پرواز چارتری، محبوب ترین نوع پرواز در بین مسافران

از سفر بدانید
پرواز چارتری، محبوب ترین نوع پرواز در بین مسافران

سفر با هواپیما علاوه بر اینکه سفر راحتی را برای مسافران به همراه دارد می تواند خیلی زود آن‌ ها را به مقصد برساند. برای پرواز با هواپیما بلیط های متنوعی وجود دارد که یکی از محبوب ترین آن ها بلیط چارتری است و علت آن قیمت پایین این نوع بلیط است. در این مقاله شما را با نکات مهم خرید بلیط چارتری آشنا می کنیم.

بلیط چارتری، محبوب ترین نوع پرواز در بین مسافران

خرید بلیط چارتری با کمترین قیمت و در زمانی کوتاه به صورت آنلاین قابل انجام است. شما می توانید با یک جستجوی ساده در سطح اینترنت سایت های معتبر مربوط به آژانس های هوایی را پیدا کنید. اما خرید بلیط بدون دانش ممکن است دردسر ساز شود و باید با تمام نکات مربوط به خرید بلیط مد نظرتان آشنایی داشته باشید.

معنی پرواز چارتر چیست؟

واژه چارتر در لغت زبان فارسی به معنای دربست کرایه کردن است، به طور کلی وقتی یک شخص و یا آژانس تعدادی و یا تمام صندلی های یک هواپیما را بصورت دربست کرایه میکند میگوییم صندلی ها را چارتر کرده است. البته لازم به ذکر است که کرایه صندلی های هواپیما تا مدت مشخصی اعتبار دارد.

شایان ذکر است که واژه چارتر فقط در خصوص اجاره صندلی های هواپیما استفاده نمی شود به عنوان مثال حتی اگر تعدادی از تخت های هتل را برای مدت مشخصی کرایه کنید، یعنی آن تخت ها را چارتر کرده اید.

علاوه بر آژانس های هواپیمایی، برخی از ادارات و یا شرکت ها صندلی های هواپیما را برای خود و کارکنانشان چارتر می کنند. اگر شما از آن درسته موسسات، شرکت ها و یا ادارات هستید که کارمندان خود را دائما به سفرهای کاری می فرستید باید بدانید اجاره صندلی های هواپیما برای شما بسیار مقرون و بصرفه خواهد بود زیرا دقیقا مانند خرید عمده است که هزینه کمتری را درپی دارد.

هر آنچه باید از بلیط چارتر بدانید!

بلیط های چارتری هم به صورت انفرادی فروخته می شوند و هم در قالب تورهای مسافرتی و گردشگری در اختیار آژانس های هوایی قرار می گیرند و به فروش می رسند. خرید بلیط چارتری در مقایسه با بلیط پرواز سیستمی تفاوت هایی دارد و یکی از جذاب ترین ویژگی های اینگونه پرواز ها قیمت ارزان آن ها است.

البته پرواز چارتری می تواند در کنار قیمت پایین و سایر مزایای خود، معایبی نیز داشته باشد. شرکت چارتر کننده باید بلیط را به صورت رفت و برگشت و صندلی های رزرو شده را یک بازه زمانی مشخصی به فروش برساند؛ بنابراین قیمت این نوع پرواز ها کمی کمتر از قیمت بلیط سیستمی است.

انواع پرواز چارتر

انواع چارتر را میتوانیم به دوبخش کلی تقسیم کنیم که این دو بخش شامل انواع  چارتر بر اساس ظرفیت صندلی های هواپیما و انواع چارتر براساس زمان میباشد، که هر کدام از این دو نوع هم زیر مجموعه خود را دارند که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

نکته: به آژانس و یا شخصی که صندلی های هواپیما را چارتر می کند، چارتر کننده می گوییم. همچنین به ایرلاینی که صندلی هایش را به چارتر کننده اجاره می دهد، چارتر دهنده می گوییم.

انواع چارتر براساس ظرفیت صندلی های هواپیما

انواع پرواز های چارتر را بر اساس ظرفیتی که دارند، به دو دسته تقسیم می کنیم.

  • فول چارتر (Full Charter): زمانی که تمام صندلی های یک پرواز چارتر می شوند، فول چارتر رخ می دهد.
  • سیت چارتر (Seat Charter): زمانی که بخشی از صندلی های یک پرواز چارتر می شوند، سیت چارتر رخ می دهد.

انواع چارتر بر اساس زمان

بر اساس قوانین و مقررات صنعت هوانوردی کشور و بازه زمانی که در اختیار آژانس های هواپیمایی برای فروش بلیط چارتری است پروازهای چارتر در سه گروه چارتر شناور، پرواز چارتر بک تو بک و چارتر بلاک قرار می گیرند.

خرید بلیط پرواز چارتر شناور

در پروازهای چارتر شناور، چارتر کننده ها تمام و یا بخشی از صندلی های یک هواپیما را در مدت زمانی مشخصی(به طور مثال برای سه ماه فصل بهار) چارتر می کنند و بلیط رفت و برگشت آن را در همین زمان به فروش می رسانند.

در این حالت بلیط های برگشت محدودیت زمانی در این بازه ندارند، مثلا برخی از ایرلاین های ایران بخشی و یا تمام صندلی های هواپیمای خود را در مسیر فرودگاه ازمیر و فرودگاه اسپارتای ترکیه چارتر می کنند به همین علت تمام تورهای این مسیر روی پرواز های چارتر برقرار می شوند.

بلیط چارتر بک تو بک

زمانی که چارتر کننده ها موظف می باشند بلیط های چارتر را با یک فاصله زمانی مشخص بین زمان رفت و برگشت بفروشند، پرواز چارتر بک تو بک رخ می دهد.

به طور مثال زمانی که شما بلیط چارتر دبی را تهیه می کنید اپراتور به شما اطلاع میدهند که تاریخ برگشت شما می تواند حداکثر تا دو هفته بعد از پرواز رفتتان باشد.

خرید بلیط چارتر رفت و برگشت

بلیط پرواز چارتر بلاک

در پرواز چارتر بلاک، چارترکننده ها موظف هستند که بلیط های پرواز را در یک تاریخ مشخص برای رفت و برگشت بفروشند. به طور مثال زمانی که برای خرید بلیط چارتری اقدام می کنید، اپراتور به شما اطلاع میدهد که فقط در تاریخ 17 بهمن بلیط رفت و در تاریخ 25 بهمن بلیط برگشت پرواز چارتری موجود است.

بلیط پرواز چارتر بلاک به صورت جداگانه به فروش می رسد؛ در این صورت مسافر می تواند برای رفتن بلیط سیستمی بخرد و برای برگشت از بلیط چارتری استفاده کند. در بین این سه نوع پرواز، در بلیط چارتری بک تو بک مسافران اختیار بیشتری برای انتخاب زمان بازگشت دارند.

در زمان خرید بلیط چارتر توجه داشته باشید!

در مورد خرید بلیط چارتری نکات زیادی وجود دارد که حتما باید به آن دقت داشته باشید که در ادامه مطلب به بررسی مهمترین موارد آن می پردازیم.

بهترین زمان خرید پرواز چارتر

بهترین زمان برای خرید بلیط های چارتری روزهایی از سال است که تعداد گردشگران کم است، در این زمان ها به دلیل کم بودن تعداد مسافران هزینه بلیط های چارتری بسیار کم می شود اما در زمان هایی که تعداد مسافران زیاد است قیمت بلیط های چارتری تفاط زیادی با بلیط های سیستمی ندارد.

لازم به ذکر است که بلیط های لحظه آخری نوعی از بلیط های چارتری محسوب می شوند بنابراین بهترین زمان خرید بلیط های لحظه آخری روزهای کم مسافر در لحظات آخر نزدیک به پرواز است.

عدم کنسلی بلیط چارتری

یکی از خدمات مهمی که آژانس های هواپیمایی می توانند ارائه دهند لغو بلیط است که همواره یک اطمینان خاطر در سفرها برای ما است. به دلایل مختلفی ممکن است نیاز به لغو سفر و یا موکول آن به تاریخ دیگری پیدا کنیم. در صورتی که بلیط سیستمی را خریداری کرده‌اید، به راحتی می‌توانید با کمک قوانین استرداد بلیط، بلیط خود را لغو کنید البته مقداری از مبلغ ممکن است به ‌دلیل زمان باقی‌مانده تا ساعت و روز پرواز از شما کم شود که قطعا بهتر از سوخت کامل هزینه است.

یکی از نقاط ضعف بلیط‌های چارتری، قوانین متفاوت آن نسبت به بلیط های سیستمی برای لغو پرواز است. به عنوان مثال، اگر برای رزرو تور اقدام کرده‌اید و نیاز به تغییر تاریخ دارید، این کار ممکن است بسیار ناراحت‌کننده باشد. بنابراین، اگر قصد لغو بلیط را دارید، بهتر است به بلیط‌های سیستمی مراجعه کنید. هنگام خرید بلیط چارتر، حتماً قوانین لغو بلیط را مطالعه کنید.

درصورتی که بلیط هواپیمای شما نزدیک به پرواز و یا در فرودگاه لغو شود، با دریافت بلیط مهر شده می توانید کل هزینه بلیط خود را دریافت نمایید و درصورتی که بلیط چارتر دارید برای استرداد کامل هزینه و بدون پرداخت جریمه برای پروازهایی با تاخیر بیش از دو ساعت، نیازمند دریافت بلیط مهردار می باشد.

 عدم استرداد هزینه بلیط

قوانین استرداد در بلیط های چارتری نسبت به سایر بلیط ها کمی متفاوت است و بسته به قوانین چارتر کنندگان ممکن است نتوانید هیچ مبلغی بابت استرداد بلیط خود دریافت کنید.

با توجه به نوع بلیط خریداری شده که چارتری است مسافران با لغو بلیط خود مشمول پرداخت جریمه می شوند. در بلیط های چارتری استرداد بلیط فقط توسط شرکت های چارتر کننده امکان پذیر است، در صورتی که مسافران می خواهند بلیط خود را کنسل کنند باید به و یا آژانس چارتر کننده مراجعه کنند و درخواست کنسلی بلیط خود را ثبت کنند. پس از ثبت درخواست این شرکت چارتر کننده است که مشخص میکند آیا کنسلی بلیط شما امکان پذیر است یا خیر و اگر امکان پذیر است چه مبلغی بابت کنسلی و جریمه از شما کسر می شود.

امکان اینکه به دلایل متفاوتی مانند قوانین داخلی شرکت و یا نزدیک بودن به ساعت پرواز با درخواست کنسلی شما موافقت نشود، وجود دارد که در این صورت هم هیچ گونه هزینه ای به عودت داده نمی شود. به همین دلیل در زمان خرید بلیط های چارتری حتما قوانین آن را با دقت مطالعه و بررسی نمایید.

 عدم تغییر در اطلاعات بلیط

وارد کرد مشخصات اشتباه در بلیط هواپیما می تواند منجر به عواقب نامطلوبی مانند تاخیر در ورود به فرودگاه، عدم دسترسی به پرواز و یا حتی لغو سفر شود.

ثبت اشتباه برخی از اطلاعات مانند نام و نام خانوادگی به فارسی و انگلیسی،مسیر پرواز و تاریخ سفر، تاریخ تولد، کد ملی، شماره پاسپورت و ثبت نام لاتین با حروف اشتباه در سفرهای خارجی بسته قوانین چارتر کنندگان ممکن است منجر به لغو بلیط چارتری و رزرو بلیط جدید شود.

اصولا قوانین مربوط به تغییر هر شرکت و یا آژانس چارتر کننده ای متفاوت است؛ برخی از چارتر کنندگان اجازه تغییر میدهند، برخی دیگر برای تغییر اطلاعات هزینه جداگانه ای دریافت می کنند و برخی دیگر اجازه تغییر نمیدهند و شما مجبور به لغو بلیط و رزرو یک بلیط جدید می شوید؛ بنابراین موقع ثبت اطلاعات دقت لازم را داشته باشید.

بررسی صحت مشخصات 

در آخرین مرحله از پر کردن فرم، هنگام خرید بلیط چارتری مشخصات را مجدد بررسی کرده و سپس بلیط را چاپ کنید. توجه داشته باشید که به همراه داشتن پرینت بلیط هواپیما در فرودگاه الزامی است.

 هزینه بلیط کودکان

به طور معمول آژانس های هواپیمایی میان قیمت بلیط برای کودکان و بزرگسالان تفاوت قائل هستند، بطور مثال در بلیط هواپیما سیستمی کودکان زیر 12 سال هزینه ی تقریبا نیمی از بلیط افراد بالای 12 سال را پرداخت می کنند.

علت این تفاوت قیمت در این است که هواپیما بر اساس وزن افراد بنزین مصرف میکند و هرچه وزن فرد کمتر باشد نسبت به آن بنزین کمتری هم مصرف می کند.

شرکت های چارتر کننده در قیمت بلیط های خود میان کودکان و بزرگسالان تفاوتی قائل نمی شوند و قیمت یکسانی را برای همه در نظر می گیرند به این علت که خودشان هم تمام بلیط ها را با یک قیمت خریداری کرده اند و درصوتی که بخواهند میان بلیط کودکان و بزرگ سالان تفاوت قائل شوند؛ دچار ضرر می شوند.

در نتیجه اگر در سفر پیش روی خود تعدادی کودک هم شما را همراهی می کنند، شاید بهتر باشد به جای بلیط های چارتر از بلیط های سیستمی استفاده کنید.

در زمان خرید بلیط چارتر توجه داشته باشید

خرید بلیط چارتر نزدیک به روز و ساعت پرواز

شرکت چارتر کننده موظف است صندلی هایی که رزرو شدند و پرواز مشخصی را در محدوده زمانی معینی دارند به فروش برساند. در صورتی که بلیط های یک هواپیما در روز و ساعت معینی پر نشوند آژانس هواپیمایی در ساعت ها و روزهای پایانی و نزدیک به پرواز قیمت بلیط ها را بسیار پایین می آورد.

با توجه به این موضوع برای اینکه بلیط پروازی را با قیمت ارزان تهیه کنید می توانید در ساعات و روزهای پایانی پرواز برای خرید بلیط اقدام کنید.

عدم استرداد هزینه در صورت اشتباه

بعد از ثبت اطلاعات پرواز در سایت شرکت های هوایی خرید به صورت آنی ثبت می شود؛ بنابر این باید در ورود اطلاعات و انتخاب مبدا و مقصد و تاریخ پرواز و … دقت لازم را داشته باشید. در صورتی که اشتباهی در این موارد پیش آید طبق قوانین کنسلی، هزینه بلیط چارتر قابل استرداد نیست.

 

دقت در وارد کردن مشخصات

وارد کردن اسم مسافر و کد ملی باید مطابق با کارت شناسایی انجام شود؛ زیرا امکان ویرایش ندارد و یا با اخذ درصدی جریمه از سوی آژانس هواپیمایی قابل تغییر است. چنانچه اطلاعات قابل تغییر نباشد طبق قوانین پرواز، بلیط کنسل شده و باید برای درخواست بلیط جدید اقدام کرد.

وارد کردن شماره پاسپورت

در پروازهای خارجی به صورت چارتر، حتما شماره پاسپورت را در محل مورد نظر وارد کنید؛ در صورت وارد نکردن شماره پاسپورت بلیط کنسل می شود و باید بلیط جدید خریداری نمایید.

دقت به نکات مربوط به هر مرحله

در هر مرحله از خرید بلیط چارتر نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد؛ عدم دقت به این موارد می تواند باعث بروز اشتباه در مراحل خرید شود و سبب از بین رفتن هزینه بلیط شود.

مهر کردن بلیط در فرودگاه

یکی دیگر از نکات مهمی که اکثر به آن توجه نیم کنند مهر کردن بلیط در فروگاه است.توجه داشته باشید برای بازگشت وجه بلیط در صورت کنسلی پرواز از سوی شرکت هواپیمایی یا خواستار کنسل شدن بلیط به دلیل تاخیر پرواز بیشتر از ۲ ساعت باید بلیط را در فرودگاه مهر کنید.

حضور به موقع به پرواز

سعی کنید چند ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه باشید؛ زیرا در صورت دیر رسیدن هزینه خرید بلیط پرواز به مسافر مرجوع نمی شود.

 

تهیه بلیط INF

کودکان زیر ۲ سال بدون صندلی بیمه پروازی (INF) می شوند که برای خرید بلیط INF بدون واسطه و با قیمت مصوب باید با در دست داشتن شناسنامه کودک در زمان پرواز به محل فروش بلیط در ترمینال محل پرواز مراجعه نمود.

عدم خرید بلیط چارتری کمتر از 2 ساعت به پرواز

حتما بلیط هایی را به صورت آنلاین خریداری کنید که بیشتر از ۲ ساعت به پرواز زمان دارند و بلیط هایی که کمتر از دو ساعت به زمان پرواز فرصت دارند را از فرودگاه خریداری کنید.

دقت در انتخاب سایت معتبر خرید بلیط

سایت های مختلفی در زمینه خرید پرواز چارتر فعالیت می کنند که تمام آن ها معتبر نیستند. برای انتخاب سایت معتبر رضایت مشتریان، سابقه کار و دارا بودن نماد اعتماد الکترونیک را حتما مد نظر داشته باشید. انتخاب سایت معتبر برای خرید بلیط چارتر به شما کمک می کند تا خریدی راحت را تجربه کنید.

فروشنده های معتبر

در کشور ایران سایت پته به عنوان یکی از فروشنده های معتبر بلیط هواپیما شناخته می شود. پته امکان خرید و رزرو راحت بلیط‌های هواپیما را امکان پذیر می کند. همچنین امکاناتی از قبیل مقایسه قیمت‌های بلیط‌های هواپیما و انتخاب بهترین بلیط فراهم آورده است.

سرویس پته از سیستم پشتیبانی مشتریان پیشرفته‌ای برخوردار است که در حل مشکلات یا پاسخ به سوالات کاربران به کمک می‌آید. و در نهایت هم اهمیت بسیاری به امنیت تراکنش‌های مالی می دهد و از ابزارهای امنیتی جهت حفاظت اطلاعات کاربران استفاده می‌کند.

بهترین سایت خرید بلیط چارتری

نکته مهم در مورد کنسل کردن بلیط چارتری

هزینه خرید بلیط چارتر غیر قابل استرداد یا با کسر درصدی جریمه به مسافر مرجوع می شود.

نکته: برای کنسل کردن بلیط چارتر فقط در روزهای کاری و زمان های اداری و در شرایط خاص می توانید اقدام کنید.

جریمه کنسلی بلیط هواپیما داخلی و خارجی در ایرلاین های مختلف متفاوت است اما معمولا:

  • کنسلی با جریمه 50 درصد به شرط فروش در طی 48 تا 72 ساعت مانده به پرواز است.
  • جریمه 70 درصد در صورت کنسلی تا قبل از 24 ساعت مانده به زمان پرواز به شرط فروش است.

برای خرید بلیط هواپیمایی چارتر  باید به یک شرکت چارتر کننده که تمام یا بخشی از صندلی های مربوط به یک ایرلاین را از قبل اجاره می کند مراجعه نمایید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید