بلیط سیستمی هواپیما چیست؟

از سفر بدانید
بلیط سیستمی هواپیما چیست؟

گاهی اوقات افراد نیاز دارند که مدت ها پیش از سفر هوایی خود به طور کامل برنامه ریزی کنند و تمام شرایط سفر را مهیا نمایند. در این مواقع بلیط هواپیما سیستمی بهترین گزینه برای این افراد محسوب می شود که در ادامه توضیحات بیشتری درباره این بلیط هواپیما بیان خواهیم کرد.

بلیط سیستمی هواپیما چیست؟

بلیط سیستمی، یکی از انواع بلیط هواپیماست که زمان پرواز آن از چندین ماه قبل توسط شرکت هواپیمایی تعیین و برنامه ریزی میشود.

نکته مهمی که در خصوص بلیط سیستمی باید بدانید، قیمت آن است که آن را سازمان هواپیمایی یا ایرلاین ها در هر فصل یا در هر سال یک بار تعیین می کنند. این قیمت مشخص شده برای بلیط هواپیما معمولا به جز در موارد خاصی تغییر نمی کند و همیشه ثابت است. ایرلاین های مختلف هر کدام برای ارائه دادن بلیط به مسافران قوانین و ضوابط خاص خود را دارند که هنگام تهیه بلیط از هر ایرلاین باید به قوانین آن ها توجه کنید؛ به عنوان مثال نحوه کنسل کردن بلیط، ارائه بلیط سیستمی به مسافران، مشخص کردن زمان و… در هر ایرلاین متفاوت است.

 

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری

شاید بخواهید بدانید که تفاوت بلیط هواپیما سیستمی و چارتر در چیست؟ و چه فرقی با هم دارند.  آژانس های مسافرتی پیش از پرواز هواپیما برای خرید تمام یا بخشی از بلیط های شرکت هواپیماییی اقدام می کنند و سپس این بلیط های چارتر را به مسافران می فروشند.

پس از این که یک آژانس مسافرتی تمام صندلی ها یا تعداد مشخصی از آن ها را اجاره نمود، این بلیط های چارتر را با قیمتی مناسب به فروش می رساند. قیمت بلیط های چارتر را برخلاف بلیط های سیستمی با در نظر گرفتن اوضاع بازار مشخص می کنند و آن را تغییر می دهند.

بلیط سیستمی و چارتری

از آن جا که قیمت بلیط چارتر در حال تغییر است؛ بنابراین در شرایط  مختلف امکان دارد قیمت های متفاوتی از آن را مشاهده کنید. گاهی یک بلیط چارتر می تواند بسیار ارزان باشد و گاهی هم قیمت آن به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند.

اما در مقابل بلیط سیستمی وضعیتی کاملا متفاوت دارد. آژانس هایی که فروش بلیط سیستمی را بر عهده دارند، نمی توانند قیمت آن را تغییر دهند و آن را مطابق وضعیت بازار به فروش رسانند.

بلیط های سیستمی از قبل برای مدت مشخصی قیمت گذاری شده اند و  توسط آژانس های ارائه کننده بلیط دچار تغییر نمی شوند.

 

مزایای بلیط هواپیما سیستمی

اکنون که با بلیط سیستمی هواپیما آشنایی پیدا کردید و می دانید که به چه صورت است، نوبت به آگاهی از مزایای آن می رسد. این نوع بلیط هواپیمایی مزایا زیادی برای مسافران به همراه دارد که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می کنیم.

اگر شما برای سفر هوایی خود قصد خرید بلیط سیستمی را داشته باشید، می توانید مدتی پیش از پرواز (چند ماه قبل) بلیط هواپیمایی خود را تهیه کنید. قیمت این بلیط ثابت خواهد بود و تنها به طور دوره ای در زمانی خاص قیمتی را برای آن تعیین می کنند.

با خرید بلیط از مدتی قبل شما دیگر نگرانی بابت تهیه آن نخواهید داشت و با خیال آسوده می توانید سفر خود را برنامه ریزی کنید.

ثبات قیمت

گاهی برای مسافران پیش می آید که از سفر پشیمان می شوند و قصد مسافرت ندارند یا این که تصمیم دیگری برای سفر خود در نظر دارند. در این مواقع مسافران این امکان را خواهند داشت که بلیط خریداری شده را کنسل کنند.

نکته: این یکی از مزایای بلیط سیستمی به شمار می رود، اما باید بدانید که هنگام کنسل کردن بلیط هواپیما سیستمی جریمه ای برای آن در نظر گرفته شده است.

بلیط هواپیما سیستمی

امکان ویرایش اطلاعات و نوع پرواز

برخی اوقات ممکن است یک مسافر قصد داشته باشد کلاس پرواز خود را عوض کند یا این که در وارد کردن مشخصات خود دچار اشتباه شده باشد. بلیط سیستمی شرایطی را برای این افراد فراهم کرده است که بتوانند این تغییرات را اعمال کنند.

نکته:اما نباید فراموش کنید که انجام این کار هزینه ای را به همراه دارد و مبلغی به عنوان جریمه از شما کسر می شود.

خرید بلیط با قیمت مناسب برای کودکان

یکی دیگر از مزایای بلیط سیستمی هواپیما می توان به تفاوت در قیمت آن برای افراد در سن و سال مختلف اشاره کرد. قیمت بلیط برای افراد بزرگ سال با قیمت آن برای کودکان یکسان نیست و این قیمت ها با توجه به سن مسافران تعیین می شوند.

نکته: این بلیط ها که متناسب با سن افراد قیمت گذاری شده اند، هر کدام از تخفیف هایی برخوردار هستند.

تعداد بالای مسیر پرواز

از جمله دیگر مزایایی که می توان برای بلیط سیستمی نام برد، تعداد بالای مسیرهایی است که برای پرواز هواپیما دارند. این مزیت در بلیط های چارتر وجود ندارد و آن ها تنها در مسیرهای پر رفت و آمد پرواز می کنند.

به طور کلی بلیط هواپیما سیستمی از مسیرهای بیشتری برای پرواز برخوردار است و این برای مسافران یک مزیت مهم محسوب می شود.

معایب بلیط هواپیما سیستمی

همان طور که گفتیم بلیط سیستمی مزایای زیادی دارد که مسافران ب تهیه آن می توانند از این مزیت ها بهره مند شوند. اما در مقابل این مزایا یک مورد وجود دارد که به عنوان عیب این نوع بلیط شناخته می شود.

اگر شما بخواهید بین بلیط چارتر و سیستمی یک مقایسه انجام دهید، متوجه اختلاف قیمت آن ها خواهید شد. قیمت بلیط سیستمی بالا است و این به عنوان یک عیب برای آن در نظر گرفته می شود.

ویژگی های بلیط سیستمی

کسب اطلاعات کافی در مورد بلیط های هواپیمایی تا حد زیادی می تواند به شما در انتخاب مورد مناسب هنگام سفر کمک کند. هر کدام از بلیط های سیستمی یا چارتر دارای یکسری ویژگی ها هستند که باید از آن ها اطلاع یابید.

بلیط هواپیما سیستمی ویژگی های بسیاری دارد که می تواند آن را به بلیطی مناسب برای شما تبدیل کند. در ادامه به بیان این ویژگی ها می پردازیم و آن ها را بررسی می کنیم.

کنسل کردن یا پس دادن بلیط هواپیما

یکی از ویژگی های بلیط سیستمی که در بلیط چارتر وجود ندارد، امکان لغو و استرداد بلیطی است که از خرید آن پشیمان شده اید. دقت داشته باشید که در کنسل کردن بلیط هواپیمایی سیستمی مقداری از مبلغ را برای جریمه استرداد از شما کم می کنند.

اگر قصد کنسل کردن بلیط هواپیما را دارید، باید بدانید که جریمه ها در زمان های مختلف که شامل 24 ساعت قبل، 72 ساعت قبل، بین 72 تا 24 ساعت قبل از پرواز هواپیما می شود فرق دارد. اگر در زمان های نزدیک به پرواز هواپیما برای کنسل کردن بلیط اقدام کنید، میزان جریمه بیشتر است.

میزان جریمه کنسل کردن بلیط های هواپیما در هر ایرلاین می تواند متفاوت باشد؛ زیرا هر کدام از آن ها مطابق قانون خود برای این مورد تصمیم گیری می کنند. این ایرلاین ها با توجه به زمان کنسل کردن بلیط میزان جریمه متفاوتی را از مسافران خود دریافت می کنند.

کنسل کردن بلیط سیستمی

کنسل کردن بلیط در ساعات نزدیک به پرواز ممکن است در قوانین یک ایرلاین نیمی از مبلغ بلیط باشد. اما امکان دارد برای لغو بلیط در همان ساعت در ایرلاینی دیگر بیشتر از نصف مبلغ بلیط را دریافت کنند.

این ویژگی در بلیط هواپیما سیستمی برای کسانی مناسب است که یک سفر مهم د پیش دارند و باید به موقع در آن جا حاضر شوند، اما ممکن است زمان سفر آن ها تغییر کند. بلیط های سیستمی شرایطی را فراهم می کنند که مطابق برنامه خود بلیط رزرو نمایید و در صورت نیاز آن را کنسل کنید.

امکان تغییر زمان پرواز بلیط سیستمی

از جمله دیگر ویژگی های بلیط سیستمی هواپیما که بسیار مورد توجه مسافران قرار گرفته است، قابل تغییر بودن زمان بلیط را می توان نام برد. گاهی افراد قصد استرداد بلیط را ندارند، اما به دنبال تغییر زمان پرواز خود هستند که با این شرایط می توانند به راحتی زمان آن را تغییر دهند.

یک مزیت این ویژگی بلیط هواپیما سیستمی این است که تغییر زمان بلیط نیاز به پرداخت هزینه اضافه ای ندارد. به طور کلی این ویژگی مورد توجه افرادی است که پس از پرواز تصمیمشان برای برگشت عوض می شود.

انتخاب صندلی مد نظر خود

یکی از ویژگی های این نوع بلیط هواپیمایی که محبوب مسافران خواهد بود، انتخاب صندلی مطابق میل فرد است. گاهی افراد دوست دارند تا پایان سفر خود بر روی صندلی مناسبی بنشینند تا راحت تر باشند.

معمولا برای افرادی با سن و سال بالا بسیار مهم است که حین سفر با هواپیما در کجا می نشینند. این افراد می توانند با تهیه بلیط سیستمی از این ویژگی بهره مند شوند و با انتخاب صندلی دلخواه آسایش بیشتری داشته باشند.

مشخص بودن برنامه پرواز

برخی از مسافران که سفر های مهمی دارند، در پی تهیه بلیطی هستند که به موقع پرواز کند؛ به همین خاطر مدت ها قبل از زمان پرواز برای رزرو اقدام می کنند. بلیط سیستمی در چنین مواقعی بهترین گزینه است؛ زیرا چند ماه قبل از پرواز می توان آن را خریداری کرد.

این نوع بلیط ها دارای برنامه های پرواز مشخصی هستند که به مسافران امکان برنامه ریزی درست را برای سفر می دهند. معمولا زمان برنامه ریزی شده این بلیط ها تغییر نمی کند، اما ممکن است تحت شرایطی خاص این اتفاق رخ دهد که به سرعت مسافران را مطلع می سازند.

ثبات قیمت های بلیط سیستمی

همان طور که پیش تر اشاره کردیم بلیط هواپیما سیستمی دارای یک قیمت ثابت است که شرکت هواپیمایی آن را تعیین می کند. پس از مشخص شدن قیمت هیچ عاملی بر روی آن تاثیر نمی گذارد و میزان آن را افزایش نمی دهد.

ثبات در قیمت بلیط های سیستمی ویژگی است دقیقا نقطه مقابل بلیط های چارتر که تحت نظر آژانس های مسافرتی میزان آن تغییر می کند.

میزان مجاز بار برای سفر

در برخی از پروازها پیش می آید که مسافران برای حمل بار همراه خود دچار مشکل می شوند و این موجب نارضایتی آن ها خواهد بود. اما هنگامی که مسافران بلیط سیستمی خریداری می کنند، می توانند از مقدار باری که امکان حمل آن را دارند و اطلاعاتی دیگر در این زمینه آگاهی یابند.

 

پایین بودن هزینه بلیط کودکان

نیم بها بودن بلیط سیستمی برای کودکان یکی از ویژگی های مناسب این نوع بلیط هواپیمایی به شمار می رود. کودکان در سنین 2 تا 12 سال می توانند بلیطی با نصف قیمت بزرگسالان دریافت کنند.

با خرید بلیط چارتر نمی توانید از این ویژگی برخوردار شوید؛ بنابراین تهیه بلیط سیستمی در مواقعی که کودکان را در سفر به همراه دارید، به نفع شما خواهد بود. نیم بها بودن هزینه های بلیط کودکان یک ویژگی مقرون به صرفه برای مسافران است.

علاوه بر این که برای کودکان بالای دو سال بلیط  هواپیما نصف قیمت حساب می شود، برای نوزادان کم تر از 2 سال هم آن را با قیمتی پایین حدود ده درصد بلیط بزرگسال ارائه می دهند.

پایین بودن هزینه بلیط کودکان

رزرو بلیط خارجی پیش از پرداخت هزینه

گاهی ممکن است قصد رزرو بلیط برای سفر خارجی داشته باشید، اما نتوانید در آن لحظه هزینه بلیط را پرداخت نمایید. یکی از ویژگی های بلیط هواپیما سیستمی که در این مواقع به کمک شما می آید، امکان رزرو بلیط بدون پرداخت هزینه آن است.

شما می توانید بلیط مد نظر خود را انتخاب کنید و پس از مدتی مبلغ آن را واریز نمایید. در نظر داشته باشید شما مدت معینی برای واریز وجه فرصت دارید؛ بنابراین پیش از لغو بلیط در زمان کوتاهی مبلغ را پرداخت کنید.

 

سخن پایانی

در این مطلب ما سعی کردیم شما را با بلیط سیستمی آشنا کنیم و توضیحاتی درباره آن ارائه دهیم. همان طور که گفتیم این بلیط هواپیمایی مزایای زیادی دارد که با بهره مندی از آن ها سفر راحت تری خواهید داشت. با وجود این که قیمت بلیط هواپیما سیستمی از بلیط های چارتری بیشتر است، اما ویژگی های مناسبی دارد که مورد توجه مسافران خواهد بود.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید