سوغات اصفهان؛ از سوغات صنایع تا سوغات خوراکی

استان اصفهان اصفهان ایرانگردی
سوغات اصفهان؛ از سوغات صنایع تا سوغات خوراکی

اصفهان یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری کشور است و سوغاتی‌های ارزشمند، خوراکی های معروف و صنایع دستی خیلی متنوعی دارد که بسیاری از آن‌ها را در هیچ شهر دیگری نمی‌توان پیدا کرد. صنایع دستی‌ های اصفهان قدمت دیرینه دارند و توسط بهترین هنرمندان ساخته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم لیست انواع سوغات اصفهان را برایتان بیان کنیم تا هنگام خرید بلیط هواپیما و سفر به این شهر زیبا تصمیم درستی هنگام خرید بگیرید.

سوغات اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای توریستی کشور است و هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از جاهای دیدنی اصفهان به این شهر سفر می‌کنند. یکی از لذت‌ بخش‌ترین قسمت‌های سفر به اصفهان تهیه سوغات است. این شهر دارای خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی بسیار غنی است که حتی محصولات خود را به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌کند. 

سوغاتی‌های خوراکی توسط بهترین قنادان و آشپزان ماهر اصفهانی تهیه می‌شوند و از کیفیت بالا و طعم فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. صنایع دستی اصفهان نیز توسط هنرمندان این شهر با صرف زمان و تلاش زیاد ساخته می‌شوند؛ بنابراین از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند در ادامه هر یک از انواع سوغات اصفهان را به طور کامل معرفی خواهیم کرد.

انواع سوغات اصفهان

سوغات اصفهان در دو گروه سوغات خوراکی و صنایع دستی دسته‌بندی می‌شود که عبارتند از:

سوغات خوراکی اصفهان

سوغاتی‌های خوراکی اصفهان بسیار محبوب و پرطرفدار هستند و از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان گز را نام برد. با این حال خوراکی‌های لذیذ و متفاوت دیگری وجود دارند که می‌توانید به‌عنوان سوغاتی از شهر اصفهان تهیه کنید. بخش عمده‌ای از سوغاتی‌های خوراکی را شیرینی‌های اصفهانی تشکیل می‌دهند که از طعم عالی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد برخوردار هستند.

سوغات خوراکی اصفهان

  • گز اصفهان

بدون شک از گز به‌عنوان معروف‌ترین و پرطرفدارترین سوغات اصفهان یاد می‌شود. گز قدمت بسیار طولانی دارد که قدمت آن به بیش از ۴۵۰ سال پیش می‌رسد و به زمان حکومت صفویان تعلق دارد. در گذشته این شیرینی توسط بسیاری از پادشاهان ایرانی به سایر پادشاهان در نقاط مختلف دنیا اهدا می‌شد. مواد اولیه این شیرینی سنتی شامل انگبین علفی، گلاب، شکر، مغزهای خوراکی، سفیده تخم‌مرغ و خلال بیدمشک هستند که مهم‌ترین آن عصاره درخت گز انگبین است. همچنین بعضی اوقات از شیر خشت نیز در آن استفاده می‌شود. گز در انواع مختلف و بسته‌بندی‌های گوناگون تولید می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

گز اصفهان

  • گز لقمه‌ای: تهیه گز لقمه‌ای در اصفهان بسیار متداول است و اغلب مشتریان به خرید این نوع گز روی می‌آورند. گز لقمه‌ای دارای اشکال و اندازه‌های کاملاً یکسان بوده و با دستگاه منحصربه‌فردی برش داده می‌شود.
  • گز آردی: از خوشمزه‌ترین گزها مدل آردی را می‌توان نام برد که مهمترین تفاوت آن با سایر گزها استفاده از آرد در تهیه آن است. این گز در اشکال گوناگون مانند دایره و مربع تولید می‌شود، همچنین این نوع گز در آرد غوطه‌ور می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا از ماندگاری بیشتری در بین انواع گزها برخوردار شود.
  • گز سوهانی: ترکیب گز و سوهان باعث تولید شیرینی خوشمزه‌ای به نام سوهان گزی شده است و برای افرادی که هم به سوهان و هم به گز علاقه دارند مناسب است.
  • گز سکه‌ای: گز سکه‌ای شبیه به گز آردی بوده؛ اما در تهیه آن از آرد استفاده نمی‌کنند و در اندازه‌های کوچک‌تر تولید می‌شود.
  • گز برشی: این نوع گز نیز اندازه‌های نسبتاً کوچکی دارد و می‌توان مغزهای خوراکی درون آن را به راحتی مشاهده کرد.
  • گز شکلاتی: مدل جدیدی از انواع گزها است که روی آن را با یک لایه شکلات می‌پوشانند. گز شکلاتی مانند گز آردی به‌خاطر لایه‌ای که دارد از ماندگاری بیشتری برخوردار است.
  • گز انگشت‌پیچ: به‌عنوان نرم‌ترین گز شناخته می‌شود که حتی می‌توان با قاشق آن را مصرف کرد. سالمندان و افرادی که توانایی خوردن خوراکی‌های سفت را ندارند می‌توانند با خوردن گز انگشت‌پیچ از طعم این سوغات اصفهان لذت ببرند.
  • گز خرمایی: به گز‌هایی که در تهیه آن از چیپس خرما استفاده می‌شود گز خرمایی می‌گویند. این گز انرژی فراوانی به همراه دارد و برای ورزشکاران مناسب است.
  • گز پروبیوتیک: قنادان اصفهانی به فکر افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند بوده‌اند و با مواد پروبیوتیک توانسته‌اند گز خوشمزه سالم و خوشمزه‌ای تهیه کنند.
  • گز کم‌کالری: این نوع گز کالری بسیار پایینی دارد و برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند و از رژیم غذایی پیروی می‌کنند مناسب است.
  • بدون قند: نوع دیگری از گزهای سالم است که در تهیه آن از شکر استفاده نشده و برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب هستند.

گز از سوغات اصفهان

پولکی اصفهان

از دیگر سوغاتی‌های خوراکی لذیذ و محبوب اصفهان پولکی را می‌توان نام برد که اصفهانی‌ها معمولاً آن را همراه با چای میل می‌کنند. پولکی از ترکیب آب و شکر تهیه می‌شود و با توجه به انواع گوناگونی که دارد از دانه‌های خوراکی و سبزی‌های معطر نیز در تهیه آن استفاده می‌کنند. پولکی در طعم‌ها و رنگ‌های متفاوت تولید می‌شود که عبارتند از: 

  • پولکی پسته‌ای 
  • پولکی کنجدی 
  • پولکی کاکائویی 
  • پولکی زعفرانی 
  • پولکی نعنایی 
  • پولکی زنجبیلی 
  • پولکی عسلی 
  • پولکی نارگیلی 
  • پولکی نعنایی
  • پولکی نوعی آبنبات دایره‌ای کوچک، نازک و شفاف است که طعم بسیار ترد و شیرینی دارد.

پولکی از سوغات اصفهان

جوزقندی

شاید بتوان گفت متفاوت‌ترین سوغات خوراکی اصفهان جوزقندی است. ماده اصلی جوزقندی الگ نام دارد که نام نوعی هلو است. برای تهیه این شیرینی سنتی و اصیل پس از آن که پوست و هسته الگ را جدا کردند آن را خشک می‌کنند و درون الگ را با مغزهای خوراکی و شکر پر می‌کنند. جوزقندی قیمت بالایی دارد و می‌توان آن را در بین گران‌ترین سوغاتی‌های ایران به شمار آورد. در شهرهای دیگر با هلو، انجیر، آلو، گلابی و سایر میوه‌ها نیز جوزقندی تولید می‌کنند؛ اما دستورالعمل تهیه این شیرینی در اصفهان خاص‌تر است.

جوزقندی از سوغات اصفهان

سوهان عسلی اصفهان

شیرینی لذیذ و خوشمزه سوهان عسلی از دیگر سوغات اصفهان است که با گلاب، شکر، زعفران، هل، آب و گاهی اوقات مغزیجات درست می‌شود. برخی افراد سوهان عسلی را با پولکی اشتباه می‌گیرند؛ اما ضخامت سوهان از پولکی بیشتر است. این شیرینی لذیذ در کنار چای مصرف می‌شود و یکی از پرفروش‌ترین سوغات اصفهان در ایام نوروز به شمار می‌رود. سوهان عسلی به شکل‌های مختلف برش داده می‌شود و در فروشگاه‌های اصفهان به فروش می‌رسد.

سوهان عسلی اصفهان

عسل فریدون‌ شهر

فریدون‌شهر از شهرهای شناخته شده استان اصفهان است و عسل آن به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین و معروف‌ترین عسل‌های تولید شده در ایران به شمار می‌رود. عسل فریدون‌شهر شامل عسل گون زرد، عسل قنقال و عسل زول هستند. فریدون‌شهر از شهرهای کوهستانی اصفهان است و پوشش گیاهی متنوعی دارد که زنبورهای عسل از آن‌ها تغذیه می‌کنند. در نتیجه این عسل را از کوه‌های فریدون‌شهر استخراج می‌کنند و خواص دارویی فراوانی دارد.

عسل فریدون‌شهر

نبات

از دیگر سوغاتی‌های خوراکی اصفهانی که کامتان را شیرین می‌کند نبات را می‌توان نام برد. البته نبات به‌عنوان سوغاتی ویژه اصفهان شناخته نمی‌شود و در شهرهای دیگری مانند مشهد نیز از آن به‌عنوان سوغاتی یاد می‌کنند. با این حال نبات اصفهان طعم ویژه خود را دارد که به‌صورت شاخه‌ای، خرد شده و تخته‌ای تهیه می‌شود. نبات در طعم‌های دارچینی، زعفرانی، نعنا، لیمو، زیره و آویشن تهیه می‌شود و در اشکال و اندازه‌های گوناگون عرضه می‌گردد. در این بین نبات زعفرانی طرفداران بیشتری دارد.

نبات

شیرینی برنجی

از شیرینی‌های پرطرفدار که علاوه بر اصفهان در شهرهای دیگر مانند کرمانشاه تهیه می‌شود شیرینی برنجی است. این شیرینی خوشمزه و ساده از تخم‌مرغ، زعفران، گلاب، شکر و آرد برنج تهیه می‌شود و روی آن را با سیاه‌دانه تزیین می‌شود. بوی شیرینی برنجی با فرا رسیدن سال نو در بسیاری از کارگاه‌های شیرینی‌پزی اصفهان به راحتی استشمام می‌شود.

شیرینی برنجی از سوغات اصفهان

شیرینی برشتوک

برشتوک از دیگر شیرینی‌های سنتی و اصیل ایرانی است که علاوه بر اصفهان در بسیاری از نقاط ایران در دستورالعمل‌های مختلف تهیه می‌شود. برشتوک اصفهانی معمولا به‌صورت شکلاتی و زنجبیلی تهیه می‌شود و به‌صورت لوزی برش می‌خورد. مهمترین مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی پودر قند، هل، آرد گندم یا آرد نخودچی است. این شیرینی طعمی شبیه به شیرینی نخودچی دارد و در مناسبت‌های مختلف مانند ایام نوروز بسیار استفاده می‌شود.

شیرینی برشتوک

شیرینی کُرکی

شیرینی کرکی از شیرینی‌های خوشمزه و متفاوت اصفهانی است که با آرد، شکر، کره یا روغن محلی درست می‌شود. این شیرینی با پودر پسته تزیین می‌شود و می‌توانید در میان‌وعده‌ها همراه با چای آن را نوش جان کنید. شیرینی کرکی همانطور که از نام آن مشخص است بسیار لطیف بوده و در بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد.

شیرینی کُرکی

خورش ماست

معروف‌ترین دسر سنتی اصفهان خورش ماست است که در بین مردم این استان طرفداران زیادی دارد. در تهیه خورش ماست از مواد کاملاً مقوی مانند گوشت گردن گوسفند، خلال بادام، مغز گردو، خلال پسته، زعفران، گلاب، شکر و ماست پرچرب استفاده می‌شود؛ بنابراین به‌صورت یک وعده غذایی کامل نیز سرو می‌شود. خورش ماست طعم شیرین و متفاوتی دارد و از خاص‌ترین خوراکی‌های ایرانی محسوب می‌شود.

خورش ماست

بریانی اصفهان

بریانی از معروف‌ترین غذاهای اصیل اصفهان به شمار می‌رود که نام آن به گوش همه ما آشنا است. محال است گردشگری به اصفهان سفر کند و از امتحان کردن این غذای سنتی غافل شود. در تهیه بریانی از گوشت گوسفند خالص، جگر، دنبه، خلال پسته و بادام، مغز گردو و زعفران استفاده می‌شود. این غذای چرب و لذیذ در بسیاری از رستوران‌های اصفهان سرو می‌شود.

بریانی اصفهان

دوغ و گوش فیل

بهترین ترکیب خوراکی اصفهان دوغ و گوش فیل است که از میان‌وعده‌های شناخته شده این شهر به شمار می‌رود. این ترکیب به حدی جذاب و لذیذ است که به‌عنوان سوغات در بین گردشگران داخلی و خارجی معرفی می‌شود. گوش فیل یک نوع شیرینی است و در اصفهان همراه با دوغ سنتی و ترش سرو می‌شود. همین باعث می‌شود که بسیاری از افراد تمایلی برای خوردن این ترکیب خوراکی از خود نشان ندهند؛ اما کافی است یک‌بار دوغ و گوش فیل را امتحان کنید که طعم فوق‌العاده آن زیر زبانتان خواهد ماند.

دوغ و گوش فیل

سوغات صنایع دستی اصفهان

اصفهان مهد تولید صنایع دستی است که از دیرباز تاکنون توسط هنرمندان ماهر و زحمتکش این شهر تهیه می‌شوند. صنایع دستی بخش عمده‌ای از سوغات اصفهان را به خود اختصاص می‌دهد و نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا آوازه آن پیچیده است. با خرید سوغات صنایع دستی اصفهان می‌توانید آن را در دکور منزل خود قرار دهید و با نگاه کردن به آن یاد خاطرات خوش خود در این شهر بیفتید.

سوغات صنایع دستی اصفهان

فرش دستبافت اصفهان

از ارزشمندترین و گران‌ترین سوغاتی‌های اصفهان فرش دستباف را می‌توان نام برد. این فرش‌ها توسط بافندگان ماهر اصفهانی از نخ و ابریشم باکیفیت بافته می‌شوند. خرید فرش دستبافت اصفهان بین گردشگران خارجی بسیار رایج است، به‌طوری‌که گاهی اوقات آن را به‌عنوان نفیس‌ترین سوغات ایران معرفی می‌کنند.

فرش دستبافت اصفهان

محصولات خاتم کاری

اگر می‌خواهید به ظرافت و هنر دست هنرمندان اصفهان پی ببرید به سراغ محصولات خاتم کاری بروید. خاتم کاری از صنایع دستی شگفت انگیز و دیدنی اصفهان است که بر روی چوب انجام می‌شود. در هنر خاتم کاری قطعات مثلثی، چوبی در اندازه‌های کوچک کنار هم قرار می‌گیرند و با به وجود آوردن اشکال هندسی زیبا شما را شگفت‌زده می‌کنند.

در تهیه خاتم کاری از متریال‌های مختلف مانند آلومینیوم، نقره، طلا، استخوان شتر یا اسب، چوب عناب، چوب نارنج و آبنوس استفاده می‌شود. از پروفروش‌ترین محصولات آن می‌توان به جعبه جواهرات، جاقلمی و جعبه دستمال کاغذی اشاره کرد که نقش و نگارهای خاصی دارند.

محصولات خاتم کاری

ظروف و محصولات میناکاری

زیباترین و دلنشین‌ترین هنرهای اصفهانی را می‌توان در ظروف و محصولات میناکاری مشاهده کرد. میناکاری از هنرهای اصیل اصفهانی‌ها است و در بین گردشگران داخلی و خارجی فروش بسیار بالایی دارد. جالب است بدانید که میناکاری از قدمت ۵۰۰۰ ساله برخوردار بوده و نشان‌دهنده اصالت و فرهنگ اصفهانی‌ها است. میناکاری به‌عنوان سوغات و کادو خریداری می‌شود و یک یادگاری باارزش به شمار می‌رود. 

ظروف و محصولات میناکاری معمولاً از جنس طلا، نقره و مس هستند و هنر مینا در قالب طرح و نقش‌های متنوع با استفاده از قلمی سفید رنگ بر روی این ظروف ایجاد می‌شوند. رنگ پس‌زمینه این محصولات آبی فیروزه‌ای یا آبی آسمانی است که باعث می‌شود نقش و نگارها به راحتی دیده شوند. کیفیت ظروف میناکاری بسیار بالا بوده و رنگ‌ها با ضخامت یکنواخت بر روی آن‌ها اجرا می‌شود.

ظروف و محصولات میناکاری

پارچه‌های قلمکار اصفهان

پارچه‌های قلمکار از دیگر سوغات صنایع دستی اصفهان هستند که به‌صورت هنر چاپ روی پارچه تولید می‌شوند. برای تهیه این محصول از قالب‌های چوبی استفاده می‌شود که اندازه بزرگی دارند و طرح‌های مختلفی را بر روی پارچه‌هایی مانند کتان، بوم، کرباس و پنبه چاپ می‌کنند. این پارچه‌ها رنگ‌های بسیار زیبا و متنوعی دارند که معمولاً به‌صورت آبی و قرمز دیده می‌شوند. پارچه قلمکار را می‌توان به‌عنوان سفره، رومیزی و حتی پارچه لباسی به کار برد.

پارچه‌های قلمکار اصفهان

محصولات مسی

از دیگر سوغات صنایع دستی اصفهان که طرفداران زیادی در بین شهروندان و گردشگران دارد ظروف مسی است. برای تهیه این ظروف زمان و تلاش زیادی صرف می‌شود و اغلب در اشکال و کاربردهای گوناگون ساخت می‌شوند. ظروف مسی را می‌توان به‌عنوان وسایل تزیینی در دکوراسیون منزل نیز به کار برد.

محصولات مسی

آثار قلم‌ زنی

محصولات قلم‌زنی از دیگر صنایع دستی اصفهان هستند که مانند محصولات میناکاری بیشترین طرفدار را دارند. قلم‌زنی از زیباترین هنرهای اصفهان است و بر روی اشیا مختلف مانند سماور، گلدان، سینی، بشقاب، جعبه، وسایل تزیینی، قاب عکس و… ایجاد می‌شود. در هنر قلم‌زنی طرح‌ها و نقوش زیبا و متنوع به‌صورت حکاکی، مشبک یا برجسته‌کاری بر روی فلزاتی مانند مس، طلا، نقره و برنج پیاده می‌شوند. آثار قلم‌زنی بسیار باارزش هستند و در بین سایر صنایع دستی قیمت بیشتری دارند. با قدم زدن در میدان نقش جهان اصفهان صدای قلم زدن به گوشتان خواهد رسید که نه تنها این صدا آزاردهنده نیست؛ بلکه روزگاران قدیم را برایتان تداعی می‌کند.

آثار قلم‌ زنی از سوغات اصفهان

آثار فیروزه کوبی اصفهان

ظروف و آثار فیروزه کوبی اصفهان چشمان را به خود خیره می‌کنند. در بازارهای سنتی اصفهان ظروف زیبایی را خواهید دید که از سنگ فیروزه تهیه شده‌اند و در نگاه اول شما را مجذوب خواهند کرد. فیروزه از سنگ‌های بسیار ارزشمند است که از معادن استان خراسان رضوی یافت می‌شود و هنرمندان اصفهانی از دیرباز تاکنون برای زیبایی ظروف مسی از آن استفاده می‌کنند. 

آثار فیروزه کوبی اصفهان در ادوار گذشته به‌خصوص دوره صفویه کاربرد زیادی داشتند و در آن‌ها نوشیدنی و غذا سرو می‌کردند. امروزه ظروف فیروزه کوبی معمولا به‌عنوان وسایل تزیینی خریداری می‌شوند و قیمت بالایی دارند. این آثار نیز به‌عنوان سوغات صنایع دستی اصفهان توسط بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تهیه می‌شوند و افراد برای زیبایی دکوراسیون منزل خود از آن‌ها استفاده می‌کنند.

آثار فیروزه کوبی اصفهان

آثار منبت‌ کاری

از هنرهای قدیمی و اصیل اصفهان که طرفداران زیادی دارد به منبت‌کاری می‌توان اشاره کرد. آثار منبت‌کاری در عین حال که ظریف هستند از استحکام بالایی برخوردارند. به هنر کنده‌کاری و حکاکی بر روی چوب منبت‌کاری گفته می‌شود و دقت و زمان زیادی صرف آن می‌گردد. برای تهیه آثار منبت‌کاری از چوب‌های باارزش مانند چوب گردو، گلابی و شمشاد استفاده می‌کنند و هنرمندان چیره‌دست اصفهانی با خلاقیت خود طرح و نقوش را با ظرافت تمام بر روی این چوب‌ها پیاده می‌کنند. 

هنر منبت به‌صورت برجسته بر روی چوب اجرا می‌شود که ارزش و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. حکاکی، پیکرتراشی و برجسته‌سازی از روش‌های منبت‌کاری هستند که با حجم دادن به چوب‌ها آثار خارق‌العاده‌ای تولید می‌کنند. منبت‌کاری از هنرهای بسیار قدیمی بوده که حتی در وسایل هخامنشیان مانند نیزه، دسته شمشیرها و سپرها می‌توان حکاکی‌های صورت گرفته را مشاهده کرد. در دوران صفویان برای زیبایی درب و پنجره منازل از هنر منبت‌کاری استفاده می‌شد و امروزه می‌توان این هنر را در ظروف، تابلو، کنسول، میز ناهارخوری و دیگر آثار چوبی مشاهده کرد.

آثار منبت‌ کاری

محصولات ملیله‌ کاری

ملیله‌کاری از هنرهای ظریف و باشکوه اصفهان است که به‌عنوان صنایع دستی این شهر شناخته می‌شود. ملیله‌کاری بر روی فلزات گرانبها مانند مس، نقره و طلا انجام می‌شود و با فروش بسیار بالایی همراه است.

ملیله نوعی مفتول نقره یا طلا است که برای تولید زیورآلات گوناگون مانند دستبند، گردنبند، گوشواره، سنجاق سینه و همچنین وسایل تزیینی مانند ظروف، گلدان و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنر ملیله‌کاری بسیار چشم‌نواز بوده و در نقوش اشک، برگ، غنچه و پیچک بر روی محصولات دیده می‌شود.

محصولات ملیله‌ کاری

آثار معرق‌ کاری

چوب در تولید صنایع دستی اصفهان کاربرد بسیار زیادی دارد و هنرهای مختلف از جمله معرق‌کاری بر روی آن اجرا می‌شود. معرق‌کاری به هنری گفته می‌شود که در آن قطعات ریز چوب در اشکال مختلف بر روی سطوح گوناگون مانند پارچه، فلز و کاشی با ظرافت هرچه تمام در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. در آثار معرق‌کاری از چوب‌های رنگارنگ استفاده می‌شود که در نتیجه سبب خلق یک طرح زیبا و هنری می‌گردد. 

آثار معرق‌ کاری

کاشی‌ های رنگارنگ اصفهان

اصفهانی‌ها در کاشی‌کاری زبانزد هستند و آثار شگفت‌انگیزی خلق می‌کنند. کاشی‌های رنگارنگ اصفهانی را می‌توانید با سفر به این شهر در آثار تاریخی آن از جمله مناره‌های دوره سلجوقی مشاهده کنید. در این بین کاشی‌های فیروزه‌ای نقش مهمی در زیبایی شهر دارند. کاشی‌های فیروزه‌ای و هفت‌رنگ در بین سوغاتی صنایع دستی اصفهان جای می‌گیرند که حتی به بسیاری از کشورها صادر می‌شوند.

کاشی‌های رنگارنگ اصفهانی تنها در ساخت مساجد و بناها به کار نمی‌روند و امروزه در تولید ظروف، قابلمه و وسایل تزیینی از آن‌ها استفاده می‌شوند؛ بنابراین با تهیه محصولات کاشی‌کاری می‌توانید یادگاری زیبا و متفاوتی از اصفهان به شهر خود ببرید.

کاشی‌های رنگارنگ اصفهان

محصولات طلاسازی و طلاکوبی

طلاسازی در اصفهان جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و کارگاه‌های زیادی در سراسر شهر دایر شده‌اند. همچنین این کارگاه‌ها مجهز به دستگاه‌های مدرن و پیشرفته هستند و آثار بسیار زیبایی خلق می‌کنند. طلاکوبی بر روی فولاد از زیباترین و گرانبهاترین صنایع دستی اصفهان است که طرفداران خاص خود را دارد. محصولات طلاسازی و طلاکوبی یکی از بهترین سوغاتی‌های لوکس و گران‌قیمت اصفهان محسوب می‌شود.

محصولات قلاب‌دوزی

قلاب‌دوزی از دیگر هنرهای زیبای اصفهان است که در لیست صنایع دستی آن جای می‌گیرد. قلاب‌دوزی معمولاً توسط بانوان هنرمند اصفهان بر روی انواع پارچه با رنگ‌های متنوع صورت می‌گیرد. نخ‌های ابریشمی از متریال اصلی قلاب‌دوزی هستند که با رنگ‌های زیبا و متنوع خود روی پارچه‌ها دوخته می‌شوند. قلاب‌دوزی معمولاً به دو صورت گلدوزی ساده و سکمه‌دوزی تولید می‌شود. در سکمه‌دوزی از طرح‌های خاص استفاده می‌شود و اغلب مدل‌های ساده‌ قیمت بیشتری دارند.

محصولات قلاب‌ دوزی

نقاشی‌های خوشنویسی

اصفهان همیشه در طول تاریخ لقب پایتخت خوشنویسی را از آن خود کرده است. نقاشی‌های خوشنویسی توسط هنرمندان چیره‌دست اصفهانی به تصویر کشیده می‌شوند و از سوغات باارزش صنایع دستی این شهر به شمار می‌روند. از مهم‌ترین هنرمندان خوشنویسی که در اصفهان زندگی می‌کردند می‌توان به میرعماد حسنی و عبدالمجید طالقانی اشاره کرد که به آن‌ها پدر علم خوشنویسی گفته می‌شد. این نقاشی‌ها با ظرافت، دقت و تکنیک خلق شده‌اند و بسیار خیره‌کننده هستند.

نقاشی‌های خوشنویسی

مسگری اصفهان

مس‌های اصفهان بسیار هم معروف هستند و کیفیت و ارزش بسیار بالایی دارند. انواع ظروف و آثار مسی توسط مسگرهای ماهر و قدیمی اصفهانی تهیه می‌شود. مسگری قدمت دیرینه در اصفهان دارد و محصولات آن در گذشته بین اهالی این شهر بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفتند. آثاری که از هنر مسگری خلق می‌شوند در مدل‌ها، اشکال و ابعاد گوناگون تهیه می‌شوند و علاوه بر پخت‌وپز می‌توان به‌عنوان وسایل تزیینی از آنها استفاده کرد.

مسگری اصفهان

نمدمالی اصفهان

نمدمالی از صنایع دستی و سوغات اصفهان به شمار می‌رود که متاسفانه امروزه با استقبال کمی روبرو است. نمدمالی از هنرهای دیرینه اصفهان است و از پشم گوسفند و بعضاً پشم شتر تهیه می‌شود. در بازار سنتی اصفهان می‌توانید زیراندازهای نمد را مشاهده کنید که طرح‌های بسیار جالب و متفاوتی دارند. همچنین کلاه‌های نمدی از دیگر آثار نمدمالی هستند که امروزه توسط سالخوردگان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمد مالی از سوغات اصفهان

سکمه‌ دوزی اصفهان

سکمه‌دوزی از قدیمی‌ترین و زیباترین هنرهای اصفهان است که با ایجاد فشار و کشیدن تاروپود الیاف گوناگون مانند کتان ایجاد می‌شود. از جمله طرح‌های آن می‌توان به ترنج، نیم‌ترنج، گل و بته، انواع گل‌ها، شمسه‌ای و… اشاره کرد که با ظرافت و کیفیت بالا بر روی پارچه‌ها دوخته می‌شوند. سکمه‌دوزی در تهیه رومیزی، دستمال سفره و برخی از پوشاک به کار می‌رود و یکی از زیباترین صنایع دستی اصفهان به شمار می‌آید.

سکمه‌ دوزی اصفهان

سفال و سرامیک اصفهان

صنعت سفالگری در اصفهان قدمت دیرینه دارد و به ساخت ظروف و اشیای باارزش می‌پردازد. محصولات سفال بدون لعاب هستند و محصولات سرامیک به‌صورت لعاب‌دار ساخته می‌شوند. محصولات سفال و سرامیک اصفهان در مدل‌ها، اشکال و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شوند و در بازارهای سنتی اصفهان می‌توانید آنها را در قالب سوغاتی خریداری کنید.

سفال و سرامیک اصفهان

سوغات اصفهان را از کجا بخریم؟

تا به اینجای مقاله به معرفی انواع سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان پرداخته شد. اکنون به سوالی که ذهن بسیاری از گردشگران را به خود مشغول کرده و این است که از کجا سوغات اصفهان را تهیه کنند پاسخ خواهیم داد. در ادامه با مهمترین بازارهایی که به فروش سوغات اصفهان می‌پردازند آشنا خواهیم شد:

  • بازار نقش جهان

بازار نقش جهان از زیباترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان است و هنگام سفر به این شهر حتماً موفق به دیدار آن خواهید شد. این بازار دورتادور میدان نقش جهان را فرا گرفته و از مغازه‌های جورواجور با رنگ‌های مختلف و نورهای خیره‌کننده تشکیل شده است. گشت و گذار در بازار نقش جهان بسیار لذت‌بخش است و می‌توانید انواع سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان را از آن تهیه کنید. 

تنوع فروش سوغاتی‌ها در این بازار بسیار بالا بوده و انواع ظروف مسی، آثار قلمکاری، میناکاری، پارچه‌های قلمکار، گز، پولکی، نبات، شیرینی‌های سنتی و… در آن عرضه می‌شوند. بازار سرپوشیده نقش جهان در میدان نقش جهان واقع شده و به بسیاری از مراکز اقامتی و جاذبه‌های شهر اصفهان نزدیک است. با مترو، اتوبوس و تاکسی می‌توانید به راحتی خود را از هر کجا به این بازار برسانید.

بازار نقش جهان

  • بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ اصفهان به‌عنوان بهترین مرکز خرید صنایع دستی این شهر شناخته می‌شود. بسیاری از اصفهانی‌ها آن را با نام‌های بازار تاریخی، بازار قدیم، بازار نظام‌الملکی و بازار نظامی نیز می‌شناسند چرا که در نزدیکی گنبد نظام‌الملک قرار دارد.

در این بازار هر نوع صنایع دستی و خوراکی‌های سنتی اصفهان را که بخواهید می‌توانید پیدا کنید. علاوه بر صنایع دستی به عرضه انواع پارچه، پوشاک و کفش با قیمت مناسب می‌پردازد و همه‌روزه گردشگران زیادی به آن مراجعه می‌کنند. بازار بزرگ اصفهان در میدان امام علی، خیابان عبدالرزاق و جنب مسجد جامع قرار دارد.

بازار بزرگ اصفهان

  • بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه از قدیمی‌ترین و بهترین مراکز خرید سوغات اصفهان است. این بازار در دوران صفویه ساخته شده و غرفه‌ها و فروشگاه‌های متنوعی دارد. در این بازار انواع صنایع دستی مانند آثار منبت‌کاری، آثار ملیله‌دوزی، نقاشی‌های خوشنویسی و… در مدل‌های بسیار زیبا و مختلف ارائه می‌شوند.

بازار قیصریه در میدان نقش جهان قرار دارد و از مجلل‌ترین مراکز خرید اصفهان شناخته می‌شود. این بازار سرپوشیده از تعدادی راسته با حجره‌های مختلف تشکیل شده و به فروش صنایع دستی می‌پردازند. برای بازدید از این بازار تماشایی بیشتر از ۵ ساعت زمان نیاز است. بازار قیصریه اصفهان در خیابان حکیم، روبروی مسجد حکیم واقع شده است.

بازار قیصریه اصفهان

سخن پایانی

اصفهان خوراکی‌های منحصربه‌فرد و صنایع دستی بسیار متنوع و زیبایی دارد. در این مقاله انواع سوغات اصفهان به همراه بهترین بازارهای خرید سوغات معرفی شده‌اند.اقدام به خرید بلیط هواپیما اصفهان و سفر به این شهر زیبا به همراه خرید سوغات آن قطعاً به یکی از سفرهای به یاد ماندنی زندگی‌ تان تبدیل خواهد شد. با خرید سوغات زیبای نصف جهان و هدیه دادن به عزیزانتان آنها را خوشحال کنید.

سوالات متداول

گز، پولکی، جوزقندی، سوهان عسلی، عسل فریدون‌شهر، نبات، شیرینی برنجی، شیرینی برشتوک، شیرینی کرکی، خورش ماست، بریانی اصفهان، دوغ و گوش فیل

فرش دستبافت، محصولات خاتم‌کاری، ظروف و محصولات میناکاری، پارچه‌های قلمکار، محصولات مسی، آثار قلم‌زنی، آثار فیروزه کوبی، آثار منبت‌کاری، محصولات ملیله‌کاری، آثار معرق‌کاری، کاشی‌های رنگارنگ، محصولات طلاسازی و طلاکوبی، محصولات قلاب‌دوزی، نقاشی‌های خوشنویسی، مسگری، نمدمالی، سکمه‌دوزی، سفال و سرامیک

بازار نقش جهان، بازار بزرگ اصفهان، بازار قیصریه اصفهان

فرش دستبافت اصفهان

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید