معروف ترین جاهای دیدنی دهلی

جهان‌گردی هند
معروف ترین جاهای دیدنی دهلی

شهر دهلی دومین شهر پرجمعیت هندوستان شهری با قدمت و تمدن 5000 ساله و دارای فرهنگ غنی است. جمیعت این شهر در روز به 22 میلیون نفر میرسد اما لا به لای این ازدحام و شلوغی شهر یک راز کهنه نهفته شهری که همواره دستخوش جنگ و ویرانی بوده و هشت بار از نو بنا شده اکنون تلفیق زیبایی از معابد، مقبره ها، باغ های مجلل کهن و مدرنیته بدل گشته.

جاهای دیدنی دهلی به حدی زیبا هستند که این شهر را به نهمین مقصد جهانی گردشگران تبدیل کرده است که برای بازدید از همه آنها فقط نباید به این شهر سفر کرد بلکه باید در آن زندگی کرد در این مقاله قصد داریم شما را با خرید بلیط هواپیما دهلی به سفری به درازای یک عمر ببریم و با زمان و تاریخ که همچون نخبگان بی‌نظیر  این شهر به هم بافته شده‌اند بیش از پیش آشنا شویم پس، با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی دهلی

دهلی، پایتخت هند و یکی از شهرهای جذاب و پرسرمایه جهان است، با تاریخ طولانی و فرهنگ گنجینه‌ای از جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی. در زیر چند نمونه از مهم ترین جاهای دیدنی دهلی آورده شده است:

جاهای دیدنی دهلی

قلعه سرخ

قلعه سرخ یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی برجسته در دهلی، هند است. ساختمان قلعه سرخ در قرن ۱۷ میلادی توسط امپراتور مغول، شاه جهان، بنا شده و به مدت قرن‌ها محل اجلاس مختلف دولت‌های هند بوده است. این ساختمان برجسته به وسیله دیوارهای ضخیم سرخ رنگ و برج‌های باشکوه خود شناخته می‌شود که از مهم ترین ورودی های آن میتوان به دروازه لاهور و دروازه دهلی اشاره کرد.

با اینکه تصور میشود که تمام قلعه سرخ است اما این جاذبه شگفت آور با بناهایی همچون دیوان خاص با نقش نگار های زیبا بر سنگ مرمرین و یا کاخ ممتاز محل با رنگ سفید و باغی زیبا جلوه بینظیری به این قلعه هدیه میکنند. این عناصر زیبا، جلوه‌ای بی‌نظیر به قلعه سرخ می‌بخشند و آن را به اصلی ترین جاذبه فرهنگی و گردشگری دهلی تبدیل کرده است.

  • آدرس قلعه سرخ: Netaji Subhash Marg, Lal Qila, Chandni Chowk, New Delhi, Delhi 110006, India
  • ساعت بازدید: بجز دوشنبه ها همه روزه از ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۶:۳۰

قلعه سرخ از جاهای دیدنی دهلی

باغ پنج حس

باغ پنج حس با وسعت 20 هکتار در سال 2003 بازگشایی شد.این باغ شامل بخش های مختلفی از جمله سالن های آمفی تاتر، مرکز غذا، سالن مجسمه و تابلو های نقاشی است که زیبایی این باغ را بیش از پیش میکند. باغ پنج حس سالانه میزبان فستیوال ها و نمایشگاه های مختلفی از قبیل نمایشگاه عکاسی، خوراکی و موسیقی است پس اگر خوش شانس باشید ممکن است هنگام بازدید از این مکان از فستیوال های آن هم دیدن کنید.از دیگر جاذبه های این باغ میتوان به فضای سبز مخصوص مدیتیشن و یوگا، برکه‌ها، پلکان‌ها و مساحتی ایده‌آل برای پیک‌نیک اشاره کرد.

  • آدرس: Saidul Ajaib, New Delhi 110002, India

باغ پنج حس

باغ لودی

باغ لودی باغی با وسعتی 360000 متر مربع از بزرگترین باغ های دهلی به شمار میرود. این مکان شگفت انگیز که بجامانده از قرن 15 ام است در طول تاریخ دستخوش تغییرات زیادی شده است. معماری شگفت انگیز مغولی، هندی-اسلامی و تغییرات بریتانیایی که در طول استعمار انگلستان بر هند به وجود آمده این باغ را چشم نواز و زیبا جلوه میدهد. از مهم ترین جاذبه های این مکان میتوان به آرامگاه سیکندر لودی، بنای شیشا، آرامکاه محمد شاه و گنبد بادا اشاره کرد.

  • آدرس: Lodhi Rd, New Delhi 110003 India
  • ساعت بازدید: همه روزه از ۰۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰

باغ لودی از جاهای دیدنی دهلی

معبد لوتوس

معبد لوتوس به‌عنوان یکی از نمادهای صلح و همبستگی بین مذاهب مختلف جهان شناخته می‌شود. این معبد که به آن مشرق الذکار و نیلوفر آبی نیز گفته می شود اثر فریبرز صهبا معمار ایرانی است. معماری این بنا به گونه ای است که از بالا به شکل یک نیلوفر نیمه باز بر روی آب است. معبد لوتوس سالانه میلیونها گردشگر را به خود جذب میکند.

  • آدرس: Lotus Temple Rd, Bahapur, Shambhu Dayal Bagh, Kalkaji, New Delhi, Delhi 110019, India
  • ساعت بازدید: به جز دوشنبه ها همه روزه ساعت ۰۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰

معبد لوتوس از جاهای دیدنی لوتوس

آرامگاه همایون

اولین باغ ایرانی در هند بنای آرامگاه همایون است. این مکان که مقبره دومین پادشاه مغول به شمار میرود نمادی از عشق همسر وی بانو حمیده بیگم به او بوده است. بانو حمیده بیگم که خود یکی از معماران برجسته ایرانی شناخته شده یک سال پس از فوت شاه همایون اقدام به ساخت این بنا کرد که تکمیل شدن آن نه سال زمان برد.

این آرامگاه که شباهت بسیاری با تاج محل دارد از انتخاب های اصلی گردشگران در سفر به هند و دهلی است.

آرامگاه همایون

چاندنی چوک

چاندنی چوک یکی از مهم‌ترین میدان‌ها و مراکز تاریخی و فرهنگی در دهلی هند است. طعم واقعی هند را در چاندنی چوک می تونین تجربه کنین! شلوغی زیاد، بوهای متفاوت، رنگ‌ ها، سوغاتی های هندی، سر و صدا و هر چیزی که احتمالا در فیلم های هندی وجود دارد اینجا به صورت زنده و ملموس است. با بازدید از این بازار جذاب و معاشرت با مردم دهلی علاوه بر خرید سوغاتی میتوانید با فرهنگ این کشور بیشتر آشنا شوید.

  • آدرس چاندنی چوک: در نزدیکی مسجد جامع و قلعه سرخ دهلی

چاندنی چوک

دروازه هند

دروازه هند بنای یادبود 90 هزار سرباز هندی در جنگ جهانی اول است . این بنا با ارتفاعی 46 متری شکوه و عظمت خاصی دارد. طراح این بنا سر ادوین لیتلنز برای ادای احترام نام تمامی سربازان هندی را در این بنا حک کرده است. این مکان که در مجاورت کاخ ریاست جمهوری هند است ابتدا مجسمه ای از جرج پنجم را داشت اما با انقلاب هند جای خود را به مجسمه ای از جنس مرمر سیاه با مشعلی در دست داد که امروزه به آن((شعله جاویدان سرباز)) میگویند.

  • آدرس: Kartavya Path, India Gate, New Delhi, Delhi 110001, India

دروازه هند از جاهای دیدنی دهلی

راج گات یا مقبره گاندی

از دل رنگ ها و مقبره های پر تجمل با معماری های باشکوه که بگذریم به مقبره پدر هند، گاندی می رسیم. مکانی آرام و به دور از زرق و برق که با دست فروشانی عمدتا پا برهنه که یاد آور سبک زندگی گاندی است مواجه می شویم. آتش ابدی که بر بالای مزار گاندی قرار دارد نماد مبارزه و از خودگذشتگی است.

  • آدرس: Behind Red Fort, New Delhi, Delhi 110006, India
  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۰۶:۳۰ تا ۱۸:۰۰

راج گات یا مقبره گاندی

مسجد جامع دهلی

این مسجد را که جهان نما نیز لقب داده اند از بزرگ ترین مساجدِ جهانِ اسلام می دادند .این مسجد سه گنبد دارد که با سنگ های گران قیمتِ سیاه و سفید تزیین شده‌اند.
وقتی به داخل آن قدم می‌گذاریم، نور آفتاب که از روی پنجره‌های چوبی سقف و دیوارهای آن فرو می‌ریزد فضا را مملو از آرامش و معنویت میکند. مسجد جامع دهلی، همچون یک جواهر اسلامی، با تمامی زیبایی‌های خود، گردشگران را به سوی خود جلب می‌کند و تجربه‌ای تکرار نشدنی از فرهنگ و تاریخ این شهر را ارائه می‌دهد.

  • آدرس: Jama Masjid Rd, Jama Masjid, Chandni Chowk, New Delhi, Delhi 110006, India
  • ساعت بازدید: همه روزه از ۰۷:۰۰ تا ۱۲:۰۰ و از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۸:۳۰

مسجد جامع دهلی

قطب منار

قطب منار دهلی در کنار مسجد قوه الاسلام در سال ۱۱۹۹ میلادی  توسط قطب‌الدین ایبکِ افغان در جنوب دهلی و بر روی خرابه‌های تعدادی از معابد مقدیمی ساخته شده‌است. قطب منار با ارتفاعی بیش از 70 متر، از جنبه‌های مختلف معماری اسلامی و هندوسلامی الهام گرفته است و بلند ترین برج آجری جهان به شمار می رود.

  • آدرس: Seth Sarai, Mehrauli, New Delhi, Delhi 110030, India
  • ساعت بازدید: همه روزه از ۰۷:۰۰ تا ۲۱:۰۰

قطب منار از جاهای دیدنی دهلی

موزه ملی دهلی نو

موزه ملی دهلی نو یکی از بزرگترین و مهم‌ترین موزه‌های هند است که در شهر دهلی نو پایتخت هند واقع شده است. این موزه به عنوان یک مرکز فرهنگی و تاریخی بسیار معتبر شناخته می‌شود و مجموعه‌ای از آثار هنری، باستان‌شناسی، معماری، نمایشگاه‌های مختلف و جواهرات ارزشمند را نمایش می دهد. این موزه برای علاقمندان به هنر، فرهنگ و تاریخ هند فرصتی فوق‌العاده برای کاوش و آشنایی با تاریخ و فرهنگ این کشور را فراهم می کند. همچنین، موزه ملی دهلی نو با معماری زیبا و نمای طبیعی آن، به تجربه‌ای دلنشین و آموزنده برای بازدیدکنندگان تبدیل شده  و هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است.

  • آدرس: janpath Rd, Rajpath Area, Central Secretariat, New Delhi, Delhi 110011, India
  • ساعت بازدید: به جز دوشنبه ها همه روزه 10:00 تا 18:00

موزه ملی دهلی نو

زیارتگاه نظام الدین

نظام الدین اولیا از عارفان محبوب هندی است که در قرن هشتم هجری در دهلی زندگی می کرده است. مقبره نظام الدین اولیا که در شهر دهلی پایتخت هندوستان قرار دارد هر ساله میزبان گردشگران مسلمان و غیر مسلمانان زیادی از سرار جهان است. آرامگاه نظام الدین در شکرگنج هندوستان در کنار مقبره همایون قرار دارد. امیر خسرو دهلوی از شاعران محبوب هندی و از مریدان نظام الدین نیز در این مجموعه آرمیده است.

  • آدرس: Mathura Rd – Old Nizamuddin Bazaar, New Delhi, India

زیارتگاه نظام الدین

چکیده مطلب

دهلی پایتخت هندوستان و از زیباترین شهرهای جهان به دلیل دیدنی های تاریخی و تفریحی از مقاصد پرطرفدار در سراسر جهان شناخته می شود. جاذبه های تفریحی، تاریخی و جاهای دیدنی دهلی با رنگ های روشن و شاد باعث شده که افراد زیادی تمایل داشته باشند که به آن جا سفر کنند. مسافران، پیش از خرید بلیط هواپیما، در مورد جاهای دیدنی هند و دهلی تحقیق و لیستی از بهترین ها را یادداشت می کنند، در این مطلب محبوب ترین اماکن دیدنی شهر دهلی را توصیف کردیم.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید