ایران به کدام کشورها پرواز مستقیم دارد؟

ایران به کدام کشورها پرواز مستقیم دارد؟

از سفر بدانید

با شیوع ویروس کرونا در سال 2019 بسیاری از کشورهای جهان محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را بر پروازهای ورودی و خروجی اعمال کردند. اما پس از مدتی با بهبود وضعیت کرونا و تولید واکسن‌های خارجی متعدد برای مقابله با این ویروس مرگبار به مرور زمان محدودیت‌های اعمال شده برداشته شد؛ البته این محدودیت‌ها در قبال کشورهایی که هنوز با کرونا دست و پنجه نرم می‌کردند، برقرار بود تا بیماری دوباره شیوع پیدا نکند. هم‌اکنون با کمرنگ شدن کرونا از کشور ایران به 23 کشور خارجی امکان پرواز وجود دارد، البته امکان پرواز مستقیم فقط برای بعضی از کشورهای خارجی ممکن است و برای سفر به کشورهای دیگر باید از پروازهای کانکشن و چند مرحله‌ای استفاده کرد. در ادامه با پته همراه شوید تا وضعیت پروازهای مستقیم خارجی ایران را بررسی کنیم.

وضعیت پروازهای مستقیم خارجی از ایران

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که پروازهای خارجی ایران به مقاصد آسیایی، خاورمیانه و اروپایی میسر شده است و می‌توان به‌صورت مستقیم به این کشورها سفر کرد. البته هنوز بسیاری از کشورها حاضر به باز کردن مرزهای خود نبودند و از کشورهایی که امکان شیوع ویروس کرونا وجود داشت، پروازی قبول نمی‌کردند. با این‌حال این محدودیت برای افرادی که مجوز اقامت، ویزای کار و تحصیل دریافت کرده بودند، اعمال نشده بود و متقاضیان می‌توانستند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کشور مقصد وارد شوند.

بدین ترتیب سفرهای خارجی ایران نیز با محدودیت‌هایی همراه بود و فقط گروه‌های مشخصی امکان ورود به کشورهای خارجی را داشتند. از تکمیل فرم بهداشت و راستی‌آزمایی گرفته تا جواب منفی تست کرونا، از جمله شروطی بود که برای پروازهای خارجی در نظر گرفته شده بود. حتی بعضی کشورها مسافران خارجی خود را تا 14 روز در قرنطینه نگه می‌داشتند.

پروازهای مستقیم خارجی از ایران

موضع اتحادیه اروپا نسبت به پروازهای خارجی

اتحادیه اروپا تا مدتی فقط به اتباع ژاپن، مراکش، الجزایر، کره جنوبی، تایلند، گرجستان، استرالیا، نیوزلند، مونته‌نگرو، صربستان، تونس، روآندا، اروگوئه و کانادا اجازه خواهد داد تا به 27 کشور منطقه شینگن وارد شوند. حتی 4 کشور ایسلند، سوئیس، نروژ و لیختن‌اشتاین که از اتحادیه اروپا خارج بودند و بااین‌حال جزو هم‌پیمان‌های منطقه شینگن بودند نیز از چنین قوانینی تبعیت کردند.

از طرفی مقررات سفر شهروندان ایرانی به چهار کشور اروپایی انگلستان، سوئیس، نروژ و ایسلند بدین گونه بود که دیگر امکان سفر شهروندان ایرانی با ویزای تایپ C توریستی وجود نداشت. اما شهروندان ایرانی با دریافت گذرنامه اتحادیه اروپا از 4 کشور مذکور و اخذ ویزای معتبر تایپ D شامل دانشجویی، تجارت و جهت پیوستن به خانواده از نوع تایپ D و C یا متقاضیان ترانزیت امکان سفر به این کشورها را داشتند. اما هم‌اکنون با رفع بسیاری از محدودیت‌ها پرواز مستقیم از ایران به بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی میسر شده است.

ایرلاین‌های ایرانی مختلفی همچون هواپیمای ایران ایر، هما و ماهان به‌صورت هفتگی پروازهای خارجی به کشورهای همسایه، آسیایی و اروپایی دارند که در ادامه لیستی از این کشورها را برای شما آورده‌ایم.

لیست پروازهای مستقیم خارجی از ایران به کشورها

ایرلاین‌های هواپیمایی ایرانی مختلفی در سطح کشور فعال هستند که پروازهای مستقیم خارجی و کانکشن زیادی را پوشش می‌دهند. پروازهای ایران به کشورهای دیگر بعضا وابسته به شرایط به چندین شهر و فرودگاه میسر است؛ البته لیستی که در ادامه آماده است فقط شامل پروازهای مستقیم خارجی از ایران به کشور مقصد است.

پروازهای مستقیم خارجی از ایران

پروازهای ایران به عراق

فرودگاه بین‌المللی بغداد (Baghdad International Airport) در فاصله 16 کیلومتری غرب بغداد این شهر قرار دارد. این فرودگاه دارای دو جنبه نظامی و مسافربری است و به‌عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه عراق و همچنین به‌عنوان پایگاه اصلی شرکت هواپیمایی عراق شناخته می‌شود.

این فرودگاه در زبان عربی بنام «مطار بغداد الدولي» خوانده می‌شود. از مبدا تهران به بغداد سالانه پروازهای زیادی انجام می‌شود و این پرواز به‌طور میانگین حدود 1 ساعت و 30 دقیقه زمان می‌برد. در روزهای دوشنبه تا جمعه از تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، بندرعباس و شیراز به مقصد بغداد پروازهای مستقیم انجام می‌شود.

اربیل یکی دیگر از شهرهای عراق است که در اقلیم کردستان عراق قرار دارد و نکته جالبی که در رابطه با این فرودگاه وجود دارد، طول باند جدید این فرودگاه است که حدود 4788.7 متر برآورد شده است. درحال‌حاضر از شهرهای تهران، مشهد و شیراز به مقصد فرودگاه بین‌المللی اربیل (Erbil International Airport) در روزهای پنجشنبه تا یکشنبه پروازهای مستقیم خارجی از ایران انجام می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه ( (Sulaimaniyah International Airportدیگر فرودگاه کشور عراق است که دارای یک باند فرود بتنی به طول 3500 متر است. هم‌اکنون در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از مبدا تهران و مشهد به مقصد فرودگاه سلیمانیه پروازهای مستقیم انجام می‌شود.

شهر نجف که محل دفن امام اول شیعیان، امام علی (ع) یکی از مقاصد پرطرفدار کشور عراق است. فرودگاه بین‌المللی نجف (Al Najaf International Airport) که دارای ک باند 3000 متری است، نشیمن هواپیماهای بین‌المللی زیادی از کشورهای مختلف است. درحال‌حاضر در روزهای شنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از مبدا تهران، شیراز، اصفهان، کرج، مشهد، لار و بندرعباس پروازهای مستقیم زیادی صورت می‌گیرد. در این بین پروازهای تهران به مقصد پایگاه هوایی کرکوک که یک فرودگاه نظامی است در بعضی موارد میسر می‌شود.

پروازهای ایران به عراق

پروازهای ایران به ترکیه

فرودگاه بین‌المللی آنکارا یا اسن بوغا (Esenboga International Airport) یکی از فرودگاه‌های قدیمی ترکیه هست که به‌دلیل قرارگیری در منطقه اوراسیایی و پایتخت ترکیه، یکی از پرترددترین فرودگاه‌های جهان است. این فرودگاه در دشت چوبوک واقع و در فاصله 28 کیلومتری شهر آنکارا قرار دارد و در زمینی به مساحت 7500 میلیون متر مربع احداث شده است.

ترمینال پروازهای خارجی این فرودگاه حدود 7950 متر مربع است. در روزهای شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، ارومیه، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و لار به مقصد فرودگاه آنکارا پروازهای مستقیم برقرار هستند.

فرودگاه بین‌المللی استانبول ( (İstanbul Havalimanıبزرگ‌ترین فرودگاه کشور ترکیه است و از آنجایی که شهر استانبول به‌عنوان یکی از شهرهای توریستی، سالانه میزبان گردشگران زیادی است، یکی از پرترددترین فرودگاه‌های اروپا و جهان است. فرودگاه استانبول در منطقه آرناووت‌کوی واقع در بخش اروپایی شهر استانبول قرار دارد. در تمامی روزهای هفته از مبدا شهرهای تهران، تبریز، ارومیه، مشهد، شیراز، شهرکرد، بندرعباس، اردبیل، اصفهان، کرمان، زاهدان و لار به مقصد فرودگاه استانبول پروازهای مستقیم انجام می‌گیرند.

فرودگاه دیگری در ترکیه بنام فرودگاه دنیزلی کاردیک ( (Denizli Çardak Airportوجود دارد که یک فرودگاه همگانی و منظم است. این فرودگاه دارای یک باند فرود آسفالت به طول 3000 متر است و در ارتفاع 852 متری از سطح دریا بنا شده است. روزهای یکشنبه و دوشنبه از مبدا تهران، مشهد و شیراز به مقصد فرودگاه دنیزلی پرواز مستقیم برقرار است.

پروازهای ایران به امارات

در کشور امارات که یک کشور عربی پیشرفته در سطح جهانی است، فرودگاه بین‌المللی دبی (مطار دبي الدولي) به‌عنوان فرودگاه اصلی کشور امارات و شهر دبی شناخته می‌شود. این فرودگاه بین‌المللی در صدر لیست فرودگاه‌های پرتردد جهان قرار دارد و براساس جابجایی مسافر در رتبه ششم جهان ایستاده است.

این فرودگاه در زمینی به مساحت 2900 هکتار بنا شده است و محل دقیق آن در شرق شهر دبی و در شهرک القرهود است. در تمامی روزهای هفته از مبدا شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، بندرعباس، اهواز، لار، تبریز و جزیره‌های کیش و قشم به مقصد فرودگاه دبی پروازهای متعدد مستقیم انجام می‌گیرد.  

پروازهای ایران به امارات

پروازهای تهران به قطر

فرودگاه بین‌المللی حمد (Hamad International Airport) یکی از بهترین و پرترددترین فردوگاه‌های بین‌المللی جهان است که در بخش جنوبی پایتخت قطر یعنی شهر دوحه قرار دارد. این فرودگاه دارای 2 باند فرود بزرگ موازی با طول‌های 4250 و 4850 متر است.

این فرودگاه در سال 2014 تاسیس شد و به‌عنوان مرکز اصلی پروازهای شرکت مسافربری قطر ایرویز نیز شناخته می‌شود. در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، شیراز، لار، بندرعباس، اصفهان، مشهد و تبریز به مقصد فرودگاه دوحه پرواز مستقیم برقرار است.

پروازهای ایران به پاکستان

کشور پاکستان یکی از همسایگان شرقی کشور ایران است و دارای دو فرودگاه بین‌المللی است که یکی از این فرودگاه‌ها، فرودگاه بین‌المللی اقبال لاهوری ( (Allama Iqbal International Airportاست که یک فرودگاه همگانی است. این فرودگاه در شهر لاهور پاکستان قرار دارد و دارای یک باند فرود آسفالت با طول 2900 متر است. در روزهای شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، مشهد و شیراز به مقصد فرودگاه لاهور پروازهای مستقیم برقرار هستند.

دیگر فرودگاه بین‌المللی کشور پاکستان، فرودگاه بین‌الملی جناح ( (Jinnah International Airportواقع در شهر کراچی است. این فرودگاه دارای یک باند فرود بتنی است که 3400 متر طول دارد. در روزهای یکشنبه، دوشنبه و پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، شیراز، بندرعباس و اصفهان به مقصد فرودگاه کراچی پرواز مستقیم انجام می‌شود.

پروازهای ایران به هند

کشور هند یکی از کشورهای بزرگ آسیا است که دارای دو فرودگاه بین‌المللی مجهز است. یکی از این فرودگاه‌‌ها در شهر دهلی قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی  (Indira Gandhi International Airport) نام دارد و عنوان مهم‌ترین فرودگاه هندوستان را به آن نسبت داده‌اند. اگرچه نام این فرودگاه در لیست پرترددترین فرودگاه‌های جهان نیامده است، ولی از نظر ظرفیت صندلی‌های موجود در فرودگاه، این فرودگاه با 3,611,181 صندلی به‌عنوان دومین فرودگاه شلوغ شناخته می‌شود.

این فرودگاه همچنین به‌عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه آسیا از نظر ترافیک مسافری نام برده شده است و سالانه جمعیتی بالغ بر 37 میلیون نفر را جابجا می‌کند. این فرودگاه دارای یک باند فرود آسفالت با طول 3810 متر است و از سطح دریا حدود 237 متر ارتفاع دارد. در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز، لار و بندرعباس به مقصد فرودگاه دهلی پروازهای مستقیم برقرار هستند.

فرودگاه دیگر کشور هند در شهر بمبئی قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی چاتراپاتی شیواجی (International Airport Chhatrapati Shivaji)  نام دارد. این فرودگاه همچنین با نام فرودگاه سحر نیز شناخته می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین و پرترددترین فرودگاه‌های هند است. این فرودگاه مرکز اصلی شرکت هواپیمایی ایر ایندیا است. این فرودگاه در زمینی به مساحت 750 هکتار بنا شده است. در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، شیراز، مشهد و بندرعباس به مقصد فرودگاه بمبئی پروازهای مستقیم برقرار است.

پروازهای ایران به هند

پروازهای تهران به روسیه

کشور روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور جهان در اوراسیا قرار دارد و دارای فرودگاه‌های بین‌المللی مجهز و پرتردد است. فرودگاه بین‌المللی شرمیتوو (Sheremetyevo International Airport) در منطقه خیمکی و در فاصله 29 کیلومتری از شهر مسکو قرار دارد که به‌عنوان مرکز اصلی شرکت هواپیمایی آئروفلوت شناخته می‌شود. این فرودگاه یکی از 3 فرودگاه بزرگ کشور روسیه است و سالانه جمعیتی بیش 30 میلیون نفر را جابجا می‌کند.

البته این فرودگاه در سال 2019 به افتخار «الکساندر پوشکین» شاعر اهل هنر روسیه تغییر نام پیدا کرد. این فرودگاه دارای دو باند فرود بتنی موازی با طول 3550 و 3700 متر است. در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و بندرعباس به مقصد فرودگاه مسکو پرواز مستقیم دارد.

در روسیه فرودگاه بین‌المللی دیگری وجود دارد که فرودگاه بین‌المللی سن پترزبورگ (St. Petersburg International Airport) نام دارد. این فرودگاه در سال 1932 تاسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های جهان است. این فرودگاه در ابتدا با نام فرودگاه پولکوو معرفی شده است و بعدها به سن پترزبورگ تغییر نام یافته است؛ البته هنوز هم بسیاری این فرودگاه را با نام فرودگاه پالکوو می‌شناسند. در روزهای یکشنبه، دوشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و لار به مقصد فرودگاه سن پترزبورگ پروازهای مستقیم لیست شده‌اند.

پروازهای ایران به بلاروس

کشور بلاروس یکی از کشورهای اروپایی است که هم‌مرز کشورهایی چون روسیه، لهستان، لیتوانی و لتونی است. در کشور بلاروس یک فرودگاه بین‌المللی همگانی بنام فرودگاه بین‌المللی مینسک (Minsk International Airport) وجود دارد که دارای ک باند فرود بتنی با طول 3641 متر است.

این فرودگاه همانطور که از نامش پیداست، در شهر مینسک، پایتخت بلاروس قرار دارد و از سطح دریا 204 متر ارتفاع دارد. در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از مبدا شهر تهران به مقصد فرودگاه بین‌المللی مینسک پرواز مستقیم برقرار است. 

پروازهای ایران به بلاروس

پروازهای ایران به تایلند

کشور تایلند یکی از کشورهای شرقی آسیا است که دست بر قضا پیشرفت‌های چشم‌گیری را پس از تاریخ پرفراز و نشیب خود داشته است. تایلند دارای دو فرودگاه بین‌المللی بزرگ و مجهز است که یکی از این فرودگاه‌ها، فرودگاه بین‌المللی سووارنابومی (Suvarnabhumi Airport) نام دارد که در شهر بانکوک، پایتخت تایلند قرار دارد.

این فرودگاه که یک فرودگاه همگانی است، دارای یک باند فرود آسفالت با طول 4900 متر است و در ارتفاع 2 متری از سطح دریا قرار گرفته است. در روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و بندرعباس به مقصد فرودگاه بانکوک پروازهای مستقیم که بعضا قابلیت رفت و برگشت دارند، انجام می‌شوند.

فرودگاه دیگر کشور تایلند در جزیره پوکت، بزرگ‌ترین جزیره تایلند قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی پوکت (Phuket International Airport) نام دارد. این فرودگاه یک فرودگاه همگانی است و دارای یک باند فرود آسفالت با طول 3000 متر است. این فرودگاه در ارتفاع 25 متری از سطح دریا قرار دارد. در روزهای یکشنبه، دوشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، شیراز، مشهد و بندرعباس به مقصد فرودگاه پوکت پروازهای مستقیم برقرار هستند.

پروازهای ایران به مالزی

مالزی یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا است و پایتخت آن شهر کوالالامپور است. تنها فرودگاه بین‌المللی مالزی در همین شهر قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور (Kuala Lumpur International Airport) نام دارد.

این فرودگاه در سال 1993 میلادی توسط معماری بنام کیشو کوروکاوا بنا شده است. این فرودگاه دارای 2 باند بتنی موازی با طول 4000 متر است. در روزهای شنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و لار به مقصد فرودگاه کوالالامپور پرواز مستقیم برقرار است.

پروازهای ایران به چین

کشور چین نیازی به معرفی ندارد و یکی از کشورهای بزرگ آسیا و جهان است که در شرق آسیا قرار دارد و وسعت آن زبانزد همگان است. کشور چین دارای فرودگاه‌های بین‌المللی متعددی است و 4 تا از این فرودگاه‌ها مقصد پروازهای ایرانی هستند.

اولین فرودگاه که در فاصله 20 کیلومتری از شرق پکن، پایتخت چین قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی پکن (Beijing Capital International Airport) نام دارد. این فرودگاه یکی از پرترددترین فرودگاه‌های موجود در جهان است و به‌عنوان مرکز اصلی شرکت هواپیمایی ایر چاینا نیز شناخته می‌شود. در روزهای شنبه، یکشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، مشهد و تبریز به مقصد فرودگاه پکن پروازهای مستقیمی در نظر گرفته شده است.

شنزن یکی دیگر از شهرهای مهم چین که دارای فرودگاه بین‌المللی است و این فرودگاه، فرودگاه بین‌المللی شنزن بن (Shenzhen Bao’an International Airport) نام دارد. این فرودگاه یک فرودگاه همگانی است که دارای یک باند بتنی با طول 3400 متر است. ارتفاع این فرودگاه از سطح دریا حدود 4 متر برآورد شده است. در روزهای جمعه از مبدا شهر تهران به مقصد فرودگاه بین‌المللی شنزن فقط یک پرواز انجام می‌شود.

گوانجو یا گوانگجو یکی دیگر از مهم‌ترین شهرهای کشور چین است که دارای فرودگاه بین‌المللی است. فرودگاه بین‌المللی بایون گوانگجو (Guangzhou Baiyun International Airport) که یکی فرودگاه همگانی است، یکی دیگر از مقاصد گردشگری مسافران خارجی است. این فرودگاه دارای یک باند فرود بتنی با طول 3600 متر است و در ارتفاع 15 متری از سطح دریا قرار دارد. در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و بندرعباس به مقصد فرودگاه گوانگجو پروازهای مستقیم مختلفی لیست می‌شود.

و اما فرودگاه آخر چین که مقصد پروازهای خارجی است، فرودگاه بین‌المللی شانگهای پودونگ (Shanghai Pudong International Airport) است که در همانطور که از نامش پیداست در شهر شانگهای، نیویورک آسیا قرار دارد. این فرودگاه یک فرودگاه همگانی است که دارای یک باند فرود بتنی با طول 3800 متر است. این فرودگاه از سطح دریا حدود 4 متر ارتفاع دارد. پروازهای ایران به مقصد شانگهای بسیار محدود هستند و ممکن است در بعضی مواقع بلیطی برای این پرواز موجود نباشد. در روزهای شنبه، دوشنبه، پنجشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، شیراز، تبریز، مشهد و بندرعباس به مقصد فرودگاه شانگهای پروازهای محدودی لیست می‌شوند.

پروازهای ایران به چین

پروازهای ایران به کویت

کشور کویت که یکی از کشورهای عربی خاورمیانه و در حوزه خلیج فارس است که در غرب آسیا و در همسایگی کشورهای عربستان، عراق و ایران قرار دارد. البته کویت با ایران دارای مرزهای آبی است، ولی با کشورهای عراق و عربستان سعودی مرز زمینی دارد. پایتخت کشور کویت، شهری با همین نام است که دارای یک فرودگاه بین‌المللی بنام فرودگاه بین‌المللی کویت (Kuwait International Airport) است.

این فرودگاه که یک فرودگاه همگانی است، دارای یک باند فرود بتنی با طول 3400 متر است که در ارتفاع 63 متر از سطح دریا قرار دارد. در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، مشهد، لار، شیراز، اصفهان و اهواز به مقصد فرودگاه کویت پروازهای مستقیم متعددی صورت می‌گیرد.

پروازهای ایران به ازبکستان

کشور ازبکستان که یکی از کشورهای آسیای میانه است، کشوری کاملا خشک است و از مرزهای آبی بی‌بهره است. ازبکستان در همسایگی کشورهای قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و ترکمنستان قرار دارد و پایتخت آن، شهر تاشکند است.

فرودگاه بین‌المللی اسلام کریموف تاشکند (Toshkent Xalqaro Aeroporti)  تنها فرودگاه بین‌المللی ازبکستان است که یک فرودگاه همگانی است. این فرودگاه دارای یک باند فرود بتنی با طول 4000 متر است و از سطح دریا 432 متر ارتفاع دارد. در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از مبدا شهرهای تهران، شیراز، تبریز و مشهد به مقصد فرودگاه تاشکند پروازهای مستقیم یک‌طرفه و رفت و برگشت متعددی لیست شده است.

پروازهای ایران به ازبکستان

پروازهای ایران به سوریه

کشور سوریه یکی از شهرهای عربی غرب آسیا است که سال‌هاست درگیر جنگ‌های داخلی و خارجی است. این کشور که سال‌ها پیش غرق در کشتار بی‌رحمانه تروریست‌های داعش بود به جولانگاه کشورهای منطقه تبدیل شد و هنوز هم امنیت خود را بدست نیاورده است. از این رو با توجه به خطرهای موجود در این کشور، خبری از پروازهای مسافربری خارجی به مقصد این کشور نیست. اما سال‌ها قبل که خبری از داعش و تروریست‌های تکفیری نبود، فرودگاه بین‌المللی دمشق (Damascus International Airport) محل فرود هواپیماهای مسافربری خارجی بود.

این فرودگاه که در فاصله 21 کیلومتری از مرکز شهر دمشق قرار دارد، علاوه‌بر کاربرد مسافربری، دارای کاربرد نظامی نیز هست. این فرودگاه دارای یک باند فرود آسفالت با طول 3600 متر است و در ارتفاع 616 متری از سطح دریا قرار دارد. همانطور که اشاره شد درحال‌حاضر هیچ پروازی از فرودگاه‌های ایران به مقصد فرودگاه دمشق انجام نمی‌شود. 

پروازهای ایران به جمهوری آذربایجان

کشور جمهوری آذربایجان که بزرگ‌ترین کشور منطقه قفقاز است، یکی از کشورهای اوراسیایی است که بخشی از آن در شرق اروپا و بخش دیگری از آن در غرب آسیا قرار دارد. این کشور در مجاورت دریای خزر قرار دارد و یکی از همسایگان شمالی ایران است. کشور جمهوری آذربایجان در همسایگی کشورهای ایران، ارمنستان، ترکیه، گرجستان و روسیه قرار دارد و با این کشورها مرز زمینی دارد. پایتخت کشور جمهوری آذربایجان، شهر باکو است و تنها فرودگاه بین‌المللی این کشور در همین شهر قرار دارد. فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف (Heydar Aliyev International Airport) در فاصله 20 کیلومتری از شمال شرقی شهر باکو قرار دارد.

این فرودگاه سال‌ها پیش فرودگاه بین‌المللی بینا نام داشته است که 20 سال پیش و در سال 2004 با روی کار آمدن حیدر علی‌اف بدین نام تغییر یافت. فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف به‌عنوان قطب اصلی هواپیمای پرترددترین فرودگاه جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود. این فرودگاه دارای دو باند فرود بتنی و آسفالت با طول 2700 و 3200 متر است و در ارتفاع 3 متری از سطح دریا قرار دارد. در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان به مقصد فرودگاه باکو پروازهای مستقیم متعددی انجام می‌گیرد.

پروازهای ایران به جمهوری آذربایجان

پروازهای ایران به لبنان

لبنان یکی دیگر از کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه است که به‌دلیل مرز مشترک سوریه و اسرائیل سال‌هاست که درگیر جنگ است. گویی قرار هم نیست به این زودی‌ها آتش جنگ در مرزهای این کشور خاموش شود؛ ولی بااین‌حال هنوز هم شهر بیروت، پایتخت لبنان آنچنان امن هست که پذیرای پروازهای خارجی باشد. فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت (Beirut–Rafic Hariri International Airport) تنها فرودگاه بین‌المللی کشور لبنان است که در فاصله 9 کیلومتری از جنوب مرکز شهر بیروت قرار دارد.

این فرودگاه سال‌ها قبل با نام فرودگاه بین‌المللی بیروت شناخته میشد و بعدها به نام کنونی خود که معادل عربی آن «مطار بیروت رفیق الحریری الدولی» است، تغییر نام یافت. این فرودگاه هم‌اکنون به‌عنوان قطب اصلی هواپیمایی خاورمیانه شناخته می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی وینگز آو لبنان، مد ایرویز و ترنس مدیترانین ایرویز در این فرودگاه فعال هستند. این فرودگاه دارای دو باند فرود بتنی و یک باند فرود آسفالت است.

بدین ترتیب این فرودگاه دارای دو باند فرود بتنی با طول 3395 و 3800 متر و باند آسفالته با طول 3250 متر است. این فرودگاه در ارتفاع 27 متری از سطح دریا قرار دارد. در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، مشهد، شیراز و تبریز به مقصد فرودگاه بیروت انجام می‌شود.

پروازهای ایران به سوئد

کشور سوئد یکی از کشورهای نوردیک است که در در شمال اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع شده است. در همسایگی سوئد، کشورهای نروژ، دانمارک و فنلاند قرار دارند و خلیج بوتنی و دریای بالتیک از شرق و جنوب غرب این کشور را احاطه کرده‌اند. پایتخت کشور سوئد، شهر استکهلم است که بزرگ‌ترین شهر این کشور نیز هست. سوئد دارای دو فرودگاه بین‌المللی است که یکی از این فرودگاه‌ها در این شهر قرار دارد.

فرودگاه استکهلم-آرلاندا (Stockholm-Arlanda Airport) که یک فرودگاه همگانی است، دارای یک باند فرود آسفالت با طول 3301 متر است. این فرودگاه در ارتفاع 42 متر از سطح دریا قرار دارد. در روزهای شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه از مبدا شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز به مقصد فرودگاه استکهلم پروازهای مستقیم برقرار هستند.

اما فرودگاه دیگر سوئد در دومین شهر بزرگ سوئد، شهر گوتنبرگ قرار دارد. این شهر در سواحل غربی کشور سوئد قرار دارد و تنگه کاتگات در مجاورت این شهر واقع شده است. فرودگاه گوتنبرگ-لندوتر (Gothenburg-Landvetter Airport) یک فرودگاه همگانی است که دارای یک باند فرود آسفالت با طول 3299 متر است. این فرودگاه در ارتفاع 154 متری از سطح دریا قرار دارد. در روزهای شنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه از مبدا شهرهای تهران و اصفهان به مقصد فرودگاه گوتنبرگ پروازهای مستقیم انجام می‌شود. 

پروازهای ایران به سوئد

پروازهای ایران به هلند

کشور هلند یکی از کشورهای فراقاره‌ای است که بخشی کوچکی از پادشاهی هلند در شمال غربی اروپا و بخش دیگر آن، جزایری از آمریکای مرکزی را شامل می‌شوند. پایتخت بخش غربی پادشاهی هلند که با نام هلند شناخته می‌شود، شهر آمستردام است. تنها فرودگاه بین‌المللی هلند در شهر آمستردام قرار دارد و فرودگاه اسخیپول آمستردام (Luchthaven Schiphol) نام دارد که یک فرودگاه همگانی است.

این فرودگاه در فاصله 9 کیلومتری از جنوب غربی شهر آمستردام قرار دارد و نکته حائز اهمیت در رابطه با این فرودگاه، ارتفاع 3- متری آن از سطح دریاست. این فرودگاه دارای 6 باند آسفالت با طول‌های 2014، 3300، 3400، 3450، 3500 و 3800 متر است و به‌عنوان یکی از پرترددترین فرودگاه‌های جهان شناخته می‌شود. بسیاری از پروازهای کشورهای قاره آمریکای شمالی به کشورهای قاره آسیا از طریق این فرودگاه ترانزیت می‌شوند.

این فرودگاه همچنین به‌عنوان یکی از 3 فرودگاه برتر جهان شناخته می‌شود و از نظر وسعت در رتبه نهم بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان قرار دارد. برای روزهای یکشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز به مقصد فرودگاه آمستردام پروازهای مستقیم متعددی برنامه‌ریزی می‌شود.

پروازهای ایران به صربستان

کشور صربستان یکی از کشورهای جنوب خاوری اروپا با مرزهای کاملا خشک است. صربستان با کشورهای مجارستان، رومانی، بلغارستان، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، کوزوو، کرواسی و بوسنی هرزگوین همسایه است. پایتخت کشور صربستان، شهر بلگراد است و تنها فرودگاه بین‌المللی این کشور در این شهر قرار دارد.

فرودگاه بلگراد نیکولا تسلا (Belgrade Nikola Tesla Airport) یک فرودگاه همگانی مسافربری است که دارای یک باند فرود آسفالت و بتنی با طول 3400 متر است. این فرودگاه در ارتفاع 102 متری از سطح دریا قرار دارد. در روزهای سه‌شنبه، پنجشنبه و جمعه از مبدا تهران، تبریز و اصفهان به مقصد فرودگاه بلگراد پروازهای مستقیم محدودی در نظر گرفته شده است.

پروازهای ایران به صربستان

پروازهای ایران به فرانسه

کشور فرانسه و پاریس نیازی به معرفی ندارند و همین بس که فرانسه همچون پادشاهی هلند، یک کشور فراقاره‌ای واقع در اروپای غربی است. اگرچه بخش اصلی فرانسه در اروپای غربی قرار دارد، ولی بخش‌های دیگری از این کشور در رئونیون و مایوت قرار دارند که جزو نواحی مسکونی هستند. ضمنا بخش‌های غیرمسکونی فرانسه در آفریقا قرار دارند.

فرودگاه اصلی این کشور در شهر پاریس قرار دارد و فرودگاه شارل دوگل پاریس (Aéroport Paris-Charles-de-Gaulle) نام دارد. این فرودگاه که بزرگ‌ترین فرودگاه فرانسه است، در فاصله 25 کیلومتری شمال شرقی پاریس قرار دارد و در ارتفاع 119 متری از سطح دریا واقع شده است. این فرودگاه دارای 2 باند آسفالت با طول 4200 و 4215 متر و دو باند آسفالت دیگر با طول 4700 متر است. در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه و پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و بندرعباس به مقصد فرودگاه پاریس پروازهای مستقیم برقرار هستند.

پروازهای ایران به گرجستان

کشور گرجستان یکی دیگر از کشورهای اوراسیایی که در منطقه قفقاز جنوبی و در مجاورت دریای سیاه قرار گرفته است. گرجستان با کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکیه و ارمنستان همسایه است و پایتخت آن، شهر توریستی تفلیس است. فرودگاه بین‌المللی شوتا روستاولی تفلیس (Tbilisi International Airport) که به‌عنوان فرودگاه اصلی گرجستان شناخته می‌شود، در فاصله 17 کیلومتری جنوب شرقی تفلیس قرار دارد. این فرودگاه قبلا فرودگاه بین‌المللی نوو الکسیوکا نام داشته است.

فرودگاه تفلیس از طریق خیابان جرج بوش به تفلیس متصل می‌شود. این فرودگاه دارای یک باند فرود بتنی با طول 3000 متر است و در ارتفاع 495 متری از سطح دریا واقع شده است. در روزهای شنبه تا چهارشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و تبریز به مقصد فرودگاه تفلیس پروازهای مستقیم متعددی برنامه‌ریزی شده است.

پروازهای ایران به گرجستان

پروازهای ایران به آلمان

کشور آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپای مرکزی است که از نظر جمعیت، پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا و پس از روسیه به‌عنوان دومین کشور پرجمعیت در اروپا به‌شمار می‌رود. آلمان با کشورهای دانمارک، لهستان، جمهوری چک، اتریش، سوئیس، فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند هم‌مرز و همسایه است. از طرفی این کشور در میان دو دریای شمال و بالتیک قرار گرفته و رشته‌کوه آلپ در جنوب آن قرار گرفته است. کشور آلمان دارای 3 فرودگاه بین‌المللی مجهز و پیشرفته در شهرهای فرانکفورت، کلن و هامبورگ است.

فرودگاه بین‌المللی فرانکفورت (Frankfurt Airport) یا فرودگاه راین-میان (Flughafen Frankfurt am Main) یکی از فرودگاه‌های اصلی آلمان است. این فرودگاه به‌عنوان مرکز اصلی شرکت هواپیمایی لوفت هانزا شناخته می‌شود و دارای 2 باند فرود بتنی با طول 2800 و 4000 متر و 2 باند آسفالت با طول‌های 4000 متر است. این فرودگاه دارای 2 پایانه مسافربری با ظرفیت جابجایی 65 میلیون نفر مسافر در سال، در ارتفاع 111 متری از سطح دریا واقع شده است. در تمامی روزهای هفته از مبدا شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد به مقصد فرودگاه فرانکفورت پروازهای مستقیم زیادی برنامه‌ریزی شده است.

فرودگاه کلن بن (Cologne Bonn Airport) یکی دیگر از فرودگاه‌های بین‌المللی آلمان است که در شهر کلن قرار دارد. شهر کلن فاصله چندانی با شهر برلین، پایتخت آلمان ندارد. این فرودگاه به‌عنوان سومین فرودگاه بزرگ کشور آلمان شناخته می‌شود و رتبه هفتم فرودگاه‌های پرتردد کشور آلمان را به خود اختصاص داده است. این فرودگاه دارای 3 باند آسفالت و بتنی با طول‌های 1863، 2459 و 3815 متر است و در ارتفاع 92 متری از سطح دریا قرار دارد. در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز به مقصد فرودگاه کلن پروازهای مستقیم متعددی برقرار است.

یکی دیگر از فرودگاه‌های بین‌المللی کشور آلمان، فرودگاه هامبورگ (Hamburg Airport) واقع در شهر هامبورگ است. این فرودگاه را همچنین بنام صدراعظم سابق آلمان، «هلموت اشمیت» نام‌گذاری کرده‌اند. فرودگاه هامبورگ در فاصله 8.5 کیلومتری شمال مرکز شهر هامبورگ و در منطقه مسکونی فول‌هاوس‌بوتل قرار دارد. این فرودگاه مرکز اصلی شرکت هواپیمایی یورو وینگز است. این فرودگاه در رتبه پنجم فرودگاه‌های پرتردد آلمان قرار دارد. فرودگاه هامبورگ دارای دو باند فرود آسفالت با طول 3250 و 3666 متر است و در ارتفاع 16 متری از سطح دریا قرار گرفته است. در تمامی روزهای هفته از مبدا شهرهای تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد به مقصد فرودگاه هامبورگ پروازهای مستقیم متعددی برنامه‌ریزی می‌شود.  

پروازهای ایران به آلمان

پروازهای ایران به انگلیس

کشور انگلستان یکی از کشورهای متحد پادشاهی بزرگ بریتانیا است که نسبت به دیگر بخش‌های بریتانیا از اهمیت بیشتری برخوردار است. این کشور در نیمه جنوبی بریتانیای کبیر واقع شده است و نسبت به دیگر کشورهای بریتانیا، وسیع‌تر، پرجمعیت‌تر و ثروتمندتر است. انگلیس با کشورهای اسکاتلند و ولز که بخش‌های دیگر بریتانیا هستند، همسایه و هم‌مرز است. این کشور از طریق دریاهای ایرلند، سلتی و شمال و کانال مانش دارای مرزهای آبی است.

فرودگاه استانستد لندن (London Stansted Airport) فرودگاه بین‌المللی انگلیس است که در نواحی اسکس و در فاصله 48 کیلومتری شمال شرق مرکز لندن، پایتخت انگلیس قرار دارد. این فرودگاه دارای یک باند آسفالت با طول 3049 متری است و در ارتفاع 106 متری از سطح دریا واقع شده است. در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، بندرعباس، ارومیه و تبریز به مقصد فرودگاه لندن پروازهای مستقیم متعددی برقرار است.

پروازهای ایران به ایتالیا

کشور ایتالیا یکی دیگر از کشورهای معروف و محبوب اروپایی است که همانند کشورهای هلند و فرانسه، یک کشور فراقاره‌ای است. این کشور در اروپای جنوبی و مرکزی قرار گرفته که متشکل از شبه جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردنیا است که در دریای مدیترانه قرار گرفته‌اند. پایتخت کشور ایتالیا، شهر تاریخی رم است که به‌دلیل جاذبه‌های گردشگری، یکی از مراکز توریستی اروپا محسوب می‌شود.

ایتالیا دارای دو فرودگاه بین‌المللی در شهرهای رم و میلان است. اگرچه فرودگاه بین‌المللی چمپینو (Ciampino–Aeroporto Internazionale G. B. Pastine) یکی از مقاصد پروازهای ایران به ایتالیا است؛ ولی این فرودگاه، فرودگاه بین‌المللی فرعی شهر رم است و فرودگاه اصلی شهر رم، فرودگاه لئوناردو داوینچی-فیومیچینو است. بااین‌حال فرودگاه بین‌المللی چمپینو دارای اهمیت مسافربری، تجاری و نظامی است. این فرودگاه در فاصله 12 کیلومتری جنوب و جنوب شرقی مرکز شهر رم قرار دارد و به‌عنوان یکی از مراکز اصلی شرکت هواپیمایی رایان‌ایر شناخته می‌شود.

فرودگاه بین‌المللی چمپینو دارای یک باند فرود آسفالت با طول 2208 متر است که در ارتفاع 130 متری از سطح دریا واقع شده است. در روزهای شنبه تا پنجشنبه از مبدا شهرهای تهران، تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان به مقصد فرودگاه رم پروازهای مستقیم متعددی برقرار است.

فرودگاه میلانو مالپنسا (Aeroporto di Milano-Malpensa) یک فرودگاه همگانی در شهر میلان است و دارای دو باند فرود از جنس آسفالت و قیر است. هر دو باند این فرودگاه 3920 متر طول دارند و در ارتفاع 234 متری از سطح دریا قرار دارد. در روزهای شنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از مبدا شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز به مقصد فرودگاه میلان پروازهای مستقیمی برنامه‌ریزی شده است.

پروازهای ایران به ایتالیا

پروازهای ایران به اتریش

کشور اتریش یکی دیگر از کشورهای اروپایی و محصور در زمین‌های خشک است که در رشته‌کوه‌های آلپ شرقی واقع شده است. اتریش با کشورهای آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان، اسلوونی، ایتالیا، سوئیس و لیختن اشتاین همسایه است. پایتخت کشور اتریش، شهر وین بزرگ‌ترین شهر آن است. فرودگاه بین‌المللی وین (Flughafen Wien-Schwechat) یک فرودگاه همگانی است که در فاصله 18 کیلومتری جنوب شرقی مرکز وین قرار دارد.

این فرودگاه که بزرگ‌ترین فرودگاه اتریش است به‌عنوان مرکز اصلی شرکت‌های هواپیمایی آستریا ایر و نیکی لوفت‌فارت است. این فرودگاه دارای دو باند فرود آسفالت با طول 3500 و 3600 متر است و در ارتفاع 183 متری از سطح دریا قرار گرفته است. در روزهای شنبه تا چهارشنبه از مبدا شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، ارومیه، مشهد، تبریز و بندرعباس به مقصد فرودگاه وین پروازهای مستقیم متعددی برنامه‌ریزی شده است. 

نکاتی درباره روزها و ساعات حرکت پروازهای مستقیم خارجی از ایران

روزها و ساعات حرکت پروازهای مستقیم خارجی از ایران به مقصد کشورهای وابسته به شرکت‌های مسافربری متفاوت است. بعضی از  شرکت‌های هواپیمایی فقط تعدادی از این پروازهای مستقیم خارجی را پوشش می‌دهند و ممکن است زمان پرواز این ایرلاین‌ها برای شما مناسب نباشد؛ از این رو بهتر است تا تمامی پروازهای شرکت‌های مسافربری از ایران به کشور مقصد را بررسی کنید. برای مثال شرکت مسافربری کویت ایرویز از تهران به کویت در سه روز یکشنبه، سه‌شنبه و جمعه از ساعت 18:25 دقیقه پرواز مستقیم دارد و این در حالی است که شرکت‌های دیگر در روزها و ساعات دیگر این پرواز را دارند. پس برخلاف پروازهای داخلی که امکان پرواز مستقیم به‌صورت روزانه وجود دارد، برای بسیاری از پروازهای خارجی چنین امکانی وجود ندارد.

پروازهای مستقیم خارجی از ایران

سخن پایانی

امکان پروازهای مستقیم خارجی از ایران به بسیاری از کشورها وجود ندارد و لازم است تا برای رفتن به این کشورها از پروازهای کانکشن استفاده کرد. البته برای سفرهایی که امکان سفر مستقیم وجود دارد، بهتر است تا در عوض پروازهای کانکشن از این پروازهای مستقیم استفاده شود. این پروازها علاوه‌بر مدت زمان کمتر برای رسیدن به مقصد، هزینه کمتری دارند.

از آنجایی که روزها و ساعات پروازهای خارجی برای شرکت‌های مسافربری متفاوت است، پیشنهاد ما این است تا با خرید بلیط هواپیما از پته، بهترین و ارزان‌ترین بلیط را برای سفرهای مستقیم خارجی رزرو کنید. شما می‌توانید با استفاده از سامانه رزرو آنلاین بلیط هواپیمای پته خریدی آسان در با بالاترین سرعت ممکن تجربه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پروازهای مستقیم خارجی از مبدا ایران به صفحه بلیط هواپیما خارجی مراجعه کنید و در صورت نیاز با مشاوران ما در مجموعه تماس بگیرید.

سوالات متداول

بله، شما امکان پرواز مستقیم از ایران به کشورهای اروپایی شامل انگلیس، هلند، ایتالیا، اتریش، سوئد، گرجستان، بلغارستان، آلمان و فرانسه وجود دارد.

پرواز مستقیم نسبت به پروازهای کانکشن ارزان‌قیمت‌تر است و بیشتر برای پروازهایی با مسافت کم مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیازی به سوخت‌گیری هواپیما وجود ندارد.

برنامه پروازهای مستقیم خارجی شرکت‌های مسافربری با یکدیگر متفاوت است و برای اطلاع یافتن از روزها و ساعات پرواز می‌توانید از سامانه رزرو آنلاین بلیط هواپیما پته استفاده کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید