بهترین زمان خرید بلیط هواپیما چه موقعی است؟

از سفر بدانید
بهترین زمان خرید بلیط هواپیما چه موقعی است؟

همه ما ذاتا به دنبال منافع بیشتر و هزینه کمتر می‌گردیم؛ به همین خاطر ترجیح می‌دیم تا در خرید هر چیزی با یاد گرفتن تکنیک‌ها و اصول مخصوص به آن، بهترین گزینه‌ها را پیدا کنیم. خرید بلیط هواپیما نیز از این قاعده مستثنی نیست. جالب است بدانید که بلیط هواپیما مانند سایر کالاها و خدمات، در زمان‌ها و موقعیت‌های مناسب، با قیمت‌ها و شرایط متفاوتی عرضه می‌شود. به همین خاطر شما می‌توانید با آگاهی پیدا کردن از این اصول و شرایط، مناسب‌ترین قیمت و بلیط هواپیمای خود را تهیه کرده و به انتخاب بهترین گزینه نزدیک شوید. برای اینکه بدانید بهترین زمان خرید بلیط هواپیما چه موقعی است، این بلاگ را تا انتها بخوانید.

بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما

برای انتخاب بهترین زمان خرید بلیط هواپیما، باید به نکات و عوامل مختلفی از جمله: قیمت بلیط هواپیما، میزان شلوغی فرودگاه، تقاضا برای خرید بلیط و میزان تاخیری پرواز توجه داشته باشید. معمولا افراد برای خرید بهترین بلیط هواپیما، تنها شرایط مالی و قیمت آن را مورد توجه قرار می‌دهند. اما باید بدانید که برای یک انتخاب مناسب، باید تمامی شرایط و گزینه‌های ذکر شده را مورد بررسی قرار داده تا بتوانید مناسب‌ترین بلیط هواپیمای خود را پیدا کنید.

بهترین روز خرید بلیط هواپیما

بهترین روز خرید بلیط هواپیما می‌تواند در هر ماه و هر سال با توجه به شرایط مخصوص به خود فرق کند. اما به طور معمول و در حالت عادی، بهترین روزها برای تهیه بلیط، اواسط هفته و به خصوص دوشنبه و سه‌شنبه هستند. طبق آمارهای به دست آمده، روزهای چهارشنبه تا شنبه هم گران‌ترین زمان‌ها برای تهیه بلیط هواپیما هستند و این موضوع می‌تواند به دلیل بالا رفتن تقاضای سفر و شلوغی و تراکم تردد در آخر هفته‌ها باشد.

بهترین ساعت خرید بلیط هواپیما

خرید ارزان بلیط هواپیما

به طور معمول بهترین ساعت خرید بلیط هواپیما، ساعات صبح است. تهیه بلیط هواپیما برای ساعات اول روز، مزایای زیادی دارد که احتمالا مهم‌ترین آن پایین بودن قیمت بلیط به دلیل عدم تقاضای زیاد است. معمولا تعداد افرادی که تصمیم دارند در صبح یک روز پرواز داشته باشند، کمتر از مشتریان سایر زمان‌های روز است. به همین خاطر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که با متفاوت بودن از دیگران، از مزایای این کمبود تقاضا استفاده کرده و خرید مناسبی را برای خود داشته باشید. به طور معمول هر چه به پایان روز و شب نزدیک می‌شویم قیمت بلیط‌های هواپیما گران‌تر می‌شود. در سفرهای بازگشت این موضوع بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ زیرا همه افراد می‌خواهند که بیشترین استفاده را از سفر خود ببرند و تا آخرین لحظه روز در مقصد باقی بمانند. به همین خاطر در مسیرهای برگشت، شب‌ها گران‌ترین و شلوغ‌ترین زمان‌های تهیه بلیط هواپیما هستند.
از جمله مزایای دیگر پرواز صبح این است که طبق آمارهای بررسی شده، پروازهای صبح به طور میانگین تاخیر کمتری در بلند شدن و رسیدن به مقصد دارند. همچنین در صورت به وجود آمدن مشکلات غیر منتطره و تاخیر زیاد یا لغو شدن پرواز، شما میتوانید سفر خود را با پروازهای دیگری که در طول روز انجام می‌شود پیش ببرید.

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب پرواز صبح این است که در این ساعات از روز به دلیل تقاضای کم پروازها، فرودگاه‌ها خلوت‌تر بوده و شما می‌توانید در قسمت‌های تحویل بار و عبور از گیت بازرسی سریع‌تر و راحت‌تر کار خود را پیش ببرید. به طور کلی اگر شما فردی کم‌حوصله هستید که دوست ندارد زمان زیادی را به معطلی بگذراند، به شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم که از پروازهای صبح استفاده کرده و برای این ساعات از روز بلیط هواپیمای سفر خود را خریداری نمایید.

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما ارزان

هرکدام از شهرها و کشورهای مختلف، با توجه به شرایط آب و هوایی، مناسبت‌ها، جشنواره‌ها و … در زمان‌هایی از سال شلوغ‌تر بوده و طرفداران بیشتری را برای سفر به خود جذب می‌کنند. همچنین در برخی از ماه‌های سال مسافران و گردشگران کمتری را در خود جای می‌دهند. به طور کلی هر زمانی که میزان تقاضا برای سفر به منطقه‌ای خاص زیاد شود، قیمت بلیط هواپیما و سایر هزینه‌های سفر مانند اقامت هم افزایش پیدا می‌کند؛ و برعکس هر زمانی که درخواست سفر به جایی کم شود، هزینه‌های سفر هم پایین می‌آید. بنابراین قاعده کلی این است که بهترین زمان خرید بلیط هواپیما ارزان وقتی است که تقاضای سفر به مقصد مورد نظر شما کم باشد.

فصل خلوت(Low Season) یا فصل شلوغ(High Season) چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که برای سفر کردن و تهیه بلیط هواپیما باید با آن آشنایی داشته باشید، فصل شلوغ و فصل خلوت است. این عبارات به زمان‌های خاصی در مقصد و شهرهای مختلف اشاره دارند که در این زمان‌ها، آن شهر یا منطقه پر بازدید و یا کم طرفدار است. برای مثال برای سفر به قشم بهترین زمان سال، در فصل زمستان است که هوای آن منطقه معتدل بوده و سفر با کیفیتی را برای شما فراهم می‌کند. اما باید توجه داشت که در این زمان، به دلیل خوب بودن آب و هوای منطقه قشم، تقاضا برای سفر به آنجا بالا رفته و قیمت بلیط‌های هواپیما و هتل‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. به زمانی که مقصد مورد نظر شما برای مسافرت مناسب‌تر بوده و هزینه سفر به آنجا گران‌تر است، فصل شلوغ می‌گویند. بر خلاف آن زمان‌هایی که منطقه مورد نظر از نظر آب و هوایی و سایر شرایط مناسب نبوده و تقاضای سفر به آنجا پایین است، قیمت بلیط هواپیما و اقامت هم کاهش پیدا می‌کند؛ که به این زمان‌ها فصل خلوت می‌‌گویند.

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما داخلی 

برای تهیه بلیط ارزان قیمت هواپیما نکات گفته شده را در نظر بگیرید. البته به دلیل اینکه نرخ بلیط هواپیما در کشور به صورت مداوم در حال تغییر است بهترین زمان خرید بلیط هواپیما داخلی، حدود یک هفته قبل از سفرتان است. در فصل‌های مختلف سال نیز زمان‌هایی برای تهیه بلیط هواپیما مناسب‌تر هستند.

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما در بهار

معمولا در فصل بهار بهترین زمان سفر کردن و خرید بلیط هواپیما، اردیبهشت ماه است که علی رغم آب و هوای خوب و طبیعت زیبا، قیمت پروازها هم ارزان‌تر است.

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما در تابستان

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما در تابستان، از اواسط تیرماه تا اواسط مردادماه است که در برخی از مناطق کشور به خصوص مناطق گرمسیری مانند جنوب و قشم، ارزان‌ترین زمان سفر است. شما با سفر به جنوب کشور در فصل تابستان می‌توانید هزینه‌های سفر خود که شامل بلیط هواپیما و هزینه اقامت و هتل می‌شود را به طرز چشمگیری کاهش دهید. البته فراموش نکنید که در این صورت سفری بسیار گرم و آفتابی در پیش خواهید داشت.

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما در پاییز

در فصل پاییز مناسب‌ترین زمان سفر، ماه‌های مهر و آبان هستند. در این زمان‌ها به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه، تقاضای سفر پایین بوده و مقصدهای توریستی خلوت‌تر و با آب‌ و هوای مناسب‌تری هستند.

 بهترین زمان خرید بلیط هواپیما در زمستان

به طور کلی بلیت هواپیما از اواسط بهمن تا هفته آخر سال قیمت پایین‌تری دارد. البته این موضوع برای سفر به نواحی جنوب کشور درست نیست در این زمان بیشترین تقاضا برای سفر به جنوب کشور وجود دارد. در هفته‌های پایانی سال افراد کمتری تمایل به سفر دارند. اگر در هفته‌های پایانی سال اقدام به سفر کنید از این شانس برخوردار هستید که بلیت برگشت شما هزینه کمتری داشته باشد.

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما پته

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما خارجی

برای تهیه بلیط خارجی باید به تمامی نکاتی که در بالا گفتیم توجه داشته باشید. البته خرید بلیط برای سفر خارجی ملاحظات دیگری هم دارد که حتما باید آن‌ها را بدانیم. به خصوص که قیمت بلیط‌های خارجی گران‌تر بوده و در صورت عدم توجه به نکات ضروری ممکن است هزینه‌های گزافی را متحمل شوید. برای مثال برای انتخاب زمان سفرتان به خارج از کشور باید حتما تقویمی در دست خود داشته و به مناسبت‌های کشورهای خارجی توجه کنید. قیمت بلیط هواپیما و همچنین اقامت و هتل‌ها در ایام نزدیک به مناسب‌ها و جشن‌های خاص مانند: جشن سال نو و کریسمس، تعطیلات ویژه، جشنواره‌ها و … به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر به دنبال سفر به خارج از کشور با هزینه‌های پایین و مناسب هستید بهتر است فکر سفر کردن نزدیک به ایام خاص را از سر خود بیرون کنید.
عقب انداختن خرید بلیط و تهیه بلیط لحظه آخری، اشتباه‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. در برخی از مواقع قیمت بلیط‌های لحظه آخری به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. همچنین گاهی اوقات بلیط‌های زودهنگام، مشمول تخفیف‌هایی می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ اما اگر خرید بلیط را به لحظه آخر موکول کردید استفاده از این تخفیف‌ها را از دست می‌دهید. برای رفتن به سفر خارج از کشور، برنامه‌های خود را از قبل آماده کرده و با خیال راحت به زمان پروازتان نزدیک شوید. معمولا قیمت بلیط‌های برون‌مرزی در روزهای آغازین ارائه آن که حدود 50 روز قبل از پرواز هواپیما است؛ در رده‌های بالا از نظر هزینه‌ای قرار دارند. پس از گذشت چند روز یعنی حدود 30 تا 35 روز قبل از پرواز کاهش پیدا کرده و به رده‌های پایین قیمتی می‌رسند و در روزهای آخر، دوباره افزایش پیدا کرده و ممکن است به بالاترین قیمت خود نیز برسند. برای تهیه بلیط هواپیما ارزان‌قیمت به خارج از کشور بهتر است با زمان‌های dead zones آشنا شوید.

dead zones چیست؟

dead zones به زمان‌هایی از سال می‌گویند که میزان تقاضا برای سفرهای خارج از کشور به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. در این زمان‌ها مسافران بسیار کمی تصمیم می‌گیرند تا به شهر یا کشور مورد نظر سفر کنند. به دلیل کم طرفدار بودن مقصدها و خلوت بودن شهرها، شما می‌توانید ارزان‌ترین بلیط‌های هواپیما را برای سفر به خارج از کشور تهیه کنید.
معمولا زمان‌های dead zones در موارد زیر هستند:

  • 18 دی تا 12 بهمن (پعد از تعطیلات کریسمس)
  • اواسط بهمن (اوایل فوریه تا قبل از ولنتاین)
  • بهار و پاییز (به غیر از تعطیلات نوروزی و تعطیلات ماه مارس و آوریل)
  • 11 تا 24 آذر (دو هفته اول ماه دسامبر)

مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب بهترین زمان خرید بلیط هواپیما باید بدانید!

در هنگام خرید بلیط هواپیما باید علاوه بر توجه به زمان خرید، به موارد دیگری مانند نوع ایرلاین، نوع بلیط و کلاس پروازی توجه کنید.

  • از یک ایرلاین ناشناس با امکانات معمولی استفاده کنید. با این کار بلیط ارزان‌تری تهیه می‌کنید
  • یکی از عوامل تعیین کننده قیمت بلیط هواپیما برای سفرهای خارجی، میزان نزدیکی کشور مقصد به شما است. به طوری که هزینه سفر به کشورهای همسایه مانند ترکیه یا ارمنستان بسیار کمتر از بلیط‌های سفر به کشورهای اروپایی یا آمریکا است.
  • معمولا بلیط‌های پرواز شرکت‌های هواپیمایی به دو دسته سیستمی و چارتری تقسیم می‌شوند. اگر می‌خواهید بلیط نوع سیستمی را خریداری کنید، هر چه زودتر بلیط خودتان را تهیه کنید قیمت مناسب‌تری را پرداخت کرده‌اید.
  • بلیط‌های چارتری برعکس بلیط‌های سیستمی، با نزدیک شدن به زمان سفر مقرون به صرفه‌تر می‌شوند.

بهترین روش برای خرید ارزان بلیط هواپیما

بهترین روش برای خرید ارزان بلیط هواپیما، استفاده از سایت‌های مورد اعتماد و تهیه بلیط به صورت آنلاین است. شما می‌توانید در داخل خانه به‌راحتی مبدا، مقصد، روز و ساعت انواع بلیط‌های مختلف را چک کنید. با توجه به قیمت‌ها بهترین بلیط سفر خود را خریداری نمایید. فقط کافی است به سایت پته مراجعه کنید.

کلام آخر

خرید بلیط هواپیما یکی از کارهای مهمی است که شما باید برای برنامه‌ریزی سفر خودتان انجام دهید. اما جالب است بدانید که این نوع از خرید هم مانند سایر خرید‌های دیگر شرایط و اصول خاص خود را دارد. شما می‌توانید با اطلاع پیدا کردن از این شرایط، ارزان‌ترین و بهترین زمان خرید بلیط هواپیما را پیدا کنید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام. سایتتون حرف نداره خیلی خوب همه راهنماها رو به ما که میخوایم مسافرت بریم کردید. دمتون گرم

    آیا مفید بود؟