دریاچه ولشت کلاردشت، جادوی طبیعت در دل کوه

ایرانگردی مازندران
دریاچه ولشت کلاردشت، جادوی طبیعت در دل کوه

دریاچه ولشت کلاردشت یکی از مکان‌های دیدنی استان مازندران بوده که در دل کوه‌ها و جنگل‌های بزرگی قرار گرفته است. این دریاچه موقعیت خاصی داشته و مابین شهرهای چالوس، کلاردشت در نزدیکی شهر مرزن‌آباد واقع شده است. آب حاصل از این دریاچه شیرین بوده و بهترین زمان سفر به آن، به نظر و سلیقه مسافران بستگی دارد. این دریاچه برخوردار از انواع پوشش گیاهی و جانوری مختلف بوده که با سفر به آن، می‌توانید خاطره دلنشینی را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید. اگر شما نیز مایل به بازدید از طبیعتی بکر با جاذبه‌های دیدنی بسیار هستید، پیشنهاد ما سفر به دریاچه ولشت کلاردشت است. در ادامه به مطالب بیشتری در مورد دریاچه ولشت کلاردشت می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

دریاچه ولشت کجاست؟

دریاچه ولشت جزو مکان‌های زیبا و دیدنی واقع در استان مازندران بوده که مابین سه شهر چالوس، کلاردشت و مرزن‌آباد قرار دارد. در واقع این دریاچه واقع در منطقه کوهستانی تخت سلیمان علم کوه بوده و به‌خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد، معمولا دارای آب‌وهوای خنکی می‌باشد. به‌ صورت کلی دریاچه ولشت در استان مازندران، جاده چالوس به سمت تهران، منطقه کلاردشت و سه‌کیلومتری مرزن‌آباد قرار گرفته است.

بهترین مسیر دسترسی به دریاچه ولشت

شاید شما نیز همچون سایر افراد قصد سفر به این دریاچه را داشته باشید، ولی ندانید که چه مسیری مناسب تان است. فرقی ندارد که در کدام قسمت کشور سکونت دارد، در واقع موقعیت جغرافیایی این دریاچه به شکلی است که از هر جایی به‌آسانی امکان سفر به آن را خواهید داشت. به‌طورکلی دو مسیر برای دسترسی به دریاچه ولشت وجود دارد که به شکل زیر هستند:

  1. مسیر جاده چالوس: جاده چالوس یکی از مسیرهای پرطرف‌دار و خاص برای گذرکردن از جاذبه‌های دیدنی بسیار و رسیدن به دریاچه ولشت است. بهترین کار کمک‌گیری از محور چالوس به تهران بوده که حدود 23 الی 25 کیلومتر پس از پل کجور، می‌توانید از جاده اصلی خارج شده و به فرعی بروید. سپس با طی مسیر جنگلی می‌توانید به روستای سنار رفته و پس از 5 کیلومتر رانندگی یا پیاده‌روی به دریاچه برسید.
  2. مسیر جاده هراز: یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به دریاچه، مسیر جاده هراز است. این مسیر به دلیل مسافت 300 کیلومتری که دارد، معمولا به‌عنوان مسیر دوم از آن یاد می‌شود. برای طی این مسیر به سمت شهرستان آمل رفته و سپس به محمودآباد و درنهایت نیز با گذرکردن از شهر نور به سمت جاده چالوس به تهران بروید.

مسیر دسترسی دریاچه ولشت

آشنایی با دریاچه ولشت

دریاچه ولشت جزو آثار میراث طبیعی کشور ایران به‌حساب می‌آید که واقع در استان مازندران بوده و دارای آب شیرینی است. در زمان قدیم هیچ توجهی به این دریاچه نمی‌شد و تنها افراد اطراف آن، با این محیط آشنایی داشتند. در واقع ولشت واقع در بخش جنوب غربی شهرستان چالوس و شمال شرقی شهرستان کلاردشت می‌باشد که تنوع گیاهی و جانوری بسیاری را در خود جای داده است.

اگر جزو افرادی هستید که به طبیعت و آب‌وهوای خنک علاقه دارید، می‌توانید به این دریاچه سفر کرده و از تفریحات مختلف آن لذت ببرید. طبق تحقیقات صورت گرفته معلوم شد که این دریاچه عمق 935 متری دارد و ابعاد آن برابر 400 الی 600 مترمربع است. خاک موجود در محیط آن نرم و خاکستری‌رنگ بوده و میزان عمقی که در حین بازدید از آن خواهید دید، بسیار محدودتر از چیزی است که فکرش را بکنید.

 

دریاچه ولشت از گذشته تاکنون

ولشت جزو دریاچه‌های قدمت‌داری است که در زمان قدیم، کمتر کسی نسبت به آن شناخت داشت. ولی پس از ثبت این دریاچه به‌عنوان یکی از آثار طبیعی کشور ایران، موردتوجه افراد بسیاری قرار گرفت. این موضوع تغییرات بسیاری در امکانات این مکان نیز ایجاد کرد و امروزه دریاچه ولشت، یکی از بهترین مقاصد برخوردار از امکانات تفریحی و رفاهی برای گردشگران است.

ولی این مکان هنوز هم با یکسری چالش‌ همچون نداشتن حفاظت و امنیت، کمبود برخی از امکانات، رسیدگی‎نشدن به تمیزی دریاچه، جاده کوهستانی و خطرناک و… نیز روبرو است که می‌تواند مسافران را با مشکل روبرو سازد.

چرا دریاچه ولشت؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا به این دریاچه زیبا، نام ولشت را داده‌اند؟ در واقع لازم به بیان است که وَلَشت در زبان و گویش مازندرانی به معنای رانش زمین بوده و احتمال دارد نام‌گذاری این دریاچه نیز به همین موضوع ربط داشته باشد.

شرایط آب‌وهوایی دریاچه ولشت چیست؟

دریاچه ولشت با قرارگیری در موقعیت جغرافیایی کوهستانی، معمولا برخوردار از شرایط آب‌وهوایی مناسبی است. هوای این دریاچه در فصول اولیه سال همچون بهار و تابستان خنک بوده و در فصول پاییز و زمستان با بارندگی بسیار و شرایط هوایی سرد و سوزناکی همراه است. شاید ندانید که گاهی اوقات میزان دمای این منطقه در فصل زمستان به منفی 30 درجه می‌رسد و افراد حاضر در اطراف، با یخ‌زدگی دریاچه روبرو می‌شوند.

آب و هوای دریاچه ولشت

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه ولشت چیست؟

این دریاچه با برخورداری از موقعیت خوب خود، جزو مکان‌های مناسب برای زیستگاه انواع جانوران و گیاهان به‌حساب می‌آید. تنوع گیاهی و جانوری موجود در این محیط بالا بوده و با بازدید از آن، می‌توانید منظره تماشایی را ببینید.

ولشت زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان و جانورانی همچون جلبک‌ها، ماهی کولی، قورباغه، شاه کولی، اردک‌ماهی و… است. پوشش گیاهی این دریاچه نسبت به سایر محیط‌ها کمتر بوده، ولی می‌توانید گیاه نیزار نی‌بن را به‌خوبی در آن مشاهده کنید. بخش دیگری از پوشش گیاهی این دریاچه مختص نیزارها، علفزارها و بوته‌هایی با عمق 6 الی 8 متری است.

شرایط شنا در دریاچه ولشت

دریاچه ولشت با زیبایی‌های خاصی که دارد، می‌تواند در دیدار اول نظر هر کسی را به خود جلب کند. بااین‌حال کمتر کسی است که با بازدید از آن، به فکر شناکردن نیفتد. ولی باید بدانید که شناکردن در این محیط امنیت چندانی ندارد و به‌خاطر عمق بالای دریاچه، بهتر است افراد ناوارد دست به شنا در آن نزنند.

همچنین اینکه همان‌طور که گفتیم آب این دریاچه شیرین بوده و افرادی که شناگر ماهری نیستند، نمی‌توانند در آن شنا کنند. بنابراین؛ اگر شما هم با تماشای آن به شناکردن می‌اندیشید، بهتر است ابتدا به شناگر ماهری تبدیل شده و در صورت تمایل تنها در اطراف ساحل شنا کنید. با این کار خطر کمتری شما را تهدید می‌کند و با کمی مهارت می‌توانید شناکردن در آب دریاچه ولشت را نیز تجربه کنید.

تفریحات دریاچه ولشت

تفریحات رایج در جوار دریاچه ولشت

دریاچه ولشت کلاردشت یکی از آثار طبیعی ملی ایران بوده که جزو مقاصد خاص برای گردشگران به شمار می‌آید. سفر به این مکان دیدنی می‌تواند شما را با تفریحات بسیاری روبرو کند که می‌توانید با انجام فعالیت‌های متنوع تفریحی، خاطره خوبی را در ذهنتان به ثبت رسانید. با سفر به این دریاچه می‌توانید با یک تیر چندین نشان زده و در کنار گردش، از تفریحات بسیاری نیز بهره‌مند شوید. برخی از تفریحات رایج در جوار این دریاچه عبارتند از:

  • کوهنوردی و کمپینگ: این دریاچه با قرارگیری در میان کوه‌های مرتفع، مکانی ایده‌آل برای کوهنوردی و کمپینگ است. کوهنوردی و پیاده‌روی در جوار دریاچه یکی از تفریحات دلنشین و خاطره‌انگیز تعداد بالایی از گردشگران به شمار می‌آید.
  • پیک‌نیک: سفر به مکانی همچون دریاچه ولشت با پیک‌نیک و چادرزدن نیز همراه خواهد بود. اگر شما نیز جزو افراد علاقه‌مند به تفریح و گردش در طبیعت هستید، برقراری پیک‌نیک در اطراف دریاچه نیز ایده خوبی برای شماست.
  • عکاسی: این دریاچه با برخورداری از جاهای دیدنی مختلف و تنوع گیاهی و جانوری بسیار، مکان مناسبی برای عکاسی است. اهمیتی ندارد که هوا بارانی باشد یا آفتابی. چرا که این دریاچه به‌خاطرداشتن زیبایی‌های فراوان، جزو مناظر خیره‌کننده برای عکاسی می‌باشد.
  • تفریحات آبی: این دریاچه به‌خاطر موقعیتی که دارد، جزو مقاصد عالی برای تفریحات آبی است. تفریحات آبی این منطقه شامل مواردی همچون قایق‌سواری، شنا، شاتل ‌سواری و… می‌باشد.
  • ماهیگیری: ماهیگیری نیز یکی دیگر از تفریحات رایج در جوار این دریاچه بوده که علت آن، وجود انواع ماهی‌های مختلف می‌باشد. این تفریح سطح آرامش بدن را افزایش داده و می‌تواند تجربه ماندگاری را در ذهنتان ثبت کند.
  • و…

تفریحات دریاچه ولشت

نگاهی به امکانات دریاچه ولشت

این دریاچه تا قبل از اینکه به‌عنوان اثر طبیعی کشور ثبت شود، دارای امکانات بسیار کم و محدودی بود. ولی امروزه خوشبختانه میزان امکانات رفاهی آن روزبه‌روز در حال افزایش است و به این خاطر توانسته به‌عنوان یکی از مقصدهای ایده‌آل برای مسافران شناخته شود. ولی حال میزان امکانات این مکان به شکل زیر است:

  • سرویس بهداشتی
  • سوئیت‌های اقامتی
  • سوپرمارکت
  • رستوران
  • نمازخانه
  • کافی‌شاپ
  • محل برقراری کمپ
  • انواع تفریحات آبی

بهترین زمان بازدید از دریاچه ولشت

دریاچه ولشت یکی از جاهای دیدنی کشور ایران به‌حساب می‌آید که برای سفر به آن، لازم است بهترین زمان ممکن را دریابید. همان‌طور که می‌دانید برای دستیابی به شرایط آب‌وهوایی مناسب در هر فضای گردشگری، فصول بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر هستند. این دریاچه نیز از این قاعده جدا نبوده و برای اینکه بتوانید سفری با رنگ و بوی خاص داشته باشید، بهتر است فصول بهار و تابستان را برای گردش خود برگزینید.

ولی از یاد نبرید که در این دو فصل میزان گردشگران افزایش یافته و به احتمال زیاد با حجم بالایی از مردم روبرو خواهید شد. فصل پاییز نیز زمان خوبی برای افرادی است که قصد دارند سفری به‌دور از ازدحام را تجربه کنند. سفر به این دریاچه در فصول پاییز و زمستان با هیجان بالایی روبرو بوده و ممکن است بیشترین زمان خود را در بارندگی‌های پی‌درپی‌ای طی کنید.

شرایط اقامت حوالی دریاچه ولشت

همان‌طور که روش سفر جزو مسائل مهم به شمار می‌آید، نحوه و شرایط اقامت نیز از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه کنید. حیف است که به این مکان زیبا سفر کنید، ولی یک یا چند شب در آن اقامت نداشته باشید. روش‌های بسیاری برای اقامت در حوالی دریاچه ولشت وجود دارد که هر فردی بسته به علایق و سلیقه خود، می‌تواند روشی را برگزیند. روش‌های اقامت در اطراف این دریاچه به شکل زیر است:

برقراری کمپینگ

یکی از روش‌های رایج برای اقامت، برقراری کمپینگ است که با این کار سفر مهیجی را در دل طبیعت تجربه خواهید کرد. با این کار می‌توانید با طبیعت انس گرفته و ساعتی را در حوالی دریاچه سپری کنید. البته از یاد نبرید که با کمپینگ زدن در این مکان ممکن است با بارندگی مواجه شوید که راهکار آن، استفاده از چادر ضدآب، مواد غذایی لازم، لباس و کفش مناسب می‌باشد.

اقامتگاه

یکی دیگر از روش‌های اقامت در حوالی دریاچه ولشت، سکونت در اقامتگاه‌های مختلف است. این روش برای افرادی مناسب می‌باشد که قصد یا شرایط کمپ کردن را نداشته و یا تمایل به اقامت در محیط بسته‌ را دارند.

شب خواب شناور

شب‌خواب شناور نیز مناسب کسانی است که تمایل به خواب و استراحت در دریاچه را دارند. با سوار شدن به شب خواب می‌توانید در وسیله‌ای شناور روی آب به خواب رفته و تجربه ماندگاری را برای خود به ثبت رسانید.

امکانات دریاچه ولشت مازندران

جاهای دیدنی اطراف دریاچه ولشت

حال که تا اینجا با دریاچه ولشت آشنا شدید، زمان این است که جاهای دیدنی اطراف آن را نیز بشناسید. این دریاچه با زیبایی‌های چشم‌نوازی که دارد، می‌تواند سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب ‌کند. لازمه سفری دلنشین، آگاهی داشتن از جاهای دیدنی اطراف این دریاچه است تا بتوانید با یک سفر، از چندین مکان مختلف بازدید کنید. در اینجا به برخی از جاذبه‌های اطراف دریاچه اشاره می‌کنیم:

کلاردشت

کلاردشت جزو شهرهای زیبا و دیدنی مازندران است که با داشتن آب‌وهوای مناسب، معمولا موردتوجه افراد بسیاری قرار می‌گیرد. این شهر بهشت کشور ایران بوده که می‌توانید در حین سفر به دریاچه، از آن نیز بازدید کنید.

روستای سنار

این روستا در فاصله‌ای نزدیک به دریاچه ولشت قرار داشته که برخوردار از اقامتگاه‌ها و منازل سنتی مختص اقامت مسافران است. سنار میان رشته کوه‌های البرز واقع شده که سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است.

مرزن آباد

مرزن‌آباد نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی ولشت بوده که در حین سفر، می‌توانید از آن نیز دیدن کنید. این مکان جزو جاذبه‌های دیدنی شهرستان چالوس است و به‌خاطر طبیعت زیبا و بکری که دارد، سالانه با میزان بالایی از گردشگران روبرو می‌شود.

مرزن آباد

نکات بازدید از دریاچه ولشت

همان‌طور که می‌دانید لازمه هر سفر دلنشینی، رعایت یکسری نکات مهم است. در واقع هر سفری راه خود را داشته و برای اینکه بتوانید تجربه خوبی را برای خود رقم بزنید، لازم است از بایدونبایدهای سفر به این دریاچه آگاهی داشته باشید. ولی شاید فکر کنید که این سفر نیز همچون سایر موارد بوده و رعایت هیچ نکته‌ای نیاز نیست. در واقع به‌خاطر موقعیتی که این دریاچه دارد، نیازمند درنظرگیری نکات زیر هستید:

  1. قبل از اقدام به سفر حتما از شرایط آب‌وهوایی مقصد و جاده اطلاع یابید.
  2. این منطقه کوهستانی بوده و به‌خاطر آب‌وهوای خنکی که دارد، باید لباس و کفش مناسبی همراه داشته باشید.
  3. اقامت در هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و ویلاهای اطراف دریاچه ممکن است.
  4. اهمیت به محیط‌زیست و نریختن زباله را از یاد نبرید.
  5. مسیر دسترسی به دریاچه معمولا خاکی است که نتیجه آن، کثیف‌شدن لباس‌ها و کفش‌هایتان خواهد بود.
  6. برای رسیدن به حوالی دریاچه حدود 6 کیلومتر پیاده‌روی در پیش خواهید داشت و لازمه آن برخورداری از کفش راحتی است.
  7. جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید، چرا که بیمارستانی نزدیک به دریاچه وجود ندارد.
  8. مواد غذایی و خوراکی لازم را همراه داشته باشید و در صورت نیاز به روشن کردن آتش، حتما مقداری هیزم نیز با خود همراه کنید.
  9. و…

چرا باید به دریاچه ولشت سفر کنید؟

دریاچه ولشت بهشتی میان کوه‌ها و جنگل‌های بسیار است که به نام نگین فیروزه‌ای البرز شهرت یافته است. این دریاچه با برخورداری از طبیعت بکر، سکوتی دلنشین، امکانات رفاهی و تفریحی بسیار بهشتی خاص برای هر فرد با هر نوع سلیقه‌ای به‌حساب می‌آید. درصورتی‌که جزو افراد طبیعت دوست و عاشق گردش هستید، دریاچه ولشت کلاردشت مقصدی خاص و ایده‌آل برای شما می‌باشد.

 

سخن پایانی

شاید در نگاه اول فکر کنید که این دریاچه چیز دیدنی نداشته و همانند سایر دریاچه‌ها است. ولی دریاچه ولشت یکی از آثار طبیعی ایران با برخورداری از مناظر و طبیعتی بکر بوده که در فصول گرم سال، دارای آب‌وهوای خنکی است. ما در این مقاله به معرفی دریاچه ولشت کلاردشت پرداختیم. علاقه به طبیعت، محیط جنگلی و… جزو عوامل مهم برای سفر به این دریاچه هستند که در این سفر به امکانات و تفریحات بسیاری دسترسی خواهید داشت.

سوالات متداول

این دریاچه میان سه شهر چالوس، کلاردشت و مرزن‌آباد واقع شده است.

در حین سفر به این دریاچه، می‌توانید از مکان‌های دیدنی حوالی آن همچون کلاردشت، روستای سنار، مرزن‌آباد و... نیز بازدید کنید.

تفریحات این دریاچه شامل مواردی همانند کوهنوردی و کمپینگ، عکاسی، پیک‌نیک، ماهیگیری، تفریحات آبی و... است.

دسترسی به این دریاچه از طریق دو مسیر چالوس و هراز امکان‌پذیر بوده و فرقی ندارد که از کدام قسمت کشور قصد سفر داشته باشید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید