تغییر مشخصات مسافر در بلیط هواپیما امکان پذیر است؟

از سفر بدانید
تغییر مشخصات مسافر در بلیط هواپیما امکان پذیر است؟

یکی از مشکلاتی که هنگام خرید اینترنتی بلیط هواپیما پیش می‌ آید اشتباه واردکردن اطلاعات مسافر است. با توجه به قوانین سختگیرانه‌ ای که برای وارد کردن اطلاعات در بلیط هواپیما وجود دارد، نمی‌ توان آن‌ ها را تغییر داد. مگر اینکه بلیط هواپیما چارتری باشد یا طبق قوانین شرکت‌ های هواپیمایی امکان تغییر مشخصات با پرداخت جریمه میسر باشد.

اهمیت مشخصات روی بلیط هواپیما

مشخصات درج‌ شده روی بلیط هواپیما شامل نام و نام خانوادگی مسافر به فارسی و لاتین، همچنین اطلاعات مربوط به پرواز می‌ شود. این مشخصات با کارت شناسایی مسافر مطابقت داده می‌ شود. در صورتی‌ که اطلاعات وارد شده با کارت شناسایی و کارت ملی همخوانی نداشته باشد، مسافر نمی‌ تواند وارد هواپیما شود و هزینه‌ ای که برای بلیط پرداخت کرده از بین می‌ رود.

در پروازهای داخلی ممکن است سختگیری کمتری برای تغییر مشخصات وجود داشته باشد، اما این سختگیری‌ ها برای پروازهای خارجی دو چندان می‌ شود؛ یعنی به‌ هیچ‌ وجه امکان تغییر نام و نام خانوادگی مسافر وجود ندارد، اما در مواردی معدود می‌ توان تاریخ انقضاء یا شماره پاسپورت را تغییر داد.

همان‌ طور که در ابتدای بحث اشاره کردیم بعضی از افراد به‌ اشتباه نام خانوادگی و مشخصات خود را اشتباه وارد می‌ کنند. به همین خاطر به این فکر می‌ افتند که قبل از پرواز، مشخصات درج‌شده روی بلیط را تغییر دهند تا بتوانند به پرواز خود برسند. متأسفانه قوانین بسیار سختی برای تغییر مشخصات روی بلیط هواپیما وجود دارد و با توجه به نوع بلیط ممکن است به‌ هیچ‌ وجه امکان تغییر مشخصات وجود نداشته باشد.

اهمیت مشخصات روی بلیط هواپیما

تغییر مشخصات روی انواع بلیط چگونه است؟

به‌ طور کلی دو نوع بلیط سیستمی و چارتری هواپیما به فروش می‌ رسد که هر یک دارای قوانین مربوط به خود هستند.

 

بلیط سیستمی

اگر بلیطی که شما تهیه‌ کرده‌ اید و مشخصات خود را هنگام خرید آن اشتباه وارد کرده‌ اید سیستمی باشد به‌ هیچ‌ وجه نمی‌ توانید این مشخصات را تغییر بدهید و ناچار هستید مجدداً برای خرید بلیط اقدام کنید.

بنابراین مسافران باید ابتدا بلیط خریداری‌ شده را کنسل کنند و مجدداً برای خرید بلیط با مشخصات دقیق اقدام نمایند. البته تنها بعضی از ایرلاین ها مانند هواپیمایی ماهان هستند که اجازه می‌ دهند مسافران مشخصات وارد شده روی بلیط را تغییر دهند. این ایرلاین نیز بابت این کار مبلغی را از مسافران دریافت می‌ کند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
بلیط سیستمی هواپیما چیست؟

بلیط چارتر

اگر بلیط شما جزو بلیط های چارتری باشد، ممکن است با توجه به قوانین شرکت‌ های هواپیمایی بتوانید این مشخصات را تصحیح کنید.

معمولاً شرکت‌ های چارترکننده تا زمانی که تمام صندلی‌ های هواپیما تکمیل نشوند لیست پرواز را نمی‌ بندند. به همین خاطر می‌ توانند تا زمان پرواز مشخصات مربوط به مسافران را تغییر دهند. البته این امکان هم فقط تا چند روز قبل از پرواز وجود دارد.

اصلاح مشخصات بلیط هواپیما

بلیط هواپیما دارای اطلاعات پرواز مسافران و مشخصات هویتی آن‌ ها است. به همین خاطر اگر هر یک از این اطلاعات اشتباه وارد شده باشند، برای مسافر دردسرساز می‌ شود.

در بلیط های سیستمی امکان اصلاح کردن مشخصات وجود ندارد و مسافر دیگر نمی‌ تواند هزینه‌ ای که بابت خرید بلیط پرداخت کرده پس بگیرد. اصلاح مشخصات بلیط هواپیما با توجه به اینکه اطلاعات اشتباه در کدام قسمت ثبت‌ شده متفاوت است و هر یک دارای جریمه‌ های گوناگونی هستند.

اصلاح مشخصات بلیط هواپیما

تغییر تاریخ بلیط هواپیما

تاریخ پرواز یکی از اصلی‌ ترین اطلاعاتی است که هنگام خرید بلیط هواپیما باید توسط مسافران ثبت شود. در صورتی‌ که تاریخ پرواز اشتباه وارد شود، مسافر نمی‌ تواند در تاریخ مدنظر خود پرواز را انجام دهد. به همین خاطر ناچار است بلیط خریداری‌ شده را کنسل نموده و مجدداً برای تاریخ صحیح بلیط تهیه کند.

در صورتی‌ که بلیط خود را از طریق سایت‌ های معتبر مانند پته خریداری نموده باشید، به‌ راحتی می‌ توانید از طریق پنل کاربری خودتان درخواست کنسلی بلیط را ثبت کنید و تاریخ دقیق را هنگام خرید بلیط جدید وارد نمایید.

در این مواقع میزان جریمه کنسلی بلیط های سیستمی با توجه به زمان باقیمانده تا پرواز تعیین می‌ شود. اگر بلیط خریداری‌ شده جزو بلیط های چارتری باشد، می‌ توانید با پرداخت مبالغی کم حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تاریخ اشتباه را در بلیط هواپیما تغییر دهید. این مبلغ با توجه به قوانین شرکت‌های چارتر کننده متفاوت است.

 

تغییر اسم روی بلیط هواپیما

یکی از اشتباهات رایجی که مسافران هنگام خرید بلیط هواپیما انجام می‌دهند اشتباه واردکردن نام و نام خانوادگی است. گاهی اوقات افراد به‌ اشتباه نام مستعار خود را وارد می‌کنند یا نام دوم خود را در هنگام خرید ثبت می‌کنند که در شناسنامه آن‌ها وجود ندارد. به همین خاطر ممکن است هنگام پرواز با مشکل مواجه شوند و نتوانند به پرواز خود برسند.

در صورتی‌ که نام و نام خانوادگی مسافر با اطلاعات کارت شناسایی مطابقت نداشته باشد، به‌ هیچ‌ وجه اجازه پرواز به او داده نمی‌شود؛ بنابراین بهتر است قبل از رسیدن زمان پرواز، برای تغییر نام روی بلیط اقدام کنید. همان‌ طور که اشاره کردیم اگر بلیط سیستمی باشد هیچ تغییری را نمی‌توان روی آن انجام داد. مگر در شرکت‌های هواپیمایی خاص مانند هواپیمایی ماهان که این اجازه را به مسافران می‌ دهد.

در صورتی‌ که نام شما اشتباه وارد شود، حتی اجازه دریافت کارت پرواز هم نخواهید داشت؛ بنابراین قبل از واردکردن اطلاعات دقت کنید تا چنین اشتباهاتی صورت نگیرد.

 

تاریخ تولد اشتباه در بلیط هواپیما

تاریخ تولد یکی از اطلاعات شناسنامه‌ ای است که هنگام خرید بلیط هواپیما باید به‌ درستی وارد شود. در صورتی‌ که تاریخ تولد شما درست وارد نشود، سن شما هنگام خرید بلیط درست محاسبه نمی‌ شود. قیمت بلیط های سیستمی برای افراد بزرگسال به‌صورت کامل محاسبه می‌ شود، اما برای افراد زیر ۱۲ سال نیم‌بها است؛ بنابراین اگر شما تاریخ تولد خود را اشتباه وارد کنید ممکن است سن شما کمتر از مقدار واقعی ثبت شود و هزینه خرید بلیط کاهش پیدا کند.

به همین خاطر شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از چنین سوء استفاده‌ هایی اصرار دارند که افراد تاریخ تولد خود را به‌ درستی تایپ کنند تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید. در اولین فرصت که متوجه شدید اطلاعات تاریخ تولد شما اشتباه است، نسبت به کنسل کردن بلیط و دریافت بلیط جدید اقدام نمایید.

 

اگر نام لاتین در بلیط هواپیما اشتباه باشد!

هنگام خرید بلیط هواپیما نام و نام خانوادگی مسافر باید به لاتین هم وارد شود. برخی از افراد هنگام واردکردن نام خود به لاتین دچار مشکل می‌ شوند و آن را اشتباه تایپ می‌کنند. بهتر است در این مواقع دقت کافی داشته باشید یا از افرادی که در این زمینه تجربه کافی دارند کمک بگیرید.

اگر در سایت پته قصد خرید بلیط هواپیما را داشته باشید، می‌ توانید تمام سؤالات خودتان را با کارشناسان این مجموعه در میان بگذارید تا دچار مشکل نشوید. در غیر این صورت ناچار می‌ شوید بلیط پرواز خودتان را کنسل کنید.

تغییر مشخصات مسافر در بلیط هواپیما

 اشتباه تایپی در بلیط هواپیما

اشتباه تایپی برای هرکسی ممکن است پیش بیاید. ازآنجاکه بسیاری از افراد هنگام خرید بلیط به‌صورت اینترنتی اقدام می‌کنند، ممکن است هنگام واردکردن اطلاعات، اشتباه تایپی داشته باشند.

بهتر است قبل از تکمیل فرایند خرید یک‌بار از ابتدا تا انتها تمام مشخصات واردشده را به‌صورت دقیق چک کنند و اگر مشکل تایپ وجود داشت آن را برطرف کنند. در غیر این صورت بلیطی که اشتباه داشته باشد، قابل‌استفاده نیست و باید آن را کنسل کنند.

 

کد ملی اشتباه در بلیط هواپیما

کد ملی هر فرد جزو اطلاعات اصلی هویتی او محسوب می‌شود؛ بنابراین هنگام خرید بلیط باید حتماً نسبت به درست واردکردن آن دقت کنید. چراکه اگر کد ملی شما اشتباه باشد، هنگام دریافت کارت پرواز در فرودگاه که اطلاعات کارت ملی با بلیط شما مطابقت داده می‌شود، اجازه ورود دریافت نخواهید کرد. دقت کنید به‌هیچ‌وجه شماره‌های مهم مانند کد ملی را اشتباه وارد نکنید.

 

کلاس پروازی اشتباه در بلیط هواپیما

برخی از مسافران هنگام خرید بلیط هواپیما و واردکردن کلاس پروازی اشتباه می‌کنند. به این صورت دچار مشکل می‌شوند و باید بلیط هواپیما را کنسل کنند.

کنسل کردن بلیط های هواپیما با توجه به زمان باقیمانده دارای جریمه‌ های گوناگونی است. فرقی نمی‌ کند که شما چه کلاس پروازی را انتخاب کرده باشید، اگر تا ساعت پرواز یک روز باقیمانده باشد، جریمه کنسل کردن بلیط ۲۰% می‌ شود و ۸۰% هزینه به شما بر می‌ گردد، اما اگر کمتر از یک روز باقی‌ مانده به پرواز بخواهید بلیط خودتان را کنسل کنید، ۴۰% به‌عنوان جریمه کسر می‌ شود.

برای کلاس‌ های نرخی جریمه کنسل کردن بلیط متفاوت است که با توجه به قوانین شرکت‌ های هواپیمایی ممکن است در هر پرواز تغییر کند.

 

کلام پایانی

واردکردن مشخصات اشتباه هنگام خرید بلیط هواپیما اشتباهی است که باعث سوخت شدن مبلغ پرداخت‌شده می‌گردد. درصورتی‌که چنین مشکلی داشته باشید باید اول ببینید بلیط خریداری‌شده از نوع سیستمی است یا چارتری؟ اگر بلیط شما سیستمی باشد راهی برای تغییر مشخصات ندارید مگر در برخی از شرکت‌های هواپیمایی مانند ماهان که با پرداخت جریمه می‌توانید آن‌ ها را تغییر دهید، اما در بلیط های چارتری امکان تغییر مشخصات با پرداخت مبالغ متفاوتی امکان‌پذیر است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. با سلام،
    برای کسانی که نام خانوادگی خودشون رو خارج از ایران عوض کردن و بلیط هواپیما با نام خانوادگی جدید صادر شده که با پاسپورت ایرانی مغایرت داره ایا مشکلی پیش میاد موقع خروج از ایران؟

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه عزیز،
      باید حتما مدارک لازمی که اثبات میکنه شما نام خانواگی خودتون رو تغییر دادین همراهتون باشه.

      آیا مفید بود؟
    • سلام و عرض ادب
      بله
      در برخی از موارد، ممکن است جنسیت مسافر در بلیط به اشتباه درج شود که می‌تواند در هنگام چک کردن بلیط در فرودگاه مشکلاتی ایجاد کند. در بلیط‌ هواپیما خارجی هم بخش جنسیت مسافر اگر اشتباه درج شود باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

      آیا مفید بود؟
  2. زمانی که خریدار بلیط با یوز ر مربوط به خود و از سایتهای فروش بلیط اقدام به خرید میکند و اینکه قادر به اصلاح اطلاعات خود نیست این فقط امکان دزدی بیشتر از مردم را فراهم می کند . با این هزینه های بسیار گزاف پروازها باید مسئولین به این امر رسیدگی کنند .

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      این موضوع از قوانین ایرلاین ها هست و مورد تایید سازمان هواپیمایی است

      آیا مفید بود؟
  3. سلام. آیا اشتباه وارد کردن جنسیت هم مشکلی ایجاد میکند؟

    آیا مفید بود؟
    • با سلام و احترام
      در برخی ایرلاین ها قابلیت تغییر وجود دارد

      آیا مفید بود؟