مهمترین تفاوت بلیط‌ سیستمی و چارتری

از سفر بدانید
مهمترین تفاوت بلیط‌ سیستمی و چارتری

اگر از مسافران همیشگی پرواز های هوایی باشید قطعا با تفاوت بلیط سیستمی و چارتری آشنایی دارید؛ اما اگر گاه گاهی از پروازهای هوایی استفاده می کنید اینگونه نیست! اینکه چه زمانی بلیط چارتری مناسب است و چه زمانی بلیط سیستمی، پاسخی قطعی ندارد. اما شاید با دانستن ویژگی های هر یک از این دو بلیط، بتوانید بهتر دست به انتخاب بزنید.  بنابر این اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید، هیچ نگران نباشید. در این مطلب ما صفر تا صد تفاوت بلیط سیستمی و چارتری را برای شما توضیح می دهیم.

بلیط‌ سیستمی چیست؟

بلیط‌ سیستمی در واقع پرواز‌هایی هستند که از مدت‌ ها قبل توسط شرکت‌ های هواپیمایی مختلف برنامه ریزی و مشخص شده است. این بلیط‌ ها توسط نمایندگان فروش شرکت‌ های هواپیمایی فروخته می‌ شود که بسیار متنوع و در مسیرها و زمان‌ های مختلف برنامه ریزی شده است.

رزرو بلیط‌ سیستمی برای مسافران این امکان را فراهم می‌ کند تا برای آینده در فاصله زمانی طولانی، بلیط رزرو کنند تا دیگر با اطمینان خاطر از این که در هنگام مسافرت با مشکل پر شدن ظرفیت پروازها روبرو نمی‌ شوند، برای مسافرت بدون عجله آماده شوند.

البته قابل ذکر است که بلیط‌ سیستمی ممکن است به دلایل مختلف دست خوش تغییر و‌ یا کنسل شود که احتمال رخداد این رویداد بسیار کم است. اگر به هر دلیلی قصد کنسل کردن بلیط سیستمی خریداری شده را داشته باشید، شایان ذکر است که بیشتر بلیط‌ های سیستمی قابل استرداد است که با دادن درصد کمی از پول بلیط به شرکت هواپیمایی مربوطه به عنوان جریمه انجام می‌ شود.

بلیط سیستمی چیست؟

مبلغ  کسر شده در هنگام کنسل کردن بلیط به مواردی مثل زمان درخواست کنسلی بلیط، قوانین شرکت هواپیمایی که در آن درخواست رزرو بلیط سیستمی را داشتید و کلاس پرواز بستگی دارد.

مزایای بلیط‌ سیستمی

  • امکان رزور بلیط در فاصله زمانی بلند مدت برای آینده
  • تنوع بسیار زیاد بلیط‌ های سیستمی در مسیرها و کشورهای مختلف وجود دارد.
  • برای کودکانی که بین سن 2 تا 12 سال هستند هزینه‌ بسیار پایین تری دریافت می‌شود.
  • امکان کنسل کردن بلیط برای افرادی که به هر دلیلی قصد کنسل کردن بلیط رزرو شده را دارند.
  • اگر جزو افراد واجد شرایط و ایثارگر باشید می توانید از تخفیفات ویژه ایثارگران استفاده کنید

نکته: بهتربن زمان استفاده از بلیط‌ های سیستمی، زمانی است که شما قصد سفر با افراد کم سن و سال خانواده دارید که در هزینه خرید بلیط صرفه جویی می‌ شود.

معایب بلیط‌ سیستمی

  • یکی از معایب بلیط‌ های سیستمی هزینه‌ بالای آن است. دلیل هزینه‌ زیاد بلیط‌ های سیستمی نسبت به بلیط‌ های چارتری این است که بلیط‌ های سیستمی طبق مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری تعیین می‌ شود که معمولا اختلاف بسیار بالایی نسبت به بلیط‌ های چارتر دارد.
  • اگر اشتباهی در هنگام وارد کردن اسم و فامیل، کد ملی، تاریخ پرواز و شماره پاسپورت صورت گرفت، امکان تغییر و اصلاح آن وجود ندارد.

مزایا و معایب بلیط سیستمی

بلیط‌ چارتری چیست؟

بلیط‌ چارتری اصولاً از طریق شرکت‌ های تأمین کننده‌ پرواز یا همان چارتر کننده‌ ها رزرو می‌شود و نمی‌توان بلیط چارتری را مانند بلیط سیستمی از شرکت‌ های هواپیمایی خریداری کرد. واژه کلمه‌ چارتر در معنای لغوی به دربست کرایه کردن است.

در بیشتر مواقع آژانس‌ های مسافرتی در مسیرهای پر رفت و آمد صندلی‌ هایی به صورت عمده‌ ای یا کلی را از ایرلاین رزرو می‌ کنند که بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است؛ سپس با افزایش هر یک از بلیط‌ ها، به صورت تکی به مسافران و درخواست کنندگان می‌ فروشند.

آژانس‌ های مسافرتی در زمانی که بلیط‌ ها به فروش نرسیده باشد و زمان پرواز نزدیک باشد قیمت‌ ها را روز به روز کاهش می‌ دهند تا حتی الامکان صندلی‌ ها پر شود و تعداد مسافران هواپیما به حد نصاب برسد. البته این شرایط متغییر است؛ گاهی اوقات ممکن است تعداد درخواست کنندگان زیاد باشد ولی بلیط‌ های باقی مانده و زمان محدود باشد، در این صورت شرکت‌ های مسافرتی قیمت بلیط‌ ها را گران می‌ کنند.

ممکن است در طول پرواز با مسافرانی روبرو شوید که بلیط خود را کمتر یا بیشتر از قیمت بلیط شما خریداری کرده‌ اند، که این امر طبیعی است و بستگی به زمان خرید بلیط دارد.

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتری چه موقع است؟

اگر می‌خواهید مقرون به صرفه و با کمترین قیمت بلیط رزرو کنید، اول باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر همراهتان کودکان 2 تا 12 سال است، بهترین کار این است که به سراغ رزرو بلیط‌ های سیستمی بروید؛ زیرا همانطور که گفته شد، قیمت رزرو بلیط‌ های سیستمی برای کودکان 2 تا 12 سال بسیار کمتر و به صرفه تر نسبت به بلیط‌ های چارتری است. ولی اگر همراهتان افراد بزرگسال است و یا به تنهایی قصد سفر دارید، در بیشتر اوقات خرید بلیط‌ های چارتری به صرفه تر می‌ شود.

بلیط چارتری

بلیط‌ های چارتری به هیچ عنوان کنسل نمی‌ شود. پس در صورتی که بلیط چارتر خریداری کردید بهتر است در زمان مقرر و حتی زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید. اگر شما به پروازتان نرسید یا به هر علت از بلیط خود استفاده نکنید، آن بلیط سوخته می‌ شود و پولتان استرداد نمی‌ شود.

در روزهایی مثل عید نوروز و مناسبت‌ های خاص که پر سفر است، در پی یافتن بلیط ارزان نباشید. چون عموما در این روزهای پر سفر بلیط‌ های چارتری هم قیمت و گاها گران تر از بلیط‌ های سیستمی می‌ شوند.

مزایای بلیط‌ چارتری

  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌ های بلیط‌ های چارتری، کم قیمت بودن آن در روزهای کم سفر سال است. ممکن است در این ایام بلیط ارزان قیمت تهیه کنید.
  • در صورتی که قصد تغییر و یا اصلاح شماره پاسپورت، کد ملی، نام و نام خانوادگی و یا حتی تغییر تاریخ پرواز را داشته باشید، می‌ توانید با پرداخت مبلغی به عنوان جریمه این تغییرات را انجام دهید. زیرا احتمال اشتباه وارد کردن اطلاعات در هنگام رزرو بلیط وجود دارد که بلیط‌ های چارتری بر خلاف بلیط‌ های سیستمی این امکان را برای خریداران دارد و به راحتی می توانند تغییرات را اعمال کنند.

معایب بلیط‌ چارتری

  • قیمت بلیط و رزرو صندلی هواپیما برای کودکان 2 تا 12 سال و افراد بزرگسال یکسان است.
  • اگر به هر دلیلی قصد کنسل کردن بلیط‌ های چارتری را بعد از پرواز داشته باشید، این امکان وجود ندارد.
  • میزان مبلغ جریمه در صورت کنسل کردن بلیط‌ های چارتری بسیار گران تر از درصد کنسلی در بلیط‌ های سیستمی است.

مزایا و معایب بلیط چارتری

چه هواپیمایی‌ هایی بلیط چارتر ارائه می‌ دهند؟

شاید اکنون این سوال برای شما است که اگر بخواهیم تهیه بلیط چارتر تهیه کنیم، به کدام یک از ایرلاین‌ ها مراجعه کنیم؟ برای تهیه بلیط‌ های چارتر به آژانس‌ های هواپیمایی معتبر در سراسر ایران مراجعه فرمایید و برای خرید بلیط‌ های چارتر از این طریق اقدام نمایید.

آیا بلیط چارتر همان بلیط لحظه آخری است؟

با وجود معرفی تفاوت بلیط سیستمی و چارتری ممکن است به نظر شما بلیط چارتری همان بلیط لحظه اخری باشد که این اشتباه است.

بلیط لحظه آخری همانطور که از اسمش پیداست، در لحظات آخر نزدیک تاریخ پرواز، شرکت‌ های هواپیمایی سراسر کشور برای تکمیل ظرفیت پرواز و پر کردن همه‌ صندلی‌ های خالی هواپیما، بلیط‌ های باقی مانده هواپیما را با قیمت بسیار کم و مناسب برای فروش می‌ گذارند و مسافران می‌ توانند این بلیط‌ ها با قیمتی مناسب تهیه و خریداری کنند.

شایان ذکر است که کیفیت بلیط‌ های لحظه آخری هیچ تفاوتی بلیط‌ سیستمی و چارتری ندارد و هواپیما هما هواپیمایی است که بقیه‌ مسافران با انواع بلیط‌ ها استفاده می‌ کنند. پس نباید این فکر به ذهنتان خطور کند که بلیط‌ های لحظه آخری به دلیل قیمت پایین آن نسبت به بلیط‌ های چارتری و سیستمی شرایط پروازی مناسبی ندارند.

تفاوت‌ بلیط‌ های لحظه آخری و بلیط‌ های چارتری:

  1. قیمت مناسب تر آن است
  2. پرواز نهایتا تا 48 ساعت بعد از خریداری بلیط صورت می‌ گیرد.

بلیط لحظه اخری یا چارتر

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری

در بخش های بالاتر توضیحات کاملی در مورد پروازهای سیستمی و چارتری بیان کردیم که در این قسمت برای تکمیل و راحتی شما مخاطبین عزیز این تفاوت ها را کنار هم آورده ایم.

۱. تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در نحوه ارائه و خرید

بلیط های سیستمی: بلیط های سیستمی مستقیما توسط ایرلاین ها به فروش میرسند.

بلیط های چارتری: شرکت های چارتر کننده تعدادی از صندلی ها و یا کل صندلی های هواپیما را به مدت مشخصی اجاره می کنند سپس بلیط های هواپیما را تحت عنوان بلیط های چارتری به فروش می رسانند.

نکته تکمیلی: نحوه خرید بلیط های چارتری و سیستمی در هر دو صورت حضوری و آنلاین کاملا یکسان هستند، در هر دو حالت نیاز به اطلاعات کاملی از جمله مشخصات کارت شناسایی مسافران است.

۲. تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در قیمت گذاری

بلیط های سیستمی: قیمت گذاری در بلیط های سیستمی به این صورت است که  در روزهای مختلف هفته و مناسبت های سال بر اساس میزان عرضه و تقاضا از کمترین قیمت تا بالاترین قیمت برنامه ریزی می شوند.

بلیط های چارتری: قیمت گذاری بلیط های چارتری هم مانند بلیط های سیستمی قیمت گذاری می شود با این تفاوت که این بلیط ها توسط شرکت های چارتر کننده قیمت گذاری شده و عموما قیمت کمتری دارند، به طور مثال می توان گفت بلیط های چارتری کیش در فصل تابستان نصف قیمت خود را دارند و در روز های پایانی نزدیک به زمان پرواز برای پر شدن صندلی ها قیمت این بلیط ها حتی به 50 درصد هم کاهش می یابد.

نکته تکمیلی: برخی از اشخاص بر این باور هستند که بلیط های چارتری و لحظه آخری همیشه قیمت مناسب تری نسبت به بلیط های سیستمی دارند، این باور در اکثر مواقع درست است اما همیشه نه، گاهی در زمان های پر مسافر بلیط های چارتری گاها تا دو برابر قیمت بلیط های سیستمی افزایش قیمت دارند، بنابراین قبل از خرید بلیط حتما قیمت آن ها را چک نمایید.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در قیمت گذاری

۳. تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در قیمت گذاری برای کودکان

بلیط های سیستمی: هزینه بلیط کودکان 2 تا 12 سال در بلیط های سیستمی شامل 50 تا 85 درصد بلیط بزرگسالان است، همچنین هزینه بلیط نوزادان و کودکان زیر 2 سال هم در پرواز های سیستمی معادل ده درصد بلیط بزرگسالان است و علی آن هم حق بیمه ای است برای هر مسافر باید پرداخت شود.

بلیط چارتری: در بلیط های چارتری هم مانند بلیط های سیستمی برای کودکان زیر دوسال هزینه ای معادل با ده درصد بلیط بزرگ سالان در نظر گرفته شده است. اما بین قیمت بلیط کودکان 2 تا 12 سال با بلیط بزرگسالان هیچ گونه تفاوتی وجود ندارد.

نکته تکمیلی: بنابراین درصورتی که در سفر پیش روی خود کودکان زیر 12 سال شما را همراهی می کنند خرید بلیط های سیستمی کاملا به صرفه تر است.

۴. تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در کنسلی

بلیط های سیستمی: در پرواز های سیستمی شما امکان کنسل کردن بلیط و استرداد هزینه خود با کسر جریمه از آن را دارید. گاها ممکن است از پرواز سیستمی خود جا بمانید و با درخواست کنسلی پرواز امکان استرداد بخشی از هزینه خود را خواهید داشت البته این مسئله به ایرلاینی که از آن بلیط تهیه کرده اید هم بستگی دارد و ممکن است هزینه شما به صورت 100 درصد سوخت شود.

درصورتی که از پرواز جا مانده اید و موفق به دریافت کارت پرواز نشده اید حکم مسافر نوشو(No Show) را خواهید داشت. در این صورت اگر بلیط شما سیستمی باشد و درخواست کنسلی نوشو دهید بخشی از هزینه بلیط به حساب شما بازگردانده می شود.

بر اساس قوانین پروازی اگر یک پرواز بیش از 2 ساعت تاخیر داشته باشد شما مجاز هستید که درخواست کنسلی بدون جریمه دهید. در این حالت برای بلیط های سیستمی نیازی به ارسال اصل بلیط مهر شده برای ایرلاین نیست.

بلیط های چارتری: در اکثر مواقع کنل کردن بلیط های چارتری معادل با سوخت کامل و 100 درصدی هزینه می باشد. در صورتی که موفق به دریافت کارت پرواز نشوید و به عنوان یک مسافر نوشو شناخته شوید، هیچ هزینه ای برای استرداد بلیط به شما برگردانده نخواهد شد و کل هزینه شما سوخت می شود.

در نهایت هم زمانی که شما بلیط پرواز چارتر خود را به علت تاخیر بیش از 2 ساعت کنسل می کنید، برای برگشت هزینه لازم است اصل بلیط مهر شده خود را برای آژانس چارتر کننده ارسال کنید.

نکته تکمیلی: بازگشت وجه در پروازهایی که به علت تاخیر بیش از 2 ساعت کنسل شده اند معمولا تا 2 هفته به طول می انجامد که این مورد در هر دو بلیط سیستمی و چارتری مشترک است.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در کنسلی

بلیط‌ های چارتری بهتر است یا بلیط‌ های سیستمی؟

اکنون که تفاوت بلیط سیستمی و چارتری را می دانید و با معایب و مزایای هر دو آشنا شدید، شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که بلیط‌ چارتری بهتر است یا بلیط‌ سیستمی؟

  1. براگر قصد سفر با کودکان بین 2 تا 12 سال دارین بهترین و به صرفه ترین نوع بلیط برای شما بلیط‌ های سیستمی است.
  2. بلیط‌ های چارتری همیشه در دسترس نیست و شرکت‌ های هواپیمایی معمولا در روزهای پر سفر سال اقدام به چارتر کردن بلیط ها می‌ کنند.

قابل ذکر است که کنسل کردن بلیط‌ های چارتر معمولا امکان پذیر نیست و یا هزینه‌ زیادی برای کنسل کردن آن باید پراخت کنید.

حل مشکل نبودن اسم شما در لیست پرواز

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که بلیط چارتری تهیه کرده باشید، ولی مشخصاتتان در لیست پرواز نباشد؟ این مشکل فقط در هنگام تهیه بلیط های چارتری بوجود می‌ آید زیرا در هنگام خرید بلیط، از آژانس‌ های هواپیمایی بلیط تهیه کرده‌ اید.

در زمان وقوع این پیشامد بایستی از طریق چارتر کننده و یا محلی که از آن بلیط خریداری کرده اید پیگیری کنید تا مشکل پروازتان رفع گردد.

به دلیل اینکه بلیط‌ های سیستمی مستقیما از شرکت‌ های هواپیمایی مربوطه صادر می‌ شود، احتمال نبودن نامتان در لیست پرواز بسیار کم است.

با این مشکل مواجه شدید، باید با مراجعه کردن به دفتر هواپیمایی و اعلام مشخصاتتان و شماره پیگیری به مسئول دفتر هواپیمایی مشکلتان حل می‌شود.

سخن پایانی

تفاوت بلیط‌ سیستمی و چارتری زیاد است پس در زمان رزرو بلیط با توجه به شرایطی که دارید، بهترین نوع بلیط را انتخاب کنید. همچنین در مطلب چطور بلیط هواپیما ارزان بخریم نیز راهکارهای مفید و مناسبی برای تهیه بلیط در اختیار شما همراهان قرار داده ایم.

امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید بهترین نوع بلیط را انتخاب کنید. لطفا نظرات و دیدگاه های خود را با ما و سایر همراهان سایت پته، در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید