بهترین زمان سفر به هند کدام فصل است؟

جهان‌گردی هند
بهترین زمان سفر به هند کدام فصل است؟

هند کشوری است با جاذبه‌ها و مراسمات مختلف که سالانه میلیون‌ها گردشگر را از سراسر جهان به سمت خود می‌کشاند. در واقع این کشور زیبا فرصت‌های متعددی را در طول سال برای بازدید کنندگان به ارمغان می‌آورد. اما در نهایت اغلب گردشگران برای دانستن بهترین زمان سفر به هند دچار تردید می‌شوند. این‌که شما تصمیم دارید چه زمان از سال به هند سفر کنید به خودتان و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. ابتدا بدانید که آیا می‌خواهید از سواحل هند دیدن کنید یا به مکان‌های فرهنگی در شمال هند بروید یا قصد بازدید از هردو را دارید؟ 

اگر به دنبال سفری پر از هیجان هستید و می‌خواهید در رودخانه گنگ در ریشیکش قایق سواری کنید یا به معابد و موزه ملی در دهلی و بنارس بروید، بهترین زمان سفر و خرید بلیط هواپیما دهلی، هند باتوجه به شرایط آب‌ و‌ هوایی مناسب تعطیلات این کشور است. 

هند کشوری است با تعطیلات گسترده که قبل از سفر به این کشور برای داشتن اطلاعات کافی بهتر است راهنمای سفر به هند را مطالعه کنید. اگر می‌خواهید به جشنواره‌های مهمی از جمله رنگ هولی که در بهار برگزار می‌شود و جشن دیوالی که در پاییز است برسید و سفری خاطره انگیز را برای‌خودتان رقم بزنید، پس بهار و پاییز بهترین فرصت برای سفر به شمار می‌روند.

چرا که با برگزاری این جشنواره‌ها هند زنده و پرشور می‌شود و اهالی به دنبال جشن و خوشحالی هستند. به‌ طور‌ کلی برای برنامه ریزی و اطلاع از بهترین زمان سفر به هند ترجیحات و نیازهای خودتان را در نظر بگیرید و زمان سفرتان را معین کنید. در ادامه قصد معرفی زمان‌های مناسب برای سفر به هند را داریم پس با ما همراه باشید.

بهترین زمان سفر به هند

بهترین زمان سفر به مثلث طلایی هند

شهرهای آگرا، جیپور و دهلی سه شهری هستند که به عنوان مثلث طلایی هند شناخته می‌شوند و هرساله گردشگران زیادی را می‌پذیرند، چشمگیر ترین جاهای دیدنی هند در این سه شهر قرار گرفته اند. نکته مهم این‌ که تابستان‌ های این سه شهر بسیار گرم و طاقت‌ فرسا بوده و بدترین زمان سفر محسوب می‌شوند. اواسط آبان‌ ماه تا اواسط فروردین این شهرها نسبت به دیگر شهرها خنک‌تر بوده و آب‌ و هوای مطبوع‌ تری دارند. البته، علاوه‌ بر گرما باید سرمای هوا را هم در نظر بگیرید و بدانید که در ماه دسامبر و ژانویه یعنی اواسط آذر تا بهمن سه شهر مثلث طلایی سرد هستند. در ادامه مناطق مختلف هند را از نظر شرایط آب و هوایی بیشتر بشناسید:

  • مناطق گرم و مرطوب: نواحی جنوبی و شرقی هند ازجمله منطقه‌های گرم و مرطوب هستند. به‌طور‌مثال: نیکوبار، آسام، بنگال، جزایر اندامان و… ازجمله مناطق گرم و مطوب محسوب‌ می‌شوند که تابستان گرم و بارانی و زمستانی با هوای معتدل دارند. 
  • مناطق خشک و بیابانی: مناطق خشک و بیابانی هند عبارتنداز: راجستان، تراریک در غرب هند. این مناطق همان‌طور که از نام‌شان پیداست تابستان‌های بسیار گرم و خشک و همچنین زمستان‌های بسیار سردی دارند. 
  • مناطق کوهستانی و سرد: مناطق سرد و کوهستانی در هند شامل: اتراخند، کشمیر، ایالات هیماچال پرادش و همچنین قسمتی از اترانچال پرداش هستند. این مناطق تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌های سرد و برفی دارند. 
  • مناطق ساحل: مناطق ساحلی هند عبارتنداز: سواحل جنوب و جنوب غربی که شامل: ساحل گوا و کرالا هستند. سواحل در طول سال آب‌و‌هوای گرم و مرطوبی دارند. به‌طوری‌که در بیشتر روزهای سال رطوبت بسیار بالا است.

بهترین زمان سفر به مثلث طلایی هند

بارانی‌ترین ماه‌ های هند

اگر نمی‌خواهید هنگام سفرتان به هند با باران مواجه شوید، پس باید ماه‌های بارانی هند را بشناسید و سفرتان را به بعد از این ماه‌ها موکول کنید. معمولا در ماه اردیبهشت تا ماه نوامبر هند بارانی است. البته، بارانی بودن هند در این بازه زمانی دلیل بر بد بودن این ماه‌ها برای سفر نیست بلکه می‌توانید در این زمان به هند سفر کنید، اما باید برای باران‌های کوتاه و شدید آماده باشید.

بارانی‌ترین ماه‌ های هند

بهترین زمان سفر به هند از نظر شرایط آب‌ و‌ هوایی

اگر می‌خواهید در شرایط آب‌و‌هوایی مناسبی به هند سفر کنید، پیشنهاد ما اواسط شهریور تا اواسط فروردین است. در این بازه زمانی می‌توانید به شهرهای مختلف هند سفر کرده و از جاذبه‌های آن دیدن کنید. در واقع مسافران در این بازه از باران و گرمای شدید هند در امان هستند. اما در هر صورت هندوستان کشور بسیار بزرگی بوده و تجربه آب‌و‌هوای مختلف در شهرهای آن امری طبیعی است. بعد از انتخاب فصل مناسب برای سفر حالا باید مشخص کنید که قصد سفر به کدام شهر را دارید. البته، اغلب گردشگران برای بازدید از مثلث طلایی هند ( آگرا، جیپور، دهلی ) راهی این شهر می‌شوند.

 

سفر به هند در فصل بهار

اگر به جشن هولی یا جشن رنگ‌ها در هند علاقمند هستید، پیشنهاد ما برای بهترین زمان سفر به هند فصل بهار است. فصل بهار در هند همراه با آب‌و‌هوایی عالی بوده و همچنین طبیعت کشور با گل‌های رنگارنگ و درختان سرسبز زیبایی چشم نوازی به وجود می‌آورند. در این فصل نه خبری از باران‌های موسمی بوده و نه گرمای شدیدی که موجب آزار گردشگران شود. در این بازه زمانی می‌توانید از جیپور، آگرا و دهلی دیدن کنید. 

البته، تاریخ برگزاری جشن‌های هند در ۲۰ و ۲۱ مارچ بوده که می‌توانید در این تاریخ به هندوستان بروید و در جشن بمبئی و هولی شرکت کنید و سفری دلچسب را برای خودتان رقم بزنید. هوای عالی در بهار فقط مختص شهرهای آگرا و دهلی نیست و حتی سواحل هند دارای هوای بسیار عالی هستند و گردشگران این فرصت را دارند تا از تفریحات ساحلی استفاده کنند. به همین دلیل اغلب گردشگران فصل بهار را برای سفر به هند انتخاب می‌کنند.

سفر به هند در فصل بهار

سفر به هند در فصل تابستان

یکی از خصوصیات بارز هند در فصل تابستان آب‌وهوای گرم و خشک است. در این فصل گرمای هوا بسیار طاقت‌فرسا بوده و گاهی دما تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. در واقع چنین شرایطی برای گردشگران آزار‌دهنده است و زمان مناسبی برای بازدید از شهر‌ها نیست. مگر این‌که قصد سفر به مناطق کوهستانی ازجمله: نانیتال، موسوری، لودگونی، دارجلینگ وایاناد را داشته باشید. 

هند کشوری وسیع بوده و برخی از مناطق آن دارای آب‌و‌هوایی مطلوب هستند و بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردارند. همچنین اگر قصد سفر به شهرها و جاذبه‌های هند ازجمله قلعه آگرا و تاج محل را دارید، بهتر است سفرتان را کمی به تعویق بیندازید و اواخر تابستان یا بهار به سفر بروید. در تابستان به دلیل گرمای زیاد، هند کمترین میزان گردشگر را تجربه می‌کند و بسیار خلوت است.

سفر به هند در فصل تابستان

سفر به هند در پاییز

اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به هند را بگوییم، پاییز نسبت به دیگر فصول سال انتخاب بهتری است. در واقع پاییز به فصل مانسون یا موسمی معروف بوده، چراکه گرمای هوا کم شده و بارش‌ باران‌های موسمی شروع می‌شوند. البته بارش‌ باران در فصل پاییز کاملا مقطعی است و در برنامه سفر افراد مشکلی ایجاد نکرده، بلکه هوا را بسیار معتدل و دلچسب می‌کند. به همین دلیل افراد فصل پاییز را بهترین زمان سفر به هند می‌دانند و عقیده دارند که در پاییز می‌توانند به خوبی از جاذبه‌های این کشور دیدن کرده و لذت سفر را دوچندان کنند. همچنین در فصل پاییز قیمت تورهای گردشگری نسبت به بهار ارزان‌تر و نسبت به زمستان گران‌تر است.

سفر به هند در پاییز

سفر به هند در زمستان

برخی از گردشگران بهترین زمان سفر به هند را فصل زمستان می‌دانند. حالا شاید بپرسید چرا؟ که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. هندوستان را در فصل زمستان می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول به مناطق جنوبی آن مربوط است که نه تنها در این قسمت خبری از برف و باران نیست بلکه هوا بسیار خوب و متعدل بوده و از نظر شرایط آب‌و‌هوایی گزینه‌ای عالی برای گذران اوقات فراغت به شمار‌ می‌رود. اما در قسمت شمالی ورزش‌های زمستانی جذابیت این منطقه را دوچندان کرده‌اند. باتوجه به روحیه خودتان می‌توانید بین شمال و جنوب هند منطقه مورد نظرتان را انتخاب کنید و به گذران اوقات فراغت و خوش‌گذرانی بپردازید. همچنین در دهلی، جیپور و آگرا با وجود برف و سرما جاذبه‌های تاریخی جذاب‌تر و باشکوه‌تر می‌شوند.

سفر به هند در زمستان

بهترین زمان سفر به هند برای قیمت‌های پایین

اگر می‌خواهید در سفر به هند هزینه زیادی صرف نکنید، پس بهترین زمان برای سفر به هند ماه آوریل تا ماه سپتامبر است. چرا که در این فصول هوای این کشور گرم بوده و هزینه سفر به هند نیز بسیار پایین است. البته، از نظر آب‌و‌هوایی این بازه زمانی اصلا مناسب نیست و باران‌های طوفانی و گرمای شدید مانع از بازدید و لذت بردن از سفر خواهد شد.

آشنایی با فستیوال‌های هند و زمان برگزاری آن ها

در هندوستان همیشه جشن‌ها و فستیوال‌های متعددی برگزار می‌شوند. همچنین این کشور همیشه دلیلی برای برگزاری جشن دارد. در واقع بزرگترین فستیوال‌های هند هولی و دیوالی نام دارند و تعطیلات مربوط به این جشن‌ها طبق تقویم قمری هستند و تاریخ برگزاری آن‌ها هرسال تغییر می‌کند. اما معمولا هولی در بهار و دیوالی در زمستان برگزار می‌گردد. در جشن دیوالی نورهای زیادی وجود دارد که اهالی هند به مناسبت جشن به یکدیگر هدیه می‌دهند. همچنین مراسم آتش بازی نیز گوشه‌ای از جشن دیوالی است. 

جشن هولی نیز برای خوش‌آمدگویی بهار بوده و به جشنواره رنگ‌ها معروف است. در این جشن افراد رنگ‌ها را روی یکدیگر می‌پاشند و موها، لباس و چهرهای خودشان را رنگی می‌کنند. یکی دیگر از فستیوال‌های جذاب هند دوسهرا نام دارد که معمولا در ماه اکتبر برگزار می‌گردد. علاوه‌براین جشن دوسهرا به معنای پیروزی خیر بر شر است. همچنین فستیوال‌های دیگری در ماه اوت برگزار می‌شوند که نمونه آن راکشا باندهان نام دارد و به عنوان پیوند خواهر و برادری شناخته می‌شود.

فستیوال‌های هند و زمان برگزاری آن ها

نکات مهم در زمان سفر به هند

در سفر به هند بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارند که بهتر است اطلاعاتی درباره آن‌ها داشته باشید. در هندوستان مردم عقاید و فرهنگ خاص خود را دارند و احترام گذاشتن به فرهنگ مردم این کشور در سفر امری الزامی است. اگر قصد خرید محصولات ارزان از هندوستان را دارید می‌توانید هنگام خرید چانه بزنید و با قیمت کمتری محصول موردنظرتان را خریداری کنید.

نکته دیگر این‌که حتما به جانوران، طبیعت و گیاهان احترام بگذارید و مراقب سلامتی و بهداشت خودتان باشید. همچنین مردم هند به نظم پایبند نیستند و به همین دلیل تاخیر در حمل‌و‌نقل امری طبیعی است. علاوه‌براین جاده‌های این کشور برای افرادی که ناآشنا هستند امن نیست و ممکن است هنگام رانندگی حادثه‌ای برای افراد غیر محلی رخ دهد.

نکات مهم در زمان سفر به هند

چرا به هندوستان سفر کنیم؟

شاید این سوال اغلب افراد باشد که چرا باید به کشور هند سفر کرد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم چرا به هند سفر نکنیم؟ باتوجه به شناختی که از این کشور پهناور داریم و می‌دانیم که هند دارای شگفتی‌های فراوانی است و هرساله آیین های مختلفی در این کشور برگزار می شوند و این آیین ها برای گردشگران جالب بوده و تماشای آن ها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

همچنین ادیان گوناگون، وسعت جغرافیایی، آداب و رسوم و زبان‌های مختلف دست به دست هم داده‌اند تا لقب ۷۲ کشور ملت را به هند بدهند. در نتیجه منطقی است که افراد علاقمند به سفر هند باشند و بخواهند حتی یک‌بار هم که شده از این کشور دیدن کنند و در جشن های متعدد آن ها که در فصول مختلف سال برگزار می‌شوند شرکت کرده و سفری دلچسب را برای خود و عزیزانشان رقم بزنند.

جمع بندی

اگر قصد سفر به هندوستان را دارید باید ابتدا بدانید بهترین زمان سفر به هند چه زمانی است و درباره فصول مختلف و شرایط اقلیمی این کشور اطلاعاتی به دست آورید تا بتوانید سفر بهتری داشته باشید. هند کشوری بسیار پهناور است و مناطق مختلف آن در هر فصل از سال شرایط آب‌و‌هوایی مختلفی را تجربه می‌کنند.

برخی از افراد بهترین زمان سفر به هند را فصل پاییز می‌دانند و برخی بهار. البته، انتخاب فصل مناسب برای سفر کاملا به افراد بستگی دارد که به چه چیزی علاقه دارند. اگر به برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌ها علاقمند هستید بهار بهترین زمان برای سفر است و اگر به قدم زنی زیر باران و مناطق کوهستانی علاقمند هستید پاییز را انتخاب کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید