آموزش استرداد بلیط هواپیما داخلی

از سفر بدانید
آموزش استرداد بلیط هواپیما داخلی

کنسل شدن برنامه سفر ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. از شرایط بد آب و هوایی گرفته تا تغییر زمان جلسات اداری، اما ناراحتی به هم خوردن سفر از یک طرف و هزینه هایی که برای خرید بلیط پرداخت کرده ایم از طرف دیگر ذهن ما را مشغول می کنند. برای رفع این مشکل، شرکت‌ های هواپیمایی تدابیری را اندیشیده اند. استرداد بلیط هواپیما در این مواقع کمک می کند تا بتوانیم بخشی از هزینه هایی که برای خرید بلیط پرداخت کرده ایم را باز پس بگیریم.

شرایط استرداد بلیط هواپیما داخلی

استرداد بلیط هواپیما به معنی کنسل کردن بلیط و پس گرفتن مبلغ آن است؛ یعنی اگر به هر دلیلی سفر شما به هم بخورد، می توانید بلیط خود را کنسل کنید.

البته نکته اینجاست که هر شرکت هواپیمایی قوانین خاصی برای کنسل کردن بلیط هواپیما دارد؛ بنابراین شما بلیط خود را از هر شرکت هواپیمایی یا آژانسی که خریداری کرده باشید، باید با قوانین و شرایط همان شرکت یا آژانس پیش بروید.

نحوه استرداد بلیط هواپیما به چه شکل است؟

استرداد بلیط هواپیما داخلی به روش های مختلفی ممکن است که در ادامه به شرح هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

استرداد بلیط از طریق آژانس

در ابتدا باید بدانید خرید بلیط از آژانس های معتبر، روند های شما را چه برای خرید، استرداد و غیره بسیار راحت می کند. به عنوان مثال اگر سایت دارای پشتیبانی آنلاین باشد می توانید به راحتی در صورت بروز مشکل بدون مراجعه حضوری به دفتر آژانس مشکلات خود را در این زمینه مرتفع نمایید.

همچین سرویس های انلاین هر آژانس مثل امکان خرید و کنسلی آنلاین بلیط البته به صورتی که درسترسی به بخش های مختلف سایت آسان باشد قطعا کمترین هزینه مالی و زمانی را برای شما در بر خواهد گرفت.

به عنوان مثال سایت پته با دارا بودن این امکانات به شما کمک می کند که به راحتی و به صورت آنلاین بتوانید هم امکان رزرو و خرید بلیط و هم امکان کنسلی آن را داشته باشید.

همچنین پته با دارا بودن پشتیبانی آنلاین در صورت نیاز به شما تمام راهنمایی های لازم را می کنند و در صورت کنسلی بلیط مبلغ به کیف پول شما یا به حساب شما پس از کسر جریمه بازگشت داده می شود.

نحوه استرداد بلیط هواپیما

استرداد بلیط از طریق ایرلاین

اگر بلیط خود را به صورت حضوری و با مراجعه به ایرلاین ها تهیه کردید برای استرداد بلیط نیز باید به همان دفتر ایرلاین مراجعه نمایید.

نکته: در صورت تهیه بلیط به صورت حضوری و با مراجعه به دفتر ایرلاین دیگر امکان مراجعه و کمک از طریق آژانس های مسافرتی را نخواهید داشت.

پیشنهاد ما این است که قبل از مراجعه حضوری به دفتر ایرلاین با پشتیبانی تلفنی یا آنلاین ایرلاین صحبت کنید و شرایط خود را توضیح دهید. در نهایت تنها برای استرداد وجه به صورت حضوری مراجعه نمایید یا حتی مبلغ را به صورت اینترنتی دریافت نمایید.

جریمه استرداد بلیط

جریمه استرداد به این منظور است که وقتی شما یک بلیط را می خرید ایرلاین دیگر صندلی شما را رزرو می کند و بلیط شما را به کس دیگری نمی فروشد. بنابر این هر چه به زمان پرواز نزدیکتر شویم برای ایرلاین سخت و گاها غیر ممکن می شود که آن صندلی خالی را پر کند.

در نتیجه صندلی خالی به ضرر ایرلاین می شود و مجبور به فروش لحظه آخری این بلیط به قیمت کمتری می شود.

اما مبلغ جریمه چقدر است و چه عواملی بر این موضوع تاثیر گذار هستند؟ موضوعاتی هستند که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

مبلغ جریمه استرداد بلیط هواپیما

جریمه استرداد بلیط بر اساس زمان کنسلی بلیط متغییر است البته ایرلاین های مختلف ساست های متفاوتی در رابطه با این موضوع دارند.

به طور کلی مبلغ جریمه معمولا از ۱۰ درصد شروع می شود تا ۸۰ درصد البته برخی ایرلاین ها مثل تابان نهایتا ۵۰ درصد جریمه کنسلی دریافت می کنند.

نکته: توجه داشته باشید که میزان جریمه کنسلی بلیط هواپیما را می توانید هنگام خرید بلیط هواپیما مشاهده نمایید.

 

جریمه استرداد بلیط

آیا تغییر مقصد هم مشابه نحوه استرداد بلیط هواپیما است؟

اگر قصد تغییر مقصد پرواز خود را داشته باشید شاید ندانید این امر مقدور است یا نه و آیا شامل جریمه می شود یا نه؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که شما می توانید مقصد خود را تغییر دهید اما این موضوع با پرداخت هزینه تغییر مقصد ممکن است.

معمولا ایرلاین ها هنگام خرید بلیط هزینه تغییر زمان و تغییر مقصد را همانند هزینه کنسلی پرواز اعلام می کنند.

برخلاف هزینه کنسلی که با توجه به زمان کنسل کردن بلیط متغییر است هزینه تغییر زمان و مقصد به زمان اعلام آن ربطی ندارد و معمولا یک عدد ثابت است.

نکته: این تغییر زمان و مقصد باید با همان ایرلاین باشد نه ایرلاین دیگری چرا که در این صورت شرایط فرق می کند و در هر ایرلاین شرایط متفاوتی را در نظر می گیرند.

تا چه زمانی فرصت برای استرداد بلیط وجود دارد؟

مدت زمانی که می توانید بلیط خود را کنسل کنید با توجه به سیاست های هر ایرلاین متفاوت است. به عنوان مثال برخی ایرلاین ها نهایتا تا ۳ ساعت مانده به پرواز، کنسلی بلیط را قبول می کنند بنابر این اگر ۲ یا ۱ ساعت به پرواز مانده باشد تمام هزینه پرداخته بابت بلیط به عنوان جریمه کسر می شود.

این در حالی است که برخی دیگر از ایرلاین ها اگر حتی از پرواز جا ماندید ۵۰ الی ۲۰ درصد مبلغ بلیط را به شما بر می گردانند.

نحوه استرداد بلیط هواپیما چارتری

بلیط چارتری به بلیط‌ هایی می گویند که یا به فروش نرفته اند یا کنسل شده اند بنابراین ایرلاین ها برای کاهش خسارتشان بلیط ها را به مبلغی پایین تر به فروش می رساند.

با توجه به توضیحات داده شده چون امکان پیدا کردن جایگزین برای بلیط های چارتری سخت است بنابراین امکان لغو این نوع بلیط ها برای مسافران وجود ندارد؛ بنابراین حتی اگر از پرواز جا ماندید هیچ مبلغی به شما عودت داده نمی شود.

استرداد بلیط هواپیما چارتری

استرداد بلیط هواپیما پته

در پته امکان درخواست کنسلی بلیط هواپیما به صورت تلفنی وجود ندارد.

اگر قصد دارید به هردلیلی بلیط پرواز خودتان را کنسل کنید، می توانید از طریق پیام رسان واتساپ و شماره ۰۹۱۰۰۹۲۴۲۴۲ اقدام کنید.

از طریق سایت پته نیز بایستی مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید و به این صورت بلیط خود را کنسل کنید. پس از کسر مبلغ جریمه، مبلغ باقیمانده ۷۲ ساعت کاری بعد به حساب شما واریز می شود.

  1. وارد سایت پته شوید و در بالای صفحه، سمت چپ روی گزینه ورود کاربران کلیک کنید.
  2. در مرحله دوم باید شماره موبایل خودتان را وارد کنید که از طریق همین شماره، بلیط را خریده اید.
  3. به شماره مورد نظر پیامکی ارسال می شود که حاوی یک کد است. شما باید کد را در پنجره بعدی وارد کنید.
  4. حالا باید گزینه ورود را انتخاب کنید و منتظر شوید تا صفحه ای برای شما باز شود که دارای شماره موبایل شما است.
  5. در این صفحه باید روی گزینه لیست پرواز ها کلیک کنید.
  6. حالا باید نام پروازی که بلیط آن را خریداری کرده اید پیدا کنید و روی گزینه جزئیات بیشتر کلیک کنید.
  7. در این مرحله گزینه استرداد بلیط برای شما به نمایش در می آید و می توانید آن را انتخاب کنید.
  8. در این قسمت شما باید یکی از گزینه های موجود را برای دلیل کنسلی بلیط خود انتخاب کنید.
  9. سپس باید شماره کارتی که با آن بلیط خود را خریده اید وارد کنید و در نهایت و گزینه استرداد را انتخاب کنید.
  10. در نهایت درخواست کنسلی شما در سایت پته ثبت می شود و نتیجه از طریق پیامک به شما اعلام می شود.

قوانین کنسلی و استرداد وجه پروازهای داخلی پته

قوانین استرداد وجه پته

 

توجه: برای مشاهده لیست کامل جریمه کنسلی و استرداد ایرلاین ها به صفحه قوانین و مقررات مراجعه نمایید.

سامانه استرداد بلیط هواپیما

علاوه بر استرداد بلیط از طریق سایت شرکت های هواپیمایی، شما می توانید از طریق سامانه استرداد بلیط هواپیما نیز این کار را انجام دهید.

قبل از کنسلی بلیط از طریق سامانه استرداد، باید اطلاعات و قوانین مربوط به درصد جریمه بلیط را بدانید و سپس از طریق این سامانه برای کنسل کردن بلیط اقدام نمایید.

در این سامانه شما باید فرم های مربوط به استرداد بلیط را تکمیل کنید. نهایت بعد از ۴۸ تا ۷۲ ساعت کاری مبلغ مورد نظر به حساب شما واریز می شود.

 

قوانین استرداد بلیط هواپیما داخلی

سازمان هواپیمایی ایران قوانین مربوط به کنسلی پرواز های داخلی و خارجی را به تمام شرکت های هواپیمایی به صورت رسمی اعلام می کند.

  • بر اساس این مقررات هرگونه تأخیر یا تغییر در زمان پرواز، مربوط به شرکت هواپیمایی می شود.

بنابراین اگر پرواز لغو شود شرکت هواپیمایی موظف است مسافران را از طریق اولین پرواز بعدی به مقصد خود برساند. در صورتی که توافق بین مسافران و شرکت هواپیمایی صورت نگیرد، هزینه بلیط باید به مسافران پرداخت شود.

  • بر اساس قوانین سازمان هواپیمایی کشور، شرایط کنسل کردن بلیط هواپیما در کلاس های نرخی سیستمی و غیر سیستمی با یکدیگر تفاوت دارد.

بنابراین مسافران باید قبل از خرید بلیط و ثبت قرارداد اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند.

  • بر اساس این قوانین درخواست کنسلی بلیط سیستمی توسط مسافران شامل جریمه می شود. پس از کسر جریمه مبلغ باقیمانده به حساب شخص واریز خواهد شد.
  • قوانین مربوط به استرداد بلیط هواپیما داخلی در هر یک از شرکت‌های هواپیمایی متفاوت است و بر اساس سیاست های آن شرکت انتخاب می شود.
  • شرکت های هواپیمایی داخلی مانند ماهان، آسمان، تابان، قشم ایر، کاسپین و … همگی دارای کلاس های نرخی متفاوتی هستند.

به همین خاطر اگر شما قصد داشته باشید بلیط پرواز خود را کنسل کنید اول باید به کلاس نرخی بلیط توجه کنید. چرا که با توجه به کلاس نرخی و زمان باقیمانده تا پرواز جریمه های متفاوتی برای مسترد کردن بلیط در نظر گرفته می شود.

قوانین استرداد بلیط هواپیما داخلی

جریمه کنسلی بلیط هواپیما

مبلغ جریمه کنسلی بلیط هواپیما با توجه به اینکه شما از آژانس یا شرکت هواپیمایی بلیط خود را خریده باشید متفاوت است.

یکی دیگر از نکاتی که می تواند موجب تغییر جریمه کنسلی بلیط شود، ساعت باقیمانده در تا پرواز است.

بسیاری از شرکت های هواپیمایی در ساعات نهایی باقی مانده تا پرواز امکان کنسلی بلیط را به مسافران می دهند.

طبق قوانین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هر شرکت می تواند با توجه به قوانین خود از 3 روز تا 3 ساعت قبل از پرواز جریمه هایی را برای کنسل کردن بلیط در نظر بگیرند. به منظور کسب اطلاعات دقیق تر درباره جریمه کنسلی بلیط هواپیما، می توانید به مقاله جریمه کنسلی بلیط هواپیما در سایت پته مراجعه نمایید.

 

کلام آخر

اگر به هر دلیلی برنامه سفر شما کنسل شد، می توانید با استرداد بلیط هواپیما بخشی از هزینه های پرداخت شده برای خرید بلیط را پس بگیرید.

شما باید قبل از کنسلی بلیط از مبلغ جریمه خبر داشته باشید. چرا که هر یک از شرکت‌های هواپیمایی بر اساس قوانین خاص خود، مبلغی را به عنوان جریمه استرداد بلیط کسر می کنند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید