جاهای دیدنی نوشهر (1403)؛ نگین سرسبز مازندران

ایرانگردی مازندران
جاهای دیدنی نوشهر (1403)؛ نگین سرسبز مازندران

استان مازندران در خطه سرسبز شمال ایران، جواهری به نام “نوشهر” دارد؛ که در میان شهر ها و روستاهای متعدد خود نمایی می کند. شهری که با آب و هوای معتدل خود و ساحل‌های زیبای خزر، گردشگران را به خود جذب می‌کند. از پارک‌ها جنگلی و آبشارهای خروشان تا موزه‌های محلی و بازارهای سنتی، نوشهر پیشنهادات فراوانی برای گردشگران دارد. با گشت و گذار در روستاهای اطراف شهر زیبای نوشهر، لذت سفر شما دوچندان خواهد بود. این شهر، علاوه بر طبیعت فوق‌العاده‌ای که در اختیار شما قرار می‌دهد، از نظر فرهنگی و آثار باستانی نیز بسیار ارزشمند است. در ادامه بهترین جاهای دیدنی نوشهر برای هر سلیقه ای را به شما معرفی می کنیم، با ما تا انتهای مطلب بمانید.

محبوب ترین روستاهای گردشگری نوشهر

طبیعت بکر و مردم خونگرم ترکیب مناسبی برای دور شدن از هیاهوی شهر و به آرامش رسیدن خیال است. در روستاهای اطراف نوشهر این ترکیب به خوبی رعایت شده است. بسیاری از روستاها انقدر به هم نزدیک اند که متوجه تمام شدن یک روستا و ورود به روستای دیگر نمی شوید. این روستاها با داشتن امکانات کامل رفاهی و اقامتی، مناسب گذران وقت و لذت بردن از سکوت آرامش بخش و نفس کشیدن در هوای پاک است. نوشهر واقع در منطقه کوهستانی و با آب و هوای نسبتا معتدل، در فصل زمستان پرباران و تابستان هوایی شرجی دارد. بنابراین بهترین زمان سفر به نوشهر پاییز است. از جمله جاهای دیدنی مازندران دریاچه ولشت کلاردشت و جنگل لفور است اما اگر به مازندران سفر کردید حتما از نوشهر هم بازدید کنید. نوشهر روستایی با طبیعتی بکر و دیدنی فرصتی برای کشف طبیعت زیبایی های منحصر به فرد مازندران است. در ادامه به معرفی محبوب ترین روستاهای گردشگری نوشهر می پردازیم.

روستای کندلوس؛ معروف ترین روستای نوشهر

معروف ترین روستای نوشهر و در توابع کجور، روستای کندلوس است. این روستا با قدمتی طولانی و تمدنی با پیشینه چهار قرن قبل از میلاد مسیح یکی از روستاهای تاریخی نوشهر است. در این روستا دو موزه مردم شناسی و گیاه شناسی برای درک بهتر تاریخچه روستا وجود دارد. همچنین مغازه های چوبی زیبا با صنایع دستی متعدد و کوچه های سنگفرش شده با دیوار های کاهگلی گاها خزه زده فضایی شاعرانه و آرامش بخش به روستا القا کرده است. طبیعت اطراف روستا بکر و سرشار از چشمه های با آب گوارا است. بهترین زمان بازدید از این روستا فصل بهار و تابستان است تا گرفتار برف سخت زمستان نشوید.

آدرس: نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس

روستای کندلوس

دهکده گردشگری زانوس، فانوسی درخشان در دل جنگل

دهکده گردشگری زانوس، همچون نگینی درخشان در دل روستای زانوس نوشهر، تجربه‌ای بی‌نظیر از اقامت در طبیعت را به شما هدیه می‌دهد. کلبه‌های چوبی لوکس این دهکده، در میان جنگل‌های سرسبز، مکانی ایده‌آل برای رهایی از شلوغی شهر و غرق شدن در آرامش طبیعت است. بدون شک، اقامت در این دهکده بهشتی، خاطرات سفرتان را برای همیشه ماندگار خواهد کرد.

دهکده گردشگری زانوس با چشم‌اندازی به ساخت 30 سوئیت لوکس مجهز به امکانات رفاهی کامل از جمله رستوران، کافی‌شاپ، فروشگاه، سالن سینما، زمین تنیس و بیلیارد، در حال فعالیت است. فاز اول این مجموعه توریستی در آبان ماه 1400 به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون 6 ویلا با امکانات کامل آماده پذیرایی از گردشگران عزیز است.

دهکده گردشگری زانوس

روستای لرگان؛ مردمانی مهمان پذیر

یکی دیگر از توابع بخش کجور و در فاصله ۵ کیلومتری کندلوس روستای لرگان است. این روستا مانند انگاس در قسمت ییلاقی نوشهر و در دامنه کوه قرار دارد و آب و هوای مطبوع و خنکی دارد. مردمان این روستا که مهاجران کرد بودند از قدیم در این منطقه زندگی کرده اند و اکنون تلفیق زیبایی از گویش مازنی با خوش رویی کردی تبدیل به مهمان پذیر ترین روستای نوشهر شده اند. در این روستا درختان متعددی مانند زرشک، عناب و گردو در کوهستان ها به وفور یافت می شود. همچنین مردمان این روستا که تعدادشان بیشتر از ۳۰۰ نفر نیست مشغول جاجیم بافی، گلیم بافی، نخ ریسی و دامداری هستند. کوه‌های مجاور این روستا سی تک، توپشته، سیوکر، مین سره و سی سرک نام دارد که مناسب کمپینگ و لذت بردن از طبیعت است.

آدرس: ۶۵ کیلومتری نوشهر، جاده کرج-چالوس به سمت مرزن آباد، روستای لرگان

روستای لرگان

گندیسکلا، روستایی با چشمه‌ها و طبیعتی بی‌نظیر

گندیسکلا، روستایی ییلاقی در دل کوه‌های البرز، در استان مازندران، مقصدی ایده‌آل برای دوستداران طبیعت و آرامش است. این روستا با چشمه‌های فراوان و خواص درمانی، به ویژه چشمه گرو که شهرت جهانی دارد، در میان روستاهای منطقه کجور می‌درخشد.

گندیسکلا از شمال به لشکنار، از جنوب به حیرت، از شرق به عالیدره و از غرب به جنگل‌های انبوه البرز محدود می‌شود. این روستا با داشتن جاذبه‌های طبیعی متعدد، از جمله جورسره، خناپشت، ماتک، لاشومکش، گورس کلا، مارس کلا، او بنک، پی آسیو، خرنج، سریو، گرو، وری، جمالو، چهارکل، لنگوشته، رزان، کربن دره، کاج لیفاک، سیال دره، تل او دره و… مکانی ایده‌آل برای پیاده‌روی، کوهنوردی و لذت بردن از طبیعت بکر و هوای پاک است.

در گندیسکلا، یک مدرسه ابتدایی وجود داشت که در گذشته دانش‌آموزان زیادی را تربیت می‌کرد. اما به دلیل کمبود امکانات در فصل زمستان، مانند سایر روستاهای همجوار، این مدرسه خالی از دانش‌آموز شده است.

گندیسکلا با طبیعت بکر، چشمه‌های سحرآمیز و مردمی خونگرم، تجربه‌ای منحصر به فرد از سفر به دل طبیعت را به شما هدیه می‌دهد.

روستای گندیسکلا

روستای نیچکوه؛ نگین سبز کجور

یکی از روستاهای با قدمت بالا در دهستان کجور روستای نیچکوه است. مردمان این روستا چشمانی آبی به رنگ دریا دارند و اطرافشان پر از کوه های سرسبزی مانند  کوه دردنگ، داجیک، سپیدآب، ترمک و لیمین کوه قرار گرفته است. طبیعت این روستا بسیار بکر و دیدنی است و اغلب به علت ارتفاع بالا از سطح دریا ابر ها کنارتان راه می روند. یکی دیگر از شاخصه های این روستا وجود گیاهان دارویی و معطر فراوان و دمنوش های خوشمزه است. مردمان این روستا بیشتر به دامداری مشغول هستند و صنایع دستی اصلی این روستا نمد مالی محسوب می شود. خانه های این روستا بیشتر کاهگلی و با چوب درست شده اند که اقامت در این روستا را دلنشین تر می کند.

آدرس: ۷۵ کیلومتری نوشهر، دهستان کجور، روستای نیچکوه

روستای نیچکوه

روستای انگاس؛ لذت اکسیژن خالص

روستای انگاس در ۹ کیلومتری بخش کجور از توابع نوشهر قرار گرفته است. معنای اسم این روستا از دو قسمت تشکیل شده ( ان و گاس ) در زبان پهلوی گاتو به معنی نفس کشیدن است و نام این روستا به معنای مکانی برای تنفس و یا مکانی خوش آب و هوا است. این روستا با فاصله ۱۹۰۰ متری از سطح دریا و احاطه شدن توسط رشته کوه البرز و قله کنگرلو با ارتفاع ۳۶۰۰ متر هوای خنک تری نسبت به دیگر قسمت های مازندران دارد. جمعیت روستا حدود ۲۰۰۰ نفر است و آرامش خاصی به این روستا حکم فرما است. در چشم انداز این روستا می توانید شاهد رقص زیبای ابرها در کوهپایه های سرسبز دور تا دور روستا باشید. در دل کوهای اطراف روستا آبشارها و چشمه های زلالی مانند آبشار اوسیاره، آبشار جناب، آبشار موزیا، آبشار پنجاه چم و بز چشمه قرار گرفته است.

آدرس: مازندران، نوشهر، بخش کجور، روستای انگاس

روستای انگاس نوشهر

روستای حیرت؛ روستای بدون شرجی

این روستا یکی دیگر از روستاهای توابع کجور است. این روستا با ارتفاع زیاد یکی از روستاهای بدون شرجی در فصل تابستان است و از آب و هوای مطبوعی برخوردار است. رود خروشان دلم رود شاخص ترین جای تفریحی روستا محسوب می شود و شما می توانید لذت ماهیگیری را در این روستا تجربه کنید. بارش های برف زیاد و وجود منطقه کوهستانی این روستا را سرسبز و زیبا کرده است. یک حمام قدیمی که از ساروج ساخته شده با گنبدی زیبا در قسمت گته محله این روستا قرار دارد. از دیگر جاذبه های این روستا می توان به تپه پی‌قلا، بام حیرت، چشمه‌های آب‌گرم کنسنو، دروزن چشمه، گته چشمه، چشمه‌های درلو دره، چشمه‌های ازرچال، کچیک چشمه، سرچشمه و پرشین کوه اشاره کرد. دشت های بابونه در ابتدای تابستان رنگ زیبایی به دامنه کوه های اطراف روستای حیرت می دهد و تبدیل به منظره دیدنی تکرار نشدنی برایتان خواهد شد.

آدرس: ۵۰ کیلومتری نوشهر، دوراهی مرزن آباد- دوآب، روستای حیرت

روستای حیرت نوشهر

آبشارها و تنگه های سرسبز نوشهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی نوشهر آبشارها و تنگه های سرسبز فراوان است که مناسب طبیعت گردی و کمپینگ است. وجود رودها و چشمه های آب شیرین و میوه های جنگلی فراوان دل هر طبیعت گردی که به این منطقه سر بزند را می برد. در ادامه آبشارها و تنگه های سرسبز نوشهر را به شما معرفی می کنیم.

آبشار زانوس؛ آبشاری به بلندای تاریخ

یکی از آبشار های دائمی نوشهر آبشار زانوس یا اوپاچ است. این آبشار با ارتفاع ۴۰ متر مرتفع ترین آبشار نوشهر به حساب می آید. زیبایی این آبشار به قدری زیاد است که ناصرالدین شاه هنگام بازدید از این آبشار به حیرت در آمد و به کمال الملک دستور داد تا نقاشی این آبشار را بکشد، این نقاشی امروزه در موزه کاخ گلستان نگهداری می شود. در اطراف آبشار غارهای متعددی مانند غار خشک، غار اوپچ، غار تلا، غار اسپول، غار نیرکلم، غار گرزمون نیز وجود دارد که می توانید به آن سر بزنید. این آبشار در فصل بهار خروشان و منبع آن چشمه ملک است. در فصل تابستان میزان آب آبشار کم می شود اما قطع نمی گردد. همچنین اطراف آبشار حوضچه هایی مناسب آب تنی نیز وجود دارد.

آدرس: نوشهر، دهستان کجور، روستای زانوس، منطقه حفاظت شده البرز

آبشار زانوس

آبشار نجارده؛ حیات بخش هیرکانی

در دل کوهستان های اطراف نوشهر و در فاصله کمی از روستای نجارده آبشاری به دره شیوا می ریزد که آبشار نجارده یا آلاشور نام دارد. این آبشار به علت شغل اصلی ساکنان این منطقه که نجار بودند نجارده نام گذاری شده است. این آبشار که یکی از ۲۱ آبشار این منطقه است با ارتفاعی ۳۲ متری معروف ترین آبشار موجود در نجارده به حساب می آید. همچنین آب این آبشار حیاتی دوباره به جنگل انبوه و پوشش گیاهی و جانوری اطراف خود داده است. مسیر آبشار نیاز به کوهنوردی دارد و باید برای رسیدن به این آبشار خروشان حتما تجهیزات کامل داشته باشید.

آدرس: نوشهر، دهستان کجور، روستای نجارده، شیوا دره

آبشار نجارده

آبشار چلندر؛ لذت شنا در آب زلال

آبشار چلندر که در روستایی به همین نام قرار گرفته یکی از آبشار های زیبا و مناسب کمپینگ است. این آبشار که با روستا حدود ۲۰ دقیقه فاصله دارد مسیر سخت و صعب العبوری ندارد و برای رسیدن به اینجا فقط یک کفش مناسب نیاز خواهید داشت. آبشار ارتفاع بلندی ندارد و نهایتا به ۴ الی ۴.۵ متر ارتفاع می رسد. جاذبه اصلی این آبشار وجود مناطقی برای اطراق و کمپ و همچنین وجود حوضچه های طبیعی فراوان با عمق متفاوت و مناسب شنا و آبتنی است. دور تا دور آبشار را درختان احاطه کرده اند و طبیعت سبز و بکری در حوالی آبشار انتظار شما را می کشد.

آدرس: ۱۸ کیلومتری نوشهر، روستای چلندر

آبشار چلندر

آبشار دارنو؛ مسیری جذاب در امتداد آبشار

این آبشار یکی از ۷ آبشار حوالی نوشهر است. آبشار دارنو با ارتفاع ۲۵ متر و درختان سر به فلک کشیده منظره زیبایی دارد. مسیر دسترسی به این آبشار یکی از زیبا ترین مسیر های پیاده روی شمال کشور است و از دل رودخانه و آبشار های متعدد می گذرد. برای رسیدن به این آبشار نیاز به کفش مناسب دارید و همچنین مسیر آبشار از رود می گذرد و بهتر است لباس ضد آب داشته باشید. آب آبشار در روزهای گرم تابستان هم به بیش از ۱۰ درجه نمی رسد و مناسب فرار از گرمای شمال است. محل آبشار بکر بوده و هیچ گونه امکانات رفاهی وجود ندارد و همچنین زیستگاه جانوران مختلفی مانند خرس قهوه ای، روباه و گرگ است، پس اگر به قصد کمپینگ به این منطقه می روید تجهیزات ایمنی کامل داشته باشید. همچنین اگر به محل آشنا نیستید حتما از لیدر محلی کمک بگیرید و خودتان تنهایی به جنگل نروید

آدرس: نوشهر، روستای چندلر، دریاچه فراخین، آبشار دارنو

آبشار دارنو

تنگه دار؛ هیجان قدم زدن در مسیری ناشناخته

یکی از جذاب ترین و هیجان انگیز ترین جاذبه های نوشهر تنگه دار است. مسیر دسترسی به این جاذبه با هر مسیری که برای طبیعت گردی طی کرده اید فرق دارد. حضور لیدرها و صخره نورد ها برای طی کردن این مسیر ضروری است. شما باید از دل رودخانه به سمت تنگه حرکت کنید، هرچه دهانه تنگه کوچک تر شود و خزه ها و پیچک ها به شما نزدیک شوند عمق آب زیاد می شود در انتهای تنگه و نزدیک دیواره های پوشیده شده از پرسیاوشان عمق آب تا ۱.۵ می رسد و برای آب تنی مناسب است. رفتن کودکان و افراد سالمند به این جاذبه توصیه نمی شود همچنین برای رسیدن به زیبایی اصلی تنگه نیاز به جلیقه نجات و لباس ضد آب دارید.

آدرس: نوشهر، روستای کوشکسرا، تنگه دار

تنگه دار

تنگه میخساز؛ جای پای رستم دستان

یکی دیگر از تنگه های سرسبز نوشهر در حوالی روستای کندلوس، تنگه میخساز است. این تنگه به روایات زیادی معروف است و گفته می شود پهلوان اصلی شاهنامه، رستم دستان چند روزی را در این تنگه گذرانده همچنین ناصرالدین شاه نیز چند روز در این تنگه به تفریح پرداخته است.

آدرس: نوشهر، دهستان کجور، روستای کندلوس

تنگه میخساز

پارک های جنگلی از جاهای دیدنی نوشهر

بیشتر طبیعت اطراف نوشهر را جنگل ها تشکیل می دهند. به همین روی پارک های جنگلی متعددی در اطراف نوشهر وجود دارد که مناسب گشت و گذار خانوادگی است. این پارک ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا درختان خاص و کمیابی در آنها قرار دارد و بیشتر مناطق حفاظت شده ملی هستند پس لطفا هنگام بازدید از بردن پلاستیک زباله اطمینان حاصل کنید تا خدشه ای به زیبایی این جنگل ها وارد نشود.

پارک جنگلی سیسنگان؛ جنگلی از ساحل تا کوهستان

پارک ملی سیسنگان یکی از بزرگترین مناطق حفاظت شده جنگلی نوشهر محسوب می شود. این پارک جنگلی با وسعت ۶۰۰ هزار هکتاری از شمال به دریای خزر و از جنوب به کوهستان البرز محدود شده است. پوشش گیاهی منطقه سی سنگان منحصر به فرد و تماشایی است. یکی از جاذبه های این پارک قرار گرفته آن در حاشیه ساحل خزر است و شما می توانید دریا و جنگل را در یک مکان هم زمان بازدید کنید و در آن به تفریح بپردازید. هرچه از ساحل دور می شویم قامت درختان بلند تر می شود و در حوالی کوهستان بلندی درختان به ۵۰ متر هم می رسد. بزرگترین ذخیره شمشاد در خاورمیانه در این جنگل است. این جنگل در هر فصل رنگ و بوی خاصی دارد و در پاییز در این جنگل جشنواره رنگ های مختلف برپا می شود و صحنه های دیدنی ای را رقم می زند.

آدرس: ۲۷ کیلومتری نوشهر، شهر نور، جنگل سی سنگان

پارک جنگلی سیسنگان

پارک جنگلی خانیکان؛ جنگلی هزار رنگ

این پارک جنگلی که چسبیده به نوشهر و در والی روستای کوشکسرا قرار گرفته است به جنگل نیرنگ نیز معروف است. این جنگل در فصل پاییز بسیار تماشایی می شود و به همین جهت به آن نیرنگ به معنای هزار رنگ نیز گفته می شود. درختان ممرز اصلی ترین پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می دهند همچنین بازدید از این جنگل در فصل بهار و پاییز دلنشین تر از تابستان است و ممکن است در فصل تابستان شرجی هوا شما را اذیت کند.

آدرس: ۵ کیلومتری نوشهر، روستای کوشکسرا، پارک جنگلی خانیکان

پارک جنگلی خانیکان

باغ گیاه شناسی و درختان کمیاب

این باغ در نوشهر در سال ۱۳۱۰ برای حفظ گونه های گیاهی در خطر انقراض به وجود آمد. هدف دیگر این باغ آموزش نگهداری گیاهان به مردم منطقه بود. به مرور این باغ به شکل یک جنگل در آمد و امروزه بیش از ۲۳ هزار گونه گیاهی در این باغ زیست می کنند. همچنین این باغ بزرگترین محل نگهداشت خزه طبیعی کشور است. باغ از بخش های مختلفی مانند: گیاهان پیازی، گلخانه گیاهان گرمسیری، آربراتوم، بخش گیاهان دارویی، بخش میوه‌های بومی، بخش سوزنی برگ‌ها، بخش خزه‌ها و گلخانه آموزشی تشکیل شده است.

آدرس: نوشهر، باغ اکوبیولوژی، میدان لنگرگاه، بلوار امام رضا

باغ گیاه شناسی و درختان کمیاب

دریاچه ها و تالاب های نوشهر

شگفتی و مکان های کمتر دیده شده در نوشهر را می توان در کنار دریاچه ها و تالاب های این شهر جستجو کرد. دریاچه هایی با روایات هیجان انگیز و با منظره هایی مانند فیلم های ترسناک که حس کنجکاوی و آدرنالین خونتان را بالا می برد. دوربین های عکاسی خود را آماده کنید تا در ادامه زیبا ترین دریاچه ها و تالاب های نوشهر را معرفی کنیم.

دریاچه ارواح؛ لوکیشنی آخر‌الزمانی در نوشهر

دریاچه ارواح که محلی ها با نام دریاچه ممرز نیز آن را می شناسند یکی از زیبا ترین و در عین حال عجیب ترین جاذبه نوشهر است. این دریاچه با درختانی شکسته و پوسیده در آن و مه غلیظ منظره ای وهم آلود و هیجانی دارد. اگر در فصل بهتر و ابتدای روز به این دریاچه بروید بهترین حالت دریاچه را می توانید مشاهده کنید. درختان توسکا و ممرز اغلب پوشش گیاهی اطراف دریاچه را تشکیل می دهند. فضای دریاچه شبیه لوکیشن های آخر‌الزمانی است و حتما هنگام بازدید دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید. سکوت دلنشین اطراف دریاچه و صدای جانداران درون و بیرون دریاچه آرامش خاصی به فضای اطراف آن داده است.

آدرس: نوشهر، روستای صلاح الدین کلا، دریاچه ممرز یا ارواح

دریاچه ارواح

دریاچه سد آویدر یا آبیدر

در حوالی روستاهای ملا کلا و صلاح الدین کلا دریاچه ای به وسیله سد خاکی برای تامین آب لازم برای کشاورزی ساخته شد که به دریاچه آویدر یا آبیدر معروف شده است. وسط دریاچه یک تپه سرسبز و زیبا شکل گرفته که مانند جزیره وسط دریا می ماند. تفریحات گوناگونی اطراف دریاچه مهیا شده و این دریاچه را مناسب پیک نیک های خانوادگی کرده است. وجود آلاچیق، رستوران و کافه، محل اسب سواری، ماهیگیری و تفریحات آبی از دیگر امکانات رفاهی و تفریحی منطقه سد آویدر است.

آدرس: ۳۰ کیلومتری نوشهر، روستای صلاح الدین، دریاچه سد آویدر

دریاچه سد آویدر یا آبیدر

دریاچه خضر نبی؛ بهشت گمشده نوشهر

دریاچه خضر نبی در حوالی نوشهر و دهستان کجور قرار گرفته است. مسیر این دریاچه که در ارتفاع زیادی از سطح دریا قرار گرفته اندکی سخت و جاده خاکی است. به همین دلیل این دریاچه زیاد بازدید نمی شود و بکر و دست نخورده باقی مانده است. بومیان منطقه این دریاچه را مقدس می دانند و معتقد اند که حضرت خضر نبی از این مکان رد شده و وجود دریاچه به همین علت است. منطقه دریاچه از آب و هوای سردی برخوردار است و بهتر است در فصل تابستان به بازدید بهشت گمشده نوشهر بروید. اگر در کنار دریاچه می خواهید کمپ کنید بهتر است تجهیزات کامل داشته باشید چون در این منطقه خرس و پلنگ مازنی دیده شده است.

آدرس: نوشهر، دهستان کجور، روستای نیمور

دریاچه خضر نبی

دیو چشمه؛ چشمه زلال نوشهر

دیو چشمه یک محل با صفا و دیدنی است. محل چشمه سنگ فرش و مسیر چشمه به سمت رودخانه تا توربین آبی موزاییک شده است. این چشمه که نیم متر عمق دارد یکی از زلال ترین آب های منطقه را دارد. بومیان این منطقه به آن دیو چشمه و یا چشمه بزرگ می گویند و از آب آن برای مصارف کشاورزی بهره می برند. دیو چشمه در نهایت به رود آواز می ریزد و از آنجا روانه دریای خزر می گردد.

آدرس:  نوشهر، جاده چالوس، دوراهی چالوس دو آب به کجور، ۲۴ کیلومتر بعد از جاده اصلی

دیو چشمه نوشهر

مرداب هسل؛ تالابی مرموز و رنگارنگ

این مرداب که به تالاب کنیچال هم معروف است در هر فصل یک رنگ بخصوص دارد. روی مرداب به عمق نیم متر جلبک تشکیل شده و رنگ آنها در فصل های مختلف می تواند سبز، نارنجی و صورتی باشد. هیچ آبی به مرداب نمی ریزد و این آبگیر زیبا عملا از کف می جوشد و راز وجود آب مرداب همچنان پنهان است. مرداب هسل زیستگاه جانوران مختلفی است و یکی از محبوب ترین جاذبه های نوشهر محسوب می شود. در پایین دست مرداب ممکن است جریان آب را مشاهده کنید اما خود مرداب راکد است و هیچ جریانی در آن وجود ندارد.

آدرس: نوشهر، ۱۰ کیلومتری جاده چالوس

مرداب هسل

دریاچه فراخین؛ زمرد جنگل های هیرکانی

این دریاچه زیبا که در مسیر جاذبه های متعددی مانند آبشار دارنو که پیش تر به آن اشاره کردیم قرار دارد یکی از زیبا ترین طبیعت ها و مناظر نوشهر را به خود اختصاص داده است. دریاچه فراخین عموما با تالاب هسل اشتباه گرفته می شود و شباهت زیادی با این تالاب دارد. آب دریاچه حاصل بارش های موسمی و چشمه و آبرفت برف است. در حوالی دریاچه مناظر زیبایی از جنگل هیرکانی وجود دارد و این دریاچه زیبا مانند زمردی سبز در میان جنگل می درخشد. در اطراف دریاچه امکانات رفاهی و آنتن تلفن همراه وجود ندارد و مسیر منتهی به دریاچه هم نیاز به ماشین های آفرودی دارد. می توانید با قایق های بادی ساعت ها درون دریاچه به تفریح بپردازید و همچنین بکر بودن منطقه تجربه متفاوتی از کمپینگ را برایتان دارد.

آدرس: نوشهر، بخش کجور، بعد از روستای ویسر

دریاچه فراخین

موزه های نوشهر ؛ گنجینه فرهنگ و تمدن نوشهر

در میان طبیعت بکر یک فرهنگ و تاریخ غنی از مردمان نوشهر وجود دارد. موزه های متعدد در حوالی نوشهر و خود نوشهر هستند تا به ما یاد آور شوند که این منطقه چه روزگاری را سپری کرده تا به دست ما برسد. در ادامه به معرفی موزه های نوشهر خواهیم پرداخت.

 موزه مردم شناسی کندلوس

ساختمانی دو طبقه در دل زیبایی ها روستای کندلوس قرار گرفته است. این بنا که پر از اشیاء قدیمی و کتب خطی مربوط به تاریخچه کندلوس است مهم ترین موزه تاریخی منطقه محسوب می شود. در این موزه اشیاء گرانبهایی از میلاد مسیح تا قاجاریه نگهداری می شود و ساختمان موزه با درب چوبی بزرگ و نمایی زیبا خود نشان از تاریخچه پر افتخار بومیان منطقه دارد.

آدرس: نوشهر، روستای کندلوس، موزه مردم شناسی

موزه گیاهان دارویی نوشهر

یکی دیگر از جاذبه های روستای کندلوس، موزه گیاهان دارویی است. در این موزه حدود ۲۵۰ گونه گیاه دارویی کشت می شود. درون موزه عطر گیاهان هوش از سر بازدید کنندگان می برد و حال و هوای عجیبی به فضای موزه حکمفرما است. همچنین در این موزه روغن گیاهان دارویی گرفته می شود و می توانید از نزدیک با خواص آن آشنا شوید.

آدرس: نوشهر، روستای کندلوس، موزه گیاهان دارویی

موزه دریایی نوشهر

یکی از موزه های جذاب و دیدنی بندر نوشهر، موزه دریایی این شهر است. این موزه که روند ساخت بندر نوشهر برای مبادلات تجاری در سال های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۲ را نشان می دهد پر از عکس هایی قدیمی این بندر استراتژیک شمالی است. در این موزه بادبانی متعلق به قرن ۱۴ ام هجری وجود دارد که به جذابیت موزه افزوده است.

آدرس: نوشهر، مجاور برج کنترل بندر نوشهر

موزه دریایی نوشهر

موزه مردم شناسی کوشکسرا

این موزه که در روستای کوشکسرا قرار دارد در سال ۱۳۸۳ افتتاح شد. هدف از این موزه تهیه بودجه برای تحصیل آکادمیک کودکان کوشکسرا بیان شده است. در این موزه می توانید ابزار الات قدیمی کشاورزی و همچنین سنگ قبر هایی به جا مانده از دوران قاجار را مشاهده کنید. معماری زیبای موزه و همچنین وجود تیم عکاسی با لباس محلی مازنی از تفریحات متداول این موزه به حساب می آید.

آدرس: نوشهر، روستای کوشکسرا، موزه مردم شناسی

دیگر جاهای دیدنی نوشهر

تا کنون با تاریخ و مناظر بکر و دیدنی نوشهر آشنا شدید اما چند جاذبه مهم دیگر باقی مانده که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

بازار روز نوشهر

این بازار شباهت زیادی به بازار روز رشت دارد. در این بازار هیاهو و همهمه حکمفرما است. میوه های جنگلی و سبزیجات معطر به فضای بازار بوی بی نظیری می بخشد و فروشندگان با رویی گشاده محصولات خود را برای تست گردشگران به رایگان به آنها عرضه می کنند. حس و حال قدم زدن در این بازار و خرید اقلام مورد نیاز را نمی توان در بهترین پاساژ هایی با امکانات بالا هم یافت. هنگام بازدید از نوشهر حتما سری به بازار روز اینجا بزنید.

آدرس: نوشهر، میدان آزادی، بازار روز

پلاژ سیترا نوشهر

یکی از پلاژهای با امکانات به روز در شمال کشور پلاژ سیترای نوشهر است. این مجموعه که در همه فصل های سال خدمات ارائه می کند مکان مناسبی برای اقامت است. در این پلاژ می توانید تفریحات آبی گوناگون مانند جت اسکی، شنا، قایق سواری، شاتل و… را تجربه کنید. همچنین وجود کافه ها در ساحل پلاژ و زمین های والیبال ساحلی و موتور های چهار چرخ اجاره ای از دیگر امکانات تفریحی این مکان است.

آدرس: نوشهر، ساحل حسینیه، جاده چالوس- نوشهر، خیابان معلم

پلاژ سیترا نوشهر

بندرگاه با شکوه نوشهر

یکی از بنادر اصلی دریای خزر، نزدیک ترین بندر به تهران، بندرگاه نوشهر است. این بندرگاه که توسط دو شرکت هلندی و بلژیکی در سال ۱۳۰۹ ساخته شد یکی از بنادر مهم برای جا به جایی کالا در شمال با کشور های مجاور به شمار می رود. در این بندرگاه می توان ساعت ها نشستن و نحوه رفت و آمد کشتی های کوچک و بزرگ را زیر نظر گرفت و لذت برد. همچنین از برخی قسمت های ساختمان بندرگاه می توانید بازدید کنید تا نحوه کار در این بندرگاه را متوجه شوید.

آدرس: نوشهر،آزادی،بلوار امام رضا،میدان لنگرگاه

بهترین زمان بازدید از نوشهر

یهترین زمان بازدید از نوشهر به شما بستگی دارد. می توان تابستان در ییلاق نوشهر جا خوش کرد و زمستان به دیدار تالاب های رنگی این شهر رفت. در هر فصل، نوشهر با جاذبه های فراوان حرفی برای گفتن دارد. درختان سر به فلک کشیده این شهر یک هوای پاک و عاری از هر آلودگی را هدیه نفس های شما می کند و می تواند گزینه خوبی برای فرار چند روزه از شهر شلوغ و آلوده باشد. در فصل تابستان گردشگر این منطقه افزایش می باد و نرخ خدمات این شهر بیشتر می شود. اما بهار و پاییز به علت باز بودن مدارس و دانشگاه ها بازدید کننده کمتری دارد و شهر از آرامش بیشتری برخوردار است.

راه های دسترسی به نوشهر

نوشهر از چند مسیر قابل دسترسی است. ساده ترین راه دسترسی به نوشهر از طریق خرید بلیط هواپیما ساری است که در کوتاه ترین زمان و در فاصله ۲۰ دقیقه از تهران می توانید به نوشهر برسید. اما اگر می خواهید جاذبه های در مسیر نوشهر را ببینید چند مسیر جاده ای پیش پای شما قرار دارد. محبوب ترین راه زمینی دسترسی به نوشهر جاده چالوس است. و یکی از زیبا ترین جاده های شمالی کشور یعنی جاده فیروز کوه نیز به نوشهر دسترسی دارد. جاده هراز اما با فاصله کمتر کوتاه ترین مسیر دسترسی به نوشهر به حساب می آید.

کلام پایانی

برای سفر به نوشهر و دیدن همه جاذبه های وصف ناپذیر این منطقه باید در فصل های گوناگون به اینجا سفر کنید تا شگفتی ها را ملموس و از نزدیک شاهد باشید. جاذبه های نوشهر آنقدر زیاد است که حتما در این مجله چندتایی از آنها جا مانده اند و نظرات شما می تواند ما را در ارائه توضیحات بیشتر درباره این شهر زیبا یاری کند.

در مورد جاهای دیدنی نوشهر بیشتر بدانید:

جنگل سیسنگان از معروف ترین پارک های جنگلی نوشهر به حساب می آیند.

دریاچه سد آویدر با امکانات مناسب گوناگون در دل طبیعت با امکانات ترین جاذبه طبیعی این منطقه است.

دریاچه ارواح به دلیل درختان پوسیده و مه آلود بودن جاذبه عجیب و وهم آور نوشهر است. 

آبشار زانوس و آبشار دارنو مرتفع ترین آبشارهای منطقه نوشهر هستند.

آبشار نجارده با مسیری صعب العبور و سخت بکرترین و دست نخورده ترین آبشار نوشهر است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید