه: افرادی هستند که در طول یک سال چند بار از کشور خارج می‌ شوند. برای هر بار خروج از کشور، عوارض خروج برای آن‌ ها به‌ صورت جداگانه محاسبه می‌ شود و هر بار با دفعه قبلی تفاوت دارد.

همچنین راه های دیگری نیز برای پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد که به شرح زیر است:

  • از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی بله و ایوا که هر دو این‌ها نرم افزارها به سادگی قابل نصب و استفاده هستند. گزینه پرداخت عوارض را لمس می‌کنید و مراحل آن را پیش می‌برید.
  • از طریق دستگاهی شبیه به عابر بانک که در فرودگاه امام قرار دارد.

نکات تکمیلی پرداخت عوارض خروج از کشور

پرداخت عوارض خروج از‌کشور نکاتی دارد که باید در نظر گرفت تا فرایند خروج از کشور به‌درستی انجام شود. این نکات شامل موارد زیر است:

آیا نگه داشتن رسید پرداخت فیزیکی عوارض خروج ضروری است؟

پرداخت عوارض خروج از کشور در سیستم ثبت می‌شود و نیاز به نگه داشتن رسید پرداخت فیزیکی خروج نیست ولی برای اطمینان بیشتر از عوارض می‌توانید تصویر رسید پرداخت در گوشی یا پرینت خود به همراه داشته باشید. 

رسید پرداخت فیزیکی عوارض خروج از‌کشور تا پایان سال جاری معتبر است، اگر مسافری در زمان واریز وجه عوارض خروج از کشور موفق پرداخته است، می‌تواند رسید پرداختی و شماره پیگیری پرداخت را نگه دارد و در سفرهای بعدی از آن استفاده کند. 

نکات تکمیلی پرداخت عوارض خروج از کشور

مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور

مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند می‌توانند مدت‌ها قبل از سفر این هزینه را پرداخت کنند به شرطی که سفرش به سال بعد موکول نشود. حداکثر پیش از نیم ساعت از سفر اقدام به پرداخت عوارض کنند. عوارض خروج از کشور به مقصد ترکیه و دبی از این قاعده مستثنا نیست اگر قصد سفر با تور دبی را دارید نیاز نیست مبلغ زیادی بپردازید. 

عوارض خروج کشور فقط شامل شهروندانی که پاسپورت ایرانی دارند، اتباع ساکن ایران مانند افغانستانی‌ها باید قبل از سفر خارجی از مبدا ایران به پلیس‌های مستقر در فرودگاه مراجعه کنند تا گذرنامه نامه آن‌ها بررسی شود. در صورت تایید وضعیت و بررسی اتباع ساکن می‌توانند با تعرفه‌های شهروندان ایرانی عوارض خارج از کشور را پرداخت کنند.   

تا کی فرصت پرداخت داریم؟

زمان پرداخت عوارض خروج از کشور، حداکثر ۳۰ دقیقه پیش اقدام به سفر است. با توجه به این‌ که فرصت پرداخت عوارض خروج از‌کشور زیاد است؛ ولی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این کار را به عقب نیندازید و در اولین فرصت اقدام کنید. زیرا ممکن است با ایجاد شرایط خاص دریافت این برگه به تعویق بیفتد و پرواز شما نیز با مشکل روبه‌رو شود. 

استعلام پرداخت عوارض خروج از کشور

افرادی که می‌خواهند عوارض خروج از‌کشور را پرداخت‌ کنند می‌توانند به صورت آنلاین پرداخت خود را انجام دهند. برای استعلام کافیست وارد سامانه اینترنتی سداد در قسمت خدمات شوید و روی پرداخت عوارض خروج کلیک کنند. در صفحه بعدی با انتخاب گزینه پیگیری پرداخت و وارد کردن اطلاعات استعلام پرداخت عوارض خروج از کشور خود را دریافت کنند. 

استعلام پرداخت عوارض خروج از کشور

چه کسانی عوارض خروج از کشور پرداخت نمی‌کنند؟

همه افرادی که بخواهند به سفرهای زیارتی یا سیاحتی بروند و از کشور خارج شوند باید عوارض خروج بپردازند؛ اما مانند هر قانونی که دارای استثنا است، افرادی هم هستند که می‌ توانند از معافیت پرداخت عوارض استفاده کنند. در ادامه به استثناها اشاره می‌ کنیم.

  • خدمه پرواز

افرادی که به‌ عنوان خدمه پرواز مشغول به کار هستند، به دلیل اینکه شغل آن‌ ها ایجاب می‌ کند تا مرتب از کشور خارج شوند، نیازی به پرداخت عوارض خروج ندارند. افرادی که در کشتی‌ های مسافربری و تجاری خدمت می‌ کنند نیز نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.

  • دانشجویان

دانشجویانی که موفق به کسب نامه پذیرش از دانشگاه‌ های کشورهای خارجی شده‌ اند، با ارائه مدارک تحصیل خود، از پرداخت عوارض معاف می‌ شوند.

توجه: فاصله مدت‌ زمان رفت‌ و آمد دانشجویان، باید بیشتر از سه ماه باشد تا بتوانند از معافیت استفاده کنند.

  • بیماران

بیمارانی که با تشخیص پزشک معالج و کسب مجوز از شورای پزشکی، برای معالجه و ادامه درمان به کشورهای خارجی سفر می‌ کنند، نیازی نیست عوارض بپردازند. اگر فردی هم به‌عنوان همراه بیمار، او را در طول سفر همراهی کند، از تخفیف مربوط به همراه بیمار استفاده می‌ کند. تخفیف ۴۰ تا ۶۰ درصدی شامل حال این افراد می‌ شود.

  •  مرزنشینان

افرادی که در روستاهای مرزی کشور زندگی می‌ کنند جز استثناها هستند و نیازی به پرداخت عوارض ندارند.

  • افرادی که گذرنامه سیاسی دارند

کسانی که به‌ واسطه دارا بودن گذرنامه سیاسی و یا اقامت در کشور دیگر مرتب از ایران خارج می‌ شوند، جزو افراد معاف از پرداخت عوارض هستند.

استثناهای دیگری هم وجود دارند که ازجمله آن‌ ها می‌ توان به افرادی که از طرف کار و امور اجتماعی موفق به دریافت ویزای کاری شده‌ اند، اشاره کرد. همچنین افرادی که برای زیارت به عتبات عالیات سفر می‌کنند، فقط برای بار اول عوارض پرداخت می‌ نمایند.

آیا عوارض خروج از کشور قابل‌ استرداد است؟

آیا عوارض خروج از کشور قابل‌ استرداد است؟

استرداد مبلغی که بابت عوارض خروج از کشور پرداخت‌ شده امکان پذیر است؛ اما پرداخت این هزینه شرایطی دارد. در صورتی‌ که به خاطر هر اشتباهی بخواهید مبلغ پرداخت‌ شده را باز پس بگیرید، می‌ توانید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نمایید. در منوی این سایت بخشی به‌عنوان پرداخت و درخواست استرداد وجوه خارج از کشور وجود دارد. پس ‌از انتخاب این گزینه می‌توانید وارد صفحه مربوط به همین عملیات شوید و درخواست خود را ثبت نمایید.

اگر شماره پیگیری رسید پرداختی خود را داشته باشید، کار شما بسیار ساده است. چرا که بخش‌ های مربوط به مشخصات و شماره پیگیری را پر می‌ کنید و پس از وارد کردن شماره‌ حساب، می‌ توانید منتظر باشید تا مبلغ مورد نظر برای شما واریز شود.

نکته: برای باز پس گرفتن مبلغ پرداختی، باید حتماً از روش‌ های آنلاین استفاده کرده باشید. در غیر این صورت مبلغی که پرداخته‌ اید به حساب شما بر نمی‌ گردد. چنانچه با استفاده از دستگاه، عوارض را پرداخت کرده باشید، نمی‌ توانید آن را پس بگیرید.

برخی از نکات مهم هستند که برای استرداد عوارض خروج باید به آن‌ ها توجه داشته باشید.

  • وجه پرداخت‌ شده فقط به حساب شخص مورد نظر واریز می‌ شود؛ بنابر این اگر شما به‌ عنوان سرپرست خانواده از حساب خودتان برای همه اعضای خانواده، عوارض خروج پرداخته‌ اید، حالا نمی‌ توانید کل مبلغ را به حساب خودتان واریز کنید. برای هر کس باید به‌ صورت جداگانه شماره‌حساب ثبت کنید.
  • دارا بودن شماره‌ حساب و شماره شبای فعال برای دریافت مبلغ پرداخت‌ شده ضروری است. توصیه می‌ شود از شماره شبا بانک ملی استفاده کنید.
  • دقت کنید اطلاعات وارد شده صحیح باشد. در غیر این صورت امکان تصحیح آن‌ ها به‌ هیچ‌ وجه وجود ندارد.
  • ایمیلی که وارد می‌ کنید معتبر و فعال باشد.
  • ارائه شماره تلفن همراه فعال ضروری است. چرا که نتیجه پرداخت ها و واریزی‌ ها از طریق پیامک به همین شماره ارسال خواهد شد.
  • نگهداری شماره پیگیری مربوط به رسید پرداخت عوارض خروج، ضروری است. چرا که باید برای استرداد وجه این شماره را وارد نمایید.

آیا عوارض خروج از کشور شامل اتباع ساکن ایران می‌شود؟ 

اتباع ساکن ایران برای سفر به کشورهای خارجی در صورتی که گذرنامه ایرانی داشته باشند باید عوارض خروج کشور پرداخت کنند. شیوه سفر خارجی در پرداخت عوارض خروج از‌کشور نقشی ندارد تمام مسافرانی که راه‌های زمینی، دریایی و هوایی اقدام به سفر می‌کنند باید مبلغی را به عنوان عوارض پرداخت کنند.

نرخ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

هزینه عوارض خروج از‌کشور نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. در تعیین این هزینه، فاکتورهایی مانند تعداد دفعات سفر برون‌مرزی، نوع مرز (هوایی، زمینی یا دریایی) و نوع سفر (زیارتی، سیاحتی و کاری) تأثیرگذار هستند. طبق مصوبه جدید، هزینه عوارض خروج برای سفر دوم ۵۰ درصد و برای سفر سوم ۱۰۰ درصد بیشتر از هزینه عوارض خروج سفر اول خواهد بود.

نوع سفر سفر اول (ریال) سفر دوم (ریال) سوم به بعد (ریال) نوع مرز
مسافرین عادی ۵,۲۰۰,۰۰۰ ۷,۸۰۰,۰۰۰ آدرس مرزهای هوایی، زمینی و دریایی
زائرین حج تمتع و عمره ۱,۷۲۰,۰۰۰ ۱,۷۲۰,۰۰۰ ۱,۷۲۰,۰۰۰ مرزهای هوایی، زمینی و دریایی
زائرین عتبات و عالیات ۴۵۰,۰۰۰۱۵۰,۰۰۰ ۴۵۰,۰۰۰۱۵۰,۰۰۰ ۴۵۰,۰۰۰۱۵۰,۰۰۰ مرز هواییمرز زمینی و دریایی
مرزنشینان ۷۵۰,۰۰۰۲۵۰,۰۰۰ ۶,۰۰۰,۰۰۰۶,۰۰۰,۰۰۰ ۸,۰۰۰,۰۰۰۸,۰۰۰,۰۰۰ مرز هواییمرز زمینی و دریایی
ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش ۲,۶۴۰,۰۰۰ ۲,۶۴۰,۰۰۰ ۲,۶۴۰,۰۰۰ مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

هزینه عوارض خروج ایران در مقایسه با سایر کشورهای خارجی

عوارض خروج ایران به صورت سالانه بر اساس پیشنهاد دولت و تصویب مجلس تغییر می‌کند. عوارض خروج ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار کم و ناچیز است. در لایحه پیشنهادی دولت برای تامین بودجه سال ۱۳۹۷ پیش بینی شده است که این عوارض برای سفر اول ۲۲۰ هزار تومان، سفر دوم ۳۳۰ هزار تومن و سفر سوم ۴۴۰ هزار تومان باشد. 

این لایحه پیشنهادی است که برای اجرایی شدن نیاز به تصویب مجلس دارد و اگر این مبلغ به تصویب مجلس برسد ۴۴۰ هزار تومان معادل ۱۰۵ دلار است. عوارض خروج از کشور در اغلب دنیا مانند ایران ثابت نیست بسته به نوع سفر، مسافتی که از کشور دور می‌شوید، سطح و قیمت بلیط تغییر می‌کند. 

عوارض برخی از کشورها به ترتیب گران و ارزان‌ عبارتند ‌از:

  • فیجی: 125 دلار
  • پاناما: 60 دلار
  • سری لانکا: 46 دلار
  • استرالیا: 45 دلار
  • لبنان: 40 تا 100 دلار
  • هوندوراس: 37 دلار
  • جامائیکا: 35 دلار
  • کاستاریکا: 29 دلار
  • کوبا: 25 دلار
  • مکزیک: 25 دلار
  • عربستان: 23 دلار
  • تایلند: 22 دلار
  • اندونزی: 17 دلار
  • چین: 16 دلار
  • آلمان: 10 تا 63 دلار
  • اتریش: 8 تا 39 دلار
  • ترکیه: 6 دلار
  • مصر: 5 دلار
  • بنگلادش: 4 دلار
  • مالزی: 1 تا 16 دلار

عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ در ایران

قوانین عوارض خروج از کشور چیست؟

دربازه‌ای که هموطنان ما برای ایام اربعین به کشور عراق سفر می‌کنند به طور کلی مبلغ عوارض خروج از کشور متفاوت از سایر ایام سال است.

طبق آخرین مصوبات مجلس شورای اسلامی تمامی بازیکن‌های تیم‌های ملی ایران که مجوز خروج از کشور را با تایید وزارت ورزش و جوانان دارند تنها یک‌بار در سال موظف به پرداخت عوارض یا مالیات خروج از کشور هستند.

پرداخت اشتباه عوارض خروج از کشور

اگر هنگام پرداخت عوارض خروج از‌کشور مرتکب اشتباه شدید به راحتی با مراجعه به سایت‌های معتبر مانند سازمان امور مالیاتی می‌توانید اقدام به استرداد وجه کنید. 

اگر در زمان پرداخت عوارض خروج اشتباه کید و مبلغ بیشتری پرداخت نموده‌اید، امکان بازگشت وجه اضافی وجود دارد. توجه کنید که گاهی اوقات سفرتان لغو می‌شود در این صورت مبلغ پرداختی شما از بین نمی‌رود و شما فرصت دارید تا پایان سال از عوارض پرداختی برای سفرهای بعدی خود استفاده کنید.

سخن آخر

جمهوری اسلامی ایران قانون اخذ عوارض خروج از‌کشور را در سال 1364 تصویب کرد. به طور کلی هر شهروند ایرانی که قصد سفر خارجی را داشته باشد بین 400 تا 800 هزارتومان را باید به عنوان مالیات یا عوارض خروج از کشور به دولت بپردازد. درآمد دولت در سال 1400 از این عوارض‌ها 110 میلیارد تومان بوده است. شایان ذکر است که این قانون در بسیاری از کشورهای دنیا وجود ندارد.

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ برای سفر سیاحتی اول ۵۲۰ هزار تومان، سفر سیاحتی دوم ۷۸۰ هزار تومان است.

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ برای سفرهای عادی اول ۴۰۰ هزار تومان است. در سفرهای عادی دوم و سوم باید به ترتیب مبلغ ۶۰۰ هزار تومان و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنید.

برای سفرهای حج تمتع و عمره هم به ترتیب ۱۳۲ هزار تومان، ۱۹۸ هزار تومان و ۲۶۴ هزار تومان است.

مدت زمان اعتبار پرداخت عوارض خروج از کشور در هر سال، به اندازه طول همان سال است.یعنی اگر در یک ماه عوارضی پرداخت کرده باشید و به هر علتی سفر شما کنسل شود، تا پایان سال امکان استفاه از پرداختی همان عوارضی را خواهید داشت.

مبلغ عوارض خروج از کشور برای بار اول ۴۰۰ هزار تومان است.

همه افرادی که قصد داشته باشند از طریق مرزهای زمینی یا هوایی از خاک شور خارج شوند، باید عوارض بپردازند. این مبلغ برای نوزادان و بزرگ‌سالان یکسان است.

مبلغ عوارض خروج از کشور برای کودکان و بزرگ‌سالان یکسان است. این مبلغ در سال جاری ۴۰۰ هزار تومان تعیین‌شده است.

بیماران، دانشجویان، افرادی که جزو خدمه پرواز هستند، افرادی که گذرنامه سیاسی دارند، مرزنشینان و ... نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق عابر بانک، سامانه سداد و برخی از اپلیکیشن های دیگر مانند ایوا و بله نیز امکان پذیر است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید