جاهای دیدنی هند، سرزمین رنگ ها و رقص ها

جهان‌گردی هند
جاهای دیدنی هند، سرزمین رنگ ها و رقص ها

هند یکی از کشورهایی است که هر چقدر هم در آنجا بمانید باز هم مکان ‌های زیادی باقی مانده که هنوز موفق به دیدن آن ها نشده‌اید. آشنایی با جاهای دیدنی هند این کشور هزار رنگ به صورت مجازی هم جذاب و لذت بخش است. مکان ‌های دیدنی که حتی با دیدن عکس آن ها نیز محو زیبایی عمارت ‌ها و ساختمان ‌های حیرت انگیز آن می ‌شوید.

معرفی هند؛ کشور هفتاد و دو ملت

هند به عنوان هفتمین کشور بزرگ جهان شناخته می ‌شود و به خاطر داشتن جاذبه ‌های برتر توریستی همیشه جزو کشور های محبوب گردشگران است. خاطراتی که توریست‌ ها از رود گنگ مقدس، رشته کوه ‌های هیمالیا و عمارت‌ های بی‌نظیری چون تاج محل به یادگار می برند، هیچ گاه از خاطر آن ها فراموش نمی ‌شود.

خرید تور هند و سفر به این کشور فرصتی است تا بتوانید سرزمینی پرتکاپو با مردمی شاد و سرزنده را از نزدیک ببینید. سرزمین هندوستان جایی است که زندگی مردم بین دنیای سنتی و دنیای مدرن با هم تلاقی پیدا کرده است. اگر کنجکاو هستید تا از نزدیک جاهای دیدنی هند را ببینید، چاره کار خرید بلیط هواپیما و سفر به هندوستان است.

با رزرو یک پرواز از تهران تا دهلی، نهایتاً ۴ ساعت در راه هستید. به این صورت می ‌توانید در بهترین زمان سفر به هند یعنی فصل پاییز و بین ماه ‌های سپتامبر تا نوامبر از جاهای دیدنی دهلی پایتخت هندوستان و سایر شهر های مهم مانند بمبئی دیدن کنید. البته بعضی از جاذبه ‌های گردشگری معروف هند مانند تاج محل که جزو عجایب هفتگانه جدید جهان هستند، در شهر های دیگری چون اورتارپرادش قرار دارند. بنابراین علاوه بر معرفی جاهای دیدنی شهر های مهمی چون بمبئی و دهلی به سایر مکان ‌های دیدنی معروف هند هم اشاره می ‌کنیم.

 

محبوب‌ترین مکان ‌های دیدنی هندوستان

محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین جاهای دیدنی هند در سراسر این کشور پراکنده هستند. از تاج محل زیبا و افسانه‌ای گرفته که هنوز هم معماران و مهندسان برای شناخت اسرار این بنا انگشت به دهان مانده‌اند تا معابدی که در شهر های مختلف هند قرار گرفته‌اند، جزو محبوب‌ترین جاذبه‌ های گردشگری این کشور هستند.

 

 تاج محل

عمارت زیبای تاج محل که یکی از شناخته شده‌ترین جاهای دیدنی هند است، در ایالت اورتار پرادش و نزدیک شهر آگرا قرار گرفته است. این بنا با دهلی نو ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد. این بنای عظیم که نماد کشور هندوستان است، آرامگاه شاه جهان و همسر ایرانی‌اش ارجمند بانو بیگم است. این محل در هندوستان به ممتاز محل معروف است. باغ وسیعی که مقبره تاج محل در آن قرار گرفته، نزدیک رودخانه یامونا قرار گرفته است. افرادی که به تاج محل می ‌روند از قبل آوازه عشق افسانه‌ای شاه جهان نسبت به همسر ایرانی‌اش را شنیده‌اند.

شکوه و جلال بنای تاج محل به قدری است که همه می ‌خواهند بدانند این بنا را چه کسی ساخته است. اما هنوز هم مشخص نیست معمار هنرمند و سازنده این بنا چه کسی بوده است. برای ساخت این بنا از معماری اسلامی ایرانی و گورکانی استفاده شده است که هنر ایرانی نقش پررنگ‌تری داشته است.

آدرس: هند- شهر آگرا- تاج محل

تاج محل هند

شهر مادورای

در جنوب قاره آسیا یکی از قدیمی‌ترین شهر های جهان قرار دارد که با رم باستان داد و ستد و معاملات تجاری داشته است. شهر مادورای که محل شکل‌گیری اولین تمدن‌ های هندی بوده، جزو مکان ‌های دیدنی هند است و یک معبد بسیار شناخته شده به نام معبد میناکشی ست. معابد زیبای این شهر برای گردشگران بسیار خاص و شگفت انگیز هستند.

آدرس: ایالت تامیل نادو در کشور هند- شهر مادورای

شهر مادورای هند

شهرکلکته

شهر کلکته که در زمان استعمار بریتانیا پایتخت هندوستان بوده، جاذبه ‌های گردشگری زیادی ندارد. اما کاخ یادبود ویکتوریا، یک بنای بسیار شگفت انگیز است که در این شهر قرار گرفته است و یک بنای منحصر به فرد و بسیار عجیب و غریب است.

آدرس: هند- بنگال غربی –شهر کلکته

شهرکلکته کشور هند

جایپور؛ شهر صورتی هند

در بین جاهای دیدنی هند باید از شهر جایپور هم نام ببریم که به خاطر داشتن کاخ‌ های باشکوه و بنا های صورتی رنگ خود، جزو زیباترین شهر های هندوستان است. کاخ ‌های به جا مانده در این شهر جزو میراث سلطنتی هندوستان هستند و با استفاده از معماری مغولی و راجستانی طراحی شده‌اند. این کاخ که در حال حاضر هم محل زندگی خانواده سلطنتی است، فاصله کمی تا قصر هوا محل، دژ آمر و رصدخانه جانتر مانتر دارد.

آدرس: هند ایالت راجستان شهر جیپور

شهر جایپور هند

شهر طلایی جیسلمیر

جیسلمیر یک شهر طلایی رنگ است که به خاطر استفاده از مصالح زرد رنگ برای ساخت آن به شهر طلایی شهرت پیدا کرده است. در این شهر می ‌توانید قصر های قدیمی و باشکوهی را ببینید که با رنگ طلایی درخشان از دور می ‌درخشند. قلعه عظیم جیسلمر نیز جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر است. در این شهر طلایی خانه ‌های طلایی، کاخ‌ های طلایی، قلعه ‌های طلایی و ۹۹ سنگر وجود دارند که همه آن ها به حیاط اصلی یک کاخ هفت طبقه می ‌رسند. نام این کاخ مهاراجا است و در سال ۱۵۰۰ میلادی ساخته شده است. این مجموعه شگفت انگیز جزو زیباترین جاهای دیدنی هند است.

آدرس: هند-ایالت راجستان-شهر طلایی هند

شهر طلایی جیسلمیر

فاتح پورسیکری

در شهر فاتح پورسیکری یک بنای بسیار قدیمی وجود دارد که در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده است. این بنا که در نزدیکی آگرا قرار گرفته، توسط اکبر شاه ساخته شده است. اکبرشاه یکی از قدرتمندترین فرمانروایان مغول بود که کاخ ‌ها، حرم ‌ها، جاده ‌ها مساجد و باغ‌ های متعددی را در شهر های مختلف هندوستان بنا نمود. اما بنای فاتح پورسیکری که از نظر فرهنگی و معماری اهمیت زیادی دارد، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرس: هند –آگرا-شهر فاتح پورسیکری

فاتح پورسیکری هند

غارهای آژانتا

در نزدیکی غار های آلوورا، غار های آجانتا قرار گرفته اند که به خاطر داشتن مجسمه‌ های بی‌نظیر و نقاشی‌ های قدیمی، گردشگران را مسحور خود می ‌کنند. این مجموعه غار ها شامل ۲۹ غار جداگانه هستند که بر اساس اسناد تاریخی در قرن ‌های دوم پیش از میلاد تا ششم پیش از میلاد در هند ساخته شده‌اند. نقاشی ‌های سنگی که در این غار ها پیدا شده اند، مربوط به دوره ساسانی هم می ‌شوند. حتی بعضی از آثار به جامانده در این غار ها نشان می ‌دهد که هیئت اعزامی ایران از طرف خسرو پرویز راهی هند شده‌اند.

آدرس: ۴۰ کیلومتری شهر جالگائون هندوستان

غارهای آژانتا

رصدخانه جانتار مانتار

شهر جیپور محل قرارگیری بسیاری از جاذبه‌ های گردشگری هند است. رصدخانه جانتارمانتار نیز در این شهر قرار گرفته است و برای علاقمندان به ستاره شناسی جذابیت زیادی دارد. ابزار های معماری نجومی در این رصدخانه نگهداری می ‌شوند و گفته می ‌شود بنای این رصدخانه توسط پادشاه مهاراجه جیسینگ دوم در سال ۱۷۴۳ ساخته شده است. در این رصدخانه می ‌توانید بزرگترین ساعت آفتابی سنگی را ببینید که برای گردشگران بسیار جذاب است.

آدرس: Gangori Bazaar, J.D.A. Market, Pink City, Jaipur, Rajasthan 302002, India

رصدخانه جانتار مانتار

غارهای الفنتا

مجموعه غار های سنگی الفنتا که در جزیره الفنتا قرار دارند، جزو جاهای دیدنی هند محسوب می ‌شوند. این غار ها به واسطه عظمتی که دارند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و ساخت آن ها به قرن پنجم میلادی برمی‌گردد. در واقع غار های الفنتا از ۵ معبد و دو غار معبد بودایی تشکیل شده‌اند. این معابد در گذشته جزو مناطق زیارتی محسوب می ‌شدند. اگرچه بعضی از این سازه‌ ها امروزه به ویرانه ‌هایی تبدیل شده‌اند، اما هنوز هم به خاطر ارزش تاریخی و فرهنگی که دارند، جزو جاهای دیدنی هند محسوب می ‌شوند.

آدرس: Gharapuri, Maharashtra 400094, India

غارهای الفنتا

کاخ جهانگیر

شهر آگرا یکی از شهر های مهم هندوستان است که به خاطر قرار گرفتن جاذبه‌ های تاریخی مانند تاج محل، شهرت بسیاری نزد گردشگران دارد. در این شهر یک کاخ بسیار زیبا هم قرار دارد که با استفاده از معماری هندی و معماری آسیای مرکزی ساخته شده است. بخش ‌هایی از این کاخ جزو میراث جهانی یونسکو هستند. کاخ جهانگیر که به دستور اکبر شاه ساخته شده، برای استفاده شخصی جهانگیر پسر مورد علاقه‌اش بوده است.

آدرس: Agra Fort, Rakabhyndzh, Agra India

کاخ جهانگیر هند

کلیسای بومژیزوس

یکی از کلیسا های بسیار زیبا در گوا، کلیسای بوم ژیزوس است که از زمان استعمار پرتغال در هندوستان به جا مانده است. گفته می ‌شود یک مبلغ مسیحی پرتغالی در این کلیسا به صورت مومیایی نگهداری می ‌شود. کلیسای بومژیزوس در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است و به خاطر داشتن معماری باروک در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

آدرس: Basilica of Bom Jesus, Old Goa Road, Bainguinim, Goa, India

کلیسای بومژیزوس

معابد خاجوراهو

مجموعه معابد خاجوراهو نیز در ایالت مادیا پرادش در کشور هندوستان قرار گرفته اند. این معابد که از دوران پادشاهان سلسله چاندلا به جامانده در سال‌ های ۹۵۰ میلادی تا ۱۱۵۰ ساخته شده است. این معابد حدود ۲۳.۵ کیلومتر مربع وسعت دارند. مجموعه معابد خاجوراهو نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. سبک معماری این بنا بسیار شگفت انگیز است. بخش ورودی هر معبد جدا است و دارای بخش ‌هایی مانند خلوتگاه و تالار است. حکاکی ‌های نمای بیرونی این معابد بسیار پیچیده است و نشانگر سبک زندگی مردان و زنان سنتی در قرون وسطی است.

آدرس: Khajuraho, Madhya Pradesh, India

معابد خاجوراهو

پارک ملی ساندراربنس

در مقاله جنگل ‌های حرا ایران، درباره اکوسیستم مانگرو در مناطق مختلف جهان صحبت کردیم. بخشی از جنگل ‌های مانگرو نیز در کشور هندوستان قرار دارند و جزو مناطق حفاظت شده هستند. این منطقه برای زندگی ببر های هندی بسیار مناسبند. پارک ملی ساندراربنس که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، در تمام طول سال منتظر گردشگرانی است که برای تماشای ببر ها و حیات وحش هندوستان به این منطقه می ‌روند. بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی ساندراربنس، اکتبر تا آوریل است. اگر می ‌خواهید علاوه بر دیدن جاهای دیدنی هند، ببر بنگال را هم از نزدیک ببینید، حتماً سری به این پارک ملی بزنید.

آدرس:Dayapur, Gosaba, West Bengal 743370, India

پارک ملی ساندراربنس

غار های الورا

در ۳۰ کیلومتری شهر اورنگ آباد و در ایالت ماهارا شترا هندو، چندین غار سنگی وجود دارند که مربوط به قرن پنجم تا دهم میلادی می ‌شوند. معابد بودایی در این منطقه هستند که گفته می ‌شود در بین قرن ۶ تا ۸ میلادی ساخته شده اند. مجموعه غار های الورا شامل ۱۷ غار هندو هم می ‌شوند که در قرن ‌های ششم تا نهم ساخته شده اند. ۵ غار دیگر نیز در قرن هشتم تا دهم میلادی ساخته شده اند که مربوط به آیین جین هستند. هماهنگی مذهبی در بین غار های این منطقه به خوبی به چشم می ‌خورد و به خاطر اهمیت تاریخی که دارند، جزو میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

آدرس: Ellora Cave Road, Ellora, Aurangabad, Maharashtra 431005, India

غار های الورا

پناهگاه حیات وحش ماناس

یکی از جاهای دیدنی گواتی هند، پناهگاه حیات وحش ماناس است که در ایالت آسام و در شمال شرق این کشور قرار گرفته است. این پناهگاه طبیعی که ۳۹ هزار هکتار وسعت دارد، نزدیک رود ماناس قرار گرفته است. بسیاری از گردشگران در سفر خود به هند با خودرو های جیپ به سافاری می ‌روند و از دیدن حیات وحش این منطقه لذت می ‌برند. ماجراجویی در مناطق جنگلی و دیدن مزارع زیبای چای این منطقه برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. بهترین زمان برای بازدید از این پناهگاه حیات وحش طبیعی، بین ماه نوامبر تا ماه آوریل است.

آدرس: M252+QF6, Manas Road, Barangabari Gyati Village, Dist Baksa, Gobardhana, Assam 781315, India

پناهگاه حیات وحش ماناس

قلعه امبر

یکی از دیدنی‌ های جیپور در ایالت راجستان هندوستان، قلعه امبر است. این قلعه شگفت انگیز در قرن شانزدهم میلادی ساخته شده و نکته جالبی که درباره آن وجود دارد این است که بسیاری از فیلم‌ های بالیوودی در این قلعه فیلمبرداری شده‌اند. ارزش تاریخی و معماری این قلعه به حدی است که جزو میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. برای تزیین بخش ‌های داخلی این قلعه از عاج فیل، شیشه و دیوارنگاره‌ های بسیار زیبا استفاده شده که بسیار فراتر از زمان خودش است.

آدرس: Devisinghpura, Amer, Jaipur 302001 India

قلعه امبر

شهر قدیمی گوا

در ایالت گواه هندوستان یک شهر قدیمی وجود دارد که زمان استعمار پرتغالی ‌ها بر هندوستان ساخته شده است. این شهر قدیمی سال‌ های سال پایتخت پرتغالی ‌ها بوده و طی چند قرن حکومت پرتغالی‌ ها بر این منطقه، کلیسا ها و صومعه‌ های متعددی در این منطقه ساخته شده‌اند. یکی از جاهای دیدنی هند که هر ساله پذیرای توریست ‌های بسیاری از کشور های جهان است، همین شهر قدیمی گوا است که در میان آثار متعدد میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

آدرس: Goa Velha, India

جزیره گوا

کاخ دریاچه

در ایالت اودایپور هندوستان یک کاخ بسیار زیبا قرار دارد که جزو جاذبه ‌های گردشگری و فوق العاده خاص هندوستان است. این کاخ که در قرن هجدهم میلادی ساخته شده در گذشته کاخ سلطنتی تابستانی بوده. اما امروزه به یک هتل ۵ ستاره و بسیار لوکس تبدیل شده است. جالب است بدانید که کاخ دریاچه در فیلم اختاپوس جیمز باند، محل زندگی شخصیت نقش اول داستان بود و از سال ۱۹۸۳ به بعد به شهرت جهانی رسید. البته گردشگران و توریست‌ هایی که به هند سفر می ‌کنند، همیشه از هتل کاخ دریاچه و قصرهای تاج به خوبی یاد می‌ کنند.

آدرس: Amer Rd, Jal Mahal, Amer, Jaipur, Rajasthan 302002, India

کاخ دریاچه هند

معبد طلایی آمریتسار

معبد طلایی آمریتسار یک معبد مقدس است که جزو زیارتگاه‌ های مذهب سیک در هندوستان است. این بنا به خاطر داشتن تزیینات طلایی رنگ خود شهرت بسیاری دارد. علاوه بر اینکه این معبد برای عبادت و زیارت مورد استفاده قرار می‌ گیرد، جزو جاهای دیدنی هند است. شکوه و عظمت این بنا به خاطر تزیینات داخلی آن است که شامل اشکال حیوانات و گل‌ های نیلوفر آبی با برگ‌ های طلایی هستند.

آدرس: Golden Temple Road Atta Mandi, Katra Ahluwalia, Amritsar 143001 India

معبد طلایی آمریتسار

کاخ هوا محل

در شهر جیپور هندوستان یک ساختمان ۵ طبقه وجود دارد که برای ساخت آن از سنگ ماسه قرمز استفاده شده است. نام دیگر کاخ هوا محل، کاخ باد است که زمانی محل زندگی زنان سلطنتی بوده است. کاخ هوا محل ۹۵۳ پنجره دارد. وجود این همه پنجره هم بی‌دلیل نیست. گفته می‌ شود زنان سلطنتی در آن دوران بدون اینکه خودشان را به مردم نشان دهند، از پنجره ‌های این کاخ بیرون را نگاه می ‌کردند و فعالیت ‌های خیابانی را زیر نظر می ‌گرفتند. معماری این کاخ بسیار شگفت انگیز است و گفته می ‌شود در سال ۱۷۹۹ میلادی در شهر جیپور ساخته شده است.

آدرس: Hawa Mahal Rd, Badi Choupad, J.D.A. Market, Pink City, Jaipur, Rajasthan 302002, India

کاخ هوا محل هند

واراناسی

یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی هندوستان که بر اساس افسانه‌ ها توسط الهه هندو ها، شیوا ساخته شده و قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد، واراناسی است. بنارس یا همان وارناسی، منطقه‌ای بسیار زیبا در هندوستان است که در گذشته محل سکونت هندوها بوده و امروزه هم برای این مردم جایگاه ویژه‌ای دارد. برای آشنایی هرچه تمام‌تر با فرهنگ و آداب و رسوم هندی‌ ها، حتماً باید از واراناسی دیدن کنید. واراناسی، محل زندگی پادشاهان، تجار و حتی شاعران فارسی زبانی بوده که در دوران جهانگیر شاه در این قسمت این شهر زندگی می‌ کردند. اگر می خواهید از نزدیک مراسم مذهبی مردم هندوستان در رود مقدس گنگ را ببینید، شهر بنارس را از دست ندهید.

آدرس: جنوب شرقی ایالت اوتار پرادش هند- کرانه سمت چپ رود گنگ

واراناسی هند

بهترین جاهای دیدنی دهلی

روح باستانی شهر دهلی که با نام هندوستان کوچک هم شناخته می ‌شود در بین جاذبه‌ های دیدنی و آثار تاریخی این شهر به خوبی نمایان است. سفر به هندوستان و شهر دهلی یک سفر ماجراجویانه است که هر لحظه‌اش سرشار از شگفتی است. معماری شرقی و آثار مسحور کننده تاریخی هندوستان، متعلق به دوره‌ های تاریخی گوناگونی هستند. خود شهر دهلی یک شهر بسیار بزرگ است که برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. اما در سال‌ های اخیر بخشی از این شهر بزرگ به نام دهلی نو به عنوان پایتخت کشور هند انتخاب شده که بیشتر ادارات سیاسی و مکان‌های دولتی در آن منطقه قرار گرفته‌اند.

آب و هوای دهلی در زمستان‌ ها سرد و در تابستان‌ ها معتدل است. سفر به دهلی در ماه نوامبر تا مارس بهترین انتخاب است. بنابراین اگر قصد دیدن جاهای دهلی را دارید که در ادامه به آن ها اشاره می‌ کنیم، بهتر است هنگام خرید بلیط هواپیما به این نکته توجه کنید.

 

قلعه سرخ

قلعه سرخ دهلی یکی از آثار تاریخی معروف کشور هندوستان است که در شهر دهلی واقع شده است. این قلعه که با استفاده از ماسه ‌های قرمز رنگ ساخته شده، جزو مکان‌هایی است که شاهد اتفاقات تاریخی زیادی بوده است. در گذشته از این بنا برای برگزاری مراسم‌ های تشریفاتی خاندان سلطنتی استفاده می ‌شد. اما امروزه مراسم ‌های ملی و سیاسی در این قلعه برگزار می ‌شود. این قلعه بخش ‌های مختلفی دارد که شامل دروازه دهل، ی دروازه لاهور، دیوان خاص، نقاره خانه و … می‌ شوند. گردشگران ایرانی که به این قلعه رفته‌اند، می ‌دانند که بعضی از کتیبه ‌های موجود در این قلعه، حاوی اشعار فارسی هستند. نام دیگر قلعه سرخ دهلی، لال قلعه است. کلمه لال به معنای سرخ است.

آدرس: Red Fort, Netaji Subhash Marg, Lal Qila, Chandni Chowk, New Delhi, Delhi, India

قلعه سرخ هند

مسجد جامع دهلی

هند کشور ۷۲ ملت است. یعنی مردم با هر دین و مذهبی در این کشور کنار یکدیگر زندگی می ‌کنند و هیچ مشکلی هم با آداب و رسوم و دین یکدیگر ندارند. به همین خاطر عجیب نیست که بدانید یکی از جاهای دیدنی هند، مسجد جامع دهلی است که از سنگ‌ های مرمر و ماسه‌های قرمز رنگ ساخته شده. نام دیگر مسجد جامع دهلی مسجد جهان نما است و جزو عبادتگاه‌ های مهم شهر دهلی محسوب می ‌شود. فاصله این مسجد تا قلعه سرخ بسیار کم است. بنابراین اگر به هندوستان سفر کردید، برای دیدن جاهای دیدنی دهلی می‌ توانید این دو مکان تاریخی را در یک روز ببینید. این مسجد که در سال ۱۶۵۸ ساخته شده، ۴ برج زاویه‌دار دارد و به خاطر داشتن مناره ‌های قرمز رنگ سنگی که ارتفاع آن ها به ۴۰ متر می ‌رسد، برای گردشگران جذابیت زیادی دارد.

آدرس: 6 km North of Connaught Pl. across from Lal Qila, New Delhi, India

مسجد جامع دهلی

دروازه هند

در شهر دهلی یک دروازه بسیار باشکوه قرار گرفته که پس از جنگ جهانی اول، برای یادبود ۸۲ هزار سرباز شهید و فداکار هندی در این شهر بنا شده است. این دروازه که نماد فداکاری سربازان هندی است، توسط یک معمار بریتانیایی ساخته شده. ارتفاع این دروازه ۴۲ متر است و در سال ۱۹۳۱ نزدیک کاخ ریاست جمهوری هند ساخته شده است. نام دیگر دروازه هند، ایندیا گیت است و جزو جاهای دیدنی دهلی محسوب می ‌شود. به دلیل اینکه خود مردم هندی در این مکان زیاد پیاده‌روی می‌ کنند و به پیک نیک می ‌روند، امکانات تفریحی مانند قایق سواری، تماشای فواره ‌های رنگی و گشت و گذار در فضای سبز اطراف این منطقه برای گردشگران خارجی هم فراهم می ‌شود.

آدرس: Near Connaught Place New Delhi, New Delhi 110001, India

دروازه هند

آرامگاه همایون

یک مقبره بسیار زیبا در شهر دهلی ساخته شده که دستور ساخت آن را همسر همایون شاه صادر کرده است. همایون شاه جزو پادشاهان هندی بوده که علاقه خاصی به معماری اسلامی و سنتی داشته است. این آرامگاه که امروزه مکان گردشگری مهمی در شهر دهلی است، دو گنبد زیبا دارد که با استفاده از سنگ مرمر سفید ساخته شده‌اند. نکته جالبی که درباره آرامگاه همایون وجود دارد، این است که سر پادشاه در یک گودال ۸ ضلعی در داخل آرامگاه دفن شده، اما بدن شاه همایون در آرامگاه‌ های طبقه زیرین به خاک سپرده شده است.

شاه همایون دومین پادشاه گورکانیان بوده که پس از شنیدن صدای اذان برای نماز خواندن به سرعت از پله ‌ها پایین رفته و به خاطر سقوط از پله ‌ها جان خود را از دست داده است. اهمیتی که شاه همایون برای نماز قائل بوده، باعث شده تا مردم احترام زیادی برای او قائل باشند و از آرامگاه ابدیش دیدن کنند. با توجه به اینکه هنرمندان ایرانی بسیاری در زمان سلطنت شاه همایون در هندوستان زندگی می‌ کردند، بسیاری از آثار هنری موجود در این آرامگاه، کار دست هنرمندان ایرانی هستند و گردشگران ایرانی را به یاد معماری سنتی شهر های مهمی چون اصفهان می‌اندازد.

آدرس: Mathura Road Opposite Dargah, Nizamuddin, New Delhi, Delhi 110013, India

آرامگاه همایون

چاندی چوک

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی هند که در شهر دهلی قرار گرفته، خیابان چاندی چوک است. این خیابان قدیمی که شباهت زیادی به خیابان ‌های سنگ فرش شده و لوکس اروپایی ندارد و فقط به خاطر شلوغی و هرج و مرج خود شهرت جهانی پیدا کرده است. در این خیابان هیچ نظم خاصی برای ساخت ساختمان‌ ها وجود ندارد و مردم با انواع وسیله ‌های نقلیه مانند اتومبیل و حتی گاری از کنار یکدیگر عبور می ‌کنند. به معنای واقعی می ‌توانید فرهنگ هندی را در این خیابان از نزدیک ببینید و طعم غذا های سنتی و محلی هندی را بچشید. مغازه ‌ها و فروشگاه‌ های متعددی که در اطراف این خیابان قرار دارند، مکان‌ های مناسبی برای خرید پارچه‌ های رنگارنگ هندی وادویه‌جات معروف این کشور هستند.

آدرس: 2573, Nai Sarak, Roshanpura, Old Delhi, New Delhi, Delhi 110006, India

چاندی چوک

معبد آکشاردام

یکی از معابد بسیار زیبای شهر دهلی که یک تنه می ‌تواند فرهنگ و تاریخ باستانی کشور هندوستان را به رخ گردشگران بکشد، همین معبد آکشاردام است که با استفاده از سنگ ‌های مرمر صورتی و سنگ ‌های مرمر سفید ساخته شده است. نکته جالبی که درباره این معبد وجود دارد این است که بدون استفاده از آهن و فولاد ساخته شده است و در عین سادگی به قدری جذاب و زیبا است برای اولین بار چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌ کند. امکانات تفریحی مانند قایق سواری هم در نزدیکی این معبد برای گردشگران آماده شده ‌اند. شما می ‌توانید از بخش ‌های مختلف این معبد دیدن کنید و با فرهنگ هندوئیسم و معماری هندی از نزدیک آشنا شوید.

آدرس: Noida Mor, Pandav Nagar, New Delhi, Delhi 110092, India

معبد آکشاردام

راجگات مقبره گاندی

گاندی پدر شهر دهلی یکی از افراد تاثیرگذار و مهم هندوستان است که اکثر خارجی‌ ها هم او را می ‌شناسند. بنابراین دیدن مقبره گاندی برای توریست ‌های خارجی جذابیت زیادی دارد. این شخصیت مهم که نماد فداکاری هندوستان است و برای آزادی مردم هند از سلطه بریتانیا بسیار تلاش کرد، در آرامگاه ابدی خود یعنی راجگات آرام گرفته و دوستداران او پس از مرگش هم برای دیدن مجسمه‌ ها، دست نوشته ‌ها و نقاشی ‌های او به این مقبره می ‌روند. یک مشعل در مقبره گاندی روشن است که همیشگی است و هیچ وقت خاموش نمی ‌شود. زیبایی و سادگی مقبره گاندی برای گردشگران زندگی ساده او را تداعی می ‌کند. مقبره گاندی هیچ سقفی ندارد و در نزدیکی رودخانه یامونا قرار گرفته است.

آدرس: Behind Red Fort, New Delhi, Delhi 110006, India

راجگات مقبره گاندی

باغ لودی

در خیابان لودهی دهلی، یک باغ زیبا قرار گرفته که به خاطر قرار گرفتن بنا ها و آرامگاه افراد مهمی چون صفدرجنگز در میان مردم دهلی شهرت زیادی دارد. آرامگاه اسکندر لودی نیز در این پارک زیبا قرار گرفته است. فضای سبز این پارک، کتابخانه بزرگ آن، امکانات ورزشی، فضا های مناسب برای پیاده‌روی، همه و همه باعث شده‌اند تا گردشگران در سفر خود به دهلی حتماً از این باغ زیبا دیدن کنند. مقبره هشت ضلعی محمد شاه نیز در این پارک قرار دارد که به خاطر شکل ظاهری عجیب و غریب خود به عنوان نمادی از سیر و سلوک بین دنیای مادی و معنوی شناخته می‌ شود.

آدرس: Lodhi Rd, Lodhi Gardens, Lodhi Estate, New Delhi, Delhi 110003, India

باغ لودی

محله حوض خاص

یکی از محله‌ های مهم شهر دهلی محله حوض خاص است. یک مجتمع بسیار زیبا هم در این محله قرار گرفته که نزدیک دریاچه زیبا و بزرگ این محله است. گفته می ‌شود قدمت این مجتمع و دهکده تاریخی به قبل از تاسیس دهلی جنوبی برمی‌گردد. در حال حاضر این مجتمع نوعی مرکز خرید است و انواع مغازه‌ های صنایع دستی هندی در آنجا قرار دارند. این مجتمع در قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی ساخته شده که شامل مخزن آب، مسجد و یک آرامگاه بوده است. در زمان سلطنت سلسله علاءالدین خلیجی این مجموعه اهمیت زیادی داشته است و در حال حاضر نیز به یکی از جاهای دیدنی هند در شهر دهلی تبدیل شده است. اگر علاقه دارید غذا های خوشمزه هندی را در رستوران ‌های اطراف این منطقه امتحان کنید، توصیه می ‌کنیم شب‌ها به این منطقه بروید و ساعاتی را هم در کلوب‌های محله حوض خاص به تفریح و خوشگذرانی بپردازید.

آدرس: New Delhi 110017, India

محله حوض خاص

معبد ایسکون

یکی از معبد های مشهور هندوستان که در بین ۴۰ معبد موجود در این کشور اهمیت زیادی دارد، معبد ایسکون است. این معبد یک نام طولانی دیگر هم دارد که به آن سری سیرا رادا پاراهاساتری ماندیر هم می‌ گویند. این معبد در سال ۱۹۹۸ برای عبادت خدای کریشنا و رادخوانی افتتاح شده است. این معبد برای افرادی که می‌ خواهند از نزدیک با معنویات مردم هندوستان آشنا شوند، بسیار جذاب است. وسعت این معبد بسیار زیاد است و دارای بخش ‌های مختلفی چون سالن نمایش، موزه فرهنگی، امکانات فرهنگی و … می ‌شود.

آدرس: تپه‌ های هاره کریشنا – شرق منطقه کایلاش دهلی نو

معبد ایسکون

عبادتگاه گورودوارا

همانطور که می‌دانید مردم هندوستان به داشتن ادیان مختلف شهرت جهانی دارند. بنابراین طبیعی به نظر می ‌رسد که بیشتر جاهای دیدنی هند جزو عبادتگاه ‌های ادیان مختلف باشند. معبد گورودوارا نیز که مربوط به فرقه سیک است، برای مردم هندی یک مکان مقدس محسوب می ‌شود. بازدید از این مکان رایگان است. اما حتما باید کفش هایتان را دربیاورید تا بتوانید از بخش های مختلف معبد دیدن کنید. معماری معبد بنگلا صاحب گورودوارا با استفاده از سنگ ‌های مرمر ساخته شده و دارای بخش ‌های مختلفی است. جالب است بدانید که این معبد ابتدا یک خانه بسیار کوچک بوده. اما در قرن هفدهم میلادی پس از شیوع بیماری وبا در کشور هندوستان، مردم محلی از آب تمیز چاه این خانه می ‌خوردند و توانستند با این روش بیماری وبا را کنترل کنند. همین باعث شده تا مردم امروز هم معتقد باشند که این مکان مقدس است. و آب استخر این معبد خاصیت شفادهی دارد.

آدرس: Ashoka Road | Connaught Place, next to Grand Post Office, New Delhi 110001, India

عبادتگاه گورودوارا

معرفی جاهای دیدنی بمبئی

شهر بمبئی یکی از شهر های زیبای هندوستان است که به خاطر داشتن مقاصد رنگارنگ و متنوع گردشگری، شهرت بسیاری دارد. شاید جاذبه‌ های تاریخی که در شهر بمبئی هستند، مانند سایر شهر های دیگر چون دهلی اهمیت سیاسی و مذهبی نداشته باشند. اما همین که بدانید مرکز اصلی سینمای هند یعنی بالیوود در این شهر قرار گرفته و دارای سواحل بسیار زیبایی است، علاقه پیدا می ‌کنید که از شهر بمبئی هم دیدن کنید.

 

بخش تاریخی شهر بمبئی

ساختمان‌ های تاریخی شهر بمبئی به خاطر داشتن معماری‌ های ظریف و بی‌نظیر شهرت جهانی دارند. این ساختمان ‌ها که شامل موزه شاه شیواجی، منطقه هنری کالاگودا، ساختمان‌های هورنیمان، دادگاه عالی بمبئی و … می ‌شوند، برای گردشگران جذابیت زیادی دارند.

یکی از مهم‌ترین ساختمان ‌های تاریخی ایستگاه راه آهن چاتراپاتی است.

این پایانه که با نام پایانه ویکتوریا هم در شهر بمبئی شناخته می ‌شود، در زمان سلطنت بریتانیا ساخته شده است. معماری به کار رفته برای ساخت این ایستگاه قطار نیز معماری گوتیک و باروک است. وسعت و عظمت پایانه چاتراپاتی شیواجی باعث شد تا در سال ۲۰۰۴ میلادی و پس از مقاومت در برابر حملات وحشتناک در جنگ‌ های متعدد، جزو فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد.

آدرس: Chhatrapati Shivaji Terminus Area, Fort, Mumbai, Maharashtra 400001, India

 

مسجد حاجی علی

یک عمارت بسیار باشکوه که هم شبیه معبد است و هم شبیه مسجد، در شهر بمبئی قرار گرفته و گفته می‌ شود در سال ۱۴۳۱ میلادی توسط یک تاجر مسلمان ساخته شده است. نام این پیرمرد ثروتمند حاج علی شاه بخاری بوده است و پس از سفر به مکه تصمیم گرفته در وسط اقیانوس یک معبد یا مسجد بسازد. مقبره حاجی علی هم در همین مسجد قرار گرفته است. جالب است بدانید که برای دیدن این بنای باشکوه باید صبر کنید تا آب اقیانوس پایین بیاید و بتوانید از طریق یک مسیر بسیار باریک به دیدن این معبد بروید.

آدرس: Dargah Rd, Haji Ali, Mumbai, Maharashtra, India

مسجد حاجی علی

بالیوود صنعت فیلم‌سازی هند

فیلم‌ های بالیوودی که در جهان شهرت دارند در مرکز فیلم‌سازی این کشور و در شهر بمبئی ساخته می ‌شوند. یک سینمای بسیار باشکوه به نام سینمای اروس در نزدیک ایستگاه راه آهن چرچ گیت بمبئی ساخته شده که می ‌توانید در آنجا فیلم‌ های بالیوودی را تماشا کنید. همچنین در صورت خرید تور های مسافرتی، می ‌توانید سر صحنه‌ فیلمبرداری فیلم ‌های بالیوودی بروید و از آنجا بازیگران محبوبتان را هم ببینید.

آدرس: نزدیک ایستگاه راه آهن چرچ گیت بمبئی

 

سواحل جوهو

سواحل جوهو در بمبئی و سواحل مارین درایو، جزو زیباترین مناطق گردشگری بمبئی هستند. امکانات تفریحی و رفاهی متعددی در این منطقه فراهم شده‌اند و گردشگران می ‌توانند خوراکی ‌های خوشمزه و لذیذی را هم از دوره گرد ها و دستفروش‌ های هندی بخرند.

آدرس: Mumbai 400049, India

سواحل جوهو

کلیسای مونت مری

در منطقه بندرا وست بمبئی، یک کلیسای تاریخی قرار گرفته که شکوه و جلال خود را به رخ تماشاگران می ‌کشد. کلیسای مونت مری که بالای یک تپه کوچک قرار گرفته، فاصله کمی تا دریای عرب قرار دارد و گفته می‌ شود در سال ۱۵۷۰ میلادی ساخته شده است. بد نیست بدانید که یک مجسمه از حضرت مریم در این کلیسا نگهداری می ‌شود که در قرن شانزدهم میلادی توسط استعمارگران پرتغالی به هندوستان آورده شده است و هنوز هم در معرض دید گردشگران قرار دارد.

آدرس: Mount Mary Road Bandra West, Mumbai 400050 India

 

هتل تاج محل

عمارت تاج محل خود به تنهایی نماد کشور هندوستان است. به خاطر همین بسیاری از مناطق گردشگری دیگر نیز به نام تاج محل نامگذاری شده‌اند. یک هتل تاریخی و بسیار زیبا در شهر مومبای یا همان بمبئی ساخته شده که برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. این هتل در سال ۱۹۰۳ میلادی توسط جمشید جی تاتا ساخته شده است و جزو معروف‌ترین بنا های کشور هندوستان محسوب می ‌شود. گنبد های این هتل که شباهت بسیاری به بنای تاج محل دارند به رنگ سرخ هستند و از مسافت‌ های بسیار دور هم دیده می ‌شوند.

آدرس: جنوب شهر مومبای یا بمبئی در منطقه کلابا روبروی دروازه هند

هتل تاج محل

پارک ملی سان جا گاندی

در اطراف شهر بمبئی یکی از جاذبه ‌های طبیعی هند قرار گرفته که جزو پربازدیدترین پارک‌ های ملی قاره آسیا محسوب می ‌شود. مردم شهر مومبای معتقدند پارک ملی سانجای گاندی ریه‌ های شهر است و علاوه بر تلطیف کردن هوای آلوده شهر بمبئی، جایگاه مناسبی برای زندگی جانوران و گونه‌ های گیاهی متعدد است. ببرهای معروف هندی هم در این منطقه زندگی می ‌کنند. همچنین غار های باستانی کانری نیز در این پارک ملی قرار گرفته‌اند که گفته می ‌شود صد سال قبل از میلاد مسیح محل عبادت بوداییان هندی بوده اند.

آدرس: Borivali East, Mumbai 400066 India

پارک ملی سان جا گاندی

معبد بالناث

یکی از قدیمی‌ترین معابد هندوستان معبد بابلناث است که در شهر بمبئی ساخته شده است. این معبد که برای عبادت خدای شیوا در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده، هنوز هم جزو مهم‌ترین جاذبه ‌های گردشگری هند است. نکته جالب درباره معبد بابلناث این است که سال ‌های سال در زیر خاک مدفون شده بود. اما در قرن هجدهم میلادی توسط باستان شناسان کشف شد و از زیر خاک‌ ها بیرون آمد. این معبد که دچار فرسودگی و تخریب شده بود در قرن نوزدهم میلادی مورد بازسازی قرار گرفت و امروزه نیز جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی بمبئی است.

آدرس: شهر بمبئی

 

موزه دکتر بائوداجیلاد

در شهر بمبئی موزه‌ های زیادی وجود دارد. اما قدیمی ‌ترین آن ها که جزو جاذبه ‌های گردشگری و جاهای دیدنی بمبئی است، موزه دکتر بائوداجیلاد است. این موزه در زمان استعمار بریتانیا و در سال ۱۸۵۵ میلادی ساخته شده است. اما پس از چندین سال ساختمان به یک موزه تبدیل شد تا بتواند کلکسیونی شگفت انگیز از آثار ظریف سفالی و زندگی روزمره مردم بمبئی را به تصویر بکشد. کلکسیون آثار هنری که در این موزه نگهداری می‌ شوند، علاوه بر آثار هنری دوران معاصر به آثار هنری قرن نوزدهم و بیستم میلادی هم مربوط می ‌شود.

آدرس: 91A Dr. Babasaheb Ambedkar Road Byculla, Mumbai 400027 India

 

در این مطلب با تمام دیدنی های هند آشنا شدید. اگر قصد سفر کردید از پته بلیط هواپیما ارزان هند را تهیه کنید. خرید اینترنتی بلیط هواپیما تهران هند امکان خرید آسان و ارازن بلیط هواپیما را به شما می دهد. همچنین شما می توانید با بررسی قیمت و امکانات ایرلاین های مختلف اقدام به خریدی مناسب برای خود نمایید و تجربه یک سفر خاطر انگیز با قیمتی مناسب را برای خود رقم بزنید. آیا شما تجربه سفر به این کشور رنگارنگ را داشته اید؟ تجربیات و دیدگاه های خود پیرامون سفر به هند را با ما و دیگر همراهان سایت پته به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید