دشت ارژن شیراز؛ مقصدی بی نظیر برای طبیعت گردی

ایرانگردی شیراز
دشت ارژن شیراز؛ مقصدی بی نظیر برای طبیعت گردی

زمانی که نام از شهر شیراز و استان فارس می‌بریم هزار و یک زیبایی و جاذبه به ذهنمان خطور می‌کند که هر کدام برای خود دنیایی دارند. از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مانند حافظیه و سعدیه بگیر تا جاذبه‌های طبیعی و باغ‌ها و گل و گیاهان وصف ناشدنی این شهر همگی باعث کشاندن بسیاری از توریست‌ها به شیراز است. در این مطلب نیز یکی از این زیبایی‌های شیراز را برگزیده‌ایم تا در خصوص آن سخن بگوییم و آن چیزی نیست جز دشت ارژن شیراز. برای آشنا شدن با ابعاد مختلف این طبیعت زیبا و خواستنی با ما همراه باشید.

دشت ارژن شیراز کجاست؟

در میان شهر شیراز و شهر کازرون می‌توانید دشت ارژن را بیابید. اگر از سمت شهر شیراز راه بیفتید باید پلیس راه شیراز کازرون را بگذرانید و بعد از رد کردن حسین آباد و خیرآباد به منطقه‌ی خان زانیان برسید. همین طور که مسیر را به سمت جنوب غرب استان فارس ادامه می‌دهید به دشت ارژن خواهید رسید.

فاصله‌ی دشت ارژن تا شهر شیراز ۶۰ کیلومتر است. این یعنی اگر حدود یک ساعت رانندگی کنید به این دشت زیبا خواهید رسید. در نزدیکی این دشت، روستای ارژن نیز وجود دارد که به لحاظ گردشگری اهمیت بالایی دارد.

دشت ارژن شیراز کجاست؟

بهترین زمان سفر به دشت ارژن

دشت ارژن در تمام فصول زیبایی‌های خاص را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند. اما می‌توان گفت بهترین فصل برای سفر به دشت ارژن شیراز فصل بهار است. در این فصل آب و هوای دشت ارژن مطلوب‌ترین شکل خود را دارد.

به طور خاص در فصول فروردین و اردیبهشت است که انواع گل‌ها در دشت ارژن می‌شکفند و دریاچه و آبشار این منطقه به پرآب‌ترین شکل خود می‌رسد. از طرفی از اواخر بهار تا اواسط اردیبهشت است که عشایر به این دشت ییلاق می‌کنند و این امر نیز جذاب بسیاری دارد. بنابراین با توجه به علاقه خود زمان مناسب سفر را انتخاب کنید.

پیشینه تاریخی دشت ارژن شیراز

پیشینه تاریخی دشت ارژن شیراز

اگر بگوییم که پیشینه‌ی حضور این دشت در تاریخ ایران به زمان هخامنشیان برمی‌گردد، حتما تعجب خواهید کرد. اما نقوشی که در کتیبه‌های هخامنشی مشاهده می‌کنیم به خوبی نشان می‌دهد که این ناحیه از آن زمان محلی برای شکار و تفریح ایرانیان بوده است. بنابراین تاریخ حضور ایرانیان در این دشت بسیار کهن است و دشت ارژن شیراز تاثیر به سزایی در شکل‌گیری زندگی نیاکان ما داشته است.

در دوران معاصرتر نیز اتفاقاتی تاریخی در این ناحیه رخ می‌دهد مثلا کوشک علی خان حاکم این ناحیه بوده است و در دوران حکومت رضا شاه پهلوی به دست ارتش ایران کشته می‌شود. با این تفاصیل است که می‌توانید به جای جای دشت ارژن شیراز بنگرید و گامی از تاریخ را تخیل کنید.

بهترین زمان سفر به دشت ارژن

ویژگی‌های طبیعی دشت ارژن

دشت ارژن شیراز به طور کلی حدود نود کیلومتر مربع مساحت دارد. این دشت در کنار کوه زاگرس واقع شده است. همین موضوع باعث می‌شود تا آب و هوای بسیار خوب و مطلوبی داشته باشد. در شمال این دشت روستای ارژن را داریم که آن منطقه نیز بسیار سرسبز و زیباست.

در این دشت پوشش گیاهی بسیار جذاب و منحصر به فردی وجود دارد که زمینه را برای عکاسی در فصول مختلف سال نیز فراهم می‌کند. درخت بادام، بلوط و زالزالک از مواردی است که در این دشت به وفور یافت می‌شود و ضمن زیبایی، محصول خوبی نیز می‌دهد. در فصول سرد سال نیز این دشت مملو از گل‌های نرگس می‌شود که نشان می‌دهد در هر فصلی از سال بازدید از این دشت پر منفعت است. همین پوشش گیاهی است که باعث می‌شود دشت ارژن در سال ۱۳۵۳ به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های کره‌ی زمین محسوب شود.

در کنار این موارد حیوانات مختلفی نیز در این دشت زندگی می‌کنند که بافت زیستی این ناحیه را تکمیل می‌کنند. اما یک نکته تاسف‌آور آن است که این دشت چند دهه آهو و شیر ایرانی را در خود جای داده بود اما امروز دیگر نشانی از این نوع حیوانات در این دشت نمی‌یابیم.

جالب است بدانید که در سال ۱۳۶۰ این منطقه و دشت پریشان که در نزدیکی همین دشت است، برای محافظت از گوزن زرد ایرانی، محصور شد. همچنین خوشبختانه بعدتر تعداد گوزن زرد ایرانی در این ناحیه و نواحی اطراف دشت ارژن شیراز افزایش یافت و احیا شد.

ویژگی‌های طبیعی دشت ارژن

جاذبه‌های دیدنی دشت ارژن شیراز

چندین و چند جاذبه در دشت ارژن وجود دارد که آن را تبدیل به محلی مناسب گشت و گذار می‌کند. دریاچه، آبشار و کتیبه‌های باستانی از موارد متنوعی است که در این دشت و یا اطراف آن می‌توانید بیابید. در ادامه ابتدا به دیدنی‌های خود دشت و سپس به جاذبه‌های اطراف دشت ارژن شیراز می‌پردازیم.

جاذبه‌های دیدنی دشت ارژن شیراز

دریاچه‌ ارژن

شاید بعد از گل و گیاهان منطقه اولین چیزی که نظر ما را در دشت ارژن جلب کند، دریاچه‌ی ارژن باشد. این دریاچه آب شیرین دارد و چیزی حدود دو هزار هکتار وسعت دارد. آب این دریاچه از باران و همچنین رودخانه دالکی تامین می‌شود. در کنار دریاچه ارژن شما می‌توانید از ترکیب آب و چمن و کوه لذت ببرید. چنان که انعکاس رشته کوه‌های اطراف را در آب خواهید دید. بنابراین اگر به دنبال پیک نیک و اتراق در طبیعت هستید این مکان بسیار مناسب خواهد بود.

دریاچه‌ ارژن

آبشار چرونیز دشت ارژن شیراز

این آبشار که نام دیگر آن نیز آبشار ارژن است، یکی دیگر از زیبایی‌های دشت ارژن است که جدا به تماشا می‌ارزد. لازم به ذکر است که این آبشار از صخره‌های بلند جاری می‌شود و در طول فصول گرم سال زیبایی و هوای مطلوبی را به نمایش می‌گذارد. از طرفی در فصول سرد سال نیز با یخ بستن این آبشار صحنه‌ای بسیار تماشایی را شاهد خواهیم بود. علاوه بر این‌ها در اطراف این آبشار تعدادی رستوران، بوفه و فروشگاه نیز وجود دارد.

آبشار چرونیز دشت ارژن شیراز

جاذبه‌های اطراف دشت ارژن شیراز

اگر کمی از دشت ارژن فاصله بگیریم نیز جاذبه‌های متنوع طبیعی و همچنین تاریخی و فرهنگی را شاهد خواهیم بود. در ادامه نیز برخی از این زیبایی‌ها و جاهای دیدنی اطراف شیراز را معرفی می‌کنیم.

جاذبه‌های اطراف دشت ارژن شیراز

دریاچه پریشان

با فاصله‌ای شصت کیلومتری از دشت ارژن به دشت پریشان می‌رسیم و دریاچه پریشان نیز در این ناحیه قرار دارد. این دریاچه نیز مانند دریاچه ارژن آب شیرین دارد و در بین کوهستان قرار گرفته است. چنان که در خصوص دریاچه ارژن نیز گفتیم، این دریاچه برای گشت و گذار و وقت‌گذرانی در طبیعت بسیار گزینه خوبی خواهد بود. اگر نام دریاچه فامور به گوشتان خورد نیز به یاد داشته باشید که منظور نظر همین دریاچه پریشان است.

دریاچه پریشان

شهر کهن بیشاپور

شهر باستانی بیشاپور را می‌توانیم در شصت و پنج کیلومتری دشت ارژن بیابیم. این شهر کهن به دوره‌ی زمانی ساسانیان برمی‌گردد. در این شهر باستانی بسیار سنگ‌نوشته‌ها و نقوش برجسته وجود دارد که اطلاعات باستانی قابل توجهی به ما ارائه می‌کند. بنابراین اگر به آثار و مناطق تاریخی علاقه‌مند هستید نیز این ناحیه موارد بسیاری برای ارائه به شما خواهد داشت.

شهر کهن بیشاپور

دشت برم

در مسیر جدید کازرون به شیراز و در حوالی دشت ارژن دشتی دیگر را نیز خواهید یافت به نام دشت برم. این دشت درختان بلوط بسیاری دارد که به عنوان بزرگ‌ترین دشت بلوط کشور محافظت می‌شود و علاوه بر آن در فصل بهار این دشت مملو از شقایق می‌شود که صحنه‌ای بسیار زیبا و خواستنی را به نمایش می‌گذارد.

گونه‌های حیوانی مختلفی مانند گوزن زرد، آهو، قوچ، خرس و… نیز در این دشت زیست می‌کنند. جالب است بدانید تنها کاروانسرای سنگی ایران یعنی کاروانسرای میان کتل نیز در این ناحیه قرار دارد.

دشت برم

چادرهای عشایر

اگر در زمان ییلاق عشایر به دشت ارژن بروید، می‌توانید چادرهای عشایر را ببینید و مردمان مهربان و میهمان نواز این ناحیه را نیز ملاقات کنید. آشنایی و بازدید از عشایر بسیار تجربه خاصی خواهد بود که علاوه بر زیبایی‌های طبیعی مانند چرای دام در دشت، زیبایی‌های فرهنگی مانند سبک زندگی عشایر را نیز خواهید یافت.

چادرهای عشایر

غار شاپور

در نزدیکی دشت ارژن غاری نیز وجود دارد. این غار که غار شاپور نام دارد در دو ساحت ارزش و جذابیت دارد. اول آن که به لحاظ طبیعی زیبا و دیدنی است. دیگر آن که این ناحیه را ناحیه‌ی تاریخی مهمی می‌توان دانست که از دوره ساسانیان قدمت دارد. این غار در دوران ساسانیان مکانی مذهبی بوده است که ارزش و قداست بالایی دارد. اردشیر اول در نزدیکی این غار آتشکده‌ای می‌سازد و سپس شاپور اول مجسمه خود را می‌سازد و درون این غار قرار می‌دهد.

غار شاپور

آبشار و چشمه چراب

اگر تصور کرده‌اید زیبایی‌های دشت ارژن تمام شده است، در اشتباه هستید. باید بدانید که در پنج کیلومتری دشت ارژن می‌توانید آبشار و چشمه‌ای زیبا و دلنشین ببینید. این آبشار نیز مانند دیگر بخش‌های نزدیک به دشت ارژن گزینه‌ بسیار خوب برای تفریح دوستانه یا خانوادگی است.

سوغاتی‌های دشت ارژن شیراز

اگر به دنبال خرید سوغاتی باشید باید به روستای ارژن بروید و در همان بازارچه‌ی محلی که پیشتر عنوان کردیم خوراکی‌های بسیار خوشمزه و جذاب این ناحیه را تماشا کنید و بخرید. ترشیجات بسیار متنوع، لبنیات تازه مانند کشک، دوغ و ماست، شیرینی‌های محلی و صنایع دستی از موارد متعددی است که در روستای ارژن می‌توانید ببینید و بخرید.

سوغاتی‌های دشت ارژن شیراز

رستوران‌ های نزدیک دشت ارژن

اگر فرد رستوران‌بازی باشید و در هر مکانی به دنبال غذاهای خاص و خوشمزه آن جا باشید، این بخش از متن ما مختص شماست. در ادامه چندی از رستوران‌های خوب این نواحی را معرفی می‌کنیم تا بتوانید از بین آن‌ها انتخاب خود را داشته باشید.

رستوران شاندیز ارژن

اولین موردی که می‌توان معرفی کرد، رستوران ارژن است. محیط باز این رستوران که با منظره‌ی کوه و صخره‌های اطراف همراه است، گزینه‌ی بسیار خوبی است تا در حین غذا خوردن از سرسبزی طبیعت اطراف لذت ببرید. این لذت دو چندان خواهد شد زمانی که بدانید از صخره‌های اطراف این رستوران آبشار جاری است و صدای آبشار نیز حضور دارد.

رستوران صوفی

رستوران صوفی نیز گزینه‌ی دیگری است که بسیار طراحی خاص و منحصر به فردی دارد. اگر به دنبال مکانی هستید تا فضایی سنتی داشته باشد و وضعیتی نوستالژی را برای شما تداعی کند می‌توانید رستوران صوفی را برای این امر انتخاب کنید. منوی این رستوران بسیار متنوع بوده و می‌توانید بسیاری از غذاهای ایرانی مانند چلو ماهیچه، چلو گردن، کباب برگ، فسنجان و… را در این رستوران میل کنید.

رستوران ولیعصر

اما رستوران دیگری که می‌توانید در آن جا وقت بگذرانید و غذا بخورید، رستوران ولیعصر است. محوطه این رستوران سرسبز و زیبا و تجربه‌ای خاص و منحصر به فرد را برای شما و خانواده‌تان خواهد ساخت. این رستوران آلاچیق‌های سرپوشیده‌ای دارد که بسیار دلچسب است. جالب است بدانید این رستوران یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های این نواحی و همین طور یکی از بهترین‌های آن‌ها است.

اقامت در دشت ارژن شیراز

گزینه‌های متنوعی برای اقامت در اطراف این دشت وجود دارد. اولین گزینه مراجعه به روستای ارژن است. روستای ارژن بافت روستایی زیبایی دارد که برای تماشا بسیار گزینه خوبی خواهد بود. علاوه بر این بازار محلی روستا نیز بسیار زیبا و دیدنی است. شما می‌توانید در روستای ارژن گشت و گذار خود را داشته باشید و در اقامت‌گاه‌های این ناحیه نیز چند روزی را سپری کنید.

علاوه بر این، از آن جایی که دو شهر شیراز و کازرون نزدیک دشت ارژن است، می‌توانند دو گزینه خوب برای اقامت باشد. شما می‌توانید در هتل‌ها یا مسافرخانه‌ها اقامت کنید یا در اقامت‌گاه‌های محلی این ناحیه، فرهنگ ناب را از طریق سوغاتی‌ها، خوراکی‌ها و غذاهای محلی و… را تجربه کنید.

اقامت‌گاه اصلی این ناحیه اقامت‌گاه ارژن در روستای ارژن است. از طرفی اگر بخواهید به هتل‌های شیراز یا کازرون مراجعه کنید می‌توانیم هتل‌های پارس، چمران و امیرکبیر را در شیراز و هتل بیشاپور را در کازرون به شما پیشنهاد دهیم.

سخن پایانی در آشنایی با دشت ارژن شیراز

در این مقاله ما تلاش کردیم تا ابعاد مختلف دشت ارژن شیراز را برای شما شرح دهیم تا بتوانید از هر جهت از جاذبه‌های دشت ارژن استفاده کنید و لذت ببرید. موارد مختلفی مانند موقعیت مکانی، زیبایی‌های طبیعی، زیبایی‌های تاریخی و سوغاتی‌های این شهر را بررسی کردیم. امیدواریم توانسته باشیم اشارات خوبی داشته باشیم و شما گشت و گذار خوبی را تجربه کنید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. مطالب بسیارجالب ودست اولی برای بنده بود.بااین توضیحات درصددمسافرت دراولین فرصت به دشت ارژن خواهم بود.
    سپاس

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز،
      بله دشت ارژن جاذبه فراوانی داره، حتما به تماشای این دشت زیبا بپردازید.

      آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      بله متاسفانه خشکسالی ممکن است روی این دریاچه هم تاثیر گذاشته باشد

      آیا مفید بود؟
  2. دشت ارژن حقیقت یک منطقه بسیار زیباست، ولی از نظر بهداشت محیطی، محوطه وسط بلوار در حد زیر صفر هست. واقعاً حیف که این منطقه زیبای توریستی در این حد کثیف و پر از زباله و آشغال هست.

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز،
      بله واقعا جای تاسف داره که این محیط های زیبا به این شکل آسیب ببیند، امیدوارم همه ما شاهد روزی باشیم که تغییر رو از خودمون شروع کنیم.

      آیا مفید بود؟