بلیط هواپیما ترانزیت چیست؟

از سفر بدانید
بلیط هواپیما ترانزیت چیست؟

بلیط هواپیما ترانزیت جزو بلیط های پرواز خارجی است که به مسافران عرضه می‌ شود. هنگامی‌ که فاصله کشور مبدأ تا مقصد زیاد باشد، ممکن است هواپیما در طول پرواز در یک کشور دیگر توقف کند. به همین خاطر مسافران برای توقف کوتاه‌ مدت در آن کشور نیاز به ویزای ترانزیت دارند. به این صورت است که بلیط این پرواز‌ها با نام بلیط هواپیما ترانزیت شناخته می‌ شوند.

پرواز ترانزیت چیست؟

پرواز ترانزیت پروازی است که بلیط آن توسط آژانس‌ های مسافرتی به فروش می‌ رسد. زمانی که شما بخواهید از یک کشور مانند ایران به کشور دیگری در قاره دیگر سفر کنید، به دلیل اینکه مسافت طولانی پیش رو دارید، هواپیمای شما ناچار می‌ شود در یک یا دو فرودگاه دیگر نیز توقف کند.

با توجه به اینکه کشورهای اروپایی از مسافران خارج از اتحادیه اروپا، ویزا دریافت می‌ کنند، شما ناچار هستید یک ویزای ترانزیت یا همان ویزای کوتاه‌ مدت تهیه کنید تا هنگام توقف هواپیما بتوانید از هواپیما یا فرودگاه خارج شوید.

نوعی از ویزای ترانزیت فقط به مسافران اجازه می‌ دهد تا وارد محوطه فرودگاه شوند و مسافران نمی‌ توانند به داخل شهر بروند؛ اما بعضی دیگر از این ویزاهای ترانزیت به مسافران اجازه می‌ دهند تا از 1 تا 10 روز در شهر مورد نظر بمانند و مجدداً برای پرواز ورودی به فرودگاه مراجعه کنند.

 

خرید بلیط هواپیما ترانزیت

دلیل توقف هواپیما در پروازهای ترانزیت چیست؟

دلایل مختلفی هستند که باعث توقف هواپیما در یک کشور سوم می‌ شوند. ازجمله این دلایل می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هنگامی‌ که امکان ادامه پرواز با یک هواپیما وجود نداشته باشد، هواپیما در یک کشور دیگر به زمین می‌ نشیند و مسافران از یک هواپیمای دیگر استفاده می‌ کنند. در این مواقع مسافران تمام بارهای خود را به هواپیمای جدید منتقل می‌ کند و در نهایت با سوارشدن به یک پرواز دیگر به مقصد خود می‌ رسند.
  • گاهی اوقات امکان پرواز مستقیم بین دو کشور وجود ندارد. چراکه مسافت بین این کشورها بسیار طولانی است و هواپیما باید به خاطر سوخت‌ گیری و برطرف کردن نقص‌ های فنی و انجام معاینات در یک فرودگاه توقف داشته باشد؛ بنابراین در چنین شرایطی خرید بلیط هواپیما ترانزیت برای مسافران ضروری است. با توجه به طول مسافت، ممکن است هواپیما در ۱ یا ۲ فرودگاه به زمین بنشیند و مجدداً پرواز را از سر بگیرد.
  • گاهی اوقات نیز هیچ پرواز مستقیمی در ساعت موردنظر شما به مقصد وجود ندارد. به همین خاطر ناچار هستید از یک یا چند پرواز اتصالی استفاده کنید.
  • گاهی اوقات دلایل سیاسی، مانع پروازهای مستقیم بین دو نقطه یا دو کشور است. به‌ عنوان‌ مثال دو کشور هستند که روابط سیاسی خوبی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین مسافران برای پرواز بین این دو کشور باید در یک فرودگاه سوم توقف کنند و با یک پرواز دیگر به مقصد خود بروند.

 

دلیل صدور ویزای ترانزیت چیست؟

بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند کشورهای اروپایی برای جلوگیری از افزایش تعداد پناهندگان و محافظت از تمامیت ارضی خود شرایط سخت­گیرانه ­ای را در نظر گرفته‌ اند. ویزای ترانزیت یکی از این قوانین سفت‌ و سخت است. به این صورت مسافران خارجی به‌ راحتی نمی‌ توانند وارد خاک آن کشور شوند و باید حتماً مجوز داشته باشند.

 

معرفی انواع ویزا برای بلیط هواپیما ترانزیت

در بخش‌ های پیش نیز اشاره کردیم که برای بلیط هواپیما ترانزیت، باید ویزای ترانزیت داشته باشید؛ اما از آنجا که مدت‌ زمان توقف هواپیما در هر کشور متفاوت است، شما باید با انواع ویزای ترانزیت آشنا باشید و با توجه به مدت‌زمان توقف خود، یکی از انواع ویزا که در ادامه به آن‌ ها اشاره می‌ کنیم، دریافت نمایید.

 

  • ویزای ترانزیت کوتاه‌ مدت

ویزای ترانزیت کوتاه‌ مدت ‌زمان‌ هایی صادر می‌ شود که شما تنها یک تا دو ساعت در یک فرودگاه توقف می‌ کنید. با استفاده از این ویزای ترانزیت شما می‌ توانید از هواپیما پیاده شوید و یک تا دو ساعت در محوطه ترانزیت فرودگاه استراحت کنید. در بعضی از کشورها برای اینکه مسافران اجازه پیدا کنند، وارد محوطه ترانزیت شوند باید ویزا داشته باشند. به‌ هیچ‌ وجه با این ویزا نمی‌ توانید از فرودگاه خارج شوید. چرا که این ویزا فقط برای ماندن در فرودگاه است. پس از گذشت زمان سوخت گیری یا انجام معاینات فنی هواپیما، پرواز شما مجدداً به مسیر خود ادامه خواهد داد.

 

  • ویزای ترانزیت بلندمدت

ویزای ترانزیت بلندمدت معمولاً سه روز اعتبار دارد. البته در بعضی از کشورها این ویزا تا 10 روز اعتبار دارد و شما می‌ توانید با نشان دادن ویزای ترانزیت بلند مدت، از فرودگاه خارج شوید و در یک هتل اقامت کنید. ممکن است به خاطر تغییر پرواز ناچار شوید به یک فرودگاه دیگر در شهر دیگر یا فرودگاهی در همان شهر بروید؛ بنابراین باید زمان کافی برای رسیدن به پرواز خودتان داشته باشید. به همین خاطر مدت‌ زمان اعتبار ویزای ترانزیت بلندمدت، بیشتر از ویزای کوتاه‌ مدت است.

 

بلیط هواپیما ترانزیت

نکات مهم در هنگام خرید بلیط هواپیما ترانزیت

در صورتی‌ که پرواز شما از نوع ترانزیتی است و می‌ دانید که در طول پرواز در یک یا دو کشور توقف خواهید کرد، بهتر است با نکات زیر آشنا باشید تا دچار مشکل نشوید.

 

  • به زمان پرواز توجه کنید

اگر پرواز شما توسط دو هواپیمای مجزا انجام می‌ شود، دقت کنید که باید حداقل بین دو پرواز 2 ساعت فاصله وجود داشته باشد. به این صورت شما می‌ توانید در سالن ترانزیت جابجا شوید و بارهای خودتان را به هواپیمای جدید منتقل کنید.

 

  • به قوانین شرکت‌های هواپیمایی توجه کنید

بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما ترانزیت، با قوانین هر شرکت هواپیمایی به‌ خوبی آشنا باشید. چرا که برخی از این شرکت‌ های هواپیمایی برای مسافرانی که مدت طولانی در یک کشور می‌ مانند، هتل و محل استراحت در نظر می‌ گیرند؛ اما برخی از شرکت‌ های هواپیمایی این امکان را ندارند.

 

مدارک لازم برای دریافت ویزای ترانزیت چه هستند؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای ترانزیت با توجه به شرایط کشور محل توقف متفاوت است. همان‌ طور که اشاره کردیم در صورتی‌که شما بلیط هواپیما ترانزیت خریده باشید، می‌ توانید از طریق یک پرواز مستقیم به مقصد خود برسید؛ اما ناچار خواهید بود در یک کشور دیگر توقف کنید. به همین خاطر باید ویزای ترانزیت داشته باشید. مدارک مربوط به دریافت ویزای ترانزیت عبارت‌اند از:

  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست ویزای کوتاه‌ مدت یا ترانزیت
  • عکس متقاضی که دارای شرایط پاسپورت است
  • پاسپورت معتبر که دارای حداقل 6 ماه زمان است
  • ارائه بلیط هواپیما ترانزیت
  • بیمه مسافرتی معتبر

دریافت ویزای ترانزیت

سخن پایانی

ویزای ترانزیت توسط بعضی از کشورها برای مسافران خارجی صادر می‌ شود که قصد دارند از مرز هوایی آن کشور عبور کنند. گاهی اوقات این ویزا بدون کنترل مدارک و گذرنامه ارائه می‌ شود. اگر مسافران بخواهند در کشور مورد نظر چند ساعت یا چند روز توقف داشته باشند، حتماً باید یکی از انواع ویزای ترانزیت کوتاه‌ مدت یا بلند مدت را ارائه نمایند. به‌ صورت می‌ توانند در این کشور توقف کنند و مجدداً سفر خود را ادامه دهند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید