قلعه رودخان؛ دژی بر فراز جنگل‌های هیرکانی

ایرانگردی گیلان
قلعه رودخان؛ دژی بر فراز جنگل‌های هیرکانی

قلعه رودخان فومن یا قلعه رودخان گیلان یکی از مهم‌ترین و بهترین قلعه‌های تاریخی ایران است که در شهرستان فومن، واقع در استان گیلان است. این دژ در ارتفاعات کوه و در میان انبوه جنگل‌های هیرکانی پنهان شده است. این قلعه یکی از مستحکم‌ترین و شکست‌ناپذیرترین قلعه‌ها در طول تاریخ ایران است که در میان فراز و نشیب تاریخ ایران، سرنوشت عجیبی داشته است. البته خوشبختانه این قلعه از گزند آسیب‌های ظالمانه روزگار دور مانده است و بخش زیادی از قلعه سالم است. سالانه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی از قلعه رودخان بازدید می‌کنند. در ادامه با ما در پته همراه باشید تا با هم این دژ مستحکم را زیر ذره‌بین قرار داده و اطلاعاتی از آن به شما ارائه دهیم.

قلعه رودخان کجاست؟

قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی استان گیلان در شهرستان فومن است که بسیاری از مسافران نوروزی در سفر خود از این قلعه بازدید می‌کنند. آدرس دقیق قلعه را اگر بخواهیم توصیف کنیم، بدین صورت است که این قلعه در 23 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در نزدیکی روستای رودخان، در ارتفاعات منطقه جنگلی حیدرآلات قرار دارد. جالب آنکه ارتفاع قلعه رودخان از سطح دریا بین 655 تا 715 متر است که و این اختلاف ارتفاع 60 متری به‌دلیل بخش‌های مختلف قلعه است.

قلعه رودخان
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته در نیمه اول سال از ساعت 8 الی 18 و در نیمه دوم سال از ساعت 8 الی 16
هزینه بلیط مبلغ 4 هزار تومان برای گردشگران ایرانی و 30 هزار تومان برای گردشگران خارجی، همچنین هزینه بلیط پارکینگ قلعه رودخان حدود 10 هزار تومان است. (البته این قیمت‌ها برای سال 1402 هستند و در طول زمان ممکن است با افزایش قیمت همراه شوند.)
آدرس استان گیلان، 23 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن، روستای رودخان، منطقه جنگلی حیدرآلات

قلعه رودخان

مسیر دسترسی به قلعه رودخان

برای رفتن به قلعه فقط یک مسیر وجود دارد و آن مسیری است که از شهرستان فومن می‌گذرد. ابتدا به شهرستان فومن بروید و پس از آن به‌سمت روستای قلعه رودخان که حدود 25 کیلومتر فاصله دارد بروید. این فاصله با سرعت متوسط حدود 40 دقیقه زمان می‌برد. در مسیر رفتن به روستای قلعه رودخان، باید از روستاهای گشت، کردمحله و گوراب عبور کنید. هنگامی که از حیدرآلات عبور کردید، با پارکینگ بزرگ روستای رودخان مواجه می‌شوید. در ادامه پس از پارک خودروی خود به سمت کوه بروید و از بازار که عبور کنید به پله‌های هزاره قلعه رودخان می‌رسید که شما را به قلعه رودخان راهنمایی می‌کنند.

مسیر دسترسی به قلعه

تاریخچه قلعه رودخان

در مورد تاریخچه قلعه ، ابتدا باید توضیحاتی درباره استان گیلان ارائه دهیم. در زمان گذشته، استان گیلان را به دو بخش «بی یه پس» و «بی یه پیش» تقسیم می‌کردند. در این بین شهرستان فومن به‌عنوان مرکز گیلان غربی شناخته می‌شد. پس این موضوع سبب شد تا به‌دلیل اهمیت استراتژیک شهرستان فومن قلعه رودخان را که دژی مستحکم بود بر فراز ارتفاعات کوه بنا کنند. البته در گذر زمان کاربرد قلعه رودخان تغییر کرده است و از یک دژ نظامی به مقر اصلی استقرار حکومت تبدیل شد.

اگرچه زمان ساخت قلعه رودخان در دوره ساسانیان بوده است، ولی اطلاعات دقیقی از زمان ساخت آن وجود ندارد. این قلعه به احتمال زیاد در دوره حمله اعراب به ایران ساخته شده است و همان داستان قادسیه که زبان در وصفش قاصر است. همچنین جالب آنکه تا سال 1245 هجری قمری معادل 1830 میلادی کشف نشده بود و باز هم ایرانیان دستشان از گنجینه‌های خود کوتاه مانده بود. باز هم طبق معمول پای یک محقق خارجی در میان است و این فرد یک محقق و باستان‌شناس لهستانی بوده است. این باستان‌شناس، “الکساندر بورجکو خودزکو” یا “خوچکو” نام داشته است و برای اولین بار در یادداشت‌های خود به این قلعه اشاره کرد و پرده از حقیقت برداشت.

این قلعه در دوره سلجوقیان به‌عنوان پایگاه مبارزاتی دولت اسماعیلیون الموت مورد استفاده قرار گرفته است. دولت اسماعیلیون همان فرقه حشاشین است که رهبر این فرقه، حسن صباح نام داشت و در سال 483 هجری قمری با تصرف قلعه الموت واقع در 105 کیلومتری قزوین آغاز شد. 

امیرحسام‌الدین دباج ملقب به مظفرالسلطان فرمانروای بیه پس گیلان، اولین مخالف حکومت صفویه، از حاکم دوران صفوی شاه طهماسب سرپیچی کرد. جالب آنکه لقب مظفر السلطان را شاه اسماعیل اول به امیرحسام‌الدین دباج داده بود و با دختر شاه اسماعیل ازدواج کرده بود. اما پس از مرگ شاه اسماعیل و اختلافات داخلی و خارجی، در نبردها شرکت کرد و پس از شکستی سخت، ناامید و هراسان به گیلان فرار کرد. هرچند قبل از رسیدن به رشت با افراد شاه طهماسب درگیر شد و شکست خورد. سرانجام دباج در سال 947 هجری قمری در تبریز و به دستور شاه طهماسب، زنده زنده سوزانده شد و اعدام گردید. اما خدمات دباج در سال 918 تا 921 با مرمت و بازسازی قلعه رودخان هرگز فراموش نمی‌شود.

اگرچه این قلعه میدان مبارزه بسیاری از افراد در طول تاریخ بوده و هدایت خان، حاکم فومن در سال 1175 هجری قمری این قلعه را برای مبارزه بر علیه کریم‌خان زند بازسازی کرد و چه بسا ماجراهای دیگر که از آن‌ها بی‌خبریم. پس از ورود به قلعه رودخان، توضیحاتی در رابطه با تاریخ این قلعه آورده شده است.

تاریخچه قلعه

علت نام‌ گذاری قلعه رودخان

نام قلعه رودخان نیز همچون تاریخ پرفراز و نسیبش روایت‌های زیادی دارد و در دوره‌های مختلف به نام‌های مختلفی خوانده شده است. در دوره‌ای این قلعه را قلعه هزارپله خوانده‌اند و آن را راهی برای ارتباط با آسمان دانسته‌اند. از قلعه حسامی و سکسار گرفته تا سگسار و سگسال، ولی نسبت حسامی را به‌دلیل مرمت‌کاری امیرحسام‌الدین دباج به این قلعه داده‌اند. از طرفی لقب سگسال به‌دلیل ساخت این قلعه در سال سگ بوده است. 

اما قلعه رودخان به‌علت بنا شدن در کنار رودخانه فومن، بیشتر بدین نام خوانده شده است. همچنین روایت دیگری مبنی بر نام دژ رودگان یا روگان از دیگر نام‌های این قلعه بوده که به‌معنای دژ در کنار رودخانه است و بعدها به قلعه رودخان تغییر کرده است. جالب است نام قلعه رودخان را در بین اهالی مردم این منطقه بدانید؛ گیلانی‌ها این قلعه را در زبان گیلکی، «رودخان قلعه» و در زبان تالشی «قله روخون» می‌خوانند.

معماری قلعه رودخانه

قلعه رودخان معماری خیلی خاصی دارد و تفسیر دقیق آن از توان من و حوصله شما خارج است؛ اما از مساحت قلعه که شروع کنیم، زمین قلعه رودخان حدود 2.6 هکتار وسعت داشته و در طول 500 متر ساخته شده است. ارتفاع برج و باروهای آن تا 1500 متر نیز می‌رسد و نمای قلعه را از بالای این برج‌ها به خوبی می‌توان تماشا کرد. 

تجربه خودم از بازدید قلعه رودخان این است که اولا، شما آزاد هستید تا در بخش‌های گوناگون این قلعه گردش کنید و از زیرزمین و ارتفاعات آن بازدید کنید؛ ثانیا بسیاری از بخش‌های این قلعه سالم مانده است و اگر لحظه‌ای باران به شما فرصت دهد، می‌توانید عمیقا هنر معماران را تماشا کنید. همچنین پس از ورود به قلعه نقشه‌ای از بخش‌های مختلف قلعه رودخان وجود دارد که می‌توانید از آن برای گشت و گذار در قلعه کمک بگیرید. 

قلعه را به‌طور‌کلی می‌توان به 3 بخش شرقی، غربی و میانی تقسیم کرد. بخش شرقی قلعه بر روی یک تپه 670 متری قرار گرفته است که به‌عنوان پایگاه نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این بخش شامل بخش‌های ورودی، خروج اضطراری، زندان، حمام، قراول‌خانه، آبریزگاه و آسایشگاه سربازان ارشد می‌شود. بخش میانی قلعه که در پایین‌ترین سطح قلعه قرار گرفته، میان دو تپه قرار دارد. بخش غربی قلعه نیز که بر روی شیب تند کوه قرار دارد، محل استقرار حکمران و اساسا شاه‌نشین بوده است.

معماری قلعه رودخانه

قلعه رودخان که دژ مستحکمی بوده است، یکی از نفوذ ناپذیرترین قلعه‌های ساخته شده در ایران محسوب می‌شود. اگر بخواهیم ویژگی‌های این قلعه را برای شما توصیف کنیم، می‌توان به ویژگی‌های بازدارنده آن که سبب جلوگیری نفوذ دشمن شده است، اشاره کرد. این ویژگی‌های عبارتند از:

  • وجود رودخانه پرآب در اطراف قلعه سبب کاهش سرعت حرکت دشمن  و حتی در مواردی مانع عبور دشمن از رود شده است.
  • از طرفی درختان سر به فلک کشیده جنگل‌های هیرکانی سبب کندی روند پیشروی به‌سمت قلعه میشد و فرصت‌های زیادی برای حملات غافلگیر کننده به دشمن را فراهم می‌کرد.
  • وجود برج و باروهای بلند بر ارتفاع 655 الی 715 متری قلعه به فرصتی برای خسته کردن دشمن و از پای درآوردن آن‌ها میشد.

نکته: جالب آنکه ارتفاع قلعه نه‌ تنها دشمن را از پای درآورده است، نفس بازدیدکنندگان را نیز گرفته است. در سفر خود اهالی روستای رودخان را مشاهده کردم که هر روز از پله‌های زیاد این قلعه بالا می‌روند و به کسب و کار می‌پردازند.

قلعه رودخان چند پله دارد؟

قلعه در اصل دارای 935 پله است و به هزار نمی‌رسد؛ ولی بعدا در طول زمان برای دسترسی راحت‌تر به قلعه، این پله‌ها را به 1600 پله رسیده‌اند. شاید تعداد پله‌ها بیشتر شده باشند، ولی ارتفاع این پله‌ها نسبت به 935 پله اصلی کمتر است و در نتیجه صعود از آن‌ها برای افراد راحت‌تر است. زمانی که پله‌های قلعه از مرز 1000 پله عبور کرد، این قلعه را «قلعه هزارپله» نیز نامیدند. 

برای صعود از پله‌های قلعه رودخان در بهترین حالت شاید حدود 1 و نیم الی 2 ساعت زمان نیاز دارید. سعی کنید زیاد خود را برای بالا رفتن خسته نکنید، چون تجربه شخصی بنده از بالا رفتن به‌گونه‌ای بود که پس از رسیدن به قلعه و شروع باران، دیگر نای بازدید از قلعه را نداشتم. بااین‌حال به گشت و گذار در قلعه پرداخته و از بخش‌های مختلف آن بازدید کردم. پس سعی کنید با ذخیره انرژی، از پله‌ها بالا بروید و 2 ساعت زمان برای بالا رفتن در نظر بگیرید. همچنین مراقب باشید در طول مسیر زمین نخورید، چون بعضی از پله‌های قدیمی ناقص و بلند هستند.

قلعه رودخان چند پله دارد؟

گشت و گذار در دیدنی های قلعه رودخان

حال که با معماری قلعه و بخش‌های مختلف آن تا حدودی آشنا شدید و خبر شاید ناخوشایند قلعه هزارپله‌ای به سمع شما رسید؛ پس اگر قصد بالا رفتن از این پله‌ها را دارید، ضمن عرض خداقوت به معرفی بخش‌های مختلف قلعه می‌پردازیم.

قلعه رودخان اساسا از دو بخش اصلی ارگ و قورخانه تشکیل شده است و آن 3 بخش شرقی، غربی و میانی نیز در این تقسیم‌بندی دخیل هستند. بخش ارگ، محل استقرار حاکمان و شاهان بوده است و قورخانه محل انجام فعالیت‌های نظامی افراد قلعه بوده است. در ادامه به ترتیب بخش‌های مختلف این قلعه را اعم از ارگ و قورخانه را به شما معرفی می‌کنیم.

گشت و گذار در دیدنی های قلعه رودخان

ورودی قلعه رودخان

پس از بالا رفتن از پله‌های قلعه رودخان، در چوبی بزرگی مشاهده می‌کنید که بیش از 3 متر ارتفاع دارد. معمولا یک سرباز از یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور از این قلعه نگهبانی می‌کند. البته سال‌ها قبل که این قلعه محل اسکان شاه و حاکم بوده است، حتما سربازهای زیادی از این قلعه محافظت می‌کردند. در دو طرف در ورودی، دو سکوی 1.5 متری قرار دارد که محل استقرار محافظان قلعه بوده است؛ البته اکنون این سکوها سبز رنگ شده‌اند و حس و حال متروکه بودن می‌دهند.

سال‌ها قبل بالای در ورودی قلعه، یک کتیبه معروف وجود داشته است که به‌عنوان سندی از زمان مرمت و شخصی که قلعه را مرمت کرده است، حکاکی شده بود. البته این کتیبه اکنون در موزه گنجینه رشت نگهداری می‌شود و در بازدیدتان از قلعه، کتیبه را مشاهده نخواهید کرد.

اما به‌طورکلی در این کتیبه آمده است که این قلعه که قلعه حسامی نام دارد، در سال‌های 918 تا 921 هجری قمری به دستور “سلطان حسام‌الدین بن امیره دباج بن امیره علاءالدین اسحقی” بازسازی شده است. همچنین در این کتیبه نام نویسنده آن آمده است و شخص کمال‌الدین بن محمد گیلانی به‌عنوان نویسنده یاد شده است. از طرفی عبارات استفاده شده در کتیبه از خان احمد شیروانی بوده و حسین‌الخراسانی آن را به رشته تحریر درآورده است.

از در ورودی و کتیبه بالای آن که بگذریم، پس از عبور از در ورودی دژ، با محیط بزرگی روبرو می‌شوید که نمی‌دانید به کدام سمتش بروید. اگرچه در همان ابتدای ورودی، یک راهرو با سکوهایی در دو طرف آن وجود دارد که استراحتگاه سربازان قلعه بوده است. پس از عبور از راهرو تازه وارد محوطه‌ای می‌شوید که با چندین پلکان به بخش‌های مختلف قلعه متصل می‌شود. اما در ابتدا بایستی با استفاده از نقشه منصوب در محوطه، بخش‌های مختلف قلعه را شناسایی کنید. البته سعی کنید از شلوغی به دور باشید و ابتدا از جاهای خلوت قلعه بازدید کنید.

ورودی قلعه رودخان

ارگ

در بخش غربی قلعه رودخان که مهم‌ترین بخش این قلعه نیز به‌حساب می‌آید، ارگ قلعه یا بخش شاه‌نشین آن وجود دارد. بناهای این قلعه که اکثرا آجری هستند، در این بخش مشاهده می‌شوند و همانطور که شاید متوجه شده باشید، ارگ قلعه در مرتفع‌ترین بخش آن واقع شده است. فاصله ارگ تا ورودی قلعه رودخان حدود 200 متر است. 

بخش ارگ قلعه رودخان با دیگر بخش‌های آن تفاوت‌هایی دارد و شامل 3 بخش تحتانی، فوقانی و یک تراس سنگی می‌شود. اگرچه قلعه رودخان ظاهرا یک دژ مستحکم و سالم است، ولی از گزند گذر زمان در امان نمانده است. بخش‌های زیادی از این قلعه در گذر زمان از بین رفته‌اند و ارگ قلعه در گذشته دارای دو اتاق و یک ایوان بوده است. ضمنا براساس شواهد و شبیه‌سازی‌ها، اتاق فوقانی ارگ، از بیرون نمایی نیمه‌استوانه‌ای داشته و ساختار آن از درون هشت ضلعی بوده است.

ارگ

قورخانه

قورخانه قلعه دومین بخش اصلی قلعه رودخان محسوب می‌شود و محل انجام فعالیت‌های نظامی بوده است. واژه قورخانه ترکیبی از دو زبان فارسی و ترکی است و به‌معنای اسلحه‌خانه یا محل ساخت اسلحه و ادوات جنگی بکار می‌رود. قورخانه برخلاف ارگ شاه‌نشین در بخش شرقی قلعه رودخان قرار دارد و دارای بخش‌های مختلفی از جمله 12 ورودی است که قبل‌تر در بخش معماری قلعه رودخان به آن اشاره کردیم.

قورخانه

برج‌های دیده‌بانی

قلعه رودخان در محاصره برج‌های دیده‌بانی بلند است که پیش از دیگر قسمت‌های قلعه در میدان دید قرار می‌گیرند. این برج‌ها را می‌توان از درون جنگل‌های هیرکانی نیز مشاهده کرد. تعداد برج‌های این قلعه بین 40 تا 56 عدد برج برآورد شده است. 

این برج‌ها همانند بیشتر اتاق‌های قلعه از بیرون نمایی استوانه‌ای داشته و از درون ساختاری هشت ضلعی دارند. سقف‌های این برج‌ها گنبدی‌شکل هستند و پنجره‌های شیب‌دار و روزنه‌هایی در دیواره آن‌ها به چشم می‌خورد. سقف گنبدی این برج‌ها برخلاف برج‌های آهنی و قراول‌خانه‌های کنونی، نگهبانان را از گزند باد، باران و برف شدید در امان نگاه داشته‌اند. از این برج‌ها علاوه‌بر دیده‌بانی، برای تیراندازی و سرازیر کردن مواد مذاب بر روی دشمن استفاده شده است. همچنین بعضی از برج‌های این قلعه دوطبقه یا به اصطلاح امروزی دوبلکس هستند. سقف‌های این برج‌ها چوبی بوده و برای راحتی سربازان در فصل زمستان ساخته شده‌اند.

برج‌های دیده‌بانی

آب‌ انبار

منبع تامین آب قلعه رودخانه، چشمه آبی بوده است که در بخش غربی قلعه قرار دارد. آب مورد نیاز قلعه را از ییلاق زردخونی به آب‌انباری که در قلعه قرار داشته می‌ریختند. آب‌انبار در پایین‌ترین سطح قلعه قرار دارد و مساحت آن حدود 130 متر مربع است. برای حفاظت از آب‌انبار که منبع آب سربازان قلعه بوده است، دو ردیف برج دیده‌بانی ساخته شده است. 

جالب آنکه آب‌انبار قلعه رودخان در سال 1369 هجری شمسی بر اثر زلزله خشکیده شده است؛ ولی پس از گذر سال‌ها توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان دوباره احیا و پرآب شده است. همچنین آب مورد نیاز قلعه و سردخانه‌ای که برای بازدیدکنندگان تعبیه شده است، با استفاده از لوله‌های پلاستیکی به قلعه و آب‌انبار انتقال می‌یابد.

آب‌ انبار

بهترین زمان بازدید از قلعه رودخان

شمال کشور ایران در تمامی فصول سال زیباست، بااین‌حال فصل‌های بهار و پاییز نسبت به دو فصل دیگر در این منطقه برتری دارند. در فصل بهار که برف کوه‌ها آب شده و باران به راه است، هوای قلعه رودخان نیز خنک و تا حدودی مایل به سرد است. پاییز قلعه رودخان به‌دلیل وجود درختان زرد و قرمز هیرکانی دیدنی و بی‌نظیر است. تابستان قلعه معمولا گرم و مرطوب است، ولی بارش باران در فصل تابستان در این منطقه امر عجیبی نیست. زمستان قلعه رودخان به‌دلیل سردی هوا و ارتفاعات سرپوشیده برف برای بازدید از این قلعه پیشنهاد نمی‌شود.

بهترین زمان بازدید از قلعه

امکانات رفاهی قلعه رودخان

به‌دلیل استقبال زیاد گردشگران ایرانی و خارجی برای بازدید از قلعه رودخان امکانات رفاهی مختلفی در نظر گرفته شده است. این امکانات را می‌توان به سه بخش قبل از بالا رفتن از پله‌ها، حین بالا رفتن از پله‌ها و بعد از بالا رفتن از پله‌ها و در محیط قلعه تقسیم کرد. همانطور که قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم، تعدادی از این افراد هر روز چند صد پله و حتی هزار پله از این قلعه بالا می‌روند تا کسب درآمد کنند؛ ولی خب خودمانیم آنقدر گردشگران از این منطقه بازدید می‌کنند که ارزش هر روز بالا رفتن از این پله‌ها را دارند.

قبل از بالا رفتن از پله‌ها می‌توانید در یکی از رستوران‌های غذای محلی میل کنید. همچنین می‌توانید از فروشگاه‌های صنایع دستی و عکاس‌خانه بازدید کنید و با لباس‌های محلی، عکسی به یادگار بگیرید. نمازخانه و سرویس بهداشتی در پایین پله‌ها و بالای پله‌ها در محوطه قلعه وجود دارند. 

امکانات رفاهی قلعه

بازار قلعه رودخان

بازار قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی قلعه است که شاید عبور از این بازار به شما روحی ببخشد تا در بالا رفتن از پله‌ها بی‌انگیزه و خسته نشوید. این بازار اگرچه زرق و برق بازارهای لوکس و مراکز خرید بزرگ را ندارد، ولی همین محلی بودن آن، شاید نقطه عطف این بازار باشد. زمانی که وارد بازار می‌شوید، مدام چشمانتان در جنب و جوش هستند تا تمامی مغازه‌ها را زیر نظر بگیرند تا اگر چیزی چشمتان را گرفت، آن را از دست ندهید. در ابتدای ورود به بازار مسیری را مشاهده می‌کنید که در دو طرف آن از مغازه‌های با سقف شیروانی پر شده است.

ترشیجات ملچ ملوچ یکی از محبوب‌ترین سوغات‌های قلعه رودخان است و در طول مسیر بارها با تابلوهایی از ملچ ملوچ مواجه می‌شوید. شیرینی‌های کاکا، کنجد و عسل محلی، ظروف سفالی و چوبی، کلاه‌های حصیری و عروسک‌های بافتنی از دیگر سوغات‌ها و صنایع دستی قلعه رودخان هستند. این مواردی که عرض شد در طول مسیر بالا رفتن از پله‌ها نیز بارها رویت می‌شوند. 

فروشندگان چوب بامبو در این بازار زیاد هستند و این چوب‌های بامبو قیمت زیادی هم ندارند. سعی کنید یکی از این چوب‌ها بخرید تا در طول مسیر بالا رفتن از پله‌ها عصای دست شما باشند.

بازار قلعه رودخان

رستوران‌های محلی قلعه رودخان

قلعه رودخان غذاهای محلی خوشمزه‌ای دارد و بد نیست اگر قبل از آغاز ماجراجویی یا پس از پایان ماجراجویی، این غذاهای محلی را امتحان کنید تا انرژی بگیرید. از جمله غذاهای محلی قلعه رودخان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کباب ترش
  • کباب شامی
  • شیرینی کاکا
  • واویشکا
  • ترش آش
  • باقالی قاتق
  • ماهی دودی
  • میرزا قاسمی

تعدادی از این غذاهای محلی، توسط زنان بومی روستای رودخان پخته می‌شوند و در بازار می‌توان از آنان خرید کرد. ولی بعضی از غذاهای دیگر که غذاهای محلی استان گیلان هستند، در رستوران‌ها آماده می‌شوند. رستوران‌های آقا رضا، بام سبز قلعه و ترنگ طلایی، سه رستورانی هستند که علاوه‌بر پخت غذاهای محلی، غذاهای ایرانی نیز سرو می‌کنند.

رستوران‌های محلی قلعه رودخان

اقامتگاه‌های نزدیک قلعه رودخان

برای اقامت در نزدیکی قلعه می‌توانید در ویلاها و سوئیت‌های روستای رودخان سکونت کنید. این ویلا و سوئیت‌ها به‌دلیل نزدیکی به رودخانه‌ای که از دل جنگل‌های هیرکانی عبور می‌کند و نمای زیبایی که از قلعه رودخان دارند، حس و حال دیگری دارند. سعی کنید نسبت به بودجه خود، ویلایی نزدیک به قلعه اجاره کنید تا برای رفتن به قلعه رودخان نیز دچار مشکل نشوید.

اقامتگاه‌های نزدیک قلعه رودخان

نکات بازدید از قلعه رودخان

بازدید از قلعه به‌دلیل مسیر طولانی و پله‌های زیاد آن برای بسیاری از افراد چالش‌برانگیز است و اصولا برای بعضی از افراد نامناسب است. در ادامه به نکات مهمی که برای سفر به قلعه رودخان باید مدنظر داشته باشید، توجه کنید. این نکته‌ها عبارتند از:

  • برای بالا رفتن از پله‌ها حتما کفش مناسب کوهنوردی داشته باشید تا پاهایتان خسته نشوند.
  • به‌دلیل طولانی بودن مسیر از عجله کردن پرهیز کنید و انرژی خود را برای بازدید از قلعه ذخیره کنید.
  • از به همراه آوردن وسایل پیک‌نیک و غیرضروری جداً خودداری کنید؛ می‌توانید وسایلی از قبیل دوربین عکاسی، چوب بامبو، چتر، عصای کوهنوردی و آب آشامیدنی همراه خود بیاورید.
  • اگر در فصول سرد به این منطقه سفر می‌کنید، حتما لباس گرم و پانچو همراه خود داشته باشید.
  • به اندازه هزینه بلیط بازدید پول نقد همراه خود داشته باشید؛ زیرا ممکن است به‌دلیل خرابی باجه ورودی قلعه رودخان از ورود شما ممانعت شود.
  • بالا رفتن از پله‌های قلعه رودخان برای افراد مسن و ناتوان جسمی، کودکان و بیماران قلبی و عروقی مناسب نیست.
  • رستوران‌های قلعه رودخان اگرچه غذاهای محلی سرو می‌کنند، ولی بعضا برای غذاهای محلی هزینه‌های نامعقولی طلب می‌کنند؛ پس بهتر است، مقداری غذا و خوراکی همراه خود داشته باشید.

نکات بازدید از قلعه

سخن پایانی 

اگر قصد سفر به شمال و استان گیلان را دارید، قلعه رودخان را فراموش نکنید که بی‌لطفی‌ها در حق این قلعه شده است. در سفر خود به قلعه رودخان، از شهر فومن و جاهای دیدنی ماسوله نیز بازدید کنید. اگر تجربه سفر به قلعه رودخان و بالا رفتن از پله‌های تمام نشدنی آن را دارید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

قلعه رودخان در 23 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن واقع در استان گیلان است. قلعه رودخان در نزدیکی روستای رودخان و در منطقه جنگلی حیدرآلات قرار دارد.

بهترین زمان برای سفر به قلعه رودخان، به‌دلیل معتدل و خنک بودن هوا، سفر در دو فصل بهار و پاییز است.

برای رفتن به قلعه رودخان باید از شهرستان فومن به‌سمت روستای قلعه رودخان در فاصله 25 کیلومتری حرکت کنید. پس از گذشت حدود 40 دقیقه و با عبور از روستاهای گشت، کردمحله و گوراب به پارکینگ بزرگ روستای قلعه رودخان می‌رسید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. قلعه رودخان واقعا زیباست خصوصا زمانی که هوا بارانی میشه و مه همه جا رو میگیره

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز،
      از به اشتراک گذاری نظرتون با ما در مجله گردشگری پته مچکریم.

      آیا مفید بود؟